Lamotrigin, lithium ym kaltaiset lääkkeet

Anonyymi-ap

Minä olen joskus kokeillut SSRI-lääkkeitä sekä neurolepteja. Pidemmällä aikavälillä SSRI-lääkkeistä tuntui olevan haittaa kuin hyötyjä. Sitten neuroleptit käytännössä tuhosivat terveyteni ja työkykyni. Osaan myös esimerkiksi etsiä tietoa ja päätellä esimerkiksi reseptorien affiniiteista, miten se yleisesti vaikuttaa, vaikka en ole juuri sitä lääkettä käyttänytkään.

Vähän sama esimerkiksi monen ADHD-lääkkeen tai bentsojen kohdalla, osaan ehkä päätellä niiden vaikutuksen kohtuullisen hyvin, vaikka en ole niitä lääkkeitä koskaan edes käyttänyt. Tiedän esimerkiksi, miltä amfetamiinin tai GABAn vaikutus tuntuu vertaamalla sitä joihinkin muihinkin aineisiin, esimerkiksi vaikka ihan alkoholiin.

Nyt mietin sitä, että onko kenelläkään kokemusta joistain kaksisuuntaiseen käytetyistä lääkkeistä? Siellä on esimerkiksi lamotrigiini ja joitain muita lääkkeitä, joita käytetään myös epilepsiassa.

Esimerkiksi tuo lamotrigiini vaikuttaa reseptorien puolesta vaikuttavan aika eri tavalla kuin esimerkiksi nuo masennus- ja neurolepti-lääkkeet.
Onko teillä kokemusta siitä, miltä esimerkiksi sen lamotrigiinin vaikutus *tuntuu* kehossa, verrattuna esimerkiksi noihin muihin lääkkeisiin? Millaisia haittavaikutukset tai hyödyt olivat?

Vähän sama kysymys lithiumista.

Tavallaan siis olen osaksi oppinut sen miten nuo muut lääkkeet toimivat sen, että olen opetellut lukemaan esimerkiksi noita reseptori-vaikutuksia ja yhdistelemään niitä joihinkin toisiin aineisiin tai lääkkeisiin, joita olen kokeillut. Mutta noiden vaikutuksesta minulla ei ole omaa subjektiivista kokemusta

6

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta jos kerta osaat etsiä tietoa ja päätellä, niin minusta tuo kuulostaa ihan siltä, että olisi sitä täsmä työkykyisyyttä jäljellä.

      Eläkkeeltä käsinkin voi työskennellä, ja tienata sen eläkkeen päälle.

      • Anonyymi

        Olen kyllä ihan hyvin työelämässä ja pärjään siellä aika hyvin ilman lääkkeitä, enkä varsinaisesti tarvitse lääkkeitä itselleni tai tahdo kokeilla niitä. Ei minulla ole koskaan ollut mielestäni isompia bipolar-oireita. Jotenkin osaan suurinpiirtein päätellä noiden muiden lääkkeiden vaikutukset.

        Esimerkiksi litiumin käyttäjiä on nykyään aika vähän. Siinä pitää käydä verikokeissa, mutta miltä se muuten tuntuu potilaan kannalta? Esimerkiksi kognitio, väsymys ja muuta sellaista? USA:ssa jotkut säätäjät käyttävät pientä annosta sitä boostatakseen kognitiivisia kykyjään.

        Eli minulle on osaksi ihan "akateemista" mielenkiintoa siihen, että miten se vaikuttaa esimerkiksi potilaan itsensä mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kyllä ihan hyvin työelämässä ja pärjään siellä aika hyvin ilman lääkkeitä, enkä varsinaisesti tarvitse lääkkeitä itselleni tai tahdo kokeilla niitä. Ei minulla ole koskaan ollut mielestäni isompia bipolar-oireita. Jotenkin osaan suurinpiirtein päätellä noiden muiden lääkkeiden vaikutukset.

        Esimerkiksi litiumin käyttäjiä on nykyään aika vähän. Siinä pitää käydä verikokeissa, mutta miltä se muuten tuntuu potilaan kannalta? Esimerkiksi kognitio, väsymys ja muuta sellaista? USA:ssa jotkut säätäjät käyttävät pientä annosta sitä boostatakseen kognitiivisia kykyjään.

        Eli minulle on osaksi ihan "akateemista" mielenkiintoa siihen, että miten se vaikuttaa esimerkiksi potilaan itsensä mielestä.

        Joo, liton käyttäjiä taitaa nykyisellään olla vähemmän, tai no ylipäätään ihmiset eivät aina huutele omista lääkitykistään.

        Itsekkään en tunne kuin ehkä muutaman. Näin sivusta katsottuna heillä tuntuu jonkin verran olevan sitä käsien vapinaa, ja muistin kanssa ongelmaa. Tosin se muisti juttu on vähän hankalampi kohdentaa, siihen kun voi olla muitakin syitä. Mutta liton käyttäjät tuntuu ihan itse mainitsevan siitä, miten kädet rupeavat vapisemaan aina kun he joutuvat litolle.


      • Anonyymi

        Ja luin tuon aloituksen uudestaan, tarkoitin sitä että neuroleptit tuhosivat työkykyni aika lyhyeksi aikaa yli 10 vuotta sitten. Tai no meni siihen ehkä vuosi. Sitten kun ne lopetettiin, niin palasin työelämään. Eli tarkennan tätä kohtaa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja luin tuon aloituksen uudestaan, tarkoitin sitä että neuroleptit tuhosivat työkykyni aika lyhyeksi aikaa yli 10 vuotta sitten. Tai no meni siihen ehkä vuosi. Sitten kun ne lopetettiin, niin palasin työelämään. Eli tarkennan tätä kohtaa. :)

        Joo eihän noiden neuroleptien kanssa oikein pidemmän päälle töissä pärjännyt. Minulla niitä on ollut unettomuuteen. Psykoterapeutti, jolle lääkitys ei sinällään kuulu ja jonka kanssa menin vaan huonompaan kuntoon ehdotti litiumia ja en tiedä meinasiko sen auttavan nukkumisongelmiin? Minusta se ei ole oikein tämän päivän lääke. Muistan, kun äiti kävi lapsuudessani litium pistoksilla ja kehnossa jamassahan hän oli eikä siitä työkuntoon koskaan palannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eihän noiden neuroleptien kanssa oikein pidemmän päälle töissä pärjännyt. Minulla niitä on ollut unettomuuteen. Psykoterapeutti, jolle lääkitys ei sinällään kuulu ja jonka kanssa menin vaan huonompaan kuntoon ehdotti litiumia ja en tiedä meinasiko sen auttavan nukkumisongelmiin? Minusta se ei ole oikein tämän päivän lääke. Muistan, kun äiti kävi lapsuudessani litium pistoksilla ja kehnossa jamassahan hän oli eikä siitä työkuntoon koskaan palannut.

        Nuo nykyiset atyyppiset neuroleptitkin vaikuttavat samoihin reseptoreihin kuin esimerkiksi ensimmäinen atyyppinen neurolepti klooripromatsiini, toki erilaisilla affiniiteilla reseptoreilla. Mutta ne vaikuttavat ihan samoihin reseptoreihin. Klooripromatsiiniakin voisi nykyään todennäköisesti myydä atyyppisenä neuroleptina, jos se olisi uusi lääke. Tuota markkinointia.

        Oen siis yleisesti hyvin lääkevastainen, mutta en vain ymmärrä niin hyvin, että miten esimerkiksi litium toimii hermoston kannalta. Sitä ei pidetä tämän päivän lääkkeenä, koska esimerkiksi nuo atyyppiset neuroleptit ovat syrjäyttäneet sen hoidossa. Se syrjäyttäminen on kuitenkin liittynyt siihen, että markkinoille on tuotu noita atyyppisiä neurolepteja.

        Osaksi minua tosiaan kiinnostaa tällä hetkellä se, että miten se oikeasti vaikuttaa keskushermostossa ja muuta sellaista, ei niin että olen itse innokas sitä kokeilemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe