Ei varaa lahjalistan tavaroihin :(

Häävieras

Olen menossa kesällä serkkuni häihin. Kutsun mukana tuli tieto, mistä löytää hääparin lahjalistan. Menimme puolisoni kanssa heti ko.liikkeesen, sillä kokemukseni mukaan lahja kannattaa hankkia mahdollisimman pian ennen kuin jäljellä on enää vain kalliita tavaroita. Olimme ensimmäisten joukossa valitsemassa lahjaa, mutta silti listalta ei löytynyt yhtään kukkarollemme sopivaa tuotetta (halvin 49€).

Mitä teemme? Kehtaammeko mennä häihin itse valitsemamme lahjan kanssa? Kutsussa toivottiin myös vaihtoehtoisesti rahaa. Oletetaanko rahalahjankin olevan samaa luokkaa kuin tavaralahjat (vähintään 49€)?

30

11072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veitikka

      jotain, mitä listassa ei ole. Esimerkiksi, jos he haluavat jotain tiettyä astiasarjaa, ostakaa jotain listan ulkopuolelta (esim. leipälautasia, jos niitä ei ole listassa), on varmaankin halvempaa kuin tuo 49€. Tai sitten antakaa yksinkertaisesti rahaa. Ja oliko muuten toiveena esim. laseja/kuppeja/lautasia? Niitä saattaa olla toiveena esim. 12 kpl, mutta aivan hyvin voitte varata ostavanne 2 kpl. Ja jos tämmöistä mahollisuutta ei ole = lista on laadittu vain yksittäisistä tavaroista, joista halvin on 49€, niin on kyllä harvinaisen typerästi suunniteltu lista!

      • jenna-05

        Lahjalista on yleensä tarkoitettu heille, jotka eivät tiedä mitä ostaa. Näin ainakin pitäisi olla. Hyvin voitte ostaa aivan jotain muuta. Etenkin, jos halvin yksittäinen lahja maksaa sen 49€, olen samaa mieltä, että ajattelemattomasti laadittu lista.

        Häissähän yleensä otetaan paljon kuvia, voittehan ostaa vaikka lahjaliikkeen tyyliä olevan valokuvakehyksen. Sen toki voi ostaa muualtakin kuin ko. liikkestä. Älkää vaivatko liikaa mieltänne lahja-asialla. Jos listan ulkopuolelta lahjan ostaa, niin ehkä sen on hyvä sitten olla jotain muuta kuin sauvasekoitin tai vedenkeitin :) Kivan, henkilöjohtaisen lahjan voi hyvin viedä listan ulkopuolelta mun mielestäni.


      • ........................

        No eihän 49e ole summa eikä mikään vaikka on opiskelija..
        En kehtaisi mennä häihin 20e lahjan kanssa,VARSINKIN kun teitäkin on 2maksamassa?
        häät ovat kerranelämässä,ainakin pitäisi olla..


      • Pihi?
        ........................ kirjoitti:

        No eihän 49e ole summa eikä mikään vaikka on opiskelija..
        En kehtaisi mennä häihin 20e lahjan kanssa,VARSINKIN kun teitäkin on 2maksamassa?
        häät ovat kerranelämässä,ainakin pitäisi olla..

        Eikö? Itselläni ei aikoinaan ollut kunnolla varaa edes pölynimuriin. Maksoi muistaakseni n. 400 markkaa ja ostin sen osamaksulla. Olin juuri muuttanut siis omaan asuntoon. Ja pölynimuri olisi ollut minulle tärkeämpi kun jonkun häälahja. Ja muutakin tietysti tarvitsin. Sain käteen n. 1900 mk/kk asumistuki oli jotain 400-500 mk. Vuokra 1800 mk/kk.

        Vanhemmilta en saanut mitään. Kyllä 49 euroa eli melkein 300 markkaa on joillekin iso raha.

        Jos on kaksi niin kyllä 30-40 euron lahja musta on ok. Jos vieraani sellaisen toisi, en kauhistelisi.

        Ja riippuu kenen häät on kyseessä. Kuinka läheisistä ihmisistä on kyse. Esim. siskoni lahjaan sijoittaisin enemmän kuin puolitutun serkkuni.


      • HääVIERAS
        ........................ kirjoitti:

        No eihän 49e ole summa eikä mikään vaikka on opiskelija..
        En kehtaisi mennä häihin 20e lahjan kanssa,VARSINKIN kun teitäkin on 2maksamassa?
        häät ovat kerranelämässä,ainakin pitäisi olla..

        Häät pitäisi olla vaan kerran elämässä... Myös meille häävieraillekinko pitäisi tulla vaan yhdet häät elämässä? Mulla on tiedossa tänä kesänä kolmet häät, eikä todella olisi varaa 50e jokaisiin laittaa.

        Mä taidan olla vanhanaikainen, mutta oikeasti luulin, että ihmiset järjestävät häät saadakseen juhlistaa tätä ainutlaatuista päivää läheistensä kanssa. Mutta näköjään ne järkätäänkin rahankerjuutarkoituksessa...


    • ajattelu

      tapa lienee siinä etteivät vieraat ostaisi samoja tuotteita.
      Käykää lista läpi ja ostakaa ihan jotai muuta mitä listasta löytyy. Kuitenkin säilyttäen järjen ja lahjan käyttötarkoituksen normaalina.

    • tks

      Monilla hääpareilla on jo kaikkea mahdollista ja lahjalistan tarkoituksena on välttää sellaisten lahjojen saaminen joita vastaavia heillä on jo olemassa.

      "Kohtelias" tapa on laittaa erihintaisia lahjoja listaan, mutta ehkäpä ne halvimmat olivat menneet jo? (Tavaratalothan päivittävät listaa sitä mukaan kun lahjoja on ostettu).

      Toisaalta jonkinlainen yleinen tapa on että häälahjan hinnan "tulisi" olla vähintään sama kuin kestitys on per henkilö, vaatimattomammatkin juhlat maksavat ruokineen, juomineen, juhlatiloineen jne. yleensä enemmän kuin 25 €/hlö...

      Ja vielä yksi pohdinta aiheesta; me emme laittaneet lahjalistaa, vaikka "kaikkea" on jo, listan laatiminen vaan tuntui vaikealta ja eme järjestäneet häitä saadaaksemme lahoja. Saimme kuinekin todella mukavia isoja ja pieniä lahjoja. Osa ystävistä oli ostanut joukolla lahjoja, jolloin pienelläkin summalla/hlö oli saatu näyttävä/arvokas lahja.

      • Vain toiveita

        En ole kuullut tuollaisesta? Että häälahjan tulisi olla sama kuin kestitys per henkilö. Onko se tosiaan yleinen tapa? (ja mistä sen tietää paljonko juhlat maksaa? Monelle on yllätys, että häät maksaa niin paljon!)

        Jos hääpari haluaa kalliit juhlat, valitsee hääpaikaksi kalliin kartanon ja ruuaksi jotain kaviaaria, karhun lihaa yms. kallista niin sehän on heidän asiansa. Ei vieraiden pidä siksi ostaa kallista lahjaa tai antaa paljon rahaa. Kun häät tuli niin kalliiksi morsiusparille ja pitäs saada sijoitetut rahat takaisin... Ja eiköhän hääpari toivo lahjoja mitä tarvii eikä tuijota vaan hintalappua. Vaikka huomaavaista tietenkin on laittaa niitä halvempiakin lahjoja joukkoon tai pyytää rahaa jos ei tarvi mitään halpaa lahjaa.

        Mun mielestä 20-30 euroa on ihan ok lahjan hinta.
        Itse ostaisin ehkä 30-50 euron lahjan. Riippuu vähän kenen häät on kyseessä. Enemmän tai vähemmänkin voin sijoittaa.

        Ja olen kyllä ollut vieläkin "vaatimattomammissa" juhlissa? Tosin ne oli hääparin kotona. Maksoi alle 10 euroa/vieras.


      • kaapo
        Vain toiveita kirjoitti:

        En ole kuullut tuollaisesta? Että häälahjan tulisi olla sama kuin kestitys per henkilö. Onko se tosiaan yleinen tapa? (ja mistä sen tietää paljonko juhlat maksaa? Monelle on yllätys, että häät maksaa niin paljon!)

        Jos hääpari haluaa kalliit juhlat, valitsee hääpaikaksi kalliin kartanon ja ruuaksi jotain kaviaaria, karhun lihaa yms. kallista niin sehän on heidän asiansa. Ei vieraiden pidä siksi ostaa kallista lahjaa tai antaa paljon rahaa. Kun häät tuli niin kalliiksi morsiusparille ja pitäs saada sijoitetut rahat takaisin... Ja eiköhän hääpari toivo lahjoja mitä tarvii eikä tuijota vaan hintalappua. Vaikka huomaavaista tietenkin on laittaa niitä halvempiakin lahjoja joukkoon tai pyytää rahaa jos ei tarvi mitään halpaa lahjaa.

        Mun mielestä 20-30 euroa on ihan ok lahjan hinta.
        Itse ostaisin ehkä 30-50 euron lahjan. Riippuu vähän kenen häät on kyseessä. Enemmän tai vähemmänkin voin sijoittaa.

        Ja olen kyllä ollut vieläkin "vaatimattomammissa" juhlissa? Tosin ne oli hääparin kotona. Maksoi alle 10 euroa/vieras.

        mutta täällä on raivottaria, jotka kutsuvat itseään morsiamiksi ja he vaativat jotta rahalahja on yhtä kuin kestitys/pää.
        Miten he muuten saisivat häänsä maksettua?


      • Lady
        kaapo kirjoitti:

        mutta täällä on raivottaria, jotka kutsuvat itseään morsiamiksi ja he vaativat jotta rahalahja on yhtä kuin kestitys/pää.
        Miten he muuten saisivat häänsä maksettua?

        On yleinen ja huomaavainen tapa määrittää lahjan arvoksi kestityksen arvo.

        Kaikkihan eivät tietenkään osaa käyttäytyä, ei sitä tietynlaisilta ihmisiltä tule vaatiakaan.


      • Tavaton
        Lady kirjoitti:

        On yleinen ja huomaavainen tapa määrittää lahjan arvoksi kestityksen arvo.

        Kaikkihan eivät tietenkään osaa käyttäytyä, ei sitä tietynlaisilta ihmisiltä tule vaatiakaan.

        Ei tainnut ystäväni osata käyttäytyä eikä ole huomaavainen... kun järjesti häät ja toivoi eri hintaisia lahjoja. Olkoonkin, että he tarvitsivat niitä mutta kun kaikki ei ollut "kestityksen arvoisia" ja osa oli arvokkaampia! Ja minäkin menin tyhmänä valitsemaan vaan jonkin listasta sen kummempia miettimättä!

        Eli jos saamme kutsun jonkun raharikkaan häihin jonka juhlat maksaa paljon ja itsellä on ns. Matti kukkarossa pitää muistaa jäädä pois häistä. Emmehän halua käyttäytyä huonosti!

        Ajatus siis ei ole tärkein enää? Tai ajatus on se, että lahjan arvo = kestityksen arvo. (Vai vähintään se?)

        Joululahjat yms. kai on asia erikseen?


      • Lady
        Tavaton kirjoitti:

        Ei tainnut ystäväni osata käyttäytyä eikä ole huomaavainen... kun järjesti häät ja toivoi eri hintaisia lahjoja. Olkoonkin, että he tarvitsivat niitä mutta kun kaikki ei ollut "kestityksen arvoisia" ja osa oli arvokkaampia! Ja minäkin menin tyhmänä valitsemaan vaan jonkin listasta sen kummempia miettimättä!

        Eli jos saamme kutsun jonkun raharikkaan häihin jonka juhlat maksaa paljon ja itsellä on ns. Matti kukkarossa pitää muistaa jäädä pois häistä. Emmehän halua käyttäytyä huonosti!

        Ajatus siis ei ole tärkein enää? Tai ajatus on se, että lahjan arvo = kestityksen arvo. (Vai vähintään se?)

        Joululahjat yms. kai on asia erikseen?

        Kyllähän aina ajatus on tärkein. Ajatuksia vaan on monia eri laatuisia.

        Mietinpä tuossa minkä laatuisia ajatuksia raharikkaat ystäväsi sinusta ajattelevat, kun kohtuullisesti toimeentulevana vieraana ojennat 5 euron munakellon lahjaksi ökyhäissä...

        Mutta kuten sanottu, meitä ihmisiä on moniin juniin. Kukin käyttäytyköön kuten parhaaksi näkee.


      • tavaton
        Lady kirjoitti:

        Kyllähän aina ajatus on tärkein. Ajatuksia vaan on monia eri laatuisia.

        Mietinpä tuossa minkä laatuisia ajatuksia raharikkaat ystäväsi sinusta ajattelevat, kun kohtuullisesti toimeentulevana vieraana ojennat 5 euron munakellon lahjaksi ökyhäissä...

        Mutta kuten sanottu, meitä ihmisiä on moniin juniin. Kukin käyttäytyköön kuten parhaaksi näkee.

        En kirjoittanut 5:stä eurosta, enkä kohtuullisesti toimeen tulevista?

        Ei ole kyse 1 euron, 5 eron, 10, euron, 20 euron, 30 euron, 40 euron... lahjasta vaan se, että pitäisi olla samanhintainen lahja kuin mitä kestitys on! Pitää antaa ja pyytää sellainen lahja?

        Jos järjestäisin ökyhäät (tai mitkä vaan) niin en loukkaantuisi vaikka vieraani antaisi halvan (rahallisesti) lahjan. Enkä pyydä jättämään hintalappua roikkumaan.

        Ja mitäpä, jos ystäväni tarjoaa vain kakkukahvit? En ala laskeskelemaan, että nyt annan liian kalliin lahjan.

        Onneksi meitä on moneen junaan.


      • tavaton
        tavaton kirjoitti:

        En kirjoittanut 5:stä eurosta, enkä kohtuullisesti toimeen tulevista?

        Ei ole kyse 1 euron, 5 eron, 10, euron, 20 euron, 30 euron, 40 euron... lahjasta vaan se, että pitäisi olla samanhintainen lahja kuin mitä kestitys on! Pitää antaa ja pyytää sellainen lahja?

        Jos järjestäisin ökyhäät (tai mitkä vaan) niin en loukkaantuisi vaikka vieraani antaisi halvan (rahallisesti) lahjan. Enkä pyydä jättämään hintalappua roikkumaan.

        Ja mitäpä, jos ystäväni tarjoaa vain kakkukahvit? En ala laskeskelemaan, että nyt annan liian kalliin lahjan.

        Onneksi meitä on moneen junaan.

        Vieraita vartenko ne häät vaan järjestetään? Itselle niistä ei ole mitään iloa... Vieraatko juhlat ovat pyytäneet järjestämään? Jos pitää tarkkaan huolehtia, että kaikki menee tasan. Yhtä paljon kuluja, kun on lahjojen arvo?

        Mun mielestä lahjaksi annetaan sitä mtä hääpari toivoo tai ajattelee olevan heille tarpeellista tai mikä omalle kukkarolle on sopiva tai omalle tunnolle. Kun itse teen lahjalistaa en toivo tietyn hintaisia lahjoja. Vaan tarpeellisia. Ja kohta tuntuu, että en toivo mitään...

        Itse en raski kalliita juhlia järjestää. Voisin tietysti ottaa rahaa lainaksi ja toivoa lahjaksi kaikilta sen rahasumman mitä kestitykseen meni per vieras. Sormus ja puvut jäisi vaan maksettavaksi. Mutta en kuitenkaan taida viitsiä... Haluan järjestää vain mieleiseni juhlat. Joissa toivottavasti vieraatkin viihtyvät.

        Omaa järkeä toki sopii käyttää ja en minäkään nyt pihistele ja anna 5 euron munakelloa... mutta en mieti mitään kestityksen kulujakaan.

        Jos en osaa tapoja niin sitten en osaa...


      • Syöppö (eh, ei juoppo)
        Lady kirjoitti:

        On yleinen ja huomaavainen tapa määrittää lahjan arvoksi kestityksen arvo.

        Kaikkihan eivät tietenkään osaa käyttäytyä, ei sitä tietynlaisilta ihmisiltä tule vaatiakaan.

        Mullakin on näköjään sivistyksessä aukko.

        Mitä kestitys pitää sisällään? Syömiset ja juomiset? Vai kuuluuko siihen bändi ja tilavuokra? Entä muuta? (tuolla toisaalla tästä oli kyllä jotain kirjoituksia myös)

        Olen ystävilleni ostanut suurin piirtein saman hintaisen lahjan. Valitsin lahjalistalta ja kerran ei ollut listaa joten keksin jotain. Häät maksoi hääparille ehkä saman verran. Mutta yks ystävä ei kutsunut yhtään vierasta. Tai kutsui viikon päästä kotiinsa kakkukahville. Oli täytekakkua ja jotain muuta makeata ja suolaista. Laittoi listan mitä toivoo lahjaksi. Avomieheni oli sitä mieltä, että kun ei kutsuttu häihin ei anneta lahjaakaan. Ei kyllä ollut aivan tosissaan (tai sitten oli?). Minä ihmettelin lähinnä sitä, että tuli se lista. Ja lahjat oli yhtä kalliita kuin muiden ystävieni listoissa oli ollut.

        Nyt tuli siis varmistus! Ne oli aivan liian kalliita verrattuna siihen paljonko ne ruuat maksoi. Tarjolla ei ollut edes alkoholia, vain kahvia… Etukäteen en kyllä tiennyt mitä on tarjolla. Mm. säästösyistä ei juhlia järjestetty. Muiden häissä söin enemmän ja varsinkin join… tai joku ainakin joi paljon. Pitiköhän kirjaa juomisistaan, ettei vaan muiden kustannuksella juopotellut. Esim. jonkun absolutistin!

        Yksi ystäväni valitteli jälkikäteen, kuinka häät oli tullut maksamaan paljon. Vieraatkin joi kuin sienet. Mä kyllä laskin nyt, että mä en ainakaan ollut juonut ja syönyt yhtään enempää kun lahjan arvo oli. Pikemminkin päinvastoin. Ostinkohan liian kalliin lahjan siis? Kai vieraskin saa pihistellä, jos hääparikin? Tai eihän se mitään pihistelyä ole, jos ei vähemmän anna kun kestitys.

        Koskeeko tää vaan lahjan antajaa? Eikö saa pyytää liian kallista lahjaa? Ja jos on nyyttärit (vieraat tuo jotain syötävää, juotavaa), ei tarvi antaa lahjaa ollenkaan? Niinkö? Olisin meinannut silloinkin jonkun lahjan antaa…

        Täytyy kyllä jatkossa olla tarkempi! Että olisin minäkin lady enkä moukka! Ja ettei hääparikaan käyttäydy epäsivistyneesti.

        Se pääsylippu kyl ois helpompi. Ei tarvis niin miettiä. Tai kutsuun maininta paljon kestitys maksaa.


      • Syöppö (eh, ei juoppo)
        Syöppö (eh, ei juoppo) kirjoitti:

        Mullakin on näköjään sivistyksessä aukko.

        Mitä kestitys pitää sisällään? Syömiset ja juomiset? Vai kuuluuko siihen bändi ja tilavuokra? Entä muuta? (tuolla toisaalla tästä oli kyllä jotain kirjoituksia myös)

        Olen ystävilleni ostanut suurin piirtein saman hintaisen lahjan. Valitsin lahjalistalta ja kerran ei ollut listaa joten keksin jotain. Häät maksoi hääparille ehkä saman verran. Mutta yks ystävä ei kutsunut yhtään vierasta. Tai kutsui viikon päästä kotiinsa kakkukahville. Oli täytekakkua ja jotain muuta makeata ja suolaista. Laittoi listan mitä toivoo lahjaksi. Avomieheni oli sitä mieltä, että kun ei kutsuttu häihin ei anneta lahjaakaan. Ei kyllä ollut aivan tosissaan (tai sitten oli?). Minä ihmettelin lähinnä sitä, että tuli se lista. Ja lahjat oli yhtä kalliita kuin muiden ystävieni listoissa oli ollut.

        Nyt tuli siis varmistus! Ne oli aivan liian kalliita verrattuna siihen paljonko ne ruuat maksoi. Tarjolla ei ollut edes alkoholia, vain kahvia… Etukäteen en kyllä tiennyt mitä on tarjolla. Mm. säästösyistä ei juhlia järjestetty. Muiden häissä söin enemmän ja varsinkin join… tai joku ainakin joi paljon. Pitiköhän kirjaa juomisistaan, ettei vaan muiden kustannuksella juopotellut. Esim. jonkun absolutistin!

        Yksi ystäväni valitteli jälkikäteen, kuinka häät oli tullut maksamaan paljon. Vieraatkin joi kuin sienet. Mä kyllä laskin nyt, että mä en ainakaan ollut juonut ja syönyt yhtään enempää kun lahjan arvo oli. Pikemminkin päinvastoin. Ostinkohan liian kalliin lahjan siis? Kai vieraskin saa pihistellä, jos hääparikin? Tai eihän se mitään pihistelyä ole, jos ei vähemmän anna kun kestitys.

        Koskeeko tää vaan lahjan antajaa? Eikö saa pyytää liian kallista lahjaa? Ja jos on nyyttärit (vieraat tuo jotain syötävää, juotavaa), ei tarvi antaa lahjaa ollenkaan? Niinkö? Olisin meinannut silloinkin jonkun lahjan antaa…

        Täytyy kyllä jatkossa olla tarkempi! Että olisin minäkin lady enkä moukka! Ja ettei hääparikaan käyttäydy epäsivistyneesti.

        Se pääsylippu kyl ois helpompi. Ei tarvis niin miettiä. Tai kutsuun maininta paljon kestitys maksaa.

        Kauhee aloin oikein ajatteleen (juu päätäkin särkee). Onneksi mulla ei ole ystäviä jotka pitää ”ökyhäitä”.

        Mitä jos kestitys maksais 800 euroa vieraalta. Kyllä siinä hikee otsalta pyyhkien laittaisin rahaa heidän tilille tai ostaisin lahjaa. Voisiko se olla mahdollista? Vois kai se olla paljon enemmänkin? Kalliimmat shampanjat voi olla aika kalliita! Ja konjakit yms. Ja ruokakin. Hyvään käytökseen ei taida kyllä kuulua juoda itseään änkyräkänniin tai ahmia ähkyksi...? Kalliit ruoka-annokset on kyllä monessa ravintolassa aika pieniä. Joten sitä vaaraa ei kai ole, että vatsa parka halkeis.... Ja jos ruoka on valmiiksi annosteltu siellä häissä. Seisovan pöydän (kirjotetaanko se yhteen?) vois kieltää laissa!


      • tks
        Syöppö (eh, ei juoppo) kirjoitti:

        Mullakin on näköjään sivistyksessä aukko.

        Mitä kestitys pitää sisällään? Syömiset ja juomiset? Vai kuuluuko siihen bändi ja tilavuokra? Entä muuta? (tuolla toisaalla tästä oli kyllä jotain kirjoituksia myös)

        Olen ystävilleni ostanut suurin piirtein saman hintaisen lahjan. Valitsin lahjalistalta ja kerran ei ollut listaa joten keksin jotain. Häät maksoi hääparille ehkä saman verran. Mutta yks ystävä ei kutsunut yhtään vierasta. Tai kutsui viikon päästä kotiinsa kakkukahville. Oli täytekakkua ja jotain muuta makeata ja suolaista. Laittoi listan mitä toivoo lahjaksi. Avomieheni oli sitä mieltä, että kun ei kutsuttu häihin ei anneta lahjaakaan. Ei kyllä ollut aivan tosissaan (tai sitten oli?). Minä ihmettelin lähinnä sitä, että tuli se lista. Ja lahjat oli yhtä kalliita kuin muiden ystävieni listoissa oli ollut.

        Nyt tuli siis varmistus! Ne oli aivan liian kalliita verrattuna siihen paljonko ne ruuat maksoi. Tarjolla ei ollut edes alkoholia, vain kahvia… Etukäteen en kyllä tiennyt mitä on tarjolla. Mm. säästösyistä ei juhlia järjestetty. Muiden häissä söin enemmän ja varsinkin join… tai joku ainakin joi paljon. Pitiköhän kirjaa juomisistaan, ettei vaan muiden kustannuksella juopotellut. Esim. jonkun absolutistin!

        Yksi ystäväni valitteli jälkikäteen, kuinka häät oli tullut maksamaan paljon. Vieraatkin joi kuin sienet. Mä kyllä laskin nyt, että mä en ainakaan ollut juonut ja syönyt yhtään enempää kun lahjan arvo oli. Pikemminkin päinvastoin. Ostinkohan liian kalliin lahjan siis? Kai vieraskin saa pihistellä, jos hääparikin? Tai eihän se mitään pihistelyä ole, jos ei vähemmän anna kun kestitys.

        Koskeeko tää vaan lahjan antajaa? Eikö saa pyytää liian kallista lahjaa? Ja jos on nyyttärit (vieraat tuo jotain syötävää, juotavaa), ei tarvi antaa lahjaa ollenkaan? Niinkö? Olisin meinannut silloinkin jonkun lahjan antaa…

        Täytyy kyllä jatkossa olla tarkempi! Että olisin minäkin lady enkä moukka! Ja ettei hääparikaan käyttäydy epäsivistyneesti.

        Se pääsylippu kyl ois helpompi. Ei tarvis niin miettiä. Tai kutsuun maininta paljon kestitys maksaa.

        Selvennetäänpä hieman aiemmin kirjoittamaani... Olen jostain etikettiopuksesta lukenut joskus että kohteliasta on arvioida mitä kestitys suunnilleen voisi maksaa (ruoka/juoma) ja sovitella lahjan hintaa siihen, tämä ei ollut vain oma mielipiteeni. Eihän täman noudattaminen kaikille kuitenkaan ole mahdollista taloudellisista syistä ja kyllä fiksu hääpari arvostaa kaikkia ajatuksella annettuja lahjoja hinnasta riippumatta.

        Häälistaa voi käyttää hyödykseen vaikkei siitä mitään ostaisikaan, jos ei tunne hääparin makua, listasta voi hieman päätellä onko parin tyyli yksinkertainen vai romanttinen, moderni vai perinteinen jne. ja huomioida se lahjaa ostaessaan. Vaikka joku lahja olisi omaan mieleen se ei välttämättä istu hääparin kotiin tai elämäntapaan (kukkalakanat mustavalkoiseen graafiseen kotiin, laavalamppu tai terästä röyhelöromanttisille jne.), sopivuus hääparille on kuitenkin tärkeämpää kuin hinta tai oma maku. Itse olen ostanut omasta mielestäni aika kamalia llahoja kun niitä on kerran toivottu.

        Me ilmoitimme ennen omia häitämme kaikille että lahjalistaa ei ole koska emme varsinaisesti tarvitse mitään juuri nyt eikä häitämme järjestetä jotta saisimme lahjoja... Silti kaikki kutsutut tunsivat meidät sen verran hvyin että saimme pelkästään kivoja ja käyttökelpoisia lahjoja.
        Kannattaa koota muutamia samoihin häihin kutsuttuja sukulaisia tai ystäviä yhteen, jolloin pari saa yhdne hyvän ja käyttökelpoisen lahjan, vaikka panostus/hlö olisi pienempikin.

        Vaikka koristeet tehtiin itse ja ne muutamant kukat joita somistuksessa käytettiin oli hankittu tukusta, kuvaaja oli ystävä joka kuvasi ilmaiseksi, auto oli oma, sulhasen puku vuokrattu, morsiamen puku teetetty edullisesti, juomat haettu Tallinnasta, ruoan teki perhetuttu eikä juhlapaikkakaan ollut kaupungin kallein jne jne, maksoivat häät € 6.000 eli noin 100 €/hlö eikä taatusti tullut lahjoina samaa summaa eikä ollut tarkoituskaan. Halusimme ikimuistoiset tanssihäät joissa ruoka ja juoma eivät lopu kesken ja meidän lisäksemme viihtyvät vieraat ja sellaiset myös saimme. Ei siinä ajateltu vain omaa parasta ja mahdollisuutta netota.. .kyllä miltei kaikki itse häänsä kustantavat parit "jäävät miinukselle" pelkästään juhlienkin kuluissa jos verrataan kuluja ja saatujen lahjojen arvoa.


      • Syöppö (eh, ei juoppo)
        tks kirjoitti:

        Selvennetäänpä hieman aiemmin kirjoittamaani... Olen jostain etikettiopuksesta lukenut joskus että kohteliasta on arvioida mitä kestitys suunnilleen voisi maksaa (ruoka/juoma) ja sovitella lahjan hintaa siihen, tämä ei ollut vain oma mielipiteeni. Eihän täman noudattaminen kaikille kuitenkaan ole mahdollista taloudellisista syistä ja kyllä fiksu hääpari arvostaa kaikkia ajatuksella annettuja lahjoja hinnasta riippumatta.

        Häälistaa voi käyttää hyödykseen vaikkei siitä mitään ostaisikaan, jos ei tunne hääparin makua, listasta voi hieman päätellä onko parin tyyli yksinkertainen vai romanttinen, moderni vai perinteinen jne. ja huomioida se lahjaa ostaessaan. Vaikka joku lahja olisi omaan mieleen se ei välttämättä istu hääparin kotiin tai elämäntapaan (kukkalakanat mustavalkoiseen graafiseen kotiin, laavalamppu tai terästä röyhelöromanttisille jne.), sopivuus hääparille on kuitenkin tärkeämpää kuin hinta tai oma maku. Itse olen ostanut omasta mielestäni aika kamalia llahoja kun niitä on kerran toivottu.

        Me ilmoitimme ennen omia häitämme kaikille että lahjalistaa ei ole koska emme varsinaisesti tarvitse mitään juuri nyt eikä häitämme järjestetä jotta saisimme lahjoja... Silti kaikki kutsutut tunsivat meidät sen verran hvyin että saimme pelkästään kivoja ja käyttökelpoisia lahjoja.
        Kannattaa koota muutamia samoihin häihin kutsuttuja sukulaisia tai ystäviä yhteen, jolloin pari saa yhdne hyvän ja käyttökelpoisen lahjan, vaikka panostus/hlö olisi pienempikin.

        Vaikka koristeet tehtiin itse ja ne muutamant kukat joita somistuksessa käytettiin oli hankittu tukusta, kuvaaja oli ystävä joka kuvasi ilmaiseksi, auto oli oma, sulhasen puku vuokrattu, morsiamen puku teetetty edullisesti, juomat haettu Tallinnasta, ruoan teki perhetuttu eikä juhlapaikkakaan ollut kaupungin kallein jne jne, maksoivat häät € 6.000 eli noin 100 €/hlö eikä taatusti tullut lahjoina samaa summaa eikä ollut tarkoituskaan. Halusimme ikimuistoiset tanssihäät joissa ruoka ja juoma eivät lopu kesken ja meidän lisäksemme viihtyvät vieraat ja sellaiset myös saimme. Ei siinä ajateltu vain omaa parasta ja mahdollisuutta netota.. .kyllä miltei kaikki itse häänsä kustantavat parit "jäävät miinukselle" pelkästään juhlienkin kuluissa jos verrataan kuluja ja saatujen lahjojen arvoa.

        Ok, eli kestitys on siis ruoka ja juoma.
        Ei, että jaetaan kaikki häihin liittyvät kustannukset per/vieras. Tai esim. bändi ja mahdollinen tilavuokra.

        Epäilin kyllä itsekkin, että esim. morsiamen hääpuku, alusvaatteet (jotka ei edes näy vieraille, jos morsian tai sulhanen ei ala strippamaan), meikit, kampaus, sormus, sulhasen vaatteet, hääauto, koristeet, kutsut, häämatka jne. ei kuulu tähän minkä arvoinen lahja pitäisi olla... Että kaikki kulut tulisi katettua. Jos voittoa pitäs vielä saada niin mitä lie lahjan pitäs maksaa! Mutta en kyllä epäillytkään, että hääpari lahjat listalle on sen mukaan valikoinut...

        Vastauksesi oli ihan hyvä mielestäni ja samaa ajattelisin.

        Ostan siis jatkossakin lahjan listasta niin kuin ennenkin. Enkä laskeskele kuluja. Jos hääpari ei kerro tarkkaa summaa niin voi mennä pieleen, kun on huono matikkapää.

        Lady voi tietysti olla tästä eri mieltä...? Vai? Mutta uskon sinua "tks". Että hääparit ja minä olemme olleet fiksuja. Ja taidan antaa nyyttärikemut pitävälle myös lahjan...


      • nyt jo rouva
        Lady kirjoitti:

        On yleinen ja huomaavainen tapa määrittää lahjan arvoksi kestityksen arvo.

        Kaikkihan eivät tietenkään osaa käyttäytyä, ei sitä tietynlaisilta ihmisiltä tule vaatiakaan.

        Juu, tuo kestitys minua kiinnostaa kanssa, mitä se sisältää? Jos häiden hinnasta lasketaan pois minun ja mieheni puvut ja asusteet, "vieraita varten" järjestetyille systeemeille jäi hintaa vielä viitisen tonnia. Vieraita oli noin sata. Ja jokaisenko olisi pitänyt tuoda 50 euron arvoinen lahja? Niiden lastenkin? Tuskin.

        Tosin jos kestityksellä tarkoitetaan vain ruoan hintaa, ja sääntö ei luonnollisestikaan koske lapsia tai vielä vanhempien perässä kulkevia täysi-ikäisiä, ja opiskelijoidenkin kohdalla voi joustaa, niin kai se sitten menettelee. Mutta idiootti sääntö joka tapauksessa.

        Entäs kun saimme lahjaksi eräältä taiteilijasukulaiseltamme taulun? Onko sen "arvo" materiaalien hinta vai potentiaalinen myyntihinta?


      • Lady
        Syöppö (eh, ei juoppo) kirjoitti:

        Ok, eli kestitys on siis ruoka ja juoma.
        Ei, että jaetaan kaikki häihin liittyvät kustannukset per/vieras. Tai esim. bändi ja mahdollinen tilavuokra.

        Epäilin kyllä itsekkin, että esim. morsiamen hääpuku, alusvaatteet (jotka ei edes näy vieraille, jos morsian tai sulhanen ei ala strippamaan), meikit, kampaus, sormus, sulhasen vaatteet, hääauto, koristeet, kutsut, häämatka jne. ei kuulu tähän minkä arvoinen lahja pitäisi olla... Että kaikki kulut tulisi katettua. Jos voittoa pitäs vielä saada niin mitä lie lahjan pitäs maksaa! Mutta en kyllä epäillytkään, että hääpari lahjat listalle on sen mukaan valikoinut...

        Vastauksesi oli ihan hyvä mielestäni ja samaa ajattelisin.

        Ostan siis jatkossakin lahjan listasta niin kuin ennenkin. Enkä laskeskele kuluja. Jos hääpari ei kerro tarkkaa summaa niin voi mennä pieleen, kun on huono matikkapää.

        Lady voi tietysti olla tästä eri mieltä...? Vai? Mutta uskon sinua "tks". Että hääparit ja minä olemme olleet fiksuja. Ja taidan antaa nyyttärikemut pitävälle myös lahjan...

        Paljonko vastaava tarjoilu maksaisi jos sen ravintolassa nauttisi = lahjan arvo.

        Turha siihen nyt on morsiamen alushousujen hintaa lähteä arvottamaan...


      • Syöppö (eh, ei juoppo)
        Lady kirjoitti:

        Paljonko vastaava tarjoilu maksaisi jos sen ravintolassa nauttisi = lahjan arvo.

        Turha siihen nyt on morsiamen alushousujen hintaa lähteä arvottamaan...

        No jos ihan pilkkua viilataan niin ravintolassa sama ruoka ja juoma voi olla kalliimpi kuin mitä siellä häissä. Mutta onko sillä sitten merkitystä mitä se hääparille maksoi...


      • liina
        Lady kirjoitti:

        On yleinen ja huomaavainen tapa määrittää lahjan arvoksi kestityksen arvo.

        Kaikkihan eivät tietenkään osaa käyttäytyä, ei sitä tietynlaisilta ihmisiltä tule vaatiakaan.

        mistähän sitä sitten pitäis tietää mitä ne häät maksaa, ei kai sitä nyt ennen häitä kysellä että onko teillä kalliit vai halvat häät?! ei häiden hintaa aina tulevasta avioparistaakaan voi päätellä.


      • Lady
        Syöppö (eh, ei juoppo) kirjoitti:

        No jos ihan pilkkua viilataan niin ravintolassa sama ruoka ja juoma voi olla kalliimpi kuin mitä siellä häissä. Mutta onko sillä sitten merkitystä mitä se hääparille maksoi...

        Ravintoloitakin on erihintaisia ja tasoisia, joten kyllä lahjan arvoon jää liikkumavaraa.


      • Lady
        liina kirjoitti:

        mistähän sitä sitten pitäis tietää mitä ne häät maksaa, ei kai sitä nyt ennen häitä kysellä että onko teillä kalliit vai halvat häät?! ei häiden hintaa aina tulevasta avioparistaakaan voi päätellä.

        Kyllä kestityksen hinnan näkee jo vähän siitä että tarjotaanko juhlassa ruoka, vai vain pelkkä kahvi.

        Juhlapaikkakin kertoo jotain. Onko esimerkiksi hääjuhla omalla pihamaalla nyyttikestiperiaatteella, vai kutsutaanko juhlaväki seudun kalleimman hotellin kabinettiin...


      • pinjami78

        Olen myös kuullut, että lahjan tulisi maksaa väh. 20-30e, jotta se tasaisi esim. ruokaan meneviä kuluja.
        En tullut itsekään tätä ajatelleeksi, ennen kuin työkaveri asiasta mainitsi.

        Teemme juuri omaa lahjalistaamme, jossa hintahaarukka menee 12 eurosta n. 50 euroon. Jos kehtaan, lisään sinne jonkun kauniin maljakon ja sisustusjuttuja.. Nehän ne maksaa.. :-(

        Ja ettei kaikki olisi meille kahdelle, lisään listaa jotakin kivaa 1,5-v esikoisellemme.
        Mauri Kunnaksen kirjat ovat hauskoja, isommatkin niistä tykkäävät.. ;-)

        Mutta.. Huolimatta siitä, haluaako joku meidän joukoissamme laskeskella kuluja per nuppi, MINÄ ainakin haluan ja AION keskittyä nauttimaan päivästä, jona saan juhlia ja nauttia olostani.
        Ja jona saan sen ekan kerran 1,5 vuoteen nukkua NIIN pitkään kuin haluan, kun tyttö on anoppilassa hoidossa hääyönä :-)


    • Vain toiveita

      Tietääkseni ei ole pakollista ostaa lahjalistalta mitään. Ja hääpari ei ole sitä ehkä tarkoittanutkaan. Vaan lista on avuksi vieraille, jos ei keksi mitään ja hyödyllinen myös siksi, että tule samoja lahjoja tai muutoin sellaista mitä ei tarvi. Onko lahjoja listassa niin paljon kun on vieraita? Rahaa voi laittaa niin paljon kun itselle sopii. Hääpari ei varmaan ole vain hinnan takia lahjoja listalle valinneet vaan siksi, että ovat sattuneet sellaista tarvitsemaan.

    • lehti

      Voitte ostaa jonkun toisen häihin tulevan kanssa kimppalahjan. Silloin löytyy varmasti listasta sopivan hintainen tuote.

    • kaverin häihin

      yksi pentikin muki. koska he kerran kerää samaa sarjaa, niin sehän ei haittaa mitään, vaikka joku toisi vain yhden, jos kaikki tuo kuitenkin samaa sarjaa

    • pinjami78

      Olen samaa mieltä siitä, että lahjalista EI ole ehdoton - kuitenkin se antaa osviittaa siitä, mitä hääpari tarvitsee/toivoo lahjaksi. Eli jos löydätte jotakin edullisempaa jostakin muualta, mutta sama tuote tietty, niin antakaa se lahjaksi :-).

    • PCBlond

      saa ihan kivoja lahjoja esimerkiksi tehtaanmyymälästä. Itse vein hääparille 4 kpl Iittalan Verna -laseja & saman sarjan jälkiruokakulhoja; maksoi muistaakseni 20 €. Opiskelija kun itsekin olen, ja matkakulut häihin tuli jo sinällään maksamaan huomattavasti enemmän kuin häälahja. Vaan eipä kyllä yhtään hävettänyt antaa niitä lahjaksi.

      "Ei ole lahjahevosen hampaisiin katsomista". Enemmänhän se on kiinni siitä, miten paljon jaksaa itse etsiä mukavaa, persoonallista ja EDULLISTA lahjaa. Ja jos vielä itsellä on taito tehdä jotain niin sehän on aivan uniikkia sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe