Kerron erään sadun. Muistakaa lukijat, että tämä on satu.
Tapahtui eräässä pikkukylässä, jossa asui ihmisiä. Jotkut olivat mukavia, toiset kateellisia toisten olemassaolosta.
Eräänä päivän viisaat miehet (”viisaat miehet”) päättivät pistää viisaat (”viisaat”) päänsä yhteen. Sitä he olivat tehneet jo pitkän aikaa. Yhteinen harrastus on vaikka kortinpeluu.
Kuvaan tuli mukaan ”köyhiä poikia”, joita piti ”auttaa”. Viisaat miehet hoitivat tällaisia ”avustusluonteisia” asioita muutenkin.
Kohde löydettiin ja viisaat miehet pohtivat miten ”autamme köyhiä poikia”, jotka ovat yhteiskunnan ylenkatsomia. Ja ovat edelleenkin ylenkatsomia. Viisailla miehillä oli maallinen valtikka kädessään.
”Tonttupojat” saatiin mukaan ”auttamaan viisaiden miesten avustusoperaatioita”. ”Köyhille pojille” luvattiin immuniteetti. Kohteelle oli jo etukäteen ilmoitettu, miten pitää toimia ”avustus operaatiossa”. "Köyhät pojat" vakuuttivat kohteelle , että asia on etukäteen sovittu: Usko jo nyt lopulta. Jos et pistä hanttiin, niin Sinulle ei käy mitään. Tai muuten..." Kohde ei kuitenkaan hyväksynyt ”viisaiden miesten ja tonttupoikien suostuttelua” vaan pisti hanttiin. ”Köyhät pojat” saivat operaatioista osansa, ”viisaat miehet” naama punastellen jatkoivat elämäänsä tapahtuman jälkeen. Yhteiskunnallinen organisaatio hoiti osan ”vahingosta”. Viisailla miehillä on edelleen immuniteetti voimassa.
Kohde nähdessään näitä ”köyhiä poikia” ja ”tonttupoikia” miettii yhteiskunnallista tulonjakoa, vallankäyttöä ja varakkaiden ”huvituksia”.
Sen pituinen tämä, satuahan tämä kaikki on, eikö vaan olekin hyvät lukijat.
Sadussa ei ollenkaan ole viitattu järjestäytyneeseen rikollisuuteen, jota löytyy eri yhteiskuntaluokista. Pois sellaiset ajatuksetkin.
Jampen satu
11
335
Vastaukset
- Anonyymi
Tarina kertoo Metsänhoitoyhdistyksen epäselvyyksistä, jotka Jamben piti julkaista palstalla, mutta hän menikin lopulta puihin.
- Anonyymi
kepulaisten rötöstelyä ei saa julkistaa
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#179249067
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Kauhujoella vissiin ne viisaat tontut
- Anonyymi
millainen satu tulee Osuuspankista kohta
- Anonyymi
varmaan siitä kun virkailija potkittiin pellolle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
varmaan siitä kun virkailija potkittiin pellolle?
hallinto tyyppi ei olevirkailijamutta kähmi mhy ssa asiakastilit itselleen toimarin
suostumuksella - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hallinto tyyppi ei olevirkailijamutta kähmi mhy ssa asiakastilit itselleen toimarin
suostumuksellaPankissahan toimi luotto-osastolla miesvirkailija.
- Anonyymi
Istuiko joku useasti vankilassa 80 ja 90 luvuilla ?
- Anonyymi
rane istui
- Anonyymi
Myös palstamme ihana merkkihenkilö.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623037
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361913- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499