Miksi ihmeessä moottoritien yläpuoliset suunnistustaulut sijoitetaan liittymän erkaantumiskohtaan, eli loppupäähän?
https://goo.gl/maps/mtrybR5XmD2wJkmH8
Tuossa yläpuolisessa kuvassa ne voisivat hyvin sijaita kuvausauton lähettyvillä, eli lähempänä liittymän alkupäätä. Silloin ne olisivat ajoissa paremmin havaittavissa ja luettavissa.
Miksi yläpuoliset suunnistustaulut sijoitetaan usein liittymän erkaantumiskohtaan?
11
297
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllähän ne tuoltakin näkyvät, jos ei aja (lainvastaisesti) kiinni isomman auton takapuskurissa.
- Anonyymi
Suunnistustaulut ovat F-sarjan ensimmäisiä (F1...F3) merkkejä, joilla kerrotaan ennakkoon tulevista risteysjärjestelyistä, jotta osaat seurata myöhemmin tulevia viittoja. Nämä sijoitetaan yleensä joitain satoja metrejä ennen risteystä tai eritasoliittymää.
Kuvassa on kaistakohtaisia viittoja (F10...F12), suoraan meneville kaistoille ja erkanevalle kaistalle erikseen. Nämä taas sijoitetaan yleensä kohtaan, jossa erkaneva(t) kaista(t) on täysleveä ja lähestytään kohtaa, jossa erkaneminen todella tapahtuu. Tämä siksi että viitat hahmottuvat oikein kaistoihin nähden. Näin ne vahvistavat ennen liittymää tehdyn kaistanvalinnan oikeaksi. Merkit sijoitetaan näin silloin kun niiden kohdalla on enemmän kuin kaksi kaistaa suuntaansa.
Erkanemisviittaa (F14) käytetään erkanevan kaistan alkaessa kun tiellä on sitä ennen vain yksi kaista suuntaansa. Silloin ei tarvita portaalia viittoineen, koska ei ole vaaraa sekaannuksesta kaistojen suhteen. - Anonyymi
Eiköhän tuossakin ole ollut opasteet 1000m ja 500m kohdalla, kuten yleensä aina on.
- Anonyymi
Kenties on tai kenties ei. Joskus on puutteita liikennemerkkien suhteen. Ovat syystä tai toisesta kenties poissa tms. Ei tuossa aloituksen tapauksessa haittaisi yhtään, jos ne yllä olevat viitat olisivat pystyssä muutama kymmenen metriä aiemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenties on tai kenties ei. Joskus on puutteita liikennemerkkien suhteen. Ovat syystä tai toisesta kenties poissa tms. Ei tuossa aloituksen tapauksessa haittaisi yhtään, jos ne yllä olevat viitat olisivat pystyssä muutama kymmenen metriä aiemmin.
Ei tuossa aloituksen tapauksessa haittaisi yhtään, jos ne yllä olevat viitat olisivat pystyssä metrin myöhemminkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa aloituksen tapauksessa haittaisi yhtään, jos ne yllä olevat viitat olisivat pystyssä metrin myöhemminkin.
Heikkonäköistä voi kenties haitaata. Aiemmin sijoitettuna ne ainakin vaikuttaisivat positiivisemmin tilanteeseen. Heikkonäköisellä voi olla täysi ajo-oikeus, jos näkö on todettu riittävän hyväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heikkonäköistä voi kenties haitaata. Aiemmin sijoitettuna ne ainakin vaikuttaisivat positiivisemmin tilanteeseen. Heikkonäköisellä voi olla täysi ajo-oikeus, jos näkö on todettu riittävän hyväksi.
Jos on niin heikkonäköinen ettei näe noita opasteita, niin ei taatusti ole ajokelpoinen kuski.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heikkonäköistä voi kenties haitaata. Aiemmin sijoitettuna ne ainakin vaikuttaisivat positiivisemmin tilanteeseen. Heikkonäköisellä voi olla täysi ajo-oikeus, jos näkö on todettu riittävän hyväksi.
"Heikkonäköisellä voi olla täysi ajo-oikeus, jos näkö on todettu riittävän hyväksi."
Tuohon on vaikea keksiä vastaväitteitä!
- Anonyymi
Jos ne olisi aikaisemmin niin sokea aloittaja ajaisi siitä metsään missä merkki olisi.
- Anonyymi
Miksi ajaisi? Ei kukaan aja metsään, siinä kohtaa missä merkit nyt sijaitsevat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1873076
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.642626- 2032240
- 741886
- 1021793
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91691- 1041509
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2191176- 811130
- 951089