Aikuinen saanut ADHD diagnoosin vasta muutama vuosi sitten, mutta hänen ongelmansa jatkuneet jo murrosiästä alkaen. Luonteenpiirteinä patologinen valehtelu, jäykkä luonne (ei pysty irrottautumaan tunnetilastaan), ärtyisä ja vihainen, suorastaan hyökkäävä. Ei tunne koskaan tekevänsä mitään väärää, vika on aina muissa. Sympatiaa tai empatiaa ei häneltä heru missään tilanteessa, kuitenkin hän itse odottaa huomiota ystäviltä, perheeltä ja jopa työnantajalta.
Todella kylmä sellaista ihmistä kohtaan, jonka mielipide/sanominen/tekeminen ei miellytä. Ei pysty keskustelemaan asioita selväksi eikä antamaan anteeksi mielestään kokemaansa vääryyttä, mutta odottaa muiden kuitenkin antavan anteeksi - tosin eihän hän koskaan koe tehneensä väärin eikä pyydä anteeksi.
Mikä persoonallisuushäiriö voi olla kyseessä ? Vai onko ?
Entä onko persoonallisuushäiriöt yleisiä ADHD-ihmisissä vai onko tämä vain poikkeus ?
Liittyykö ADHD ja persoonallisuushäiriöt toisiinsa
21
394
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan samaa kohtelua olen saanut kokea monestakin suunnasta. Otsikkoosi en osaa vastata mutta tuollainen vaikuttaa epäsosiaaliselta, mahdollisesti narsistiselta (ilman grandiositeettia), persoonallisuudelta ihan selkeesti. Ei ihme, jos on sosiaalisia ongelmia puolin ja toisin. Liittyy niitä adhd:hen mutta toisella tapaa.
Mikään puhe ei noihin tepsi ja muisti on kovin "lyhyt" eli samoista asioista saa jauhaa, kun ei muka muisteta eikä oteta opiksi, vaan saatetaa ajatella esim. että "se oli sillon, nyt on nyt" Erittäin vmainen persoona voi olla niinku nimestä voi päätellä.
Monisairas - Anonyymi
Impulsiivisuus....turhautuminen....innostuvuus...huolimattomuus....malttamattomuus...raivo...väsymys...näistä oireista olen saanut kaveria vierestä seurata.🫤lääke olisi ainut mielen rauhoittava aine.
- Anonyymi
Ja niitä mielen rauhoittavia lääkkeitä ei nykyisin anneta millään. Bentsoilla näitä moniongelmaisia on aina hoidettu hyvin tuloksin, kun annostelu ei mene överiksi.
- Anonyymi
Kaveri on ihan samanlainen kuin aloituksessa kuvattu henkilö. Voisi olla suora kuvaus hänestä. Vittumainen, itsekeskeinen ja empatiakyvytön. Aina lainailemassa rahaa kavereilta, ei maksa takaisin, väittää maksaneensa tai "just laitan tilille".
Jos häneltä vuorostaa joskus pyytää lainaksi, se on heti maksettava takaisin.
Joka käänteessä tarvii apua jossain asiassa ja suuttuu jos ei heti pysty auttamaan.
Oon huomannut, että ADHD ihmiset on valitettavan usein vittumaisia, ilkeitä ihmisiä, joiden kanssa kukaan ei tuu toimeen pidemmän päälle.
Siksi pidänkin välimatkaa aina kun mitta alkaa täyttyä.- Anonyymi
veljeni on ADHD-ihminen eikä ole tuollainen miten kuvailet. Veikkaanpa että sulla ei ole yksinkertaisesti mitään tietoa. Olen pahoillani. Enkä ala jankuttamaan sun kanssasi. Piste.
- Anonyymi
Omassa tuttavapiirissäni on useampi ADHDn kanssa kamppaileva lapsi sekä aikuinen. Miehen sisko mm. saanut diagnoosin vasta aikuisena.
Näistä tutuista lapset ovat tyypillisesti villejä tapauksia, energiaa on vaikka muille jakaa, mutta eivät ole pohjimmiltaan ilkeitä tai empatiakyvyttömiä.
Sen sijaan aikuisissa löytyy useampi juuri aloituksessa kuvattu henkilö, varsinkin miehen sisko on pahimmasta päästä. Hän on todella ilkeä kaikille, jotka eivät tee hänen mielensä mukaan, ei tunne mitään mielipahaa tekemisistään ja on omasta mielestään oikeutettu loukkaamaan toisia ihmisiä. Hän myös odottaa aina saavansa huomiota ja apua, rahaa, hyödykkeitä. Hänen mielestään kaikki muiden oma on myös hänen omaansa.
Myös minä välttelen hänen seuraansa, saa muuten vaan turhaan pahan mielen.- Anonyymi
edelleen otan esimerkin joka on pikkuveljeni joka on 42 vuotta täyttävä tän vuojen heinäkuussa että hän on tosi empaattinen , mukava ja toiset huomioiva ihminen joka tuskin koskaan riitelee ja hänellä pikkubroidillani on todettu aikuisiällä ADHD-sairausmuoto. En mä usko että se menee noin miten sä tuumaat mut toki kunnioitan sun mielipijettäs.
- Anonyymi
veljeni lapsella on todettu myös ADHD. se voi olla periytyvää se ADHD. Epäilen että itselläni on myös ADHD ja saatan olla myös erityisherkkä ja voin olla myös asperger-autisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
edelleen otan esimerkin joka on pikkuveljeni joka on 42 vuotta täyttävä tän vuojen heinäkuussa että hän on tosi empaattinen , mukava ja toiset huomioiva ihminen joka tuskin koskaan riitelee ja hänellä pikkubroidillani on todettu aikuisiällä ADHD-sairausmuoto. En mä usko että se menee noin miten sä tuumaat mut toki kunnioitan sun mielipijettäs.
ADHD:hen kumminkin tyyypillisesti (ei toki kaikilla) liittyy korostunutta ärsyyntymisherkkyyttä ja kyvyttömyyttä sietää pettymyksiä sekä puutteita sosiaalisissa taidoissa eli miten käyttäydytään muille ja muiden seurassa ym. Eipä siis ihme, että voi tulla sanotuksi ilkeästi, mutta aloittajan kertomalla tyypillä taitaa olla narsistinen tai muuten epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ADHD:hen kumminkin tyyypillisesti (ei toki kaikilla) liittyy korostunutta ärsyyntymisherkkyyttä ja kyvyttömyyttä sietää pettymyksiä sekä puutteita sosiaalisissa taidoissa eli miten käyttäydytään muille ja muiden seurassa ym. Eipä siis ihme, että voi tulla sanotuksi ilkeästi, mutta aloittajan kertomalla tyypillä taitaa olla narsistinen tai muuten epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö
Monisairasepäilen että mulla on ADHD, aspergerin syndrooma ja oon varmasti myös erityisherkkä. Annanpa täsä esimerkkejä ;
suutun herkästi ja voin loukkaantua ihan pikkuasioista koska voin kokea ne kiusaamisena (osa on hämmästellyt joitakin tunteenpurkauksiani koska eivät ole omasta mielestä edes kiusanneet minua)
juttelin asiasta psykologin kanssa joka sanoi näin "kenenkään tunteita ei saa aliarvioida että jokaisen ihmisen tunteet ja kokemukset pitää ottaa tosissaan että sun kohdalla kyse voi olla sairaudesta koska koet monet puheet ja kirjoitukset henkisenä väkivaltana että älä huolehdi jos jotkut on vihaisia sulle siitä "
kun pikkuveljelläni on ADHD niin epäilen siis että mullakin. Meidän lähisuvussa(ihan mun molemmat vanhemmat ) on taipumusta erilaisiin sairauksiin. Se on periytyvää lapsille.
epäilen että mulla on myös lievä touretten syndrooma.
On mulle tehty diaknoosejakin eli mulla on esim nämä seuraavat diagnoosit; estynyt persoona, traumatisoitunut persoona(henkisen väkivallan seurauksesta) ja lievästi skitsofreenikko , voimakas ahdistus ja keskivaikea masennus
kiitos hyvästä juttelusta. Avartaa aina mieltäni ja tekee hyvää saada jutella ihmisten kanssa netissä kun naamatusten oon kehno juttelemaan. Vain muutamat ihmiset joille juttelen ja niidenkin kanssa voi alkaa sosiaalisesti kuormittaa jos pitempään alan jutskata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MonisairasADHD niin että se minussa (ei sitä diagnoosia ole kirjattu minulle ) mut siis epäilen että se on mulla koska esim sitä että suutun herkästi ja se että ei jaksa keskittyä että ihan joku pikkujuttu jonka terveet osaa hyvin kuten esim vaikka joku kirjoitus niin saatan huolimattomuuttani (heikko keskittymiskyky) kirjoittaa väärin ja unohtelen paljon asioita , ja paikat on usein sekaisin ja hankala tehdä jotain työtä että mieli palata jonnekin muualle että jos esim alan tekeen nyt ruokaa niin suatanpa yhtäkkiä sännätä jonneki muualle ja ruoka voi palaa pohojaan.
Ihmiset on vihaisia minulle siitä kun käsitän myös asioita väärin mutta se johtuu varmaankin siitä että en jaksa keskittyä kovinkaan usein. Se on itsellenikin ärsyttävää välillä mutta odottaisin kyllä enemmän muilta kanssaihmisiltä ymmärryskykyä mut aika monilta sitä ymmärrystä ei meinaa tulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monisairasja anteeksi unohdin sanoa (tämä on myös tyypillistä keskustelupalstoilla että kiirehdin liiikaa eli kerkeän lähettää joskus jopa useita eri viestejä kun pitäs rauhassa kirijottaa ne kaikki samaan yhteen viestiin ) että tuo ärsyyntyminen josta mainittit niin minä ärsyynnyn todella herkästi. Joo
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
ja anteeksi unohdin sanoa (tämä on myös tyypillistä keskustelupalstoilla että kiirehdin liiikaa eli kerkeän lähettää joskus jopa useita eri viestejä kun pitäs rauhassa kirijottaa ne kaikki samaan yhteen viestiin ) että tuo ärsyyntyminen josta mainittit niin minä ärsyynnyn todella herkästi. Joo
Joo helposti käy noin jos ja kun on paljo kerrottavaa, kovin ahdistunut yms. Oireiden syy voi olla toki joku muukin, joihin itseasiassa viittaatkin.
Ihmisillä on valitettavasti heikentynyt kykyja sitäkin enemmän viissiin halu sietää ja ymmärtää muiden heikkouksia, kömmähdyksiä ym.
Mulla on itsellä taas ns. lehmänhermot mutta kyllä mä itselleni suutun tai ehkä paremmin tuskastus jostain kämmeistä tai unohduksista ym. mutta näihin liittyy toiminnalliset syyt ja on useampaa aivovammaaa, depistä, lääkkeitä ym. Mä en väsyneenäkään ja uupuneena syyty kovin helpolla muille tai ylipäänsä, se on ennemminmin semmosta tyhjyyteen katsomista ja puhumninen yhtä huonoo
Monisairas - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo helposti käy noin jos ja kun on paljo kerrottavaa, kovin ahdistunut yms. Oireiden syy voi olla toki joku muukin, joihin itseasiassa viittaatkin.
Ihmisillä on valitettavasti heikentynyt kykyja sitäkin enemmän viissiin halu sietää ja ymmärtää muiden heikkouksia, kömmähdyksiä ym.
Mulla on itsellä taas ns. lehmänhermot mutta kyllä mä itselleni suutun tai ehkä paremmin tuskastus jostain kämmeistä tai unohduksista ym. mutta näihin liittyy toiminnalliset syyt ja on useampaa aivovammaaa, depistä, lääkkeitä ym. Mä en väsyneenäkään ja uupuneena syyty kovin helpolla muille tai ylipäänsä, se on ennemminmin semmosta tyhjyyteen katsomista ja puhumninen yhtä huonoo
Monisairasmut eikös ADHD;hen liity sitä impulsiivisuutta että taudin kuvvaan liittyy se että suuttuu herkästi jne???
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
mut eikös ADHD;hen liity sitä impulsiivisuutta että taudin kuvvaan liittyy se että suuttuu herkästi jne???
lisään kommenttiini vielä sen, että tätä moni ei ymmärrä ADHD ihmisessä ja he määrittelevät ADHD;n ihmisen hankalaksi ja ilkeäksi kun ADHD ihminen suuttuu niin herkästi mutta heiltä puuttuu ymmärrys ja empatiakyky sairautta potevaa kohtaan.
- Anonyymi
Hei sinä joka kirjoitat veljestäsi. Tässä keskusteluketjussa on usean eri henkilön kirjoituksia omista kokemuksistaan ADHD tuttavista, sukulaisista, työkavereista jne.
Ei siis vain yhden ihmisen kokemuksia.- Anonyymi
mut paljon on ihmisiä Suomessa joilla on paljon myös hyviä kokemuksia ADHD -ihmisistä.
- Anonyymi
ja laitan samaan aspergerit ja muut autistit.
- Anonyymi
en haasta riitaa mutta se jos ei ymmärretä ADHD -ihmisiä niin koko tämä keskustelu tässä ei ole minusta yhtään järkevää koska pitää osata ymmärtää että kyseessä on sairaus nimeltä ADHD johon voi kuulua esim impulsiivisuutta että minusta suurin osa tässä keskustelussa kertoo minusta siitä että tietyt ihmiset eivät ymmärrä ADHD-ihmisiä. Olen pahoillani en halua haastaa riitaa mutta näin minä näen tämän asian. Aivan sama juttu myös esim aspergerien kohdalla että kun tietyt ihmiset inhoaa aspergereita niin siinä ei ole mitään järkeä.
- AnonyymiUUSI
Impulsiivisuus ja suora ilkeys ovat kaksi eri asiaa.
Impulsiivisuutta voi ymmärtää, mutta toisen ihmisen huonoa kohtelua ei voi ymmärtää eikä missään tapauksessa hyväksyä. - AnonyymiUUSI
Kaverilla on ADHD diagnoosi ja se väittää aina, et ADHD ei oo sairaus vaan ominaisuus.
Kuitenki ADHD on neurologinen sairaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003264721- 162246
- 1942099
- 1071476
- 801389
- 74992
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57977IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2919Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119844Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59766