Uusi veneilysovellus

Anonyymi-ap

Olemme kehittämässä uutta veneilysovellusta (Lumi Marine) ja se on nyt saatavilla Google Play Storesta. Toivoisimme palautetta ja kehitysehdotuksia.

32

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sovelluksen ilmaisversiossa on Suomen, Ruotsin ja Viron ilmatieteiden laitosten säähavainnot, koko Pohjoismaat kattava Harmonie-säämallin ennuste ja WAM-aaltomallin ennuste. Ilmaisversiolla voi etsiä reittejä väyliä pitkin tai hakea oman reitin yhdistelemällä vapaasti pisteitä. Voit myös laittaa sovelluksen varoittamaan, kun poikkeat reitiltä.

      Ilmaisversion kartat pohjautuvat Väyläviraston ja Maanmittauslaitoksen aineistoihin. Kartat ovat vektoripohjaisia.

      Sovellukseen tulee kaksi maksullista tilausta. Majakka-tilauksella saa Maanmittauslaitoksen aineistoihin perustuvan maastokartan, venereitille lasketun tuuliennusteen ja -varoituksen, pidemmän sääennustevisualisoinnin, kartan AIS-kerroksen, arvion polttoaineen kulutuksesta, veneen suuntaviivan, vesistökohdehaun ja paremmin säädettävän reittipoikkeaman varoituksen.

      Luotsi-tilaukseen tulee S57-merikartta-aineistoihin perustuvat kartat ja matalikon varoitus. Valitettavasti tämä ominaisuus ei vielä valmistunut tälle kesälle. Saamme sen valmiiksi todennäköisesti loppuvuodesta.

      Mielestämme sovellus on kuitenkin hyödyllinen jo ilman merikartan syvyystietoja.

      • Anonyymi

        Hi hoijakkaa, ei kiitos...


    • Anonyymi

      Löytyykö se myös Apple kaupasta? Minkä verran käyttäjästä kerätään tietoja?
      Vektorikartat on kiinnostava lisä kotimaisiin sovellutuksiin - olen kiinnostunut.

    • Ei löydy vielä Applen kaupasta, mutta on tarkoituksena tehdä myös iOS-versio. Suurin osa sovelluksen koodista on alustariippumatonta, joten iOS-version laatiminen pitäisi onnistua muutamassa kuukaudessa. En vielä osaa luvata saadaanko ensi kesäksi. S57-kartat ovat ykkösprioriteetti.

      Toivomme juuri tällaista palautetta, jotta osaamme keskittää resurssit tarpeellisten ominaisuuksien kehittämiseen. Teemme tätä sivutoimisena, joten kehitystyö vaatii aikansa.

    • Talven aikana teemme mahdollisesti myös reittilokien tallentamisen ja omien karttamerkintöjen lisäämisen.

      Satamatietoja tullaan myös tarjoamaan jossain vaiheessa.

    • Nykyisessä versiossa käyttäjästä ei kerätä lainkaan henkilötietoja. Tietokantaan jää merkintä tilauksista, mutta niitä ei voi yhdistää henkilöön.

      Tulevaisuuden suunnitelmissa on kerätä tietoja käyttäjän suostumuksella. Näitä voitaisiin sitten hyödyntää esimerkiksi AIS-kerroksella oman aluksen sijainnin jakamiseen ja muihin sovelluksen ominaisuuksiin. Kerättyjä tietoja ei koskaan tulla käyttämään markkinointiin.

    • Ensimmäisen version painotus on tosiaan säähavainnoissa ja -ennusteissa.

    • En tiedä saako tällä foorumilla laittaa linkkejä. Kokeillaan kuitenkin. Karttaa voi käydä katsomassa täältä lataamatta sovellusta:

      https://www.lumicoding.fi/kartta/

      • Anonyymi

        Näissä pläy ostoksissa on yleensä se huono puoli, että käytettävissä oleva näyttö ei toimi veneen valaistusoloissa. Eli omasta näytöstä ei näe käytännössä yhtään mitään. Venekäyttöön tehtyjen näyttöjen kirkkaus on ihan toiselta planeetalta, mutta näitä ei ole juuri kenelläkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näissä pläy ostoksissa on yleensä se huono puoli, että käytettävissä oleva näyttö ei toimi veneen valaistusoloissa. Eli omasta näytöstä ei näe käytännössä yhtään mitään. Venekäyttöön tehtyjen näyttöjen kirkkaus on ihan toiselta planeetalta, mutta näitä ei ole juuri kenelläkään.

        Minun HT-veneessä näyttö ja kartta toimivat ihan riittävästi. Emme tosin ole päässeet vielä testaamaan muilla veneillä.


      • Anonyymi
        LumiMarine kirjoitti:

        Minun HT-veneessä näyttö ja kartta toimivat ihan riittävästi. Emme tosin ole päässeet vielä testaamaan muilla veneillä.

        Mitä näyttöä käytät?

        Minulla läppärin kirkkaus ei riitä auringonpaisteella mihinkään. Sen sijaan kaikuluotaimen oma näyttö näkyy loistavasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä näyttöä käytät?

        Minulla läppärin kirkkaus ei riitä auringonpaisteella mihinkään. Sen sijaan kaikuluotaimen oma näyttö näkyy loistavasti.

        Minulla on OnePlus 7. Ollaan testattu muillakin laitteilla, mutta ainoastaan minun puhelinta ollaan käytetty veneessä. Ei olla myöskään päästy kokeilemaan kaikissa sääolosuhteissa ja eri kellonaikoina. Elokuun aikana on tarkoitus kerätä lisää tietoa.


      • Anonyymi

        Vähän liian aikaisin lähdetty esittelemään. Veneilykäytössä säätietojakin tärkeämpää olisi syvyystiedot... maastokartta on hienon näköinen mutta aika alhaalla tärkeysjärjestyksessä. Reititykset, säätiedot ja aaltoennusteet löytyy jo Orcasta, joten mikä tulee olemaan SE ominaisuus joka tekee tästä killersovelluksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä pläy ostoksissa on yleensä se huono puoli, että käytettävissä oleva näyttö ei toimi veneen valaistusoloissa. Eli omasta näytöstä ei näe käytännössä yhtään mitään. Venekäyttöön tehtyjen näyttöjen kirkkaus on ihan toiselta planeetalta, mutta näitä ei ole juuri kenelläkään.

        Sivuhuomautuksena, että HT-veneessä Samsung tab S7+ kirkkaus riittää, ja uusimmassa S9+:ssa on vielä parempi näyttö ja vesitiiviskin vielä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähän liian aikaisin lähdetty esittelemään. Veneilykäytössä säätietojakin tärkeämpää olisi syvyystiedot... maastokartta on hienon näköinen mutta aika alhaalla tärkeysjärjestyksessä. Reititykset, säätiedot ja aaltoennusteet löytyy jo Orcasta, joten mikä tulee olemaan SE ominaisuus joka tekee tästä killersovelluksen?

        Syvyystiedot ovat toki tärkein ominaisuus ja ne ovat olleet työn alla kevättalvelta lähtien. Emme saaneet niitä valmiiksi odottamattomien teknisten haasteiden ja hitaan lisensointiprosessin takia.

        Heinäkuun alussa päätimme jättää tämän ominaisuuden ensi kesään. Jos olisimme keskittyneet pelkästään S57-aineistoon, niin se olisi valmistunut aikaisintaan aivan veneilykauden lopussa ja siinä tapauksessa suurin osa muista ominaisuuksista olisi jäänyt puuttumaan.

        Mielestäni on parempi esitellä aikaisessa vaiheessa, jotta saamme tietoa mitkä ominaisuudet ovat käyttäjille hyödyllisiä. Esimerkiksi säädettävä karttamerkkien koko olisi varmaan jäänyt vielä toteuttamatta, jos emme olisi saaneet siihen liittyvää palautetta. Palautteen perusteella voimme kehittää sovellusta siten, että pystymme erottautumaan kilpailijoista.


    • Kartalla esitettäviä merkkejä voi säätää sovelluksessa.

      • Anonyymi

        Etenkin erään tunnetun karttakortin viittojen esittämistapa on aivan surkea.
        Asetuksista löytyy merkeille säätö, mutta viitat jäävät älyttömän pieniksi ja vaikea lukuisiksi.
        Onko mitään mitä tuo Apple versio tulee maksamaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etenkin erään tunnetun karttakortin viittojen esittämistapa on aivan surkea.
        Asetuksista löytyy merkeille säätö, mutta viitat jäävät älyttömän pieniksi ja vaikea lukuisiksi.
        Onko mitään mitä tuo Apple versio tulee maksamaan?

        Nykyisessä sovelluksessa voi valita ”paperikartan symbolit” tai ”luonnossa esiintyvät värit” viitoille. Kokoa ei voi vielä säätää asetuksista, koska se on teknisesti hankalampi toteuttaa. Sovellukseen olisi mahdollista tehdä kaksi tai kolme eri kokovaihtoehtoa merkeille, jos se nähdään tarpeelliseksi ominaisuudeksi.

        Sovellukseen on rakennettu merkkien esitystavalle ja skaalautumiselle visualisointisäännöt. Säännöt määrittelevät millä zoom-tasoilla merkit näkyvät, millä zoom-tasoilla niitä voidaan piirtää toistensa päälle ja miten ne skaalautuvat zoom-tason muuttuessa. Kartasta on pyritty tekemään luettava kaikilla zoom-tasoilla. Arvostamme tähän liittyvää palautetta. Jos merkit ovat edelleen liian pieniä tai muuten epäselviä, niin voimme hyvin helposti tehdä siihen muutoksia.

        Applen sovelluksessa tilaukset tulevat maksamaan saman verran kuin Android-versiossa. En vielä osaa sanoa tarkkaa hintaa ja hinnoittelumallia. Siis tuleeko se kuukausiveloituksella vai vuosiverloituksella. Se asettuu samaan luokkaan kuin muutkin markkinoilla olevat sovellukset. Ei ehkä halvimmasta päästä, mutta ei kaikkein kallein myöskään.

        Teimme sovellukseen kaksi tilausta, jotta käyttäjä voi valita mistä ominaisuuksista haluaa maksaa.


      • Anonyymi
        LumiMarine kirjoitti:

        Nykyisessä sovelluksessa voi valita ”paperikartan symbolit” tai ”luonnossa esiintyvät värit” viitoille. Kokoa ei voi vielä säätää asetuksista, koska se on teknisesti hankalampi toteuttaa. Sovellukseen olisi mahdollista tehdä kaksi tai kolme eri kokovaihtoehtoa merkeille, jos se nähdään tarpeelliseksi ominaisuudeksi.

        Sovellukseen on rakennettu merkkien esitystavalle ja skaalautumiselle visualisointisäännöt. Säännöt määrittelevät millä zoom-tasoilla merkit näkyvät, millä zoom-tasoilla niitä voidaan piirtää toistensa päälle ja miten ne skaalautuvat zoom-tason muuttuessa. Kartasta on pyritty tekemään luettava kaikilla zoom-tasoilla. Arvostamme tähän liittyvää palautetta. Jos merkit ovat edelleen liian pieniä tai muuten epäselviä, niin voimme hyvin helposti tehdä siihen muutoksia.

        Applen sovelluksessa tilaukset tulevat maksamaan saman verran kuin Android-versiossa. En vielä osaa sanoa tarkkaa hintaa ja hinnoittelumallia. Siis tuleeko se kuukausiveloituksella vai vuosiverloituksella. Se asettuu samaan luokkaan kuin muutkin markkinoilla olevat sovellukset. Ei ehkä halvimmasta päästä, mutta ei kaikkein kallein myöskään.

        Teimme sovellukseen kaksi tilausta, jotta käyttäjä voi valita mistä ominaisuuksista haluaa maksaa.

        Meitä kypsäikäisiä veneilijöitä on melko paljon. Meille on tärkeää, että merkkien kokoa voi säätää, sillä joskus ei lukulasitkaan tahdo riittää.
        Minulle tuo ominaisuus voisi olla game changer.
        Meidän joukossamme on myös niitä, jotka eivät suostu tunnustamaan sitä, ettei saa selvää.
        Minun käsitykseni on, että selvälukuiset merkit eivät ole keneltäkään pois.
        Vektorikartat, jotka kestävät zoomausta olisivat hieno lisä tähän kotimaiseen tarjontaan.
        Odotan kiinnostuneena tätä sovellusta.


    • Anonyymi

      Teillä lienee se tarvittava Suomi24:n lupa mainostaa täällä?

      • Anonyymi

        Eiköhän ylläpito pidä tästä huolen. Tuskin sinun ongelma.


      • Anonyymi

        Sinä olet ilmeisesti täällä päivystämässä mahdollisia mainostajia. Onko ehkä kateus vaikuttimena?
        Hyödyllisempää puuhaa olisi puuttua rumaan kielenkäyttöön, koska sillä on paljon haitallisemmat vaikutukset kansalaisiin.

        Annan sinulle hyvän neuvon. Jos tämä keskustelu ei sovi sinulle, niin lue muita ja ennen kaikkea hanki oma elämä - kuten sanonta kuuluu.


    • Minun täytyy myöntää, että en lukenut sääntöjä tarpeeksi tarkasti. Pahoittelut siitä. Olen yhteydessä ylläpitoon.

      Voisin itse asiassa antaa kahden kuukauden ilmaisen käytön promokoodeja, jos joku haluaa kokeilla Majakka-tilausta. Perutte vain tilauksen ennen kuin jakso loppuu, niin siitä ei tule kuluja.

      Nyt näyttää siltä, että teemme Majakka-tilaukseen vielä reittilokin tässä viikon tai kahden sisällä. Vanhoja reittejä voi sitten tarkastella kartalta ja myös käyttää uudestaan navigoinnissa. Niille voi siis hakea uudet sääennusteet. Tallennetulle reitille voi myös lisätä muistiinpanon, merkinnän sääolosuhteista ja mahdollisesta kalasaaliista.

    • Lisäsimme nyt reittilokin ja merkkien kokoasetuksen. Kokoasetus vaikuttaa tässä versiossa vain vesistöjen karttamerkkien kokoon. Tätä ominaisuutta varmaan vielä jatkokehitetään talven aikana.

      Ilmaisversiossa voi tallentaa kaksi reittiä.

    • Tallennettua reittiä voi käyttää uudestaan reititykseen ja Majakka-tilauksella sille saa myös tuoreen tuuliennusteen.

      Reittien tallentamiselle ei ole vielä pilvipalvelua, joten tässä versiossa ne eivät säily, jos sovelluksen poistaa.

      On myös syytä huomioida, että reitin tallentaminen toimii vain, jos sovellus on aktiivisena. Jos sovelluksen laittaa taustalle (tai sulkee näytön), niin laite ei anna sovellukselle sijaintitietoa. Sijaintitieto on mahdollista saada taustalla olevaan sovellukseen maksimissaan muutaman kerran tunnissa. Tämä on Android-laitteiden rajoite. Tämän rajoitteen takia myös reittipoikkeaman varoitus vaatii aktiivisen sovelluksen.

      Reitti kerätään ensin muistiin ja tallennetaan, kun navigointi lopetetaan ruori-näkymän alavalikosta.

    • Anonyymi

      Olosuhteet ovat mitä ovat ja niihin reagoidaan sen mukaan mikö on tarve, en ymmärrä tarvetta tuuli ennusteelle reitillä vs vaikka windyn ennusteet tai muut...

    • Itse olisin lähtenyt edellisellä pienemmällä veneellä järvelle vain hyvin kevyessä tuulessa.

      Nykyisellä hieman isommalla veneellä olen kiinnostunut sääolosuhteista vähän pidemmillä matkoilla. Esimerkiksi jos olen menossa 120 km mökille.

      Säähavainnot ja -ennusteet auttavat minua suunnittelemaan ajoitusta ja kannattaako lähteä reissuun lainkaan.

      Säätietoja voi toki katsoa useammasta eri sovelluksesta. Minulle on helpompaa, kun ne saa samasta sovelluksesta, jossa voin tehdä reittisuunnittelun.

      Jos on vain lyhyt reissu ja sitä ei tarvitse suunnitella etukäteen, niin säätilanteen näkee katsomalla ulos.

      • Anonyymi

        Ulkomerellä on ainoastaan kiva nähdä ennuste, mutta, kun ne vaan on ennusteita ja todellisuus on juuri realiaikaisesti veneessäsi. Tuuli, aallot, swel 1 ja 2, saaristossa saaret kierrättävät tuulia ja aaltoja, joten ennusteet pysyvät ainoastaan ja vain ennusteina joihin, ei voi luottaa.

        Ei siinä mitään, kyllä apseja voi kehitellä, mutta vaikka AI on mukana varmaan kaikilla ennustajilla, niin usein ennusteet ovat vain ennusteita ja matkalla on sitten mitä luonto tarjoaa ja se on otettava vastaan mitä tarjolla on.

        Kyllä ne joskus pitää paikkansakin, lyhyemmillä vedoilla.

        P.S. merellä matkat ovat merimaileja, joten mökkimatkasi on noin 65 nm, kilometri etäisyyksinä eivät tietyistä syistä ole käytössä merellä, pitkä on mökki matka, siitä olen samaa mieltä, kannataisiko etsiä veneelle lähempi satama ja autolla sitten ensin sinne.

        Olisi nopeampi , edullisempi ja vähemmän co2 päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomerellä on ainoastaan kiva nähdä ennuste, mutta, kun ne vaan on ennusteita ja todellisuus on juuri realiaikaisesti veneessäsi. Tuuli, aallot, swel 1 ja 2, saaristossa saaret kierrättävät tuulia ja aaltoja, joten ennusteet pysyvät ainoastaan ja vain ennusteina joihin, ei voi luottaa.

        Ei siinä mitään, kyllä apseja voi kehitellä, mutta vaikka AI on mukana varmaan kaikilla ennustajilla, niin usein ennusteet ovat vain ennusteita ja matkalla on sitten mitä luonto tarjoaa ja se on otettava vastaan mitä tarjolla on.

        Kyllä ne joskus pitää paikkansakin, lyhyemmillä vedoilla.

        P.S. merellä matkat ovat merimaileja, joten mökkimatkasi on noin 65 nm, kilometri etäisyyksinä eivät tietyistä syistä ole käytössä merellä, pitkä on mökki matka, siitä olen samaa mieltä, kannataisiko etsiä veneelle lähempi satama ja autolla sitten ensin sinne.

        Olisi nopeampi , edullisempi ja vähemmän co2 päästöjä.

        Minä pidän merelläkin kilometreistä. Se on helpompaa ja nopeusrajoituksetkin on km/h.
        Lisäksi on helpompi pyöristää, että vene menee 50 km/h kuin laskea sitä merimaileissa. Jollakin toisella veneellä voi mennä toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomerellä on ainoastaan kiva nähdä ennuste, mutta, kun ne vaan on ennusteita ja todellisuus on juuri realiaikaisesti veneessäsi. Tuuli, aallot, swel 1 ja 2, saaristossa saaret kierrättävät tuulia ja aaltoja, joten ennusteet pysyvät ainoastaan ja vain ennusteina joihin, ei voi luottaa.

        Ei siinä mitään, kyllä apseja voi kehitellä, mutta vaikka AI on mukana varmaan kaikilla ennustajilla, niin usein ennusteet ovat vain ennusteita ja matkalla on sitten mitä luonto tarjoaa ja se on otettava vastaan mitä tarjolla on.

        Kyllä ne joskus pitää paikkansakin, lyhyemmillä vedoilla.

        P.S. merellä matkat ovat merimaileja, joten mökkimatkasi on noin 65 nm, kilometri etäisyyksinä eivät tietyistä syistä ole käytössä merellä, pitkä on mökki matka, siitä olen samaa mieltä, kannataisiko etsiä veneelle lähempi satama ja autolla sitten ensin sinne.

        Olisi nopeampi , edullisempi ja vähemmän co2 päästöjä.

        Sovelluksessa voi valita solmut ja merimailit, jos niin haluaa. Yleensä toki mökkireissu autolla, mutta joskus on kiva veneillä.


    • Anonyymi

      Pystyykö reittipisteitä lisäämään, poistamaan ja siirtämään muualtakin kuin alusta ja lopusta ja laite reitittää uudelleen automaattisesti?

      Jos, niin alkaa olla hyvä

      • Anonyymi

        Tällä hetkellä pisteitä ei voi lisätä tai poistaa reitin keskeltä. Voimme parannella tätä talven aikana.

        Nyt reittejä voi hakea väyliä pitkin ja yhdistelemällä vapaasti reittipisteitä.

        Meillä on myös kokeellinen syvyysdataan perustuva reititys, mutta se vaatii vielä parantelua. Palaan tähän myöhemmin talven aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe