Krav Magasta

Skyboom

Itse oon kickboxannut kohta 4 vuotta ja ajattelin ottaa sille vastapainoksi jonkun muun lajin. Eli miten on, onko harjoittelu minkälaista? Oppiiko jotain sellaista mistä olisi oikeasti hyötyä jos joutuu esim.autoa lastatessa "kohteeksi"? Jotkut väittävät sen olevan pelkästään irtautumistekniikoita painottava.Onko rauman lähellä ohjattua toimintaa vai onko Tku lähin paikka?

16

3064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninjataistelija :)

      Ei pidä paikkaansa. Magassa käydään läpi myöskin agressiivisia tekniikoita, jotka toimivat myös jos haluat välttämättä olla hyökkääjä. Ne eivät kuitenkaan ole mitään ihmeellisiä pyörimistekniikoita, vaan niitä reaktioihin perustuvia tekniikoita eli samankaltaisia kuin ne vapautumistekniikatkin. Jos pääset sotilas- tai viranomaismagan kursseille, saat kyllä sitten jo kunnollista oppia, vaikka kyllä siviilimagassakin niitä hyökkäystekniikoitakin treenataan.

      makaaja vuodesta 96

      • tser

        En tiedä mutta olen kuullut, että krav maga olisi israelin armeijan itämaisista taistelulajeista kehittämä taistelumuoto. Ei kuulemma voi puhua itsepuolustuksesta, koska lähes kaikki liikkeet on tarkoitettu vahingoittamaan tai tappamaan vastustaja. Edelliseen vastaukseen viitaten, siitä on ilmeisesti olemassa jonkinlainen siviilimuoto, joka on sitten ´paremminkin juuri itsepuolustusta.

        Tarkentakaahan kuulopuheitani, pitävätkö paikkansa?

        Oletko katsonut mitä netistä löytyy?


      • solid
        tser kirjoitti:

        En tiedä mutta olen kuullut, että krav maga olisi israelin armeijan itämaisista taistelulajeista kehittämä taistelumuoto. Ei kuulemma voi puhua itsepuolustuksesta, koska lähes kaikki liikkeet on tarkoitettu vahingoittamaan tai tappamaan vastustaja. Edelliseen vastaukseen viitaten, siitä on ilmeisesti olemassa jonkinlainen siviilimuoto, joka on sitten ´paremminkin juuri itsepuolustusta.

        Tarkentakaahan kuulopuheitani, pitävätkö paikkansa?

        Oletko katsonut mitä netistä löytyy?

        Käykääs osotteessa www.combatacademy.fi, siellä on stooria krav magasta.
        Itse treenailen siellä kyseistä lajia, ja kyllä siinä ns. siviili-muodossakin on hyödyllisiä puolustus ja hyökkäys-tekniikoita mielestäni. Useimmat tekniikat harjoitellaan kylläkin alkaviksi tilanteesta että joku muu käy kimppuusi ja puolustaudut, mutta tottakai harjoitellaan vasta-tekniikka ja voihan niitä kaikkia soveltaan taitojensa mukaan.


      • Sam
        tser kirjoitti:

        En tiedä mutta olen kuullut, että krav maga olisi israelin armeijan itämaisista taistelulajeista kehittämä taistelumuoto. Ei kuulemma voi puhua itsepuolustuksesta, koska lähes kaikki liikkeet on tarkoitettu vahingoittamaan tai tappamaan vastustaja. Edelliseen vastaukseen viitaten, siitä on ilmeisesti olemassa jonkinlainen siviilimuoto, joka on sitten ´paremminkin juuri itsepuolustusta.

        Tarkentakaahan kuulopuheitani, pitävätkö paikkansa?

        Oletko katsonut mitä netistä löytyy?

        Kokemukseni Krav Magasta ei ole kovin kattava, sillä olen käynyt vain peruskurssin ja sen jälkeen puolisen vuotta treeneissä. Lopetin kyseisen lajin liian aggressiivisena itselleni ja vaihdoin ju-jutsuun. Muistakaa kuitenkin, että tämä on vain minun mielipiteeni, joka perustuu omiin kokemuksiini. Ehkä minulle vain sattui ohjaaja väärällä asenteella tai ehkä itse olen sitten liian pehmo... Peruskurssini kävin suuressa helsinkiläisessä seurassa.

        Krav Magan peruskurssilla paria tekniikkaa lukuunottamatta perustekniikkaan kuului aina 2 tai 3 polvipotkua nivusiin (siis munille). Ok, jokaisella on oikeus puolustaa itseään, mutta potkulla nivusiin voi saada aikaa todella pahaa jälkeä ja pahimmassa tapauksessa uhri maksaa korvauksia hyökkääjälle... Ainakin sillä peruskurssilla, jolla itse olin, suurin osa harjottelijoista oli ensikertalaisia kamppailu/itsepuolustuskurssilla. Osa tekniikoista oli mielestäni liian vaarallisia vasta-alkajien opittaviksi ja käytettäviksi.

        Oman reviirin puolustaminen oli suuressa osassa ja sitä harjoiteltiin tyyliin: "Jos tää humalainen äijä tulee jotain sulle sönköttämään ja koskee suhun (ohjaaja laittoi käden kaverillisesti oppilaan olkapäälle), sun ei tarvitse sitä sietää vaan sä tönäiset sen napakasti pois - näin (oppilas kaatui tönäisyn voimasta selälleen tatamille). Tactical sana tähän Krav Maga -nimeen tulee siitä, että sä osaat lukea tilannetta ja ennakoida. Nyt kun sä olet pitänyt oman reviiris ja tönäissyt tän humalaisen pois siltä niin totta kai se suuttuu, kun sä et olekaan sen kaveri. Mutta tän koulutuksen avulla sä osaat ennakoida sen ja olla valmiina, kun se suuttuneena hyökkää sun kimppuun. Sitten sä puolustat itseäs". Siis omilla teoilla ja toimilla provosoidaan tilanteesta pahempi kuin se oli! Ei kiitos, siksi vaihdoin lajia.

        Tekniikat joita peruskurssila harjoiteltiin olivat kaikki vapautumis- ja vastatekniikoita erilaisiin hyökkäyksiin - lyönteihin nyrkeillä ja veitsellä, kuristuksiin, syleilyotteisiin ja potkuihin.

        S


      • maga
        Sam kirjoitti:

        Kokemukseni Krav Magasta ei ole kovin kattava, sillä olen käynyt vain peruskurssin ja sen jälkeen puolisen vuotta treeneissä. Lopetin kyseisen lajin liian aggressiivisena itselleni ja vaihdoin ju-jutsuun. Muistakaa kuitenkin, että tämä on vain minun mielipiteeni, joka perustuu omiin kokemuksiini. Ehkä minulle vain sattui ohjaaja väärällä asenteella tai ehkä itse olen sitten liian pehmo... Peruskurssini kävin suuressa helsinkiläisessä seurassa.

        Krav Magan peruskurssilla paria tekniikkaa lukuunottamatta perustekniikkaan kuului aina 2 tai 3 polvipotkua nivusiin (siis munille). Ok, jokaisella on oikeus puolustaa itseään, mutta potkulla nivusiin voi saada aikaa todella pahaa jälkeä ja pahimmassa tapauksessa uhri maksaa korvauksia hyökkääjälle... Ainakin sillä peruskurssilla, jolla itse olin, suurin osa harjottelijoista oli ensikertalaisia kamppailu/itsepuolustuskurssilla. Osa tekniikoista oli mielestäni liian vaarallisia vasta-alkajien opittaviksi ja käytettäviksi.

        Oman reviirin puolustaminen oli suuressa osassa ja sitä harjoiteltiin tyyliin: "Jos tää humalainen äijä tulee jotain sulle sönköttämään ja koskee suhun (ohjaaja laittoi käden kaverillisesti oppilaan olkapäälle), sun ei tarvitse sitä sietää vaan sä tönäiset sen napakasti pois - näin (oppilas kaatui tönäisyn voimasta selälleen tatamille). Tactical sana tähän Krav Maga -nimeen tulee siitä, että sä osaat lukea tilannetta ja ennakoida. Nyt kun sä olet pitänyt oman reviiris ja tönäissyt tän humalaisen pois siltä niin totta kai se suuttuu, kun sä et olekaan sen kaveri. Mutta tän koulutuksen avulla sä osaat ennakoida sen ja olla valmiina, kun se suuttuneena hyökkää sun kimppuun. Sitten sä puolustat itseäs". Siis omilla teoilla ja toimilla provosoidaan tilanteesta pahempi kuin se oli! Ei kiitos, siksi vaihdoin lajia.

        Tekniikat joita peruskurssila harjoiteltiin olivat kaikki vapautumis- ja vastatekniikoita erilaisiin hyökkäyksiin - lyönteihin nyrkeillä ja veitsellä, kuristuksiin, syleilyotteisiin ja potkuihin.

        S

        Kyse oli Magasta. Itse en ole harrastanut, mutta olen saanut hieman "kotiopetusta". Mieheni harrastaa Magaa ja on suorittanut jo P3:sen.
        Kaks kertaa viikossa on kovat treenit. Kotiin tullaan ihan hiestä märillä vaatteilla, naama punasena, käsivarret ja vartalo mustelmilla (tällä hetkellä myös silmä).
        Heillä on vaihtelevia treenejä. Välillä on pelkkää painia, välillä on jotain hyökkäyksiä ja toisinaan taas kuntopiiri.
        Täytyy sanoa, että kateellisena kuitenkin vierestä katson.
        Mieheni on lähes poikkeuksetta ohjaajan "nukkena" ja ohjaaja on TODELLAKIN kovakourainen. Mutta sehän vaan kasvattaa sisua.
        Mikä onkaan niin hyvä treenauslaji: kovaa kuntoilua, haastetta, kipukynnyksen kasvatusta ja ennen kaikkea toimivaa itsepuolustusta.
        Laji on myös naisten keskuudessa suosittu.


      • kata
        Sam kirjoitti:

        Kokemukseni Krav Magasta ei ole kovin kattava, sillä olen käynyt vain peruskurssin ja sen jälkeen puolisen vuotta treeneissä. Lopetin kyseisen lajin liian aggressiivisena itselleni ja vaihdoin ju-jutsuun. Muistakaa kuitenkin, että tämä on vain minun mielipiteeni, joka perustuu omiin kokemuksiini. Ehkä minulle vain sattui ohjaaja väärällä asenteella tai ehkä itse olen sitten liian pehmo... Peruskurssini kävin suuressa helsinkiläisessä seurassa.

        Krav Magan peruskurssilla paria tekniikkaa lukuunottamatta perustekniikkaan kuului aina 2 tai 3 polvipotkua nivusiin (siis munille). Ok, jokaisella on oikeus puolustaa itseään, mutta potkulla nivusiin voi saada aikaa todella pahaa jälkeä ja pahimmassa tapauksessa uhri maksaa korvauksia hyökkääjälle... Ainakin sillä peruskurssilla, jolla itse olin, suurin osa harjottelijoista oli ensikertalaisia kamppailu/itsepuolustuskurssilla. Osa tekniikoista oli mielestäni liian vaarallisia vasta-alkajien opittaviksi ja käytettäviksi.

        Oman reviirin puolustaminen oli suuressa osassa ja sitä harjoiteltiin tyyliin: "Jos tää humalainen äijä tulee jotain sulle sönköttämään ja koskee suhun (ohjaaja laittoi käden kaverillisesti oppilaan olkapäälle), sun ei tarvitse sitä sietää vaan sä tönäiset sen napakasti pois - näin (oppilas kaatui tönäisyn voimasta selälleen tatamille). Tactical sana tähän Krav Maga -nimeen tulee siitä, että sä osaat lukea tilannetta ja ennakoida. Nyt kun sä olet pitänyt oman reviiris ja tönäissyt tän humalaisen pois siltä niin totta kai se suuttuu, kun sä et olekaan sen kaveri. Mutta tän koulutuksen avulla sä osaat ennakoida sen ja olla valmiina, kun se suuttuneena hyökkää sun kimppuun. Sitten sä puolustat itseäs". Siis omilla teoilla ja toimilla provosoidaan tilanteesta pahempi kuin se oli! Ei kiitos, siksi vaihdoin lajia.

        Tekniikat joita peruskurssila harjoiteltiin olivat kaikki vapautumis- ja vastatekniikoita erilaisiin hyökkäyksiin - lyönteihin nyrkeillä ja veitsellä, kuristuksiin, syleilyotteisiin ja potkuihin.

        S

        tuntuu hullulta tuollainen, jossa itse aiheutetaan tilanne, niin että on pakko käyttää itsepuolustustaitoja?! olen kuullut krav magasta vastaavia tarinoita ennenkin, eikä laji kovin "herramiesmäiseltä" vaikuta, tietenkään.. onhan se sotilaskäyttöön kehitetty... budolajien puolella päinvastoin korostetaan että puolustautuminen väkivallalla on viimeinen keino eikä silloinkaan tule vastapuolta vahingoittaa... paitsi siksi että kuuluu budohenkeen kunnioittaa muita, niin myös siksi mitä lainsäädäntö sanoo..
        eikö se KM-kurssin vetäjä tiedä, että jos on harrastanut jotain kamppailulajia, saa syytteen törkeästä pahoinpitelystä jos jonkun kimppuun tuolla tavalla käy?


      • Kaapo
        kata kirjoitti:

        tuntuu hullulta tuollainen, jossa itse aiheutetaan tilanne, niin että on pakko käyttää itsepuolustustaitoja?! olen kuullut krav magasta vastaavia tarinoita ennenkin, eikä laji kovin "herramiesmäiseltä" vaikuta, tietenkään.. onhan se sotilaskäyttöön kehitetty... budolajien puolella päinvastoin korostetaan että puolustautuminen väkivallalla on viimeinen keino eikä silloinkaan tule vastapuolta vahingoittaa... paitsi siksi että kuuluu budohenkeen kunnioittaa muita, niin myös siksi mitä lainsäädäntö sanoo..
        eikö se KM-kurssin vetäjä tiedä, että jos on harrastanut jotain kamppailulajia, saa syytteen törkeästä pahoinpitelystä jos jonkun kimppuun tuolla tavalla käy?

        Combat Academy ei muistaakseni ole edes VIRALLINEN Israelin kattojärjestön edustaja...
        Siitä päättelen, että kouluttajatkin ovat ns. "pätemättömämpiä" ja saavat opettaa miten sattuu...
        Korjatkaa jos olen väärässä.

        Ja magan aggressiivisuudesta...no joo, brutaaliahan se on, mutta ainakin meille painotetaan aina, että "ennen lyöntiä mieti kuka maksaa"...
        Kuitenkin peruskurssin ideanahan on selviäminen tilanteista ehjänä ja siihen on lähes poikkeuksetta käytettävä tekniikkaa joka on tehokas eikä vaadi paljoa taitoa...enemmän harrastaneelle tulee sitten taitoa hioa tekniikoita pehmeämmäksi jne.

        Ja kuka sitä käskee jokaista pultsaria töniä pää edellä katuun?
        Järjenkäyttö on sallittua ja yleensä tuollaisissa tilanteissa pakollistakin.


      • Naismagailija
        Kaapo kirjoitti:

        Combat Academy ei muistaakseni ole edes VIRALLINEN Israelin kattojärjestön edustaja...
        Siitä päättelen, että kouluttajatkin ovat ns. "pätemättömämpiä" ja saavat opettaa miten sattuu...
        Korjatkaa jos olen väärässä.

        Ja magan aggressiivisuudesta...no joo, brutaaliahan se on, mutta ainakin meille painotetaan aina, että "ennen lyöntiä mieti kuka maksaa"...
        Kuitenkin peruskurssin ideanahan on selviäminen tilanteista ehjänä ja siihen on lähes poikkeuksetta käytettävä tekniikkaa joka on tehokas eikä vaadi paljoa taitoa...enemmän harrastaneelle tulee sitten taitoa hioa tekniikoita pehmeämmäksi jne.

        Ja kuka sitä käskee jokaista pultsaria töniä pää edellä katuun?
        Järjenkäyttö on sallittua ja yleensä tuollaisissa tilanteissa pakollistakin.

        Olen harrastanut aktiivisesti krav magaa yli kaksi vuotta espoolaisessa seurassa sekä useaan otteeseen myös israelilaisten ohjaajien vetämillä leireillä. Perusperiaatteena on kaiken aikaa ollut se, että konfliktitilanteissa paras puolustus on nopeat jalat. Magatekniikoita tulee käyttää vain äärimmäisessä hädässä ja ainoastaan itseään tai läheisiään puolustaessa. Ei siis koskaan hyökätessä, se on tehty kristallinkirkkaaksi meidän seurassa alusta asti. En tiedä, missä aiempien kirjoittajien ohjaajat ovat itsensä kouluttaneet, mutta eivät varmaan ainakaan virallisilla tahoilla.

        Ja krav maga todellakin sopii myös naiselle, kunto kasvaa ja treeneissä tutustuu samanhenkisiin ihmisiin. Koskaan ei ole tullut mustelmia tai pieniä nyrjähdyksiä pahempia vammoja, ja nehän eivät ole vieraita muidenkaan kontaktilajien harrastajille. Ja itseluottamus kasvaa myös, eikä enää niin pelota liikkua iltaisin kaupungilla, kun on edes jonkinlaiset valmiudet itsensä puolustamiseen, jos paha paikka tulisi..

        Joten jos laji ketä kiinnostaa, niin ei kannata liikaa luottaa muiden puheisiin (seuroja ja ohjaajia on joka junaan) vaan itse rohkeasti saleille katsomaan, kokeilemaan ja kyselemään!!


      • NASU
        Kaapo kirjoitti:

        Combat Academy ei muistaakseni ole edes VIRALLINEN Israelin kattojärjestön edustaja...
        Siitä päättelen, että kouluttajatkin ovat ns. "pätemättömämpiä" ja saavat opettaa miten sattuu...
        Korjatkaa jos olen väärässä.

        Ja magan aggressiivisuudesta...no joo, brutaaliahan se on, mutta ainakin meille painotetaan aina, että "ennen lyöntiä mieti kuka maksaa"...
        Kuitenkin peruskurssin ideanahan on selviäminen tilanteista ehjänä ja siihen on lähes poikkeuksetta käytettävä tekniikkaa joka on tehokas eikä vaadi paljoa taitoa...enemmän harrastaneelle tulee sitten taitoa hioa tekniikoita pehmeämmäksi jne.

        Ja kuka sitä käskee jokaista pultsaria töniä pää edellä katuun?
        Järjenkäyttö on sallittua ja yleensä tuollaisissa tilanteissa pakollistakin.

        ITE HARRASTIN KRAV MAGAA COMBAT ACADEMYSSÄ VUODEN VERRAN JA LOPETIN SEN AINOOSTAAN TÖRKEÄN KALLIIDEN MAKSUJEN VUOKSI. KURSIMME VETÄJÄT OLIVAT TODELLA PÄTEVIÄ JA MONI HEISTÄ KILPAILI MUUN MUASSA KICK-BOXINGIA JA SHOOTFIGHTINGIA. SAIMME MONIPUOLISTA OPETUSTA. MEILLÄ OLI LUENNOT MYÖS RIKOSLAISTA,JOSSA KÄSITELTIIN MM.HÄTÄVARJELUA. LUENNON MEILLE PITI TOTTI KARPELA, JOKA ITSEKIN ON KRVA MAGAN HARRASTAJA JA POLIISINA VARMASTI TIETÄÄ MISTÄ PUHUU. ITSELLENI JÄI SIIS PELKÄSTÄÄN HYVÄ KUVA COMBATISTA, MUTTA SE OLI VAIN LIIAN TYYRIS PAIKKA OPISKELIJALLE.. EDESSÄ OLI LAJIN VAIHTO THAIBOXINGIIN..


      • solid
        Kaapo kirjoitti:

        Combat Academy ei muistaakseni ole edes VIRALLINEN Israelin kattojärjestön edustaja...
        Siitä päättelen, että kouluttajatkin ovat ns. "pätemättömämpiä" ja saavat opettaa miten sattuu...
        Korjatkaa jos olen väärässä.

        Ja magan aggressiivisuudesta...no joo, brutaaliahan se on, mutta ainakin meille painotetaan aina, että "ennen lyöntiä mieti kuka maksaa"...
        Kuitenkin peruskurssin ideanahan on selviäminen tilanteista ehjänä ja siihen on lähes poikkeuksetta käytettävä tekniikkaa joka on tehokas eikä vaadi paljoa taitoa...enemmän harrastaneelle tulee sitten taitoa hioa tekniikoita pehmeämmäksi jne.

        Ja kuka sitä käskee jokaista pultsaria töniä pää edellä katuun?
        Järjenkäyttö on sallittua ja yleensä tuollaisissa tilanteissa pakollistakin.

        Combat academy kuuluu ainakin "nordic kravmaga association" -liittoon, eli luulen sen olevan virallinen. Israelista oli juuri käymässä myös muutama kouluttaja leiriä vetämässä combatilla.
        Kylläkai kaikkien jotka kravmagaa alkavat harrastaa pitäisi tietää että laji on kova ja mustelmilta ei voi välttyä! Jos hakee jotain pinnallista ja kevyttä niin menköön vaikka tanssimaan balettia.


    • nimimerkki

      Laji esittelyssä luki että "yli 18-vuotiaille joilla nuhteeton tausta". Eli mitä tämä käytännössä tarkoittaa?? Tarkastaako seura harrastajan taustan??

      • Andy

        Seura ei käytännössä voi tarkistaa jäseneksi hakijan rikosrekisteriä, juopumuspidätyksiä tms. Myöskään esim. ampuma-, asekeräily- tai reserviläisseurat eivät voi. Lauseen tarkoitus lienee poistaa lakeja tuntemattomat pikkukriminaalit jäsenhakijoiden joukosta ennakolta. Tietysti tiedot törttöilyistä voivat tulla muuta kautta seuran tietoon.


      • kata

        niin, ei varmaan joka harrastajan taustoja voi tarkistaa.. mutta jos tililtä löytyy vaikka pahoinpitely niin vastuuntuntoinen seura ei sellaista henkilöä päästä treenamaan. aina tollaiset "törttöilyt" jotain kautta seuran vetäjien tietoon tulee.


      • Juustopää
        kata kirjoitti:

        niin, ei varmaan joka harrastajan taustoja voi tarkistaa.. mutta jos tililtä löytyy vaikka pahoinpitely niin vastuuntuntoinen seura ei sellaista henkilöä päästä treenamaan. aina tollaiset "törttöilyt" jotain kautta seuran vetäjien tietoon tulee.

        Meillä ainakin oli valintatilaisuudesta paikallinen polliisi paikalla ja poistipa kyseinen setä yhden tutun naaman tilaisuudesta...


      • budoharrastaja
        Juustopää kirjoitti:

        Meillä ainakin oli valintatilaisuudesta paikallinen polliisi paikalla ja poistipa kyseinen setä yhden tutun naaman tilaisuudesta...

        Harrastan karatea ja taekwon-doa,ja etsin jotain uutta lajia joka täydentäisi osaamistani,olisi samalla haastava ja riittävän erilainen.Harjoitellaanko krav magassa tekniikoita riveissä kuten esim. karatessa? Kuuluuko lajiin potkuja ja lyöntejä yksittäistekniikoina? Enemmän vertailua muihin budolajeihin,kiitos!


    • fsdkewr3432

      Krav maga on kova laji, mutta ehkä pehmeämpään itsepuolustukseen sopii jujutsut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe