Hyvä mielialantasaaja, joka ei nosta painoa, mutta auttaa masennukseen

Anonyymi-ap

Perjantaina lääkäriaika ja keskustellaan mahdollisesti uudesta lääkityksestä.

Nykyisin käytössä Brintellix.

11

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Säännöllinen päivärytmi, liikunta, auringonvalo, päihteiden välttely, terveellinen ruoka ja rentoutusharjoitukset.

      • Anonyymi

        Ei ole mitään vaikutusta minuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään vaikutusta minuun.

        Tuskin olet edes kunnolla kokeillut


    • Anonyymi

      Taitaa melkein kaikilla mielialalääkkeillä olla painoa nostava sivuvaikutus.

      • Anonyymi

        Ei nyt ihan kaikilla. Lamictal on yksi, joka ei nosta painoa. Mietin, että onko niitä muitakin kuin Lamictal.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ihan kaikilla. Lamictal on yksi, joka ei nosta painoa. Mietin, että onko niitä muitakin kuin Lamictal.

        Lamictal voisi ehkä ollakin ihan hyvä, ei kauheasti haittavaikutuksia.
        Tiedä sitten siitä, auttaako se juuri masennukseen minkä verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lamictal voisi ehkä ollakin ihan hyvä, ei kauheasti haittavaikutuksia.
        Tiedä sitten siitä, auttaako se juuri masennukseen minkä verran.

        On kuulemma sanottu vaikuttavan enemmän masennukseen kuin maniajaksoihin.

        Sain aikaistettua lääkäriajan ja päätettiin, että viikon kokeillaan 15mg Brintellixia, jonka jälkeen nostetaan 20mg, jos ei tehoa masennukseen. 2 viikon jälkeen kirjoitetaan uusi resepti jompaa kumpaa. Mikäli ei edelleenkään toimi konsultoidaan psykiatria.

        Oli puhetta mielialantasaajasta ja lääkäri sanoi, että yleisin lääke heillä, joka on määrätty on ollu Litium. Tosin ollaan valmiita kirjoittamaan Lamictal, jos lääkäri toteaa Litiumin olevan mulle haitaksi. Olen tyypin 1 diabeetikko, joten Litium saattaa olla mulle haitaksi.

        Onko kellään aavistusta, että kauanko menee aikaa, että tuo 15mg alkaa vaikuttamaan eli riittääkö viikko mielialamuutoksiin? Mulla ollut nyt Brintellix käytössä yli 5 viikkoa ja mieliala on kohentunut, mutta ajoittain tulee masennuksen ja alakuloisuuden oireita, jotka ovat kuitenkin lieviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kuulemma sanottu vaikuttavan enemmän masennukseen kuin maniajaksoihin.

        Sain aikaistettua lääkäriajan ja päätettiin, että viikon kokeillaan 15mg Brintellixia, jonka jälkeen nostetaan 20mg, jos ei tehoa masennukseen. 2 viikon jälkeen kirjoitetaan uusi resepti jompaa kumpaa. Mikäli ei edelleenkään toimi konsultoidaan psykiatria.

        Oli puhetta mielialantasaajasta ja lääkäri sanoi, että yleisin lääke heillä, joka on määrätty on ollu Litium. Tosin ollaan valmiita kirjoittamaan Lamictal, jos lääkäri toteaa Litiumin olevan mulle haitaksi. Olen tyypin 1 diabeetikko, joten Litium saattaa olla mulle haitaksi.

        Onko kellään aavistusta, että kauanko menee aikaa, että tuo 15mg alkaa vaikuttamaan eli riittääkö viikko mielialamuutoksiin? Mulla ollut nyt Brintellix käytössä yli 5 viikkoa ja mieliala on kohentunut, mutta ajoittain tulee masennuksen ja alakuloisuuden oireita, jotka ovat kuitenkin lieviä.

        Siis mitä?....

        Litiumia käytetään manian hoitoon. En ole ikinä kuullut, että sitä käytettäisiin masennukseen.
        Muistan kauan sitten, kun söin masennuslääkettä, niistä tuli mania, johon sitten määrättiin Litiumia.

        Lääkitysten tehoa ja vaikutuksen alkamisajankohtaa ei kukaan pysty ennakoimaan, aavistamaan. Se on kovin yksilöllistä.
        Ole tyytyväinen siihen, että oireesi ovat kuitenkin lieventyneet.
        Lääkkeet eivät ole mikään ainoa hoitokeino, ne eivät yksistään taida parantaa täysin sitä mielialan heittelyä.
        On tehtävä myös henkistä työtä itsensä kanssa, joko itse tai ammattilaisen avustuksella.
        Keskustelu olisi hyvä.
        Usein olisi hyvä oppia ymmärtämään, millaisia asioita taustalta löytyy, mistä ne mielialan heittelyt johtuvat, onko huomannut jotain joka saa sen mielialan muuttumaan, muuttuuko se jonkin tietynlaisen tilanteen laukaisemana, tms.

        Lääkkeet ovat hyvä apu oireiden hallintaan, mutta eivät riitä poistamaan syitä, joista oireet johtuvat.
        Tsemppiä sinulle, on hyvä, että yrität itsesi kanssa, hiljaa hyvä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä?....

        Litiumia käytetään manian hoitoon. En ole ikinä kuullut, että sitä käytettäisiin masennukseen.
        Muistan kauan sitten, kun söin masennuslääkettä, niistä tuli mania, johon sitten määrättiin Litiumia.

        Lääkitysten tehoa ja vaikutuksen alkamisajankohtaa ei kukaan pysty ennakoimaan, aavistamaan. Se on kovin yksilöllistä.
        Ole tyytyväinen siihen, että oireesi ovat kuitenkin lieventyneet.
        Lääkkeet eivät ole mikään ainoa hoitokeino, ne eivät yksistään taida parantaa täysin sitä mielialan heittelyä.
        On tehtävä myös henkistä työtä itsensä kanssa, joko itse tai ammattilaisen avustuksella.
        Keskustelu olisi hyvä.
        Usein olisi hyvä oppia ymmärtämään, millaisia asioita taustalta löytyy, mistä ne mielialan heittelyt johtuvat, onko huomannut jotain joka saa sen mielialan muuttumaan, muuttuuko se jonkin tietynlaisen tilanteen laukaisemana, tms.

        Lääkkeet ovat hyvä apu oireiden hallintaan, mutta eivät riitä poistamaan syitä, joista oireet johtuvat.
        Tsemppiä sinulle, on hyvä, että yrität itsesi kanssa, hiljaa hyvä tulee.

        Kiitos tsempeistä! En ollut itsekään kovin innokas tuon Litiumin suhteen, kun liittyy niin paljon sivuoireita, kuten munuaiset yms.

        Sain eilen tiedon, että kilpirauhaset on kohonneet. TSH-arvo on 7.04. Sitä ei ole tutkittu mulla sitten teini-iän, mutta eräs toinen taho halusi tutkia sen mulle. Teininä kun oli hetken aikaa koholla, mutta lääkityksen avulla saatiin asia hoidettua. Kipitän siis maanantaina takaisin terveysasemalle vaatimaan lääkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tsempeistä! En ollut itsekään kovin innokas tuon Litiumin suhteen, kun liittyy niin paljon sivuoireita, kuten munuaiset yms.

        Sain eilen tiedon, että kilpirauhaset on kohonneet. TSH-arvo on 7.04. Sitä ei ole tutkittu mulla sitten teini-iän, mutta eräs toinen taho halusi tutkia sen mulle. Teininä kun oli hetken aikaa koholla, mutta lääkityksen avulla saatiin asia hoidettua. Kipitän siis maanantaina takaisin terveysasemalle vaatimaan lääkitystä.

        Hyvä.
        Oletko tietoinen, että kilpirauhasongelmatkin saattavat vaikuttaa mielialaan?
        Vajaatoiminta ehkä enemmän masennuksen suuntaan, kun taas liikatoiminta maniaan.
        Ja toki voi aiheuttaa mielialan heittelyä edestakaisin.
        Mutta yhteys kilpparin toiminnalla ja mielialalla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä.
        Oletko tietoinen, että kilpirauhasongelmatkin saattavat vaikuttaa mielialaan?
        Vajaatoiminta ehkä enemmän masennuksen suuntaan, kun taas liikatoiminta maniaan.
        Ja toki voi aiheuttaa mielialan heittelyä edestakaisin.
        Mutta yhteys kilpparin toiminnalla ja mielialalla on.

        Joo se selvisi mulle siinä samalla, kun googletin asiasta tarkemmin perjantaina. Teininä, kun ei ollut vielä älypuhelimia, jolla googlettaa. Aikaa edellisestä kerrasta on liki 20 vuotta. Jäin vain miettimään, että kuinka nopeasti nämä arvot on ollut koholla, kun tätä masennusta on ollut viimeiset 4 vuotta toistuvina jaksoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2352
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      176
      1782
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe