Kuluneilla renkailla kauden lopussa katsastukseen.

Anonyymi-ap

Jos henkilö-autossani on lailliset pikkuisen yli 2mm urasyvyiset kesärenkaat koko leveydeltään ja menen niillä katsastukseen (Etelä-Suomessa) lokakuun puolessa välissä, niin voiko katsuri ennakkoon hylätä perustellen ettei pintaa ole enään kesärenkaissa seuraavaan kesää varten? Mielestäni ei voi hylätä kun voin perustella että ostan uudet kesärenkaat keväällä eli alla olevilla ei ajeta seuraavaa kesää. Marraskuussa kun moni jo laittaa talvikiekot alle ja saattaa olla yksittäisinä päivinä pakkasta.
Ja samoin voi kysyä kuluneista talvirenkaista huhtikuun puolessa välissä katsastuksesta...

Ja kysymyksen pihvi olisi siis kauden lopussa lähes loppu kulutuspinnaltaan olevat lailliset renkaat.... saako hylätä "etukäteen". Ja nyt painoarvolla sanalla kulutuspinta... EI halkeamaa, pattia kyljessä, väärä nopeusluokka, naula renkaassa, väärä rengaskoko jne. eli kaikin puolin muuten lailliset renkaat, mutta vain kulutuspinta vähissä.

11

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi hylätä ennakkoon eli suosittelisin ostamaan uudet ja mahdollisimman kalliit. Ne voidaan myös lokakuussa jo arvostella tarlvirenkaina, jolloin pitäisi vähintään 3 mm löytyä, mieluusti tietenkin vähän enemmänkin, koska kyllähän ne talven aikana tulevat alle 3mm kulumaan. Myös tuulilasista voi laittaa etukäteen merkinnän, kun kuitenkin ajelet muiden perseessä kiinni, että on vain ajan kysymys milloin on nasta lasissa.

      Jos kuitenkin pystyt laskelmilla osoittamaan, että ajomääräsi eivät riitä kuluttamaan renkaita sakkorajalle vielä seuraavana kesänä, voidaan noinkin pienellä kulutuspinnalla olevat hyväksyä.

      • Anonyymi

        Täällä palstalla ei varmasti ymmärretä sarkasmia 🤣


    • Anonyymi

      Hyödynnä korjaamokatsastus.

      • Anonyymi

        Onko noilla korjaamoilla jotain suhteita joilla voivat pelailla katsastuksia läpi? Vähän niin kuin että sanovat vaan että kyllä tuo vielä ihan kunnossa on, jos katsastusmiestä alkaa ruveta epäilyttämään jokin kohta. Vai meneekö katsastukset ihan suoriltaan läpi, jotta aseman asiakasvirtaan ei tulisi häiriöitä? Autokauppiaat näyttää ainakin saavat ihan mitä vaan romuja läpi katsastuksesta.


    • Anonyymi

      Itse kävin katsastuksessa eilen ja aika tasan 2 mm urasyvyydestä ei edes keskusteltu.

    • Anonyymi

      Ei voi hylätä "etukäteen". Katsastaja voi kyllä suullisesti huomauttaa että renkaat alkaa olla loppu.

    • Anonyymi

      Niin. jos katsastushetkellä renkaat ovat lailliset kaikin puolin, niin silloin ei niistä hylsyä voi antaa. Jos annetaan "ennakoivasti" hylsyjä, niin toimitaan väärin.

      • Anonyymi

        Jos renkaassa on vaikkapa 1,601 mm kulutuspintaa jäljellä niin pakkohan se on hylätä, koska ne kuluvat laittomiksi heti kun ajat katsestusaseman pihasta pois. EIkö katsastuksen tehtävä muka ole pitää laittomia autoja pois liikenteestä?


    • Minä tavallisena autoilijana olen tosi huolestunut siitä, että liikenneturvallisuudella leikitään näin.
      Mikäli löytää itsensä toisen auton kyljestä tai ojasta ja samalla on syntynyt vakava henkilövahinko, ei siitä vahinkoa kärsineelle ole mitään iloa, että käytössä olleet renkaat kenties olivat lailliset.
      Kantakaa autoilijat vastuunne, älkääkä toimiko aloittajan tavoin!

      • Anonyymi

        Ei pieni urasyvyys tee renkaista vaarallista kuin sateella. Lisäksi urasyvyys vaikuttaa ihan eri tavoin esimerkiksi renkaassa 155/80 kuin 245/45. Jälkimmäisessä vesiliirtoon pääsee helposti vaikka kulutuspinnasta olisi lähes kaikki tallessa mutta tuollaisella kapealla 80- luvun suosikkirenkaalla vesiliirtoon on huomattavasti hankalampi päästä.


    • Kiitos tiedosta!

      Auton käyttäjät tietävät autonrengasasioista niin vähän, että harva edes miettii tätä esilletuomaasi asiaa.
      Olen nähnyt ja kuullut asian asioidessani rengaskaupoissa - halvinta yleensä
      ostetaan, vaikka hintaero vaikkapa vain vähän parempaan olisi minimaalinen -
      renkaiden käyttöikä huomioiden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe