1990-luvulla laman seurauksena koettiin jopa 18 prosentin työttömyys, tuhannet konkurssit ja monien

Anonyymi-ap

1990-luvulla laman seurauksena koettiin jopa 18 prosentin työttömyys, tuhannet konkurssit ja monien perheiden vuosia kestänyt niukkuus. Tarina talouspoliittisista virheistä ja äkillisistä korjausliikkeistä elää vahvana suomalaisessa perimätiedossa.

Eittämättä nykytilanteessa, jossa Petteri Orpon hallitus kaavailee historiallisestikin katsottuna hyvin kunnianhimoista leikkauspolitiikkaa, nousee monen mieleen kysymys: onko meillä vaarana toistaa 90-luvun virheet? Se riippuu keneltä kysyy ja mistä näkökulmasta asiaa lähestyy.

3

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      -91 perustin oman firmani ja rakensin itselle talon.
      Juu niukkuutta oli ja piti hintoja kompensoida pitemmillä päivillä.
      Talo tuli maksettua ihan aikataulussa ilman yhtäkään lyhennysvapaata.
      Elätin siinä sivussa myös eukon ja 3 lasta, eukko ei siis ollut töissä.
      Firma on edelleen pystyssä.
      Ainoa pääoma oli nuoruus ja halu pärjätä, rahaa ei ollut paitsi velkarahaa.

      90 luvun laman häviäjät olivat pitkälle niitä joilla ei ollut kovaa halua selvitä ja niitä jotka ottivat velkaa 80 luvun lopussa kun sitä niin tyrkytettiin.
      Lisäksi tyrkytettiin valuuttalainoja jotka syöksivät lähes kaikki ahdinkoon.

      Vertailuna voi ottaa toisen firman ja sen omistajan, uransa aikana kerkesi tehdä 3 konkurssia.
      Omistaja ihmetteli miten minun firma voi pärjätä samalla alalla ja hän ei.

      Eli lamasta ei selvitä nysväämällä ja velkaa ottamalla, pitää vetää työkintaat käteen ja pidentää päivää.

    • Anonyymi

      Saman tyyppisesti 1993 laitettiin firma pystyyn täällä. Potkut tuli 10 v. työrupeaman jälkeen suuresta k.v. pörssiyrityksestä.

      Itsellä oli ennestään ajatuksia ja haluja yrittäjyyteen. Mutta tuo ulos kylmään heittäminen laittoi asioihin vauhtia ja suunnitelmat pala kerrallaan toteutukseen.

      Rikastumisen ihmettä ei ole tapahtunut, mutta leivässä, lomamatkailussa, asumisessa jne. pysyttiin. Itse hankitussa tiilisessä omakotitalossa asutaan. Osa noista 1990-laman aikaan perustetuista firmoista on ollut aika sitkeitä. moni toki kaatui myös.

      Oma yritystoiminta oli vuosi sitten parasta ajaa alas, eläkevuosien + pari vuotta tultua täyteen. Yritys toki on edelleen ja siellä sopivasti kassaakin jäljellä, mutta aktiivinen toiminta alkaa olla nollissa.

      • Anonyymi

        Juu sama kohtalo firmassa mullakin, tosin eläkeikään matkaa vielä 7 vuotta.
        Tosin olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja vapaaehtoinen eläke lähti rullaamaan viime kuussa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe