Sähköautojen karmeat vaikutukset asfaltille
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cb1b46e9-2062-4fb3-8b9f-741b6bdb666b
Sähköautolijat mitäs tähän sanotte
69
427
Vastaukset
- Anonyymi
Lisävero sähköautoille.
- Anonyymi
Juuri niin tuhoavat tiet ja luonnon ja mitens talvella painava auto kun ei pysähdykkään helposti voi olla vaarallinen ja kuluttaa renkaitakin enemmän
- Anonyymi
Veroa sähköautoille tällä veleuutisella pohjustetaan. Pötyä koko asfaltin vioittuminen yhden ajoneuvotyypin syyksi.
- Anonyymi
Kymmenientonnien painoisten rekkojen pyörät ne ei varmaankaan vaurioita tienpintaa mitenkään.
Sähköauto, joka painaa pari-kolmetonnia niin se vasta paha on.
Typeryksille viherpunikeille tämä menee varmasti täydestä.
Voihan pyhäjysäys. ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenientonnien painoisten rekkojen pyörät ne ei varmaankaan vaurioita tienpintaa mitenkään.
Sähköauto, joka painaa pari-kolmetonnia niin se vasta paha on.
Typeryksille viherpunikeille tämä menee varmasti täydestä.
Voihan pyhäjysäys. !Totuutta ei pääse karkuun toteamalla että on vielä pahempia tienkuluttajia olemassa.
Henkilöautoja on liikenteessä hieman enemmän kuin rekkoja? Jos tämän tienkäyttäjäkunnan vaikutus tiestöön kaksinkertaistuu, ei puhuta ihan pikkurahoista.
Kohta koko autokanta sähköistyy ja sen myötä valtion autoilulta keräämät verot olisivat romahtamassa. Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja jos sanoo, että autoja tullaan verottamaan jatkossa painoperustaisesti. Jolloin myös pienet kaupunkisähköautot lisäävät houkuttelevuutta perus-teslaa pienemmän painonsa takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veroa sähköautoille tällä veleuutisella pohjustetaan. Pötyä koko asfaltin vioittuminen yhden ajoneuvotyypin syyksi.
Sinulla on luonnollisesti todisteet väitteesi tueksi? Ai ei vai....?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on luonnollisesti todisteet väitteesi tueksi? Ai ei vai....?
VESIMOOTTORI-AUTO olisi ollut luontoystävällinen ja hallpa - olisi ollut helppo asentaa tavallisiin autoihin...
USAssa keksijä sai patentin, mutta pian senjälkeen kuoli....
tuo on yleinen sivu-oire USAssa jos tekee jotain mikä muuttaisi maailman... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VESIMOOTTORI-AUTO olisi ollut luontoystävällinen ja hallpa - olisi ollut helppo asentaa tavallisiin autoihin...
USAssa keksijä sai patentin, mutta pian senjälkeen kuoli....
tuo on yleinen sivu-oire USAssa jos tekee jotain mikä muuttaisi maailman...Polttomoottoriauto poltti vettä, niinpä. Sepitä palokunnalle.
- Anonyymi
Hitsi kun ei tullut tuokaan suunnitellessa mieleen..
T: Insinööri- Anonyymi
voi raukka, tyhmä
- Anonyymi
Eihän sitä suunnitellessa tule oikein mitään mieleen.
- Anonyymi
Kalliiksi tulevat yhteiskunnalle. Eipä ole ihme kun tiet ovat tuossa kunnossa.
- Anonyymi
Tiet karmeassa kunnossa kun sähköautot yleistyneet
- Anonyymi
Säästyneistä öljyistä voidaan tehdä asfalttia
- Anonyymi
Aina huonommaksi tiet menevät kun sähkautot yleistyy.
- Anonyymi
Sähköautot tuhoavat sademetsiä ja asvalttia :(
- Anonyymi
No tulihan se sieltä taas totuus ilmi autojen kova paino vaikkuttaa aina tienpinnan nopeaan kulumiseen.
- Anonyymi
Että silleen.
- Anonyymi
oliko yllätys? tuohan on ollut tiedossa aina ja painoperustaista verolaskuria liikenneministeriössä on pyöritelty jo pitkään yhdessä valtionvarainministeriön vero-osaston kanssa.
- Anonyymi
Onneksi en ikinä lähde sata miljoonaa ihmistä tappaneen aatteen ihmisten vouhotuksiin. Ajan bensalla.
- Anonyymi
Juu, ei kannatakaan äärioikeistoaatetta kannattaa ja sähköautot ja kaikki
- Anonyymi
Sähköautot käyttää öljyä teitä kuluttaessaan.
- Anonyymi
Sitten kun yhdellä latausella pääsee 1500km niin voin ajatella sähköllä toimivaa autoa, ei ennen.
- Anonyymi
Ihan sama, ketä sinun aivopierut kiinnostaa?
- Anonyymi
Voivat korvata lisäautoverolla aiheuttamansa kuluman.
- Anonyymi
Pitääkö sähköautoihin vaatia leveämmät renkaat, vai olisi telipakko paikallaan, että paino jakautuisi tasaisemmin.
- Anonyymi
Taitaa niissä pääosin olla kantavammat renkaat ihan juuri sen painon takia. Tosin ei se painoero ole niin niin iso.
- Anonyymi
Painon jakautuminen ei vähennä tienpinnan kulutusta, koska silloin se vaan kuluttaa siitä kohdasta vähemmän mutta kuluttaa isommalta alalta.
- Anonyymi
Eikö sähköautojen pitänyt poistaa kaikki ongelmat. Näyttävät lisäävän niitä. Tämäkin menee yhteskunnan piikkiin.
- Anonyymi
Meillä olosuhteet ja nastarenkaat on se ongelma, sähköauton paino vain marginaali juttu. Tuokin brtittien juttu perustuu vain teoreettiseen laskelmaan ja jollain se Brexitistä aiheutunutta romahtamista tienpidosta pitää selittää.
- Anonyymi
Seli seli.
- Anonyymi
Kuinka paljon siitä akuston energiasta kuluu yksinomaan raskaan akkumassan siirtämiseen paikasta toiseen???
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka paljon siitä akuston energiasta kuluu yksinomaan raskaan akkumassan siirtämiseen paikasta toiseen???
Ei juuri lainkaan, se energia mikä menee suuremman inertiaan (massan kiihdyttämiseen) saadaan suureksi osaksi takaisin jarruttaessa kun muutetaan jarrutusvoima takaisin sähköksi.
Se mikä vie energiaa pois järjestelmästä on ilmanvastus, joka yleensä on suunniteltu pienemmiksi sähköautoissa.- Anonyymi
auton paino ei tosiaan ole marginaalijuttu. myös nastarenkaiden tiestöä syövä vaikutus kasvaa auton painon kasvaessa, samoin kulumisesta aiheutuvat pienhikkaspäästöt.
osaratkaisu tähän tiestön kulumisongelmaan voisi olla nastarenkaiden kieltäminen kaikilta yli 1200 kg omapainoisilta ajoneuvoilta, joka käytännössä määrittäisi sähköautot kitkarenkaallisiksi.
Oikeastaan raja voisi olla alempikin, esimerkiksi niin, että autoissa joissa on lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä, painoraja olisi 1000 kg ja pelkästään lukkiutumattomilla jarruilla tuo 1200 kg
täytyy muistaa myös, että auton paino aiheutaa tiestöstä, jarruista ja renkaista painon suhteessa kasvavia hiukkaspäästöjä ja näiden hillitsemiseksi tulisi nastarenkaat saada painorajan taakse. - Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
Ei juuri lainkaan, se energia mikä menee suuremman inertiaan (massan kiihdyttämiseen) saadaan suureksi osaksi takaisin jarruttaessa kun muutetaan jarrutusvoima takaisin sähköksi.
Se mikä vie energiaa pois järjestelmästä on ilmanvastus, joka yleensä on suunniteltu pienemmiksi sähköautoissa.Alipaineistetuissa suljetuissa putkissa autot kulkisivat moottoritienopeuksia ihan mitättömän pienellä ja heikolla moottorilla eivätkä kuluttaisi energiaa juuri lainkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Alipaineistetuissa suljetuissa putkissa autot kulkisivat moottoritienopeuksia ihan mitättömän pienellä ja heikolla moottorilla eivätkä kuluttaisi energiaa juuri lainkaan.
Harmi vaan että tarpeeksi suurta ja tiivistä putkea joka kestää lämpövaihtelut ja maan liikkeet on lähestulkoon mahdotonta tehdä ja sen lisäksi joudut rakentamaan ylimääräiseksi vielä valtavat alipainepumput jokaisen parin kilometrin kohdalle.
Samaan kuoli jo 1800-luvun lopulla keksitty Vactrain (jonka idean Elon Musk yritti esittää omanaan, Hyperloopilla)
- Anonyymi
Kuluttaja maksaa.
- Anonyymi
pitää myös muistaa palo- ja räjähdys vaara;
https://youtu.be/_J_Qt8RQpao - Anonyymi
Sähköautojen valmistusta jo pienennetään huonon kysynnän vuoksi
- Anonyymi
Kalliiksi tulee tämäkin kokeilu.
- Anonyymi
Sähköautoille tietullit olisi ihan ok muutenkin heillä aikaa pysähtyillä
- Anonyymi
Tuliko yllätyksenä, että autojen paino vaikuttaa teiden päällysteiden kulumiseen.
- Anonyymi
Katolle pitää sitten asentaa keventävä heliumsäiliö.
- Anonyymi
Ei enää tarvitse ihmetellä miksi tiet on niin huonossa kunnossa.
- Anonyymi
Teslojen takia muut autoilijat joutuvat kärsijöiksi!
- Anonyymi
Tässä pitää nähdä kokonaisuus eli sähköautossa ei ole pakoputkea.
- Anonyymi
Nastarenkaat kiellettävä niin tiet kestää 10 kertaa kauemmin.
- Anonyymi
Verot auton painon mukaan.
- Anonyymi
Tyhmä media ja kaikkitietävät idiootit laittavat sähköauton syyksi tuonkin.
Etelä euroopassa tiet ovat kuin parkettia, tasaista kyytiä vaikka ajelevat sähkö-autoilla.
syypää on routa!- Anonyymi
Tutkimus on tehty briteissä, ei suomessa. Brittein saarella ei käsittääkseni maa pahemmin roudi.
- Anonyymi
Jos ajelen hevosella, niin kyllä siihenkin joku vian löytää, kakkaa pukkaa toisin kuin kelan maksamasta mersustani.
t.Leif - Anonyymi
Se on kuulkaa hyvä vaan että on kuoppia ja nimismiehen kiharaa teissä, autot ovat niin hiljaisia jo niin kuopat ja tärinä pitää hereillä.
- Anonyymi
Kohta kävelette ja autonne ulosmitataan.
- p. orpo- Anonyymi
Orpo saa tulla hakemaan.
- Anonyymi
menkää orjat autoillanne töihin ja makselkaa veroja ja muita huippu maksuja, matut tarvitsevat rahojanne ja ideaali ossit
- Anonyymi
Suomen pakolaiskiintiö on täynnä.
- Anonyymi
Akku kuumentaa ja sulattaa asfaltin. Insinöörien tulisi kehittää sähköauto, jossa akku on katolla.
Tämä ongelma olisi sillä selvä ja veroja voitaisiin laskea 10 %:tilla. - Anonyymi
Patteriautot on ohimenevä kallis ilmiö.
- Anonyymi
Poliitikkojen luomus ei autotehtaiden.
- Anonyymi
Ei-sähköautojen karmeat vaikutukset ilman laatuun.
https://iltalehti.fi/autouutiset/a/0f4c18d5-8564-4743-b23a-fd111f26355d- Anonyymi
Mutta kun sähköautoilijat lukevat jutusta kohdan:"Komission esitys koskee pakokaasuista, jarruista ja renkaista peräisin olevia päästöjä.".
Eivät he yleensä tiedosta, oman autonsa hiukkaspäästöjen olevan suuremmat kuin tiloiltaan vastaavan kokoisella polttomoottoriautolla, vaikka tuossa listassa ei edes mainittu tiestöstä peräisin olevia hiukkaspäästöjä. Painavassa autossa renkaista ja jarruista tulee enemmän hiukkaspäästöjä kuin polttomoottoriautosta vaikka mukaan lasketaan moottorin hiukkaspäästöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sähköautoilijat lukevat jutusta kohdan:"Komission esitys koskee pakokaasuista, jarruista ja renkaista peräisin olevia päästöjä.".
Eivät he yleensä tiedosta, oman autonsa hiukkaspäästöjen olevan suuremmat kuin tiloiltaan vastaavan kokoisella polttomoottoriautolla, vaikka tuossa listassa ei edes mainittu tiestöstä peräisin olevia hiukkaspäästöjä. Painavassa autossa renkaista ja jarruista tulee enemmän hiukkaspäästöjä kuin polttomoottoriautosta vaikka mukaan lasketaan moottorin hiukkaspäästöt.Jarrupalat voi kieltää ja sitten jarrutus on tehtävä pelkästään moottorilla, ja renkaiden päästöt sekä kuluminen vähenevät koventamalla kumiseosta.
- Anonyymi
Sähköauto on teiden tuho.
- Anonyymi
ja uutta polttomoottoriautoa pahempi pienhiukkasten lähde.
- Anonyymi
Kyllä bensakonekin jos on 1000 pollea
- Anonyymi
Mites noiden sähköautojen akustot, onko niille jo jokin järkevä kierrätys vai ovatko ne vieläkin ongelmajätettä joka usein dumbataan konteissa Afrikkaan, tyylin pois silmistä, pois mielestä?
- Anonyymi
Tällä jutulla alustetaan kilometrimaksujen tuloa.
- Anonyymi
Tarvittaisiinkin painon mukaan.
- Anonyymi
Enää ei tarvi ihmetellä miksi tiet vain huononee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj422744Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet751789KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.991750Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381628Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771369- 1171254
En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31144- 851140
Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2511128Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1101125