Väärin merkitty pyörätien jatke - huomaatko miksi?

Anonyymi-ap

Tieliikennelaki muuttui kolme vuotta sitten, mutta kaikki merkinnät eivät vieläkään ole kunnossa – IS löysi ”sekasikiö­risteyksen” Hyvinkäältä

https://www.is.fi/autot/art-2000009680389.html

Yksi noista pyörätien jatkeista ei ole todellisuudessa pyörätien jatke, vaan väärällä tavalla maalattu suojatie.

126

3280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se ole väärin maalattu suojatie, vaan väärin toteutettu pyörätien jatke. Tekijän ajatus näkyy selvästi, mutta liikennesääntöjen kannalta kärkikolmio on väärässä paikassa suhteessa tiemerkintään.

      Siirtämällä kärkikolmio oikeaan paikkaan tuosta tulee ihan mallikas toteutus.

      • Anonyymi

        Onhan se väärin maalattu tiemerkintä, jos lain vaatimukset asian suhteen eivät toteudu. Tiemaalaus pitää muuttaa täyspitkäsi suojatiemaalaukseksi tai väistämismerkki siirtää ennen tiemerkintää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se väärin maalattu tiemerkintä, jos lain vaatimukset asian suhteen eivät toteudu. Tiemaalaus pitää muuttaa täyspitkäsi suojatiemaalaukseksi tai väistämismerkki siirtää ennen tiemerkintää.

        Siinä on kaksi suojatietä joiden välissä on pyörätien jatke, vaikkei väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä olekaan muistettu laittaa.

        Analogisesti: jos liikenneympyrän eteen on unohdettu laittaa lain vaatima väistämisvelvollisuutta osoittava liikenneympyrä, liikenneympyrä silti on olemassa ja siinä noudatetaan liikenneympyrän liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on kaksi suojatietä joiden välissä on pyörätien jatke, vaikkei väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä olekaan muistettu laittaa.

        Analogisesti: jos liikenneympyrän eteen on unohdettu laittaa lain vaatima väistämisvelvollisuutta osoittava liikenneympyrä, liikenneympyrä silti on olemassa ja siinä noudatetaan liikenneympyrän liikennesääntöjä.

        Risteyksessä näkyy tiemerkinnöin merkitty neljä suojatietä ja kaksi pyörätien jatketta.

        https://i.ibb.co/1QX0WYP/v-rin-merkitty-py-r-tien-jatke.jpg

        Jos liikenneympyrän edestä puuttuu 'väistämisvelvollisuus risteyksessä' liikennemerkki, niin silloin menee vaaralliseksi, sillä puuttuva liikennemerkki ei velvoita väistämiseen. Se on nimenomaan se "kolmio", joka velvoittaa liikenneympyrän kohdalla väistämään. Jos se puuttuu, niin silloin väistetään oikealta tulevaa, eli käytännössä liikenneympyrässä ajava väistää sinne tulijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on kaksi suojatietä joiden välissä on pyörätien jatke, vaikkei väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä olekaan muistettu laittaa.

        Analogisesti: jos liikenneympyrän eteen on unohdettu laittaa lain vaatima väistämisvelvollisuutta osoittava liikenneympyrä, liikenneympyrä silti on olemassa ja siinä noudatetaan liikenneympyrän liikennesääntöjä.

        Väärä logiikka, jo liikennesäännöissä erikseen mainitaan väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä ja sitä tehostetaan liikennemerkillä.

        Suojatiestä on kanssa mainanta, elis jos ei liikennemerkillä osoiteta niin suoojatie ei ole pyörätien jatke, hyvin yksiselitteistä.

        Eli pyörätien jatke on vain ja ainoastaan silloin kun se liikennemerkillä osoitetaan.
        Suojatiessä ei aleta arpomaan että mitähän sitä on oikein tarkoitettu, se joko on tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä logiikka, jo liikennesäännöissä erikseen mainitaan väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä ja sitä tehostetaan liikennemerkillä.

        Suojatiestä on kanssa mainanta, elis jos ei liikennemerkillä osoiteta niin suoojatie ei ole pyörätien jatke, hyvin yksiselitteistä.

        Eli pyörätien jatke on vain ja ainoastaan silloin kun se liikennemerkillä osoitetaan.
        Suojatiessä ei aleta arpomaan että mitähän sitä on oikein tarkoitettu, se joko on tai ei.

        Ainoastaan liikenneympyrästä poistuminen mainitaan väistämissäännöissä. Laissa lukee: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä. Liikenneympyrään tulon väistö perustuu taas liikennemerkkiin ennen liikenneympyrää.

        Suojatie ja pyörätien jatke ovat omia erillisiä asioita. Ne voivat olla jossakin yksin ilman toista, tai ne voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa. Suojatie ei siis koskaan ole pyörätien jatke tai toimi pyörätien jatkeena.

        Pyörätien jatke ei osoiteta liikennemerkillä, vaan se osoitetaan tiemerkinnällä, mutta jatkeen tiemerkintää saa vain käyttää, jos autoilijoilla, eli ajoradan liikenteellä on kohdassa väistämismerkki. Laissa lukee: Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä.

        Uusi "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkki on väistämismerkki, kuten kärkikolmio tai stop merkki ovat ja se löytyy laissa etuajo-oikeus- ja väistämismerkit kohdasta. Sillä ei osoiteta pyörätien jatketta, vaan sillä osoitetaan ajoradan liikenteelle väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeen kohdalla.


      • Anonyymi

        Nykyään oletetaan kolmion näkyvän 100 m tulosuuntaan ja autoilija väistää risteävää liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä logiikka, jo liikennesäännöissä erikseen mainitaan väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä ja sitä tehostetaan liikennemerkillä.

        Suojatiestä on kanssa mainanta, elis jos ei liikennemerkillä osoiteta niin suoojatie ei ole pyörätien jatke, hyvin yksiselitteistä.

        Eli pyörätien jatke on vain ja ainoastaan silloin kun se liikennemerkillä osoitetaan.
        Suojatiessä ei aleta arpomaan että mitähän sitä on oikein tarkoitettu, se joko on tai ei.

        Näin vuonna 1983. Vie ajokorttisi laitokselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärä logiikka, jo liikennesäännöissä erikseen mainitaan väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä ja sitä tehostetaan liikennemerkillä.

        Suojatiestä on kanssa mainanta, elis jos ei liikennemerkillä osoiteta niin suoojatie ei ole pyörätien jatke, hyvin yksiselitteistä.

        Eli pyörätien jatke on vain ja ainoastaan silloin kun se liikennemerkillä osoitetaan.
        Suojatiessä ei aleta arpomaan että mitähän sitä on oikein tarkoitettu, se joko on tai ei.

        Hieman pieleen. Liikenneympyrää ei ole, ellei jokaisella sisääntuloväylällä ole sekä väistämiseen velvoittavaa merkkiä, että pakollisen kiertosuunnan merkkiä. Tietysti hieman hankala välillä tietää, onko toisella puolella ympyrää moista, mutta kuljettajalla on se laaja selvitysvastuu...

        Jos ei ole liikenneympyrää, perus risteyskäytännöt pätevät. Muuttuu ongelmaksi niissä tapauksissa, jossa kyseisestä kiertoliittymästä pääsee ajamaan suoraan pois pyörätien yli, eli kyseessä ei ole kääntyvä ajoneuvo...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Hieman pieleen. Liikenneympyrää ei ole, ellei jokaisella sisääntuloväylällä ole sekä väistämiseen velvoittavaa merkkiä, että pakollisen kiertosuunnan merkkiä. Tietysti hieman hankala välillä tietää, onko toisella puolella ympyrää moista, mutta kuljettajalla on se laaja selvitysvastuu...

        Jos ei ole liikenneympyrää, perus risteyskäytännöt pätevät. Muuttuu ongelmaksi niissä tapauksissa, jossa kyseisestä kiertoliittymästä pääsee ajamaan suoraan pois pyörätien yli, eli kyseessä ei ole kääntyvä ajoneuvo...

        Onko tuollaisia ongelmallisia järjestelyjä paljonkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuollaisia ongelmallisia järjestelyjä paljonkin?

        En ole nähnyt vielä yhtään. Mutta tässähän siitä teoreettisesta mahdollisuudesta puhuttiin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Hieman pieleen. Liikenneympyrää ei ole, ellei jokaisella sisääntuloväylällä ole sekä väistämiseen velvoittavaa merkkiä, että pakollisen kiertosuunnan merkkiä. Tietysti hieman hankala välillä tietää, onko toisella puolella ympyrää moista, mutta kuljettajalla on se laaja selvitysvastuu...

        Jos ei ole liikenneympyrää, perus risteyskäytännöt pätevät. Muuttuu ongelmaksi niissä tapauksissa, jossa kyseisestä kiertoliittymästä pääsee ajamaan suoraan pois pyörätien yli, eli kyseessä ei ole kääntyvä ajoneuvo...

        Lisäksi risteyksiä pitäisi olla lain määritelmän mukaan vähintään kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi risteyksiä pitäisi olla lain määritelmän mukaan vähintään kaksi.

        En ole vielä koskaan nähnyt liikenneympyrää, jossa olisi vain kaksi liittymää/risteystä. Miksi joku laittaisi periaatteessa suoralle tielle liikenneympyrän? Käytännössä vähintään kolme liittymää tai enemmän taitaa aina olla.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        En ole nähnyt vielä yhtään. Mutta tässähän siitä teoreettisesta mahdollisuudesta puhuttiin.

        Onhan sekin ihan fiksua pohtia, että entäs jos olisi sellaiset järjestelyt, joita ei ole missään, niin mitä kaikkea sitten tapahtuisi. Entä jos kaikille palaisi vihreä samaan aikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vielä koskaan nähnyt liikenneympyrää, jossa olisi vain kaksi liittymää/risteystä. Miksi joku laittaisi periaatteessa suoralle tielle liikenneympyrän? Käytännössä vähintään kolme liittymää tai enemmän taitaa aina olla.

        Esim. tässä on vain yksi risteys, joten se ei voi olla liikenneympyrä vaikka siinä on liikenneympyrän liikennemerkki https://osm.org/go/0xPmQ0qVQ--?m= .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. tässä on vain yksi risteys, joten se ei voi olla liikenneympyrä vaikka siinä on liikenneympyrän liikennemerkki https://osm.org/go/0xPmQ0qVQ--?m= .

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta.

        Onhan tuossa liikenneympyrässä kolme risteystä/liittymää ja se on liikennemerkeillä osoitettu, eli se on lain määrityksen mukaan liikenneympyrä.

        https://maps.app.goo.gl/Hapg8Mvaof52pyNE7


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        En ole nähnyt vielä yhtään. Mutta tässähän siitä teoreettisesta mahdollisuudesta puhuttiin.

        Persetti.


      • TheRat
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sekin ihan fiksua pohtia, että entäs jos olisi sellaiset järjestelyt, joita ei ole missään, niin mitä kaikkea sitten tapahtuisi. Entä jos kaikille palaisi vihreä samaan aikaan?

        Ehdotan että laitat viestisi Anonyymille, joka virheellisen väitteen esitti.
        > Analogisesti: jos liikenneympyrän eteen on unohdettu
        > laittaa lain vaatima väistämisvelvollisuutta osoittava
        > liikenneympyrä, liikenneympyrä silti on olemassa ja siinä
        > noudatetaan liikenneympyrän liikennesääntöjä.

        Tuo ei siis pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ehdotan että laitat viestisi Anonyymille, joka virheellisen väitteen esitti.
        > Analogisesti: jos liikenneympyrän eteen on unohdettu
        > laittaa lain vaatima väistämisvelvollisuutta osoittava
        > liikenneympyrä, liikenneympyrä silti on olemassa ja siinä
        > noudatetaan liikenneympyrän liikennesääntöjä.

        Tuo ei siis pidä paikkaansa.

        Miksi laittaisin, kun se oli sinulle tarkoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi laittaisin, kun se oli sinulle tarkoitettu.

        Rotta nyt lukee lakia omalla tavallaan.
        Jos laissa lukee, että autossa on oltava tuulilasi, se lukee asian niin, että jos autosta on tuulilasi poissa, ei kyseessä ole auto.
        Sillä on myös tulkinta, että tieliikennelain 24 §:ssä oleva aina-sana kumoaa lain 8 §:n,
        Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
        Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.
        Näitä on vuosien varrella ollut monia, nuo nyt tulivat ensimmäisinä mieleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rotta nyt lukee lakia omalla tavallaan.
        Jos laissa lukee, että autossa on oltava tuulilasi, se lukee asian niin, että jos autosta on tuulilasi poissa, ei kyseessä ole auto.
        Sillä on myös tulkinta, että tieliikennelain 24 §:ssä oleva aina-sana kumoaa lain 8 §:n,
        Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
        Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.
        Näitä on vuosien varrella ollut monia, nuo nyt tulivat ensimmäisinä mieleen.

        Olet tapasi mukaan väärässä. Auton määritelmässä ei lue missään, että siinä olisi tuulilasi. Jos siitä puuttuisi moottori, se ei olisi tieliikennelain mukainen auto (paitsi ehkä sinun mielestäsi).

        Vastaavasti tuo väitteesi liikennesääntöjen noudattamisesta ja liikenteenohjauksesta on selitetty sinulle useaan kertaan, mutta et ole vieläkään tajunnut sitä. Edelleenkään, vihreä valo ei velvoita ajamaan, se ainoastaan oikeuttaa siihen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Olet tapasi mukaan väärässä. Auton määritelmässä ei lue missään, että siinä olisi tuulilasi. Jos siitä puuttuisi moottori, se ei olisi tieliikennelain mukainen auto (paitsi ehkä sinun mielestäsi).

        Vastaavasti tuo väitteesi liikennesääntöjen noudattamisesta ja liikenteenohjauksesta on selitetty sinulle useaan kertaan, mutta et ole vieläkään tajunnut sitä. Edelleenkään, vihreä valo ei velvoita ajamaan, se ainoastaan oikeuttaa siihen.

        Auton määritelmä tuulilaseineen on hyvin olennainen seikka pyörätien jatkeen merkintöjen kannalta.


    • Anonyymi

      Antaisivat palautetta kuntiin sillä samalla energialla, jolla näitä typeriä lehtijuttuja tehdään. Sillä voisi olla jopa vaikutusta väärin tehtyihin järjestelyihin.

    • Anonyymi

      On kyllä melkoinen virhe tehty merkin sijoittamisessa. Jutussa on hyvä huomio, että merkinnät on onnistuttu tekemään niin, ettei paikalla ole sen enempää pyörätien jatketta kuin suojatietäkään.

    • Anonyymi

      Itseäni häiritsee se, että jutussa puhutaan kahdesta eri risteyksestä. Kuvassa näkyy yksi ainoa risteys. Pitää puhua risteyksen puolista.

    • Anonyymi

      Ihania nämä ahkerat poijat jotka linkkaavat kaikkien jo lukemat Iltapäivälehtien jutut tänne, ihan kuin uutuutena.

      • Anonyymi

        Kaikki eivät niitä lue. Aiheesta voi joka tapauksessa keskustella. Keskustelupalstasta kun on kyse.


    • Anonyymi

      Pyörätien jatkeen tiemerkintä, ei itsessään vaikuta väistämissääntöihin mitenkään. Se kun on vain tiemerkintä, jonka avulla osoitetaan pyörätien jatke. Tuohon paikkaan se on soitettu virheellisesti, koska väistämismerkin sijaiti näin määrää toisin. Melkoisen miinan ovat saaneet aikaiseksi. Auton kylkeen ajava pyöräilijä on syyllinen tuossa tilanteessa.

      • Anonyymi

        Auton kylkeen ajava pyöräilijä ei välttämättä ole syyllinen tuossa tilanteessa. Tiemerkintä on sellainen, jota saa käyttää vain, kun ajoradan liikenteelle on asetettu väistämisvelvollisuus. Pyöräväylän liikenteelle viestitään siis väärää tietoa vaarallisella tavalla. Lopullinen syyllisyys ratkaistaneen oikeudessa. Toivottavasti puuttuva merkki ymmärretään laittaa risteykseen ennen kuin jotain sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton kylkeen ajava pyöräilijä ei välttämättä ole syyllinen tuossa tilanteessa. Tiemerkintä on sellainen, jota saa käyttää vain, kun ajoradan liikenteelle on asetettu väistämisvelvollisuus. Pyöräväylän liikenteelle viestitään siis väärää tietoa vaarallisella tavalla. Lopullinen syyllisyys ratkaistaneen oikeudessa. Toivottavasti puuttuva merkki ymmärretään laittaa risteykseen ennen kuin jotain sattuu.

        Meinaatko että väistämisvelvollinen ei olisi syyllinen? Toki kiistatilanteessa asia ratkaistaan lopulta oikeudessa. Sinne asti jutut eivät kuitenkaan aina päädy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että väistämisvelvollinen ei olisi syyllinen? Toki kiistatilanteessa asia ratkaistaan lopulta oikeudessa. Sinne asti jutut eivät kuitenkaan aina päädy.

        Minkälaista tietoa risteyksen järjestelystä annetaan pyöräväylän liikenteelle ja miten? Tiedän vastauksen, mutta katsotaan, tiedätkö sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaista tietoa risteyksen järjestelystä annetaan pyöräväylän liikenteelle ja miten? Tiedän vastauksen, mutta katsotaan, tiedätkö sinä.

        Tieliikennelaissa asiat kerrotaan monessa eri pykälässä ja myös lain liitteissä. Esimerkiksi 24 pykälässä moni väistämiseen liittyvä seikka mainitaan, kuten esim. tämä:

        "Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa asiat kerrotaan monessa eri pykälässä ja myös lain liitteissä. Esimerkiksi 24 pykälässä moni väistämiseen liittyvä seikka mainitaan, kuten esim. tämä:

        "Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."

        Lue tarkemmin, mitä kysyin. Tieliikennelaki on täynnä sellaista asiaa, joka ei tähän liity, mutta siellä on myös jotain, mikä liittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue tarkemmin, mitä kysyin. Tieliikennelaki on täynnä sellaista asiaa, joka ei tähän liity, mutta siellä on myös jotain, mikä liittyy.

        Jos tarkoitat, että mitä paikan päällä näkyy, niin näkyy esim. väärin perustein maalattu tiemerkintä ja kevyenliikenteen väylän liikennemerkit. Näkyy myös, että kevyenliikenteen väylä on risteyksen molemmin puolin rakenteellisesti erotettu. Kerro nyt kuitenkin ihmeessä se asia, jota ajat takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat, että mitä paikan päällä näkyy, niin näkyy esim. väärin perustein maalattu tiemerkintä ja kevyenliikenteen väylän liikennemerkit. Näkyy myös, että kevyenliikenteen väylä on risteyksen molemmin puolin rakenteellisesti erotettu. Kerro nyt kuitenkin ihmeessä se asia, jota ajat takaa.

        Risteyksessä on kevyelle liikenteelle tiemerkintä, jota saisi käyttää vain, kun ajoradan liikenne on osoitettu väistämisvelvolliseksi. Kevyelle liikenteelle annetaan siis tieto, että menkää ensin, muilla on väistämisvelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteyksessä on kevyelle liikenteelle tiemerkintä, jota saisi käyttää vain, kun ajoradan liikenne on osoitettu väistämisvelvolliseksi. Kevyelle liikenteelle annetaan siis tieto, että menkää ensin, muilla on väistämisvelvollisuus.

        Tuohan on juuri se ydinpointti koko jutussa ja asiahan on jo mainittu. Tiemerkintä ei kuitenkaan itsessään tarkoita etuajo-oikeutta, vaikka se välillisesti niin voidaan nykylain mukaan ymmärtää. Väistämiset tilanteessa menevät kuitenkin edelleen liikennesääntöjen ja liikennemerkkien mukaan. Tiemerkintöihin ei pidä luottaa liikaa. Tiemerkintöjen "yleistarkoitus" mainitaan tieliikennelaissa (esimerkki alla).

        "86 §
        Poikkisuuntaiset merkinnät

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan siis tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Tiemerkintä itsessään ei ole väistämiseen tai etuajo-oikeuteen velvoittava asia. Poikkeuksena tuohon on suojatien tiemerkintä, jonka tiemaalaus jo itsessään tekee paikasta suojatien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että väistämisvelvollinen ei olisi syyllinen? Toki kiistatilanteessa asia ratkaistaan lopulta oikeudessa. Sinne asti jutut eivät kuitenkaan aina päädy.

        Ajorataa ylittävän pyöräilijän ei oleteta katselevan ajoradalla ajaville tarkoitettuja liikennemerkkejä. Pyörätien jatkeen maalausmerkintä on vahva signaali pyöräiljälle etuajo-oikeudesta. Tosin hänen pitäisi onnettomuustapauksessa selittää oikeudessa uskottavasti miksei tieliikennelain 24 § 4 momentti pädekään tässä.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24M4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajorataa ylittävän pyöräilijän ei oleteta katselevan ajoradalla ajaville tarkoitettuja liikennemerkkejä. Pyörätien jatkeen maalausmerkintä on vahva signaali pyöräiljälle etuajo-oikeudesta. Tosin hänen pitäisi onnettomuustapauksessa selittää oikeudessa uskottavasti miksei tieliikennelain 24 § 4 momentti pädekään tässä.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24M4

        Kyllä sitä katsoo myös autolla ajaessa, että onko sivusta tulevilla väistämismerkki (kolmio tai stop). Meinaatko, että hiljennät joka risteyksessä, vaikka toisille on kolmio? Etkö muka katso ja huomioi asiaa. Itse katson sekä autolla ajaessa, että myös pyöräillessä. Hyvin näkee, koska näiden liikennemerkkien muoto poikkeaa musta ja ne tunnistaa myös takaapäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä katsoo myös autolla ajaessa, että onko sivusta tulevilla väistämismerkki (kolmio tai stop). Meinaatko, että hiljennät joka risteyksessä, vaikka toisille on kolmio? Etkö muka katso ja huomioi asiaa. Itse katson sekä autolla ajaessa, että myös pyöräillessä. Hyvin näkee, koska näiden liikennemerkkien muoto poikkeaa musta ja ne tunnistaa myös takaapäin.

        Käytännössä katsotaan, mutta tieliikennelaki puhuu ennakontivelvollisuudesta ja väistämisaikomuksen osoittamisesta. Lainsäätäjän mielestä pitäisi katsella siis väistämisaikomusten osoittamisia eikä väärinpäin olevia liikennemerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on juuri se ydinpointti koko jutussa ja asiahan on jo mainittu. Tiemerkintä ei kuitenkaan itsessään tarkoita etuajo-oikeutta, vaikka se välillisesti niin voidaan nykylain mukaan ymmärtää. Väistämiset tilanteessa menevät kuitenkin edelleen liikennesääntöjen ja liikennemerkkien mukaan. Tiemerkintöihin ei pidä luottaa liikaa. Tiemerkintöjen "yleistarkoitus" mainitaan tieliikennelaissa (esimerkki alla).

        "86 §
        Poikkisuuntaiset merkinnät

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan siis tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Tiemerkintä itsessään ei ole väistämiseen tai etuajo-oikeuteen velvoittava asia. Poikkeuksena tuohon on suojatien tiemerkintä, jonka tiemaalaus jo itsessään tekee paikasta suojatien.

        En ole toisin väittänytkään. Mutta pyöräväylän liikenteelle annetaan tieto, että ajoradan liikenne on tilanteessa väistämisvelvollinen. Tämän takia on kaikkea muuta kuin selvää, että kuka tai ketkä todetaan syyllisiksi jos kolahtaa.


    • Anonyymi

      Juu, kiistat ratkaistaan oikeudessa, mutta harmi kyllä oikeus ei taida koskaan laittaa sattuneessa vahingossa maksumieheksi kuntaa tai tai valtiota, joka on laiminlyönyt velvollisuutensa yksiselitteisesti määrittää risteyksen etuajo-oikeudet.
      Täällä palstalla tulkitaan tieliikennelakia aina kirjaimellisesti ja aina haetaan syyllistä tiellä liikkujista, yleensä pyöräilijöistä, vaikka syyllinen löytyy väylistä vastaavista kunnista ja valtiosta.

      • Anonyymi

        Kenelläkään ei ole yliluonnollisia kykyjä tietää mitä on tarkoitettu, jos asiat ei ole oikein merkitty. Tienkäyttäjä voi vain toimia sen mukaan, miten liikennesäännöt menevät ja miten asiat ovat liikennemerkein tai muulla tavalla merkitty. Syy löytyy joskus todellakin tiepitäjän päästä. En tiedä, miten tämä sitten vaikuttaa ja huomioidaan oikeuden päätöksissä.


    • Anonyymi

      Ihan kunnossahan tuo on, pyöräilijät vaan väistää kaikkia ei sen kummosempaa ole.

      • Anonyymi

        Tiemerkintä kertoo pyöräilijälle muuta. Kai huomaat tämä ja ymmärrät asian? Jos et, niin sitten ei voi mitään.


    • Anonyymi

      Eikös nykylaki edellytä että pyörätienjatke merkitään sillä uudella pyöräsuojatiemerkillä. Jos merkki puuttuu kokonaan, kysessä ei voi olla suojatie eikä pyörätien jatke.

      En ymmärrä miten kolmio tekisi väärin merkitystä suojatiestä pyörätien jatkeen...

      • Anonyymi

        Ei, vaan sillä uudella "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" (pyöräsuojatie) merkillä merkitään lähinnä korotetut kohdat, eli rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Sitä voidaan myös käyttää liikennevalojen yhteydessä.

        Laissa lukee asian suhteen mm. näin: "Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu."

        Pyörätien jatkeen tiemerkintää sen sijaan käytetään aina osoittaman pyöräilijän ajoradan ylityspaikka. Pyörätien jatke saa nykyisen lain mukaan kuitenkin merkitä vain silloin, kun ajoradan liikenteellä on ennen sitä jatketta joku väistämismerkki (kolmio/stop/uusi pyöräsuojatie merkki). Muuten paikkaan pitää merkitä täyspitkä suojatieraidoitus.

        Pyörätien jatkeen tiemerkinnän osalta laissa lukee mm. näin: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. " eli joku noista aiemmin mainituista väistämismerkeistä.


      • Anonyymi

        Kuva kertoo paremmin. Kuvassa on rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke, eli on voitu käyttää tuota uutta liikennemerkkiä.

        https://i.ibb.co/6Z4KTL3/pyorailijan-tienylityspaikka.jpg

        Jos paikassa ei olisi tuollaista rakenteellista korotusta, niin sitten vaihtoehdot olisivat, laittaa liikennevalot, jolloin voitaisiin edelleen käyttää tuota uutta liikennemerkkiä ja pyörätien jatkeen tiemaalausta. Seuraava vaihtoehto olisi sitten uusi merkki pois ja autoille kolmio (tai stop merkki) ja voisi edelleen olla pyörätien jatkeen tiemaalaus. Viimeisenä vaihtoehtona olisi poistaa pyöräilijöiltä etuajo-oikeus ja laittaa kohtaan pelkät suojatie liikennemerkit ja täyspitkä suojatiemaalaus.


      • Anonyymi

        Tässä on vielä kaksi päälletysten olevaa kuvaa. Katso ero pyörätien jatkeen ja suojatien tiemerkintöjen suhteen ja huomioi kolmio liikennemerkki.

        https://i.ibb.co/ryYhdZF/Vasistamisjarjestys-erot.jpg

        Kun autolla on kolmio ennen, niin pyörätien jatke merkitään. Kun kolmiota ei ole ennen, niin kohdassa on täyspitkä suojatien tiemaalaus ja pyöräilijät väistävät.


      • Anonyymi

        Kyseinen uusi "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkki on väistämismerkki, aivan kuten kärkikolmio tai stop merkki ovat ja se löytyy tieliikennelain liitteessä niiden joukosta.

        Kyseisellä "pyöräsuojatie" liikennemerkillä ei osoiteta pyörätien jatketta, vaan sillä osoitetaan ajoradan liikenteelle väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeen kohdalla.

        Laissa lukee näin: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."


      • Anonyymi

        Tässä on vielä se mitä 'Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä' kertoo aiheesta.

        "B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.

        Merkin kanssa käytetään aina tiemerkintää L4. Merkkiä ei käytetä yhdessä merkkien B5 tai B6 kanssa. Merkin sijoittamisessa noudatetaan, mitä merkin E1 sijoittamisesta säädetään."

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 379/2020
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379


    • Anonyymi

      Kevyen liikenteen tulisi väistää aina moottoroitua liikennettä silloin asia olisi yksiselitteinen eikä olisi näitä idiootti spandex ukkoja hyppimässä silmille. Omistan maasto ja maantiepyörän ja ajan aktiivisesti, eli joku voisi minustakin sanoa että on spandexukko. Olen silti tätä mieltä. Minulla ei ole koskaan niin kiire että pitää hyppiä autojen eteen tyyliin että jarrut vonkuvat vain koska mä voin.

      • Anonyymi

        Yhtä yksiselitteistä se olisi, jos ajoradan liikenne väistäisi aina pyöräilijöitä, kuten ovat jo väistämisvelvollisia kaikkia suojatietä ylittäviä jalankulkijoita kohtaan. Nyt on kuitenkin lain velvoittamat väistämissäännöt olemassa, ja niiden mukaan toimitaan, eikä tarvitse jossitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä yksiselitteistä se olisi, jos ajoradan liikenne väistäisi aina pyöräilijöitä, kuten ovat jo väistämisvelvollisia kaikkia suojatietä ylittäviä jalankulkijoita kohtaan. Nyt on kuitenkin lain velvoittamat väistämissäännöt olemassa, ja niiden mukaan toimitaan, eikä tarvitse jossitella.

        Syynä nykyiseen tilaan voisi olla, ettei haluta tehdä muusta Euroopasta poikkeavaa liikennesääntöä.


      • Anonyymi

        Tuo on kaikkein huonoimpien autoilijoiden ikuinen haave, joka ei tule koskaan toteutumaan.


    • Anonyymi

      Luultavasti kaikki lait olisi helpompi tulkita animaatio elokuvina.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kolmio on oikealla paikalla ja näkyy päätielle. Nykylaissa väistämisvelvollisuus yltää myös pyörätielle ennen merkkiä, mikä vanhassa laissa edellytti kolmion vientiä metrien päähän risteyksestä heikentäen päätien sujuvuutta. Yhdessäkään kuvassa ei näy "väärin merkityn" suojatien jatkeita, veikkaan kyseessä olevan jalkakäytävän eli pitkät viivat ovat ok

      • Anonyymi

        Selvästi näkyy alla olevan linkin takaa olevassa kuvassa, että lähempänä kameraa olevassa kohdassa on jatkeen tiemerkintä, eli katkonainen suojatieraidoitus, vaikka kolmion on jatkeen toisella puolella.

        https://i.ibb.co/1QX0WYP/v-rin-merkitty-py-r-tien-jatke.jpg

        Korjaus on, että kolmio siirretään ennen jatketta tai jätetään nykyiseen kohtaan ja maalataan täyspitkä suojatieraidoitus (jolloin pyöräilijät väistävät).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi näkyy alla olevan linkin takaa olevassa kuvassa, että lähempänä kameraa olevassa kohdassa on jatkeen tiemerkintä, eli katkonainen suojatieraidoitus, vaikka kolmion on jatkeen toisella puolella.

        https://i.ibb.co/1QX0WYP/v-rin-merkitty-py-r-tien-jatke.jpg

        Korjaus on, että kolmio siirretään ennen jatketta tai jätetään nykyiseen kohtaan ja maalataan täyspitkä suojatieraidoitus (jolloin pyöräilijät väistävät).

        Jos kolmio jätetään paikalleen ja maalaus muutetaan suojatieksi, niin sen jälkeen suojatiellä on jatkuvasti autoja odottamassa ajovuoroaan. Ei keskiverto autoilija tajua, ettei suojatietä saa tukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kolmio jätetään paikalleen ja maalaus muutetaan suojatieksi, niin sen jälkeen suojatiellä on jatkuvasti autoja odottamassa ajovuoroaan. Ei keskiverto autoilija tajua, ettei suojatietä saa tukkia.

        Parempi olisi siis siirtää kolmio ennen pyörätien jatketta, jolloin suojatien lisäksi kohdassa on myös pyörätien jatke, joka merkitään kuten se nyt on merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kolmio jätetään paikalleen ja maalaus muutetaan suojatieksi, niin sen jälkeen suojatiellä on jatkuvasti autoja odottamassa ajovuoroaan. Ei keskiverto autoilija tajua, ettei suojatietä saa tukkia.

        Suojatiellä on risteyksessä useimmiten autoja siksi, että muualta ei ole näkyvyyttä risteävälle tielle riittävästi. Huono liikennesuunnittelu johtaa näihin tilanteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellä on risteyksessä useimmiten autoja siksi, että muualta ei ole näkyvyyttä risteävälle tielle riittävästi. Huono liikennesuunnittelu johtaa näihin tilanteisiin.

        Ja monessa paikassa on erittäin hyvä näkyvyys, mutta autoja lojuu suojateillä siitä huolimatta. Syy on osaamisen puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja monessa paikassa on erittäin hyvä näkyvyys, mutta autoja lojuu suojateillä siitä huolimatta. Syy on osaamisen puute.

        Toki näinkin, sillä autoja "lojuu" usein myös risteyksessä tukkimassa poikittaisen liikenteen kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki näinkin, sillä autoja "lojuu" usein myös risteyksessä tukkimassa poikittaisen liikenteen kokonaan.

        Jep. Ennen risteykseen ajamista pitäisi olla varma, että sieltä pääsee ajamaan pois ketään estämättä.


    • Anonyymi

      Nykyään on huolestuttavaa se, että autoilijat väistävät tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijöitä luoden heille väärän turvallisuuden tunteen, jopa käytännön. Vieraspaikkakuntalaisen osuessa samaan paikkaan tuloksena on pläts. Tarpeeton väistely aiheuttaa myös autojonoissa haitariliikettä, mikä tottakai nostaa päästöjä oikeilla autoilla

      • Anonyymi

        Olet oikeassa siinä, että opettamalla liikkujat väärille tavoille, niin on vaaran paikka. Liikennesääntöjen ja väistämissääntöjen mukaan tulee toimia. Väistämiset onnettomuuden estämiseksi ovat tietenkin sitten eri seikka, ja siihen laki tietenkin velvoittaa myös. Liiallinen ”ystävällisyys” ja omasta ”etuajo-oikeudesta” luopuminen ei kuitenkaan ole aina hyvä asia.


      • Anonyymi

        Ja sitten ihmetellään, kun autoilija tööttää väistämisvelvollisuuttaan laiminlyövälle pyöräilijälle. Ajatellaan, että olipas vihainen autoilija.


    • Anonyymi

      Niin. Vähintään juridinen ongelma, jos jotain tapahtuu. Toisaalta autoilija ja moottoriajoneuvon kuljettaja tuomitaan aina, joten ei kannata kauheasti yrittää olla oikeassa.

      Jokatapauksessa minä niin autoilijana ja pyöräilijänä olettaisin, että tuossa kohtaa väistetään pyöräilijää ja jalankulkijaa. Ja kääntyvä ajoneuvo väistää kaikkia suojatiellä. Tietenkin tästä saa monimutkaista, mutta kannattaa muistaa, että jos sattuu onnettomuus, autoilija tuomitaan aina.

      • Anonyymi

        Sekavaksi asian saa todellakin tuo tienpitäjän virhe.


      • Anonyymi

        Autoilija tuomitaan, jos hänen todetaan rikkoneen lakia.


    • Anonyymi

      Pyörätien jatkeen edellyttämän väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin ei tarvitse olla olla jatkeen edessä vaan sen luona. Esim. kuvassa https://i.ibb.co/1QX0WYP/v-rin-merkitty-py-r-tien-jatke.jpg jatke kuuluu samaan risteysalueeseen, eikä kolmiota ole laitettu väärään paikkaan.

      • Anonyymi

        Olet väärässä. Tieliikennelaissa määritetään suoraan, missä tilanteessa pyörätien jatke voidaan tiemerkinnällä osoittaa. Se merkitään vain, jos ajoradalla on liikennemerkillä väistämisvelvollisuus osoitettu ennen sitä jatketta.

        Laissa lukee seuraavaa: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        B6 = Pakollinen pysäyttäminen
        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Tieliikennelaissa määritetään suoraan, missä tilanteessa pyörätien jatke voidaan tiemerkinnällä osoittaa. Se merkitään vain, jos ajoradalla on liikennemerkillä väistämisvelvollisuus osoitettu ennen sitä jatketta.

        Laissa lukee seuraavaa: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        B6 = Pakollinen pysäyttäminen
        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

        Tarkistin itsekin laista ennen kirjoitustani, eikä laissa eikä sitaatissasi löydy mainintaa, että liikennemerkin pitäisi olla sentintarkasti jatkeen edessä. Kuvan liikennemerkki koskee siis koko risteysaluetta, myös jatketta.

        Lain edellyttämää väistämisvelvollisuusliikennemerkkiä ei käytännössä yleensä ole laitettu, jos ajoneuvolla on jo muusta syystä johtuen väistämisvelvollisuus. Ajatellaanpa vaikka kääntyviä ajoneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkistin itsekin laista ennen kirjoitustani, eikä laissa eikä sitaatissasi löydy mainintaa, että liikennemerkin pitäisi olla sentintarkasti jatkeen edessä. Kuvan liikennemerkki koskee siis koko risteysaluetta, myös jatketta.

        Lain edellyttämää väistämisvelvollisuusliikennemerkkiä ei käytännössä yleensä ole laitettu, jos ajoneuvolla on jo muusta syystä johtuen väistämisvelvollisuus. Ajatellaanpa vaikka kääntyviä ajoneuvoja.

        Väistämismerkin sijainti nimenomaan kertoo väistämisvelvollisuuden alkamiskohdan. Ei väistämismerkkiä ennen tarvitse käytännössä mitään väistää. Jos halutaan, että autoilijat väistävät pyöräilijöitä, niin silloin kolmion sijainti vaikuttaa suoraan tilanteeseen.

        Kyllä se kolmio (tai muu väistämismerkki) on siis aina ennen pyörätien jatketta, jos se pyörätien jatke halutaan tiemerkinnöllä osoittaa ja halutaan, että autoilijat väistävät jatkeen yli pyöräileviä pyöräilijöitä. Ihan sama homma liikenneympyrän kohdalla. Kolmio ei ole suojatien/pyörätien jatkeen jälkeen, mutta ennen ajoradan risteyskohtaa, vaan se sijaitsee ennen pyörätien jatketta/suojatietä, jos jatke merkitään ja autoilijat väistävät.

        Kääntyvä ajoneuvo on muuten väistämisvelvollinen riippumatta risteävän tien tiemerkinnästä, jolle tämä kääntyy. Paikassa ei edes tarvitse olla mitään tiemerkintää pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja silti kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkistin itsekin laista ennen kirjoitustani, eikä laissa eikä sitaatissasi löydy mainintaa, että liikennemerkin pitäisi olla sentintarkasti jatkeen edessä. Kuvan liikennemerkki koskee siis koko risteysaluetta, myös jatketta.

        Lain edellyttämää väistämisvelvollisuusliikennemerkkiä ei käytännössä yleensä ole laitettu, jos ajoneuvolla on jo muusta syystä johtuen väistämisvelvollisuus. Ajatellaanpa vaikka kääntyviä ajoneuvoja.

        "Ajorataa ylittäviä kohtaan". Väistämisvelvollisuus osoitetaan jatkeen ylittäjille liikennemerkillä. Tuohan tarkoittaa mielestäni, että liikennemerkki on oltava ennen ylitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämismerkin sijainti nimenomaan kertoo väistämisvelvollisuuden alkamiskohdan. Ei väistämismerkkiä ennen tarvitse käytännössä mitään väistää. Jos halutaan, että autoilijat väistävät pyöräilijöitä, niin silloin kolmion sijainti vaikuttaa suoraan tilanteeseen.

        Kyllä se kolmio (tai muu väistämismerkki) on siis aina ennen pyörätien jatketta, jos se pyörätien jatke halutaan tiemerkinnöllä osoittaa ja halutaan, että autoilijat väistävät jatkeen yli pyöräileviä pyöräilijöitä. Ihan sama homma liikenneympyrän kohdalla. Kolmio ei ole suojatien/pyörätien jatkeen jälkeen, mutta ennen ajoradan risteyskohtaa, vaan se sijaitsee ennen pyörätien jatketta/suojatietä, jos jatke merkitään ja autoilijat väistävät.

        Kääntyvä ajoneuvo on muuten väistämisvelvollinen riippumatta risteävän tien tiemerkinnästä, jolle tämä kääntyy. Paikassa ei edes tarvitse olla mitään tiemerkintää pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja silti kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää.

        ”Kääntyvä ajoneuvo on muuten väistämisvelvollinen riippumatta risteävän tien tiemerkinnästä, jolle tämä kääntyy. Paikassa ei edes tarvitse olla mitään tiemerkintää pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja silti kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää.”

        Palstalla on esitetty kuitenkin sellainen lain kirjaimeen perustuva vaatimus, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki pitäisi aina laittaa pyörätien jatkeen eteen, myös kääntyville autoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kääntyvä ajoneuvo on muuten väistämisvelvollinen riippumatta risteävän tien tiemerkinnästä, jolle tämä kääntyy. Paikassa ei edes tarvitse olla mitään tiemerkintää pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja silti kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää.”

        Palstalla on esitetty kuitenkin sellainen lain kirjaimeen perustuva vaatimus, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki pitäisi aina laittaa pyörätien jatkeen eteen, myös kääntyville autoille.

        >> "Palstalla on esitetty kuitenkin sellainen lain kirjaimeen perustuva vaatimus, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki pitäisi aina laittaa pyörätien jatkeen eteen, myös kääntyville autoille."

        Mihin lain kirjaimeen tuollainen muka perustuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Palstalla on esitetty kuitenkin sellainen lain kirjaimeen perustuva vaatimus, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki pitäisi aina laittaa pyörätien jatkeen eteen, myös kääntyville autoille."

        Mihin lain kirjaimeen tuollainen muka perustuisi?

        Nyt on kirjoittajilta mennyt allakka sekaisin. Mätäkuu alkaa vasta viikon kuluttua, mutta silti nuo ovat mätäkuun juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Palstalla on esitetty kuitenkin sellainen lain kirjaimeen perustuva vaatimus, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki pitäisi aina laittaa pyörätien jatkeen eteen, myös kääntyville autoille."

        Mihin lain kirjaimeen tuollainen muka perustuisi?

        Se on tieliikennelain lain liitteessä mainittu. Tämä linkki ei toimi Firefoxissa eikä vanhoissa Applen vanhoissa Safari-selaimissa: https://tinyurl.com/jatkeenmerkkaus

        ”Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. ”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tieliikennelain lain liitteessä mainittu. Tämä linkki ei toimi Firefoxissa eikä vanhoissa Applen vanhoissa Safari-selaimissa: https://tinyurl.com/jatkeenmerkkaus

        ”Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. ”

        Ei herran jestas sentään. Älkää nyt vaan alkako tähän provoon vastaamaan,
        No, luulen, että taas alkaa päättymätön väittely.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei herran jestas sentään. Älkää nyt vaan alkako tähän provoon vastaamaan,
        No, luulen, että taas alkaa päättymätön väittely.

        Ei se ole provo vaan looginen jatkumo eräiden palstalle kirjoittaneiden mielipiteestä, että pyörätien jatketta ei ole, ellei sen edessä ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.

        Laissa on kyllä kerrottu miten pyörätien jatke osoitetaan (maalausmerkinnällä) ja miten suojatie osoitetaan (maalausmerkinnällä ja/tai liikennemerkillä), mutta eräiden palstalaisten mielestä pyörätien jatketta ei ole ellei sen edessä ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.

        Olen nyt puhunut vain siitä onko pyörätien jatketta vai ei, en väistämisvelvollisuudesta, mutta joku varmaan sotkee senkin kohta tähän mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole provo vaan looginen jatkumo eräiden palstalle kirjoittaneiden mielipiteestä, että pyörätien jatketta ei ole, ellei sen edessä ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.

        Laissa on kyllä kerrottu miten pyörätien jatke osoitetaan (maalausmerkinnällä) ja miten suojatie osoitetaan (maalausmerkinnällä ja/tai liikennemerkillä), mutta eräiden palstalaisten mielestä pyörätien jatketta ei ole ellei sen edessä ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.

        Olen nyt puhunut vain siitä onko pyörätien jatketta vai ei, en väistämisvelvollisuudesta, mutta joku varmaan sotkee senkin kohta tähän mukaan.

        Suoraa ajolinjaa pyörätien jatkeen suhteen katsottuna, pyörätien jatkeen edessä tulee olla väistämismerkki, jotta sen jatkeen saa tieliikennelain mukaan tiemerkinnöin osoittaa. Käännös pyörätien jatkeen suhteen ei vaikuta tiemerkintään mitenkään. Se on sitten joidenkin saivartelua, että onko jossakin piilossa oleva jatke vaiko vain pelkkä suojatie. Jos pyörätien jatketta ei ole osoitettu, niin ei ole jatketta. Väärin perustein osoitettu jatke on vaaran paikka, kuten aloituksen tapauksessa voi havainnoida. Ei ole rakettitiedettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tieliikennelain lain liitteessä mainittu. Tämä linkki ei toimi Firefoxissa eikä vanhoissa Applen vanhoissa Safari-selaimissa: https://tinyurl.com/jatkeenmerkkaus

        ”Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. ”

        Pyörätien jatke tulee siis merkitä vain, jos ajoradan liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus jatkeeseen nähden (suoraan jatkeeseen nähden). Laissa ei mainita asiaa käännöksen osalta, eikä risteyksen sisäpuolelta katsottuna.

        Esim. tässä tapauksessa näkyvä kolmio koskee heti ensimmäisen pyörätien jatkeen lisäksi myös risteyksen toisella puolella olevaa pyörätien jatketta.

        https://goo.gl/maps/AJX8gMsq7MchDRwbA

        Risteyksen sisäpuolelta katsottuna jälkimmäisen jatkeen edessä ei tarvitse olla toista kolmiota, vaan tuo ensimmäinen kolmio koskee koko risteystä ja kaikkia sen väyliä (ensimmäinen kevyenliikenteen väylä, ajoradat ja sitten jälkimmäinen kevyenliikenteen väylä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole provo vaan looginen jatkumo eräiden palstalle kirjoittaneiden mielipiteestä, että pyörätien jatketta ei ole, ellei sen edessä ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.

        Laissa on kyllä kerrottu miten pyörätien jatke osoitetaan (maalausmerkinnällä) ja miten suojatie osoitetaan (maalausmerkinnällä ja/tai liikennemerkillä), mutta eräiden palstalaisten mielestä pyörätien jatketta ei ole ellei sen edessä ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.

        Olen nyt puhunut vain siitä onko pyörätien jatketta vai ei, en väistämisvelvollisuudesta, mutta joku varmaan sotkee senkin kohta tähän mukaan.

        Risteävä tie on eri väylä, joten käännös ei vaikuta siihen, että suojatien edessä pitää olla kääntyvän näkökulmasta väistämismerkki. Haasteita voi joidenkin kohtien osalta olla se, onko kyseessä risteyksessä käännös vai sitten kaarros. Ne ovat taas huonosti suunniteltuja risteyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteävä tie on eri väylä, joten käännös ei vaikuta siihen, että suojatien edessä pitää olla kääntyvän näkökulmasta väistämismerkki. Haasteita voi joidenkin kohtien osalta olla se, onko kyseessä risteyksessä käännös vai sitten kaarros. Ne ovat taas huonosti suunniteltuja risteyksiä.

        Kääntyvän autoilijan kannalta ei ole tarpeen lisätä kärkikolmiota ennen suojatietä/pyörätien jatketta, koska kääntyvä autoilija väistää joka tapauksessa risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Kääntyvän autoilijan kannalta on yksi ja sama, onko risteävällä tiellä mitään merkintöjä ajoradassa vai ei taikka kärkikolmiota vai ei, koska hän on velvollinen väistämään kuitenkin.

        Ylimääräsitä kärkikolmiota tilanteeseen vaatii vain sellainen, joka ei ymmärrä liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kääntyvän autoilijan kannalta ei ole tarpeen lisätä kärkikolmiota ennen suojatietä/pyörätien jatketta, koska kääntyvä autoilija väistää joka tapauksessa risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Kääntyvän autoilijan kannalta on yksi ja sama, onko risteävällä tiellä mitään merkintöjä ajoradassa vai ei taikka kärkikolmiota vai ei, koska hän on velvollinen väistämään kuitenkin.

        Ylimääräsitä kärkikolmiota tilanteeseen vaatii vain sellainen, joka ei ymmärrä liikennesääntöjä.

        Joo ja KKO on aikanaan myös linjannut, että tapauksissa, jossa ajoradan ja kolmion välissä kulkee pyörätie, niin sen pyörätie kuuluu tiehen, eikä ole erillinen pyörätie. Tällöin kääntyjä väistää, juuri kuten mainitset.


    • Juttua edes katsomatta voin pyöräilijänä kokemuksen perusteella todeta merkintöjen olevan pk-seudulla ala-arvoisia. Muutenkin pyöräilyä pidetään jonkinlaisena jalankulun alalajina. Ajat sata metriä yhdellä puolen katua, sitten talutat yli ja ajat toiset sata vastakkaisen puolen "kevyen liikenteen väylää". Antakaa oikeus pyöräillä ajoradalla.

      • Anonyymi

        Jos pyöräväylä on tien oikealla puolella, niin ajat sillä, ellei se jostain syystä (esim. väylän huono kunto tai väylän tukkivat laittomasti pysäköidyt ajoneuvot)) ole epätarkoituksenmukaista. Jos väylä katkeaa ja jatkuu tien toisella puolella, voit jatkaa ajamista ajoradalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöräväylä on tien oikealla puolella, niin ajat sillä, ellei se jostain syystä (esim. väylän huono kunto tai väylän tukkivat laittomasti pysäköidyt ajoneuvot)) ole epätarkoituksenmukaista. Jos väylä katkeaa ja jatkuu tien toisella puolella, voit jatkaa ajamista ajoradalla.

        Voidaan jatkaa ajoradalla, jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella, mutta kuitenkin vain, jos pystytään perustelemaan, että ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa.


      • Anonyymi

        Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla.

        Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla.

        Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä.

        Jep. Pyörätie liikennemerkki: Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla.

        Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä.

        Kommentista puuttuu pyöräkaista, jota pyöräilijän on ajettava, jos pyöräkaista on tiemerkinnöin merkittynä pyöräilijän ajosuuntaan.

        Sitten on sellainen erikoistilanne, että pyöräilijä saa ajaa ajosuunnassa, jossa on vähintään kaksi samaan suuntaan olevaa ajokaistaa, millä tahansa ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa (ks. TLL 19 §) eikä ajosuunnassa ole piennarta eikä pyörätietä/-kaistaa. Tämä ehto vaaratta ja haitatta toteutunee pyöräilijän kohdalla ainoastaan taajamassa, vaikka sitä ei nimenomaisesti mainita laissa.

        Myös vasemmalle käännyttäessä pyöräilijä saa edellä mainitulla monikaistaisella ajoradalla ajaa vasemmanpuoleista ajokaistaa ajosuunnassaan. Ks. tarkemmin kääntymisestä TLL 21 § ja poikkeussäännös TLL 23 §.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentista puuttuu pyöräkaista, jota pyöräilijän on ajettava, jos pyöräkaista on tiemerkinnöin merkittynä pyöräilijän ajosuuntaan.

        Sitten on sellainen erikoistilanne, että pyöräilijä saa ajaa ajosuunnassa, jossa on vähintään kaksi samaan suuntaan olevaa ajokaistaa, millä tahansa ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa (ks. TLL 19 §) eikä ajosuunnassa ole piennarta eikä pyörätietä/-kaistaa. Tämä ehto vaaratta ja haitatta toteutunee pyöräilijän kohdalla ainoastaan taajamassa, vaikka sitä ei nimenomaisesti mainita laissa.

        Myös vasemmalle käännyttäessä pyöräilijä saa edellä mainitulla monikaistaisella ajoradalla ajaa vasemmanpuoleista ajokaistaa ajosuunnassaan. Ks. tarkemmin kääntymisestä TLL 21 § ja poikkeussäännös TLL 23 §.

        ”Kommentista puuttuu pyöräkaista, jota pyöräilijän on ajettava, jos pyöräkaista on tiemerkinnöin merkittynä pyöräilijän ajosuuntaan.”

        Jos tarkkoja ollaan, niin pyöräilijän ei ole pakko käyttää pyöräkaistaa 𝑝𝑒𝑟 𝑠𝑒, vaan hänen täytyy ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Koska pyöräkaista on ajokaista ja ajokaistat kuuluvat ajorataan, niin käytännössä on kuitenkin pakko ajaa pyöräkaistalla, ainakin jos se on kaikkein eniten oikealla oleva ajokaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kommentista puuttuu pyöräkaista, jota pyöräilijän on ajettava, jos pyöräkaista on tiemerkinnöin merkittynä pyöräilijän ajosuuntaan.”

        Jos tarkkoja ollaan, niin pyöräilijän ei ole pakko käyttää pyöräkaistaa 𝑝𝑒𝑟 𝑠𝑒, vaan hänen täytyy ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Koska pyöräkaista on ajokaista ja ajokaistat kuuluvat ajorataan, niin käytännössä on kuitenkin pakko ajaa pyöräkaistalla, ainakin jos se on kaikkein eniten oikealla oleva ajokaista.

        Pyöräkaista on erotettu muista kaistoista yhtenäisellä viivalla. Sitä ei siis saisi ylittää. Noudattavatko autoilijat sitä? Eivät. Sehän on tosi hyvä parkkialue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräkaista on erotettu muista kaistoista yhtenäisellä viivalla. Sitä ei siis saisi ylittää. Noudattavatko autoilijat sitä? Eivät. Sehän on tosi hyvä parkkialue.

        "Pyöräkaista on erotettu muista kaistoista yhtenäisellä viivalla. Sitä ei siis saisi ylittää. Noudattavatko autoilijat sitä? Eivät. Sehän on tosi hyvä parkkialue."

        Mistä tuollainen käsitys on tullut sulkuviivan käytöstä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyöräkaista on erotettu muista kaistoista yhtenäisellä viivalla. Sitä ei siis saisi ylittää. Noudattavatko autoilijat sitä? Eivät. Sehän on tosi hyvä parkkialue."

        Mistä tuollainen käsitys on tullut sulkuviivan käytöstä?

        Tieliikennelaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaista.

        Ei ainakaan minun TLL:ssa sanota, että pyöräkaista erotetaan muusta ajoradasta aina yhtenäisellä viivalla. Jos pyöräkaista on esimerkiksi kapea, käytetään katkoviivaa, jotta ohittaminen olisi mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan minun TLL:ssa sanota, että pyöräkaista erotetaan muusta ajoradasta aina yhtenäisellä viivalla. Jos pyöräkaista on esimerkiksi kapea, käytetään katkoviivaa, jotta ohittaminen olisi mahdollista.

        Ja onko joku sitten sanonut, että se erotetaan yhtenäisellä viivalla aina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja onko joku sitten sanonut, että se erotetaan yhtenäisellä viivalla aina?

        "Ja onko joku sitten sanonut, että se erotetaan yhtenäisellä viivalla aina?"
        Ei täällä kukaan mitään sano, täällä vain kirjoitetaan!
        "Pyöräkaista on erotettu muista kaistoista yhtenäisellä viivalla. Sitä ei siis saisi ylittää. "
        Minä tuon olisin kirjoittanut vaikka muodossa
        "Jos pyöräkaista on erotettu muista kaistoista yhtenäisellä viivalla, viivaa ei saa ylittää. "
        Viivaa ei saa ylittää myöskään pyöräilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voidaan jatkaa ajoradalla, jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella, mutta kuitenkin vain, jos pystytään perustelemaan, että ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa.

        Miksi toisella puolella olevan pyörätien tulee olla kaksisuuntainen, jotta toisella puolella ajorataa ajavan pyöräilijän tulee käyttää sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi toisella puolella olevan pyörätien tulee olla kaksisuuntainen, jotta toisella puolella ajorataa ajavan pyöräilijän tulee käyttää sitä?

        Asia on, kuten tieliikennelaissa määrätään. Turha on miettiä sitä sen enempää.

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Pyöräilijä itse joutuu tilanteessa arvioimaan asian.


    • Anonyymi

      Sekava artikkeli. Puhutaan ajoneuvoista ja kevyestä liikenteestä olettaen, että polkupyörä ei olisi ajoneuvo.

      • Anonyymi

        Toimittajat eivät todellakaan aina hallitse aihetta, josta kirjoittavat. Tässä on toinen esimerkki sellaisesta artikkelista.

        https://www.is.fi/autot/art-2000009523972.html

        Toisen kuvan kuvatekstissä kirjoitetaan esim. yhtä-äkkiä pyöräkaistasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimittajat eivät todellakaan aina hallitse aihetta, josta kirjoittavat. Tässä on toinen esimerkki sellaisesta artikkelista.

        https://www.is.fi/autot/art-2000009523972.html

        Toisen kuvan kuvatekstissä kirjoitetaan esim. yhtä-äkkiä pyöräkaistasta.

        "Toisen kuvan kuvatekstissä kirjoitetaan esim. yhtä-äkkiä pyöräkaistasta."

        No, joku ei hallitse aihetta, josta kirjoittaa, toinen ei hallitse kieltä, jota kirjoittaa,
        yhtä-äkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisen kuvan kuvatekstissä kirjoitetaan esim. yhtä-äkkiä pyöräkaistasta."

        No, joku ei hallitse aihetta, josta kirjoittaa, toinen ei hallitse kieltä, jota kirjoittaa,
        yhtä-äkkiä.

        Jos se on vain kirjoitusvirheet, jotka aiheuttavat näppylöitä esinahan alla, niin sitten taitaa maailmassa asiat olla melko lailla hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on vain kirjoitusvirheet, jotka aiheuttavat näppylöitä esinahan alla, niin sitten taitaa maailmassa asiat olla melko lailla hyvin.

        Sekä IS:n jutun kuvatekstin lapsus että ”yhtä-äkkiä” ovat pikkuvirheitä. Ilta-Sanomien juttu oli kokonaisuudessaan asiantuntevasti kirjoitettu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onhan noita väärin merkittyjä jatkeita kenties vielä edelleen.

      Tässä on kuva huhtik. 2021.
      https://maps.app.goo.gl/YeZmcvB7SKkuTXy18

      Kohta voi toki olla nykyään korjattu. Uudempaa kuvaa ei Google Maps kuitenkaan tarjoa.

      • Anonyymi

        Tikulla silmään, joka vanhoja muistelee, jos ei ole muuta esittää kuin yli kaksi vuotta vanhoja katunäkymiä.


      • Anonyymi

        Ei ole mitään väärin merkittyjä pyörätien jatkeita.
        Se joko on tai ei ole.

        Pyöräilijä on yksinkertaisesti väistämisvelvollinen, jos kolmio on vasta suojatien jälkeen tai ei ole lain edellyttämää koroketta ja merkintöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään väärin merkittyjä pyörätien jatkeita.
        Se joko on tai ei ole.

        Pyöräilijä on yksinkertaisesti väistämisvelvollinen, jos kolmio on vasta suojatien jälkeen tai ei ole lain edellyttämää koroketta ja merkintöjä.

        Kolmiota ei aina vaadita jatkeen eteen, esim. jos kyse on kääntyvästä autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään väärin merkittyjä pyörätien jatkeita.
        Se joko on tai ei ole.

        Pyöräilijä on yksinkertaisesti väistämisvelvollinen, jos kolmio on vasta suojatien jälkeen tai ei ole lain edellyttämää koroketta ja merkintöjä.

        Onhan se pyörätien jatke väärin merkitty, jos se on tiehen merkitty, vaikka ei saisi olla merkitty.

        Laissa selkeästi sanotaan näin: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."

        Jos ei ole joku noista kolmesta väistämismerkistä osoittamassa ajoradalle väistämisvelvollisuutta ennen pyörätien jatketta, niin silloin sitä jatketta ei saa lain mukaan tiehen merkitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se pyörätien jatke väärin merkitty, jos se on tiehen merkitty, vaikka ei saisi olla merkitty.

        Laissa selkeästi sanotaan näin: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."

        Jos ei ole joku noista kolmesta väistämismerkistä osoittamassa ajoradalle väistämisvelvollisuutta ennen pyörätien jatketta, niin silloin sitä jatketta ei saa lain mukaan tiehen merkitä.

        "Onhan se pyörätien jatke väärin merkitty, jos se on tiehen merkitty, vaikka ei saisi olla merkitty."
        Voihan se olla aivan oikein merkitty, vaikkakin lain mukaan väärään paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan se pyörätien jatke väärin merkitty, jos se on tiehen merkitty, vaikka ei saisi olla merkitty."
        Voihan se olla aivan oikein merkitty, vaikkakin lain mukaan väärään paikkaan.

        Tuliko hyvä mieli nyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan se pyörätien jatke väärin merkitty, jos se on tiehen merkitty, vaikka ei saisi olla merkitty."
        Voihan se olla aivan oikein merkitty, vaikkakin lain mukaan väärään paikkaan.

        Merkintöjen oikeellisuutta punnitessa ei siis ole väliä sillä, onko merkintä oikeassa vai väärässä paikassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan se pyörätien jatke väärin merkitty, jos se on tiehen merkitty, vaikka ei saisi olla merkitty."
        Voihan se olla aivan oikein merkitty, vaikkakin lain mukaan väärään paikkaan.

        Aloituksen esimerkissä pyörätien jatkeen tiemerkintä on väärin suhteessa kolmio liikennemerkin sijaintiin. Katso tämä kuvituskuvan kaksi esimerkkiä.

        https://i.ibb.co/R44TnS9/vasistamisjarjestys-jatke-kolmion-sijainti.jpg

        Ylemmässä kuvassa kolmion sijainti on aloituksen esimerkin kaltainen, eikä pyörätien jatketta saa nykyisen tieliikennelain mukaan silloin tiemerkinnällä merkitä.

        Alemmassa kuvassa kolmio on sijoitettu ennen pyörätien jatketta/suojatietä ja pyörätien jatke on siksi merkitty ja sen saa merkitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen esimerkissä pyörätien jatkeen tiemerkintä on väärin suhteessa kolmio liikennemerkin sijaintiin. Katso tämä kuvituskuvan kaksi esimerkkiä.

        https://i.ibb.co/R44TnS9/vasistamisjarjestys-jatke-kolmion-sijainti.jpg

        Ylemmässä kuvassa kolmion sijainti on aloituksen esimerkin kaltainen, eikä pyörätien jatketta saa nykyisen tieliikennelain mukaan silloin tiemerkinnällä merkitä.

        Alemmassa kuvassa kolmio on sijoitettu ennen pyörätien jatketta/suojatietä ja pyörätien jatke on siksi merkitty ja sen saa merkitä.

        Toisessa on vaan suunniteltu niin, että auto väistää ja toisessa väistää polkupyörä.

        Lakiin on kirjoitettu väistämissäännöt selkeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessa on vaan suunniteltu niin, että auto väistää ja toisessa väistää polkupyörä.

        Lakiin on kirjoitettu väistämissäännöt selkeästi.

        Kyllä, mutta tuossa viitattiin aloituksen esimerkkiin, jossa pyörätien jatke on maalattu, vaikka kolmio on selvästi jatkeen jälkeen. Kuvituskuvien avulla voi eron selkeästi havainnoida. Väistämissäännöt olisi toki pyöräilijän ajoneuvon kuljettajana syytä osata.


    • Anonyymi

      Kysymys oli miksi on merkitty noin. Veikkaisin että siksi, kun laiskat työmiehet tuli laittamaan merkkiä ja totesivat, että ei kai tuohon kannata uutta tolppaa alkaa pystyttämään, kun tuossahan on jo tolppa melkein oikeassa paikassa. Pultataan vaan kolmio siihen ja sillä selvä.

      • Anonyymi

        Noin on varmaan voinut käydä. Itse tulkitsin otsikon kysymyksen sellaiseksi, että huomaako sen, miksi tiemerkintä on väärä suhteessa väistämismerkin sijaintiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin on varmaan voinut käydä. Itse tulkitsin otsikon kysymyksen sellaiseksi, että huomaako sen, miksi tiemerkintä on väärä suhteessa väistämismerkin sijaintiin.

        Kyllä sen voi hyvinkin tulkita myös niin.


    • Anonyymi

      Helsingissä lakia on tulkittu lain kirjaimesta poiketen siten, että pyörätien jatkeelle ei tarvitse laittaa väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, jos ajoradan ajoneuvo on jo muusta syystä väistämisvelvollinen (kääntyvä ajoneuvo).

      • Anonyymi

        Uskoisin että toisesta suunnasta on kuitenkin jokin väistämismerkki ennen sitä pyörätien jatketta. Eikö muka ole? Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei vaadi risteysalueen "sisäpuolen" suunnasta väistämismerkkiä ennen pyörätien jatketta. Riittää, että väistämismerkki on risteyksen saapumissuunnasta katsottuna.

        https://i.postimg.cc/44JTyycV/Vasistamisjarjestys-jatke-kolmion-sijainti.jpg

        Katso yllä olevaan linkin takaa löytyvää kahta päällekkäin olevaa kuva ja huomioi sen yhden ainoan kolmion sijainnin merkitys pyörätien jatkeen tiemerkintään nähden. Ylemmässä kuvassa pyöräilijät väistävät oikean alareunan valkoista autoa, mutta alemmassa kuvassa väistämisvelvollisuus on juuri toisin päin. Risteävältä tieltä kääntyvät väistävät molemmissa tapauksissa kääntyvinä sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyvät. Sieltä suunnasta ei tarvita kolmiota, vaan pyörätien jatke voidaan merkitä pelkästään saapumissuunnan väistämismerkin perustella, jos se sijaitsee ennen pyörätien jatketta.

        Suoralla tieosuudella sen sijaan vaaditaan väistämismerkki molemmista suunnista katsottuna ennen pyörätien jatketta, jotta pyörätien jatkeen tiemerkintä voidaan maalata.

        https://i.postimg.cc/hKJRfHXy/pyoratien-jatkeen-muutokset.jpg


    • Anonyymi

      Ketjussa vilisi ihmeellisä tulkintoja liikennesäännöistä.
      Esimerkiski ettei ole merkitystä jos kolmio on väärässä paikassa vaan että kolmion vaikutus alkaa ennakkoon sen näkyvällä matkalla.
      Hyvässä kelissä suojatien voi nähdä useita risteyksiä aiemmin, eli väsitetäänkö kaikkea riteävää liikennettä ennen kärkikolmiota vaikka ne olisivat tasa-arvoisa risteyksiä?
      Miksi stop merkillä varustetussa risteyksessä on usein pysäytysviiva ja miksi stop merkillä varustetussa risteyksessä ei lasketa pysähtymiseksi jos pysähdyt toisen auton perässä?
      Stop merkillä on smanlaiset vaikutukset kuin kolmiolla mutta stop merkin edessä on pakollinen pysähtyminen.

      Aletaanko nopeusmerkkejäkin noudattaa etukäteen, ainakin poliisi sakottaa jos kiigyttää etukäteen nopeutta edessä olevaan nopeuteen.

      Näitä esimerkkejä on tuhottomasti missä liikennemerkin vaikutus alkaa vasta merkin kohdalta jos ei muuta ilkoiteta, esimerkkinä pysäköintikielto jossa lisäkilpi olla ositetaan merkin voimassaolomatka.

      Joten älkää viitsikö alkaa puhumaan suoranaista paskaa kärkikolmion vaikutusalueesta ja siitä että se alkaa vaikuttamaan ennakkoon.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4272
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2495
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2426
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      106
      2201
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1927
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1597
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1578
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      189
      1575
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      77
      1366
    Aihe