Eläkkeeltä töihin

Aattelin tuossa jotta voisin tehdä jotain työtä eläkkeellä ollessani. En ehkä kokopäiväistä mutta jotain kuitenkin. Enkä sitä työtä mistä jäin eläkkeelle se tie on katsottu loppuun.

Onkos teillä jollain kokemusta et olisi hankkiutunut jotain kautta töihin? Tietystikään minulla ei ole koulutusta muuhun kuin tuohon mistä jäin eläkkeelle mutta kai sitä jotain työtä löytyisi mihin ei tarvita koulutusta vai löytyykö?

239

2459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse ajattelin joku aika sitten samaa. Olin eri johtokunnissa, joista maksetaan palkkaa. Siinä tarvitsee olla äänestäjien suosio. Sitten kyllästyin päättämisen velmuiluun ja jäin määräaikojen jälkeen pois enkä enää pyrkinyt. Mutta ihan opettavainen kokemus.
      Sen jälkeen on ollut pari vapaaehtoisprojektia ja nyt on meneillään yksi, niissä ei tietenkään makseta mitään.
      En mene omalle alalleni mutta olen miettinyt josko menisin kauppaan töihin hyllyjä täyttämään ja myyjäksi. Ei Prisman vaatteiden, kosmetiikan ja kenkien myyjät ainakaan mitään osaa, Kun kysyy, alkavat lukea tuoteselostetta tai katsovat netistä. Ihan saman minkä pystyn itsekin tekemään. Toki laitteiden ja niiden varaosien myyjät on näköjään koulutettu koska tietävät aika hyvin.
      Lastentarhaan pääsisi apulaiseksi, jos suorittaisi ainakin hygieniapassin, ymmärtäsin että nettikurssi ja testi, passi Elintarvikevirastosta 6 eurolla.
      Hoitokotiin yritin, en päässyt ilman koulutusta. Vain järjestön kautta vapaaehtoistyöhön ulkoiluttamaan tai kurssin kautta saattohoitajaksi.
      Miten olisi kaljabaarit, niissä tuskin tarvitse koulutusta, voi olla että ne ovat kansoitetut maahanmuuttajille, heille varmaan kiitollinen homma, kun pärjää huonollakin kielitaidolla.
      Raksalle en ole kysynyt. Olisiko lauta- tai tiilimummon paikka, puutetta työntekijöistä ainakin on. Kunto kohenisi - ehkä - tai romahtaisi.
      Apteekin tekniseksi pääsee ilman koulutusta, kaikenlaista apuhommaa, laatikoiden availua ja purkkien järjestelyä ja kassalla oloa.

      • Anonyymi

        Kaljabaariin voi päästä ainoastaan blokkariksi ilman anniskelupassia, joten ei sinnekään noin vain mennä töihin.


    • Anonyymi

      Kaikenlaiseen puhelinasiakaspalveluun varmaan pääsee. Palkkauksesta en niinkään tiedä, mutta taitaa olla pitkälti provisiopalkka ainakin puhelinmyyjillä. Mutta näitä hommia varmaan voi tehdä myös kotona etänä.

    • Joku hyllyttäjä vois olla sopiva. Puhelinmyyntiin ehdoton nou nou. Ja kaupan kassa, ei kiitos. Eikä hoivat eikä lastenhoito.

      • Anonyymi

        Hyllyttäjiksi haluavia on pilvin pimein, myös koulutettuja mutta mikäpä se estäisi kysymästä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyllyttäjiksi haluavia on pilvin pimein, myös koulutettuja mutta mikäpä se estäisi kysymästä

        Työnantaja valitsee itselleen parhaat työntekijät. Ja muokkaa työnkuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyllyttäjiksi haluavia on pilvin pimein, myös koulutettuja mutta mikäpä se estäisi kysymästä

        Höpsis. Hyllyttämiseen ei ole koulutusta ja tulijoita tuskin on jonoksi.

        Kaupan alalla on kova työvoimapula huonojen palkkojen takia. Ehkä sen takia on alkanut näkyä kassatyössä paljon vanhoja ihmisiä.


    • Anonyymi

      Vero on korkea ja työ sitoo

      Lykkyä tykö

      • Entäs vuokrafirmat joissa saa itse valita mitkä vuorot haluaa ottaa ja näin suunnitella työnsä määrän?


      • Anonyymi

        Riippuu työstä kuinka se sitoo. Aina siitä jotain käteen jää ja voi jopa jossain kohtaa nostaa eläkkeen suuruuttakin. Tuskin tuossa on kuitenkaan se tulo se tärkein asia kysyjälle?


      • Anonyymi

        Eikös nykyinen hallitus kevennä työtätekevien eläkeläisten verotusta.
        Tietäis vaan jotain.. ei ole hoitoalasta kokemusta.. ehkä sitte jotain vapaaehtoisjuttua..
        että tuntisi tarpeelliseksi itsensä.. jollekin, johonkin..


      • Kysyin eläkeliitostani. Veroprosentti minulla töistä sama kuin eläkkeestä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Entäs vuokrafirmat joissa saa itse valita mitkä vuorot haluaa ottaa ja näin suunnitella työnsä määrän?

        Ystäväni oli eläkkeelle jäätyään jonkin aikaa vuokrafirman kirjoilla ja kävi keikkatöissä S-kaupoissa kassalla, mutta ei pitkään tykännyt . Päivittäin piti kytätä kännykkään tulevia työtarjouksia ja niitä itselle sopivia vuoroja ei voinut edes siitä kännykästä suoraan poimia vaan piti erikseen tietokoneelta tai läppäriltä varata haluamansa vuorot. No, jos ei kone ollut valmiiksi auki jo aamusta niin sieltähän nopeammat kerkesi ne vuorot viedä. Onhan tuommoinen minunkin mielestä aika typerä systeemi että aamulla heräät ennen kahdeksaa kyttäämään saatko sille päivälle keikkaa, vaikka haluat mennä vasta iltavuoroon töihin. Hyllyttäjiä ei kuulemma ollut vuokrafirman listoilla vaan kaupoilla vakituiset siinä hommassa ja he töissä aiemmin yleensä jo ennen kaupan avaamista isommissa kaupoissa, esim Cittarit. Ihan tämän päivän tietoa ei ole onko kuinka muuttuneet.
        Itse olin ennen eläköitymista vuokrafirman kautta töissä teollisuuspuolella tuotantotyöntekijänä ja pakkaajana ja pesulassa ja ne keikat mulle aina soitettiin ja kysyttiin kerkeenkö ja keikat oli aina useita päiviä kestäviä, ensimmäisessä paikassa jopa kuukausia.

        vn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ystäväni oli eläkkeelle jäätyään jonkin aikaa vuokrafirman kirjoilla ja kävi keikkatöissä S-kaupoissa kassalla, mutta ei pitkään tykännyt . Päivittäin piti kytätä kännykkään tulevia työtarjouksia ja niitä itselle sopivia vuoroja ei voinut edes siitä kännykästä suoraan poimia vaan piti erikseen tietokoneelta tai läppäriltä varata haluamansa vuorot. No, jos ei kone ollut valmiiksi auki jo aamusta niin sieltähän nopeammat kerkesi ne vuorot viedä. Onhan tuommoinen minunkin mielestä aika typerä systeemi että aamulla heräät ennen kahdeksaa kyttäämään saatko sille päivälle keikkaa, vaikka haluat mennä vasta iltavuoroon töihin. Hyllyttäjiä ei kuulemma ollut vuokrafirman listoilla vaan kaupoilla vakituiset siinä hommassa ja he töissä aiemmin yleensä jo ennen kaupan avaamista isommissa kaupoissa, esim Cittarit. Ihan tämän päivän tietoa ei ole onko kuinka muuttuneet.
        Itse olin ennen eläköitymista vuokrafirman kautta töissä teollisuuspuolella tuotantotyöntekijänä ja pakkaajana ja pesulassa ja ne keikat mulle aina soitettiin ja kysyttiin kerkeenkö ja keikat oli aina useita päiviä kestäviä, ensimmäisessä paikassa jopa kuukausia.

        vn

        Tuo työvuorojen kyttääminen nykypäivänä useallakin alalla tätä päivää ja varsinkin nuoriso tottunut siihen. Hyvä puoli et saa itse valita vuoronsa oman elämäntilanteensa mukaisesti. Hyvä juttu varsinkin jos vakituista työpaikkaa ei ole.


      • Anonyymi

        Vero ei ole korkea, puoliso tehnyt jo vuosia töitä olleessaan eläkkeellä ja kummastakin tulosta menee saman veroprosentin mukaan veroa, noin 30 %


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ystäväni oli eläkkeelle jäätyään jonkin aikaa vuokrafirman kirjoilla ja kävi keikkatöissä S-kaupoissa kassalla, mutta ei pitkään tykännyt . Päivittäin piti kytätä kännykkään tulevia työtarjouksia ja niitä itselle sopivia vuoroja ei voinut edes siitä kännykästä suoraan poimia vaan piti erikseen tietokoneelta tai läppäriltä varata haluamansa vuorot. No, jos ei kone ollut valmiiksi auki jo aamusta niin sieltähän nopeammat kerkesi ne vuorot viedä. Onhan tuommoinen minunkin mielestä aika typerä systeemi että aamulla heräät ennen kahdeksaa kyttäämään saatko sille päivälle keikkaa, vaikka haluat mennä vasta iltavuoroon töihin. Hyllyttäjiä ei kuulemma ollut vuokrafirman listoilla vaan kaupoilla vakituiset siinä hommassa ja he töissä aiemmin yleensä jo ennen kaupan avaamista isommissa kaupoissa, esim Cittarit. Ihan tämän päivän tietoa ei ole onko kuinka muuttuneet.
        Itse olin ennen eläköitymista vuokrafirman kautta töissä teollisuuspuolella tuotantotyöntekijänä ja pakkaajana ja pesulassa ja ne keikat mulle aina soitettiin ja kysyttiin kerkeenkö ja keikat oli aina useita päiviä kestäviä, ensimmäisessä paikassa jopa kuukausia.

        vn

        Ei ole pakko kytätä kännykkää kun sopii firman kanssa, että on käytettävissä esim. maanantaisin ja tiistaisin. Ihan voi itse sanella ehtonsa ja firma sitten ottaa tai jättää.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tuo työvuorojen kyttääminen nykypäivänä useallakin alalla tätä päivää ja varsinkin nuoriso tottunut siihen. Hyvä puoli et saa itse valita vuoronsa oman elämäntilanteensa mukaisesti. Hyvä juttu varsinkin jos vakituista työpaikkaa ei ole.

        Niinhän se on......itse en moiseen kyttäykseen lähtis. Kyllä niitä kaupan kassahommia ja entisen työn perusteella kahvilakeikkoja mullekin tyrkytettiin kun eläkkeelle jäin, mutta sanoin suoraan että olen jo työni tehnyt. Helppo oli kieltäytyä kun ei tarvitse kuin itseni elättää eikä perintöjä kerätä.

        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakko kytätä kännykkää kun sopii firman kanssa, että on käytettävissä esim. maanantaisin ja tiistaisin. Ihan voi itse sanella ehtonsa ja firma sitten ottaa tai jättää.

        Joo mutta itse on kuitenkin ne työvuorot varattava niistä tarjotuista, ei niitä firman puolesta sulle valita. Eli on se kytättävä tuleeko just niinä aamuina keikkatarjouksia vai ei.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kysyin eläkeliitostani. Veroprosentti minulla töistä sama kuin eläkkeestä.

        SINULLE ON VALEHDELTU

        Suomi on taantumuksellisen demariuden ja progressiivisen veroriiston maa

        eläkkeestä maksat marginaaliveron joka ylittää selvästi kokonaisveroprosetin

        https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elaketurva-kokonaisuutena/ajankohtaista-elakkeesta-ja-verotuksesta/

        Esimerkiksi 1 500 euron eläkkeestä veroprosentti on 13,4. Jos palkkatuloja on tämän lisäksi 6 000 euroa vuodessa, menee lisätuloista veroihin 26,7 prosenttia. Kokonaistulon vero- ja maksuprosentti on 16,7.


        Esimerkiksi 1 500 euron eläkkeestä veroprosentti on 13,4. Jos palkkatuloja on tämän lisäksi 6 000 euroa vuodessa, menee lisätuloista veroihin 26,7 prosenttia. Kokonaistulon vero- ja maksuprosentti on 16,7.


      • Anonyymi kirjoitti:

        SINULLE ON VALEHDELTU

        Suomi on taantumuksellisen demariuden ja progressiivisen veroriiston maa

        eläkkeestä maksat marginaaliveron joka ylittää selvästi kokonaisveroprosetin

        https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elaketurva-kokonaisuutena/ajankohtaista-elakkeesta-ja-verotuksesta/

        Esimerkiksi 1 500 euron eläkkeestä veroprosentti on 13,4. Jos palkkatuloja on tämän lisäksi 6 000 euroa vuodessa, menee lisätuloista veroihin 26,7 prosenttia. Kokonaistulon vero- ja maksuprosentti on 16,7.


        Esimerkiksi 1 500 euron eläkkeestä veroprosentti on 13,4. Jos palkkatuloja on tämän lisäksi 6 000 euroa vuodessa, menee lisätuloista veroihin 26,7 prosenttia. Kokonaistulon vero- ja maksuprosentti on 16,7.

        No minulla on sitten varmaankin verottajalta valeverokortti mahdollisia työtuloja varten😄.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta itse on kuitenkin ne työvuorot varattava niistä tarjotuista, ei niitä firman puolesta sulle valita. Eli on se kytättävä tuleeko just niinä aamuina keikkatarjouksia vai ei.

        No tuohonhan osaa varautua jos tuolle tielle lähtee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SINULLE ON VALEHDELTU

        Suomi on taantumuksellisen demariuden ja progressiivisen veroriiston maa

        eläkkeestä maksat marginaaliveron joka ylittää selvästi kokonaisveroprosetin

        https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elaketurva-kokonaisuutena/ajankohtaista-elakkeesta-ja-verotuksesta/

        Esimerkiksi 1 500 euron eläkkeestä veroprosentti on 13,4. Jos palkkatuloja on tämän lisäksi 6 000 euroa vuodessa, menee lisätuloista veroihin 26,7 prosenttia. Kokonaistulon vero- ja maksuprosentti on 16,7.


        Esimerkiksi 1 500 euron eläkkeestä veroprosentti on 13,4. Jos palkkatuloja on tämän lisäksi 6 000 euroa vuodessa, menee lisätuloista veroihin 26,7 prosenttia. Kokonaistulon vero- ja maksuprosentti on 16,7.

        Minulla pieni eläke, vain, n 1300€, siitä menee veroa 7%, teen osa-aikaisesti työtä sen verran että tienaan tonnin kuukaudessa, siitä vero on 12%, eli veroprossa kokonaisuudessaan noin 9%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla pieni eläke, vain, n 1300€, siitä menee veroa 7%, teen osa-aikaisesti työtä sen verran että tienaan tonnin kuukaudessa, siitä vero on 12%, eli veroprossa kokonaisuudessaan noin 9%.

        juuri näin. sosdem on takapajuinen mutta vero on progressiivinen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla pieni eläke, vain, n 1300€, siitä menee veroa 7%, teen osa-aikaisesti työtä sen verran että tienaan tonnin kuukaudessa, siitä vero on 12%, eli veroprossa kokonaisuudessaan noin 9%.

        Saatko kansaneläkettä?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Saatko kansaneläkettä?

        saan muutaman kympin, siinä sama 7% kun työeläkkeessäkin


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Entäs vuokrafirmat joissa saa itse valita mitkä vuorot haluaa ottaa ja näin suunnitella työnsä määrän?

        Pääkaupunkialue, vuokrafirma S töitä pilvin pimein.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kysyin eläkeliitostani. Veroprosentti minulla töistä sama kuin eläkkeestä.

        Minulta verottaja vie 40%
        Olen hoitoalalla.Ei siis kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta verottaja vie 40%
        Olen hoitoalalla.Ei siis kannata.

        Ei kannata valehdella:)

        Palkkatulosta veroa 40%, hyvät on tulot.

        Jos eläkkeestä menee veroa 40%, eläke on todella SUURI :)))


    • Anonyymi

      Itseäni ei ole vielä innostanut lähteä takaisin työelämään eläkkeelle päästyäni. Viimeisessä työpaikassani oli siivoojana eläkeläinen. Hänellä oli siivottavana kolme pientä konttorihuonetta, keittiötilat jossa 10 työntekijää kävi syömässä aamiaisen ja lounaan, kolme vessaa ja pukuhuone. Siivosi 20 tuntia kuukaudessa.
      Voit myös itse mennä tyomarkkinatori.fi sivustolle ja rajata hakua vaikka osa-aika, paikkakunta/lääni ym vaihtoehdoilla.

      • Anonyymi

        Rankkaa olisi.


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus.

      Tässä nyt eläkeikää pukkaa päälle kai kaikille tälle palstalle kirjoittaville, ajankohtainen aihe siis. Asia vaatii mun mielestä jokaisen kohdalla enenpikin mietintää.

      Mun mielipide on, eläkeikä on käsitteenäkin typerä. Osa jengistä täysin työkyvyttömiä melko nuorellakin iällä, osa kovassa tikissä vielä kymmeniäkin vuosia. Kyllä työkyky riippuu ihan muista asioista, kuin syntymävuodesta. Korostan yhtä juttua, suomessa ei ole eläkepakkoa.

      Noh osa kavereista on työkyvyttömyyseläkkeellä, monet töissä, vaikka ikää jo enenpikin. Mun mielestä työkyky on se määräävin asia. En tarkoita mitään pakkotyötä, mutta tosiasia on, ihminen pystyy tekemään monenlaista hommaa vanhempanakin. Se ei tarkoita, että sorvaa samalla sorvilla koko ikänsä, työ voi muuttua ja pitääkin muuttua teakijnsä mukana.

      Olemassa ammatteja, joista ei ikinä jäädä eläkkeelle. Usein taidealoja, kuten vaikkapa kirjailija, taidemaalari, muusikko. Esim, jörkka tuotti leffan ja julkaisi kirjan kasikymppisenä(tuhat sivua). Heppu toimi laajalla alueella kulttuuri-osastolla ja tavallaan teki samaa duunia koko elämänsä ajan. Koska pystyi tekemään.

      Tietenkään jotain duuneja ei edes fyysisesti pysty tekemään kuin rajallisen ajan. Ite tunnen paljon ihmisiä, joilla ollut fyysistä duunia ja vaikkapa jalat kuluneet loppuun. Noh, net ei tee enää niitä duuneja, monetkin toki tekee jotain ihan muuta hommaa vanhemmiten.

      Siis ihan mielen virkistyksekseen ihmiset hommailee jotain, eläke antaa perustoimeentuloa, mutta ei ihmiset duunaa pelkästään rahan takia. Totta tietenkin, rahanahneuskin innostaa duunailemaan. Loppupeleissä raha kuitenkin on aidosti sivuseikka. kyllä duunaamalla saa sitä paljon puhuttua sisältöä eloonsa paljon.

      Jokainen duunaa jotain myös eläkkeellä. Olkoot sitten puutarhahommia, lastenlasten hoitelemista, hyväntekeväisyyshommaa, tms. Voihan sitä tehdä jotain josta saa fyrkkaakin.

      En ota kantaa kouluttautumiseen muuten, mutta uuden jutun opettelukin voi olla hyvin piristävää, Ilman koulutustakin vaativia hommia on olemassa kyllä vieläkin. Kyselemällä ja kooklailemalla selviää.

      Noh, ite suhtaudun eläkeikään positiivisesti. Ei se mun elämää muuta oikein mitenkään, mutta hitto, viimeinkin pystyy sanomaan ammattinsa, että ei jokainen tollukka ala siitä saivartelmaan ja vittuileen. Mä olen siis pian eläkeläinen ja ylpeä tittelistäni. Asia käytännössä kyllä siis ei muutu oikein miksikään, hommailen, mitä hommailen. Nykyisellään tympinyt se selittäminen.

      Jokainen kykyjensä ja halujensa mukaan. Toistan edelleen, suomessa ei ole eläkepakkoa. Ja ei se iästä riipu, jokainen hommailee kuitenkin jotain, vaikka oiskin eläkeikäinen. Vanhuuseläke lopetettava käsitteenä. Olemassa oikeesti työkyvyttömiä, usein ihmiset pystyy duunaileen kykyjensä mukaan jotain, miksei duunaa, se omanlaisensa ongelma se, enenpi ihmisestä itsestään riippuva.

      =DW=

      • Anonyymi

        Onhan se noinkin, mutta en lähtisi vertaamaan esim kirjailijat tekee kuolemaansa asti hommia tai raudoittajat/sairaanhoitajat jää eläkkeelle, koska töiden raskaus takaa sen, ettei enää raskasta työtä tekevä pysty olemaan edes eläkeikään asti töissään, kun kroppa on jo rikki. Faktahan on se kuitenkin, teet sitten mitä työtä tahansa, ei voi välttyä miltään ikääntymisen mukanaan tuomalta vaivalta ja nehän tunnetusti vaan lisääntyy.
        Saahan sitä esittää 7-kymppisenä lehtien palstoilla olevansa teräskunnossa nuoren vaimon vieressä paistattelemassa kuolemattomuuttaan ja terveyttään, kunnes toisin käy. Tirdät varmaan, kehen viittaan?
        No yhtäkaikki, tehköön ne, jotka haluaa tehdä töitä, eläköön eläke-elämää ne, jotka haluaa. Vielä on valinnan vapaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se noinkin, mutta en lähtisi vertaamaan esim kirjailijat tekee kuolemaansa asti hommia tai raudoittajat/sairaanhoitajat jää eläkkeelle, koska töiden raskaus takaa sen, ettei enää raskasta työtä tekevä pysty olemaan edes eläkeikään asti töissään, kun kroppa on jo rikki. Faktahan on se kuitenkin, teet sitten mitä työtä tahansa, ei voi välttyä miltään ikääntymisen mukanaan tuomalta vaivalta ja nehän tunnetusti vaan lisääntyy.
        Saahan sitä esittää 7-kymppisenä lehtien palstoilla olevansa teräskunnossa nuoren vaimon vieressä paistattelemassa kuolemattomuuttaan ja terveyttään, kunnes toisin käy. Tirdät varmaan, kehen viittaan?
        No yhtäkaikki, tehköön ne, jotka haluaa tehdä töitä, eläköön eläke-elämää ne, jotka haluaa. Vielä on valinnan vapaus.

        Juurikin näin, VAPAUS VALITA.


    • Anonyymi

      Itse olen työnt aloitanut 15 vuotiaana tytönä.Ainoat lomat oli kesälomat,äityslomat. talvilomat.Joskus mutama päivä sairaslomaa.Ihan jätyäni eläkelle.Päätin päivääkän en tee työtä sen jälkeen.Olen kerinyt autaa sukulaista jolla muistisairaus ja ystäväkin.Molemat kuoleet. Olen opinut nautii ulkoilusta kaikina vuoden aikoina.Vanhat sukset jotka ovat ostettu 80-luku otettu käytöön talvella.Vaikka työtä hihtää nivelrikko polvilla,menen lähimetsän laduille.Sama asia oli luistimien kanssa. Lasen lasiakin hoisin kun tarve oli ja olivat pieniä.Isoja rahoja ei ole.Kun elän yksin.Ei edes lesken eläkettä tai sosiali tukia. Käytän kuitenkin elämääni hyvin.Rahaa ei mene alkon ,ei tupakaan. Nautin elämästäni,Jokaisesta nousevasta aamusta ja itselle sanon hyvää yötä kitos tästä päivästä,Yksi tutavani tekee keikka työ eläkellä.Sanoo kun ei mutakaan elämää.Niin tekee työ.Tarjolla on monen moista senjori jumpat ilmaset,senjori keskukset Helsinki.KuinAinakin Helsinki paljon puuhaa Asukastaloissa.Sekä CDiakonisalaitoksen eri toiminta pisteissä D-asemat.Kaiki ilmasta.

      • Minä olen tehnyt jossain muodossa töitä yksitoistavuotiaasta. Tietenkin ensin vain loma-aikoina. Nykyisin yksitoistavuotiasta ei saa edes laittaa töihin. Kahdeksantoistavuotiaasta olen elantoni tavalla tai toisella itse hankkinut. 37 vuotta vakituisessa työssä kahdella eri työnantajalla.

        Nyt kun olen eläkkeellä ja jonkin aikaa nauttinut siitä että ei tarvitse kellon mukaan kulkea töissä voisin ajatella jotain tekeväni. Ihan erilaista mitä tähän asti jos se mahdollista.


    • Anonyymi

      Joko on siilille näiltä sivuilta työpaikka löytynyt.
      Kai sitä jotain löytyis, mutta se ja tämä mulle ei kelpaa, mutta kai sitä jotain, ehkä, kenties, mahdollisesti.
      Yhtä tyhjää lapsellista jaarittelua, ehkä, ei sittenkään, jospa, kyllä varmaan jotain mutku emmäsitä enkä sitä mut kyl varmaan jotain, kertokaa, saivarrelkaa...

      • Juu ja joidenkin aika kuluu naama happamana kettuillessa. Juuri sitä pyrin välttämään 😏.


    • Anonyymi

      Iltiksessä oli kertomus sairaanhoitajasta joka työskenteli 67 asti . Eläkkeen suuruus kohosi 5000 € josta vero on 30% , joten hommat kannattavat jos on haluja ja tilanne on sopiva .

      • Anonyymi

        Täysin huuhaa- tarinoita.
        Jos hoitsun kk- palkka on luokkaa 3300 €/kk, työeläke olis tuosta se max 60 % eli 2000 €/kk. ja jos vaikka palkka olisi hieman korkeampikin, ei kahden lisävuoden kertymä ikimaailmassa voi yli kaksinkertaistaa eläkkeen suuruutta. Ei se eläke voi nousta SUUREMMAKSI kuin mikä koskaan on ollut ansiotulo...
        Ajatelkaa nyt loogisesti ja realistisesti mitä uskotte...
        ja sitten toinen juttu jota ei yleensä ymmärretä ajatella. Jos täyden eläkkeen saisi viimeistään 65- ikäisenä mutta jatkaa töuissä 67- vuotiaaksi, mitä siinä tapahtuu, humpsista vaan, siinä jäi jo ansaittu kahden vuoden eläke saamatta, omaa itselle kuuluvaa rahaa jäi ottamatta...eli jos eläke olisi vaikkapa 2000 €/kk, jää ottamatta 48000 € itselle kuuluvaa rahaa...Tuo raha tulisi mitään tekemättä mutta ei, halutaan painaa niska limassa töitä ja jättää ansaittu eläke ottamatta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin huuhaa- tarinoita.
        Jos hoitsun kk- palkka on luokkaa 3300 €/kk, työeläke olis tuosta se max 60 % eli 2000 €/kk. ja jos vaikka palkka olisi hieman korkeampikin, ei kahden lisävuoden kertymä ikimaailmassa voi yli kaksinkertaistaa eläkkeen suuruutta. Ei se eläke voi nousta SUUREMMAKSI kuin mikä koskaan on ollut ansiotulo...
        Ajatelkaa nyt loogisesti ja realistisesti mitä uskotte...
        ja sitten toinen juttu jota ei yleensä ymmärretä ajatella. Jos täyden eläkkeen saisi viimeistään 65- ikäisenä mutta jatkaa töuissä 67- vuotiaaksi, mitä siinä tapahtuu, humpsista vaan, siinä jäi jo ansaittu kahden vuoden eläke saamatta, omaa itselle kuuluvaa rahaa jäi ottamatta...eli jos eläke olisi vaikkapa 2000 €/kk, jää ottamatta 48000 € itselle kuuluvaa rahaa...Tuo raha tulisi mitään tekemättä mutta ei, halutaan painaa niska limassa töitä ja jättää ansaittu eläke ottamatta...

        Ei työtulot vaikuta työeläkkeen määrään. Toisin sanoen sehän on kannattavaa tehdä töitä eläkeläisenä ja saa vielä palkkatuloa sen normieläkkeen lisäksi :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työtulot vaikuta työeläkkeen määrään. Toisin sanoen sehän on kannattavaa tehdä töitä eläkeläisenä ja saa vielä palkkatuloa sen normieläkkeen lisäksi :)

        Eikö, mistäs se työeläke sitten maksetaan ellei työtuloista maksetuista työeläkevakuutusmaksuista?
        No joo, et nyt hoksannut, vastasin kommenttiin joka käsitteli jotain muka sairaanhoitajaa joka jäi eläkkeelle 67- vuotiaana.
        On kaksi eri asiaa mennä töihin eläkeläisenä tai jäädä eläkkeelle myöhemmin kuin mikä olisi mahdollista, ymmärrätkö?
        Tiedän useita tapauksia joissa on kyse juuri siitä että ei jäädä eläkkeelle esim. 65- vuotiaana vaan ollaan töissä vielä esim. kaksi vuotta ja jäädään vasta 67- vuotiaana eläkkeelle. Sen hölmömpää liikettä ei ihminen juurikaan voi tehdä...Tuo tietenkin kartuttaa eläkettä tuokin "lisäaika" mutta on sekin laskettu kuinka kauan pitää olla eläkkeellä jotta se hieman suurempi eläke korvaa esim. 65- 67- vuotiaana nostamatta jääneen eläkkeen osan ja se on muuten luokkaa 13- 15 vuotta, kyllä kannattaa. Ja jos tuo ihan tarkkaan laskettaisiin huomioiden myös eläkeläisen verotuksen kova progressio ja tuolla tavoin korottuvan eläkkeen koventunut verotus ja aina vain huonammalta näyttäisi.
        Eläkeläisenä töihin meno on sitten hieman toinen asia.


      • Anonyymi

        Tuo eläkkeenkasvu on suuri valhe. Toimii varmaan hyvä veli -kerholaisille, mutta suuri kusetusvale duunarille.
        Älä usko kaikkea, mitä valemedia kertoo.
        Työttömyyskin parantuisi, jos eläkkeelle olisi kaikkien vara jäädä ja otettaisiin tilalle nuoria. Toinen virhe on se, että pitää joka hommaan olla koulutus ja unohdettu kokonaan oppisopimus. Kaikkihan varmaan ymmärtää sanonnan "työ tekijäänsä opettaa". Kirjoista se oppi ei löydy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo eläkkeenkasvu on suuri valhe. Toimii varmaan hyvä veli -kerholaisille, mutta suuri kusetusvale duunarille.
        Älä usko kaikkea, mitä valemedia kertoo.
        Työttömyyskin parantuisi, jos eläkkeelle olisi kaikkien vara jäädä ja otettaisiin tilalle nuoria. Toinen virhe on se, että pitää joka hommaan olla koulutus ja unohdettu kokonaan oppisopimus. Kaikkihan varmaan ymmärtää sanonnan "työ tekijäänsä opettaa". Kirjoista se oppi ei löydy.

        Ei oppusopimusta ole unohdettu. Kyllä se on ihan käypää toimintaa tänä päivänä useilla aloilla.


    • Anonyymi

      Vuokrafirmaan työn hakijaksi Eläkeellä.Kauppaa itsesi Vuokrafirmaan 900€/kk.
      tulo ei vaikuta eläkeeseen muutoin kuin nostaa sitä sitten kun lopetat työt.
      Saat itse määrätä työkykyjesi mukaisen tuntimäärän ,tuolle 900€/kk tulolle.
      Tämä sama pätee myös TE-keskuksen työn haussa.
      65 vuotiaana,hyvä kuntoinen saa kyllä töitä,60h(kk,tätä nämä TV:ssä jopa mainostavat.

      • Kyllä. Vuokrafirmaa olen vaihtoehtona vakavasti harkinnut. Pitäisi vaan tarttua toimeen ja ottaa yhteyttä. Käydä haastattelussa jossa kuulen mitä edellyttää ja kuulevat minun toiveeni.


    • Anonyymi

      Juu kiusataan nuorempia etteivät vaan pääse töihin.Kynsin hampain pidetään kiinni työpaikasta vaikka pitäs olla eläkkeellä ja rahallisesti takkiin tulee että ropisee.Kiusa se on mikä pitää mielen virkeänä.

      • Jokainen kantaa oman kortensa kekoon ja jos Suomessakin on työntekijäpula eläkeläisiä huudetaan hätiin. Mietis sitä.


      • Anonyymi

        Esimerkiksi varhaiskannon jakajista jatkuva pula, ei kelpaa nuorille kun pitää aamuvarhaisella selvinpäin nousta ja lähteä töihin. Ikäihmiselle hyvää liikuntaa, voi valita monenako aamuna viikosta haluaa työskennellä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi varhaiskannon jakajista jatkuva pula, ei kelpaa nuorille kun pitää aamuvarhaisella selvinpäin nousta ja lähteä töihin. Ikäihmiselle hyvää liikuntaa, voi valita monenako aamuna viikosta haluaa työskennellä!

        Yötyömpoissuljettu vaihtoehdoista. Pitää ajatella myös omaa terveyttään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi varhaiskannon jakajista jatkuva pula, ei kelpaa nuorille kun pitää aamuvarhaisella selvinpäin nousta ja lähteä töihin. Ikäihmiselle hyvää liikuntaa, voi valita monenako aamuna viikosta haluaa työskennellä!

        Ei kelpais mullekkaan. Kaupungeissa saat pelätä henkesi edestä kulkiessas pimeillä kujilla ja maalla taas varsinkin talvella, tiet hoitamatta, omalla autolla ja bensakulut naurettavat.


    • Anonyymi

      Peruvatko tuomarit päätöksiään?

      • Miten liittyy aiheeseen?


    • Anonyymi

      Ainakin hoiva-avustajia, henkilökohtaisia avustajia ja päiväkotiavustajia tarvitaan. Siivouspuolella on aina töitä tarjolla.

      Itselläni on juuri sattuimoisin tänään iltapäivällä keskustelua työnantajan kanssa työstä eli ole vast'ikään jäänyt eläkkeelle ja minulle tarjottiin keikkaluonteista työtä opetuksen ja ohjauksen parissa; jos palkasta päästään yhteisymmärrykseen tulen varmastikin tekemään muutaman päivän kuussa töitä.

      • Anonyymi

        Jäin 3kk sairauslomalle, 59v 7kk iässä, 60v pääsin eläkkeelle. Aloitin välittömästi, oman kehon ja terveyden hoitamisen painonpudotuksineen ym.

        Tunti liikuntaa päivässä, 80 neliön asunnon vaihto samassa yhtiössä 54 neliöiseen, katumaasturin vaihto pieneen, mustaan hybrid-autoon. Uuteen kotiin, kaikki kodinkoneet uusiin saksalaisiin, M-merkkisiin, kestäviin, pitkäikäisiin.
        65" televisio asennettuna, lisäkaijuttumilla ja kunnon tv.tuoli , jota mulla ei ole koskaan ollut.

        Siitä alkoi uusi jakso yksinasuvan, kahdesti avioliitossa olleen uusi elämä.
        Eläke ainoastaan 1750 euroa käteen, mutta velkaakaan ei ole ja asunnonvaihtorahoilla sain kaikki koneet ja laitteet hankittua ja auton vaihdettua,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäin 3kk sairauslomalle, 59v 7kk iässä, 60v pääsin eläkkeelle. Aloitin välittömästi, oman kehon ja terveyden hoitamisen painonpudotuksineen ym.

        Tunti liikuntaa päivässä, 80 neliön asunnon vaihto samassa yhtiössä 54 neliöiseen, katumaasturin vaihto pieneen, mustaan hybrid-autoon. Uuteen kotiin, kaikki kodinkoneet uusiin saksalaisiin, M-merkkisiin, kestäviin, pitkäikäisiin.
        65" televisio asennettuna, lisäkaijuttumilla ja kunnon tv.tuoli , jota mulla ei ole koskaan ollut.

        Siitä alkoi uusi jakso yksinasuvan, kahdesti avioliitossa olleen uusi elämä.
        Eläke ainoastaan 1750 euroa käteen, mutta velkaakaan ei ole ja asunnonvaihtorahoilla sain kaikki koneet ja laitteet hankittua ja auton vaihdettua,

        Okei, kiva tietää eläketarinasi.

        JOs sinulla jää eläkkeestä käteen "ainoastaan" 1750, olet hyvätuloinen eläkeläinen vaikka näyttäisi siltä, että mielellään miellät (tai sitten vain keljuilet muille) itsesi eri kastiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Okei, kiva tietää eläketarinasi.

        JOs sinulla jää eläkkeestä käteen "ainoastaan" 1750, olet hyvätuloinen eläkeläinen vaikka näyttäisi siltä, että mielellään miellät (tai sitten vain keljuilet muille) itsesi eri kastiin.

        Onpa täällä persaukista porukkaa eläkkeelle, kun vielä pitää mennä duuniin.
        Eikö vapaaehtoistyö tai lastenlasten hoitaminen oli mitään.
        Jaa niin, kun siitä ei makseta mitään.
        Ja onhan joillakin vielä vanhemmatkin elossa.

        Antakaa nyt nuorempien hoitaa nämä hyllyjen täyttämiset ja kassahommat.

        Kutokaa sukkaa kiikkustuolissa ja muistelkaa sitä 50n vuoden raadantaa jossain kapitalistien hikisessä pajassa.

        Relatkaa vanhukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, kiva tietää eläketarinasi.

        JOs sinulla jää eläkkeestä käteen "ainoastaan" 1750, olet hyvätuloinen eläkeläinen vaikka näyttäisi siltä, että mielellään miellät (tai sitten vain keljuilet muille) itsesi eri kastiin.

        Paperimieskaverini, tehnyt vuosia töitä koneenhoitajana, eläke käteen reilusti yli 2000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäin 3kk sairauslomalle, 59v 7kk iässä, 60v pääsin eläkkeelle. Aloitin välittömästi, oman kehon ja terveyden hoitamisen painonpudotuksineen ym.

        Tunti liikuntaa päivässä, 80 neliön asunnon vaihto samassa yhtiössä 54 neliöiseen, katumaasturin vaihto pieneen, mustaan hybrid-autoon. Uuteen kotiin, kaikki kodinkoneet uusiin saksalaisiin, M-merkkisiin, kestäviin, pitkäikäisiin.
        65" televisio asennettuna, lisäkaijuttumilla ja kunnon tv.tuoli , jota mulla ei ole koskaan ollut.

        Siitä alkoi uusi jakso yksinasuvan, kahdesti avioliitossa olleen uusi elämä.
        Eläke ainoastaan 1750 euroa käteen, mutta velkaakaan ei ole ja asunnonvaihtorahoilla sain kaikki koneet ja laitteet hankittua ja auton vaihdettua,

        Pitäiskö sinun vaihtaa kuitenkin telkkari jo vähän suurempaan?
        Minulla ei ole muuten ollut telkkaria yli 30 vuoteen, olen sijoittanut nekin rahat ja jo moneen kertaan tuottoineen nostanutkin.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Onpa täällä persaukista porukkaa eläkkeelle, kun vielä pitää mennä duuniin.
        Eikö vapaaehtoistyö tai lastenlasten hoitaminen oli mitään.
        Jaa niin, kun siitä ei makseta mitään.
        Ja onhan joillakin vielä vanhemmatkin elossa.

        Antakaa nyt nuorempien hoitaa nämä hyllyjen täyttämiset ja kassahommat.

        Kutokaa sukkaa kiikkustuolissa ja muistelkaa sitä 50n vuoden raadantaa jossain kapitalistien hikisessä pajassa.

        Relatkaa vanhukset.

        Harvoin olen samaa mieltä 2Lesken kanssa, mutta tässä asiassa 100%:sti. Nuorien täytyy saada työkokemusta ja opetella sosiaalista käyttäytymistä työelämässä ja ennenkaikkea rahaa. Heiltä ei saa viedä tulevaisuuden haaveita ja unelmia.
        Monet tarvitsevat nuo muutaman tunninkin ansiot opiskeluaikana kun kirjatkin maksavat maltaita. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia jotka maksaisivat opiskelun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin olen samaa mieltä 2Lesken kanssa, mutta tässä asiassa 100%:sti. Nuorien täytyy saada työkokemusta ja opetella sosiaalista käyttäytymistä työelämässä ja ennenkaikkea rahaa. Heiltä ei saa viedä tulevaisuuden haaveita ja unelmia.
        Monet tarvitsevat nuo muutaman tunninkin ansiot opiskeluaikana kun kirjatkin maksavat maltaita. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia jotka maksaisivat opiskelun.

        Minä taas olen sitä mieltä että aihetta käsitellään eläkeläisen työmahdollisuuden kannalta kun sen joku on avannut. Ja muutamia on aihe näköjään kiinnostanut. Huonompiakin aiheita on, joten kiitos aloittajalle.
        Joku voi saada näistä vinkkejä jos on halua tehdä töitä. Tuskin näihin työehdotuksiin mitään ryntäystä tulee, että näiden vuoksi nuorisotyöttömyys lisääntyisi juurikaan. On kiva tietää monipuolisesti yhteiskunnan asioista, meni sitten töihin tai ei.
        Oma työsarkani menee siten että alkuvuosikymmenet olin huonompipalkkaisessa työssä ja viimesellä pyydettiin hyväpalkkaiseen. Kun näistä lasketaan keskiansio, eläke putosi viimeiseen palkkaan nähden aika paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas olen sitä mieltä että aihetta käsitellään eläkeläisen työmahdollisuuden kannalta kun sen joku on avannut. Ja muutamia on aihe näköjään kiinnostanut. Huonompiakin aiheita on, joten kiitos aloittajalle.
        Joku voi saada näistä vinkkejä jos on halua tehdä töitä. Tuskin näihin työehdotuksiin mitään ryntäystä tulee, että näiden vuoksi nuorisotyöttömyys lisääntyisi juurikaan. On kiva tietää monipuolisesti yhteiskunnan asioista, meni sitten töihin tai ei.
        Oma työsarkani menee siten että alkuvuosikymmenet olin huonompipalkkaisessa työssä ja viimesellä pyydettiin hyväpalkkaiseen. Kun näistä lasketaan keskiansio, eläke putosi viimeiseen palkkaan nähden aika paljon.

        Muun muassa Eläketurvakeskus, työeläkevakuuttaja Keva sekä työ- ja elinkeinoministeriö ovat aiemmin kertoneet, että yhä useampi eläkeläinen käy töissä.

        Suomessa on aloittanut mm. eläkeläisille suunnattu työnhakualusta.
        Omakeikka.fi-sivusto avattiin kesäkuussa, ja ideana on, että eläkeläiset voivat etsiä sieltä itselleen sopivaa keikkatyötä ja työnantajat keikkatyöntekijöitä.

        Yhä useampi eläkeläinen käy ja haluaa käydä töissä ja työnantajat ovat huomanneet miten valtava potentiaali heissä piilee. Parasta on että työnteko eläkeläiselle on vapaaehtoista. Jos sukankutominen kiikkustuolissa riittää niin mikäpä siinä. Kaikille ei riitä ja syy ei ole pelkästään raha.


      • Siili2 kirjoitti:

        Muun muassa Eläketurvakeskus, työeläkevakuuttaja Keva sekä työ- ja elinkeinoministeriö ovat aiemmin kertoneet, että yhä useampi eläkeläinen käy töissä.

        Suomessa on aloittanut mm. eläkeläisille suunnattu työnhakualusta.
        Omakeikka.fi-sivusto avattiin kesäkuussa, ja ideana on, että eläkeläiset voivat etsiä sieltä itselleen sopivaa keikkatyötä ja työnantajat keikkatyöntekijöitä.

        Yhä useampi eläkeläinen käy ja haluaa käydä töissä ja työnantajat ovat huomanneet miten valtava potentiaali heissä piilee. Parasta on että työnteko eläkeläiselle on vapaaehtoista. Jos sukankutominen kiikkustuolissa riittää niin mikäpä siinä. Kaikille ei riitä ja syy ei ole pelkästään raha.

        Lisään vielä että työnantaja päättää palkkako nuoren vai eläkeläisen. Nuoret ovat kysyttyjä mutta heillä ei ole sitä elämön-ja työkokemusta mikä eläkeläiselle on karttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas olen sitä mieltä että aihetta käsitellään eläkeläisen työmahdollisuuden kannalta kun sen joku on avannut. Ja muutamia on aihe näköjään kiinnostanut. Huonompiakin aiheita on, joten kiitos aloittajalle.
        Joku voi saada näistä vinkkejä jos on halua tehdä töitä. Tuskin näihin työehdotuksiin mitään ryntäystä tulee, että näiden vuoksi nuorisotyöttömyys lisääntyisi juurikaan. On kiva tietää monipuolisesti yhteiskunnan asioista, meni sitten töihin tai ei.
        Oma työsarkani menee siten että alkuvuosikymmenet olin huonompipalkkaisessa työssä ja viimesellä pyydettiin hyväpalkkaiseen. Kun näistä lasketaan keskiansio, eläke putosi viimeiseen palkkaan nähden aika paljon.

        Työeläke ei määräydy suoraan keskiansion mukaan vaan sitä kertyy eli karttuu kaiken aikaa kun palkkaa saa. Kun se kertymä prosentuaalisesti on aikojen saatossa myös himean muuttunut (huonontunut) ei keskiansio siksikään ole suoraan toimiva määritelmä. Eikä muuten siksikään että olisi osattava huomioida myös kuinka palkansaajan käteen jäävä palkanosuus on senkin takia pienentynyt että hänen maksuosuuttaan eläkevakuutusmaksujen maksamisesta on kaiken aikaa lisätty samalla kun työnantajn osuutta on pienennetty. Tämä ei tietenkään itse eläkkeeseen vaikuta mutta sekin vaikuttaa siihen koko työuran ja eläkkeelläoloajan aikana lopulta käteen jäävän rahan määrään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö sinun vaihtaa kuitenkin telkkari jo vähän suurempaan?
        Minulla ei ole muuten ollut telkkaria yli 30 vuoteen, olen sijoittanut nekin rahat ja jo moneen kertaan tuottoineen nostanutkin.

        Pitäisikö ? Mieti sitä yöllä kusivaipoissa nukkuessasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö ? Mieti sitä yöllä kusivaipoissa nukkuessasi.

        Kirjoitustesi perusteella sinun junasi työnhakijana meni jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitustesi perusteella sinun junasi työnhakijana meni jo.

        Meinaatko, että 65" television omistus vaikuttaisi joitenkin työnsaantiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitustesi perusteella sinun junasi työnhakijana meni jo.

        Onko sinut lattaperse palkattu tänne vinoilemaan,


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Onpa täällä persaukista porukkaa eläkkeelle, kun vielä pitää mennä duuniin.
        Eikö vapaaehtoistyö tai lastenlasten hoitaminen oli mitään.
        Jaa niin, kun siitä ei makseta mitään.
        Ja onhan joillakin vielä vanhemmatkin elossa.

        Antakaa nyt nuorempien hoitaa nämä hyllyjen täyttämiset ja kassahommat.

        Kutokaa sukkaa kiikkustuolissa ja muistelkaa sitä 50n vuoden raadantaa jossain kapitalistien hikisessä pajassa.

        Relatkaa vanhukset.

        Mitä muuta sulta on jäänyt väliin? Etkö ole kuullut, kun yhteiskunta / päättäjät yrittävät ja koettavat saada eläkeläisiä takaisin töihin? Sattuneesta syytä. Sekin on tainnut jäädä sulta väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö sinun vaihtaa kuitenkin telkkari jo vähän suurempaan?
        Minulla ei ole muuten ollut telkkaria yli 30 vuoteen, olen sijoittanut nekin rahat ja jo moneen kertaan tuottoineen nostanutkin.

        Vaihda vaippa ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö sinun vaihtaa kuitenkin telkkari jo vähän suurempaan?
        Minulla ei ole muuten ollut telkkaria yli 30 vuoteen, olen sijoittanut nekin rahat ja jo moneen kertaan tuottoineen nostanutkin.

        Otappa yhteys alueesi terveyskeskukseen ja kerro heille ogelmastasi,

        " En saa nukuttua, kun ajattelen kokoajan vaihtaako eräs palstalainen television suurenpaan vai ei"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäin 3kk sairauslomalle, 59v 7kk iässä, 60v pääsin eläkkeelle. Aloitin välittömästi, oman kehon ja terveyden hoitamisen painonpudotuksineen ym.

        Tunti liikuntaa päivässä, 80 neliön asunnon vaihto samassa yhtiössä 54 neliöiseen, katumaasturin vaihto pieneen, mustaan hybrid-autoon. Uuteen kotiin, kaikki kodinkoneet uusiin saksalaisiin, M-merkkisiin, kestäviin, pitkäikäisiin.
        65" televisio asennettuna, lisäkaijuttumilla ja kunnon tv.tuoli , jota mulla ei ole koskaan ollut.

        Siitä alkoi uusi jakso yksinasuvan, kahdesti avioliitossa olleen uusi elämä.
        Eläke ainoastaan 1750 euroa käteen, mutta velkaakaan ei ole ja asunnonvaihtorahoilla sain kaikki koneet ja laitteet hankittua ja auton vaihdettua,

        Niin ja tarinasi sanoma oli? Tarkoitan, muutakin kuin elvistely?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Onpa täällä persaukista porukkaa eläkkeelle, kun vielä pitää mennä duuniin.
        Eikö vapaaehtoistyö tai lastenlasten hoitaminen oli mitään.
        Jaa niin, kun siitä ei makseta mitään.
        Ja onhan joillakin vielä vanhemmatkin elossa.

        Antakaa nyt nuorempien hoitaa nämä hyllyjen täyttämiset ja kassahommat.

        Kutokaa sukkaa kiikkustuolissa ja muistelkaa sitä 50n vuoden raadantaa jossain kapitalistien hikisessä pajassa.

        Relatkaa vanhukset.

        Vapaaehtoistyöstä tai lastenlasten hoidosta ei saa palkkaa, siksi persaukisten (jonka itse mainitsit), on tehtävä töitä pienen eläkkeen päälle. Ymmärrätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että 65" television omistus vaikuttaisi joitenkin työnsaantiin.

        Hahhah, mitä h**tiä edes 65-tuumasella tekee? Näkee ne uusinnat pienemmästäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah, mitä h**tiä edes 65-tuumasella tekee? Näkee ne uusinnat pienemmästäkin.

        En tunne ketään jolla olisi alle 65" televisio, mutta alle 3" k*lli löytyy muutamilta.

        t. Liisa-Marja


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lisään vielä että työnantaja päättää palkkako nuoren vai eläkeläisen. Nuoret ovat kysyttyjä mutta heillä ei ole sitä elämön-ja työkokemusta mikä eläkeläiselle on karttunut.

        Eikä sitä kartu, kun eivät pääse töihin.

        Työnantaja ottaa mieluummin eläkeläisen, kun eläkeläinen polkee palkkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sitä kartu, kun eivät pääse töihin.

        Työnantaja ottaa mieluummin eläkeläisen, kun eläkeläinen polkee palkkoja.

        mistä olet saanut tiedon eläkeläisten palkkojen polkemisesta? itse ainakin saan kaikki vuosilisät ja aloittelijan palkka on paljon pienempi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että 65" television omistus vaikuttaisi joitenkin työnsaantiin.

        Kiitos makeista nauruista, voihan olla ettei alle 65"tv:n omistajaa palkata töihin..


    • Anonyymi

      Ei se eläke voi nousta SUUREMMAKSI kuin mikä koskaan on ollut ansiotulo...


      Sairaanhoitajalla varmaan näin mutta muuten tuo ei ole totta

      minulla on sama eläke kuin palkka (kun lomarahaa ei oteta huomioon) muutaman
      kympin tarkkuudella

      tiedän myös erään tavisrouvan jonka eläke on 20 prosenttia yli palkan

      tämä johtuu siitä, jos työura on laskeva

      eli nuorena oli paljon hyväpalkkaisia johtavan jne tehtäviä
      ja vanhana vain teki jotain ajan kuluksi ja palkka sitten indeksikorjattiin
      ja eläkettä tulee yli viimeisen palkan

      • Anonyymi

        Esimerkki eläkkeen kertymisestä yhdeltä vuodelta

        Jos vuosiansiosi ovat 40 000 euroa. Näistä sinulle kertyy eläkettä seuraavasti:

        40 000 euroa × 1,5 % : 12 = 50 euroa/kk

        Työeläkkeeseen vaikuttaa myös oman ikäluokkasi elinaikakerroin, jolla kertynyt eläke kerrotaan.


      • Anonyymi

        Täysin väärin jälleen ideoitu!
        Mikäli työeläkeindeksiä tarkoitat, sinä ei muistella erikseen millainen palkkasi on joskus ollut, se tehdään prosenttikorotuksena senhetkiseen eläkkeeseesi ja sillä simppeli. Esim. tämän vuoden alusta työeläkkeet nousivat 6,9 prosenttia kaikille työeläkkeen saajille.
        Teoriassa sekin olisi mahdollista että oltuaan esim. 40 vuotta eläkkeellä henkilön eläke indeksikorotusten jälkeen nousisikin viimeistä palkkaa vastaavaksi mutta sehän vain merkitsisi että sen 40 vuoden aikana sen rahan ostovoima olisi pudonnut alle puoleen niistä ajoista jolloin sai viimeiset palkat ja tämä myös edellyttäisi että henkilö elää noin 105- vuotiaaksi...
        Tarinat viiden tonnin hoitsun eläkkeistä ovat satuja ja tarinoita ja tarinat eläkkeen noususta yli palkna suuruuden ovat satuja ja tarinoista ja esim. tuossa ip- roskalehden jutussa (en ole lukenut, en lue ko. lehtiä) lienee kyse ihan karkeasta ymmärtämättömän toimittajan väärinymmärryksestä ja - tulkinnasta, looginen ajattelu ja harkinta puuttuu tyystin...
        Viiden tonnin työeläke edellyttäisi vähintään 100000 € vuosiansioita eikä vaan yhden vuosen ajan vaan tuon tason säilymistä kymmenien vuosien ajan...jotain järkeä noihin tarinoihin...


    • Anonyymi

      Hävytöntä vanhuksen ahdistelua!
      Työeläkettä kertyi ikävuosien 27 - 52 aikana. Vakituisia työsuhteita 7kpl ja pätkiä, 2pv > 7kk, kymmenen kappaletta. Jokaisen pätkän yhteydessä otin eläkelaskelmani ja päätin jatkosta.
      Vielä 62 vuotisena minulle ehdotettiin parin viikon keikkaa naapurikunnassa mutta ehdottaja aisti äänensävystäni asenteeni.
      Pieni eläke ei tullut yllätyksenä mutta olimme vaimoni kanssa varautuneet siihen.
      Pari kuukautta lopullisen laiskistumisen jälkeen ajatuskin töihin lähtemisestä tuntui hurjalta!

      • Anonyymi

        Kirjoita vaiika oma kirja elämästäsi, sekoilusi ei oikein sovi tälle sivulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoita vaiika oma kirja elämästäsi, sekoilusi ei oikein sovi tälle sivulle.

        Aloituksen otsikko ELÄKKEELTÄ TÖHIN! Hengentuotteeni sivuaa aloitusta tuolta osin.
        Ymmärtävä lukija tajuaa yhteyden vajaan eläkekertymän ja eläköityneen vanhuksen työhalukkuuden tai sen puutteen kesken alkupään eläkevuosien.
        Henkilökohtaisen elämänkokemuksen toteaminen on minusta parempi kuin "olisi kivaa jos olisi mukavaa" luontoinen lässytys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen otsikko ELÄKKEELTÄ TÖHIN! Hengentuotteeni sivuaa aloitusta tuolta osin.
        Ymmärtävä lukija tajuaa yhteyden vajaan eläkekertymän ja eläköityneen vanhuksen työhalukkuuden tai sen puutteen kesken alkupään eläkevuosien.
        Henkilökohtaisen elämänkokemuksen toteaminen on minusta parempi kuin "olisi kivaa jos olisi mukavaa" luontoinen lässytys!

        Joo, mutta kun nämä sinun kirjoituksesti kertaavat ja kertaavat samat asiat, jotka on luettu jo vuosia sitten.

        Olisi kivaa, jos olisi mukavaa, ei ole lässytystä muiden kun liikaa itsen erinomaisuudessa pyörivien mielestä


    • Anonyymi

      Eläkkeeltä töihin? Ei helv... missään nimessä. 10e tunnissa. Suorittavan työn tekijänä en lähde millään mihinkään vastuuseen enää. 42v hoitotyötä riitti. Tilastoissa vain joka neljäs hoitaja jatkaa jonkinlaista työtä eläköitymisen jälkeen. Ennemmin lottoan ja nautin jännityksestä. Kättä paskaan en laita enää. Kirjaimellisesti. Ne joilla on kevyt asiantuntijatyö ja kunnon korvaukset usein voivat jatkaa osittaista työntekoa. Ahneutta varmaan kun saa helppoa rahaa.

    • Anonyymi

      Taidat kysellä vaan huviksesi? Et kai oikeasti kuvittele, että joku palkkaa eläkeläisen ”vaan johonkin duuniin”, mitä ei ole aikaisemmin tehnyt? Onhan niitä eläkeläisiä palkkaavia firmoja, mutta aina ne on jotain vanhusten seurustelupalveluita. Ei sitä ole nuorillekaan tarjolla mitään avustavia töitä, niin miten sitten eläkeläiselle.

      Tekemätöntä työtä on, mutta ei palkanmaksajia!

      • No ei ehkä kuvitelmaa esimerkkejä on.
        Mutta ymmärrän että vastustusta löytyy heiltä jotka eivät halua nähdä omassa elämässään mahdollisuuksia. Ja kokemustarinoita verkosta jos kiinnostaa ja haluaa löytää.

        Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No ei ehkä kuvitelmaa esimerkkejä on.
        Mutta ymmärrän että vastustusta löytyy heiltä jotka eivät halua nähdä omassa elämässään mahdollisuuksia. Ja kokemustarinoita verkosta jos kiinnostaa ja haluaa löytää.

        Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

        Arvasinhan, että huviksesi kyselet😂 Et muutakaan keksinyt😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvasinhan, että huviksesi kyselet😂 Et muutakaan keksinyt😂

        Oletpa kelju ihminen. Jos sinua ei kiinnosta aihe, voit aloittaa oman ja sivuuttaa tämän. Meitä on muutamia joita kiinnostaa. Jos sinulla on katkera sielu, ei se meidän eläketyöstä kiinnostuneiden ongelma ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvasinhan, että huviksesi kyselet😂 Et muutakaan keksinyt😂

        Väärin arvattu. Ihan tosissani kyselen. Muutamana päivänä voisin jotain palkkatyötä tehdä vaikka osa-aikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa kelju ihminen. Jos sinua ei kiinnosta aihe, voit aloittaa oman ja sivuuttaa tämän. Meitä on muutamia joita kiinnostaa. Jos sinulla on katkera sielu, ei se meidän eläketyöstä kiinnostuneiden ongelma ole.

        No, joko olette eläkeläisen työt aloittaneet👍🏻


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, joko olette eläkeläisen työt aloittaneet👍🏻

        No eihän tässä ole vielä keritty. Pitää miettiä ensin mitä haluaa ja montako tuntia viikossa. Elähän hättäile.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Väärin arvattu. Ihan tosissani kyselen. Muutamana päivänä voisin jotain palkkatyötä tehdä vaikka osa-aikaisesti.

        Ei sinun auta muuta kuin alkaa katselemaan netin kautta avoimia työpaikkoja. Sitten laadit työpaikkahakemuksen niihin työpaikkoihin mitkä sinua kiinnostaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun auta muuta kuin alkaa katselemaan netin kautta avoimia työpaikkoja. Sitten laadit työpaikkahakemuksen niihin työpaikkoihin mitkä sinua kiinnostaa.

        Tiedän. Mutta halusin tältä palstalta kuulla toisten kokemuksia.


    • Anonyymi

      Tiedoksi kaikille, jotka mielivät töihin eläkkeen ohella. Ihan sen takia, että on paljon luuloja mm. veroprosentista.

      Jäin hetki sitten eläkkeelle ja tein juuri työsopimukset 50 % työajasta. Loppuvuoden veroprosentti palkalle 17,5 ja eläkkkeelle 17,5. Palkkaa tulee suurin piirtein 2000 kuukaudessa ja eläkettä 1600 ja näissä molemmissa sama veroprosentti. Olen yllättynyt, positiivisesti!!

      • Anonyymi

        Vuoden kuluttua koet yllätyksen josta et iloitse!
        Itselläni on eläke noin 3500 €/kk josta veroa menee 28 %. Veroprosentti tulee sinullakin lopulta määräytymään kokonaisansion mukaan etkä tule selviämään noin helpolla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden kuluttua koet yllätyksen josta et iloitse!
        Itselläni on eläke noin 3500 €/kk josta veroa menee 28 %. Veroprosentti tulee sinullakin lopulta määräytymään kokonaisansion mukaan etkä tule selviämään noin helpolla...

        Minäkin epäilen että niin taitaa käydä. Kokonaistulo on 28500 vuodessa (jos palkkatyötä on tänä vuonna 5 kk) ja kunnan veroprosentista riippuen vero voisi olla ehkä 20-22 %. Verotoimistoon voi soittaa ja varmistaa jos epäilee.
        Toisaalta jos verotoimisto on etukäteen prosentin arvioinut, voi sekin olla oikein, miksi arvioisivat veron liian vähäiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin epäilen että niin taitaa käydä. Kokonaistulo on 28500 vuodessa (jos palkkatyötä on tänä vuonna 5 kk) ja kunnan veroprosentista riippuen vero voisi olla ehkä 20-22 %. Verotoimistoon voi soittaa ja varmistaa jos epäilee.
        Toisaalta jos verotoimisto on etukäteen prosentin arvioinut, voi sekin olla oikein, miksi arvioisivat veron liian vähäiseksi.

        Eläkkeelle jäädään usein niin että ensimmäiseen eläkkeelläolovuoteen mahtuu sekä työtuloa että eläketuloa. Koska työtulon veron pidätysprosentti on aikanaan määritelty aivan kuin olisit yhä koko vuoden työssä ja koska eläke sitten onkin pienempi kuin se palkka, johtaa se siihen että tavallaan maksat työtulon veroa tarpeettoman paljon ja verottaja kompensoi sitä matalalla eläkkeen alkuajan pidätyksellä.
        Mutkikasta ymmärtää mutta jotenkin noin se usein menee. Ennakonpidätyksesi nyt voi riittääkin tämän vuoden osalta mutta se yllätys tuleekin sitten seuraavan vuoden veron ennakonpidätysprosentin merkeissä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin epäilen että niin taitaa käydä. Kokonaistulo on 28500 vuodessa (jos palkkatyötä on tänä vuonna 5 kk) ja kunnan veroprosentista riippuen vero voisi olla ehkä 20-22 %. Verotoimistoon voi soittaa ja varmistaa jos epäilee.
        Toisaalta jos verotoimisto on etukäteen prosentin arvioinut, voi sekin olla oikein, miksi arvioisivat veron liian vähäiseksi.

        Ketä nyt mustamaalaat 50 mies oletettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden kuluttua koet yllätyksen josta et iloitse!
        Itselläni on eläke noin 3500 €/kk josta veroa menee 28 %. Veroprosentti tulee sinullakin lopulta määräytymään kokonaisansion mukaan etkä tule selviämään noin helpolla...

        Totta kai tulee kokonaisansion mukaan, en ole ensimmäistä kertaa veroprosenttiani muokkaamaamassa vero.fi sivustolla.

        Tähän mennessä tienatut ja tähän mennessä maksetut verot tietenkin huomioidaan.

        Kyllä pitää olla vero.fi homma pielessä, jos "tulen yllättymään". JOka vuosi olen saanut noin 2000 palautusta, ja ihan tarkoituksella ja ihan omasta vapaasta tahdostani hieman arvioinut tulot yläkanttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä nyt mustamaalaat 50 mies oletettu?

        Olen tienannut ennen eläkkeelle jäämistä noin 35000 ja tietenkin maksanut siitä asiaan kuuluvat verot. Veroprosentti koko vuodella on laskettu tuon mukaan ja nyt kun en saa palkkaa lähellekä'än tuota loppuvuotena, voi olettaa että prosentti pienenee tuntuvasti. ELäke taas on niin pieni, ettei siitä käsittääkseni paljoa veroa mene.

        Vertailun vuoksi, puolison eläke 2300 ja työtulo suurin piirtein saman verran ja veroprosentti on 28 ja koskaan ei ole tullut mätkyjä viimeisten kolmen vuoden aikana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai tulee kokonaisansion mukaan, en ole ensimmäistä kertaa veroprosenttiani muokkaamaamassa vero.fi sivustolla.

        Tähän mennessä tienatut ja tähän mennessä maksetut verot tietenkin huomioidaan.

        Kyllä pitää olla vero.fi homma pielessä, jos "tulen yllättymään". JOka vuosi olen saanut noin 2000 palautusta, ja ihan tarkoituksella ja ihan omasta vapaasta tahdostani hieman arvioinut tulot yläkanttiin.

        Eli et tajunnut koko juttua, niin epäilinkln käyvän.
        Kukaan ei ole väittänyt että "verohomma" olisi pielessä, mutta kun et ymmärrä niin et ymmärrä, antaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et tajunnut koko juttua, niin epäilinkln käyvän.
        Kukaan ei ole väittänyt että "verohomma" olisi pielessä, mutta kun et ymmärrä niin et ymmärrä, antaa olla.

        Anteeksi yksinkertaisuuteni mutta sen voimin olen verohommissa selvinnyt ihan hyvin vaikken olekaan ymmärtänyt asiaa niin kuin sinä haluaisit. Ehkäpä se ei olekaan kriteerinä sille, että verotus on kohdillaan, siis se että ymmärtää, mitä sinä tarkoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi yksinkertaisuuteni mutta sen voimin olen verohommissa selvinnyt ihan hyvin vaikken olekaan ymmärtänyt asiaa niin kuin sinä haluaisit. Ehkäpä se ei olekaan kriteerinä sille, että verotus on kohdillaan, siis se että ymmärtää, mitä sinä tarkoitat.

        Heheh, hyvä veto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tienannut ennen eläkkeelle jäämistä noin 35000 ja tietenkin maksanut siitä asiaan kuuluvat verot. Veroprosentti koko vuodella on laskettu tuon mukaan ja nyt kun en saa palkkaa lähellekä'än tuota loppuvuotena, voi olettaa että prosentti pienenee tuntuvasti. ELäke taas on niin pieni, ettei siitä käsittääkseni paljoa veroa mene.

        Vertailun vuoksi, puolison eläke 2300 ja työtulo suurin piirtein saman verran ja veroprosentti on 28 ja koskaan ei ole tullut mätkyjä viimeisten kolmen vuoden aikana

        ''...puolison eläke 2300 ja työtulo suurin piirtein saman verran ja veroprosentti on 28...''

        Höpö höpö:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...puolison eläke 2300 ja työtulo suurin piirtein saman verran ja veroprosentti on 28...''

        Höpö höpö:)))

        Eli eläke ja palkka yhteensä noin 4600 €/kk.
        Itselläni eläke noin 3600 €/kk ja vero 27,8 prosenttia,
        Mikä tuossa on mielestäsi höpön höpöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi yksinkertaisuuteni mutta sen voimin olen verohommissa selvinnyt ihan hyvin vaikken olekaan ymmärtänyt asiaa niin kuin sinä haluaisit. Ehkäpä se ei olekaan kriteerinä sille, että verotus on kohdillaan, siis se että ymmärtää, mitä sinä tarkoitat.

        Ai sinulle verotuskin on oikein homma?
        Minä olen antanut veroviranomaisten tehdä työnsä eli hommansa ja aina on toiminut, ei ole ollut tarpeen esim. muutella ennakonpidätysprosentteja, ei ole ollut verohommia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heheh, hyvä veto!

        Kommentti klo 21:40 ja kehukommentti itselle klo 21:41...
        Ei kovin hyvä veto kun on niin läpinäkyvän tyhmästi toimittu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti klo 21:40 ja kehukommentti itselle klo 21:41...
        Ei kovin hyvä veto kun on niin läpinäkyvän tyhmästi toimittu!

        NO nyt on pakko osallistua minunkin tähän verotushöpötykseen kun näin minuutin tarkasti näitä kommentteja joku seuraa (ja haluaa sanoa viimeisen sanan)

        Minäkin olen eläkkeellä, olen ollut noin kolme vuotta. Teen asiantuntijatyötä keikkaluonteisesti. Yhteenlasketut tulot kuukaudessa 3000 - 4500 ja arvioverotusprosentti kummassakin sama ja linjassa aiempien kommenttien kanssa.

        Uskotaan nyt vain niitä, jotka tänne kokemuksiaan kertoo ja ymmärretään niitä epäileviä Tuomaksia, jotka näitä kommentteja kyyläävät ja yrittävät mitätöidä ne.


    • Anonyymi

      Juuri näin. Eli veroprosentti kasvaa kun painut töihin ja kasvaa KOKO TULOLLE, palkka nostaa siis myös eläkkeen prosenttia

      Sosdemia on regressiivinen ja niiden veronimentä on progressiivinen

      • Anonyymi

        3 yötä kuukaudessa hoitokodissa. saan mielestäni tosi hyvin palkkaa.
        Puhun viikonlopuista la ja su öistä.

        Palkalla sain liisattua itselleni pienen henkilöauton.


      • Minulla kaksi eri verokorttia toinen mahdolliselle työlle ja toinen eläkkeelle. Molemmissa sama veroprosentti. Tosin työansioille ansaintaraja. Eli juuri sopiva työlle jota aion tehdä. Eli muutama esim osapäivä tai tunti viikossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        3 yötä kuukaudessa hoitokodissa. saan mielestäni tosi hyvin palkkaa.
        Puhun viikonlopuista la ja su öistä.

        Palkalla sain liisattua itselleni pienen henkilöauton.

        Tuttavani tekee kolme lisäpäivää viikossa kevyttä hoivayyötä ja saa siitä mukavasti varoja ja sisältöä päiviin.


    • Anonyymi

      Ikärasismi on todella kovaa vaikka toitotetaan että töihin vaan myös vanhemmat henkilöt. Rankka rasti.

      • Ei ehkä niin paljon kuin aikaisemmin. Jotkut työnantajat nimenomaan hakevat eläkeläisiä töihin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ei ehkä niin paljon kuin aikaisemmin. Jotkut työnantajat nimenomaan hakevat eläkeläisiä töihin.

        Vaikuttaisiko siinä sekin että näin työnantaja voi palkata työntekijän juuri silloin kun häntä eniten tarvitaan ja että työsuhde hänen kanssaan on helpompi myös kokonaan lopettaa jos niin päätetään?
        Se eläkeläisten määrä kerrallaan, jotka voivat töissä käydä, on suhteellisen pieni koska jos eläkkeelle jäädään 64- 65- vuotiaina niin se jakso on kaksi- kolme vuotta sillä 68 on ikä jonka jälkeen esim. työntekijän tapaturmavakuutukset sun muut jutut vaikeutuvat tai käytännössä lakkaavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaisiko siinä sekin että näin työnantaja voi palkata työntekijän juuri silloin kun häntä eniten tarvitaan ja että työsuhde hänen kanssaan on helpompi myös kokonaan lopettaa jos niin päätetään?
        Se eläkeläisten määrä kerrallaan, jotka voivat töissä käydä, on suhteellisen pieni koska jos eläkkeelle jäädään 64- 65- vuotiaina niin se jakso on kaksi- kolme vuotta sillä 68 on ikä jonka jälkeen esim. työntekijän tapaturmavakuutukset sun muut jutut vaikeutuvat tai käytännössä lakkaavat.

        Kyllä varmaan niinkin et palkataan kun tarvitaan esim. vuokrafirmojen kautta.
        Voisiko olla niinkin et jos eläkeläisiä houkutellaan töihin näitä työsuhdeasioita muutetaan myös sopivammiksi eläkeläisille.

        Ja eikös nyt eläkeikä nouse syntymä-
        Vuoden mukaan. Eivät kaikki jää eläkkeelle viimeistään 65-vuotiaina jatkossa. Ja töitä voivat tehdä myös työkyhyttömyyseläkeläiset


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä varmaan niinkin et palkataan kun tarvitaan esim. vuokrafirmojen kautta.
        Voisiko olla niinkin et jos eläkeläisiä houkutellaan töihin näitä työsuhdeasioita muutetaan myös sopivammiksi eläkeläisille.

        Ja eikös nyt eläkeikä nouse syntymä-
        Vuoden mukaan. Eivät kaikki jää eläkkeelle viimeistään 65-vuotiaina jatkossa. Ja töitä voivat tehdä myös työkyhyttömyyseläkeläiset

        Toivotaan etteivät pyydä minua töihin alani projektiin. Voin tosin pyytää kovan palkan, mutta mieluummin pysyttelen siitä poissa. Ongelma on se, että olen tuon alan paras tuntija, ja tiedän että työelämässä olevat joutuvat ratkaisemaan monta juttua mutu-pohjalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan etteivät pyydä minua töihin alani projektiin. Voin tosin pyytää kovan palkan, mutta mieluummin pysyttelen siitä poissa. Ongelma on se, että olen tuon alan paras tuntija, ja tiedän että työelämässä olevat joutuvat ratkaisemaan monta juttua mutu-pohjalta.

        Voinethan kieltäytyä jos pyytävät :).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä varmaan niinkin et palkataan kun tarvitaan esim. vuokrafirmojen kautta.
        Voisiko olla niinkin et jos eläkeläisiä houkutellaan töihin näitä työsuhdeasioita muutetaan myös sopivammiksi eläkeläisille.

        Ja eikös nyt eläkeikä nouse syntymä-
        Vuoden mukaan. Eivät kaikki jää eläkkeelle viimeistään 65-vuotiaina jatkossa. Ja töitä voivat tehdä myös työkyhyttömyyseläkeläiset

        " Eivät kaikki jää eläkkeelle viimeistään 65-vuotiaina jatkossa. Ja töitä voivat tehdä myös työkyhyttömyyseläkeläiset"
        Toivottavasti työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut/ päässyt ei ikimaailmassa lähde ansiotöihin eläkkeellä ollessaan. Ei kait kukaan niin hullu ole! Vaikka onhan niitä "ihmeparantumisia" mutta silloin kannattaisi olla aivan hissukseen siltikin, eikä vetää mattoa alta tosi sairaan hakiessa työkyvyttömyyseläkettä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Voinethan kieltäytyä jos pyytävät :).

        Olen sellainen pehmo, että voin ainakin auttaa kiperimmissä kohdissa. Kumman pitkälle on tuo homma siirtynyt. Töissä ollessani sitä jo herätettiin.
        Periaatesuunnitelman tekoa tarjosi muuan sen teon osaava. Runsaat 1000 e/ tunti oli hintansa, mutta kannattaa maksaa sellaiselle joka tekee kunnollisen.
        Toivotaan että pitävät minua niin vanhana että antavat olla rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sellainen pehmo, että voin ainakin auttaa kiperimmissä kohdissa. Kumman pitkälle on tuo homma siirtynyt. Töissä ollessani sitä jo herätettiin.
        Periaatesuunnitelman tekoa tarjosi muuan sen teon osaava. Runsaat 1000 e/ tunti oli hintansa, mutta kannattaa maksaa sellaiselle joka tekee kunnollisen.
        Toivotaan että pitävät minua niin vanhana että antavat olla rauhassa.

        Kyllä minä veloitan periaatesuunnitelman teosta 2000 €/h...

        nim. Leevi Leuhka


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Eivät kaikki jää eläkkeelle viimeistään 65-vuotiaina jatkossa. Ja töitä voivat tehdä myös työkyhyttömyyseläkeläiset"
        Toivottavasti työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut/ päässyt ei ikimaailmassa lähde ansiotöihin eläkkeellä ollessaan. Ei kait kukaan niin hullu ole! Vaikka onhan niitä "ihmeparantumisia" mutta silloin kannattaisi olla aivan hissukseen siltikin, eikä vetää mattoa alta tosi sairaan hakiessa työkyvyttömyyseläkettä.

        Tuttavani tai parikin työkyvyttömyyseläkkeellä tietystä ammatista. Tämä ei estä tekemästä muuta kevyempää työtä Eläkeliiton kanssa sopima ansioraja minkä saa tienata eläkkeen päälle. Hienoa että voi vielä työkyvyttömyyseläkkeellä ansaita ja kerryttää pieneksi muutoin jäävää eläkettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen sellainen pehmo, että voin ainakin auttaa kiperimmissä kohdissa. Kumman pitkälle on tuo homma siirtynyt. Töissä ollessani sitä jo herätettiin.
        Periaatesuunnitelman tekoa tarjosi muuan sen teon osaava. Runsaat 1000 e/ tunti oli hintansa, mutta kannattaa maksaa sellaiselle joka tekee kunnollisen.
        Toivotaan että pitävät minua niin vanhana että antavat olla rauhassa.

        Liian kiltti jos suostut vaikka et haluaisi :).
        1000 euroa tunti 😮.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tuttavani tai parikin työkyvyttömyyseläkkeellä tietystä ammatista. Tämä ei estä tekemästä muuta kevyempää työtä Eläkeliiton kanssa sopima ansioraja minkä saa tienata eläkkeen päälle. Hienoa että voi vielä työkyvyttömyyseläkkeellä ansaita ja kerryttää pieneksi muutoin jäävää eläkettä.

        Minua kyllä hävettäisi lähteä työkyvyttömyyseläkkeellä ollessa vielä ansiotöihin toisen työnantajan palkattavaksi. Silloin olisi sellaiselta eläkkeensaajalta aihetta poistaa työkyvyttömyyseläke kokonaisuudessaan. Kyllä tehdään hallaa aivan tahallaan tuleville sukupolville.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minua kyllä hävettäisi lähteä työkyvyttömyyseläkkeellä ollessa vielä ansiotöihin toisen työnantajan palkattavaksi. Silloin olisi sellaiselta eläkkeensaajalta aihetta poistaa työkyvyttömyyseläke kokonaisuudessaan. Kyllä tehdään hallaa aivan tahallaan tuleville sukupolville.

        Minä ymmärrän että jos on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jonkin aikaa ja sitten koet voivasi tehdä jotain josta saat palkkaa se eläkeyhtiönkin kautta hyväksytään. Ansaintaraja on aika tiukka kuukautta kohden tai eläkkeen voi jättää jopa lepäämään joksikin aikaa.
        Miksi hävetä sellaista mikä on virallisesti hyväksytty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kyllä hävettäisi lähteä työkyvyttömyyseläkkeellä ollessa vielä ansiotöihin toisen työnantajan palkattavaksi. Silloin olisi sellaiselta eläkkeensaajalta aihetta poistaa työkyvyttömyyseläke kokonaisuudessaan. Kyllä tehdään hallaa aivan tahallaan tuleville sukupolville.

        JOs tekee liikaa töitä, joutuu tai pääsee pois työkyvyttömyyseläkkeeltä, luonnollisesti. Ystäväni oli työkyvyttömyyseläkkeellä ja sai tehdä n. 30 %normityöajasta töit. JOs meni yli, laskettiin työkykyiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        JOs tekee liikaa töitä, joutuu tai pääsee pois työkyvyttömyyseläkkeeltä, luonnollisesti. Ystäväni oli työkyvyttömyyseläkkeellä ja sai tehdä n. 30 %normityöajasta töit. JOs meni yli, laskettiin työkykyiseksi.

        Vastuu ansiorajan ylityksestä jää työntekijälle itselleen.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Vastuu ansiorajan ylityksestä jää työntekijälle itselleen.

        Kyllä, sekä ansiorajan että myös työajan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, sekä ansiorajan että myös työajan.

        No töitähän saa tehdä vaikka kuinka pääasia et ansioraja ei ylity. Mut tällöinhän teet sitten vapaaehtoistyötä sen ylimenevän osan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tuttavani tai parikin työkyvyttömyyseläkkeellä tietystä ammatista. Tämä ei estä tekemästä muuta kevyempää työtä Eläkeliiton kanssa sopima ansioraja minkä saa tienata eläkkeen päälle. Hienoa että voi vielä työkyvyttömyyseläkkeellä ansaita ja kerryttää pieneksi muutoin jäävää eläkettä.

        Joku Eläkeliitto ei todellakaan ole kellekään tulorajoja asettava toimija, katso vaikka netistä mitä se liitto touhuaa, eläkeläisille vapaa- ajan toimintaa ja sen sellaista.
        Verotuksen määrittelee veroviranomainen ja työkybyttömyyseläkeleisen mahdollisen työssäkäynnin eli ansion ylärajan ilman että eläkettä otetaan pois, määrittävät yhdessä veroaviranomainen ja ko. vakuutusyhtiö tms.
        Ihan sama kuin kuvittelisit että vaikkapa Veronmaksajien keskusliitto määrää jotakin veroista, ei se määrää, se on vain eräänlainen jäsentensä tiedonantaja ja edunvalvoja (jos on!). Samassa sarjassa painii Eläkeliitto.


    • Anonyymi

      2x12h viikonloppuyötä kuukaudessa= Vastike ja vesimaksu.

    • Anonyymi

      Kieltäydyin alihinnoittelun johdosta.
      Tuolla joku vaati 1000€/ tunti palkkaa.
      Ollessani 62v ikäinen ja tottunut täyslaiskuuteen 5 vuotta, minulle ressukalle tarjottiin työtä elinkustannusindeksin kautta laskien nykyrahass 400€:n päiväpalkalla. Työmatkaa olisi ollut noin 15km ja toimeksiannon kesto noin 2 viikkoa.
      Ei ollut mitään suunniteltua menoa mutta katsoin, ettei kieltäytymisen vuoksi jää yhtään perunaakaan syömättä.
      Tuo 400€ oli kokonaiskorvaus ilman lisukemahdollisuuksia. Keikka oli tavoitekeskeinen. Ei määritettyä työaikaa vaan tuossa ajassa tulos.
      Tuo lyhyt rupeama ei olisi juurikaan näkynyt eläkkeessäni vaikka työnantaja olisi joutunut maksamaan oheiskustannukset.

    • Anonyymi

      Ettekö todellakaan keksi edes eläkkeellä muuta tekemistä kuin orjanhommat , jo on syvälle istutettu aate , vähän säälittävältä kuulostaa näin mukavia eläkepäiviä viettävälle , matkailu , harrastukset , mitä mieleen koskakin vaan tulee , ei tuu aika liian pitkäksi ja jaksamisen ja fiiliksen mukaan saa touhuta milloin mitäkin .

      • Anonyymi

        Mitä se on sinulta pois, jos joku tahtoo vielä työskennellä? Ja jonkun toisen on pakko, jos eläke ei riitä laskujen maksuun. Ja heillä molemmilla on asenne terveempi kuin sulla, eivät koe olevansa orjia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se on sinulta pois, jos joku tahtoo vielä työskennellä? Ja jonkun toisen on pakko, jos eläke ei riitä laskujen maksuun. Ja heillä molemmilla on asenne terveempi kuin sulla, eivät koe olevansa orjia.

        Tuttavapiirissäni on kaksi aktiivista vanhusta. Kummalekin kuntoilu on oleellinen osa eläkepäiviä.
        Toisen eläkeläistyöt tukevat tuota fyysisen kunnon säilyttämisen tavoitetta. Työ on ulkona luonnossa tapahtuvaa tulosperusteisesti palkattua. Tekee satunnaisesti myös myös muita ulkohommia.
        Toinen jatkaa harrastukseksi muodostunutta yritystoimintaansa joka sisältää runsaasti sosiaalisia kontakteja ja tukee ukon konefyysisiä harrastuksia.

        Molemmat ukot ovat TODELLA hyväkuntoisia ja aktiivisesti elämän kaikissa vivahteissa kiinni olevia vanhuksia.
        Kummankaan varsinainen kannuste ei ole raha.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuttavapiirissäni on kaksi aktiivista vanhusta. Kummalekin kuntoilu on oleellinen osa eläkepäiviä.
        Toisen eläkeläistyöt tukevat tuota fyysisen kunnon säilyttämisen tavoitetta. Työ on ulkona luonnossa tapahtuvaa tulosperusteisesti palkattua. Tekee satunnaisesti myös myös muita ulkohommia.
        Toinen jatkaa harrastukseksi muodostunutta yritystoimintaansa joka sisältää runsaasti sosiaalisia kontakteja ja tukee ukon konefyysisiä harrastuksia.

        Molemmat ukot ovat TODELLA hyväkuntoisia ja aktiivisesti elämän kaikissa vivahteissa kiinni olevia vanhuksia.
        Kummankaan varsinainen kannuste ei ole raha.

        Jokainen määrittelee oman eläkeläisenä olonsa itse. Minkä kokee mielekkääksi, mistä saa iloa ja merkitystä elämäänsä ja meitä eläkeläisiä on niin monetaustaisia ja monista lähtökohdista käsin toimivia.
        Pää-asia että jokainen pyrkii siihen mikä juuri itselleen on hyvä. Se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi toisille mutta eihän tarvitsekkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se on sinulta pois, jos joku tahtoo vielä työskennellä? Ja jonkun toisen on pakko, jos eläke ei riitä laskujen maksuun. Ja heillä molemmilla on asenne terveempi kuin sulla, eivät koe olevansa orjia.

        Itse en myöskään ymmärrä noita jotka asettavat omat ratkaisunsa ylimielisesti toisten yläpuolelle. Ikään kuin vain heidän ratkaisunsa olisi se ainoa oikea.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Itse en myöskään ymmärrä noita jotka asettavat omat ratkaisunsa ylimielisesti toisten yläpuolelle. Ikään kuin vain heidän ratkaisunsa olisi se ainoa oikea.

        Enkä aloitustasi; ”jotain työtä olis kiva puuhastella”! Just niin! Eläkeläisistä on kiva aikaansa täyttää ”jollain puuhastelulla” ja kiva olis, kun siitä vielä vähän fyrkkaakin irtois.

        Esimerkkeinä annetaan jotain vanhustenhoitoon liittyvää. Sitä ne eläkeläisten työnvälitysfirmatkin tarjoaa.

        Kyllä niitä on joitakin, jotka omaa työuraansa jatkavat, ettei loppua näy. On luovan työn tekijöitä, joitakin yrittäjiä esim. kampaaja on aika yleinen tai jotain muuta sen tapaista. Se riippuu niin paljon siitä, mitä se ”joku työ” on, mitä kannattaa tai haluaa järkevästi tehdä ja vielä liksaakin saada.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enkä aloitustasi; ”jotain työtä olis kiva puuhastella”! Just niin! Eläkeläisistä on kiva aikaansa täyttää ”jollain puuhastelulla” ja kiva olis, kun siitä vielä vähän fyrkkaakin irtois.

        Esimerkkeinä annetaan jotain vanhustenhoitoon liittyvää. Sitä ne eläkeläisten työnvälitysfirmatkin tarjoaa.

        Kyllä niitä on joitakin, jotka omaa työuraansa jatkavat, ettei loppua näy. On luovan työn tekijöitä, joitakin yrittäjiä esim. kampaaja on aika yleinen tai jotain muuta sen tapaista. Se riippuu niin paljon siitä, mitä se ”joku työ” on, mitä kannattaa tai haluaa järkevästi tehdä ja vielä liksaakin saada.

        Itse ymmärrän ja tarkoitan puuhastelulla sellaista kevyempää työtä kuin mitä tein varsinaisessa työssä ollessani. Mikä siinä närästää?


      • Anonyymi

        En ole kokenut koskaan työtäni orjan hommaksi vaan olen pääosin nauttinut työnteostani ja on lähes aina ollut mukavaa lähteä aamuisin töihin. Nyt eläkkeellä teen samaa työtä keikkaluontoisesti, minulle ei valitettavasti riitä pelkkä "eläkepäivien viettäminen" vaan haluan tehdä muutakin kuin vain matkustella ja harrastaa. Tosin matkustelu on jäänyt todella minimiin; se on niin vanhanaikaista, liian keskiluokkaista ja typerää ilmaston muutosta ajatellen, ellei sitten matkusta esim. junalla.

        Aatetta ei ole sen syvällisemmin istutettu kuin sinullekaan se, että eläkkeellä pitäisi vain harrastaa.


    • Anonyymi

      300e sai muistaakseni ansaita ilman et se vaikuttaisi eläkkeeseen.

      • Kyllä se on enemmän. Ilmoitetaan yksilöllisesti eläkepäätöksessäsi.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kyllä se on enemmän. Ilmoitetaan yksilöllisesti eläkepäätöksessäsi.

        Työeläke.fi sivuilta:
        Voit työskennellä ilman tulorajoja vanhuuseläkkeen, osittaisen vanhuuseläkkeen ja perhe-eläkkeen rinnalla. Työstä saadut ansiotulot eivät siis vaikuta maksussa olevan työeläkkeen määrään, mutta verotukseen sillä voi olla vaikutusta.


      • Siili2 kirjoitti:

        Työeläke.fi sivuilta:
        Voit työskennellä ilman tulorajoja vanhuuseläkkeen, osittaisen vanhuuseläkkeen ja perhe-eläkkeen rinnalla. Työstä saadut ansiotulot eivät siis vaikuta maksussa olevan työeläkkeen määrään, mutta verotukseen sillä voi olla vaikutusta.

        Työkyvyttömyseläkkeen ja osa- työkyvyttömyyseläkkeen rinnalla tehdyssä ansiotuloissa on yksilöllinen ansaintaraja.


    • Anonyymi

      Totisesti totisesti hyvää olet ansainnut.

    • Anonyymi

      Mites olis, jos työpaikat jätettäisi nuorille, että pääsisivät elämänsä alkuun? Ajankuluahan eläkeläinen vois keksiä muusta puuhastelusta.

      • No eikö niitä ole jo jätetty, Kuinkas paljon niitä avoimia työpaikkoja raas onkaan. Ja toisaalta työnantaja voi hakea sellaista työkokemusta mitä nuorella ei ole. Ja toisakseen nuorille ei kaikkivtyöpaikat kelpaa# nääs kun vielä nykyisin ei ole pakkonottaa töitä vastaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No eikö niitä ole jo jätetty, Kuinkas paljon niitä avoimia työpaikkoja raas onkaan. Ja toisaalta työnantaja voi hakea sellaista työkokemusta mitä nuorella ei ole. Ja toisakseen nuorille ei kaikkivtyöpaikat kelpaa# nääs kun vielä nykyisin ei ole pakkonottaa töitä vastaan.

        Anna vinkki, miten nuori saisi työkokemusta ilman työtä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anna vinkki, miten nuori saisi työkokemusta ilman työtä?

        Tällä aloituksella olen ottanut esiin oman mielenkiintoni ottaa jotain kevyttä työtä vastaan eläkeläisenä. Aikomukseni ei ole alkaa opastaa nuorten puolesta puhujia työnhakuun.
        Löytänet itse tahot jotka opastavat työnhaussa nuoria.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä siitä et eläkeläiset voisivat kyllä keskittyä muihin juttuihin, ei enää ansiotyöhön ja myös opiskelijat voisivat opiskella, eikä viedä vähäisiä työpaikkoja työttömiltä. Opiskelijat valmistuvat hitaasti, koska ovat töissä päivät pitkät, opintolainat ja muut tuet kyllä riittävät elämiseen.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tällä aloituksella olen ottanut esiin oman mielenkiintoni ottaa jotain kevyttä työtä vastaan eläkeläisenä. Aikomukseni ei ole alkaa opastaa nuorten puolesta puhujia työnhakuun.
        Löytänet itse tahot jotka opastavat työnhaussa nuoria.

        Hahaaa, niin siiliä että…,,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä siitä et eläkeläiset voisivat kyllä keskittyä muihin juttuihin, ei enää ansiotyöhön ja myös opiskelijat voisivat opiskella, eikä viedä vähäisiä työpaikkoja työttömiltä. Opiskelijat valmistuvat hitaasti, koska ovat töissä päivät pitkät, opintolainat ja muut tuet kyllä riittävät elämiseen.

        Työnantajat ovat yhä enenevässä määrin kyllä eri mieltä. He näkevät eläkeläisissä valtavan potentiaalin.
        Mutta eläkeläinenhän voi valita. Se milä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Jokainen eläkeläinen päättää itse. Toki mielipiteitään voi jokainen heitellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hahaaa, niin siiliä että…,,

        Nii mie oon mien oo sieki sie.😆


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Työnantajat ovat yhä enenevässä määrin kyllä eri mieltä. He näkevät eläkeläisissä valtavan potentiaalin.
        Mutta eläkeläinenhän voi valita. Se milä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Jokainen eläkeläinen päättää itse. Toki mielipiteitään voi jokainen heitellä.

        Työnantajat ainakin lehdissä olleiden tietojen mukaan syrjivät iän perusteella vanhempia työnhakijoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajat ainakin lehdissä olleiden tietojen mukaan syrjivät iän perusteella vanhempia työnhakijoita?

        Luet vanhoja lehtiä. Tai sitten entisiin jämähtäneitä työnantajia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajat ainakin lehdissä olleiden tietojen mukaan syrjivät iän perusteella vanhempia työnhakijoita?

        Kyllä eläkeläisten työnhakuun perustetaanvuusia nettisivujakin työnantajien toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä siitä et eläkeläiset voisivat kyllä keskittyä muihin juttuihin, ei enää ansiotyöhön ja myös opiskelijat voisivat opiskella, eikä viedä vähäisiä työpaikkoja työttömiltä. Opiskelijat valmistuvat hitaasti, koska ovat töissä päivät pitkät, opintolainat ja muut tuet kyllä riittävät elämiseen.

        Opiskelijoita on liikaa Suomessa

        Usassa opiskellaan paljon vähemmän koska valtio ei maksa lorvimista yliopistossa

        Kuka alkaisi omalla rahalla opiskella jotain valtiotiedettä tms

        Usa on maailman teknologiajätti ja elokuvatuotannossa pankeissa finanssitaloudessa armeijassa ... mahtivaltio

        EUROOPPA ON TAKAPAJULA JOSSA OPISKELLAAN NIIN MAAN PERUSTEELLISESTI FILOSOFIAA VERONMAKSAJIEN LASKUUN


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä eläkeläisten työnhakuun perustetaanvuusia nettisivujakin työnantajien toimesta.

        Yksi viikonlopun yövuoro, pituus 12 tuntia , hyvä lisä eläkkeen päälle. Eläke käteen 1422 €.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi viikonlopun yövuoro, pituus 12 tuntia , hyvä lisä eläkkeen päälle. Eläke käteen 1422 €.

        Tätäpä justiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opiskelijoita on liikaa Suomessa

        Usassa opiskellaan paljon vähemmän koska valtio ei maksa lorvimista yliopistossa

        Kuka alkaisi omalla rahalla opiskella jotain valtiotiedettä tms

        Usa on maailman teknologiajätti ja elokuvatuotannossa pankeissa finanssitaloudessa armeijassa ... mahtivaltio

        EUROOPPA ON TAKAPAJULA JOSSA OPISKELLAAN NIIN MAAN PERUSTEELLISESTI FILOSOFIAA VERONMAKSAJIEN LASKUUN

        Eiköhän opiskelijat joudu ottamaan aika lailla lainaa opiskelujen ajalle myös Suomessa.
        Omalla rahalla, sitten kun saaneet työpaikan, maksavat näitä lainoja korkojen kanssa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä eläkeläisten työnhakuun perustetaanvuusia nettisivujakin työnantajien toimesta.

        Liitäppä varsin muutama sellainen nettisivustolinkki tännekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liitäppä varsin muutama sellainen nettisivustolinkki tännekin.

        Mainitsin tuolla jo aiemmin alustan
        Omakeikka.fi
        Seniorityövoimaa välittävä Onnex https://onnexi.fi/pages/tule-mukaan-tekijaksi
        WorkPower
        https://tyomarkkinatori.fi/ (Valtakunnallinen työ- ja elinkeinotoimisto
        www.barona.fi
        www.eilakaisla.fi
        www.eezy.fi
        www.rekrydiili.fi
        www.staffpoint.fi
        www.kaikuhr.fi
        www.monster.fi
        www.duunitori.fi
        www.tyopaikat.oikotie.fi
        Suomalainen taksiyhtiö Menevä kaipaa työvoimaa.

        Hoiva- ja terveysalan työt:

        Esperi Care
        Hoivapalveluyritys Attendo
        https://suomenseniorihoiva.fi/
        https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/toihin-terveystaloon/avoimet-tyopaikat/
        www.joikuoflife.fi
        https://seurana.fi/
        https://silversenior.fi/tyonhakijoille/
        https://www.helppy.fi/elakelaiset
        www.kuntarekry.fi

        Lisäksi kuulin että TE-toimistoissa olisi myös juuri eläkeläisille kohdennettuja työpaikkoja.


      • Siili2 kirjoitti:

        Mainitsin tuolla jo aiemmin alustan
        Omakeikka.fi
        Seniorityövoimaa välittävä Onnex https://onnexi.fi/pages/tule-mukaan-tekijaksi
        WorkPower
        https://tyomarkkinatori.fi/ (Valtakunnallinen työ- ja elinkeinotoimisto
        www.barona.fi
        www.eilakaisla.fi
        www.eezy.fi
        www.rekrydiili.fi
        www.staffpoint.fi
        www.kaikuhr.fi
        www.monster.fi
        www.duunitori.fi
        www.tyopaikat.oikotie.fi
        Suomalainen taksiyhtiö Menevä kaipaa työvoimaa.

        Hoiva- ja terveysalan työt:

        Esperi Care
        Hoivapalveluyritys Attendo
        https://suomenseniorihoiva.fi/
        https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/toihin-terveystaloon/avoimet-tyopaikat/
        www.joikuoflife.fi
        https://seurana.fi/
        https://silversenior.fi/tyonhakijoille/
        https://www.helppy.fi/elakelaiset
        www.kuntarekry.fi

        Lisäksi kuulin että TE-toimistoissa olisi myös juuri eläkeläisille kohdennettuja työpaikkoja.

        Lisäksi:
        UKKO.fi eläkeläisille – töitä omilla ehdoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän opiskelijat joudu ottamaan aika lailla lainaa opiskelujen ajalle myös Suomessa.
        Omalla rahalla, sitten kun saaneet työpaikan, maksavat näitä lainoja korkojen kanssa.

        EI kun virhe tehdään siinä että opiskelija lähtee opiskelemaan
        turhia aloja valmiiksi kun on turhi opiskelupaikkoja

        esim. arkkitehti on sellainen jonka työ on ajat sitten hävinnyt tekoäly-tyyppisen tms myötä

        IHAN SAMA MAKSAAKO OPISKELIJA TAKAISIN KUN KOULUTETAAN VALT.MAISTERIKSI KUN TARVITAAN PUTKIMIEHIÄ

        Yle valehtelee

        https://yle.fi/a/3-12636575
        Arkkitehdeista on Suomessa huutava pula


        valhe johtuu siitä kun massataloja halutaan maahanmuuttajille Stadin alueelle
        slummit täyteen

        tosiasiassa arkkitehdit ovat työttöminä taksikuskeina
        akavan ekonomisti

        https://twitter.com/i/status/1694252016225136772
        Hyvin epätavallista. Arkkitehteja on lomautettuna suurin piirtein yhtä monta kuin koronakriisin huipulla kolme vuotta sitten. Jos ei taloja rakenneta, ei niitä suunnitellakaan. Mitä mahtaa syksy tuoda tullessaan?


    • Anonyymi

      vetelehtivä eläkeläinen haluaa maata ja maksattaa preseensäpyyhinnän veroilla
      kun matua tuodaan lepäämään sossuun

      • Anonyymi

        Ja sit mä laitoin ykköstä silmään ja annoin moottorin murista ja nautin kuinka persus juok...


    • Anonyymi

      Kyllä varmaan löytyy..kun etsii esim
      Vanhus ja sairaanhoitop. On paljon sellaista työtä johon ei tarvii koulutusta. Minun mielestä verotusta pitäs pienentää niiltä jotka tekevät eläkkeelä töitä.kuka lähtee jos pitää maksaa45% veroa. Hoitaja pula vois ratketa sillä....

      • Anonyymi

        Ei tuollaisia prosentteja tarvitse maksaa, mikä ihmeen urbaanilegenda tuokin on?!

        Minä ja mieheni teemme töitä kumpikin vaikka olemme eläkkeellä. MIehellä on reippaasti yli 2000 eläke ja töissä tienaa saman verran ja veroprosentti on kummallekin sama eli 27

        Minulla on pienempi eläke mutta tienaan paremmin ja prosentti on molemmissa 24. Eikä kertaakaan ole tullut lisäveroja.

        Teen osa-aikaista työtä eli noin 10 päivää kuussa, mies pikkuisen enemmän. Minun tuntipalkkani vain on lähes kaksinkertainen mieheni palkkaan verrattuna

        Tämä siis todiste elävästä elämästä. Tiedän paljon eläkeläisia jotka tekevät töitä eikä kukaan maksa tuota 45 % jos siis puhutaan kohtuullisista eläkkeistä ja palkoista.


    • Anonyymi

      Onhan tuo tosissaan ikävää että eläkeläisillä ei ole muuta elämän sisältöä kun ajatella töihin menoa vielä loppusuorallakin kun pitäisi osata nauttia muustakin kuin työstä , jokin on pahasti pielessä , tai ollu lienee jo aikaisimmissakin elämän vaiheissa .

      • No minä en nyt kyllä ajattele ihan loppusuoralla olevani vaikka eihän sitäkään koskaan tiedä. Ei kai joku muutaman tunnin työ estä nauttimasta elämästä. Päinvastoin,l omien toiveiden mukainen työ voi tuoda sisältöä elämään. Mut kukin tavallaan


      • Anonyymi

        Mistäs niin päättelit, ettei elämän sisältöä muuta ole? Höpsis ajatuksillesi.

        On paljon ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä työtään, kuten minä ja mielelläni muutaman päivän kuukaudessa töitä teen ja se ei todellakaan ole poissa mistään eikä keneltäkään, päinvastoin!

        Elämän sisältöä riittää ja työ vain lisää sitä ja pitää kumman virkeänä.

        Ja itseasiassa, et voi kenellekään sanoa, mistä "pitäisi osata nauttia", et nimittäin elä muiden elämää, joten et myöskään tiedä muiden elämästä ja sen nauttimisen syistä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs niin päättelit, ettei elämän sisältöä muuta ole? Höpsis ajatuksillesi.

        On paljon ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä työtään, kuten minä ja mielelläni muutaman päivän kuukaudessa töitä teen ja se ei todellakaan ole poissa mistään eikä keneltäkään, päinvastoin!

        Elämän sisältöä riittää ja työ vain lisää sitä ja pitää kumman virkeänä.

        Ja itseasiassa, et voi kenellekään sanoa, mistä "pitäisi osata nauttia", et nimittäin elä muiden elämää, joten et myöskään tiedä muiden elämästä ja sen nauttimisen syistä!

        Juuri näin!


    • Anonyymi

      Tutulla on hoitoalan yritys. Pyyteli minua paikkaamaan joskus tuntitöihin. Ei enää 67 vuotiaana viitti lähteä. Vastuu suuri ja pikkurahan takia. Omalla autolla jotain vanhusta jelppiin. Ei missään nimessä. 42vuotta riitti niitä töitä.

    • Anonyymi

      Joo, niitä seitsemänkymppisiä ”hoitotöissä” seisoskelemassa, kun ei oikein enää kuitenkaan jaksa. Mitä järkeä?

      • Sielläpä oikein asiantuktijalausunto😄.
        Eiköhän työnantajallakin ole joku taju ketä palkkaa. Seisoskelemalla todellakaan ei työnteko onnistu. Ja etenkin hoiva-alalla on muitakin töitä kuin varsinainen hoitotyö.


    • Anonyymi

      Kotihoidon yksityisyrityksillä on työvoimapula niinkuin myös muussa perussairaanhoidossa. Kyllä voimia olisi mutta kun ymmärtää vastuun. Ja enää vakinaiseen työhön ei kannata lähteä useistakaan syistä. K-kauppaan hyllyjä täyttämään voi mennä nuori tai vanha. Siellä ei tapahdu suuria vahinkoja eikä riskejä.

      • Kyllä. Ja liha-kalatiskille kutsuttiin vasta tuntemani eläkeläinen. Töitä olisi enemmän kuin jaksaa tehdä.Eikä todellakaan seisoskele.


    • Anonyymi

      Kohtalaisesti pärjäilee rahallisesti toistaiseksi.
      Ehkä jotain itsensä "tarpeelliseksi tuntemista", jotain linkkejä joskus availin mahdollisista työpaikoista.
      Ainakaan aamusta iloisena ja reippaana palveleva kahvila työntekijä ei kävisi näillä tuntemuksilla :D

      • Minä olisin taas paremminkin aamu-ihminen töihin.


    • Anonyymi

      Sairaslomalla 2014 tammikuussa päätin, etten enää koskaan tonne kylmään ja pimeään lähde. Enkä sitten enää koskaan lähtenytkään. Lopullinen sairasloma alkoi lokakuussa samana vuonna ja siinä sitten vuoden kärvisteltyäni alkoi työkyvyttömyyseläke ja huokasin helpotuksesta.

      Ajatella, että joskus töihin lähteminen ja työ oli kivaa. Menin mielelläni ja olin mielelläni.

      • En minäkään samalle alalle nyt lähtisi se tie on kaluttu loppuun. Lähes 40 vuotta riitti vaikka työstäni pidinkin.


    • Anonyymi

      Ihmiset vanhenevat hyvin eri tahtiin! Kaksi 65-vuotiasta voi olla täysin eri vaiheessa vanhenemisen puolillaan; toisella jo muistikin voi pätkiä ja kremppoja muutenkin paljon kehossaan. Toinen ikäkaveri sen sijaan juoksee maratonin aika kevyesti ja muut treenit siihen päälle vielä ja aivotkin toimivat terävästi. -Joten jälkimmäisellä henkilöllä aivan hyvät kyvyt vielä ainakin osa-aikaiseen työntekoon!

      • Juurikin näin. Ja joku on jo mullan allakin tai tuhkana.


    • Anonyymi

      Höpsistä vaan, minä nautin kun saan sanoa toisille et höpsistä.

      • Onhan se kiva että olet löytänyt sanan jonka sanomisesta nautit😁.


    • Anonyymi

      Tuskin tästä eläkkeeltä enään töihin , toivon että siellä öljylämmitys mihin joudun :)

      Vanha Skönö

      • Jos hoitokotia tarkoitat niin lienekkö :).


      • Anonyymi

        Siellä on stimmit topilla aina :)


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Jos hoitokotia tarkoitat niin lienekkö :).

        Mie kyllä varmaan joudun "alakertaan " pienten pirujen riesaksi :D

        D.S.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mie kyllä varmaan joudun "alakertaan " pienten pirujen riesaksi :D

        D.S.

        Mites olet siihen käsitykseen päässy?😮


    • Anonyymi

      On paljon ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä työtään, kuten minä ja mielelläni muutaman päivän kuukaudessa töitä teen ja se ei todellakaan ole poissa mistään eikä keneltäkään, päinvastoin!


      Juuri näin. Ongelma tekijälle on vsin se, että veroprosentti nousee korkeaksi sosdemiassa kun palkkatulo lisätään eläkkeen päälle

      Ukot istuvat ay-"pamppujen ansiosidonnaisella jaceläkeläisen ei kannata mennä töihin korkean marginaaliveron takia niin ditten tuodaan matua maahan ja Kelaan sotkemaan suomalainen yhteiskunta väestönvaihdossa

      • Anonyymi

        ''...veroprosentti nousee korkeaksi sosdemiassa kun palkkatulo lisätään eläkkeen päälle''

        Eläke ja palkka lasketaan yhteen ja summaa verotetaan kuten normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...veroprosentti nousee korkeaksi sosdemiassa kun palkkatulo lisätään eläkkeen päälle''

        Eläke ja palkka lasketaan yhteen ja summaa verotetaan kuten normaalisti.

        Sinulle normaali minulle posketon marginaalivero

        Pidä normaalisi ja kommenttisi

        Veroasteikko ei ole lineaarinen eli ei siinä mielessä keskinormaali


    • Anonyymi

      Mie nostin eläkettä ku täytin 65 ja jatkoin työelämää vielä pari vuotta.- Jouluksi sitten
      40.000 kruunua jälkiveroa :(

      Gubbe 74

      • Nii. Kannattanee etukäteen selvittää miten verottaja suhtautuu eläkeläisen työntekkoon.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Nii. Kannattanee etukäteen selvittää miten verottaja suhtautuu eläkeläisen työntekkoon.

        Tämän pystyy laskemaan verolaskurissa ja kuten minä teen eli kirjaudun vero.fi sivustolle ja täytän verotiedot ja lopputulemana on vero%. Minulla on sama veroprosentti kummassakin eli eläketulossa ja palkkatulossa. Sosdemiassa ei veroprosentti nouse kohtuuttomaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämän pystyy laskemaan verolaskurissa ja kuten minä teen eli kirjaudun vero.fi sivustolle ja täytän verotiedot ja lopputulemana on vero%. Minulla on sama veroprosentti kummassakin eli eläketulossa ja palkkatulossa. Sosdemiassa ei veroprosentti nouse kohtuuttomaksi.

        Pitääkö palkalle olla eri verokortti kuin eläkkeelle? Minun eläkeyhtiöni ohjeissa luki kutakuinkin näin:
        "eläkettä ja palkkaa verotetaan eri tavalla. Jos aiot työskennellä eläkkeesi rinnalla, tarvitset siis kaksi verokorttia, toisen nykyisen eläkkeesi maksua varten ja toisen työntekoa varten. Ole veroasioissa yhteydessä Verohallintoon."


      • Siili2 kirjoitti:

        Pitääkö palkalle olla eri verokortti kuin eläkkeelle? Minun eläkeyhtiöni ohjeissa luki kutakuinkin näin:
        "eläkettä ja palkkaa verotetaan eri tavalla. Jos aiot työskennellä eläkkeesi rinnalla, tarvitset siis kaksi verokorttia, toisen nykyisen eläkkeesi maksua varten ja toisen työntekoa varten. Ole veroasioissa yhteydessä Verohallintoon."

        Siis voihan olla että sen voi laskea itse jollain laskurilla mutta minä en luota että osaisin laskea summat oikein tai mitä siinä ottaa huomioon. Mieluimmin katson veroasiat asiantuntijan kanssa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Pitääkö palkalle olla eri verokortti kuin eläkkeelle? Minun eläkeyhtiöni ohjeissa luki kutakuinkin näin:
        "eläkettä ja palkkaa verotetaan eri tavalla. Jos aiot työskennellä eläkkeesi rinnalla, tarvitset siis kaksi verokorttia, toisen nykyisen eläkkeesi maksua varten ja toisen työntekoa varten. Ole veroasioissa yhteydessä Verohallintoon."

        Noin se menee.

        Joskus kauan sitten eläke ja palkka laskettiin yhteen ja yksi verokirja riitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se menee.

        Joskus kauan sitten eläke ja palkka laskettiin yhteen ja yksi verokirja riitti.

        Pitää tietenkin olla kaksi verokorttia, toinen eläkeyhtiölle ja toinen palkan maksajalle.

        Kyllä verolaskuriin voi luottaa, samaa se virkailijakin käyttää. Ja kait nyt oman eläkkeensä osaa kerto 12:lla ja palkan.

        Jos palkka on esim. 500 kuussa, se kerrotaan 13 (lomakorvaus tässä mukana) ja saadaan arvio vuoden tuloista. Jos tuloissa tulee muutoksia, voi tehdä ja tilata uuden verokortin. Aikaa vero% muutoksessa menee se 5 minuuttia.

        Mutta joo, ihan miten kukakin haluaa (ja uskaltaa). Joka tapauksessa kauhukuvat isoista veroprosenteista eivät ole realismiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tietenkin olla kaksi verokorttia, toinen eläkeyhtiölle ja toinen palkan maksajalle.

        Kyllä verolaskuriin voi luottaa, samaa se virkailijakin käyttää. Ja kait nyt oman eläkkeensä osaa kerto 12:lla ja palkan.

        Jos palkka on esim. 500 kuussa, se kerrotaan 13 (lomakorvaus tässä mukana) ja saadaan arvio vuoden tuloista. Jos tuloissa tulee muutoksia, voi tehdä ja tilata uuden verokortin. Aikaa vero% muutoksessa menee se 5 minuuttia.

        Mutta joo, ihan miten kukakin haluaa (ja uskaltaa). Joka tapauksessa kauhukuvat isoista veroprosenteista eivät ole realismiä.

        No minä ajattelin omalla kohdallani jotain ei niin säännöllisiä töitä palkkoineen joten sen arvioiminen verottajalle ei niin simppeli juttu kertoumineen. Ja eläkkeellehän on jo verokortti, aattelin lähinnä palkkatulon verokorttia ja millainen sen pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No minä ajattelin omalla kohdallani jotain ei niin säännöllisiä töitä palkkoineen joten sen arvioiminen verottajalle ei niin simppeli juttu kertoumineen. Ja eläkkeellehän on jo verokortti, aattelin lähinnä palkkatulon verokorttia ja millainen sen pitäisi olla.

        Eksä nyt vieläkään ole mitään duunia saanut aikaiseksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eksä nyt vieläkään ole mitään duunia saanut aikaiseksi?

        En. Tarjolla on hoito-ja hoivatyötä tänikäselle ja se ei kiinnosta. Tekisin mieluusti ihan jottai muuta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        En. Tarjolla on hoito-ja hoivatyötä tänikäselle ja se ei kiinnosta. Tekisin mieluusti ihan jottai muuta.

        Ja kuka palkkaa eläkeläisen ”ihan muihin töihin” noin ihan vaihtelun vuoksi? Jos duunia meinaa tehdä, niin se on tehtävä sitä mitä on tarjolla. Niinhän se on muillakin.

        Jos et muuta duunia saa, niin ei auta kun ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä sinne, missä tarvetta on, eikä haaveilla olemattomia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuka palkkaa eläkeläisen ”ihan muihin töihin” noin ihan vaihtelun vuoksi? Jos duunia meinaa tehdä, niin se on tehtävä sitä mitä on tarjolla. Niinhän se on muillakin.

        Jos et muuta duunia saa, niin ei auta kun ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä sinne, missä tarvetta on, eikä haaveilla olemattomia.

        No hai sie kuule kun parastahan tässä on se että mitään ei ole "tehtävä" jos ei halua eikä kiinnosta. Eläkettäkin on sen verran et pakko ei ole töihin mennä😁.
        Siis mikä parasta, voi unelmoida ja haaveilla,m voi katsella rauhassa, mennä tai olla menemättä.

        Ja minähän enbole mahdolliselle työnantajalle "vaihtelu" vaan potentiaalinen tunnollinen työntekijä. Tosin minullahan on koulutus vain yhteen ammattiin joten se pikkasen rajoittaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No minä ajattelin omalla kohdallani jotain ei niin säännöllisiä töitä palkkoineen joten sen arvioiminen verottajalle ei niin simppeli juttu kertoumineen. Ja eläkkeellehän on jo verokortti, aattelin lähinnä palkkatulon verokorttia ja millainen sen pitäisi olla.

        Eläkkeelle tulee automaattisesti oma verokortti, ja jos on eläkkeen lisäksi töissä, niin joka vuosi pitää erikseen hakea palkkatulolle omansa, se ei tule automaattisesti. Sinne vaan tuloarvio ja sitten sitä voi muuttaa vuoden varrella jos alkuperäinen arvio ei ollut toteutuneen mukainen. Itse en ole verotuksessa halunnut samaa veroprosenttia molempiin, niin silloin tiedän aina eläkkeeni pankkiin kilahtavan summan ja palkkatyön verotusta säätelen sitten syksymmällä jos on tarpeen suuntaan tai toiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle tulee automaattisesti oma verokortti, ja jos on eläkkeen lisäksi töissä, niin joka vuosi pitää erikseen hakea palkkatulolle omansa, se ei tule automaattisesti. Sinne vaan tuloarvio ja sitten sitä voi muuttaa vuoden varrella jos alkuperäinen arvio ei ollut toteutuneen mukainen. Itse en ole verotuksessa halunnut samaa veroprosenttia molempiin, niin silloin tiedän aina eläkkeeni pankkiin kilahtavan summan ja palkkatyön verotusta säätelen sitten syksymmällä jos on tarpeen suuntaan tai toiseen.

        Kyllä. Ja jos olet esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä eläkkeelle on oma veroprosentti ja palkkatulolle oma. Lisäksi palkalle on ansaintaraja, siis kuinka paljon voit ansaita eläkkeen ohessa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Ja jos olet esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä eläkkeelle on oma veroprosentti ja palkkatulolle oma. Lisäksi palkalle on ansaintaraja, siis kuinka paljon voit ansaita eläkkeen ohessa.

        Kyllä, luonnollisestikin työkyvyttömyyseläkkeellä on ansaintaraja, eihän henkilö muutoin voisikaan olla työkyvyttömyyseläkkeellä jos tekee esim. kokopäiväistä työtä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, luonnollisestikin työkyvyttömyyseläkkeellä on ansaintaraja, eihän henkilö muutoin voisikaan olla työkyvyttömyyseläkkeellä jos tekee esim. kokopäiväistä työtä.

        Mitä eroa on sitten osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä?
        Täysin työkyvytön ei olekaan työkyvytön ja saa täyden eläkkeen lisäksi käydä vielä töissä?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mitä eroa on sitten osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä?
        Täysin työkyvytön ei olekaan työkyvytön ja saa täyden eläkkeen lisäksi käydä vielä töissä?

        Nyt lopeta taas jankkaaminen ja kuuklaat, eri eläkemuodoista ja niiden toiminnasta ja vaikutuksista. Ei ole mitään rakettitiedettä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt lopeta taas jankkaaminen ja kuuklaat, eri eläkemuodoista ja niiden toiminnasta ja vaikutuksista. Ei ole mitään rakettitiedettä!

        No kukkuu! Miten kuvittelet olevasi siinä asemassa että voit määräillä mitä kirjoitan tai jätän kirjoittamatta. Pysy lestissäs!


    • Anonyymi

      Ajattele myös jälkeläisiäsi, jos on.
      Heille jää ikävä tilanne jos kuolee etkä ole ollut eläkkeellä.

      Ite ole ollu 18 v eläkkeellä ja vaimo 13v. Lapset on kertoneet että monelle joiden vanhemmat ovat kuolleet yllättäen " ollessaan työelämässä ", on menetys vakava paikka.
      Yksi jopa joutui jättämän työelämänsä 41v , kun hänen äitikin kuoli 68v.

      • Jos tekisin muutamana päivänä muutaman tunnin töitä en usko että sillä olisi vaikutusta minun ja läheisteni välisiin suhteisiin. Viimeinen päivä tulee kun on tullakseen# joillekin yllättäen, joillekin hitaammin.


      • Anonyymi

        Mitä ihmeen merkitystä sillä on, kuoleeko eläkkeellä vai työssä ollessa?
        Ihmeellisiä aatoksia sinulla.
        Mikä siitä tekee ikävän tilanteen?
        Miksi joutuisi jättämään työelämän, jos vanhempi kuolee - en ymmärrä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen merkitystä sillä on, kuoleeko eläkkeellä vai työssä ollessa?
        Ihmeellisiä aatoksia sinulla.
        Mikä siitä tekee ikävän tilanteen?
        Miksi joutuisi jättämään työelämän, jos vanhempi kuolee - en ymmärrä?

        Tarkoittikohan tuo aiheesta kirjoittaja että lapsi oli järkyttynyt niin paljon vanhempansa kuolemasta että ei kyennyt töihin?

        Minun lapseni elävät omaa elämäänsä ja eivät ole minusta riippuvaisia olin töissä tai vapailla. Tästä ympäriltä on kuollut vanhempia ihmisiä# joten kuolema sinällään ei heillekään ole ihan outo käsite. Kaikki me kuollaan joskus.


    • Anonyymi

      Pieni eläke, joten olen jatkanut osa-aikaisena vanhalla työnantajallani niin että bruttoansio vuodessa noin 29.000, josta menee veroa noin 10%. Koostuu noin fiftyfifty työstä ja eläkkeestä.

      • Anonyymi

        Näin se menee. Minulla on kuluvan vuoden arvio palkasta 20 000 ja eläke nyt ei ole mikään arvio kun sen tietään tarkalleen eli on huomattavasti pienempi kuin tuo palkkatulo. Kummastakin menee veroa 19 %


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se menee. Minulla on kuluvan vuoden arvio palkasta 20 000 ja eläke nyt ei ole mikään arvio kun sen tietään tarkalleen eli on huomattavasti pienempi kuin tuo palkkatulo. Kummastakin menee veroa 19 %

        Eläkkeestä maksaisit mitättömän veron. Kun menet työhön
        eläkkeen vero nousee

        Osaajan ei kannata tämän takia kuluttaa aikaansa valtion verotulon kartuttamiseen vapaa-aikaansa tuhlaamalla

        Hyvin pienituloisille tämä voi sopia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeestä maksaisit mitättömän veron. Kun menet työhön
        eläkkeen vero nousee

        Osaajan ei kannata tämän takia kuluttaa aikaansa valtion verotulon kartuttamiseen vapaa-aikaansa tuhlaamalla

        Hyvin pienituloisille tämä voi sopia

        Mitättömästä eläkkeestä mitätön vero mutta eipä ole se nettotulokaan iso. Tykkään työnteosta ja ammatistani, joten miksen tekisi sitä silloin tällöin. Vajaan 30 euron tuntipalkkakin houkuttelee. Työnteko on nykyisin lähinnä harrastus; se on mukavaa ja helppoa ja vapaat tuntuvat eri lailla vapailta kuin jos olisin koko ajan vapaaherrattarena.


    • Anonyymi

      Osaajan ei kannata käydä töissä ellei ole yrittäjä tai harrastaja

      Miksei hyvin pienituloisen ok sellainen voi

      Mutta osaajan eläke käteen on yli 3000

      Ja tämä on haitta. Voisi käydä vaikka päivän viikossa mutta marginaaliveroprosentin korkeuden takia ei ei ei ei käy ei sinne päinkään jo aja tuskin kannattaa tuhota elämäänsä moiseen

      • Anonyymi

        Kyllä sitä on osaajia pieneläkeläistenkin joukossa, turha aliarvioida pieneläkeläisiä jotka tehneet esim. pitkän työuran kotona mahdollistaen puolison uraputken. Äiti joka on hoitanut lapsensa ja ehkä myös isovanhemmat itse kotona säästäen yhteiskunnanvaroja, on voinut opiskella ja valmistua ammattiin vasta 50+ vuotiaana, joten ennen eläkeikää työvuosia on kertynyt vain pienen työeläkkeen verran. Esim. puolison konkurssiin ajautumisen ja siitä seuranneen eron jälkeen on moni äiti aika omillaan ja joutuu ehkä tekemään pitkäänkin eläkkeellä töitä pärjätäkseen.


    • Anonyymi

      Olen tehnyt keikkatöitä.Verottaja niin kauniisti kiittää ja perii töistä veroja 40%
      Se siitä hallituksen kannatuksesta.

      • Anonyymi

        Ohhoh, jotain on pielessä, jos noin on!

        Minä teen keikkatöitä ja niissä on sama vero% kuin eläkkeessäkin eli 24. Viime vuonna sama juttu ja palautusta tulee vajaat 900 euroa. Eli jossain tökkii sinun kohdallasi tai sitten sinulla on hirmu iso eläke ja hirmu isot keikkatyötulot. Itsellani eläke + keikketyöt ovat noin 45 000 per vuosi


      • Anonyymi

        Olen myös hämmästellyt hallituksen hommia. Eläkeläisten toivotaan jatkavan työn tekemistä ja kannustimeksi luvataan verohelpotuksia, mutta nyt rupeavat leikkaamaan eläkkeistä(kin). Maksan lisäveroa, vaikka eläkkeen ja palkan vero-% on 30. Prkl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös hämmästellyt hallituksen hommia. Eläkeläisten toivotaan jatkavan työn tekemistä ja kannustimeksi luvataan verohelpotuksia, mutta nyt rupeavat leikkaamaan eläkkeistä(kin). Maksan lisäveroa, vaikka eläkkeen ja palkan vero-% on 30. Prkl.

        Jos maksat lisäveroa, olet maksanut liian vähän veroja suhteutettuna tuloihisi eli tulosi täytyvät olla aika suuret. Itselläni on pieni eläke ja osa-aikatyön palkka kuukaudessa vaihtelee 1300 - 2000 paikkeilla, molemmista maksan vajaat 20 % veroja ja se on pitänyt kutinsa jo monta vuotta. Vähemmän maksan veroja kuin jos olisin kokoaikatyössä ja saisin saman tulon (eläke + palkka) eli tässä mielessä(kin) eläkkeellä kannattaa tehdä töitä, jos löytää mieluisan paikan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos maksat lisäveroa, olet maksanut liian vähän veroja suhteutettuna tuloihisi eli tulosi täytyvät olla aika suuret. Itselläni on pieni eläke ja osa-aikatyön palkka kuukaudessa vaihtelee 1300 - 2000 paikkeilla, molemmista maksan vajaat 20 % veroja ja se on pitänyt kutinsa jo monta vuotta. Vähemmän maksan veroja kuin jos olisin kokoaikatyössä ja saisin saman tulon (eläke palkka) eli tässä mielessä(kin) eläkkeellä kannattaa tehdä töitä, jos löytää mieluisan paikan

        30 % ei ole "liian vähän". Mielestäni. Kolmasosa, perskeles vieköön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoh, jotain on pielessä, jos noin on!

        Minä teen keikkatöitä ja niissä on sama vero% kuin eläkkeessäkin eli 24. Viime vuonna sama juttu ja palautusta tulee vajaat 900 euroa. Eli jossain tökkii sinun kohdallasi tai sitten sinulla on hirmu iso eläke ja hirmu isot keikkatyötulot. Itsellani eläke keikketyöt ovat noin 45 000 per vuosi

        Lisävero, jälkivero, mätkyt? Kyse on veronmaksajan saamasta lainasta!
        En tiedä onko siitä nykysin maksettava korkoa mutta aikanaan se oli veronmaksajan saamaa korotonta lainaa ka. 1,5 vuoen ajalle. Edullista!
        Korkeiden korkojen aikaan olivat talolainani maksimissaan. Arava 4%, pankkilaina 12% ja maksuaika 10 vuotta, vekseli 16% ja takaisin maksu tai uusinta 3kk.
        Muutin ennakkopidätykseni niin pieneksi kuin verotoimisto salli. Muistaakseni verokausien alennus oli noin 30 suhteellista prosenttia. Tietenkin varauduin tuon korotoman lainan takaisin maksuun lopullisen verotuksen yhteydessä mutta pienemmän ennakkopidätyksen aikana maksoin ensin pois vekselin. Sitten lyhensin 12%:n pankkilainaa niin paljon kuin budjetti salli. Seuraavan vuoden joulukuussa maksoin 1,5 vuoden ajan korottoman lainani verottajalle. 4% - 6%:n inflation aikaan tuo lyhentely oli tuntuva nettoetu.
        Olen aina ihmetellyt joidenkin riemua kun ovat saaneet maksaa turhan paljon veroennakkoa. Eli saavat ka. 1,5 vuoden jälkeen takaisin omiaan. Mitä riemua tuossa on?


    • Anonyymi

      Eläkkeeltä eutanasiaan.

    • Anonyymi

      Et pääse töihin. Ikärasismi kukoistaa.

      • Kyllä. Nyt jossain luki että eläkeläisiä on ilmoittautunut halukkaiksi työntekoon mutta työnantajat eivät ole halukkaita palkkaamaan. Tuliko tämä jollekin yllätyksenä? Ehkä alariippuvaista tämäkin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Nyt jossain luki että eläkeläisiä on ilmoittautunut halukkaiksi työntekoon mutta työnantajat eivät ole halukkaita palkkaamaan. Tuliko tämä jollekin yllätyksenä? Ehkä alariippuvaista tämäkin.

        Ainakin hoitoala palkkaa iästä riippumatta kunhan vain osaamista on. Samoin lastenhoitotyössä on vanhempiakin. Bussikuskeina on eläkeläisiä, samoin raksapuolella. Monella eläkeläisellä on hyvä kunto ja vankkaa osaamista, miksei heitä työllistäisi joku fiksu firma. Sellainen yritys joka tuijottaa vain ikään, sinne nyt tuskin kukaan varttunut haluaakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin hoitoala palkkaa iästä riippumatta kunhan vain osaamista on. Samoin lastenhoitotyössä on vanhempiakin. Bussikuskeina on eläkeläisiä, samoin raksapuolella. Monella eläkeläisellä on hyvä kunto ja vankkaa osaamista, miksei heitä työllistäisi joku fiksu firma. Sellainen yritys joka tuijottaa vain ikään, sinne nyt tuskin kukaan varttunut haluaakaan.

        Hoitoalalla riippunee työpisteestä palkataanko vai ei. Ehkä sellaisia jotka ovat ko pisteistä eläköityneitä ainakin vaativimmissa pisteissä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Hoitoalalla riippunee työpisteestä palkataanko vai ei. Ehkä sellaisia jotka ovat ko pisteistä eläköityneitä ainakin vaativimmissa pisteissä.

        Niin...kai. Koska itsekin olen hoitoalalla, en ole tuollaiseen törmännyt vaan oikeastaan joka pisteessä ja osastolla tarvitaan osaavia hoitajia; iällä ei ole merkitystä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin...kai. Koska itsekin olen hoitoalalla, en ole tuollaiseen törmännyt vaan oikeastaan joka pisteessä ja osastolla tarvitaan osaavia hoitajia; iällä ei ole merkitystä

        Kyllä. Osaaminen ratkaisee.


    • Anonyymi

      Olin noin 40v ikäisenä alkanut suunnittelemaan elämääni pitemmällä tähäyksellä ja osana sitä palkkatyön lopettaminen omilla ehdoillani 50v iässä.
      80-/90-lukujen vaihteen lama aiheutti kahden työnantajani konkurssin ja tavoite siirtyi 2 vuotta eteen päin.
      Loppu meni suunnilleen hamtelman mukaan. Työttömyys/työpätkät. Putken pää. Eläke.
      Olin 62v ikäinen kun minulle vielä tarjottiin puuhastelua parinkymmenen kilometerin päässä. Kahden viikon määräaika. Hyvä korvaus mutta ei sattunut omaksumaani elämänasenteeseen.

      Erinomaista kun joku saa työstä elämään arvokkaaksi kokemaansa sisältöä!

      • Anonyymi

        ...ilmiannoit sitten ihan hyvän kommentin...vähän arvelinkin mistä persoonasta on kysymys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ilmiannoit sitten ihan hyvän kommentin...vähän arvelinkin mistä persoonasta on kysymys!

        En pupella potaskaa vaan vastaan jokaisesta sanastani! Eipä siis ole tarvetta naamioitumiseen.


    • Anonyymi

      Uutiset kertoivat, että nuorten lisäksi myös eläkeläisiä haetaan kesätöihin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe