Avomeripurjehduksen todelliset riskit

Anonyymi-ap

Minusta Madeiralle päässyt Humu kommentoi uusimmassa videossaan osuvasti suunnistustekniikan pettämisen riskeistä.

"Ei ole karttaa tuosta alueesta, toki valokuvia otimme sijainnista tasaisesti. Kompassisuunta on tiedossa ja monta eri laitetta jolla pääsemme sinne minne olemme menossa. Jos gps lakkaisi toimimasta, (kybersota tai häirintä) tuolta alueelta on helppo suunnata Euroopan rannikolle, jos olisi pakko, eli tuota huolta pidän erittäin vähäisenä. Isompia huolia on veneen kesto, tulipalot, sairaskohtaukset, loukkaantumiset ym. vastaavat nopeasti apua/ratkaisua tarvitsevia toimenpiteet."

Purjehtijoissa on navigointi- ja purjehdustaidolla hifistelijöitä, mutta kun riskejä aletaan suhteuttaa, niin kyllähän tuossa Humun toteamuksessa on vinha perä.

https://youtu.be/61MLXQoCnao?si=UqDFA2YytFeV1-m7

33

1059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikuisten oikeasti suurin riski on kaljan tai kossun loppuminen ennen seuraavaa tankkauspaikkaa.
      Kolumbuskin suunnisti aivan tarkalleen perille sinne minne ei ollut menossa ja ihan ilman mitään GPS- tai muita huuhaajuttuja.

      • Anonyymi

        Intiaan oli menossa ja päätyi Karibialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intiaan oli menossa ja päätyi Karibialle.

        Eikös tuo kommentoimasi kirjoittaja tuon pikku seikan jo todennutkin.


    • Anonyymi

      Ylipäätään sähköisiä karttoja ja navigointilaitteita on helppo nykyisin olla varalaitteen varalaitteen varalaitteita jne, toisistaan ja veneen sähköistä riippumattomia, erillisinä powebankkeineen. Kertokaa kokeneet konkarit että onko silti oltava paperikartat, ja jos on niin miksi? Haluan aidosti löytää riittävän laajan näkökulman tähän.

      Ukkosmyrsky ja salamanisku veneeseen voi tuhota kaikki laitteet, käsittääkseni myös langattomat. Onko uuni farangin häkkinä riittävän pätevä takaamaan että siellä olevat varalaitteet säilyy ehjänä?

      • Anonyymi

        Haet jotakin absoluuttista totuutta? Miksi? Ei sellaista olekaan. Konstit on monet, sano akka kun kissalla pöytää pyyhki. Valitse siis vapaasti omasi.


      • Anonyymi

        Varalaitteita erilaisine virtalähteineen on hyvä olla. Sähkön loppuminen on varsin yleinen ongelma ja siihen voi olla useita eri syitä. Elektroniset merikartat ovat yleensä muistikortilla ja niitäkin olisi hyvä olla ainakin yksi varalla koska korttikin voi vikaantua. Navigaattorin näytöstä voi toki ottaa kuvan aika ajoin mutta varmempaa on kirjata sijainti lokikirjaan manuaalisesti. Jos näköetäisyydellä on laiva tai vene niin siltä voi pyytää oman sijaintinsa jos vhf on käytettävissä. Myös hätäraketteja tulisi olla riittävästi jotta tarvittaessa saadaan kontakti. Valitettavasti isoilla vesillä ei juuri tähystetä jos liikenne on vähäistä. Varalaiteena yksinkertainen käsi gps joka toimii paristoilla on hyvä. paristot ovat edullisia ja laitetta ei tarvitse avomerellä pitää jatkuvasti päällä jos ei ole mitään saaria, riuttoja tai kareja jotka pitää kiertää. Epirb hätäpoiju tulisi jokaisella pitkänmatkalaisella olla.

        Navigointi valtamerillä joissa navigoidaan useita vuorokausia peräkkäin ilman näköhavaintoa kiinteästä kohteesta on erittäin haastavaa perinteisin menetelmin. Pelkkä kartta ei riitä vaan pitäisi osata myös merkintälasku. Jos lähdetään oletuksesta että navigointilaitteille ei ole yhtään sähköä niin silloin ei ole edes lokia jolloin nopeus ja matka pitää arvioida. Nyt tarvittaisiin mekaanista lokia joka aika harvalla on. Jos tuulen suunta ja nopeus on vakaa niin merkintälaskulla päästään kohtuullisiin tuloksiin lyhyellä matkalla ilman lokiakin. Mitä pidempi matka on kyseessä sitä tarpeellisempi sekstantti on. Harjaantunut sekstantin käyttäjä pääsee muutaman mailin tarkkuuteen mutta jos homma ei ole ihan hallussa niin tarkkuus voi olla kymmenien tai jopa satojen mailien haarukassa. Jos kohteena on pienehkö ja matala saari niin siitä on varsin helppo mennä ohi. Perinteisessä navigoinnissa haasteena ovat myös virtaukset ja sorto jotka pitää huomioida. Jokainen voi itse miettiä riskejä ja varautua niihin parhaaksi katsomallaan tavalla. Itse näkisin että paperikartta on aika halpa ja niitä voi ostaa, myydä tai vaihtaa edullisesti matkan varrella "vastaan tulijoiden" kanssa. Taitojen hankkiminen vaatii sitten hieman viitseliäisyyttä mutta eihän veneilijällä muuta ole kuin aikaa talvikaudella. Paperikartta on myös matkan suunnittelussa oiva väline. Siitä on helppo mieltää eri kohteiden sijainnit ja välimatkat toisiinsa suhteutettuna.

        Jos ollaan lähestymässä mannerta tai huomattavan suurta saarta johon osutaan varmasti sijainti voidaan määrittää kaikuluotaimella. Ajetaan suoraa linjaa kohti rantaviivaa ja mitataan syvyys muutaman mailin välein ja merkitään mittaustiedot paperisuikaleeseen samassa mittakaavassa kuin kartta. Kun paperisuikale on saman suuntainen kuin oma kurssi ja sitä liikuttelee kartan päällä niin rannikolta on helppo löytää pohjan muoto joka vastaa omia mittauksia. Ihan kaikkialla menetelmä ei toimi jos pohja on suht tasainen laajalla alueella.

        Uunissa on yleensä suuri lasin peittämä aukko etuosassa joten Faradayn häkki ei toteudu. Mikroaaltouunissa on faradayn häkki mutta se toimii vain tietyllä taajuuksilla. Riskinä on myös se että mikro käynnistetään kun laitteita on sisässä.


      • Anonyymi

        En ole kokenut konkari, mutta kommentoin silti. Havaintoja kesältä. Plotterissa kaikki merimerkit näyttävät poijuilta. Paperikartalta selviää, ovatko viittoja, poijuja, kiinteitä luodolla seisovia merkkejä vai mitä. Tämä tieto auttaa maisemanavigoinnissa. Plotteri hajosi. Paperikartta oli edelleen kartta, ja kompassikin oli toiminnassa.


    • Anonyymi

      Yllätyin muuten, että Artemiksen kippari Hessu kertoi jossain videossa tai videon kommenteissa että seilaa ilman sekstanttia. Paperikartat hänellä käsittääkseni on, tai ainakin alkureissusta niitä hommasi Canarialle saakka. En ole aivan varma mikä linja hänellä nykyisin on. Hessun kohdalla olisin olettanut että myös sekstantti löytyisi, vaikka vaan periaatteesta ja harrastuksen vuoksi.

      • Anonyymi

        Keskellä Atlantin valtamerta ei paperikartalla paljon mitään tee kun siinä on pelkkää valkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskellä Atlantin valtamerta ei paperikartalla paljon mitään tee kun siinä on pelkkää valkoista.

        Karttaan voi merkitä sijaintinsa. A4 paperikin on valkoinen mutta siihen piirretyllä rastilla ei ole merkitystä navigoinnin kannalta koska siitää puuttuu koordinaatisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karttaan voi merkitä sijaintinsa. A4 paperikin on valkoinen mutta siihen piirretyllä rastilla ei ole merkitystä navigoinnin kannalta koska siitää puuttuu koordinaatisto.

        Minulle kyllä opetettiin avomerilaivurikurssilla, että vaikka ruutupaperia voi oikein hyvin käyttää plottaukseen.

        Valkoiselle A4:lle voi helposti piirtää haluamansa koordinaatiston. Toki valmiiksi printatuille kaavakkeille on mukavampi fixit piirrellä.


    • Anonyymi

      Kartathan eivät laitteista häviä, vaikka GPS-järjestelmä kaatuisi. Jos nyt salama osuisi ja tuhoaisi kaikki laitteet, mutta ei venettä, niin suurimmassa osassa maailmaa ei ole samalla tavalla karikkoista kuin täällä meidän rannikolla, joten todennäköisesti ilman kolhuja selviää ilmankin karttoja. Pitää vaan suunnan kohti mannerta ja lähtee sitten rantaa seuraamaan kunnes löytyy asutusta.

      Hyvä muistaa, että ei paperikaan tuhoutumatonta ole.

    • Anonyymi

      Riskejä on useita ja videolla nähty merikontin kulma on yksi pahimmista. Jokainen yksittäinen asia voi veneessä hajota useastakin eri syystä. Lisäksi on muitakin asioita jotka voivat aiheuttaa ongelmia. Kukaan ei voi varautua kaikkeen mutta ne joilla on suurimmat tiedot ja taidot pärjäävät yleensä parhaiten.

      Hifistely on tässä kohtaa väärä termi. Brassailu tai leuhkiminen kuvaa sitä mitä yrität ajaa takaa. Laituripurjehtijat ja veneettömät palstapurjehtijat ovat oma lukunsa joiden sanomisille ei tarvitse panna juurikaan painoarvoa. Se että joku oikeasti ottaa selvää asioista ja kehittää omaa osaamistaan on mielestäni kunnioitettava asia. Ihmiset toimivat eri lähtökohdista ja erilaisin tavoittein. Kaikkia ei kiinnosta hankkia kuin vähimmäistiedot joilla olettavat pärjäävänsä. Jokaisen kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan onko näiden oman onnensa seppien arvostus tai jopa palvonta kuitenkaan järkevää. Tuurilla voi päästä pitkällekkin mutta riski totaaliseen katastrofiin kasvaa matkan edetessä.

      Purjehduksen ja navigoinnin perusteet voi omaksua varsin nopeasti ja pienellä vaivalla jos osaa valita tietolähteet järkevästi. Tietty määrä termejä kannattaa opetella niin on helpompi keskustella muiden kanssa aiheesta. 50 kpl solmuja on turhaa koska muutamallakin pärjää ja paapuurikaan ei ole se tärkein termi.

      Navigointikyky ja taito on ehkä kaikista asioista tärkein merenkulussa. Millään muulla ei ole merkitystä jos ei tiedä missä on ja minne ollaan menossa. Jos harhailee päiväkaupalla niin se tarkoittaa että ruoka ja vesi saattavat loppua. Ilman ruokaa pärjää varsin pitkään mutta ilman vettä vain joitakin päiviä.

    • Anonyymi

      "Se että joku oikeasti ottaa selvää asioista ja kehittää omaa osaamistaan on mielestäni kunnioitettava asia. "

      Uskon siihen sanontaan, että älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu. Heikki on osoittanut älykkyyttä, mutta ei viisautta. Hänellä on ollut monta suurta ongelmaa, jotka olisi voinut huolellisemmalla etukäteisvalmistelulla välttää.

      Vaikuttaa myös siltä, että nettipurjehtijat arvostavat enemmän ongelmista selviämistä kuin ongelmiin valmistautumista.

      En minä esimerkiksi tuossa koneenvaihdossa näe järjen hiventä. Edellinen kone oli tiensä päässä jo Suomesta lähdettäessä ja oli älytön idea lähteä matkaan moottorilla, jolla ei voi ajaa pitempiä matkoja ja jonka rikkoontuminen oli etukäteen tiedossa.

      Nyt moottorin kanssa sitten sohlaillaan oloissa, joissa tarjolla oleva ammattitaito on heikkoa.

      • Anonyymi

        Uskon että kyseessä oli tietoinen riskinotto. Kyseinen kone olisi voinut levitä jo aikaisemminkin tai kestää vielä vuoden tai pari. No meillä ei ole sitä tietoa jolla tämän voisimme arvioida. Aika vähän konetta kuitenkin käytti ja ehkä ajatteli myös ekonomian kannalta. Saattoi saada koneen huomattavan edullisti verrattuna suomen hintoihin. Riski toteutui ainakin asennuksen suhteen ja tulevaisuudessa näemme tuleeko mahdollisesta väärästä asennuksesta lisää ongelmia. Nyt on kuitenkin perämoottori varalla. Alkeellisin välinein kuitenkin itse modasi uudelle moottorille pukin joka osoittautui toimivaksi joten isot pisteet siitä.

        Sanonnasta olen suunnilleen samaa mieltä. Pitkän matkan purjehtijan lottokoneessa on kuitenkin niin paljion muuttujia että lopputulos ei ole läheskään aina omissa käsissä. En silti väheksyisi tiedon ja taidon merkitystä. Ei niistä ainakaan haittaa ole kellekkään ollut. Niiden vähättelystä voi olla haittaa jos joku luulee pärjäävänsä vajailla tiedoilla tai taidoilla.


      • Anonyymi

        Kyllä Heikki on nimenomaan viisas seilori. Ei ole vanhan koneen kanssa mennyt yhteenkään ansaan ja jumiin, josta olisi seurannut katastrofi ja pattitilanne. Eikä ole muutenkaan aiheuttanut valinnoillaan sellaista. Varovainen ennakoiva ovela seilori mielestäni. Ja moottoriin pitää aina suhtautua kuin se olisi romu. Hyvinkin uuteen moottoriin voi tulla häiriö. Polttoainepuolelle ja muutenkin. Jos nyt sitten seilataan luottaen siihen luotettavaan hyvään moottoriin niin kusessa voidaan olla ennemmin tai myöhemmin, kun se sammuu tai ei käynnisty ja ollaan paikassa ja olosuhteissa jotka muuttuu hetipian kohtalokkaiksi. Heikillä on jopa kunnollinen varaperäsin kiinnikkeineen, niitä ei ole kovinkaan monella seilorilla. On myös kunnollinen purjeiden ompeluun tarkoitettu ompelukone mukana sekä taitoa sen käyttöön. Mastoon nousuun on valmis protokolla jne. Ankkurointiin on hyvät taidot, ja selvästi ennakoi ja miettii ja huomioi mahdollisia fataaleja riskejä, sukeltamalla monasti tarkistanut videoissa ankkurin pitävyyden. Eräässä myrskyssä käynnisti etukäteen moottorin ankkurissa, ja samalla lahdella joitain veneitä tuhoutui ankkurin pettäessä jne. Kyllä huolettomat veikot ja ongelmiin joutuvat on mun mielestä erikseen. Olen tsekannut jokaisen Heikin videon tältä yli kahden vuoden reissulta. Toivottavasti menee hyvin sekä hänen seiluut että Humun ja kaikkien niidenkin jotka ei vlogin tekoa harrasta. Yllättävän paljon suomalaisia tuolla seilaa


      • Anonyymi

        Olihan Hessulla varamoottori ja jo telinekin siihen valmiina!Täällä on tietäjiä ja tuskin mantookin yli veneessä käynyt,niin kuin tämä valopää!

        T:Pulliainen


    • Anonyymi

      Sumu on hankala, jos aikoo katsehavainnoilla navigoida. Pimeässä näkee valot, mutta ei ole helppo etäisyyksiä arvioida. Mutta kaipa majakat voi valosaasteesta löytää. Kotimaassa merikartat näyttää kätevästi ison alueen, ja onhan tuollakin hyvä, jos kartasta näkee koordinaatit. Jos vaikka plottaa itsensä kartalle kerran-pari päivässä, on helppo suunnilleen laskeskella merkintälaskua.

    • Anonyymi

      Taas "humun" kaveri avaa tyhjänpäiväisen ketjun, kun yrittää lobata kaverilleen seuraajia youtube kanavalle.

      Toi on vaan niiiiin tylsää katsottavaa, ettei "humusta" nyt vaan tule rikasta some julkkista...

      • Anonyymi

        Seurailen Humua minäkin, mutta ymmärtäkseni tällainen reilun 1000 seuraajan taso ei riitä mihinkään. Jos noilla videoilla oikeasti haluaisi elää/tienata, niin kaksi tai kolme nollaa seuraajamäärissä tarvittais perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurailen Humua minäkin, mutta ymmärtäkseni tällainen reilun 1000 seuraajan taso ei riitä mihinkään. Jos noilla videoilla oikeasti haluaisi elää/tienata, niin kaksi tai kolme nollaa seuraajamäärissä tarvittais perään.

        Jos videolla on miljoona katsojaa, siitä voi kymppitonnin saada.


    • Anonyymi

      Joo, eihän noilla kanavilla ole mitään rahallista arvoa. Se on aivan mitätön summa, minkä suurestakin katsojamäärästä saa. Huomion voi yrittää kääntää muuten rahaksi, mutta katsojamäärillä ei tule edes toimeen, vaikka katsojia olisi paljon.

      • Anonyymi

        Joo ei tule. Pitäisi joka päivä tehdä video, jolla on kymmeniä tuhansia katsojia.


      • Anonyymi

        Näinpä. Tubettamisella voi kyllä jopa rikastua, mutta sitten pitää koskettaa vähän isompaa yleisöä kuin purjehduksesta kiinnostuneet. Ja niitäkin yrittäjiä riittää. Ne, jotka jotain oikeaa hommasta tienaavat, ovat jokaisen nuoren tietämiä hahmoja.


      • Anonyymi

        Niin, itse aloin seurata ran sailingia, kun sillä oli alle 100 tilajaa...enää en jaksa katsella veneen rakennusta youvtube palkioilla + sponsorit


    • Anonyymi

      Onks teillä stringit?

    • Anonyymi

      Juu on,punaiset. Olen ylittänyt optarilla aikoinaan maaliviivan ja siksi saan niitä käyttää...

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Noi aallot teki satamaan saapuva laiva.


    • Anonyymi

      No onhan se totta, että valtameripurjehduksen todelliset riskit ovat jotain ihan muuta kuin elektroniikan pettäminen, tai ylipäänsä eksyminen.

    • Anonyymi

      Minua askarruttaa, onko Humun ja Heikin videoiden sisällön tuottamisen laatu tai kuvauksen taito kehittynyt matkan varrella.
      Gygnaeuksen luoman koulujärjestelmän suurena ihailijana mietityttää Humun lasten koulunkäynnin eteneminen. Olen pohtinut myös, mikä on saanut nämä henkilöt innostumaan videoiden tekemisestä? Mikä on ollut perimmäinen syy oman elämän kuvaamiseen muiden nähtäville? Heikin videotuotannon seuraaminen on jostakin syystä helpompaa, kun kärsimystä on kokemassa etupäässä yksi henkilö. Humun perheen matka on ahdistavampaa seurattavaa. Vaikeneva taustajoukko, tarpoo uusissa satamissa tai syöpi hernekeittoa moottorin mölyssä. Ehkä tekijöiden pyrkimys on kuvata realistinen kuvaus purjevenematkailusta. Taitavat onnistua aika hyvin.

      • Anonyymi

        Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla heiltä itseltään tästä, mutta uskoisin noin pitkällä matkalla kaipaavan tarvetta jutella ja purkaa omia kokemuksia, kun stressiä välillä on väkisinkin. Videon kautta voi ajatella juttelevan ihmisen kanssa.

        Hessun kohdalla varsinkin.

        Humu taas voi pitää taustalla mahdollisuutta auki, että videot alkavat kiinnostaa niin paljon, että niistä voisi jotakin taskurahaa tienatakin. Toki seuraaja- ja katsojamäärät pitäisi olla luokkaa nolla tai kaksi perään (= englanniksi melkein tehtävä).


    • Anonyymi

      Yksi isoimpia riskejä on alkoholisoituminen. Istutaan kaikki päivät viinihanojen ääressä ja perustellaan tissuttamista stressillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe