Tänään yle ja monet lehdet ovat uutisoineet yhä pahenevasta kuljettajapulasta. Miten entisestä nuorten miesten toiveammatista on hetkessä tullut lähes hylkiöammatti? Syitä on monia. Monien mielestä työn epäsäännöllisyys ja pitkät työpäivät ovat syynä kuljettajapulaan, mutta toisaalta aikaisemmin työpäivät olivat paljon pidempiä eikä silloin valitettu. Palkkauskaan tuskin on syynä. Eihän palkkaus ole huipputasoa, mutta aivan kohtuullinen jos työnantaja maksaa tessin mukaan. Paljon kuulee puhetta, että monet yritykset varsinkin tilausajopuolella lipsuvat tessin mukaisen palkan maksusta.
Kuljettajapula alkoi äkisti pahentua samaan aikaan, kun Suomessa aloitettiin viranomaisvetoinen, ns. sosialisoitu liikenne. Kuljettajia ei houkuttele enää muutaman vuoden pätkätyösuhteet ja jatkuva työnantajan vaihto. Monien mielestä asiat ovat menneet paljon huonommiksi sen jälkeen, kun kaupungit ottivat liikenteen hoitaakseen. Kuljettajien mukaan virkamiesten tietotaito ei yksinkertaisesti riitä ja epäonnistumiset kiukkuiset matkustajat laittavat kuljettajien syyksi. Kaupunkiliikenteessä kaupunkien katuverkoston järjenvastaiset ratkaisut ovat monen mielestä lisänneet olennaisesti työn kuormittavuutta.
Epäterve kilpailu on vaikuttanut myös kaukoliikenteeseen puolella. Aikaisemmin monen kuljettajan uran huipentuma oli, kun pääsi ajamaan pikavuoroja. Nyt sekään ei enää houkuttele. Alalla toimivissa yrityksissä on myös suuria eroja. Toisiin löytyy kuljettajia helpommin kuin toisiin. Aikaisemmin mm. Koiviston Auto tytäryhtiöineen oli hyvän työnantajan maineessa, mutta eipä ole enää. Olisiko vaikutusta sillä, että omistaja on kasvoton sijoitusyhtiö eikä perinteinen perheyritys? Tampereen seudullakin vaikutti jokin aika sitten eräs surullisen kuuluisa pilipaliyritys, jolla vei yli vuosi aikaa kuljettajien löytymiseen kilpailutettuun liikenteeseen. Alan markkinahäirikkö Onnibus on myös kunnostautunut suurella vuorojen peruutusten määrällä, johon selitykseksi on tarjottu puuttuvia kuljettajia.
Tilausliikenne onkin sitten kokonaan oma juttunsa. Monissa tapauksissa se pyörii eläkeläisten voimalla. Joskus eläkeläiskerhojen matkoilla kuljettaja saattaa olla yksi porukan vanhimmista.
Toivotaan, että lähivuosina suurten ikäluokkien eläköityessä kuljettajatilanne helpottaa nuorten kuljettajien löytäessä alan uudelleen. Se olisi koko toimialan etu.
Paheneva kuljettajapula
19
644
Vastaukset
- Anonyymi
SDP:n ÄäriVasemmistolaiset Punikki-Kommunistit ja MyrkynVihreät Huume-Körhöt - Ei Yksinkertaisesti Kykene AutonRattiin ! - Ainaisessa Huume-ja Alkoholi Kierteessä olevia Ei voi Palkata Töihin !
Hoitoon Ohaukseen Lähes Kaikki !- Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
🔞 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17974202B
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Kun paronit alkoivat menettää otettaan alaan he maanittelivat poispotkimansa kuljettajat vaihtamaan alaa sanoen että ala on pilattu. Nimeltä mainiten muutamia kilpailijoita suorastaan mustamaalattiin. Poltetun maan taktiikka. Kun minulla ei enää mene hyvin, ei tarvitse kellään muullakaan mennä.
- Anonyymi
Ei kai kukaan voi olla noin lapsellinen? Että kun joku yhtiö irtisanoo kuljettajiaan ja samalla lopputilin hetkellä kertoo ettei sinne ja tuonne kannata mennä töihin?
Kuka irtisanottu lotkauttaisi korvaa moiselle?
Se, että Tamponi ja sen kylkiäiset eivät saa työntekijöitä johtuu vain ja ainoastaan taannoisesta kyvyttömästä johtamisesta. Eikä Capmanin osaaminen vieläkään vakuuta. - Anonyymi
Miksiköhän mielestäsi monet kuljettajat viihtyivät näissä mollaamissasi ns. paronifirmoissa yleensä useita kymmeniä vuosia, jos ne olivat niin huonoja, kyvyttömiä ja muuta mainitsemaasi? En osaa sanoa mikä on johtanut nykyiseen tilanteeseen, mutta aivan varmasti jokin asia on selvästi muuttunut huonompaan suuntaan kun ala ei enää houkuta juuri ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai kukaan voi olla noin lapsellinen? Että kun joku yhtiö irtisanoo kuljettajiaan ja samalla lopputilin hetkellä kertoo ettei sinne ja tuonne kannata mennä töihin?
Kuka irtisanottu lotkauttaisi korvaa moiselle?
Se, että Tamponi ja sen kylkiäiset eivät saa työntekijöitä johtuu vain ja ainoastaan taannoisesta kyvyttömästä johtamisesta. Eikä Capmanin osaaminen vieläkään vakuuta."Kuka irtisanottu lotkauttaisi korvaa moiselle?"
Monikin on lotkauttanut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän mielestäsi monet kuljettajat viihtyivät näissä mollaamissasi ns. paronifirmoissa yleensä useita kymmeniä vuosia, jos ne olivat niin huonoja, kyvyttömiä ja muuta mainitsemaasi? En osaa sanoa mikä on johtanut nykyiseen tilanteeseen, mutta aivan varmasti jokin asia on selvästi muuttunut huonompaan suuntaan kun ala ei enää houkuta juuri ketään.
Kyllähän paronifirmat hyvin toimivat sukuoikeusaikana. Ei enää.
- Anonyymi
Lauri pilasi alan maineen
- Anonyymi
Kuskin hommassa ei voi näppärä luuria samaan aikaan.
- Anonyymi
Onnibus ei kylläkään hetkeen ole perunut vuoroja kuljettajapulan takia. Onnibussilla on myös paljon yhteistyö kumppaneita joilta pyytää apua jos hetkellinen kuljettajapula iskee.
- Anonyymi
Ja apua saadaan useinkin näiltä paroneiksi haukutuilta.
On surkeaa touhua, jos kuljettajapulan takia joudutaan anomaan apua toisilta firmoilta.
Ja huom! Laurin aikana apua ei saanut, nyt saa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja apua saadaan useinkin näiltä paroneiksi haukutuilta.
On surkeaa touhua, jos kuljettajapulan takia joudutaan anomaan apua toisilta firmoilta.
Ja huom! Laurin aikana apua ei saanut, nyt saa.Moni liikennöitsijä antoi onnibussille anteeksi kun Lauri potkittiin sieltä ulos. Laurin potkut oli monelle anteeksipyyntö alan maineen pilaamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja apua saadaan useinkin näiltä paroneiksi haukutuilta.
On surkeaa touhua, jos kuljettajapulan takia joudutaan anomaan apua toisilta firmoilta.
Ja huom! Laurin aikana apua ei saanut, nyt saa.Laurin aikana juurikin pyydettiin, nyt ei ole tosin apuja tarvittu hetkeen aikaan mutta mielestäni on parempi pyytää apua kuin jättää vuoroja ajamatta, se on sitä huonointa mainosta.
- Anonyymi
Niin kukapa täysjärkinen kuljettaja viihtyy esim hsl liikenteessä ,yleensä vielä liikennöitsiä on siedettävä , mutta hsl on tehnyt työstä täyttä helvettiä ,teet niin tai näin kuljettaja on aina tilivelvollinen , sieltä urkitaan ja valvotaan sekunttikellolla ,taitais entisen Stasin (itä saksa) valvojat olla kateellisia kuin hyvin valvonta nyky Suomessa toimii, mutta onhan niin eihän kuljettajat voi tehdä virheitä
- Anonyymi
Aloittaja oli kirjoittanut hyvän yhteenvedon. Hän selvästi tuntee alaa. Nostaisin esiin yhden asian hänen esittämistään syistä kuljettajapulaan, nimittäin järjenvastaisen kaupunkisuunnittelun. Tämä on mielestäni yksi suurimmista stressin aiheuttajista kaupunkiliikenteessä. Kaupunkien liikennesuunnittelijat ovat usein henkilöitä, joiden toimintaa ohjaa ideologinen näkemys. Tämä ilmenee mm. pyöräilijöiden aseman suhteettomana korostamisena ja autoliikenteen tarkoituksellisella haittaamisella ja hidastamisella. Paikallisbussien kuljettajille on varmasti äärimmäisen stressaavaa, kun koko ajan pitää varoa ahtaita risteyksiä, teräviä hidasteita ja ennen kaikkea pyöräilijöitä, jotka saattavat tulla risteykseen punaisten valojen palaessa, ajaa kiellettyyn ajosuuntaan jne...Kaiken lisäksi onnettomuuden sattuessa ei voi olla varma oikeuden päätöksestä, vaikka itse olisi toiminut täysin lakien mukaan. Olisiko kaupunkiympäristön järkeistäminen yksi tekijä, millä kuljettajapulaa voitaisiin helpottaa ja nykyisten kuljettajien työn mielekkyyttä lisätä?
- Anonyymi
Oletko käynyt Kööpenhaminassa? Sitä sanotaan maailman pyöräilypääkaupungiksi. Meillä ollaan siitä vielä aika kaukana. Mutta niin se vaan on, että nykyään on meilläkin liikenteessä paljon aiempaa enemmän pyöriä, sähköpyöriä, sähkömopoja ja skuutteja ja näille on raivattava kaupungeissa lisää tilaa.
Toisaalta autottomat keskustat ovat normaali ilmiö useissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa, joten autoilta voidaan meilläkin nipistää kaupunkitilaa muille kulkumuodoille. Selvää tietysti on, että joukkoliikenne kuuluu kaupunkeihin ja olosuhteet sillekin pitäisi tehdä mahdollisimman hyviksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko käynyt Kööpenhaminassa? Sitä sanotaan maailman pyöräilypääkaupungiksi. Meillä ollaan siitä vielä aika kaukana. Mutta niin se vaan on, että nykyään on meilläkin liikenteessä paljon aiempaa enemmän pyöriä, sähköpyöriä, sähkömopoja ja skuutteja ja näille on raivattava kaupungeissa lisää tilaa.
Toisaalta autottomat keskustat ovat normaali ilmiö useissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa, joten autoilta voidaan meilläkin nipistää kaupunkitilaa muille kulkumuodoille. Selvää tietysti on, että joukkoliikenne kuuluu kaupunkeihin ja olosuhteet sillekin pitäisi tehdä mahdollisimman hyviksi.Hyvin monissa euroopan kaupungeissa ( niissä pienimmissäkin ) on hyvä joukkoliikenne, suomessa tähän ei päästä koska suurin osa valtion joukkoliikenne rahoista valuu VR:n pohjattomaan kaivoon.
- Anonyymi
Tekoälyä tarvittaisiin nyt linjuriin ja suihkariin?😁
- Anonyymi
Lauri pilasi alan maineen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313700- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151671Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1161230VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921218- 681099
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311087- 67985
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k101965