Kannattaako mennä töihin kesken velkajärjestelyn nolla maksuohjelman?

Anonyymi-ap

Pääsin velkajärjestelyyn 5 vuoden nolla ohjelmalla ja siitä on jäljellä vielä 2,5 vuotta. Tilanteeni oli sellainen, että kärsin pitkään pahoinpitelystä ja väkivallasta parisuhteessa, jossa sitten lopulta kävi niin, etten selviytynyt mistään maksuista. Olin pienipalkkaisessa työssä sekä opiskelin samaan aikaan ja miesystävä tienasi enemmän. Hän vaati minulta kokoajan enemmän ja enemmän taloudellista panostusta yhteisiin menoihin. Jouduin ottamaan kaikkeen velkaa vastoin tahtoani. Jos sain edes jonkun pienen ylimääräisen kympin tai satasen niin mies peri minulta sen kaiken heti. Hän myös vaati minua testamenttaamaan kaikki tavarani ja vaatteeni hänelle jos vaikka kuolen. Kiristi ja uhkasi, että soittaa työpaikalleni, perheelleni ja ystävilleni ja kertoo millainen olen. Järkeili asiat minulle niin, että jos olen kerta aikuinen ja työssäkäyvä niin minun on pakko opetella taloudellinen vastuu parisuhteessa ja ottaa toinen huomioon. Tosiasiassa minulla ei ollut varaa elää hänen tasoista elämää ja hän ei tätä ottanut huomioon. Julmasti vaan vaati että järjestän asiat niin, että hän saa itselle kuuluvat summat kaikesta. Emme siis edes asuneet yhdessä. Molemmilla omat kodit. Erottiin siinä vaiheessa kun jouduin aloittamaan ahdistuneisuus lääkityksen ja painoni nousi 3-4kg ja olin kuulemma rupsahtanut ihan täysin. Hyvä niin...

Menetin sitten työkykyni tämän kaiken jälkeen ja työpaikalla huomattiin tämä asia pikku hiljaa. Sain potkut. Myin asuntoni ja maksoin kaikilla voitoilla niin paljon velkaa kuin pystyin. Loput meni ulosottoon, koska en löytänytkään heti töitä. Pääsin noin 7v kuluttua tästä kaikesta Velkajärjestelyyn. Nyt siitä maksuohjelman myöntämisestä on kulunut 2,5 vuotta, eli puolet. Sain nolla ohjelman, koska en ollut työelämässä ja kärsin terveysongelmista. Ottivat päätöksessä huomioon myös tuon parisuhteen ja mitä se aiheutti minulle.

Alan nyt voimaan hieman paremmin pikkuhiljaa ja mietin, että onko tilanteessani järkevää mennä tässä vaiheessa vielä töihin vai kannattaisiko odottaa vaan nyt kiltisti sinne maksuohjelman loppuun saakka? Ymmärrän ne lisätilitykset ja se ei olisi ongelma tietenkään. Maksan mielelläni, mutta pelkään, että mitä jos työsuhde katkeaakin taas kesken maksuohjelman ja kaikki menee taas sekaisin. Kannattaako ottaa vastaan määräaikaisia työsuhteita tässä tilanteessa? Olisiko järkevämpää ja turvallisempaa odottaa se vikat 2,5v ja sitten aloittaa puhtaalta pöydältä?

Kiitos jos joku vastailee ja ilman syyllistämistä. Tiedän kyllä toimineeni väärin ja kaikkea...

7

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannataiisiko vaikkka maksaa ne velat.

    • Anonyymi

      Moraali on hukassa jos velkojen maksu ei ole prioriteeteissä aika kärkisijoilla. Siltä kantilta katsoen velkoihin kannattaa suhtautua vakavasti niin niitä ottaessa kuin niitä pois maksaessa. Syitä velkaantumiseen voi olla monia, mutta jos ottaa velkaa niin sitä ottaessaan antaa myös lupauksen sen takaisinmaksusta.

    • Anonyymi

      Jos haluaa estää järjestelyn jälkeen estää hyvän elämän, niin ei missään nimessä kannata hoitaa asioita omatoimisesti vaan välttää!

    • Anonyymi

      Aloittaja taisi kysyä, että onko olemassa velkajärjestelyn kannalta jotain riskejä jos ottaa töitä vastaan kesken maksuohjelman. Vastaajat taisivat ymmärtää asian ytimen hieman väärin.

      Maksuohjelma on siis nolla euroa kuukaudessa, eli maksuvelvoitetta ei ole sen koko 5v ajan. Ainoastaan siinä tapauksessa jos alkaa saamaan tuloja.
      Itse en ehkä lähtisi tuossa vaiheessa enää tekemään mitään elle eteeni tulisi joku oikeasti todella hyvä työmahdollisuus vakkari sopimuksella ja hyvällä palkalla. En siis sinuna ottaisi vastaan mitään satunnaista työtä joka vaan sotkee asiasi, jos esim elät jollain tuilla nyt ja asiat rullaa tasaisesti. Odotat sen jäljellä olevaan 2,5v rauhassa ja aloitat sitten työnhaun niin mikään ei mene vahingossakaan pilalle. Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Sitten niissä myöhemmissä työhaastatteluissa vaan hyviä selityksiä pöytään, miten on onnistunut työvoimapulan aikaan roikkumaan työttömänä yli 2 vuotta. Hyvä selitys vaatiikin melkein huippukonsultin työpanosta 24/7, jotta onnistuu kehittämään selityksen joka ei sitten häiritse tulevaa urakehitystä


    • Anonyymi

      Tarina ei kerro ikääsi, mutta hetkellisesti voi tuntua, ettei kannata. Jos ajattelet loppuelämää, eläkekertymää ja työkokemusta, niin todennäköisesti kannattaa. Tuosta ajattelutavasta, että kaikki on muiden syytä, kuin omaa, kannattaa hankkiutua eroon. Lähtökohtaisesti kaikki omat asiat on omia valintoja suurimmaksi osaksi ja omien valintojen seurauksia.

      Hyväksy siis omat virheesi, ota niistä opiksi ja kehity ihmisenä.

    • Anonyymi

      Minusta kannattaisi kysyä velkaneuvojalta mitä tapahtuu jos tulot kasvaa. Ikävintä on tietysti jos maksuohjelma katkeaa ja kaikki velst aktivoituu uudestaan. Oletko edelleen virallisesti työkyvytön, vai tällä hetkellä työtön. Ehkä voisit saada jotakin kuntouttavaa työtä, josta ei juurikaan makseta palkkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe