Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Auton lastaus ja purku käsin

Anonyymi-ap

Kuinka yleistä on nykyään että koko auto lastataan lattiasta kattoon käsin?
Meille kun tulee kuski hakemaan tavaraa niin ensimmäiseksi kysyy että trukilla kyljestä vai perästä.
Kun selviää että meillä ei ole trukkia vaan koko auto tai vetäjä tai perävaunu mitä nyt tulikaan hakemaan, lastataan käsin kyytiin ja purkupaikalla saa melko varmasti yksinään purkaa niin se panee yleensä kuskin todella kiukkuiseksi.
Ymmärrän sen hyvin.
Olen aina apuna ja jos kuskin kunto ei kestä niin lastaan yksin.
Olen yrittänyt saada pomon ostamaan trukkia kun tuo tavara ei ole kovin kevyttä. "Mutta kun ei ennenkään mitään trukkeja."
Itselläkin alkaa olla paikat jo kunnossa.

Moni on sanonut että ei enää missään kosketa kuormaan käsin ja pari on sanonut että pumppukärrytkin on historiaa.

17

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin panimokuskeilla on ollut autossaan sähköpässit vuosikymmenet. En tiedä kyllä mitä varten, jos Valion ja tukkujen autoissa on ihan perinteinen pumppukärry. Hyvin 1000 kg voilava siirtyy pumppukärryllä.Niin miksi Panimon köykäinen lasti pitää siirtää sähköpässillä. Tämäkin juttu on jo eläköityneen varastomiehen 85 v. jorinoita joka haluaa lounaan jälkeen hieman ilakoida ja kertoa satuja nuorisolle. Kyllä asia niin on tosielämässä ,että Tavarat on lavoilla ja ne lastataan asian mukaisesti trukilla ja jos on asiakkaita joilla ei ole kohteessa trukkia niin niitä tavaroita ei nosteta toisten tavaroiden päälle. On monta tapaa pilata hienot keskustelu foorumit ja tämä on taas yksi niistä.

      • Anonyymi

        Meidän tavata on kuuluu pinota päällekkäin. En ymmärrä haukkuja.


    • Anonyymi

      Vähän eri asia, mutta kontinpurkua ja täyttöä olen tehnyt parissa firmassa. Kontti täytettiin kevyellä tavaralla kattoa myöten, 4 mieheltä meni siinä 7,5 h. Kysyin syytä moiseen ja syynä sanottiin olevan parempi kestävyys määränpäähän, kun on ilman lavoja.

      • Anonyymi

        Olisi mukava tietää mitä tavaraa sinne kuorma-autoon pakataan niin olisi helpompi kommentoida asiaa. Styroxia, eristevilla säkkejä ? Joka tapauksessa on kohtuutonta jos viestiketjun aloittaja joutuu yksin pakkaamaan koko auton ja mahdollisen perävaunun .
        Kyllä tuo edellisen kirjoittajan 4 miestä on järki ratkaisu jos koneita ei voi käyttää apuna.
        Monesti kuljetussopimukseen kuuluu,että kuljettaja peruuttaa laituriin ja menee hyttiin odottamaan ,että varastomiehet tyhjentävät/täyttävät auton. Lopuksi kuljettaja varmistaa ,että kaikki on sidottu huolella. Kuljettajalla voi olla edessä 9 tunnin ajomatka joten olisi kohtuutonta vaatia häntä osallistumaan lastaamiseen.Eikä lakikaan sitä sallisi. Kokonaistyöaika ylittyisi.


      • Anonyymi

        Tässä tapauksessa tavara oli suklaata eri muodoissa. Laskin, että sitä meni noin 80 000 pussia yhteen konttiin.


    • Anonyymi

      Sama se meillä, kuljettaja mukana ja auto täyteen. Onneksi se kerrottiin kun hinnoiteltiin.
      Jännä että 150€ enemmän maksavat kuljetuksesta kun kuski mukana tunnin kun ei ollenkaan….
      Ja -kyllä- kuljettaja saa palkan päälle 50€ lastauksesta kerran asiakas sen haluaa.

    • Anonyymi

      No muuttohommissa ainakin lastataan kaikki käsin, lattiasta kattoon.

    • Anonyymi

      Eikös kappaletavaras ainaki oo joku painoraja mitä suurempia nyyttejä ei tarvi käsin heitellä? Tonnin lavat puran pumpulla eikä siinä taida mitään lakia olla.

    • Anonyymi

      Aikoinaan kun ajoin niin täysperävaunuun käsin lastasin 30 tonnia apulantasäkkejä ja ne piti jakaa maakuntiin tiloille ja käsin purku yksin.
      Oli viikon reissu kun kiersin keskisuomen ja pohjanmaan ja scania hytissä nukuin.
      Kovaa oli duuni mutta niin vaan niissä hommissa 40 vuotta meni.

      • Anonyymi

        Kai silloin oli jo lavoja, pumppukärry ja ostajan traktorikalusto auttamassa, vai oliko tarina jostain 1900-luvun alusta.


    • Anonyymi

      Pieniä maatiloja paljon kuormassa oli 70 luvun puolivälissä aloitin ajot,lastatessa pumpun kanssa kyytiin sen jälkeen käsin korotus lavoille,purkupaikoissa ei ketään auttamassa käsin purku.
      Paita märkänä sai tehdä mutta omalla aikataululla viikon reissu ja viikon vapaan pidin,jotkut kuskit pitivät viikko töitä kaksi vapaata ja viikko töitä kellonympäri.
      Minä tein järkevästi,viime vuosina oli jo konepurkujakin.

    • Anonyymi

      Nykyäänkin on mahdollista käsin lastaus kattoon asti,ajan kollitavaraa auto 12 vr lavaa vetävä Volvo lepohytillä ja ajoreitit ovat hki-turku
      Hki-tampere ja hki- jyväskylä 1 kuorma päivässä ja perjantai viiden tunnin päivä hki porvoo.
      Pumpulla kyytiin mutta käsim korotan kevyey kollit kattoon asti.
      Purkupaikkoja on päivässä 3-15 paikkaa ja osassa paikoista kannan sisään osa lavoittain laiturilta sisään,kantohomma on kovaa mutts pysyy kunnossa.
      Mukava homma kun eri maisemat ja ei tarvitse helsingin keskustassa ajaa ja kantaa.
      Tässä duunissa olen ollut 5 vuotta sitä ennen ajoin maitoa ja läskiä ja perävaunun kanssa yöllä kauppajakelua pk seudulla.
      Nyt on päivätyö ja ylityötunnit maksetaan tessin mukaan samoin päivärahat ja viikonloput ja arkipyhät ym vapaat .

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon uudesta uran valinnasta. Meitä pitkänlinjan kuskeja jotka ovat tehneet pitkän päivätyön Kilon osuusautolla ja Esa Kuokka Oy:llä ja ajaneet juuri tuota edellä mainittua tavaraa maitoa ja läskiä lisänä kuivatavaraa kauppoihin ja se työ tuolla Helsingin keskustassa ei ole sellaista työtä ,että sitä voisi ajatella tekevänsä eläkkeelle asti, niin se syö miestä todella, et edes löydä laillista paikkaa purkaa kuormaa ,kun kyseessä on joku etninen ravintola. Kaikki soittavat torvea, henkilöautot, bussit ja jopa raitiovaunut. Joidenkin pinna kestää ja tyynen rauhallisesti hoidetaan hommat,mutta normi suomalainen kyllä saa pakokauhu kohtauksen.SE on henkisesti niin ylirasittavaa ,että sitä ei vain jaksa tehdä tällaista työtä.Jos tällaisessa työssä olisi se perinteinen apumies mukana niin tilanne olisi täysin toinen. Vaikka henkinen paine olisi valtava niin puolet voisi jakaa työkaverille. Hommat myös hoituisivat puolta nopeammin ja hyvä läpän heitto keskenään toisi ihan erilaisen tunnelman tiukassakin paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon uudesta uran valinnasta. Meitä pitkänlinjan kuskeja jotka ovat tehneet pitkän päivätyön Kilon osuusautolla ja Esa Kuokka Oy:llä ja ajaneet juuri tuota edellä mainittua tavaraa maitoa ja läskiä lisänä kuivatavaraa kauppoihin ja se työ tuolla Helsingin keskustassa ei ole sellaista työtä ,että sitä voisi ajatella tekevänsä eläkkeelle asti, niin se syö miestä todella, et edes löydä laillista paikkaa purkaa kuormaa ,kun kyseessä on joku etninen ravintola. Kaikki soittavat torvea, henkilöautot, bussit ja jopa raitiovaunut. Joidenkin pinna kestää ja tyynen rauhallisesti hoidetaan hommat,mutta normi suomalainen kyllä saa pakokauhu kohtauksen.SE on henkisesti niin ylirasittavaa ,että sitä ei vain jaksa tehdä tällaista työtä.Jos tällaisessa työssä olisi se perinteinen apumies mukana niin tilanne olisi täysin toinen. Vaikka henkinen paine olisi valtava niin puolet voisi jakaa työkaverille. Hommat myös hoituisivat puolta nopeammin ja hyvä läpän heitto keskenään toisi ihan erilaisen tunnelman tiukassakin paikassa.

        Hyvä kirjoitus, mutta mennyttä aikaa kuski+ apumies kuljetustiimi , se aika ei koskaan palaa. Vaikka se olisi tosi järkevää varsinkin esim. Helsingin ydinkeskustassa jossa ravintoloita on aivan järjetön määrä kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jos kuljetukset hoidettaisiin 2 hengen työpareina niin hommat hoituisivat paljon nopeammin, työviihtyvyys paranisi. Olisi helpompi yrittäjien saada uusia kuljettajia työtehtäviin kun porkkana olisi se ,että työ tehdään työpareina .Todellisuudessa kuljetusyrittäjän voi olla todella vaikea vakuuttaa asiakas tukkuliike, Kespro, Aimo ,Meira-Nova tai Aarnio-Wihuri , että tällainen ratkaisu olisi hyvin järkevä, mutta taksaa pitäisi korottaa,jotta apumiehenkin palkka pystyttäisiin maksamaan. Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti niin vanha hyvä aika ei koskaan enää palaa.
        Omassa palkkakuitissa lukee 2023 edelleen "yksinajolisä" 0 euroa. Se on perua siltä ajalta kun oli vielä apumiehet, jos joutui ajamaan yksin niin sai tuon lisän niiltä päiviltä. Että semmoista.


    • Anonyymi

      Kyllä ainakin nimeltämainitsemattomassa terminaalissa pumppukärry on ehdoton, kun pitää siirtää huteraa taideteospinoa sen verran, että saa käärinmuovin ympärille. Lavansiirtovaunulla harva kuski saa niitä ehjänä siirrettyä ennen romahtamista ja sitten ollaan huuli pyöreänä ihmettelemässä.

    • Anonyymi

      Kaukomailta tulevat kontit on lähes poikkeuksetta pakattu käsipelillä lattiasta kattoon. Suurin syy on se että siten sinne konttiin saadaan huomattavasti suurempi kappalemäärä sitä tavaraa.

      • Anonyymi

        Nyt onkin kysymys siitä,kuten alkuperäinen kirjoituksen aloittaja kertoi omasta työstään varastotyöntekijänä, kun kuskille mainitsee käsin lastaamisesta ilman trukkia niin tämä uljas varastomies on täysin yksin lastannut jos kuski ei ole halunnut osallistua talkoisiin. Vetoauto ja siihen perävaunu päälle. Oman kertomuksen mukaan hänelle on alkanut ottamaan jo terveyden päälle. Koska tämä työnsankari varastossa ei sen tarkemmin kertonut mitä on lastannut niin vaikea on kommentoida ,mutta otamme osaa työtehtävääsi.Toivottavasti palkkasi on ainakin kohdallaan eli todella hyvä työmäärään nähden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe