Onnettomuuspaikoilla kuvaaminen

Anonyymi-ap

Ovat suunnittelemassa onnettomuuspaikoilla kuvaamisen kieltämistä.

Minä siis paheksun kuvaamista niissä. En tiedä mitä pitäisi tehdä.

Mutta sitten asiaan. Uutisissa peruste tähän oli tai niinku ehodtti: "Ajattele miltä sinustas tuntuis."

Tuo argumentti ei ainakaan minuun toimi tai olisi toiminut, koska olen koko ikäni ollut milloin kaatuessani pyörällä, milloin mokanneena kännissä tms. AINA ekana, että saitteko nauhalle, tuliko talteen? Niin mä jos olisin jossain dramaattisessa tilanteessa, niin mä haluaisin siitä tallenteen tai tallenteita ehdottomasti.

Sitten eri asia, jos kuvaajat käyttää niitä itsekkäissä tarkoituksissa, niin ei tietenkään hyvä.

Mutta siis paheksun onnettomuuspaikoilla kuvaamista.

7

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei onnistu mainittu kielto. Sananvapaus on suojattu perustuslaissa. Sananvapaus tarkoittaa myös oikeutta saada tietoja kiinnostavista asioista, mitä onnettomuudetkin ovat. Kevyin perustein sananvapautta ei voida rajoittaa.

Voimassaolevan lain nojalla yksityisyyden suoja pätee onnettomuuspaikoilla siten, että yksityiselämää loukkaava materiaalia ei saa julkaista. Käytännössä siis ambulanssin sisältä kuvattu materiaali pitää tehdä tunnistamattomaksi ennen julkaisemista.

• Anonyymi

Kaikki tuo on totta. Entä, jos ajatus on, että "Miksi kuvaat etkä auta?" tai "Älä kuvaa siinä, haittaat pelastajien työtä"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki tuo on totta. Entä, jos ajatus on, että "Miksi kuvaat etkä auta?" tai "Älä kuvaa siinä, haittaat pelastajien työtä"

Ihan hyvä huomioita. Ensimmäisenä onnettomuuspaikalle tulleen ihmisen on parasta jättää kuvaaminen sivuun. Hän voi syyllistyä pelastustoimen laiminlyöntiin (rikoslaki 21:15), jollei ryhdy toimenpiteisiin onnettomuuteen osallisten auttamiseksi.

Pelastajien toiminnan häiritseminen ei lie rikos. Poliisi voi kuitenkin poistaa paikalta henkilön, joka vaikeuttaa pelastajien toimintaa omilla toimillaan (esim. kuvaamalla).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan hyvä huomioita. Ensimmäisenä onnettomuuspaikalle tulleen ihmisen on parasta jättää kuvaaminen sivuun. Hän voi syyllistyä pelastustoimen laiminlyöntiin (rikoslaki 21:15), jollei ryhdy toimenpiteisiin onnettomuuteen osallisten auttamiseksi.

Pelastajien toiminnan häiritseminen ei lie rikos. Poliisi voi kuitenkin poistaa paikalta henkilön, joka vaikeuttaa pelastajien toimintaa omilla toimillaan (esim. kuvaamalla).

"Pelastajien toiminnan häiritseminen ei lie rikos."

Rikoslaki 16:3
        "Joka käyttämättä väkivaltaa tai sen uhkaa oikeudettomasti estää tai yrittää estää 1 §:ssä tarkoitetun virkatoimen suorittamista tai vaikeuttaa sitä, on tuomittava haitanteosta virkamiehelle sakkoon."

Pelastuslaitoksen pelastustoiminta on virkatoimi.

Mitä aiheeseen muuten tulee, niin onneksi pelastuslaitokset enenevässä määrin ovat oppineet rajaamaan pelastustoiminnan alueen riittävän suureksi, jotta kaikenkarvaiset "sisällöntuottajat" jäävät kuvaamaan vähän kauemmaksi. Lisäksi paloautojen varustuksesta löytyy enenevässä määrin varusteita, jotka on suunniteltu näköesteiden luomiseksi sen aivottoman yleisölauman ja onnettomuuspaikan välille.

• Anonyymi

Totta kai se pitää kieltää. Jos ei ole ensihoito paikalla, velvollisuus on sen sijaan auttaa. Jos on paikalla, kyse on hoitotapahtumasta. Kunnon sanktiot vaan!

Perustuslaissakin on oltava oikeuksilla jokin järjestys. Tässä potilaan oikeudet menevät edelle. Onnettomuuden uhria ja hoitohenkilökuntaa suojellaan. Kuvaajan ilmaisuvapaus on toissijainen oikeus.

• Anonyymi

Sanktio tulee sitten siitä, että ei auttanut, eikä siitä, että kuvasi.

• Anonyymi

Poliisikaan ei saa kuvata . Eikä uutisointiin lehdistö . Jos kielto tulisi on sen oltava kaikille sama .

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      48
      2618
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe