Auton lastaus ja purku käsin

Anonyymi-ap

Kuinka yleistä on nykyään että koko auto lastataan lattiasta kattoon käsin?
Meille kun tulee kuski hakemaan tavaraa niin ensimmäiseksi kysyy että trukilla kyljestä vai perästä.
Kun selviää että meillä ei ole trukkia vaan koko auto tai vetäjä tai perävaunu mitä nyt tulikaan hakemaan, lastataan käsin kyytiin ja purkupaikalla saa melko varmasti yksinään purkaa niin se panee yleensä kuskin todella kiukkuiseksi.
Ymmärrän sen hyvin.
Olen aina apuna ja jos kuskin kunto ei kestä niin lastaan yksin.
Olen yrittänyt saada pomon ostamaan trukkia kun tuo tavara ei ole kovin kevyttä. "Mutta kun ei ennenkään mitään trukkeja."
Itselläkin alkaa olla paikat jo kunnossa.

Moni on sanonut että ei enää missään kosketa kuormaan käsin ja pari on sanonut että pumppukärrytkin on historiaa.

17

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin panimokuskeilla on ollut autossaan sähköpässit vuosikymmenet. En tiedä kyllä mitä varten, jos Valion ja tukkujen autoissa on ihan perinteinen pumppukärry. Hyvin 1000 kg voilava siirtyy pumppukärryllä.Niin miksi Panimon köykäinen lasti pitää siirtää sähköpässillä. Tämäkin juttu on jo eläköityneen varastomiehen 85 v. jorinoita joka haluaa lounaan jälkeen hieman ilakoida ja kertoa satuja nuorisolle. Kyllä asia niin on tosielämässä ,että Tavarat on lavoilla ja ne lastataan asian mukaisesti trukilla ja jos on asiakkaita joilla ei ole kohteessa trukkia niin niitä tavaroita ei nosteta toisten tavaroiden päälle. On monta tapaa pilata hienot keskustelu foorumit ja tämä on taas yksi niistä.

      • Anonyymi

        Meidän tavata on kuuluu pinota päällekkäin. En ymmärrä haukkuja.


    • Anonyymi

      Vähän eri asia, mutta kontinpurkua ja täyttöä olen tehnyt parissa firmassa. Kontti täytettiin kevyellä tavaralla kattoa myöten, 4 mieheltä meni siinä 7,5 h. Kysyin syytä moiseen ja syynä sanottiin olevan parempi kestävyys määränpäähän, kun on ilman lavoja.

      • Anonyymi

        Olisi mukava tietää mitä tavaraa sinne kuorma-autoon pakataan niin olisi helpompi kommentoida asiaa. Styroxia, eristevilla säkkejä ? Joka tapauksessa on kohtuutonta jos viestiketjun aloittaja joutuu yksin pakkaamaan koko auton ja mahdollisen perävaunun .
        Kyllä tuo edellisen kirjoittajan 4 miestä on järki ratkaisu jos koneita ei voi käyttää apuna.
        Monesti kuljetussopimukseen kuuluu,että kuljettaja peruuttaa laituriin ja menee hyttiin odottamaan ,että varastomiehet tyhjentävät/täyttävät auton. Lopuksi kuljettaja varmistaa ,että kaikki on sidottu huolella. Kuljettajalla voi olla edessä 9 tunnin ajomatka joten olisi kohtuutonta vaatia häntä osallistumaan lastaamiseen.Eikä lakikaan sitä sallisi. Kokonaistyöaika ylittyisi.


      • Anonyymi

        Tässä tapauksessa tavara oli suklaata eri muodoissa. Laskin, että sitä meni noin 80 000 pussia yhteen konttiin.


    • Anonyymi

      Sama se meillä, kuljettaja mukana ja auto täyteen. Onneksi se kerrottiin kun hinnoiteltiin.
      Jännä että 150€ enemmän maksavat kuljetuksesta kun kuski mukana tunnin kun ei ollenkaan….
      Ja -kyllä- kuljettaja saa palkan päälle 50€ lastauksesta kerran asiakas sen haluaa.

    • Anonyymi

      No muuttohommissa ainakin lastataan kaikki käsin, lattiasta kattoon.

    • Anonyymi

      Eikös kappaletavaras ainaki oo joku painoraja mitä suurempia nyyttejä ei tarvi käsin heitellä? Tonnin lavat puran pumpulla eikä siinä taida mitään lakia olla.

    • Anonyymi

      Aikoinaan kun ajoin niin täysperävaunuun käsin lastasin 30 tonnia apulantasäkkejä ja ne piti jakaa maakuntiin tiloille ja käsin purku yksin.
      Oli viikon reissu kun kiersin keskisuomen ja pohjanmaan ja scania hytissä nukuin.
      Kovaa oli duuni mutta niin vaan niissä hommissa 40 vuotta meni.

      • Anonyymi

        Kai silloin oli jo lavoja, pumppukärry ja ostajan traktorikalusto auttamassa, vai oliko tarina jostain 1900-luvun alusta.


    • Anonyymi

      Pieniä maatiloja paljon kuormassa oli 70 luvun puolivälissä aloitin ajot,lastatessa pumpun kanssa kyytiin sen jälkeen käsin korotus lavoille,purkupaikoissa ei ketään auttamassa käsin purku.
      Paita märkänä sai tehdä mutta omalla aikataululla viikon reissu ja viikon vapaan pidin,jotkut kuskit pitivät viikko töitä kaksi vapaata ja viikko töitä kellonympäri.
      Minä tein järkevästi,viime vuosina oli jo konepurkujakin.

    • Anonyymi

      Nykyäänkin on mahdollista käsin lastaus kattoon asti,ajan kollitavaraa auto 12 vr lavaa vetävä Volvo lepohytillä ja ajoreitit ovat hki-turku
      Hki-tampere ja hki- jyväskylä 1 kuorma päivässä ja perjantai viiden tunnin päivä hki porvoo.
      Pumpulla kyytiin mutta käsim korotan kevyey kollit kattoon asti.
      Purkupaikkoja on päivässä 3-15 paikkaa ja osassa paikoista kannan sisään osa lavoittain laiturilta sisään,kantohomma on kovaa mutts pysyy kunnossa.
      Mukava homma kun eri maisemat ja ei tarvitse helsingin keskustassa ajaa ja kantaa.
      Tässä duunissa olen ollut 5 vuotta sitä ennen ajoin maitoa ja läskiä ja perävaunun kanssa yöllä kauppajakelua pk seudulla.
      Nyt on päivätyö ja ylityötunnit maksetaan tessin mukaan samoin päivärahat ja viikonloput ja arkipyhät ym vapaat .

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon uudesta uran valinnasta. Meitä pitkänlinjan kuskeja jotka ovat tehneet pitkän päivätyön Kilon osuusautolla ja Esa Kuokka Oy:llä ja ajaneet juuri tuota edellä mainittua tavaraa maitoa ja läskiä lisänä kuivatavaraa kauppoihin ja se työ tuolla Helsingin keskustassa ei ole sellaista työtä ,että sitä voisi ajatella tekevänsä eläkkeelle asti, niin se syö miestä todella, et edes löydä laillista paikkaa purkaa kuormaa ,kun kyseessä on joku etninen ravintola. Kaikki soittavat torvea, henkilöautot, bussit ja jopa raitiovaunut. Joidenkin pinna kestää ja tyynen rauhallisesti hoidetaan hommat,mutta normi suomalainen kyllä saa pakokauhu kohtauksen.SE on henkisesti niin ylirasittavaa ,että sitä ei vain jaksa tehdä tällaista työtä.Jos tällaisessa työssä olisi se perinteinen apumies mukana niin tilanne olisi täysin toinen. Vaikka henkinen paine olisi valtava niin puolet voisi jakaa työkaverille. Hommat myös hoituisivat puolta nopeammin ja hyvä läpän heitto keskenään toisi ihan erilaisen tunnelman tiukassakin paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon uudesta uran valinnasta. Meitä pitkänlinjan kuskeja jotka ovat tehneet pitkän päivätyön Kilon osuusautolla ja Esa Kuokka Oy:llä ja ajaneet juuri tuota edellä mainittua tavaraa maitoa ja läskiä lisänä kuivatavaraa kauppoihin ja se työ tuolla Helsingin keskustassa ei ole sellaista työtä ,että sitä voisi ajatella tekevänsä eläkkeelle asti, niin se syö miestä todella, et edes löydä laillista paikkaa purkaa kuormaa ,kun kyseessä on joku etninen ravintola. Kaikki soittavat torvea, henkilöautot, bussit ja jopa raitiovaunut. Joidenkin pinna kestää ja tyynen rauhallisesti hoidetaan hommat,mutta normi suomalainen kyllä saa pakokauhu kohtauksen.SE on henkisesti niin ylirasittavaa ,että sitä ei vain jaksa tehdä tällaista työtä.Jos tällaisessa työssä olisi se perinteinen apumies mukana niin tilanne olisi täysin toinen. Vaikka henkinen paine olisi valtava niin puolet voisi jakaa työkaverille. Hommat myös hoituisivat puolta nopeammin ja hyvä läpän heitto keskenään toisi ihan erilaisen tunnelman tiukassakin paikassa.

        Hyvä kirjoitus, mutta mennyttä aikaa kuski+ apumies kuljetustiimi , se aika ei koskaan palaa. Vaikka se olisi tosi järkevää varsinkin esim. Helsingin ydinkeskustassa jossa ravintoloita on aivan järjetön määrä kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jos kuljetukset hoidettaisiin 2 hengen työpareina niin hommat hoituisivat paljon nopeammin, työviihtyvyys paranisi. Olisi helpompi yrittäjien saada uusia kuljettajia työtehtäviin kun porkkana olisi se ,että työ tehdään työpareina .Todellisuudessa kuljetusyrittäjän voi olla todella vaikea vakuuttaa asiakas tukkuliike, Kespro, Aimo ,Meira-Nova tai Aarnio-Wihuri , että tällainen ratkaisu olisi hyvin järkevä, mutta taksaa pitäisi korottaa,jotta apumiehenkin palkka pystyttäisiin maksamaan. Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti niin vanha hyvä aika ei koskaan enää palaa.
        Omassa palkkakuitissa lukee 2023 edelleen "yksinajolisä" 0 euroa. Se on perua siltä ajalta kun oli vielä apumiehet, jos joutui ajamaan yksin niin sai tuon lisän niiltä päiviltä. Että semmoista.


    • Anonyymi

      Kyllä ainakin nimeltämainitsemattomassa terminaalissa pumppukärry on ehdoton, kun pitää siirtää huteraa taideteospinoa sen verran, että saa käärinmuovin ympärille. Lavansiirtovaunulla harva kuski saa niitä ehjänä siirrettyä ennen romahtamista ja sitten ollaan huuli pyöreänä ihmettelemässä.

    • Anonyymi

      Kaukomailta tulevat kontit on lähes poikkeuksetta pakattu käsipelillä lattiasta kattoon. Suurin syy on se että siten sinne konttiin saadaan huomattavasti suurempi kappalemäärä sitä tavaraa.

      • Anonyymi

        Nyt onkin kysymys siitä,kuten alkuperäinen kirjoituksen aloittaja kertoi omasta työstään varastotyöntekijänä, kun kuskille mainitsee käsin lastaamisesta ilman trukkia niin tämä uljas varastomies on täysin yksin lastannut jos kuski ei ole halunnut osallistua talkoisiin. Vetoauto ja siihen perävaunu päälle. Oman kertomuksen mukaan hänelle on alkanut ottamaan jo terveyden päälle. Koska tämä työnsankari varastossa ei sen tarkemmin kertonut mitä on lastannut niin vaikea on kommentoida ,mutta otamme osaa työtehtävääsi.Toivottavasti palkkasi on ainakin kohdallaan eli todella hyvä työmäärään nähden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      155
      7072
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2588
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      48
      1858
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1441
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1325
    6. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1129
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1127
    8. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1093
    9. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1075
    10. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      69
      1007
    Aihe