Runon ja suven päivä tänään

Anonyymi-ap

Eino Leinon päivää vietetään runoilija Eino Leinon syntymäpäivänä 6. heinäkuuta. Se on ollut vuodesta 1998 vakiintunut liputuspäivä, jota vietetään runon ja suven päivänä. Aloite runon ja suven päivästä on peräisin Veikko Sinisalolta. Hän ehdotti sitä vuonna 1991 kulttuuriministerille Tytti Isohookana-Asunmaalle. Wikipedia
Päivämäärä: torstaina 6. heinäkuuta 2023

Mitä päivä sinulle merkitsee?

13

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Itse olisin kissankello ja kyllä se kuvaus minuun sopii, vaikka ei minulla kissaa olekkaan.


      • Anonyymi

        Minulle tuli lemmikki ja pidän itse niistä kukista paljon.


    • Anonyymi

      Sitä merkitsee,,, tänään on torstai 6.7.2023 ,,

      aurinkoinen kesäpäivä,,,

    • Nostimme lipun aamulla auringonpaisteessa tuulen hulmutettavaksi, nyt se nuokkuu sateesta märkänä. Tyypillistä Suomen kesää, huomiselle näkyy jo sääkartalla auringon kuvia, lätköistä heijastuu taas poutapilvet ja auringonkilo. Värit ovat sateessa kirkastuneet, pölyt pyyhkiytyneet, on raikasta ja hapekasta hengittää, metsä kasvaa jotta kohina käy.

      Aikoinaan kävin useampanakin kesänä Kainuun runoviikolla Kajaanissa asuneen ystäväni opastama. Nyt näkyy Kati Outinen olevan taiteellinen johtaja, ohjelmaakin hiukan vilkaisin, nauttisin varmaan annista.

      Keskikesää vielä eletään, Eino Leinon runo Juhannus sopii vielä tunnelmiin.

      Minä avaan syömmeni selälleen
      ja annan päivän paistaa.
      Minä tahdon kylpeä joka veen,
      ja joka marjan maistaa.

      Minun mielessäni on juhannus,
      ja juhla ja minttumaari,
      ja jos minä illoin itkenkin,
      niin siellä on sateenkaari.

      Kukkatestissä sain lemmikin, ja se onkin suloinen luonnonkukka, alkukesästä kukkii mättäinä omenapuitteni ympärillä. Kai tuossa luonnehdinnassakin jotain osuu kohdalleen.

    • Anonyymi

      Pienentyy mun ympärr elon piiri .........

      :(

      • Anonyymi

        Aika seisoo, nukkuu tuuliviiri. Edessäni hämäräinen tie, tuntemattomahan tupaan vie.


    • Anonyymi

      Sitkeä sinnkäs valkoapila.
      Se onkin mieluinen kukja, se kelpaa myös elukoitten ruuaksi ja mehiläiset pörrää. Nättikin tuollsine kukkiva apilapelto tai pihalla ruohikkona.

    • Anonyymi

      Olen piikkiohdake, ei tarvitse testata.

    • Enpä muistanut tuota päivää ennenkuin näin lippujen liehuvan. Miki Liukkosen kuolema edelsi ikävästi tuota päivää. Hänen viimeinen kirjansa ilmestynee postuuminä.
      Ei niin, että olisi paljon häneltä lukenut, mutta persoonana hän jäi kyllä mieleen.

      Kukkatestissä minulle tuli metsäkurjenpolvi. Kovin mairitteleva oli taas kuvaus..))

    • Anonyymi

      Energinen ja sinnikäs apila olisin. Olen sitä aina tosiaan ollutkin, viime vuosina vaan voimat huvenneet. Mutta tulen toimeen vielä itsenäisesti.
      . Runoja pitäisi olla esillä enemmänkin, niissä on niin paljon tunnetta ja kauneutta.

    • Anonyymi

      Minulla meni Miki Liukkosen kuolema tunteisiin. Itku pääsi. Samaan itkuun sulautui liian monen menetetyn nuoren sielu huonosti hoidetun mielenterveystyön vuoksi.
      Olen katsonut Yle Arenasta Sivullinen -ohjelmaa, jota Miki Liukkonen veti.

      Arenasta löysin myös Dora Siivosen vuosi elämästä kertovan ohjelman. Dora asui yksin Iniön saarella ympäri vuoden vielä 87-vuotiaana. Talvisin hän oli saaren ainoa asukas. Hän ei halunnut hoivakotiin vaan halusi elää itsenäistä elämää lapsuudenkodissaan.
      Luin, että hän menehtyi 91-vuotiaana hoivakodissa, mihin oli joutunut muistivaikeuksien vuoksi.

      Apilaksi itseni testasin. Lapsuudesta muistelen, että apila vaikutti lehmän maidon makuun. Siksi kai säännösteltiin ettei lehmät liiaksi apilaa syöneet. Onko oikea muistikuva vai unta, en tiedä.

      Tykkään runoista.

      • Riipaiseva oli nuoren lahjakkaan kirjailijan kohtalo, niin surullisen yleinen tapahtumienkulku. Avunhuutoihin ei vastata ajoissa.

        Suomessa on kesäisin paljon kulttuuritapahtumia pienilläkin paikkakunnilla. Monille taiteelliset harrastukset antavat tilaisuuden osallistua, kuulua jä näkyä. Eilen liputettiin Suomen kuvataiteen kunniaksi Helene Schjerfbeckin syntymäpäivänä. Taidemuseoissa ja puistoissa ” taiteiltiin” monin tavoin, esimerkiksi maalattiin yhdessä akvarellitaiteilijoiden kanssa, lapset muistettiin myös.

        Lyriikka ei saa kovin paljon huomiota, vaikka sekin on hyvä mielen ravitsija. Onnittelu- ja muistotilaisuuksiin etsitään sopivia värssyjä ja ovathan laulujen sanatkin usein erinomaisia tunteiden tulkkeja. Jenni Haukio omalta osaltaan nosti lyriikan arvostusta toimittamallaan teoksella ” Katso pohjoista taivasta.”


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      309
      10057
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2281
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2074
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1904
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1848
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1796
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1368
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1292
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1266
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      54
      1253
    Aihe