Kumpi ja kampi - Lämmitys sähkö vai öljy

Anonyymi-ap

Öljykattila Jäspi 6kW sähkövastuksella ja aurinkopaneelit katolla. Vastus ei juuri näytä olevan päällä useinkaan eli merkkivaloa ei pala. Päivisin aurinkosähköä tulee hyvin ja vedenkäyttö maltillista pari suihkua päivässä ja hieman käsitiskiä. (Päivällä töissä) Öljypoltin pärähtää yleensä aina kun käy suihkussa jos öljylämmitys ..joten mietin miten tämä oikein menee?Kannattaako pitää sähkövastus "päällä" näin alkusyksystä kun aurinkosähköäkin tulee hyvin kunnes alkaa pakastamaan ja aurinkosähköä ei tule jne..
Sähkövastus on aika iso mutta tarvittava käyttövesi riittää loistavasti

Sähkönkulutusta seuraan nyt kun pari päivää menty vastuksella.. mutta kokemuksia ja ja laskelmia otan mielelläni vastaan.

Ajanjakso: Kevät-kesä-Syksy.
Talo: 100m2 1-kerros
Asukkaat: 2 aikuista
Sähkön hinta: 10,67c + siirto ym
Öljynhinta: 1,50e/l 08/23
Syksyllä aurinkosähköä tuotetaan 500-1850W päivällä
Aurinkosähköä menee normaalisti päivällä tuotantona myyntiin.

Öljynkulutus edellisestä täytöstä laskettua on 70L/kk (n 100e)

Talvella on lisäksi talossa pieni varaava takka joten pattereissa kierovesi +22- +25 riippuen pakkasista jne..

Kylppärissä vesikiertoinen lattialämmitys yleensä aina kierto päällä

6

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis sähkö n17c/kWh ja öljy n. 17c/kWh
      Jos haluat säästää öljyä käytä sähköä.
      Tai molempia yhtäaikaa niin että sähkövastus lämmittää ensin ja sitten poltin, jos teho ei riitä.

      • Anonyymi

        Keskustelun aloittaja: Kiitos kommentista. Tuossa Fortum sähkönmyyjä ja seuranta on varsin hyvä netissä. Kovaa kikkailua on kun aurinkopaneelit tuottaa vielä sähköä syksyllä. Kesällä aionkin pitää vastuksen päällä ja öljyn poissa koska aurinkoenergiaa tulee runsaasti. Onhan tuo kovaa kikkailua mutta 1500e öljylaskun kun maksaa niin se aina muistuttaa että rahaa palaa sanotusti. Tuo mielenkiintoinen juttu pistää osa vastukselle ja osa sitten öljylämmitykselle. Öljykattila kun käy öisin ja juuri kun käy suihkussa tai käyttää lämmintä vettä helposti pärähtää kattila tulille.. Vastus ei ole näin hätäinen että heti vastus menisi päälle. Öljyn/sähkönhinta kaiketi jos joskus tippuu niin taas katsottava mikä homma on ... Lämmitykseen en ole käyttänyt vastusta .. Kattilan sammuttaminen esim kun pois kotoa on mielestäni turhaa koska silloin peruslämpöä pitää saada ja kattila käy tai vastuskuumana pitkään.. toki öljykattilan toiminta on parempaa jos ei kauheesti liksuttele ja sekoita järjestelmää..


      • Anonyymi

        Silloi kun pörssisähkö on halpaa (esim 1,0c/kWh+siirto) vastukset kannattaisi kääntää päälle ja jos tehot eivät riitä, poltin tulee avuksi?
        asiaa miettynyt


      • Anonyymi

        Tilanneraporttia: Elokuun koko talon sähkölasku 95€ (vastus lisää noin puolet kulutusta) Öljylämmitys vielä lokakuun pois käytöstä ja lasku n.110€ Kun alkaa pakastumaan enempi ja aurinkopaneelien tuotto loppuu on aika siirtyä sitten öljylämmitykseen n.5kk. Olen takkaa lämmittänyt toki korillisen päivään kuten normaalisti joka vuosi. Patteriverkoston lämpö ollut tasainen norm. +22 .
        10v sitten takkapuita meni 10m3 ja nyt n.4m3 heittoa (n.200e). Takkapuita yleensä jää seuraavaan syksyyn hieman ja täydennetään lisää .. Marraskuu 2023 alkaa etelässä ja yhä 1500L lämmitysöljyä säiliössä ollut pari kk. Tuntuu että jäspi eco17 sähkövastus kuiteskin vain 3kw? Talon peruslämpö +20,50 Meille riittää hyvin eikä kylmyys tunnu.

        2kk siis Sähköllä lämmitys ja muu sähkö 205€ n 3.30e /pvä

        Meillä on yritystoimintaa joten hieman auton ja muuta lämmitystä menee normaalia enempi joskin kesällä kylmälaitteet ja liedet. Sähkökulutus on kesällä suurin. Siksi nuo aurinkopaneelit tuottaa puolet sähköstä vuodessa.

        Fortumin hieman edukkaampi sähköhinta astuu tuossa 2v määräaikaisena voimaan ensikuusta alle 8cnt + muut

        Lokakuun lopussa Sähköntuotantoa pilvisellä +2 ulkolämmöllä keskipäivällä 330W eli tuotanto hiipuu tuosta...


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1069
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe