Paheneva kuljettajapula

Anonyymi-ap

Tänään yle ja monet lehdet ovat uutisoineet yhä pahenevasta kuljettajapulasta. Miten entisestä nuorten miesten toiveammatista on hetkessä tullut lähes hylkiöammatti? Syitä on monia. Monien mielestä työn epäsäännöllisyys ja pitkät työpäivät ovat syynä kuljettajapulaan, mutta toisaalta aikaisemmin työpäivät olivat paljon pidempiä eikä silloin valitettu. Palkkauskaan tuskin on syynä. Eihän palkkaus ole huipputasoa, mutta aivan kohtuullinen jos työnantaja maksaa tessin mukaan. Paljon kuulee puhetta, että monet yritykset varsinkin tilausajopuolella lipsuvat tessin mukaisen palkan maksusta.

Kuljettajapula alkoi äkisti pahentua samaan aikaan, kun Suomessa aloitettiin viranomaisvetoinen, ns. sosialisoitu liikenne. Kuljettajia ei houkuttele enää muutaman vuoden pätkätyösuhteet ja jatkuva työnantajan vaihto. Monien mielestä asiat ovat menneet paljon huonommiksi sen jälkeen, kun kaupungit ottivat liikenteen hoitaakseen. Kuljettajien mukaan virkamiesten tietotaito ei yksinkertaisesti riitä ja epäonnistumiset kiukkuiset matkustajat laittavat kuljettajien syyksi. Kaupunkiliikenteessä kaupunkien katuverkoston järjenvastaiset ratkaisut ovat monen mielestä lisänneet olennaisesti työn kuormittavuutta.

Epäterve kilpailu on vaikuttanut myös kaukoliikenteeseen puolella. Aikaisemmin monen kuljettajan uran huipentuma oli, kun pääsi ajamaan pikavuoroja. Nyt sekään ei enää houkuttele. Alalla toimivissa yrityksissä on myös suuria eroja. Toisiin löytyy kuljettajia helpommin kuin toisiin. Aikaisemmin mm. Koiviston Auto tytäryhtiöineen oli hyvän työnantajan maineessa, mutta eipä ole enää. Olisiko vaikutusta sillä, että omistaja on kasvoton sijoitusyhtiö eikä perinteinen perheyritys? Tampereen seudullakin vaikutti jokin aika sitten eräs surullisen kuuluisa pilipaliyritys, jolla vei yli vuosi aikaa kuljettajien löytymiseen kilpailutettuun liikenteeseen. Alan markkinahäirikkö Onnibus on myös kunnostautunut suurella vuorojen peruutusten määrällä, johon selitykseksi on tarjottu puuttuvia kuljettajia.

Tilausliikenne onkin sitten kokonaan oma juttunsa. Monissa tapauksissa se pyörii eläkeläisten voimalla. Joskus eläkeläiskerhojen matkoilla kuljettaja saattaa olla yksi porukan vanhimmista.

Toivotaan, että lähivuosina suurten ikäluokkien eläköityessä kuljettajatilanne helpottaa nuorten kuljettajien löytäessä alan uudelleen. Se olisi koko toimialan etu.

19

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      SDP:n ÄäriVasemmistolaiset Punikki-Kommunistit ja MyrkynVihreät Huume-Körhöt - Ei Yksinkertaisesti Kykene AutonRattiin ! - Ainaisessa Huume-ja Alkoholi Kierteessä olevia Ei voi Palkata Töihin !

      Hoitoon Ohaukseen Lähes Kaikki !

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🔞 ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­a­­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17974202B

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kun paronit alkoivat menettää otettaan alaan he maanittelivat poispotkimansa kuljettajat vaihtamaan alaa sanoen että ala on pilattu. Nimeltä mainiten muutamia kilpailijoita suorastaan mustamaalattiin. Poltetun maan taktiikka. Kun minulla ei enää mene hyvin, ei tarvitse kellään muullakaan mennä.

      • Anonyymi

        Ei kai kukaan voi olla noin lapsellinen? Että kun joku yhtiö irtisanoo kuljettajiaan ja samalla lopputilin hetkellä kertoo ettei sinne ja tuonne kannata mennä töihin?
        Kuka irtisanottu lotkauttaisi korvaa moiselle?
        Se, että Tamponi ja sen kylkiäiset eivät saa työntekijöitä johtuu vain ja ainoastaan taannoisesta kyvyttömästä johtamisesta. Eikä Capmanin osaaminen vieläkään vakuuta.


      • Anonyymi

        Miksiköhän mielestäsi monet kuljettajat viihtyivät näissä mollaamissasi ns. paronifirmoissa yleensä useita kymmeniä vuosia, jos ne olivat niin huonoja, kyvyttömiä ja muuta mainitsemaasi? En osaa sanoa mikä on johtanut nykyiseen tilanteeseen, mutta aivan varmasti jokin asia on selvästi muuttunut huonompaan suuntaan kun ala ei enää houkuta juuri ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan voi olla noin lapsellinen? Että kun joku yhtiö irtisanoo kuljettajiaan ja samalla lopputilin hetkellä kertoo ettei sinne ja tuonne kannata mennä töihin?
        Kuka irtisanottu lotkauttaisi korvaa moiselle?
        Se, että Tamponi ja sen kylkiäiset eivät saa työntekijöitä johtuu vain ja ainoastaan taannoisesta kyvyttömästä johtamisesta. Eikä Capmanin osaaminen vieläkään vakuuta.

        "Kuka irtisanottu lotkauttaisi korvaa moiselle?"

        Monikin on lotkauttanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän mielestäsi monet kuljettajat viihtyivät näissä mollaamissasi ns. paronifirmoissa yleensä useita kymmeniä vuosia, jos ne olivat niin huonoja, kyvyttömiä ja muuta mainitsemaasi? En osaa sanoa mikä on johtanut nykyiseen tilanteeseen, mutta aivan varmasti jokin asia on selvästi muuttunut huonompaan suuntaan kun ala ei enää houkuta juuri ketään.

        Kyllähän paronifirmat hyvin toimivat sukuoikeusaikana. Ei enää.


    • Anonyymi

      Lauri pilasi alan maineen

    • Anonyymi

      Kuskin hommassa ei voi näppärä luuria samaan aikaan.

    • Anonyymi

      Onnibus ei kylläkään hetkeen ole perunut vuoroja kuljettajapulan takia. Onnibussilla on myös paljon yhteistyö kumppaneita joilta pyytää apua jos hetkellinen kuljettajapula iskee.

      • Anonyymi

        Ja apua saadaan useinkin näiltä paroneiksi haukutuilta.
        On surkeaa touhua, jos kuljettajapulan takia joudutaan anomaan apua toisilta firmoilta.
        Ja huom! Laurin aikana apua ei saanut, nyt saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja apua saadaan useinkin näiltä paroneiksi haukutuilta.
        On surkeaa touhua, jos kuljettajapulan takia joudutaan anomaan apua toisilta firmoilta.
        Ja huom! Laurin aikana apua ei saanut, nyt saa.

        Moni liikennöitsijä antoi onnibussille anteeksi kun Lauri potkittiin sieltä ulos. Laurin potkut oli monelle anteeksipyyntö alan maineen pilaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja apua saadaan useinkin näiltä paroneiksi haukutuilta.
        On surkeaa touhua, jos kuljettajapulan takia joudutaan anomaan apua toisilta firmoilta.
        Ja huom! Laurin aikana apua ei saanut, nyt saa.

        Laurin aikana juurikin pyydettiin, nyt ei ole tosin apuja tarvittu hetkeen aikaan mutta mielestäni on parempi pyytää apua kuin jättää vuoroja ajamatta, se on sitä huonointa mainosta.


    • Anonyymi

      Niin kukapa täysjärkinen kuljettaja viihtyy esim hsl liikenteessä ,yleensä vielä liikennöitsiä on siedettävä , mutta hsl on tehnyt työstä täyttä helvettiä ,teet niin tai näin kuljettaja on aina tilivelvollinen , sieltä urkitaan ja valvotaan sekunttikellolla ,taitais entisen Stasin (itä saksa) valvojat olla kateellisia kuin hyvin valvonta nyky Suomessa toimii, mutta onhan niin eihän kuljettajat voi tehdä virheitä

    • Anonyymi

      Aloittaja oli kirjoittanut hyvän yhteenvedon. Hän selvästi tuntee alaa. Nostaisin esiin yhden asian hänen esittämistään syistä kuljettajapulaan, nimittäin järjenvastaisen kaupunkisuunnittelun. Tämä on mielestäni yksi suurimmista stressin aiheuttajista kaupunkiliikenteessä. Kaupunkien liikennesuunnittelijat ovat usein henkilöitä, joiden toimintaa ohjaa ideologinen näkemys. Tämä ilmenee mm. pyöräilijöiden aseman suhteettomana korostamisena ja autoliikenteen tarkoituksellisella haittaamisella ja hidastamisella. Paikallisbussien kuljettajille on varmasti äärimmäisen stressaavaa, kun koko ajan pitää varoa ahtaita risteyksiä, teräviä hidasteita ja ennen kaikkea pyöräilijöitä, jotka saattavat tulla risteykseen punaisten valojen palaessa, ajaa kiellettyyn ajosuuntaan jne...Kaiken lisäksi onnettomuuden sattuessa ei voi olla varma oikeuden päätöksestä, vaikka itse olisi toiminut täysin lakien mukaan. Olisiko kaupunkiympäristön järkeistäminen yksi tekijä, millä kuljettajapulaa voitaisiin helpottaa ja nykyisten kuljettajien työn mielekkyyttä lisätä?

      • Anonyymi

        Oletko käynyt Kööpenhaminassa? Sitä sanotaan maailman pyöräilypääkaupungiksi. Meillä ollaan siitä vielä aika kaukana. Mutta niin se vaan on, että nykyään on meilläkin liikenteessä paljon aiempaa enemmän pyöriä, sähköpyöriä, sähkömopoja ja skuutteja ja näille on raivattava kaupungeissa lisää tilaa.

        Toisaalta autottomat keskustat ovat normaali ilmiö useissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa, joten autoilta voidaan meilläkin nipistää kaupunkitilaa muille kulkumuodoille. Selvää tietysti on, että joukkoliikenne kuuluu kaupunkeihin ja olosuhteet sillekin pitäisi tehdä mahdollisimman hyviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko käynyt Kööpenhaminassa? Sitä sanotaan maailman pyöräilypääkaupungiksi. Meillä ollaan siitä vielä aika kaukana. Mutta niin se vaan on, että nykyään on meilläkin liikenteessä paljon aiempaa enemmän pyöriä, sähköpyöriä, sähkömopoja ja skuutteja ja näille on raivattava kaupungeissa lisää tilaa.

        Toisaalta autottomat keskustat ovat normaali ilmiö useissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa, joten autoilta voidaan meilläkin nipistää kaupunkitilaa muille kulkumuodoille. Selvää tietysti on, että joukkoliikenne kuuluu kaupunkeihin ja olosuhteet sillekin pitäisi tehdä mahdollisimman hyviksi.

        Hyvin monissa euroopan kaupungeissa ( niissä pienimmissäkin ) on hyvä joukkoliikenne, suomessa tähän ei päästä koska suurin osa valtion joukkoliikenne rahoista valuu VR:n pohjattomaan kaivoon.


    • Anonyymi

      Tekoälyä tarvittaisiin nyt linjuriin ja suihkariin?😁

    • Anonyymi

      Lauri pilasi alan maineen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      25
      3148
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      793
    3. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      760
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      710
    5. Mistä tietää, onko hän se oikea?

      Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      35
      607
    6. Miten voitkin olla aina niin fiksu

      ...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      32
      601
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      20
      549
    8. Mitä ajattelet

      Meistä nykyään.
      Ikävä
      41
      540
    9. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

      Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      3
      529
    10. Oletko varma

      Ettei meistä tule mitään?
      Ikävä
      40
      521
    Aihe