Purkkarista kalastaminen?

Anonyymi-ap

Kellään vinkkejä, kuinka kalastaa purjehduksen aikana Suomenlahden/Itämeren vesillä?

Toimiiko uistin tai vapaan kiinnitetty viehe perässä vedettäessä neljän-viiden solmun vauhdissa eli saako kalaa pannulle purjehduspäivän ratoksi?`
Olen itse sysipaska kalastaja ja pentuna faijan kanssa kalastanut lähinnä lahnaa verkoilla, haukea katiskalla ja mato-ongella ahventa ja särkeä.
Särjet heitettiin joko takaisin järveen tai jos olivat vahingoittuneita, henki pois ja heitettiin rantametsikköön.

Mutta saako purjehtiessa merestä kalaa ja jos niin minkälaisia vieheeseen voisi tarttua?

En kyllä osaa fileerata kalaa mutta ehkä sen jostain tuubivideoista apinoimalla äkkiä oppii.

Lahnat syötiin aikanaan suomustettuna, perattuna ja savustettuna yleensä nyppimällä sormin kuumasta kalasta, mitään perkaamaan ryhdytty. Haukisopassa kala oli nyljetty ja sahattu ruotoineen isoiksi paloiksi keiton sekaan, kasvimaalla kasvatetut perunat haisivat vielä lautasellakin ihan paskalta kun puuceen pytty kipattiin syksyllä kasvimaalle lannoitteeksi.

Vähän traumoja on kalan syömisestä mutta kyllähän hyvin valmistettu, fileoitu kala hyvää on. Jos veneen perästä saisi jonkun fisun niin fileiksi ja pannulle?

Mutta saako sieltä purjehtiessa mitään? Isoilta vesiltä näkyy kyllä tulevan päivän sapuskat helposti.
Meinaan että mitäs sitä kaupasta roudaa ylimääräistä jos kalaa saisi merestä suoraan pannulle?

9

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heikosti. Purjevene tuppaa menemään meidän jähmeille kylmän veden kaloille liian kovaa vauhtia. Jos on malttia purjehtia reilusti alle 4kn, mielellään alle 3 kn vauhtia niin silloin voi uistinta uittaa.

      • Anonyymi

        Ok kiitos tiedosta!
        Tätä vähän ounastelinkin.

        Lämpimillä vesillä homma toimii, täällä siis huonosti.


    • Anonyymi

      Joskus olen pienessä tuulessa laskenut uistimen . Oma vene on sen verran liukasliikkeinen, että kyse on lähes pläkästä kun vauhti on uistelulle sopiva. Vielä ei ole tullut kalaa. 4 solmua ja ylöspäin alkaa olla mun onkivehkeille liian kova vauhti.

    • Anonyymi

      En ole kokeillut, mutta tuossahan on puhdetta juuri niile hetkille, kun tuuli alkaa hiipua.

      • Anonyymi

        Lisään vielä viestiini eilen 11:58:40 että mulla on veneessä vain parimetrinen teleskooppivapa aika ohuella multifilamenttisiimalla. Vapa on hommattu aikanaan eräjormailua varten ja on riittänyt toistaiseksi. Joskus olen viskonut apujollasta sopivan kaislikon laidalla mutta harvemmin lomakaudella sieltä mitään tulee. Joku lahnan lotjake, jota ei viitsi edes ryhtyä perkaamaan.


    • Anonyymi

      Mitäs jos laskisi siimaa 2 solmun nopeudella?

      Matkavauhti 4 solmua ja siimaa laskee 2 solmun nopeudella, niin lopputuloksena olisi 2 solmun nopeus kalankuvalle.

      Toimisiko?

    • Anonyymi

      Eipä tuolla avomerellä juuri ole kaloja joita voisi yrittää kalastaa purjehduksen lomassa. Äkkiseltään ei tule mieleen kuin lohi joka voisi vetouistimeen napata ja se on niin epätodennäköistä etten edes yrittäisi.

      Kotoisilla vesillä ankkuripaikassa tai satamassa saa yleensä helposti ahvenia perinteisellä mato-ongella tai virvelillä. Sitten kun ollaan suomen vesien ulkopuolella niin en osaa juuri neuvoa koska siellä on kaloja joita meidän vesillä ei ui. Pidä vain purjehdus purjehduksena ja osta kalat rannasta.

    • Anonyymi

      Pertti Duncker ylitti Tyynen Valtameren uistin perässä. Näki kannelta mereneläimiä, mutta niistä yksikään ei napannut Dunkun syöttiin.

    • Anonyymi

      Olen saanut monet kalalounaat purjeveneellä uistelemalla. Nopeus pitää vaan pudottaa johonki 2-2.5kn ja se onnistuu kun myötäseen menee pelkällä rullakeulalla joka reivattu nenäliinan kokoiseksi. Kaks-kolme vapaa vedossa ja laittaa painoja että saa syvälle. Ei muuta kuin kireitä siimoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe