Nyt on saatu se estonia-aluksen keularamppi hilattua ylös. Tulee mieleen että miksi ei ole kehitetty menetelmää uponneiden laivojen ja muiden mereen joutuneiden romujen ylös nostamiseksi ? Jo aikoja sitten aku ja veljenpojat pumppasi roope ankan aarrelaivan täyteen pingispalloja ja laiva nousi vähitellen ylös kuin korkki. Tämä nyt oli aku-ankassa mutta todellisuudessa ja nykyään menetelmiä ylösnostamiseen olisi ja niitä mahdollisuus kehittää mutta näin ei ole tapahtunut. Siinä olisi suuri bisnes joka tuon kehittäisi yksinkertaiseksi, edulliseksi ja siten kannattavaksi. Toisaalta kaikki uudet alukset tulisi suunnitella ja toteuttaa myös uppoamattomiksi.
Estonia ja muut romut meressä.
26
564
Vastaukset
- Anonyymi
Titanic suunniteltiin uppoamattomaksi.
- Anonyymi
Hän varmasti elämän, dvdnä löytyy. Suomalainen elokuva, siinä ping pong palloja nousee pintaan.
- Anonyymi
Onhan noita nostettukin mutta homma on aika kallista eikä kovin nopeatakaan.
Esim. Costa Concordia nostettiin, lienee suurin koskaan nostetuista aluksista mutta sepä ei ollut syvissä vesissä.- Anonyymi
Toinen puoli Costa Concordiasta upposi kun se oli tehty teräksestä eikä laivaraudasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen puoli Costa Concordiasta upposi kun se oli tehty teräksestä eikä laivaraudasta.
Mikä ero on teräksellä ja raudalla?
Ei, älä lunttaa netistä, kerro ihan lonkalta? - Anonyymi
SS Salama (pit. 31,5 m) nostettiin myös. Yritin löytää kuinka syvää uppoamispaikassa oli mutta ei löytynyt mutta noin 30 metriä lienee aika lähellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ero on teräksellä ja raudalla?
Ei, älä lunttaa netistä, kerro ihan lonkalta?Rauta on alkuaine Fe, teräs on seosmetalli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ero on teräksellä ja raudalla?
Ei, älä lunttaa netistä, kerro ihan lonkalta?Ero on siinä että laivaraudasta tehty laiva kelluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ero on teräksellä ja raudalla?
Ei, älä lunttaa netistä, kerro ihan lonkalta?Laivarauta kelluu. Ei laivat muutoin pysyisi pinnalla.
Mutta joskus kelluvassta raudastakin tehtyjä aluksia uppoaa. Laivarautakin vettyy, jos se kastuu molemmilta puolilta.
- Anonyymi
Miksi laiva pitäisi nostaa jos se ei häiritse liikennettä ja öljyt yms aineet saadaan pumpattua ylös? Nostaminen on kallista puhumattakaan laivan kuljetuksesta purettavaksi. Romuteräksen hinta ei kata kustannuksia.
Ehjiä laivoja romutetaan pääasiassa Intiassa halpatyövoimalla, Euroopassa ei kannata ja taitaa olla lupien kanssa niin ja näin.- Anonyymi
Varsin harvoin niitä öljyjä yms. aineita sieltä talteen saadaan, useimmiten ne päätyvät luontoon. Seuraamme nyt miten käynee tulessa olevan autojenkuljetusaluksen, meneekö pohjaan tuhannet autot akkuhappoineen, voiteluöljyineen, polttoaineineen jne. ja siinä samalla laiva polttoaineineen ja öljyineen ja kemikaaleineen jne.
Mitä niistä on ikinä mahdollista saada talteen? Eipä juuri mitään, sotku ja soppa on valmis ja luonto kiittää, taas kerran. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin harvoin niitä öljyjä yms. aineita sieltä talteen saadaan, useimmiten ne päätyvät luontoon. Seuraamme nyt miten käynee tulessa olevan autojenkuljetusaluksen, meneekö pohjaan tuhannet autot akkuhappoineen, voiteluöljyineen, polttoaineineen jne. ja siinä samalla laiva polttoaineineen ja öljyineen ja kemikaaleineen jne.
Mitä niistä on ikinä mahdollista saada talteen? Eipä juuri mitään, sotku ja soppa on valmis ja luonto kiittää, taas kerran.Maailman aluksista äärimmäisen pieni osa joutuu onnettomuuteen joka johtaa uppoamiseen. Esim Suomessa väylät ovat erittäin karikkoisia ja vilkkaasti liikennöityjä mutta onnettomuuksia sattuu erittäin harvoin. En muista joska olisi isompi alus mennyt viimeksi pohjaan Estoniaa lukuunottamatta. Estonialta on öljyjä imetty pois. Hylky ei ole kovin syvällä ja aluksesta tiedetään tankkien sijainnit ja mistä ne kannattaa tyhjentää.
- Anonyymi
Onhan niitä nostettu ja otettu uudelleen käyttöön purkamisen sijaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailman aluksista äärimmäisen pieni osa joutuu onnettomuuteen joka johtaa uppoamiseen. Esim Suomessa väylät ovat erittäin karikkoisia ja vilkkaasti liikennöityjä mutta onnettomuuksia sattuu erittäin harvoin. En muista joska olisi isompi alus mennyt viimeksi pohjaan Estoniaa lukuunottamatta. Estonialta on öljyjä imetty pois. Hylky ei ole kovin syvällä ja aluksesta tiedetään tankkien sijainnit ja mistä ne kannattaa tyhjentää.
Menikö eräs Ilmarinen pohjaan?
Entä Irma?
Kun Tallinnasta lähdettiin laivoilla pakoon saksalaismiehittäjiä kohti Leningradia, useita kymmeniä laivoja ja tuhansia ihmisiä meni Suomenlahden pohjaan, et taida tietää siitäkään tapahtumasta?
Jne. jne. jne.
- Anonyymi
Laiva on omistajalle ja vakuutusyhtiölle halvempi meren pohjassa.
- Anonyymi
Sähköautojen akuissa ei happoja ei moottorissa öljyjä. Hyvä myynti kuitenkin meni kaikki kerralla kaupaksi
- Anonyymi
On niissä öljyjä.
- Anonyymi
Hauta rauha lainsäädännössä
- Anonyymi
Ne hylyt, joilla on arvoa, on nostettu tai niitä nostetaan.
Arvo tietenkin vaihtelee tilanteen mukaan.
Tällä hetkellä nostetaan ennen ydinpommia tehtyjen laivojen hylkyjä siksi, että halutaan metallia, jossa on vain vähän säteilyä.- Anonyymi
Missä ja milloin on viimeksi räjäytetty ydinpommi ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ja milloin on viimeksi räjäytetty ydinpommi ??
Viimeistä en tiedä, mutta Pohjois-Korea pamautti ainakin vuonna 2017.
Tärkeämpää on kuitenkin se ensimmäinen. Sen jälkeen valmistetussa teräksessä on säteilyä sen verran, että se häiritsee kaikkein tarkimpia instrumentteja. Muistaakseni jonkun suomalaisen sukellusveneen ovikin meni aikoinaan johonkin laboratorioon koska se oli puhdas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ja milloin on viimeksi räjäytetty ydinpommi ??
Taisi olla ns. Tsar Bomba.
Netti kertoo lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi olla ns. Tsar Bomba.
Netti kertoo lisää.Se oli jo vuonna 1961.
Sen jälkeen on tehty räjäytyksiä ainakin USA:ssa, Intiassa, Pakistanissa ja Pohjois-Koreassa. Venäjälläkin on räjäytetty sen jälkeen.
- Anonyymi
Estonia on kapseloitu betoniin. Kalliiksi tulee betonin poisto.
- Anonyymi
Ei muuten ole. Oli tarkoitus muttei tehty...
- Anonyymi
Mikä vuosi, kun Estonia upposi?
Keulaportti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389