mikä on paras lääke ahdistuneisuuteen?

tellu

pelottaa aloittaa mitään lääkettä monen vuoden tauon jälkeen. Aikanaan kun psykiatri teki diagnoosin yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä, söin n. vuoden Seronilia 20mg 1x1. Tämä auttoi masennusta poistamalla myös ahdistuneisuuteen aluksi, mutta johti lopulta siihen että tein ihan hulluja, maanisia juttuja. Harrastin vieraissa käymistä ja hain jopa avioeroa, jota en jälkikäteen tajua, että miksi. Alkoholia ottaessa en hallinnut itseäni ollenkaan ja päädyinkin yrittämään itsemurhaa kerran. Lääke lopetettiin rankoin vieroitusoirein. Myöhemmin söin ahdistukseen tarvittaessa ensin Diapamia ja sitten xanoria. Nyt olen pärjäillyt muutaman vuoden ilman, mutta pari kuukautta sitten ahdistuneisuus palasi hirveämpänä kuin koskaan. Pelkään kuolemaa, mutta pelkään myös kaikkea mikä liittyy elämään suunnilleen. Olen huolestunut kaikesta ja minulla on roppakaupalla psykosomaattisia oireita. Huomenna on aika terveyskeskuslääkärille, koska psykiatri ei voi minua jääviyssyistä enää hoitaa. Mitä lääkettä kannattaa edes kokeilla? En oikein tiedä paljon tämän alan lääkkeistä. Mistä olette saaneet hyvän hoitovasteen, olematta kuitenkaan pöllyssä pitkin päivää? Onko kellään kokemuksia Busparista?

15

18597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kand

      Meinaatko että tällä palstalla on lääkäreitä / muita lääkeaineiden asiantuntijoita? joten jospa jättäisit lääkityksestäsi murehtimsen lääkärisi tehtäväksi?

      • hyväksi todettu

        tällä palstalla annetaan usein vertaistukea. Muiden kokemukset hyvin usein auttavat hahmottamaan omaa tilannetta, löytämään uusia vaihtoehtoja, jne. Ei tarvitse olla lääkäri, että voi omaan kokemukseensa pohjautuvan mielipiteen esittää.

        Ei täällä kukaan toiselle reseptiä kirjoita:) Loppukädessä kuitenkin lääkäri päättää sopivasta hoidosta, mutta usein tuntuu, että on hyvä, jos itsellä on jotain tietämystä omasta tilanteesta ja vaihtoehtoisista hoitomuodoista/lääkkeistä. Ylityöllistetyt lääkärit usein määräätävät sitä "ylesintä" lääkettä, joka ei välttämättä ole paras vaihtoehto kyseiseen vaivaan.

        Eiköhän muutkin lukijat osaa käyttää omia aivojaan ja suodattaa lukemaansa. Tuskin kaikkia provoja tai muita vähemmän normaaleja juttuja todesta otetaan...


      • itse ainakin...
        hyväksi todettu kirjoitti:

        tällä palstalla annetaan usein vertaistukea. Muiden kokemukset hyvin usein auttavat hahmottamaan omaa tilannetta, löytämään uusia vaihtoehtoja, jne. Ei tarvitse olla lääkäri, että voi omaan kokemukseensa pohjautuvan mielipiteen esittää.

        Ei täällä kukaan toiselle reseptiä kirjoita:) Loppukädessä kuitenkin lääkäri päättää sopivasta hoidosta, mutta usein tuntuu, että on hyvä, jos itsellä on jotain tietämystä omasta tilanteesta ja vaihtoehtoisista hoitomuodoista/lääkkeistä. Ylityöllistetyt lääkärit usein määräätävät sitä "ylesintä" lääkettä, joka ei välttämättä ole paras vaihtoehto kyseiseen vaivaan.

        Eiköhän muutkin lukijat osaa käyttää omia aivojaan ja suodattaa lukemaansa. Tuskin kaikkia provoja tai muita vähemmän normaaleja juttuja todesta otetaan...

        ...olen huomannut että täältä saa usein paremmin tietoa kuin lääkäristä! ehkä syy on siinä et käyttäjät osaa kertoa ongelmiin vastaukset omista kokemuksista! sitäpaitsi joillekkin voi olla huomattavasti helpompi kysyä neuvoa täältä kuin kasvotusten lääkäriltä,varsinkin kun kyseessä on "pelot ja jännitys"-palsta... itse ainakin olen saanut paljon vertaistukea ja hyviä neuvoja tältä palstalta,eli kiitos vain kaikille ;)


    • ahdistunut

      Aloitin Seroxatin 20mg noin kolme kuukautta sitten samaisiin oireisiin. Aluksi lääke toi aivan kammottavat oireet. Niistä selvisin syömällä Opamoxia tarvittaessa. Pikku hiljaa olo alkoi parantua ja nyt voin sanoa voivani erinomaisesti. Ahdistus on helpottunut ja mieli on virkeä, uni maistuu ja tulevaisuus on taas täynnä toivoa. Tsemppiä sinulle!

      • sama lääke

        Millä annoksella nyt syöt Seroxatia?


      • saman kokenut
        sama lääke kirjoitti:

        Millä annoksella nyt syöt Seroxatia?

        Syön tällä hetkellä sitä 20mg päivässä. Kohta ajattelin pudottaa 10mg. Entä sinä? Ja kuinka kauan olet käyttänyt?


      • sama lääke
        saman kokenut kirjoitti:

        Syön tällä hetkellä sitä 20mg päivässä. Kohta ajattelin pudottaa 10mg. Entä sinä? Ja kuinka kauan olet käyttänyt?

        Olen syönyt noin 3vuotta,alkuun annos 20mg,ei tuonut toivottavaa tulosta,sitten noin vuoden käytön jälkeen ,kun oloalkoi olla ok,"päätin"et nytpä lopetan lääk.Tein sen kyllä pikkuhiljaa niin kuin pitää...mutta olo oli kurja...oli varmaankin vieroitus oireita.Mutta pikku hiljaa alkoi tulla hirveitä ahdistus ja jännittyneisyyttä,sinne masennuksen "rotkoon" en halua enää takaisin,jos on kerran apu olemassa.Niimpä aloitettiin takas Seroxat alkuun 20sitten nosto 40mg.Elämä tuntuu paremmalta..voin sanoa pikkuhiljaa toipuneeni (toivottavasti)lääkkeitä en lopetakokonaan ihan heti,syöhän monet esim.verenpaine lääk.loppu ikänsä.Kirjoittele onko sinulla ollut sivuoireita? tai ahdistusta lääke hoidon aikana?


      • tellu
        sama lääke kirjoitti:

        Olen syönyt noin 3vuotta,alkuun annos 20mg,ei tuonut toivottavaa tulosta,sitten noin vuoden käytön jälkeen ,kun oloalkoi olla ok,"päätin"et nytpä lopetan lääk.Tein sen kyllä pikkuhiljaa niin kuin pitää...mutta olo oli kurja...oli varmaankin vieroitus oireita.Mutta pikku hiljaa alkoi tulla hirveitä ahdistus ja jännittyneisyyttä,sinne masennuksen "rotkoon" en halua enää takaisin,jos on kerran apu olemassa.Niimpä aloitettiin takas Seroxat alkuun 20sitten nosto 40mg.Elämä tuntuu paremmalta..voin sanoa pikkuhiljaa toipuneeni (toivottavasti)lääkkeitä en lopetakokonaan ihan heti,syöhän monet esim.verenpaine lääk.loppu ikänsä.Kirjoittele onko sinulla ollut sivuoireita? tai ahdistusta lääke hoidon aikana?

        Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan Cipralexilla, koska tuon tyyppiset lääkkeet ovat parhain apu ahdistuneisuuteen. Kokeillaan nyt sitten....sanoin lähimmille ihmisille että sanovat vaan reilusti jos alkavat huomaamaan minussa maanisuuteen taipuvaisuutta. Viinasta on pareen pysytellä tietty mahd. pitkälti erossa. Lisäksi lääkäri määräsi Xanoria ahdistuskohtauksiin, koska Oxamin ei auta riittävästi kun ahdistuspuuska iskee täydellä voimalla. Cipralex on kuulema nopeavaikutteisempi kuin muut vastaavan tyyppiset lääkkeet? Onko muilla kokemusta? Kolmas päivä menossa ja lääkäri sanoi että jo viikon kuluttua voi alkaa helpottamaan. Toivottavasti auttaa, koska olo on tällä hetkellä kamala. Töissä olen kuitenkin päättänyt käydä, koska siellä on jotenkin helpompi olla kuin kotona. Pelottaa vaan että siellä iskee karsea olo, enkä tietenkään voi ottaa rauhoittavaa lääkettä. Toimin itse hoitoalalla, ja mielestäni olisi epäeettistä olla "lääkehöyryissä" töissä. Sit on kai pakko hakea sairaslomaa.


      • bjorkisti
        tellu kirjoitti:

        Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan Cipralexilla, koska tuon tyyppiset lääkkeet ovat parhain apu ahdistuneisuuteen. Kokeillaan nyt sitten....sanoin lähimmille ihmisille että sanovat vaan reilusti jos alkavat huomaamaan minussa maanisuuteen taipuvaisuutta. Viinasta on pareen pysytellä tietty mahd. pitkälti erossa. Lisäksi lääkäri määräsi Xanoria ahdistuskohtauksiin, koska Oxamin ei auta riittävästi kun ahdistuspuuska iskee täydellä voimalla. Cipralex on kuulema nopeavaikutteisempi kuin muut vastaavan tyyppiset lääkkeet? Onko muilla kokemusta? Kolmas päivä menossa ja lääkäri sanoi että jo viikon kuluttua voi alkaa helpottamaan. Toivottavasti auttaa, koska olo on tällä hetkellä kamala. Töissä olen kuitenkin päättänyt käydä, koska siellä on jotenkin helpompi olla kuin kotona. Pelottaa vaan että siellä iskee karsea olo, enkä tietenkään voi ottaa rauhoittavaa lääkettä. Toimin itse hoitoalalla, ja mielestäni olisi epäeettistä olla "lääkehöyryissä" töissä. Sit on kai pakko hakea sairaslomaa.

        Mä käytin cipralexia 6kk:tta,ensimmäiset 2 viikkoa oli pelkkää pahoinvointia,mutta sitten rupesi tuntumaan paremmalta.Lopetin käytön ja masennus palasi,mutta ajattelin että en rupea syömään lääkkeitä loppuikääni,haluaisin yrittää jotain muuta,vaikka sähköhoitoa.En tiedä,kun ei oikein jaksa eikä kukaan auta.


      • Sana Siulle
        tellu kirjoitti:

        Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan Cipralexilla, koska tuon tyyppiset lääkkeet ovat parhain apu ahdistuneisuuteen. Kokeillaan nyt sitten....sanoin lähimmille ihmisille että sanovat vaan reilusti jos alkavat huomaamaan minussa maanisuuteen taipuvaisuutta. Viinasta on pareen pysytellä tietty mahd. pitkälti erossa. Lisäksi lääkäri määräsi Xanoria ahdistuskohtauksiin, koska Oxamin ei auta riittävästi kun ahdistuspuuska iskee täydellä voimalla. Cipralex on kuulema nopeavaikutteisempi kuin muut vastaavan tyyppiset lääkkeet? Onko muilla kokemusta? Kolmas päivä menossa ja lääkäri sanoi että jo viikon kuluttua voi alkaa helpottamaan. Toivottavasti auttaa, koska olo on tällä hetkellä kamala. Töissä olen kuitenkin päättänyt käydä, koska siellä on jotenkin helpompi olla kuin kotona. Pelottaa vaan että siellä iskee karsea olo, enkä tietenkään voi ottaa rauhoittavaa lääkettä. Toimin itse hoitoalalla, ja mielestäni olisi epäeettistä olla "lääkehöyryissä" töissä. Sit on kai pakko hakea sairaslomaa.

        Varoittaisin xanorista ite söin sitä 10 vuotta ennenko pääsin siitä irti vaan niin kauheat vierotus oireet, (jopa alkoholista oli helpompi sanoutua irti).

        ja kaikki serotoniili pohjaiset lääkkeet aiheuttaa nuita serotoniili synkrooman oireita jos ihminen on herkkä kyseiselle aineelle. (maanisuus/Ahdistuneisuus).


      • Yasuni
        Sana Siulle kirjoitti:

        Varoittaisin xanorista ite söin sitä 10 vuotta ennenko pääsin siitä irti vaan niin kauheat vierotus oireet, (jopa alkoholista oli helpompi sanoutua irti).

        ja kaikki serotoniili pohjaiset lääkkeet aiheuttaa nuita serotoniili synkrooman oireita jos ihminen on herkkä kyseiselle aineelle. (maanisuus/Ahdistuneisuus).

        bjorkisti: olen aivan samanlaisessa tilanteessa; en halua enää syödä lääkkeitä, vaikka ne väliaikaisesti ovat joskus auttaneetkin. Olo on kuitenkin niin surkea, etten saa hakeuduttua mihinkään hoitoon, esimerkiksi keskusteluterapiaan, jonka voisin kuvitella olevan avuksi. Kotoa lähteminen on aina niin vaikeaa. Väsyttää, ahdistaa ja ärsyynnyn kaikesta.


    • phettpk

      paras ahdistuneisuus häiriö lääke on:xanor depot olen syönyt 18v.toimii vieläkin?!!

    • trhdtjdrjdr

      Päänsärkylääkkeistä voi aiheutua pahempaa päänsärkyä ja huulivoiteesta voi aiheutua lisää huulten kuivumista ja halkeilua. Myös psyykkisiin oireisiin tarkoitetut lääkkeet voivat aiheuttaa lisää psyykkisiä oireita.

      Tämä johtuu siitä, että lääketabletissa tai muussa aineessa on ainesosia jotka vaikuttavat juuri tiettyyn osaan sinusta ja tämä vaikutus voi olla niin positiivinen kuin negatiivinen. Siksi on tärkeää, ettet ottaisi lääkkeitä, jos sinulla ei ole siihen todellista tarvetta ja siksi joudutkin hankkimaan reseptin saadaksesi jotakin voimakkaampaa lääkettä.

      Monet ihmisiä surmanneet henkilöt ovat käyttäneet esimerkiksi masennukseen tarkoitettuja lääkkeitä. Tieteellistä näyttöä tästä ei ole, mutta ilmeisesti heidänkin kohdallaan juuri lääkkeet ovat vaikuttaneet aiheuttamalla negatiivisia muutoksia aivoissa ja näin ihminen on päätynyt tekemään sellaista, mitä normaali, terve ihminen ei tekisi.

      • moivaan-

        Monet ihmisiä surmanneet henkilöt ovat käyttäneet esimerkiksi masennukseen tarkoitettuja lääkkeitä. Tieteellistä näyttöä tästä ei ole, mutta ilmeisesti heidänkin kohdallaan juuri lääkkeet ovat vaikuttaneet aiheuttamalla negatiivisia muutoksia aivoissa ja näin ihminen on päätynyt tekemään sellaista, mitä normaali, terve ihminen ei tekisi.

        ^Ootkohan S-E-K-A-S-I-N tai Kuin Pahasti ! :'D


    • Ahdistusta pukkaa

      Kärsin yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Sain läkityksen: Cipralex 10 mg, yöksi Klotriptyl mite 1 tabletti ja tarvittaessa opamox 15 mg/vrk. Onko kenelläkään samanlaista lääkitystä? Mietityttää, että onkohan tämä yhdistelmä kovinkin vahva. Tuleekohan Opamoxiin riippuvuus, jos joutuu käyttämään tuon 15 mg 2-3 tabl /viikko. Tämä yleistystynyt ahdistuneisuushäiriö on kyllä "paskamainen ja pitkäaikainen tauti". Onneksi pääsen Kelan tukemaan terapiaan. Olen kärsinyt tästä taudista nuoresta lähtien, välillä on vuosien mittaisia oireettomiakin jaksoja. Kunnes se puhkeaa taas jonkun rasittavamman elämäntapahtuman yhteydessä tai jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe