Valtakunnan linkittämä diagrammi oli hätkähdyttävä.
https://twitter.com/Kelantutkimus/status/1556901076397424640?s=20
Mistä kasvu johtuu?
Kirjataanko ihmisten fyysiset vaivat mielenterveysongelmiksi, kosla laboratoriokokeet eivät tunnista vaivoja vai onko kunnolla diagnosoitujen tapausten määrä näin suuri?
Mielenterveysongelmien syyt!?
66
616
Vastaukset
Tyypillisesti on niin, että jos huolellisen tutkimisen jälkeen ongelma ei löydy fyysiseltä puolelta, niin se luokitellaan ongelmaksi mielessä. Se onko tuo todellinen syy, on sitten eivat eri asia ja usein arvio on väärä ja diagnoosimenetelmät ovat vain vielä liian puutteellisia.
ja on myös niin, että kun elämä on muuttunut helpommaksi, niin ihmisillä on enemmän ongelmia mielenterveydessä. Kriisiaikoina näyttää käyvän niin, että ihmisitä tulee mieliltään terveempia. Tilanne näkyy myös siinä, että taloudellisen laman aikana itsemurhia on yleensä korkeasuhdannetta vähemmän (muistelen lukeneeni jonkin tilaston tuosta).- Anonyymi
Laman vaikutus on yllättävä. Olisko niin että työelämä on osasyy mielen ongelmiin.
Huomasin viimeviikolla artikkelin, jossa kerrottiin testistä, jossa verenkuvasta erottaisi fibromyalgian. Se on ollut pitkään reumaoireisten kauhunaiheena, että annetaisu diagnoosi, jota moni lääkäri piti luulosairautena.
Ei ole mikään yllätys, että tulehdus- ja kipu aiheuttaa masennusta. Avun saanti voi olla vain mahdotonta. Anonyymi kirjoitti:
Laman vaikutus on yllättävä. Olisko niin että työelämä on osasyy mielen ongelmiin.
Huomasin viimeviikolla artikkelin, jossa kerrottiin testistä, jossa verenkuvasta erottaisi fibromyalgian. Se on ollut pitkään reumaoireisten kauhunaiheena, että annetaisu diagnoosi, jota moni lääkäri piti luulosairautena.
Ei ole mikään yllätys, että tulehdus- ja kipu aiheuttaa masennusta. Avun saanti voi olla vain mahdotonta.Eihän se ollut tämmöinen uutinen?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-tekivat-merkittavan-loydon-uusi-verikoe-antaa-toivoa-kroonisista-kivuista-karsiville/7332718
Itselläni on ollut kroonista kipua lapsesta asti, migreeni ja hartia - ja kaularangan alueella. Sitten 19 iässä kipua alkoi olemaan ihan jokapuolella ja sain fibromyalgia diagnoosin.
Asia jäi kuitenkin läökäreiltä huomiotta hömppä diagnoosina ja kärsin jatkuvista kivuista, unettomuudesta ja aivosumusta, oppimisvaikeuksusta, kognitiivisesta puolesta tuli vaikeaa myös puhuminen oli hankalaa hetkittäin, kuten liikkuminenkin.
No 2095 tuli B-lausunto vaikeasta fibromyalgiasta ja kuntoutusta 15 vrk Reumalla, Heinolassa. Olin ihan caput, mutta helpottunut, että kivuille on selitys.Huitale kirjoitti:
Eihän se ollut tämmöinen uutinen?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-tekivat-merkittavan-loydon-uusi-verikoe-antaa-toivoa-kroonisista-kivuista-karsiville/7332718
Itselläni on ollut kroonista kipua lapsesta asti, migreeni ja hartia - ja kaularangan alueella. Sitten 19 iässä kipua alkoi olemaan ihan jokapuolella ja sain fibromyalgia diagnoosin.
Asia jäi kuitenkin läökäreiltä huomiotta hömppä diagnoosina ja kärsin jatkuvista kivuista, unettomuudesta ja aivosumusta, oppimisvaikeuksusta, kognitiivisesta puolesta tuli vaikeaa myös puhuminen oli hankalaa hetkittäin, kuten liikkuminenkin.
No 2095 tuli B-lausunto vaikeasta fibromyalgiasta ja kuntoutusta 15 vrk Reumalla, Heinolassa. Olin ihan caput, mutta helpottunut, että kivuille on selitys.Korjaan 2005 vuonna, hipaisin 9 nollan sijaan. Keinunäppäin olis helpompi.
Huitale kirjoitti:
Korjaan 2005 vuonna, hipaisin 9 nollan sijaan. Keinunäppäin olis helpompi.
Ja nyt vasta lopetin psykofyysisen fysioterapian fibromyalgiaan liittyen.
Psyyken ja keho ovat yksyhteen. Toinen voi huonosti, voi molemmat huonosti.Huitale kirjoitti:
Psyyken ja keho ovat yksyhteen. Toinen voi huonosti, voi molemmat huonosti.Mulla on myös satunnaista paniikkihäiriötä liittyen koulu- ja työpaikkakiusaamiseen. Kun en pysty lähtemään mihinkään ahdistuksen käydessä päälle, tulee oireet rajuina päälle.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Psyyken ja keho ovat yksyhteen. Toinen voi huonosti, voi molemmat huonosti.Juu oli. Olen siitä huolissani, koska itselläni kun saattaa olla sellainen tai joku muu. Oireet pahenee kun ikää tulee, eikä niihin saa apua kuten äidilleni kävi.
Keväällä kipeytyi sormet hiirityöstä. Onneksi loma helpotti kipuja tai sitten se kolmen päivä kortisonikuuri, jonka mahani kesti. Anonyymi kirjoitti:
Juu oli. Olen siitä huolissani, koska itselläni kun saattaa olla sellainen tai joku muu. Oireet pahenee kun ikää tulee, eikä niihin saa apua kuten äidilleni kävi.
Keväällä kipeytyi sormet hiirityöstä. Onneksi loma helpotti kipuja tai sitten se kolmen päivä kortisonikuuri, jonka mahani kesti.Nykytiedon mukaan fibromyalgia helpottuu jossain kohtaa vanhuutta. Mutta yksilöllistähän tuo on.
Onko reumafaktorit otettu verikokeesta?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu oli. Olen siitä huolissani, koska itselläni kun saattaa olla sellainen tai joku muu. Oireet pahenee kun ikää tulee, eikä niihin saa apua kuten äidilleni kävi.
Keväällä kipeytyi sormet hiirityöstä. Onneksi loma helpotti kipuja tai sitten se kolmen päivä kortisonikuuri, jonka mahani kesti...eikä ne oireet suinkaan olleet tossa, vaan aika-ajoin koko tuo laaja kirjo aivosumuineen, väsymyksineen ja nivel/lihasvaivoineen.
Anonyymi kirjoitti:
..eikä ne oireet suinkaan olleet tossa, vaan aika-ajoin koko tuo laaja kirjo aivosumuineen, väsymyksineen ja nivel/lihasvaivoineen.
Okei. Ihan tyypillistä on myös, että oireet elää. Säidenkin ja vuodenaikojen mukaan, olet ehkä ns. ilmapuntari?
Mullakin vaihtelee kovin oirekirjo. Välillä olen melkein oireeton ja sujuu hybin. Toisinaan tarbitsen kyynärsauvoja kipujen takia, koska en kykene astumaan jalkaterilläni masta vasten koko painolla, varaamaan päälle. Tai pitämään edes sukkia saati kenkiä. Ja sormet on välillä niin kipeet, että niiden käyttäminen mihinkään sattuu. Myös vaeltavaa kipua pitkin, jäytää, polttaa, kihelmöi, viiltää.
Päänsärkyjä on yhä, mutta ne liittyy kaularankaan ja nyt vatsamigreeni epäily...
Monenmoisia vaivoja.- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Nykytiedon mukaan fibromyalgia helpottuu jossain kohtaa vanhuutta. Mutta yksilöllistähän tuo on.
Onko reumafaktorit otettu verikokeesta?On kyllä, mutta ei poikkeusta viitearvoissa. Samoin elämän varrella kilpirauhasarvo, eikä siinäkään poikkeamia. Nivelet on kuvattu ja selästä ja jalasta, nekin ovat kuulemma tavallista paremmassa kunnossa.
Huitale kirjoitti:
Okei. Ihan tyypillistä on myös, että oireet elää. Säidenkin ja vuodenaikojen mukaan, olet ehkä ns. ilmapuntari?
Mullakin vaihtelee kovin oirekirjo. Välillä olen melkein oireeton ja sujuu hybin. Toisinaan tarbitsen kyynärsauvoja kipujen takia, koska en kykene astumaan jalkaterilläni masta vasten koko painolla, varaamaan päälle. Tai pitämään edes sukkia saati kenkiä. Ja sormet on välillä niin kipeet, että niiden käyttäminen mihinkään sattuu. Myös vaeltavaa kipua pitkin, jäytää, polttaa, kihelmöi, viiltää.
Päänsärkyjä on yhä, mutta ne liittyy kaularankaan ja nyt vatsamigreeni epäily...
Monenmoisia vaivoja.Kuulemma sekoitetaan usein ärtyneeseen suoleen, mutta voi olla samalla ihmisellä molemmatkin. Lähtee kipulääkkeellä pois.
https://migreeni.org/tietoa/migreeni/vatsamigreeni/
Myös fibromyagiaa potevilla on usein migreeniä (on), levottomat jalat (on), endometrioosi (on), vilkas virtsarakko (on), kipuja vatsanseudulla (on), IBS (on), reuma (ei ole), verenpainetauti (on) jne.Huitale kirjoitti:
Kuulemma sekoitetaan usein ärtyneeseen suoleen, mutta voi olla samalla ihmisellä molemmatkin. Lähtee kipulääkkeellä pois.
Myös fibromyagiaa potevilla on usein migreeniä (on), levottomat jalat (on), endometrioosi (on), vilkas virtsarakko (on), kipuja vatsanseudulla (on), IBS (on), reuma (ei ole), verenpainetauti (on) jne.Kestää huonosti saunaa (kyllä), vetoisa ilma tekee kipuja (kyllä), reuanardin sormet (on), yliliikkuvat nivelet (on).
Listaa kun lukee, voi löytyä kuten mulla lähes kaikki liitännäiset.
Käy reumatologilla tai fysiatrilla. 👍Anonyymi kirjoitti:
On kyllä, mutta ei poikkeusta viitearvoissa. Samoin elämän varrella kilpirauhasarvo, eikä siinäkään poikkeamia. Nivelet on kuvattu ja selästä ja jalasta, nekin ovat kuulemma tavallista paremmassa kunnossa.
Oukkidoukki. Kuulostaa sitten kyllä fibrolle ellei ole polymyalgiaan, siinäkin kyllä tulehdusarvot kohoaa, muttei kaikilla ja harvoin on nuoremmilla, kun 70 v. Kortisooni auttaa toisin kun fibrossa ei auta.
Huitale kirjoitti:
Oukkidoukki. Kuulostaa sitten kyllä fibrolle ellei ole polymyalgiaan, siinäkin kyllä tulehdusarvot kohoaa, muttei kaikilla ja harvoin on nuoremmilla, kun 70 v. Kortisooni auttaa toisin kun fibrossa ei auta.
Olet ehkä jo hyvin perehtynytkin näihin ja käynyt lääkäreillä jne. 😊
Mutta linkitän varalta. Tsemiä sinulle. 🤗
https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/polymyalgia-rheumaticaAnonyymi kirjoitti:
Ei ole mikään yllätys, että tulehdus- ja kipu aiheuttaa masennusta. Avun saanti voi olla vain mahdotonta.Muistelen, että on arveltu, että kun kaikilla on asiat hiukan huonosti, niin ne itsemurhaan taipuvaiset eivät koe niin suurta kontrastia omaan tilanteeseensa ja se on heille helpotus.
Huitale kirjoitti:
Kuulemma sekoitetaan usein ärtyneeseen suoleen, mutta voi olla samalla ihmisellä molemmatkin. Lähtee kipulääkkeellä pois.
Myös fibromyagiaa potevilla on usein migreeniä (on), levottomat jalat (on), endometrioosi (on), vilkas virtsarakko (on), kipuja vatsanseudulla (on), IBS (on), reuma (ei ole), verenpainetauti (on) jne.Oma migreenini vaikuttaa esiintyvän myös tuossa muodossa, mutta sitä ei ole virallisesti diagnosoitu.
buddy-love kirjoitti:
Oma migreenini vaikuttaa esiintyvän myös tuossa muodossa, mutta sitä ei ole virallisesti diagnosoitu.
Juu, mullakin ilmeisesti, koska kipulääke auttaa. Mulla se on jomotusta ylävatsalla. Yhtälaista kun päässäkin. Ikävää. ☹️
Huitale kirjoitti:
Juu, mullakin ilmeisesti, koska kipulääke auttaa. Mulla se on jomotusta ylävatsalla. Yhtälaista kun päässäkin. Ikävää. ☹️
Minulla tuntuu siltä kuin koko vatsa olisi jumissa ja menee ohi kun olen oksentanut riittävästi. Alkujaan ajattelin, että kyseessä on tarttuva mahatauti, mutta se ei kuitenkaan koskaan tarttunut keneenkään. Vasta muutama vuosi sitten tuli migreenivaihtoehto vastaan. Kipulääkkeitä en ole tuohon testannut ja mahtaisivatko toimiakaan, jos koko systeemi on ihan jumissa, eikä lääke liiku vatsalaukusta eteenpäin.
buddy-love kirjoitti:
Minulla tuntuu siltä kuin koko vatsa olisi jumissa ja menee ohi kun olen oksentanut riittävästi. Alkujaan ajattelin, että kyseessä on tarttuva mahatauti, mutta se ei kuitenkaan koskaan tarttunut keneenkään. Vasta muutama vuosi sitten tuli migreenivaihtoehto vastaan. Kipulääkkeitä en ole tuohon testannut ja mahtaisivatko toimiakaan, jos koko systeemi on ihan jumissa, eikä lääke liiku vatsalaukusta eteenpäin.
Inhottavalta kuulostaa. Ei ehkä auta, ellei nenäsuihke tai pistoksena.
Nestemäinen poretabletti saattaa imeytyä, huom saattaa. Joku treo gms.Huitale kirjoitti:
Inhottavalta kuulostaa. Ei ehkä auta, ellei nenäsuihke tai pistoksena.
Nestemäinen poretabletti saattaa imeytyä, huom saattaa. Joku treo gms.Noita on onneksi aika harvoin ja se oksentaminen auttaa nopeasti.
Pää on suurempi ongelma ja eilenkin oli kohtalainen migreeni, enkä tänäänkään ole ollut mitenkään tehokas. Sumatriptaania olen joskus käyttänyt, mutta se ei tehoa kuin jos otan sen kun ei vielä tunnu juuri miltään ja lisäksi siitä tulee flunssainen olo. Buranalla olen pärjännytbuddy-love kirjoitti:
Noita on onneksi aika harvoin ja se oksentaminen auttaa nopeasti.
Pää on suurempi ongelma ja eilenkin oli kohtalainen migreeni, enkä tänäänkään ole ollut mitenkään tehokas. Sumatriptaania olen joskus käyttänyt, mutta se ei tehoa kuin jos otan sen kun ei vielä tunnu juuri miltään ja lisäksi siitä tulee flunssainen olo. Buranalla olen pärjännytOk. Kiva kuitenkin, ettei usein. Mulla auttaa se sumatripaani, jos ehtii ottaa ajoissa. Se ja grammanen panadol samaan aikaan. Tai piikit peffaan.
Huitale kirjoitti:
Ok. Kiva kuitenkin, ettei usein. Mulla auttaa se sumatripaani, jos ehtii ottaa ajoissa. Se ja grammanen panadol samaan aikaan. Tai piikit peffaan.
Pahoinvointiin on myös mulla oma lääke. Toimii.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Mulla on myös satunnaista paniikkihäiriötä liittyen koulu- ja työpaikkakiusaamiseen. Kun en pysty lähtemään mihinkään ahdistuksen käydessä päälle, tulee oireet rajuina päälle.
Toivon että et ikinä aloita lääkitystä siihen häiriöön. Siihen on täysin looginen syy miksi kärsit paniikkihäiriöstä, ja tunnistat sen jopa itse. Vaikka syke nousee pilviin ja tuntuu että saa sydärin niin koita jaksaa ilman pillereitä. Lue haittavaikutusseloste kunnolla ja harkitse tarkkaan, kumpaa haluat enemmän. Vakuutan että paniikkihäiriö ei ole sairaus, vaan voi lieventyä ajan kanssa, jos ei niin toivotan pitkää terveyttä minkä päätöksen ikinä teetkin.
Anonyymi kirjoitti:
Toivon että et ikinä aloita lääkitystä siihen häiriöön. Siihen on täysin looginen syy miksi kärsit paniikkihäiriöstä, ja tunnistat sen jopa itse. Vaikka syke nousee pilviin ja tuntuu että saa sydärin niin koita jaksaa ilman pillereitä. Lue haittavaikutusseloste kunnolla ja harkitse tarkkaan, kumpaa haluat enemmän. Vakuutan että paniikkihäiriö ei ole sairaus, vaan voi lieventyä ajan kanssa, jos ei niin toivotan pitkää terveyttä minkä päätöksen ikinä teetkin.
Kiitos. 🤗
Kuulemma en tarvitse lääkitystä, niin kauan kun kohtauksia tulee vain joskus harvoin. Mutta minäli niitä alkaa tulla tiuhaan monta kertaa viikossa tai kuukaudessa, suositus oli käväistä lääkärin luona juttelemassa tilanteesta ja lääkityksen tarpeesta. Kohtaus tulee äkisti, mutta ahdistus on voinut olla jo päiviä kasaantumassa kohti kohtausta.
Tuntuu, että sydän takoo, huippaa, maha on sekaisin, oksettaa, paskattaa, happi loppuu ja pää on lukossa kun pitää ajatellakin menevänsä uuteen tilanteeseen ja työpaikkaan. Ne vanhat kokemukset nousee pelkona ja ahdistuksena kuin hyökyaalto ihan tyhjästä järkkynä olona.
Olen vaan jähmettyneenä siinä olossa, ei pysty liikkuu ei tekemään muuta kuin haukkomaan happea. Yritän jos pystyn hengitellä ja sillä tasata oloani. Pari tuntia sen jälkeenkin on ihan epätodellinen olo. Päsöhtää pääkin kipeeksi sitten.
En vaan halua silloin ihmisten pariin. Kynnys nousee kohtauksena korkealle. Kun sitten lopulta olen mennyt töihin ja todennut, että kaikki hyvin, ihmiset ei hyöki ja simputa, ei ilkeile ja ivaa, rentoudun. Sitten ei tuu enää niitä kohtauksia.
Syön fibromyalgiaan ja hermokipuun 60 mg/vrk Duloxetinia, se tuntuu tuovan helpotusta erityisesti hermokipuun olkavarressa. Ja mielialaankin niin, etten uupuessani mene ihan down, mikä tapahtuu kipujen kera helposti muuten.
Uupumus ja lievä masennus, toimintakyvyn ja aloitekyvyn lamaantuminen, itkuisuus ja alavireisyys ylipäänsä.
Itsetuhoinen en ole. Päinvastoin. Vain hyvin hyvin fatiikissa toisinaan. Voisin nukkua viikon putkeen. Tuntuu ettei mikään unimäärä riitä piristämään yhtään tai vain hetkeksi.
Mutta nuo liittyy aina kipujaksoihin ja niitten jälkimaininkeihin.
Elämä on muuttunut, vaikka viidenkymmenen - sadan vuoden takaiseen paljon. Silloin energia meni rankkaa. fyysiseen työhön, ja jos työ ei maittanut, talvella tuli nälkä ja kylmä ja taudit korjasi. Edesmennyt mummoni kertoi, että päivä ennen synnytystä kantoi vielä vedet yksin 100m lumihangessa avannosta. Synnytyksessä omassa saunassa meinasi mennä henki (ahdas lantio ja veren hukka) ja siksi sai synnytyspäivän lepoa. Seuraavana päivänä taas elämä jatkui ja navettatyöistä ei miniä saanut helpotusta. Ravinnosta tai lämmöstä ei ollut pula, mutta fyysistä työtä oli paljon,
Fyysinen työ ja liikunta tuottaa muuten hyvänmielenhormoneja, joka taas on vastamyrkkyä vaikka masennukselle. Eikä kovan fyysisen päivän jälkeen jaksa miettiä elämän tarkoitusta tai mielekkyyttä… Elämä keskittyi perusasioihin. Liikunnallisen hyötyliikunnan ja fyysisen työn määrä on romahtanut.
Työelämässä on myös tapahtunut iso muutos. Itse olin monta vuotta työssä, jossa kahvitaukoja ei ehtinyt pitää ja monesti lounasta söi etäpalaverin aikana, kun muuten olisi jäänyt väliin. Edes lounasvarauskalenterissa ei taannut lounasta ja palavereja saattoi olla muutenkin päällekäisiä. Palavereja oli pahimmillaan 6h/pv ja jokaisessa piti olla hereillä, ja vetää täydessä vauhdissa jojtopäätöksiä tai odotusarvo oli, että pystyi ex-tempore antamaan ohjeita mitä seuraavaksi kannattaa tehdä tai mitä pitäisi seuraavaksi harkita. Tai piti nopealla tempolla myydä ehdotukset steeringille, pyytää lisää aikaa tai resursseja (valmistella hyvinkin perusteltu osoitus, että resurssien saaminen oikeaan aikaan säästää pitkällä tähtäimellä). Päivät meni monesti kortisoli-ja adrealiinipilvessä. Se kuluttaa pitkän päälle! En silti masentunut tai saanut mt-ongelmia, vaan tajusin että sellainen elämä on liian kuluttavaa. Ihminen ei ole luotu sammuttamaan tulipaloja 24/7, vaan vain hetkittäin. Onneksi tajusin riittävän aikaisin ja palauduin. Silti vaati paljon sanoa, että en nyt ota uutta ongelmaa ohjattavaksi kun vanhatkin on kesken. Tämä sitten johti siihen, että olin heittopussi aina uuden haasteen alussa ja kun homma alkoi päästä vauhtiin, minut taas heitettiin uuteen teamiin auttamaan alkuun pääsemisessä. Ei kovin kiitollinen asema, mutta parempi kuin loppuun palaminen ja onneksi sentään johdon arvostus näkyi palkassa ja bonareissa.
Nyt teen myös haastavaa homma, mutta tehdä työni rauhassa eikä odotukset ole epärealistisia. Saan myös oikeastaan melkein kaikki resurssit mitä haluan vain perustelemalla tarpeen järkevyyden. Myös se kun saan tehdä itse (aloitan uutta ja teen kaiken aivan itse kunnes saan myöhemmin teamin ynpärille), enkä vain paapoa muita, on mielekästä ja käsillä tekeminen on hyväö stressin estoa.
Monella työ on stressin ja mt-haasteiden juurisyy. Työelämä on vauhdikasta, hektistä ja tukea ei aina saa. Kun vertaa omaa työuraa omaan äitini kertomuksiin siitä kuinka (it-ala) kun olimme pieniä kahvitunnilla käytiin työkavereiden kanssa shoppaamassa (Hki keskusta) tai kuinka kynnet lakattiin töissä, on työelämän rasittavuus vaikka ruuhkavuosien suhteen aivan erilainen kuin tänäpäivänä. Lisäksi kun monet valitsee nykyään, että lapsilla on mieletön harrastusrumba, eikä lapset enää välttämättä kulje treeneihin itse niin kuin ennen, ei levolle ja tyhjälle ajalle tahdo jäädä aikaa.
Elämän hektisyys ei välttämättä ole hyvästä. Lapsilta myös odotetaan jo alakoulussa itseohjautuvuutta ja sosiaalisia taitoja (jota kaikilla ei ole). Vanhan opettajajohtoisen oppimisen korvaaminen ryhmätöillä ei sovi kaikille ja se taitaa näkyä myös Pisa-tuloksissa.- Anonyymi
Tuo listauksesi saa hengästymään. Ei ihme että lapset aikuisen väsyyävät. Tarvitaan valtavasti itsekuria ja intoa suorittamiseen, eikä mikään elämän tapahtuma saisi vähentää uskoa sen merkitykseen ja tarpeellisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo listauksesi saa hengästymään. Ei ihme että lapset aikuisen väsyyävät. Tarvitaan valtavasti itsekuria ja intoa suorittamiseen, eikä mikään elämän tapahtuma saisi vähentää uskoa sen merkitykseen ja tarpeellisuuteen.
Avainsana on "merkitys".
Ongelma on, ettei postmoderni maailma tarjoa merkitystä valmiina. Se täytyy etsiä itse. Tarjontaa on valtavasti.
Toisaalta, kun merkitys on olemassa ja elämä rullaa urallaan, "ponnistelut" eivät juurikaan vaadi itsekuria tai vaivaa.
Elämä ilman merkitystä on kuin höyrykone ilman höyryä: liikkumaton, tarpeeton ja surullinen.
Olisi suotavaa keskustella enemmänkin merkityksen kokemisesta ja sen vaikutuksesta mielenterveyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja yksilön ja yhteiskunnan vuorovaikutukseen.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avainsana on "merkitys".
Ongelma on, ettei postmoderni maailma tarjoa merkitystä valmiina. Se täytyy etsiä itse. Tarjontaa on valtavasti.
Toisaalta, kun merkitys on olemassa ja elämä rullaa urallaan, "ponnistelut" eivät juurikaan vaadi itsekuria tai vaivaa.
Elämä ilman merkitystä on kuin höyrykone ilman höyryä: liikkumaton, tarpeeton ja surullinen.
Olisi suotavaa keskustella enemmänkin merkityksen kokemisesta ja sen vaikutuksesta mielenterveyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja yksilön ja yhteiskunnan vuorovaikutukseen.
🦄Sen verran tarkennan, että liian tiukasti aikataulutettu elämä ja työ tietysti vaativat ponnistelua, joka aiheuttaa negatiivista stressiä.
Stressin pitäisi pysyä positiivisena ja hallittavissa, jotta se ei tuhoaisi kehoa ja mieltä.
🦄
Kynnys selvittää mielenterveysongelmiaan on pienentynyt. Siinä varmaan suurin syy kasvulle.
Ja toinen syy varmaan myös sekin, että niile ja niiden pohtimiseen jää nykyään aikaa....vaikka toisaalta ei kaikille.- Anonyymi
Minulla sellainen kuva et moni keksii ja valittaa mielenterveys jutuista et pääsis eläkkeelle eli ei tarvis mennä töihin kouluun vaan sais olla ja varmaa et ei tarvi mennä mihinkään eli helpoiten pääsee eläkkeelle tai yrittää eläkkeelle esim sosiaalitoimen väki koska aina pelko et joutuu töihin
- Anonyymi
Itsestäni taas tuntuu, että mielenterveysongelmiin kuuluu kyvyttömyys opiskeluun ja työntekoon.
Suoriutumista voi rajoittaa aloitekyvyn puute, väsymys, paniikki ja koettavaa ahdistusoireet ja fyysinen kunto. Kun kuntouttavaa työharjoittelua ei ole, ei työnantajakaan ole valmis palkkaamaan tuottamatonta työvoimaa. Pitäisi olla myös ulospäinsuuntautunut, asiakaspalveluun soveltuva, ammattitaitoinen ja paljon muuta, jota opitaan opiskellen ja työkokemuksen kautta. Pitäisi hakea itse työpaikkoja. Kukaan ei tee hakemuksia puolesta tai pyydä töihin, vaikka tuet osataan evätä ja kieltää.
Jos olisin jäänyt näin vähille perustaidoille ja tuelle itsekin, niin tekisin varmaan saman. En uskoisi itsestäni olevan mihinkään oikeaan työhön.
- Anonyymi
Luuliain että suurin psykiatrisiin ongelmiin läytyy ensin psykiatrista itsestään, ei niinkään siitä potilaasta.
Vaikka elintaso on noussut ajan myötä, on yhteiskunta käynyt yhä luonnottomammaksi paikaksi elää. Kaikki kiristyy. Enemmän työtä pienemmällä määrällä ihmisiä. Lisääntyneet vaatimukset. Siinä perimmäinen syy siihen että ihmiset tulevat hulluiksi.
- Anonyymi
Horoskooppien valtakuntaan eksyy täydellisesti.
- Anonyymi
Ensimmäisenä täytyisi pystyä selvittämään mikä on syy ja mikä on seuraus.
Totesin/sanoin kerran erään päihteisiin ja huumeisiin kuoleen nuoren vanhemmalle:
"Vaikeuksia ja ongelmia päiteillä yritetään yleensä ratkaista".
Hän totesi: "Kaikilla on sen verran ongelmia että jos se siitä johtuisi niin kaikki olisivat
alkoholisteja ja/tai huumeista riippuvaisia. - Anonyymi
Kyllä homotus ja mamutus huolen pitävät että ongelmia piisaa jatkossakin.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Jos se johtuu vain tyttöjen itsekeskeisyydestä eli kuten Sanna Marinkin todistanut olevansa lesvo.
Fyysiset kivut ja vaivat voivat aiheuttaa myös psyykkisiä vaivoja ja päinvastoin ihminen kun on psykofyysinen kokonaisuus. Jos kroppa voi hyvin voi mielikin yleensä paremmin ja kun mieli voi hyvin niin on helpompi pitää myös fyysisestä hyvinvoinnista huolta. Tietenkään asiat ei aina noin yksinkertaisia ole ja mielenterveysongelmien lisääntymiseen mun mielestä on vaikuttanut myös nykyajan yhteiskunta joka on äärimmäisen hektinen, stressaava, kiireinen ja siinä pärjääminen vaatii ihmiseltä aika paljon ja jos tulee yhtään mitään ongelmia eikä asiat mene suunnitelmien mukaan moni ihminen kovin helposti putoaa sen kelkasta ja ongelmat rupeavat kasaantumaan ja takaisin kyytiin pääseminen vaatii aina vain enemmän.🙂.
- Anonyymi
Suomalainen kulttuuri on myös aika armoton. Täällä ei aina katsota hyvällä sitä, jos joku tuttu pyytää tai tarvitsee apua (keskusteluapua, taloudellista apua ym.). Monet olettavat, että on valtion eikä tuttavien tehtävä tukea niitä, jotka kaipaavat apua.
Suoraan sanoen en ymmärrä sitä. Apu ja tuki ovat parhaita tapoja näyttää rakkautta. Kasvoin perheessä, jossa läheisten ihmisten kaikenlainen auttaminen oli normaalia. Pyrin vastaamaan tähän kasvatukseen auttamalla vanhempiani viikoittain ja jutustelemalla heidän kanssaan. En halua väheksyä esimerkiksi terapian vaikutuksia mielenterveyden hoidossa, mutta haluaisin väittää, että läheiset suhteet ympärillä eläviin ihmisiin ehkäisevät mielenterveyden ongelmia paremmin kuin valtion tarjoamat tukitoimet.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen kulttuuri on myös aika armoton. Täällä ei aina katsota hyvällä sitä, jos joku tuttu pyytää tai tarvitsee apua (keskusteluapua, taloudellista apua ym.). Monet olettavat, että on valtion eikä tuttavien tehtävä tukea niitä, jotka kaipaavat apua.
Suoraan sanoen en ymmärrä sitä. Apu ja tuki ovat parhaita tapoja näyttää rakkautta. Kasvoin perheessä, jossa läheisten ihmisten kaikenlainen auttaminen oli normaalia. Pyrin vastaamaan tähän kasvatukseen auttamalla vanhempiani viikoittain ja jutustelemalla heidän kanssaan. En halua väheksyä esimerkiksi terapian vaikutuksia mielenterveyden hoidossa, mutta haluaisin väittää, että läheiset suhteet ympärillä eläviin ihmisiin ehkäisevät mielenterveyden ongelmia paremmin kuin valtion tarjoamat tukitoimet.
🦄Juu ei noista jutuista ainakaan haittaa olisi päinvastoin ja juuri noinhan sen pitäisi mennä että läheisiä autetaan ja tuetaan ja näytetään rakkautta. Sen ja valtion avun pitäisi täydentää toisiaan ei olla joko tai vaihtoehtoja.🙂.
- Anonyymi
Mikkojuhan kirjoitti:
Juu ei noista jutuista ainakaan haittaa olisi päinvastoin ja juuri noinhan sen pitäisi mennä että läheisiä autetaan ja tuetaan ja näytetään rakkautta. Sen ja valtion avun pitäisi täydentää toisiaan ei olla joko tai vaihtoehtoja.🙂.
Kyllä, pitäisi voida hyödyntää sekä julkisen sektorin että yksityisten turvaverkostojen apua.
En suoraan sanoen usko, että julkinen sektori yksin voisi koskaan ratkaista suomalaisten mielenterveyskriisiä. Se ei ole sitä aiheuttanut, eikä sillä ole resursseja sitä ratkaista. Eikä niitä resursseja ole kolmannella sektorillakaan. Työterveys taas ei välttämättä tavoita niitä, jotka kipeimmin tarvitsevat apua mielenterveysongelmiinsa.
Politiikkamme ottaa huonosti huomioon yksin asumisen, joka on suuri riski mielenterveysongelmille. Lähtisin ehkä ratkaisemaan ongelmaa jotenkin sillä tavalla, että pahimmissa mielenterveysongelmissa kärsivien läheisiä tai sukulaisia (jos heitä on) tuettaisiin siinä, että he voisivat viettää enemmän aikaa vaikeuksista kärsivän henkilön kanssa. Jos tähän liittäisi jonkinlaisen kevyen, terveydenhuollon tukeman suunnitelmallisuuden, projektin lopputuloksena voisi hyvässä tapauksessa olla ainakin osittain työkykyinen henkilö, jolloin sijoitus voisi ehkä lopulta maksaa itsensä takaisin. Verrattuna esimerkiksi omaishoitajuuteen tämä voisi olla väliaikainen apu. Mutta mikään tällainen ei ole mahdollista niin kauan kuin työssäkäynti ja läheisten auttaminen nähdään sillä tavalla vastakkaisina, ettei ensin mainitusta ole kulttuurin tai yleisen tavan vuoksi soveliasta kesken kaiken piipahtaa jälkimmäiseen.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, pitäisi voida hyödyntää sekä julkisen sektorin että yksityisten turvaverkostojen apua.
En suoraan sanoen usko, että julkinen sektori yksin voisi koskaan ratkaista suomalaisten mielenterveyskriisiä. Se ei ole sitä aiheuttanut, eikä sillä ole resursseja sitä ratkaista. Eikä niitä resursseja ole kolmannella sektorillakaan. Työterveys taas ei välttämättä tavoita niitä, jotka kipeimmin tarvitsevat apua mielenterveysongelmiinsa.
Politiikkamme ottaa huonosti huomioon yksin asumisen, joka on suuri riski mielenterveysongelmille. Lähtisin ehkä ratkaisemaan ongelmaa jotenkin sillä tavalla, että pahimmissa mielenterveysongelmissa kärsivien läheisiä tai sukulaisia (jos heitä on) tuettaisiin siinä, että he voisivat viettää enemmän aikaa vaikeuksista kärsivän henkilön kanssa. Jos tähän liittäisi jonkinlaisen kevyen, terveydenhuollon tukeman suunnitelmallisuuden, projektin lopputuloksena voisi hyvässä tapauksessa olla ainakin osittain työkykyinen henkilö, jolloin sijoitus voisi ehkä lopulta maksaa itsensä takaisin. Verrattuna esimerkiksi omaishoitajuuteen tämä voisi olla väliaikainen apu. Mutta mikään tällainen ei ole mahdollista niin kauan kuin työssäkäynti ja läheisten auttaminen nähdään sillä tavalla vastakkaisina, ettei ensin mainitusta ole kulttuurin tai yleisen tavan vuoksi soveliasta kesken kaiken piipahtaa jälkimmäiseen.
🦄Joo kyllä noiden kaikkien tahojen nimenomaan pitäisi tehdä yhteistyötä keskenään sekä tukea ja täydentää toisiaan ja siirtyminen niiden välillä pitäisi olla saumatonta eikä niin kuten nyt että ne tavallaan kilpailevat keskenään ja sulkevat toisiaan pois ja siten jää hyvin suuri määrä sellaisia ihmisiä mitä oikein mikään taho ei tavoita eikä yksilö saa apua ongelmiinsa mistään niistä pahimmillaan.🙂.
Ja sitten on myös tälläisiä täysin älyttömiä linjauksia ja tämä on vain yksi esimerkki kuten että jos ihminen kärsii mielenterveysongelmista ja päihdeongelmasta hän ei saa apua ja hoitoa mielenterveysongelmaansa ennen kuin päihdeongelma on hoidettu. Ja kuitenkin päihdehoidoistakin voi lentää pihalle koska ei pysty sitoutumaan niihin tai käyttäytymisen vuoksi mikä johtuu mielenterveysongelmista. Ne asiat kuitenkin käyvät käsikädessä eikä pystytä erottelemaan että kumpi on se syy ja kumpi seuraus ja niitä täytyisi hoitaa yhdessä kokonaisvaltaisesti niin miten voidaan tehdä tuollaisia linjauksia kun se tarkoittaa vain sitä että hyvin moni jää kokonaan ilman hoitoa tai joutuu salailemaan ja valehtelemaan asioista että saisi edes jotain hoitoa.🤔.- Anonyymi
Mikkojuhan kirjoitti:
Joo kyllä noiden kaikkien tahojen nimenomaan pitäisi tehdä yhteistyötä keskenään sekä tukea ja täydentää toisiaan ja siirtyminen niiden välillä pitäisi olla saumatonta eikä niin kuten nyt että ne tavallaan kilpailevat keskenään ja sulkevat toisiaan pois ja siten jää hyvin suuri määrä sellaisia ihmisiä mitä oikein mikään taho ei tavoita eikä yksilö saa apua ongelmiinsa mistään niistä pahimmillaan.🙂.
Ja sitten on myös tälläisiä täysin älyttömiä linjauksia ja tämä on vain yksi esimerkki kuten että jos ihminen kärsii mielenterveysongelmista ja päihdeongelmasta hän ei saa apua ja hoitoa mielenterveysongelmaansa ennen kuin päihdeongelma on hoidettu. Ja kuitenkin päihdehoidoistakin voi lentää pihalle koska ei pysty sitoutumaan niihin tai käyttäytymisen vuoksi mikä johtuu mielenterveysongelmista. Ne asiat kuitenkin käyvät käsikädessä eikä pystytä erottelemaan että kumpi on se syy ja kumpi seuraus ja niitä täytyisi hoitaa yhdessä kokonaisvaltaisesti niin miten voidaan tehdä tuollaisia linjauksia kun se tarkoittaa vain sitä että hyvin moni jää kokonaan ilman hoitoa tai joutuu salailemaan ja valehtelemaan asioista että saisi edes jotain hoitoa.🤔.Yhteistyön tekemisen ongelmia ovat nimenomaan sinkkuus, pienet perhekoot, sukulaisten etääntyminen tai puuttuminen ja perhesiteiden hajoaminen erotilanteissa. Tuettavien määrä on kasvussa näiden suhteessa.
Yksinäisten ihmisten henkilökohtaiset tulot ovat niukemmat, resursseja vähemmän ja yhteiskunnan tuki suurempi.
Ikävä yhtälö. Anonyymi kirjoitti:
Yhteistyön tekemisen ongelmia ovat nimenomaan sinkkuus, pienet perhekoot, sukulaisten etääntyminen tai puuttuminen ja perhesiteiden hajoaminen erotilanteissa. Tuettavien määrä on kasvussa näiden suhteessa.
Yksinäisten ihmisten henkilökohtaiset tulot ovat niukemmat, resursseja vähemmän ja yhteiskunnan tuki suurempi.
Ikävä yhtälö.Ymmärrän kyllä sun pointtisi asiassa ja mitä tarkoitat mutta ehkä nuo ovat kuitenkin enemmänkin itse yksilöistä kiinni ja heidän elämänvalinnoistaan riippuvia juttuja ja jokaisella on ja pitää olla tietenkin oikeus elää elämäänsä niin miten itsensä ja elämänsä hyväksi ja onnellisimmaksi kokee. Oli sitten sinkku, parisuhteessa, lapseton, suurperheellinen, omasi sukulaisia tai ei niin on oikeus ihan samoihin asioihin ja apuun sitä tarvitessaan. Julkisen puolen, yksityisen puolen, työterveyden ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyön olisi oltava tiivistä ja kaikilla pitäisi olla mahdollisuus niihin. Ihmisten pitäisi saada niistä kaikista apua ongelmiinsa mistä eniten sitä tarvitsevat ja mistä hänelle on helpointa sitä saada sekä liikkumisen näiden kesken pitäisi olla saumatonta ja niiden kaikkien pitäisi tukea ja täydentää toisiaan. Ei kilpalla keskenään ja sulkea toisiaan pois. Näin niiden määrä ketkä ilman apua jäisivät ja turvaverkkojen läpi putoasivat olisi pienempi ja nopeamman ja paremman avun saamisen myötä apua tarvitsevien määrä pienenisi eikä ongelmat kasautuisi ja pääsisi pahenemaan.🙂.
- Anonyymi
Mikkojuhan kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sun pointtisi asiassa ja mitä tarkoitat mutta ehkä nuo ovat kuitenkin enemmänkin itse yksilöistä kiinni ja heidän elämänvalinnoistaan riippuvia juttuja ja jokaisella on ja pitää olla tietenkin oikeus elää elämäänsä niin miten itsensä ja elämänsä hyväksi ja onnellisimmaksi kokee. Oli sitten sinkku, parisuhteessa, lapseton, suurperheellinen, omasi sukulaisia tai ei niin on oikeus ihan samoihin asioihin ja apuun sitä tarvitessaan. Julkisen puolen, yksityisen puolen, työterveyden ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyön olisi oltava tiivistä ja kaikilla pitäisi olla mahdollisuus niihin. Ihmisten pitäisi saada niistä kaikista apua ongelmiinsa mistä eniten sitä tarvitsevat ja mistä hänelle on helpointa sitä saada sekä liikkumisen näiden kesken pitäisi olla saumatonta ja niiden kaikkien pitäisi tukea ja täydentää toisiaan. Ei kilpalla keskenään ja sulkea toisiaan pois. Näin niiden määrä ketkä ilman apua jäisivät ja turvaverkkojen läpi putoasivat olisi pienempi ja nopeamman ja paremman avun saamisen myötä apua tarvitsevien määrä pienenisi eikä ongelmat kasautuisi ja pääsisi pahenemaan.🙂.
>Julkisen puolen, yksityisen puolen, työterveyden ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyön>.
Julkiset ovat velvoitettuja hankkimaan yksityisiä palveluja, mutta asuoita on vaikea saada toimimaan kunnolla. Yksityiset moittivat, että asiakirjoja on liian paljon ja toisaalta myös puutteelliset, jos epäonnistuvat palvelussa. Julkista toimintaa ohjaa julkiset päätökset ja lainsäädäntö, jotka laahaavat jäljessä. Ihmiset tarvitsisivat vain apua, mutta kaikkea hallitsee jokaiseen vaiheeseen kehitetyt kilpailutukseen, palvelun saamiseen ja myöntämiseen, sopimuksiin, kustannusten laskutukseen, seurantaan ja raportointiin kehitetyt ohjelmistot, jotka ovat osa palvelujen hallinnointia ja toteuttamista. Se on hyvin raskas. Palvelujen valvontaan ei ole resursseja ja ohjelmistojen käyttäjät joutuvat "kehittämään" ohjelmistojen toimintoja. Byrokratia on siirtynyt ohjelmistojen hallintaan ja monimutkaiseksi. Anonyymi kirjoitti:
>Julkisen puolen, yksityisen puolen, työterveyden ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyön>.
Julkiset ovat velvoitettuja hankkimaan yksityisiä palveluja, mutta asuoita on vaikea saada toimimaan kunnolla. Yksityiset moittivat, että asiakirjoja on liian paljon ja toisaalta myös puutteelliset, jos epäonnistuvat palvelussa. Julkista toimintaa ohjaa julkiset päätökset ja lainsäädäntö, jotka laahaavat jäljessä. Ihmiset tarvitsisivat vain apua, mutta kaikkea hallitsee jokaiseen vaiheeseen kehitetyt kilpailutukseen, palvelun saamiseen ja myöntämiseen, sopimuksiin, kustannusten laskutukseen, seurantaan ja raportointiin kehitetyt ohjelmistot, jotka ovat osa palvelujen hallinnointia ja toteuttamista. Se on hyvin raskas. Palvelujen valvontaan ei ole resursseja ja ohjelmistojen käyttäjät joutuvat "kehittämään" ohjelmistojen toimintoja. Byrokratia on siirtynyt ohjelmistojen hallintaan ja monimutkaiseksi.Juu ei se ole todellakaan helppoa eikä yksinkertaista saada toimimaan kaikkia noita asioita eikä mitään helppoja ja nopeita ratkaisuja ole varmasti olemassa.🙂.
- Anonyymi
"syyti" on joku täysin mielenkiintoinen uusi sana jota en ennen ollut kuullukkan, tarkoittaako se että syytää omaa itseään vai mitä?
- Anonyymi
Naisten kilttejä ja kunnollisia miehiä kohtaan harjoittama sorto pilaa monta elämää. Mieluumminollaan kaulatatuoidun jännämiehen ähkittävänä kun valittaisiin kiltti ja kunnollinen mies.
- Anonyymi
Ajan kuva.
Palaa hyvä mies sinkkuna kotiisi. Mieluummin revolveri jämnämiehen otsassa kuin kiltimiehen vikinä.
- Anonyymi
Vahvat miehet luovat hyviä aikoja. Hyvät ajat luovat heikkoja miehiä. Heikot miehet luovat vaikeita aikoja.
Elämme heikkojen miesten aikaa. - Anonyymi
Eiköhän syynä ole HB0-2 suodattimet.
Vastaan vain otsikon kysymykseen.
Kaikki krooniset sairaudet, mukaanlukien mielenterveysongelmat, johtuvat aina elimistössä olevista infektioista, sekä immuunipuolustuksen reaktiosta näihin. Tämä ajatus ei ole lainkaan uusi, luulisin että voi olla jopa 1800-luvulta peräisin, mutta vasta ehkä noin noin 15-20 vuotta sitten tämä todistettiin melko vakuuttavasti käytännössä, eli uusia antibioottiprotokollia otettiin testaukseen isolla otannalla (noin 500-1000 potilasta) erilaisiin sairauksiin.
Lääketiedemaailmassa tästä ideasta ei kuitenkaan olla kiinnostuttu lainkaan, joten tämä löytö ei liene tuttu monellekaan. Jos muuten haluatte jotakin valtavirrasta poikkeavaa hoitoa, ette voi yksinkertaisesti mennä lääkärille ja sanoa että haluatte tällaista ja tällaista hoitoa, määrää lääkkeet hoitoon, otan vastuun hoidosta itse. Ei, koska mikäli lääkäri ei noudata "käypä hoito"-suosituksia niin hän saattaa menettää lääkärin lisenssinsä. Ne käypä hoidot ovat ihan kuraa, ja tämä on yksi tapa estää uusia innovaatioita, jotka olisivat uhkaamassa lääkefirmojen tuottavaa lääkebisnestä.
Niinpä jotkut joutuvat myös matkustamaan vaikkapa Saksaan, saadakseen hoitoa punkinpureman aiheuttamaan borrelioosiin, koska Suomessa ei tarjota esim. pitkiä antibioottihoitoja mihinkään vaivaan. Se tuleekin vasta kalliiksi, jotkut menettävät kaikki säästönsä. Voi lukea eri lehdistä googlaamalla.
Linkkilistastani löytyy muutamia videoita tähän aiheeseen liittyen, joita kannattaa katsoa ja ymmärtää, ne selventävät myös miksi näitä hoitoja ei ole saatavilla yleisesti.
ABC Catalyst - MS-tauti ja mikrobit
https://m.youtube.com/watch?v=EpMvDe8-qsM
Trevor Marshall ja Tom Perez, 6th Congress on Autoimmunity, Porto, Portugal, 2008
https://m.youtube.com/watch?v=YRBvYcckoWE
https://m.youtube.com/watch?v=qyoCRdX7-Yk- Anonyymi
On tarpeettoman poissulkevaa sanoa, että kaikki mielenterveysongelmat johtuvat aina infektioista. Esimerkiksi dissosiatiiviset häiriöt voivat johtua traumasta.
Olen silti sitä mieltä, että infektioiden ja mielenterveysongelmien yhteyttä tulisi tutkia lisää.
🦄🐴🦄🐴 Anonyymi kirjoitti:
On tarpeettoman poissulkevaa sanoa, että kaikki mielenterveysongelmat johtuvat aina infektioista. Esimerkiksi dissosiatiiviset häiriöt voivat johtua traumasta.
Olen silti sitä mieltä, että infektioiden ja mielenterveysongelmien yhteyttä tulisi tutkia lisää.
🦄🐴🦄🐴En usko että tähän sääntöön on olemassa poikkeusta, jos katsotaan esim. PTSD:tä, niin kaikki eivät sitä saa, vaikka olisivatkin kokeneet traumaattisen tapahtuman. Se on sama asia työuupumuksen kanssa, kaikki eivät sairastu siihen (ainakaan helposti) vaikka tekevät paljon töitä. Siitä joku taisi jo puhuakin - on olemassa parempia ihmisiä.
Tässä vielä allaolevasta tutkimuksesta:
"Although over 70% of the population is exposed to at least one traumatic event during their lifespan, it is not clear why only some individuals develop PTSD"
"Moreover, PTSD is often co-morbid with immune-related conditions, such as cardiometabolic and autoimmune disorders. "
Eli elimistössä on jo infektio, ja traumaattinen tapahtuma sitten triggeröi immuunipuolustuksen ylikierroksille, joka ei sitten enää pysähdy niin helposti, koska se on jo ollut epästabiilissa tilassa.
The role of the immune system in posttraumatic stress disorder
https://www.nature.com/articles/s41398-022-02094-7- Anonyymi
m36-intj kirjoitti:
En usko että tähän sääntöön on olemassa poikkeusta, jos katsotaan esim. PTSD:tä, niin kaikki eivät sitä saa, vaikka olisivatkin kokeneet traumaattisen tapahtuman. Se on sama asia työuupumuksen kanssa, kaikki eivät sairastu siihen (ainakaan helposti) vaikka tekevät paljon töitä. Siitä joku taisi jo puhuakin - on olemassa parempia ihmisiä.
Tässä vielä allaolevasta tutkimuksesta:
"Although over 70% of the population is exposed to at least one traumatic event during their lifespan, it is not clear why only some individuals develop PTSD"
"Moreover, PTSD is often co-morbid with immune-related conditions, such as cardiometabolic and autoimmune disorders. "
Eli elimistössä on jo infektio, ja traumaattinen tapahtuma sitten triggeröi immuunipuolustuksen ylikierroksille, joka ei sitten enää pysähdy niin helposti, koska se on jo ollut epästabiilissa tilassa.
The role of the immune system in posttraumatic stress disorder
https://www.nature.com/articles/s41398-022-02094-7Mietin kyllä aiemmin vastatessani sitä, miksi ihmiset reagoivat traumoihin niin eri tavoin.
Mielenkiintoinen tutkimus! En tunne lääketieteen termistöä kovin hyvin, mutta tuohan vaikuttaa lupaavalta lääkehoidon kehittämisen suhteen.
🦄
- Anonyymi
Nykysukupolvet ei kestä pettymyksiä eikä vastoinkäymisiä.
- Anonyymi
☝️👍 Ääni tälle.
- Anonyymi
Niitä ole oikeasti kukaan edes koskaan tutkinu kunhan olettavat mitä syitä vois olla yhden esimerkin takia ehkä
- Anonyymi
En usko että mielenterveys on kovin konkreettinen käsite. Yleensä masennukselle tai psykoosillekin on jokin laukaiseva tekijä kun ottaa huomioon ihmisen taustat ja mitä on kokenut. Ylidiagnosointia tehdään aika paljon ja myös nuorten kohdalla, esim. monet teinitytöt saavat masennusta ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä kun käyvät psykiatrin vastaanotolla. Valitettavasti osa uskoo ja huojentuu saamastaan tiedosta ja syövät mömmönsä vikisemättä. Eipä siinä, onneksi heillä on vielä mahdollisuus parisuhteeseen ja kevyeen työhön. SSRI-potilaat voivat elää hyvin normaalia elämää, näissä lievä persoonan muutos vaan huomattavissa ja kohonnut itsemurhariski. Antipsykoottisia lääkkeitä hotkivat taas harvemmin puhuvat kunnolla tai lisääntyvät (poislukien osa naisista), mutta ovat asiallisia muiden ihmisten silmissä ja siedettäviä. Ongelmaa josta psykoosi tai masennus mikälienee on lähtöisin ei ole edes käsitelty, vaan lääkkeet tyrkätty ja passitettu kotiin kuolemaan 15-20v nuorempana ja vähän pulleampana.
#raisingmentalhealthawareness
#masennus
#olen tyhmä enkä ajattele itse mutta ihanaa olla mukana ja ihmiset tarttee apua hakekaa ne vaikka kotoa väkisin laitokseen jos ovat epämiellyttäviä hörhöjä ja pidetään huoli että eivät työllisty ainakaan helpolla, ilmaise itseään tai saa muksuja :)
P.S. Yrittäkää ymmärtää että vakavistakin asioista pitää heittää vitsiä, vaikka tuo nyt olikin äärimmäisen kyynisesti kerrottuna totta. Moni asia jotka tässä yhteiskunnassa ovat pielessä niin niitä ei edes nähdä, tai niitä katsotaan liian naiivisti. Minusta tarvitsemme sellaisen mielenterveyskeskustelun jossa kuunnellaan myös entisten potilaiden kokemuksia ja lääkkeiden haitoista pitää puhua rohkeasti enemmän. Yksi selittävä tekijä on ainakin työuupumuksen kirjaaminen masennukseksi. Tässä taas taustalla on osittain se, että työuupumus yksinään ei ole sellainen virallisiin tautiluokituksiin kuuluva sairaus, joka Suomessa oikeuttaisi sairauslomaan tai Kelan sairauspäivärahaan.
Työuupumus on yleensä monen tekijän summa, joka on kehittynyt pidemmän ajan kuluessa. Lääkäriin hakeudutaan pääsääntöisesti liian myöhään, minkä vuoksi työkykyä haittaavia oireita tai jopa sairauksia on ehtinyt kehittyä useita eikä työkykyä ole enää jäljellä nimeksikään. Sen vuoksi sairauspoissaolo on monen kohdalla välttämätöntä.
Työuupumukseen vain liittyy edelleen sellainen harhausko, että "jos vähän ahdistaa ja harmittaa, mennään lääkäriin ja saadaan sairaspoissaololappu kouraan"... Tämä ei pidä paikkaansa!
- Työuupuneet ovat monesti organisaatioiden avainpelaajia; heitä, joille annetaan vaativimmat ja tärkeimmät projektit. Heillä on todella korkea kynnys mennä lääkäriin, saati jäädä pois töistä. He sinnittelevät, hoitavat työnsä tunnollisesti ja venyvät viimeiseen saakka, vaikka sitten oman terveytensä kustannuksella.
Masennukseen perustuva työkyvyttömyys on lisääntynyt nopeasti erityisesti naisvaltaisilla aloilla, joita ovat mm. opettaja, tiedottaja, sihteeri, asiakaspalvelija, siivooja, kirjanpitäjä, myyntiedustaja ja talouspäällikkö. - Mutta Huom! Kyse ei ole vain sukupuolesta, vaan nimenomaan näistä työaloista. - Naisvaltaisilla aloilla työskentelevät miehetkin masentuvat ja jäävät pois töistä yhtä usein kuin naisetkin.
Eläketurvakeskuksen mukaan erityisesti nuorten ja lähellä eläkeikää olevien naisten masennusperusteiset työkyvyttömyyseläkkeet ovat lisääntyneet.
Vuonna 2019 mielenterveysperustein myönnetyt eläkkeet (33 %) nousivat ensimmäistä kertaa ohi tuki- ja liikuntaelinsairauksien (31 %) työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen yleisimmäksi syyksi.
Tässä Työsuojelurahaston artikkelissa vuodelta 2015 kerrotaan, kuinka tutkija, yhteiskuntatieteiden tohtori Sanna Rikala Tampereen yliopistosta tarkasteli sukupuolentutkimuksen väitöskirjassaan työssä uupuvien naisten masennusta yhteiskunnallisena ja sukupuolittuneena ilmiönä:
https://www.tsr.fi/tiedon-silta/masennusdiagnoosi-salyttaa-tyon-ongelmat-uupuneelle/
Lisäksi nuorista voisi erikseen todeta, että nykyisessä suorituskeskeisessä yhteiskunnassa nuoret joutuvat valtavaan prässiin ja tuntuu siltä, ettei heillä ole mahdollisuutta rauhassa tehdä tulevaisuuttaan koskevia valintoja.
Nuoruuteen liittyy huomattavia kuormitustekijöitä, jotka voivat johtaa mielenterveyshäiriöiden puhkeamiseen. Tutkimusten mukaan jopa 25 prosenttia nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä, yleisimmin erilaisista ahdistuneisuushäiriöistä. - Häiriöt diagnosoidaan kuitenkin käyttämällä samaa luokitusjärjestelmää kuin aikuisilla.
Koronapandemia tietenkin lisäsi nuorten hoitojonoja, mutta on ilmeistä, että jo ennen koronapandemiaa on yhteiskunnassamme ollut tekijöitä, jotka saavat nuoret voimaan entistä huonommin.
Lopuksi totean, että tämä hajatelmani ei ole niin tieteellinen teksti, että liittäisin tähän kaikkien niiden virallisten tilastojen ja tutkimusten tiedot, joihin viittasin. 🙂- Anonyymi
Tämä on erittäin hyvä pointti. Olen itsekin ihmetellyt, miksi uupumukselle ei ole olemassa omaa diagnoosia. Nykytilanne luo sellaisen vaikutelman, ettei henkistä väsymistä olisi ikään kuin lainkaan olemassa, vaan levon, palautumisen ja stressistä toipumisen välttämättömyys olisi sairaus. Naurattaisi, ellei se olisi niin traagista.
Hyvä että otit tämän esille.
Kysymys kuuluu: mitä tahoa nykyinen tilanne palvelee? Miksi uupumus tai työuupumus ei ole diagnoosivalikoimassa? Ketä se hyödyttää? Mitä diagnoosin loiminen veisi pois ja keneltä?
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on erittäin hyvä pointti. Olen itsekin ihmetellyt, miksi uupumukselle ei ole olemassa omaa diagnoosia. Nykytilanne luo sellaisen vaikutelman, ettei henkistä väsymistä olisi ikään kuin lainkaan olemassa, vaan levon, palautumisen ja stressistä toipumisen välttämättömyys olisi sairaus. Naurattaisi, ellei se olisi niin traagista.
Hyvä että otit tämän esille.
Kysymys kuuluu: mitä tahoa nykyinen tilanne palvelee? Miksi uupumus tai työuupumus ei ole diagnoosivalikoimassa? Ketä se hyödyttää? Mitä diagnoosin loiminen veisi pois ja keneltä?
🦄Tuossa linkissähän väitetään, että uupumisen diagnoosin puuttuminen sälyttää ongelmaa ja vastuuta siitä työyhteisöstä (käytännössä johdolta) yksilölle, mutta tämä on mielestäni vain osa totuutta. Nykyaikainen henkilöstöjohtaminen tunnustaa henkilöstön voimavarojen tärkeyden, eikä henkilöstön hyvinvoinnista piittaamaton yritys nykymaailmassa saa palkattua huippuosaajia.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Tuossa linkissähän väitetään, että uupumisen diagnoosin puuttuminen sälyttää ongelmaa ja vastuuta siitä työyhteisöstä (käytännössä johdolta) yksilölle, mutta tämä on mielestäni vain osa totuutta. Nykyaikainen henkilöstöjohtaminen tunnustaa henkilöstön voimavarojen tärkeyden, eikä henkilöstön hyvinvoinnista piittaamaton yritys nykymaailmassa saa palkattua huippuosaajia.
🦄Tämä aihe on niin laaja, että sitä voisi tarkastella vaikka kuinka monesta eri näkökulmasta. 🙂
Nykyisessä tautiluokituksessa työuupumus ei siis ole sairaus- vaan oirediagnoosi, mistä nimenomaan ajatellaan, että huonoja työoloja ei pysty lääkitsemään pois.
Työuupumus ei kehity yhtäkkiä, vaan se syntyy vähitellen ihmisen persoonallisuuden, työn ja työyhteisön vuorovaikutuksessa.
On totta, että henkilöstöjohtaminen on nykyään ihan eri tasolla kuin ennen, mutta hyvä henkilöstöjohtaminenkin tarvitsisi resursseja, joita monilla naisvaltaisilla aloilla kuten esimerkiksi kulutustavarateollisuudessa ja julkisella sektorilla ei ole käytettävissään.
---
Työuupumukselle altistavina pidettyjä tekijöitä (Lowman 1993, Glass ym. 1996, Kalimo ja Toppinen 1997, Schaufeli ja Enzmann 1998, Payne 1999, Schaufeli 1999) ovat mm:
Yksilön ominaisuudet:
* Alle 40 vuoden (Suomessa myös yli 55 vuoden) ikä
* Vähäinen (Suomessa myös pitkä) työkokemus
* Parisuhteen puute (varsinkin miehillä)
Persoonallisuuden piirteet:
* Neuroottiset piirteet (ahdistuneisuus)
* Välttämiskäyttäytyminen
* Sosiaalinen aloitekyvyttömyys
* Alemmuudentunteet
* Kokemus siitä, ettei pysty vaikuttamaan elämäänsä
Työhön liittyvät asenteet:
* Suuret (epärealistiset) odotukset
Työn ja työyhteisön ominaisuudet:
* Työpaine ja työn kuormittavuus yleensä
* Kireä aikataulu
* Työroolin ristiriitaisuus ja epäselvyys
* Kokonaistyöaika (varsinkin yli 55 tuntia viikossa)
* Suorat asiakaskontaktit työssä
* Asiakkaiden (esim. potilaiden) lukumäärä
* Asiakkaiden ongelmien vaikeus
* Työtovereiden ja esimiehen tuen puute
* Palautteen puute
* Päätöksenteon ulkopuolelle jääminen
* Autonomian puute.
- Anonyymi
Maailma muuttuu liian nopeasti nykyään, ja emme meinaa ehtiä enää sen mukaan, pari kymppisenä pitäisi olla jo selkeä suunta mihin on matkalla, muuten voi jäädä ajelehtimaan päämäärättömästi.
Meillä voi olla myös liikaa joutenoloa, jos olemme vaikka työttömiä, silloin saatamme ajatella itsemme masentuneeksi, ennen elämä oli kovaa, töitä paljon, ei ollut yksinkertaisesti aikaa masentua. Tämä on nykyaikamme ongelma, uusi sellainen, jota ei ole ollut kuin n. 30 vuotta. Ihminen on myös laumaeläin, joka peilaa itseään muuhun laumaan, jos koko laumalla menee huonommin, ei se oma huono olokaan tunnu niin pahalta, mutta jos muulla laumalla menee paremmin, ihminen tuntee huonon olonsa vieläkin huonommaksi. Kaikki on suhteellista, elämämme on monessa suhteessa kuitenkin parempaa, kuin ennen, nautintoja enemmän, sun muuta, emme kuitenkaan osaa suhteellista sitä menneeseen, mitä jos pitäisikin mennä tehtaaseen töihin 12-vuotiaana, tehdä 12 tuntisia työpäiviä, asua huoneessa jossa on pöytä ja tuoli, ei mitään nykyajan mukavuuksia, alkaisiko sitä arvostaa nykyajan edistystä, katoaisiko masennus?
No, asia on niin laaja, ja emme kykene vielä kunnolla edes ymmärtämään tätä aikaamme, se voidaan ymmärtää hyvin vasta joskus tulevaisuudessa, jossa koko kuva voidaan nähdä selkeästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212278Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2031916Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j571472Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1701273- 551218
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751026Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62932Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36897- 52884
- 56841