Päättyykö nopeusrajoitus risteykseen?

Anonyymi-ap

Jotkut väittävät, että niin olisi. Onko niin ja jos on, niin mihin perustuu? Tieliikennelaissa 'Nopeusrajoitus' -liikennemerkin kodalla ei ainakaan mainita risteystä voimassaoloon liittyen mitenkään.

26

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin olen ymmärtänyt ja autokoulussa opetettiin v 1972.
      Risteyksen jälkeen voimassa onkin sitten yleinen 80km/t rajoitus ellei liikennemerkillä muuta näytetä.

      • Anonyymi

        Näin siis maanteillä, taajamat on oma juttunsa.


      • Anonyymi

        Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Sitä edellinen tieliikennelaki astui voimaan 1.4.1982. Paljon on maailma ja säännöt matkan varrella muuttuneet.


      • Anonyymi

        Riippuu siitä, jatkaako samalla tiellä risteyksen jälkeen vai kääntyykö toiselle tielle.


      • Anonyymi

        "Näin olen ymmärtänyt ja autokoulussa opetettiin v 1972.
        Risteyksen jälkeen voimassa onkin sitten yleinen 80km/t rajoitus ellei liikennemerkillä muuta näytetä."
        Ja ajelit sitten 40 vuotta päivittämättä tietojasi tieliikennelaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näin olen ymmärtänyt ja autokoulussa opetettiin v 1972.
        Risteyksen jälkeen voimassa onkin sitten yleinen 80km/t rajoitus ellei liikennemerkillä muuta näytetä."
        Ja ajelit sitten 40 vuotta päivittämättä tietojasi tieliikennelaista.

        Tuon mukaan olen ajanut ongelmitta.
        No miten se sitten on nykyisin?
        Eli kun 60 km/t olevalla maantiellä tulee risteys eikä sen jälkeen ole nopeusrajoitusliikennemerkkiä, niin mikä nopeusrajoitus on voimassa?

        Osaatko vastata asiallisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon mukaan olen ajanut ongelmitta.
        No miten se sitten on nykyisin?
        Eli kun 60 km/t olevalla maantiellä tulee risteys eikä sen jälkeen ole nopeusrajoitusliikennemerkkiä, niin mikä nopeusrajoitus on voimassa?

        Osaatko vastata asiallisesti?

        Jos pysyt samalla tiellä, etkä käänny eri tielle, niin risteyksen jälkeen on sama 60 km/h rajoitus, jos uutta nopeusrajoitus liikennemerkkiä ole. Nopeusrajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Nopeusrajoitus päättyy johonkin toiseen laissa mainittuun liikennemerkkiin, tai jos siirtyy toiselle tielle.

        Esim. maantiellä ei siis tarvitse toistaa nopeusrajoitusta jokaisen "pikkuristeyksen" jälkeen, koska nopeusrajoitus liikennemerkki on voimassa kyseisellä tiellä laissa mainitulla tavalla. Kääntyminen risteyksessä vie eri tielle, mutta silloin se on se "eri tie" joka on ratkaiseva tekijä, eikä se risteys.

        Hae tieliikennelaista "C32 Nopeusrajoitus", niin löytyy kyseinen faktatieto.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • Anonyymi

      Kyllä, pyöreä nopeuskilpi päättyy aina seuraavaan risteykseen ja aluerajoitus merkki (neliö) vasta päättymismerkkiin. Ajattele että olet ajamassa 50kmh tietä ja käännyt toiselle tielle missä on 100kmh rajoitus, mutta sinulla ei ole siitä rajoitusmerkkiä ja joku ajaa perääsi 100kmh vain koska hänellä oli annettu isompi nopeus.

      • Anonyymi

        Ei taida olla enää noin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Merkki on voimassa kyseisellä tiellä. Saa olla vaikka miten paljon risteyksiä tahansa matkalla, mutta niin kauan kuin pysytä samalla tiellä, niin risteykset eivät vaikuta tilanteeseen mitenkään. Kun käännyt toiselle tielle, niin tilanne muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkki on voimassa kyseisellä tiellä. Saa olla vaikka miten paljon risteyksiä tahansa matkalla, mutta niin kauan kuin pysytä samalla tiellä, niin risteykset eivät vaikuta tilanteeseen mitenkään. Kun käännyt toiselle tielle, niin tilanne muuttuu.

        Poikkeuksena tästä liikenneympyrä, jossa kiertotila on oma tiensä. Sen varrella olevat risteykset on vain kerätty samaan paikkaan. Ympyrästä lähtijä on aina kääntyjä, joten ympyrästä lähtiessä joka suunnalle on asennettu omat nopeusrajoituksensa. Muuten tilanne olisi rajoituksen suhteen epämääräinen, vaikka sama tie menisikin ympyrästä "läpi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeuksena tästä liikenneympyrä, jossa kiertotila on oma tiensä. Sen varrella olevat risteykset on vain kerätty samaan paikkaan. Ympyrästä lähtijä on aina kääntyjä, joten ympyrästä lähtiessä joka suunnalle on asennettu omat nopeusrajoituksensa. Muuten tilanne olisi rajoituksen suhteen epämääräinen, vaikka sama tie menisikin ympyrästä "läpi".

        "Poikkeuksena tästä liikenneympyrä, jossa kiertotila on oma tiensä. Sen varrella olevat risteykset on vain kerätty samaan paikkaan. Ympyrästä lähtijä on aina kääntyjä, joten ympyrästä lähtiessä joka suunnalle on asennettu omat nopeusrajoituksensa. Muuten tilanne olisi rajoituksen suhteen epämääräinen, vaikka sama tie menisikin ympyrästä "läpi"."

        Niin, ja poikkeuksena tästä esimerkiksi taajamassa olevat ympyrät, jolloin ympyrästä lähtijällä on tuon taajaman rajoitus, ilman merkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeuksena tästä liikenneympyrä, jossa kiertotila on oma tiensä. Sen varrella olevat risteykset on vain kerätty samaan paikkaan. Ympyrästä lähtijä on aina kääntyjä, joten ympyrästä lähtiessä joka suunnalle on asennettu omat nopeusrajoituksensa. Muuten tilanne olisi rajoituksen suhteen epämääräinen, vaikka sama tie menisikin ympyrästä "läpi".

        Mistä tuollainen määritelmä löytyy, että liikenneympyrän kiertotila olisi oma tiensä?

        Se on taas totta, että liikenneympyrä muodostuu useammasta risteyksestä. Tieliikennelaissa tarkoitetaan liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta. Liikenneympyrästä poistuttaessa kääntyy, mutta kääntyykö sitä aina eri tielle kuin ennen ympyrää vai ei, niin se onkin eri seikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuollainen määritelmä löytyy, että liikenneympyrän kiertotila olisi oma tiensä?

        Se on taas totta, että liikenneympyrä muodostuu useammasta risteyksestä. Tieliikennelaissa tarkoitetaan liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta. Liikenneympyrästä poistuttaessa kääntyy, mutta kääntyykö sitä aina eri tielle kuin ennen ympyrää vai ei, niin se onkin eri seikka.

        Mikä on liikenteessä kiertotila ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on liikenteessä kiertotila ?

        En tiedä mikä se on ja miksi sellainen olisi oma tiensä. Siksi kysyinkin määritelmän perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuollainen määritelmä löytyy, että liikenneympyrän kiertotila olisi oma tiensä?

        Se on taas totta, että liikenneympyrä muodostuu useammasta risteyksestä. Tieliikennelaissa tarkoitetaan liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta. Liikenneympyrästä poistuttaessa kääntyy, mutta kääntyykö sitä aina eri tielle kuin ennen ympyrää vai ei, niin se onkin eri seikka.

        Laissa olevan kuvauksen mukaan liikenneympyrä ei vaikuta asiaan. Jos saman niminen tie jatkuu liikenneympyrästä käännyttäessä, sillä tiellä on edelleen voimassa sama nopeusrajoitus.


    • Anonyymi

      Pelkällä liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus ei monien luulemalla tavalla päätykään risteykseen. Se on voimassa kyseisellä tiellä, niin kauan, kun ei poistuta sieltä, tai kunnes eteen tulee toinen nopeusrajoitusmerkki. Muutama muu merkki vaikuttaa myös, kuten esim. taajama liikennemerkki.

      "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

      • Anonyymi

        Ei pidä luulla, vaan pitää tietää.


    • Anonyymi

      Kuten keskusteluista voi todeta, niin ei pääty risteykseen. Se päättyy johonkin toiseen liikennemerkkiin, tai jos siirtyy toiselle tielle.

    • Anonyymi

      Aika tyhmää porukkaa, ei näillä voi olla kenelläkään ajokorttia. "jotku väittää, uskoisin, että niin on, luulisin, että näin on" älkää viitsikö.

    • Anonyymi

      Kun näit vastaavia
      juttuja lukee, niin ei voi kun ihmetellä mistä se ajolupa on hankittu ja missä metsässä sitä asutaan.

      • Anonyymi

        Tuolla ylhäällä nimenomaan käy ilmi, ettei ole päivitetty omia tietoja 1972 suoritetun autokoulun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla ylhäällä nimenomaan käy ilmi, ettei ole päivitetty omia tietoja 1972 suoritetun autokoulun jälkeen.

        Tämä vuonna 1972 autokoulun käynyt on varmaankin sama aviomies, joka ilmoitti naimisiin mentäessä rakastavansa vaimoaan eikä asiantila ole sen jälkeen muuttunut. Mitä sitä koko ajan hokemaan "rakastan sinua".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä vuonna 1972 autokoulun käynyt on varmaankin sama aviomies, joka ilmoitti naimisiin mentäessä rakastavansa vaimoaan eikä asiantila ole sen jälkeen muuttunut. Mitä sitä koko ajan hokemaan "rakastan sinua".

        Juuri näin.
        No kun sen kerran on ilmaissut eikä muutosta ole tapahtunut, niin asiahan on ok. Johan siinä uskottavuus kärsii ja epäilykset herää, jos samaa asiaa joutuu koko ajan toistelemaan vaikkei mikään asiassa ole muuttunut. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.
        No kun sen kerran on ilmaissut eikä muutosta ole tapahtunut, niin asiahan on ok. Johan siinä uskottavuus kärsii ja epäilykset herää, jos samaa asiaa joutuu koko ajan toistelemaan vaikkei mikään asiassa ole muuttunut. .

        Liikennesääntöjen osalta muutosta on kuitenkin ajan saatossa tapahtunut.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      228
      6476
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      39
      4540
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      91
      4378
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      6
      4196
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      38
      3686
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      117
      3608
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      67
      3588
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      22
      3499
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3263
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      53
      2415
    Aihe