Taksien välityskeskukset ovat liiketoimintaa harjoittavia itsenäisiä yrityksiä, jotka toimivat taksien ja asiakkaiden välisenä linkkinä. Ne vastaanottavat puheluita, verkkovarauspyyntöjä tai sovellusten kautta tehtyjä tilauksia ja välittävät ne taksinkuljettajille. Nämä välityskeskukset eivät ole taksiyrityksiä. Joillakin taksiyrityksillä on välityskeskuksien tunnuksia autoissa.
Tunnettuja taksien välityskeskuksia ilman taksiautoja ovat esimerkiksi Uber, Bolt (aiemmin Taxify), Taksi Helsinki, Lähitaksi, Suomen Lähilogistiikka (Lähikyyti), Taksi Tampere (Tampereen Aluetaksi Oy), Lounais-Suomen Taxidata, Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi), Vaasan Ulataksi Oy, Keskustaksi Oy jne.
Välityskeskukset välittäjät tilaukset eri taksiyrityksille. Taksiyritys on usein monen välityskeskuksen asiakas ja ottaa tilauksia mistä sattuu tulemaan.
Käytännössä kaikki taksiyritykset ovat "villejä", koska kilpailun rajoittaminen on laissa kielletty eli kaikki taksit voivat ajaa kaikkia ajoja kaikkialla.
Taksia tilatessa soitat välittäjälle ja saat "villin" taksin
20
994
Vastaukset
- Anonyymi
Minä tilaan taksin kun tarvitsen. Aivan sama mikä sen nimi on.
- Anonyymi
Taksi tilataan, kun tarvitaan. Ihan sama mistä numerosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taksi tilataan, kun tarvitaan. Ihan sama mistä numerosta.
Puhelu lisää aina hintaan aina 3-4€ ja samanverran kun soittaa uudestaan ja kysyy missä helvetissä se taksi viipyy!
- Anonyymi
Kun tilaan Lahdessa aluetaksilta auton, niin aluetaksin auto tulee . Muita en käytä . Laadusta pitää maksaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tilaan Lahdessa aluetaksilta auton, niin aluetaksin auto tulee . Muita en käytä . Laadusta pitää maksaa .
Tyhmyydestä saakin maksaa . Lahdesta löytyy huomattavasti halvempia ja luotettavia takseja kuin aluetaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhelu lisää aina hintaan aina 3-4€ ja samanverran kun soittaa uudestaan ja kysyy missä helvetissä se taksi viipyy!
Käytä tilausapplikaatiota, joita on jokaisella brändikeskuksella. Tilaaminen ei maksa mitään eikä tarvitse soitella missä auto on, koska näet sen saapumisen applikaation kartasta.
Ensin huudetaan digitalisaatoin perään, mutta edelleen soitetaan sitä taksia. Miksi?
Taksit ovat muuten digitalisoineet toimintansa suomessa jo ennen, kun koko sanaa keksittii.
- Anonyymi
No jopa on asiat sinulla hallussa. Perinteiset taksikeskukset kuten Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat niiden alla ajavien yrittäjien omistamia yrityksiä. Kummankin osakkeita ei voi ostaa, jos ei ole taksilupaa ja palvelusopimusta keskuksen kanssa. Keskuksissa töissä olevien henkilöiden palkat maksaa sen alla ajavat taksiyrittäjät. Nämä keskukset eivät välitä kyytejä, kuin omille autoilleen, eli niille, joilla on palvelusopimus keskuksen kanssa. Uberit, Yangot ja Boltit toimii aivan eri sarjassa, kuin oikeat taksikeskukset!
- Anonyymi
ootko pureskellut kebabbisi huonosti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ootko pureskellut kebabbisi huonosti
Käytä sinä hammasväliharjaa, että saat omat kebabbisi jämät pois hampaidesi välistä jos sinulla niitä enää on.
- Anonyymi
Kaikki taksit voivat ajaa kaikkia ajoja kaikkialla?Aloittaja,lopeta ryyppääminen,et ymmärrä itsekään,mitä kirjoittelet.Keskity muuhun,kuin tänne palstalle kirjoitteluun.
- Anonyymi
Taksiliikennelupa oikeuttaa taksiliikenteen harjoittamiseen kaikkialla Manner-Suomessa. Eli jokainen luvanhaltija voi ajaa kaikkia ajoja.
Välityskeskukset tietenkin haluavat yrittäjiä mahdollisimman paljon, koska heidän bisnes on ajojen välittäminen, eikä taksitoiminta.
Kannattaa kysyä mikä keskus maksaa eniten palvelusopimuksesta autoilijalle, jos johonkin liittyy. Suurin osa keskuksista on menossa konkurssiin, joten kannattaa olla varovainen niiden kanssa. Monet epätoivoiset yrittävät myös myydä palvelusopimuksia, joissa on älyttömät kuukausimaksut ja huono korvaus ajoista. Näitä huijareita kannattaa myös varoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taksiliikennelupa oikeuttaa taksiliikenteen harjoittamiseen kaikkialla Manner-Suomessa. Eli jokainen luvanhaltija voi ajaa kaikkia ajoja.
Välityskeskukset tietenkin haluavat yrittäjiä mahdollisimman paljon, koska heidän bisnes on ajojen välittäminen, eikä taksitoiminta.
Kannattaa kysyä mikä keskus maksaa eniten palvelusopimuksesta autoilijalle, jos johonkin liittyy. Suurin osa keskuksista on menossa konkurssiin, joten kannattaa olla varovainen niiden kanssa. Monet epätoivoiset yrittävät myös myydä palvelusopimuksia, joissa on älyttömät kuukausimaksut ja huono korvaus ajoista. Näitä huijareita kannattaa myös varoa.Välityskeskusten pitäisi päinvastoin vähentää niissä olevien yrittäjien määrää, koska ajoja ei tällä kysynnällä juuri ole, eikä yrittäjät saa työvoimaa. Isot keskukset ovat taksiyrittäjien omistuksessa, eivätkä niissä mukana ennen vuoden 2018 lakiuudistusta olleet ole maksaneet senttiäkään palvelusopimuksistaan, joiden myymiseen viittaat. Niiden myynti sallittiin vasta 2018 jälkeen. Ja ei niissä kuukausimaksuissa ole suuria muutoksia niihin, jota ne olivat enennen vuotta 2018. Kuukausimaksut ovat eriasia, kuin laitevuokrat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välityskeskusten pitäisi päinvastoin vähentää niissä olevien yrittäjien määrää, koska ajoja ei tällä kysynnällä juuri ole, eikä yrittäjät saa työvoimaa. Isot keskukset ovat taksiyrittäjien omistuksessa, eivätkä niissä mukana ennen vuoden 2018 lakiuudistusta olleet ole maksaneet senttiäkään palvelusopimuksistaan, joiden myymiseen viittaat. Niiden myynti sallittiin vasta 2018 jälkeen. Ja ei niissä kuukausimaksuissa ole suuria muutoksia niihin, jota ne olivat enennen vuotta 2018. Kuukausimaksut ovat eriasia, kuin laitevuokrat.
Elät menneisyydessä. Ei keskukset enää ole taksiyrittäjien omistuksessa. Josku ULA aikana ne olivat 70-luvulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elät menneisyydessä. Ei keskukset enää ole taksiyrittäjien omistuksessa. Josku ULA aikana ne olivat 70-luvulla.
Kyllä ne ovat edelleen taksiyrittäjien omistuksessa. Niiden osakkeita ei ulkopuoliset voi edes ostaa ja kuka hullu ostaisi osakkeen, jolla ei ole käytännössä mitään muuta arvoa, kuin äänioikeus yhtiökokouksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne ovat edelleen taksiyrittäjien omistuksessa. Niiden osakkeita ei ulkopuoliset voi edes ostaa ja kuka hullu ostaisi osakkeen, jolla ei ole käytännössä mitään muuta arvoa, kuin äänioikeus yhtiökokouksessa.
Ostaa voi kuka tahansa. Niitä osakkeita on myynnissä vaikka kuinka paljon.
- Anonyymi
Kaikki taksit ovat villejä, koska laki vapautti toiminnan. Keskuksilla ei ole autoja.
- Anonyymi
Ihan sama onko taksi ”villi vai rauhallinen”, kunhan toimittaa asiakkaan turvallisesti perille.
- Anonyymi
Mamutaksipalveluun sisältyy seksuaalinen ahdistelu.
- Anonyymi
Hengen vaaraa seikkailuu mustanaamiot kuski
- Anonyymi
Taksia tilatessasi sinulle vastaa vuokratyöntekijä esimerkiksi Espanjasta.
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/asiakaspalvelija-3-vuorotyohon-taksi-helsingin-tiimiin-reakt-fuengirola-swsip-19460129
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2514535Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1272971Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412732Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741700Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051553Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201451- 541302
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031072- 471065