Pallon kierto tai muu pidempi reissu eskaaderina?

Anonyymi-ap

Artemisia tullut seurattua ja entisenä purjehtijana on herännyt ajatus että jos kuitenkin vielä kerran ja itämeren altaan ulkopuolelle. Riskit haluaisi kuitenkin minimoida. Isoilla vesillä välimatkat on pitkät ja apu kaukana. Onko kellään kokemusta tämäntapaisesta? Tiedostan tietysti tämänkänkaltaisen yhteiselon haasteet kun mieli voi muuttua matkan varrella ja helposti tulee erimielisyyksiä mihin mennään seuraavaksi ja kauanko ollaan missäkin mutta jos olisi edes edes isot suuntaviivat yhteiset ja omaa rauhaa ja vapautta tarpeeksi ja suurimmat ylitykset sitten yhdessä kohtuullisilla etäisyyksiillä toisista.

24

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      " Isoilla vesillä välimatkat on pitkät ja apu kaukana."

      Apu voi olla kaukana, vaikka laiva tai vene olisi lähellä, koska yhtään kovemmassa merenkäynnissä toiseen alukseen pelastaminen on äärimmäisen vaikeaa.

      Epäonnistuneista laivoihin pelastamisista ei ole puutetta.

      Jos merenkäynti on niin rauhallista, että pelastuslautan käyttö onnistuu, niin eikö apu ole hyvin varsin lyhyen matkan päässä? Ei sitä tarvitse useita vuorokausia odotella.

    • Anonyymi

      Ei ole järkeä lähteä, jos pelottaa. Aloittaja ei ilmeisesti ole ollut kovassa kelissä. Ei siinä voi mitään tehdä toisen hyväksi vaikka yrittäisi mitä.

      • Anonyymi

        Eipä nyt taas lähdetä tuomitsemaan aloittajaa.
        Näitä joukolla pitkille legeille lähtöjä on tehty jo satoja vuosia.
        Eräs tunnettu ryhmä oli C.Columbus kolmen aluksen voimin.

        Nykyisin lähtee iso porukka joka vuosi Las Palmasista kohti Karibiaa.
        Darvinista - Indonesiaan järjestetään myös joukko purjehduksia.
        Myös aivan yksityisesti monet järjestävät ”buddy sailings” ja he tunteva saavansa siitä enemmän irti kuin mitä siihen joutuu uhraamaan.

        Ei siellä aina myrsky ole päällä kun naapurin apua voi tarvita. Jos porukalla kemiat ovat kunnossa, niin on aivan selvää että joukolla meno on turvallisempaa.


    • Anonyymi

      Seikkailuunhan kuuluu jossain määrin riskinotto.

      Jos oikein turvallisuushakuiseksi menee, voi aina ottaa eskaaderi lentäen pallon ympäri.
      Tuollaisissa jutuissa vain käy ihmisluonnon tuntien usein niin, että joku/jotkut venekunnat riitaantuvat toisten kanssa ja lopulta koko hommasta jää paskan maku kaikille.

      Millään et voi tietää, millaisia ihmisiä noissa olosuhteissa muista mukanaolijoista kuoriutuu, kun on jumalattoman tylsää tai jos meno käy rajuksi.
      Lisäksi satamissa on kiva tutustua spontaanisti muihin ihmisiin ja paikallisiin eikä juuttua siihen oman fleetin porukkaan.

      Joku voi tietysti ajatella toisinkin.
      Itse en kuuna kullin valkeana tekisi minkään valtakunnan sopimuksia "yhteisestä pallonkierrosta".
      Joku Atlantin ylitys ehkä vielä menee ja yhteyttä voi pitää, mutta se että käytäisiin kolmen viikon legillä naapuriveneessä nus....syömässä ei tule kyllä kuulonkaan.

      Koko seikkailusta häviää maku jos siitä tulee samanlaista kuin opastetusta seuramatkasta.

    • Anonyymi

      Olishan se pitänyt arvata että veneettömät pallonkiertäjät täällä keksi muuta kuin kovan kelin aiheuttamat haasteet. Suurilla vesillä kova keli ei ole yleensä haaste koska tilaa on. Se on vain epämukavaa. Hirmumyrskyt on sitten asia erikseen mutta nykyteknologialla ne harvoin pääsevät yllättämään jos ei vartavasten hakeudu väärään paikkaan väärään aikaan. Olettaen että säädataa on saatavilla. Datayhteyden menettäminen on yksi potentiaalinen ongelma johon voi törmätä. Sähköongelmat ylipäätään ovat veneilyn arkea. Ei ole ollenkaan tavatonta että sähköt menetetään osittain tai jopa kokonaan. Moottorin kanssa voi olla ongelmia. Erilaiset rikiongelmat ovat yleisiä. Maston katkeaminen ja purjehduskyvyn menettäminen on veneen uppoamista todennäköisempi tapahtuma. Peräsimen menettämine tai ohjauslaitteiston mukaanlukien autopilotin ongelmat mahdollisia. Tulipaloa pidän erittäin vaarallisena veneessä. Veneissä on paljon palavaa materiaalia. Teknisten ongelmien lisäksi voi tulla terveydellisiä ongelmia. Loukkaantumisriski veneessä on varsin korkea. Mielestäni riskien minimointi ja hallinta kuuluu vastuulliseen veneilyyn. Kaikkeen ei voi varautua ja mitä tahansa voi tapahtua. Jos maihin on matkaa niin jokainen voi itse miettiä haluaisiko avun olevan mahdollisimman lähellä vai kaukana. On tietysti hieman eri asia purjehtiiko yksin vain miehistön kanssa. Tältä pohjalta rupesin tätä eskaaderipurjehdusta miettimään. Ja potentiaalisia ongelmia on tässäkin asiassa ja niitä jo hieman avasinkin aloituksessa. Näkisin tässä kuitenkin enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia ja ongelmia.

      T: aloittaja, purjehduskokemusta yli 40v ja kovassa kelissäkin on oltu

      • Anonyymi

        Joo huviveneitä palaa, uppoaa ja joutuu merihätään Atlantilla päivittäin niin, että uutiset eivät muusta kirjoitakaan :).

        Mastot katkeilevat, peräsimet lentelevät, valaat hyppivät päälle, vetolaitteet putoilevat syvyyksiin, liekit lyövät taivaalle jne.

        Mutta kovakaan myrsky ei haittaa, koska säädata hahahahhah!!
        Sillä viiden solmun nopeudella et ehdi mihinkään kun kartoille ilmestyy jumalaton myrskysolu kahden päivän kuluttua.
        Ja ennusteiden tarkkuus on suunnilleen yhtä hyvä kuin tikanheitto 25 metrin päästä tauluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo huviveneitä palaa, uppoaa ja joutuu merihätään Atlantilla päivittäin niin, että uutiset eivät muusta kirjoitakaan :).

        Mastot katkeilevat, peräsimet lentelevät, valaat hyppivät päälle, vetolaitteet putoilevat syvyyksiin, liekit lyövät taivaalle jne.

        Mutta kovakaan myrsky ei haittaa, koska säädata hahahahhah!!
        Sillä viiden solmun nopeudella et ehdi mihinkään kun kartoille ilmestyy jumalaton myrskysolu kahden päivän kuluttua.
        Ja ennusteiden tarkkuus on suunnilleen yhtä hyvä kuin tikanheitto 25 metrin päästä tauluun.

        Varmastikkin kokeneena veneilijänä tiedät, että Suomi on ilmastollisesti epävakalla vyöhykkeellä ja siksi täällä eivät säätiedoitukset ole luotettavia, toisin on monella muulla alueella ja suuressa osassa maailmaa. Pitääkö sen myrskyn tielle sitten ehdoin tahdoin hakeutua niin että sitä ei pääse karkuun. Myrskyn tulemisen näkee hyvissä ajoin säädatasta ja reitin voi suunnitella niin, että alle ei joudu.
        Kyllä tuossa edellisessä puhui kokemus ja inkutuksesi vain todistaa kokemattomuuden, olisit ennemmin viisaasti hiljaa ....


    • Anonyymi

      Kyllä se kova keli nyt vain on ihan pirun suuri ongelma, jos täytyy pelastautua, vaikka kuinka väittäisit muuta. Toiseen veneeseen tai laivaan se ei onnistu, eikä ole helppoa pelastuslauttaankaan.

      • Anonyymi

        Kova keli ei itsessään aiheuta yleensä pelastautimisen tarvetta. Ja kovaan keliin ei ole pakko mennä.


      • Anonyymi

        Olen juuri mukaan tullut ja luin tämän läpi.

        Sinä ole ilmeisesti jäänyt tuon ”kovan” kelin raitaan kiinni.
        Jos siihen kovaan keliin on jostakin syystä jouduttu, niin silloin laitetaan luukut kiinni ja pysytään veneessä.
        Myräköitä pyrutään välttämään kaikin keinoin, eikä niihin lähdetä.
        Sääikkunaa odotetaan usein jopa viikon, sillä kovaan keliin ei haluta mennä, vaikka vene ja miehistö sen kestäisikin.

        Tuo RAC purjehdus tapahtuma on sen takia aikoinaan perustettu, jotta saadaan siitä joukolla turvallisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juuri mukaan tullut ja luin tämän läpi.

        Sinä ole ilmeisesti jäänyt tuon ”kovan” kelin raitaan kiinni.
        Jos siihen kovaan keliin on jostakin syystä jouduttu, niin silloin laitetaan luukut kiinni ja pysytään veneessä.
        Myräköitä pyrutään välttämään kaikin keinoin, eikä niihin lähdetä.
        Sääikkunaa odotetaan usein jopa viikon, sillä kovaan keliin ei haluta mennä, vaikka vene ja miehistö sen kestäisikin.

        Tuo RAC purjehdus tapahtuma on sen takia aikoinaan perustettu, jotta saadaan siitä joukolla turvallisempaa.

        Atlantin ylitys kestää kolme-neljä viikkoa, Tyynenmerenkin Tahitille asti vähintään yhtä pitkään.

        Siinä et mitään sääikkunoita ja tuulia pysty luotettavasti ennakoimaan.
        Ja kun valtamerellä myrsky iskee, sekä sinä että kaveriveneilijäsi olette samassa kusessa lasikuitukippojenne kanssa. Mitään apuja et pysty 25 m/s tuulessa ja kymmenmetrisessä aallokossa antamaan. Jos toinen menettää mastonsa ja uppoaa, se on siinä.

        Millään et apuun pääse, tai jos yrität, päädyt itsekin pohjaan.

        Jossain Näsijärvellä on ihan eri asia kuin todellisissa valtameriolosuhteissa.
        Ja kun myrsky voi kestää päiväkausia, miehistö on merisairaana kajuutassa....

        Iso aalto voi lyödä veneen ylösalaisin ja se on siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Atlantin ylitys kestää kolme-neljä viikkoa, Tyynenmerenkin Tahitille asti vähintään yhtä pitkään.

        Siinä et mitään sääikkunoita ja tuulia pysty luotettavasti ennakoimaan.
        Ja kun valtamerellä myrsky iskee, sekä sinä että kaveriveneilijäsi olette samassa kusessa lasikuitukippojenne kanssa. Mitään apuja et pysty 25 m/s tuulessa ja kymmenmetrisessä aallokossa antamaan. Jos toinen menettää mastonsa ja uppoaa, se on siinä.

        Millään et apuun pääse, tai jos yrität, päädyt itsekin pohjaan.

        Jossain Näsijärvellä on ihan eri asia kuin todellisissa valtameriolosuhteissa.
        Ja kun myrsky voi kestää päiväkausia, miehistö on merisairaana kajuutassa....

        Iso aalto voi lyödä veneen ylösalaisin ja se on siinä.

        Yksi asia on ainakin varmaa. Sinun kanssasi ei kannata lähteä edes Suomenlinnan lautta matkalle.
        Sen verran vaikealta luonteelta vaikutat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asia on ainakin varmaa. Sinun kanssasi ei kannata lähteä edes Suomenlinnan lautta matkalle.
        Sen verran vaikealta luonteelta vaikutat.

        Tosiasioiden toteaja on luonteeltaan "vaikea"?

        Just. Hahahahahah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioiden toteaja on luonteeltaan "vaikea"?

        Just. Hahahahahah

        Niinhän se on ollut läpi historian, että totuuden kertojia ei uskota.
        Yksi tunnetuimmista esimerkeistä oli se kaveri lähi-idässä pari tuhatta vuotta sitten.
        Ei uskottu, ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Atlantin ylitys kestää kolme-neljä viikkoa, Tyynenmerenkin Tahitille asti vähintään yhtä pitkään.

        Siinä et mitään sääikkunoita ja tuulia pysty luotettavasti ennakoimaan.
        Ja kun valtamerellä myrsky iskee, sekä sinä että kaveriveneilijäsi olette samassa kusessa lasikuitukippojenne kanssa. Mitään apuja et pysty 25 m/s tuulessa ja kymmenmetrisessä aallokossa antamaan. Jos toinen menettää mastonsa ja uppoaa, se on siinä.

        Millään et apuun pääse, tai jos yrität, päädyt itsekin pohjaan.

        Jossain Näsijärvellä on ihan eri asia kuin todellisissa valtameriolosuhteissa.
        Ja kun myrsky voi kestää päiväkausia, miehistö on merisairaana kajuutassa....

        Iso aalto voi lyödä veneen ylösalaisin ja se on siinä.

        Nykyään purkkarit on niin vahvoja ,ettei se kovakaan sää haittaa!Sitäpaitsi,nyky veneissä on aisit ja muut,että usein se on melkein lastenleikkiä,kun vaan pysyy kieli keskellä suuta!Vähän vaan asennetta papat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään purkkarit on niin vahvoja ,ettei se kovakaan sää haittaa!Sitäpaitsi,nyky veneissä on aisit ja muut,että usein se on melkein lastenleikkiä,kun vaan pysyy kieli keskellä suuta!Vähän vaan asennetta papat!

        Ei itse veneet ole ennenkään mitenkään heikkoja olleet. Heloitus, riki, köydet ja purjeet taas hajoavat samaan tapaan kuin ennenkin. Veneiden ja varusteiden kestoa yleisempi ongelma on miehistön kestävyys. Nykyveneet ovat pääsääntöisesti huomattavan epämukavia vanhempiin veneisiin verrattuna kun ollaan kovemmassa kelissä. Mitä tulee sähköisiin laitteisiin niin ovat ihan kivoja niin kauan kuin toimivat.


    • Anonyymi

      Aloituksen pointtina kuitenkin oli, että tulee ongelmia, jolloin muista saa turvaa.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Taisi Lehtinenkin olla aika tyytyväinen kun pääsi lautalta pois varsin nopeasti. Ja maittakoon sekin että herra ei päätynyt lautalle keliolosuhteiden vuoksi.


    • Anonyymi

      World ARC on aloittajan tiedustelema tapahtuma. Eli sama organisaatio on takana kuin Las Palmas - St. Lucia ARC Atlantilla.
      Minimi venekoko on perus -ARC:tä isompi, 40 -jalkaa.
      Eiköhän asia kuitenkin ole niin että jo Atlantin ARC:stä saa niin hyvän itseluottamuksen venekuntansa tekemisiin ettei tällaista ainakaan tavanomainen suomalaisvenekunta kaipaa.
      Laumasieluisemmat jenkit ym. ovat erilaisia.

    • Anonyymi

      Isolla porukalla voisi hankkia ison veneen. Jos on 5 venettä, tulee varmasti paljon ongelmia koko ajan. Yksi 60-jalkainen vanhempi merikelpoinen teräsrunkoinen alus, niin on myös mukavampi olla pahassa kelissä. Kannella voi olla rib ekskursioita varten satamissa. 10 hengen miehistö pärjää tuollaisella mukavasti.

      • Anonyymi

        Ja sitten puuttuu enää se iso porukka maksamaan sinun haaveesi isosta teräsveneestä.

        Ja tietysti porukan halu ja mahdollisuus lähteä miehistöksi moiselle reissu.
        Suosittelen lentolipun ostamista ja youtubesta videoiden katselua.
        Se lienee ainoa mahdollinen tapa toteuttaa maailmanympäripurjehdus noilla spekseillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten puuttuu enää se iso porukka maksamaan sinun haaveesi isosta teräsveneestä.

        Ja tietysti porukan halu ja mahdollisuus lähteä miehistöksi moiselle reissu.
        Suosittelen lentolipun ostamista ja youtubesta videoiden katselua.
        Se lienee ainoa mahdollinen tapa toteuttaa maailmanympäripurjehdus noilla spekseillä.

        Palkataan mukaan Karibialta muutama ammattinainen, niin eikös halukkaita löydy.


    • Anonyymi

      Väsynnyt aloitus, ei toimi hyvin edes lyhyemmillä eskadereissä, vaikka niitä kyllä tehdään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3748
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      3040
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      275
      2839
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1945
    5. 224
      1524
    6. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1271
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      1151
    8. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1117
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      3
      1050
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1025
    Aihe