Tähän varmasti Orpon hallitus pyrkii ei enää kenellekään palkallisia lomia
Lukijat kertovat, miltä ensimmäinen palkallinen kesäloma tuntuu – 57-vuotias June Huuha: ”Olen ollut toisen luokan kansalainen työelämässä”
"Ensimmäistä kesälomaansa viettää 57-vuotias hollolalainen tietohallintosuunnittelija June Huuha.
Hän sanoo, että ensimmäinen palkallinen kesäloma tuntuu epätodelliselta.
– Piti oikein tarkistaa työkavereilta, ettei ollut tullut virhe palkkanauhaan. Vieläkin pelkään, että jos lomaraha peritäänkin takaisin. Ylimääräisen rahan saaminen oli yllättävää ja antoi heti joustoa elämään. Toimin vuosia määräaikaisena tuntiopettajana, eli olen ollut työttömänä työnhakijana lähes kaikki kesät.
Virolaissyntyinen Huuha muutti Suomeen yli 30 vuotta sitten. Hän sanoo opiskelleensa ja työskennelleensä Suomessa koko aikuisikänsä.
Huuha on kokenut alemmuutta ainaisten pätkätöiden putkessa.
– Tässä iässä voin vain katkerana todeta, että olen ollut toisen luokan kansalainen työelämässä. Vaikka minulla on nyt ensimmäistä kertaa vakituinen työpaikka, pidän suomalaisen työelämän epäkohtia törkeinä ja säälin syvästi kaikkien pätkätyöläisten tilannetta"
yle.fi/a/74-20039859
57-vuotiaana ensimmäinen palkallinen loma
3
208
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä ihan umpisuomalaisia on saanut kokea saman kohtalon, ihan yleistä kunnallisella puolella ja erityisesti opetusalalla. Jos et ole ns. tunnettua sukua paikkakunnalla, sopivaa puoluetta tai muuten pomon hyvä tuttu, voi olla vaikea vakinaistaa. Suomessa kaikki hyvät virat menee suhteilla, vaikka olis kuinka hyvät todistukset, ei aina auta. Paras esimerkki on Haavisto, joka pokkana ylioppilaspohjalta hakee pressan virkaa. En vois ikinä äänestää moista luikkua.
- Anonyymi
Palkallisia lomia on myös ne ajat, joista saa yhteiskunnalta työttömyyskorvausta, tekemättä mitään.
Palkallinen vuosiloma, onko se jotaki syötävää, kysyy pienyrittäjä yli 3000 työtuntia vuodessa 25 vuoden ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606714- 1003452
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262780- 212448
- 271983
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581842- 251700
- 321558
- 111512
- 491502