1990-luvulla laman seurauksena koettiin jopa 18 prosentin työttömyys, tuhannet konkurssit ja monien

Anonyymi-ap

1990-luvulla laman seurauksena koettiin jopa 18 prosentin työttömyys, tuhannet konkurssit ja monien perheiden vuosia kestänyt niukkuus. Tarina talouspoliittisista virheistä ja äkillisistä korjausliikkeistä elää vahvana suomalaisessa perimätiedossa.

Eittämättä nykytilanteessa, jossa Petteri Orpon hallitus kaavailee historiallisestikin katsottuna hyvin kunnianhimoista leikkauspolitiikkaa, nousee monen mieleen kysymys: onko meillä vaarana toistaa 90-luvun virheet? Se riippuu keneltä kysyy ja mistä näkökulmasta asiaa lähestyy.

3

257

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

-91 perustin oman firmani ja rakensin itselle talon.
      Juu niukkuutta oli ja piti hintoja kompensoida pitemmillä päivillä.
      Talo tuli maksettua ihan aikataulussa ilman yhtäkään lyhennysvapaata.
      Elätin siinä sivussa myös eukon ja 3 lasta, eukko ei siis ollut töissä.
      Firma on edelleen pystyssä.
      Ainoa pääoma oli nuoruus ja halu pärjätä, rahaa ei ollut paitsi velkarahaa.

90 luvun laman häviäjät olivat pitkälle niitä joilla ei ollut kovaa halua selvitä ja niitä jotka ottivat velkaa 80 luvun lopussa kun sitä niin tyrkytettiin.
      Lisäksi tyrkytettiin valuuttalainoja jotka syöksivät lähes kaikki ahdinkoon.

Vertailuna voi ottaa toisen firman ja sen omistajan, uransa aikana kerkesi tehdä 3 konkurssia.
      Omistaja ihmetteli miten minun firma voi pärjätä samalla alalla ja hän ei.

Eli lamasta ei selvitä nysväämällä ja velkaa ottamalla, pitää vetää työkintaat käteen ja pidentää päivää.

• Anonyymi

Saman tyyppisesti 1993 laitettiin firma pystyyn täällä. Potkut tuli 10 v. työrupeaman jälkeen suuresta k.v. pörssiyrityksestä.

Itsellä oli ennestään ajatuksia ja haluja yrittäjyyteen. Mutta tuo ulos kylmään heittäminen laittoi asioihin vauhtia ja suunnitelmat pala kerrallaan toteutukseen.

Rikastumisen ihmettä ei ole tapahtunut, mutta leivässä, lomamatkailussa, asumisessa jne. pysyttiin. Itse hankitussa tiilisessä omakotitalossa asutaan. Osa noista 1990-laman aikaan perustetuista firmoista on ollut aika sitkeitä. moni toki kaatui myös.

Oma yritystoiminta oli vuosi sitten parasta ajaa alas, eläkevuosien + pari vuotta tultua täyteen. Yritys toki on edelleen ja siellä sopivasti kassaakin jäljellä, mutta aktiivinen toiminta alkaa olla nollissa.

• Anonyymi

Juu sama kohtalo firmassa mullakin, tosin eläkeikään matkaa vielä 7 vuotta.
        Tosin olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja vapaaehtoinen eläke lähti rullaamaan viime kuussa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2942
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2793
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      23
      1553
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe