Kyselisin hieman tuosta avokadon hoidosta. Laitoin tuossa vajaa vuosi sitten kaupasta ostetun avokadon siemenen(kiven?) märkään paperiin, ajatellen, että jospa siihen tulisi vaikkapa juuret. No, melkeimpä kerkesi unohtua tämä "projekti", kunnes eräänä iltana (melkein parin kuukauden kuluttua) huomasin siemen haljenneen, ja halkiokohdasta tulevan juuria. Seuraavana aamuna istutin avokadon, ja hyvimpä tuo lähtikin kasvamaan. Talvella kasvu hidastui. Lehdet ovat suuria.
Niinpä kysyn:
-Tuleeko avokadosta pensas- vai puumainen?
-Kuinka pitkäksi se kasvaa?
-Tarvitseeko avokadoa lannoittaa millään erikoislannoitteilla?
-Tarvitseeko se mitään muuta erikoishoitoa?
Avokadon hoidosta
5
3566
Vastaukset
- anemone
Minulla on avokado, ollut jo monta vuotta. Se kasvaa puuksi, mutta todella hitaasti ja omaaani olen katkonut latvasta, että siihen tylisi oksia ja tuuheutta. Olen laittanut samaan ruukkuun useamman siemenen, joten puskani on melko tuuhea.
Avokado ei kestä vetoa ja kylmää tai suoraan paahtavaa aurinkoa, joten se täytyy pitää pois paahteiselta ikkunalta tai ainakin kauempana siitä. Aurinko polttaa lehtiin ruskeita laikkuja ja vähitellen koko lehti kuihtuu. Kastelen aina lämpimällä vedellä. Kädenlämpöinen on mielestäni sopivaa, mutta ei ainakaan kylmää vettä!
Lannoitan suunnilleen keran viikossa samoin kuin muitakin kasvejani. Kesällä se tarvitsee aika paljon vettä, mutta talvella kastelua voi vähentää ja silloin ei tarvitse lannoittaa. Avokado viihtyy aika tilavassa ruukussa, sillä pienessä multa kuivuu turhan nopeasti. Minulla on sen juurella mustaa multaa.
Ruukkussa kasvatettu avokado ei välttämättä kuki ja tee hedelmiä, mutta se on kaunis kasvi.
Toivottavasti näistä on apua avokadon hoitoon :)- Avokado
Kiitos ohjeista! Enköhän noilla ohjeilla pärjää...
- kasvatetaan
Avokado kirjoitti:
Kiitos ohjeista! Enköhän noilla ohjeilla pärjää...
eli pitääkö siemenen olla kuivunut ennen istutusta vai voiko laittaa tuoreen siemenen suoraan hedelmästä ruukkuun? ohjeita!!
- anemone
kasvatetaan kirjoitti:
eli pitääkö siemenen olla kuivunut ennen istutusta vai voiko laittaa tuoreen siemenen suoraan hedelmästä ruukkuun? ohjeita!!
Olen irrottanut siemenen hedelmästä ja pessyt sen ympäriltä hedelmälihan pois ja laittanut sitten multaan ja kastellut aina, kun multa on alkanut tuntua kuivalta.
- bag_gie
-kattoon ja miulla jopa aika nopeasti, parissa vuodessa vaikka leikkailin
-tulee aika ohutrunkoinen, riippuvaoksainen puu
- leikata voi ja kannattaa mutta ei siitä kovin tuuhea silti tula
Ei tarvitse erikoishoitoa tai -lannoitetta mutta tilaa kylläkin vamhetessaan. Itse olen istuttanut samaan ruukkuun muita kasveja tuuhettamaan kokonaisuutta kun avocado on jo katossa ja alaosa jäi vähän avoimeksi
Suihkuttelusta tuntuu pitävän ja kunnon kastelusta, lehdet alkavat pian ruskettua jos pääsee kuivumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1112416- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169