Kokemuksia yhdistysten palkkatukityöpaikoista

Anonyymi-ap

Uutta Elämää sivuilla on taas useita yhdistysten tarjoamia palkkatukityöpaikkoja. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisessa yhdistyksessä työskentelemisestä?
Palkkaahan noissa mainostetaan aina maksettavan TES:in mukaisesti. Tunnit ovat vain niin vähäiset, ettei niillä taida saada leikkelettä leivän päälle.
Tukeeko yhdistyksissä tehty työ vanhaa osaamistasi? Antaako uutta osaamista? Millaisia töitä niissä tehdään, siis oikeita, vai leikitäänkö jotain konttoria? Teetetäänkö ylitöitä ilman korvauksia?
Turha todellakin kysyä, työllistyitkö yhdistykseen. Siellähän ollaan vain tietty aika, kunnes tulee lähtö ja tilalle otetaan uusi. Miksi nämä yhdistykset eivät palkkaa ketään vakituisesti? Eikö niillä ole varaa, vai kikkailevatko rahaa itselleen?
Mitenkä, jos hallituksen kaavailema suojaosuus poistuu. Eli tähän asti on voinut olla sovitellusti töissä ja hankkia 300 € / kk, ilman, että se on vaikuttanut peruspäivärahaan, tai työmarkkinatukeen. Jos se poistuu, niin riemumielinkö palkkatukitöihin?

96

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      selaat vähän keskusteluja alaspäin, ekiksestä monta ketjua.

    • Anonyymi

      Ihan mafia touhua tuolla, uus toimari jatkaa lankisen linjalla, olikohan sen tuttu? Ja palkkatukilaiset eivät osaa vaatia heille kuuluvia oikeuksia, luulevat kai pääsevänsä vakkareiks tonne. Ja jos vaadit, ruvetaan painostamaan ja uhkailee.

    • Anonyymi

      Tarkoitan nyt Uutta Elämää välittäviä palkkatukityöpaikkoja yhdistyksissä.
      Noi Raviradantiellä olevat noin 30 paikkaa ovat selvästi suojatyöpaikkojen aatelia. Sohvien imurointia, kirjankansien repimistä ja astioiden kuivaamista, ihan nyt noin aluksi.
      Mutta ry välittää palkkatukityöpaikkoja muka säädyllisiin toisiin yhdistyksiin. Nytkin haetaan assaria erääseen urheiluyhdistyksen konttoriin.

      Onko niissä sama meno?

      • Anonyymi

        Ei. Niissä tehdään oikea työtä. Ja ekis ottaa rahaa välistä.


      • Anonyymi

        Ei vaan me siivoaa invojen kotona. Ossootko lukea ilimotuksia eres?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan me siivoaa invojen kotona. Ossootko lukea ilimotuksia eres?

        Toi invalidien "hoito" on aikas kummallinen juttu, vai? Ei siis tarvi autoa, eikä ajokorttia. Ollaanko siellä invalidien kotona siivoamassa ja tekemässä muita kotitöitä? Jos heitä ei tarvitse viedä mihinkään autolla.
        Lahdenpohjahan liittyy jotenkin myös invaliideihin? Sieltä olen kyllä kuullut melko omituisia juttuja.
        Mitä ovat nämä Toksmanilla nyreilevät naisoletetut? Joku väitti, että hekin olisivat palkkatukilaisia.
        Pari muuta paikkaa taitaa olla lähinnä jotain konttoripuuhastelua?
        Hankkiiko noissa ja noilla tunneilla mitään?
        Miten Toimintakeskus ry ottaa rahaa välistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi invalidien "hoito" on aikas kummallinen juttu, vai? Ei siis tarvi autoa, eikä ajokorttia. Ollaanko siellä invalidien kotona siivoamassa ja tekemässä muita kotitöitä? Jos heitä ei tarvitse viedä mihinkään autolla.
        Lahdenpohjahan liittyy jotenkin myös invaliideihin? Sieltä olen kyllä kuullut melko omituisia juttuja.
        Mitä ovat nämä Toksmanilla nyreilevät naisoletetut? Joku väitti, että hekin olisivat palkkatukilaisia.
        Pari muuta paikkaa taitaa olla lähinnä jotain konttoripuuhastelua?
        Hankkiiko noissa ja noilla tunneilla mitään?
        Miten Toimintakeskus ry ottaa rahaa välistä?

        Toimintakeskus saa kaupungin kassasta 3 miljoonaa euroa vuodessa, siitä yvästä kun suostuu aktivoimaan työttömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimintakeskus saa kaupungin kassasta 3 miljoonaa euroa vuodessa, siitä yvästä kun suostuu aktivoimaan työttömiä.

        Kuittaaks Irma-täti 3 miljoonasta mitä? Mitä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimintakeskus saa kaupungin kassasta 3 miljoonaa euroa vuodessa, siitä yvästä kun suostuu aktivoimaan työttömiä.

        Mutta nuo yhdistykset, mitä ne saavat? Vaikka Mikkelin Invalidit ry. Miksi ne haluavat palkkatukityöläisiä nurkkiinsa notkumaan? Pyörätuolien työntely on asia erikseen.


    • Anonyymi

      Ne kikkailee sitä rahaa. Se on se pointti, kun ilmaiseksi saa. Miettikää nyt miten "voittoa tavoittelematon yhdistys" voi laajentaa jatkuvasti toimintaansa ja vuokrata kalliita liiketiloja ympäri keskustaa. Ei mene yksi yhteen. Ilmaista rahaa ja työvoimaa tulee ovista ja ikkunoista.

      • Anonyymi

        Ja luvataan työvaatteet, no sit niit ei olekkaan, mutta kun mamu tuli töihin, oli uudet vermeet päällä.


    • Anonyymi

      Tehdään oikeita töitä joista pitäisi maksaa ammatti-ihmisille palkka, mutta ehe ehe, eipä makseta!

      • Anonyymi

        mutta tupakanpolttoa siellä ei ole rajoitettu, porukka käy vähän väliä ja työAIKAA kuluu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta tupakanpolttoa siellä ei ole rajoitettu, porukka käy vähän väliä ja työAIKAA kuluu!

        Tässäkö on nyt puurot ja vellit sekaisin. On siis Uutta Elämää liike, jossa on ns. töissä myös 9 euron kuntoutettavia. He saavat käydä tupakalla, koska he eivät ole työsuhteessa vaan sosiaalipoliittisessa toimenpiteessä. Heillä ei ole työaikaa. He eivät tee töitä.
        Aloittaja kysyi selvääkin selvemmin erilaisista yhdistyksistä ja palkkatukityöpaikoista. Yhdistyksiä on eripuolilla kaupunkia toimipisteineen. Ei Uutta Elämää tiloissa.
        Lisäksi keskussairaalaan haetaan Esteryn kautta Stea rahoituksella työntekijää tietyin kriteerein.
        Aloittaja kyseli näiden työpaikkojen osalta, ovatko oikeita työpaikkoja. Uutta elämää on ehkä hiukan enemmän paikka sijoitusta vaativille henkilöille.


    • Anonyymi

      Ekotori rokki soi ja se soi!

      • Anonyymi

        Cp cp jee jee jee
        Cp cp jee jee jee
        Ekotori
        Cp cp jee jee jee
        ....
        Ja sama jatkuu 4h ajan.


    • Anonyymi

      Jeps. Melkein 40 paikkaa auki. Mikä on, kun näihin ei saada tekijöitä? Kyllä tässä kylässä palkkatukikelpoisia riittää. Eiks niitä voi pakottaa näihin homiin?

      • Anonyymi

        Ei voi, koska ovat osa-aikaisia paikkoja ja työttömän velvollisuus on työllistyä kokoaikaiseen työhön.


      • Anonyymi

        Kuka menee sekotorille osariksi ja edelleen joutuu hakemaan max 4 työpaikkaa per kk..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi, koska ovat osa-aikaisia paikkoja ja työttömän velvollisuus on työllistyä kokoaikaiseen työhön.

        Kyllä ennen ainakin lähetettiin noihin palkkatukipaikkoihin (Uutta Elämää) työtarjouksia. Osa -aikaisia paikkoja olivat silloinkin, ja niihin tuo velvoittava työtarjous pakotti menemää karenssin uhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ennen ainakin lähetettiin noihin palkkatukipaikkoihin (Uutta Elämää) työtarjouksia. Osa -aikaisia paikkoja olivat silloinkin, ja niihin tuo velvoittava työtarjous pakotti menemää karenssin uhalla.

        "Olen jo hakenut neljää työpaikkaa tässä kuussa" ja velvoittava työtarjous ei ole enää velvoittava, koska työtön tehnyt velvollisuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ennen ainakin lähetettiin noihin palkkatukipaikkoihin (Uutta Elämää) työtarjouksia. Osa -aikaisia paikkoja olivat silloinkin, ja niihin tuo velvoittava työtarjous pakotti menemää karenssin uhalla.

        Ennen oli ennen, ei enää voi pakottaa.


      • Anonyymi

        Menkää kieppiin, voitte ottaa sieltä kamaa, paikkaamaan paskaa palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ennen ainakin lähetettiin noihin palkkatukipaikkoihin (Uutta Elämää) työtarjouksia. Osa -aikaisia paikkoja olivat silloinkin, ja niihin tuo velvoittava työtarjous pakotti menemää karenssin uhalla.

        Ennen natsikin oli hyviä ja juutalaiset pahoja.
        Nykyisin on toisin.
        Juutalaiset ovat hyviä ja natsit pahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen jo hakenut neljää työpaikkaa tässä kuussa" ja velvoittava työtarjous ei ole enää velvoittava, koska työtön tehnyt velvollisuutensa.

        Entäs, jos ne ehtii ensin? Eli siihen saumaan, kun olet hakenut vasta vaikka kahta työpaikkaa ja määräajan sisään on vielä kaksi hakematta. Ja sillon ne lähettää velvoittavan työtarjouksen?
        Mikkelin Toimintakeskus ry on metka mesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs, jos ne ehtii ensin? Eli siihen saumaan, kun olet hakenut vasta vaikka kahta työpaikkaa ja määräajan sisään on vielä kaksi hakematta. Ja sillon ne lähettää velvoittavan työtarjouksen?
        Mikkelin Toimintakeskus ry on metka mesta.

        Nyt osoitit tyhmyytesi. Joten tottelet nätisti sossuja ja työkkärin tätejä. Menet sekotorille, jos se edes mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt osoitit tyhmyytesi. Joten tottelet nätisti sossuja ja työkkärin tätejä. Menet sekotorille, jos se edes mainitaan.

        Varmaankin olen tyhmä. Ja kyllä minulla on diagnoosina mm. dyskalkulia. Siis voitko auttaa minua? Mulla aukee noi seuraavat työhaut 12. päivä, eli pääsen ne täyttämään silloin ja samalla teen velvollisuuteni. Jos ne soittaa 11. päivä ja määrää Uutta Elämää, niin onko mun pakko mennä sinne?
        Olen tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin olen tyhmä. Ja kyllä minulla on diagnoosina mm. dyskalkulia. Siis voitko auttaa minua? Mulla aukee noi seuraavat työhaut 12. päivä, eli pääsen ne täyttämään silloin ja samalla teen velvollisuuteni. Jos ne soittaa 11. päivä ja määrää Uutta Elämää, niin onko mun pakko mennä sinne?
        Olen tyhmä.

        Se paikka on kuin sinulle tehty. Ota asia itse puheeksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se paikka on kuin sinulle tehty. Ota asia itse puheeksi!

        Olet ilkeä ihminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin olen tyhmä. Ja kyllä minulla on diagnoosina mm. dyskalkulia. Siis voitko auttaa minua? Mulla aukee noi seuraavat työhaut 12. päivä, eli pääsen ne täyttämään silloin ja samalla teen velvollisuuteni. Jos ne soittaa 11. päivä ja määrää Uutta Elämää, niin onko mun pakko mennä sinne?
        Olen tyhmä.

        Eikös ne hakemasi edelliset 4 paikkaa ole vielä voimassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt osoitit tyhmyytesi. Joten tottelet nätisti sossuja ja työkkärin tätejä. Menet sekotorille, jos se edes mainitaan.

        Älkää neuvoko näitä tonttuja täällä. silloin heidät pistetään näihin hommiin. Ja jostain syystä hiuukan huilailevat saavat odottaa vuoroaan. Toki tuo tt-tuen saaminen saattaa jatkossa edellyttää jotain pikku hommia esim. Toimarin kautta.
        Eikäs siihen vedota nytkin, että jos on ollut kauan tt-tuella, edellytetään ryhdistäytymistä ja 9 € hommiin menoa?


    • Anonyymi

      Hienoa kun ekis seuraa tätä suomi24 palstaa, kummasti häviää osa kommenteista, valittavat ylläpidolle, kaikkia ei sentään ylläpito suostu poistamaan. :D

      • Anonyymi

        pykmiä tarvittas taas ekolla piti ukot kurissa ja nöyrinä siellä.


      • Anonyymi

        Harhaiset on aina.


      • Anonyymi

        Kysyin tähän kommentointiin että :"Et kai ole tosissasi?"
        Ja se kommentti hävisi😂


    • Anonyymi

      Mihin ne kiepin tavarat kulkee.....kalevankankaalla samat rojut pyörii nurkissa. Kieppiin tulee hyvää käyttötavaraa röykkiöittäin. Myydäänkö tuotteita tiskin alta ja välistä vetämällä vai syökö joku kuormasta?

      • Anonyymi

        lähteneekö esim. viroon isolla pakulla suoran kiepistä?


    • Anonyymi

      Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos nykyään velvoitetaan hakemaan 4 paikkaa / kk, niin voiko nuo paikat valita itse koko Suomen alueelta ja tehdä yhden tökerön hakemustekstin, jonka vaan kopsaa ja lähettelee työpaikkojen sähköpostiosoitteisiin? Tarvitaanko mitään muuta? Jos näin on, niin kovin on helpoksi mennyt. Hakisi vain aina jotain johtajien paikkoja koko Suomen alueelta, niin ei koskaan kutsuttaisi edes haastatteluihin. Voisi olla ikuisesti työtön.

      • Anonyymi

        Uutta Elämää, niin töihin kuin saat itsellesi samalla sellaisen.


      • Anonyymi

        Mikään ei estä hakemasta koko Suomen alueelta, jos sitten on tosiaan valmis lähtemään myös muualle. Tämähän kirjataan aina myös jokaisen henkilökohtaiseen työllistymissuunnitelmaan. Yksi hakemusteksti riittää. Voivathan ne jossain vaiheessa alkaa tarkastelemaan, että onko hakemus kohdennettu vai pelkkä kopio.
        Mutta et voi hakea johtajien paikkoja, jos sinulla ei ole riittävästi taitoja ja koulutusta johtajaksi. Täytyy siis hakea sellaisia paikkoja, joihin oikeasti myös voisi päästä ja työllistyä.
        Kaverin kaveri haki taannoin Mikkelin kaupungin johtajan paikkaa, kun se oli haettavana. Oli ihan tavallinen työmies tämä hakija. Sai siitä hyvästä varoituksen, ei karenssia kuitenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei estä hakemasta koko Suomen alueelta, jos sitten on tosiaan valmis lähtemään myös muualle. Tämähän kirjataan aina myös jokaisen henkilökohtaiseen työllistymissuunnitelmaan. Yksi hakemusteksti riittää. Voivathan ne jossain vaiheessa alkaa tarkastelemaan, että onko hakemus kohdennettu vai pelkkä kopio.
        Mutta et voi hakea johtajien paikkoja, jos sinulla ei ole riittävästi taitoja ja koulutusta johtajaksi. Täytyy siis hakea sellaisia paikkoja, joihin oikeasti myös voisi päästä ja työllistyä.
        Kaverin kaveri haki taannoin Mikkelin kaupungin johtajan paikkaa, kun se oli haettavana. Oli ihan tavallinen työmies tämä hakija. Sai siitä hyvästä varoituksen, ei karenssia kuitenkaan.

        Pitääkö sen työpaikan olla jossain haettavana ja avoimena, vai voiko yrityksiin lähetellä hakemuksin, missä kysyy onko teillä töitä tarjota?
        Aikoinaan mentiin rakennuksilta suoraan mestarilta kyselemään olisiko töitä ja ei etukäteen voinut tietää tarvitsevatko lisää väkeä.
        Joskus oli ja joskus tuli vastaukseksi, ei ole tällä hetkellä tarvetta.
        Ajattelin ihan sillä jos noin onnistuu niin sama minne niitä hakemuksia laittaa menemään.
        Mullakin paljon kavereita kellä erilaisia firmoja ja voisi niitä noin kierrättää vaikka ei työtä olisikaan tarjolla.
        Ja miten ne varmentaa että olet niitä lähetellyt ja minne olet lähetellyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö sen työpaikan olla jossain haettavana ja avoimena, vai voiko yrityksiin lähetellä hakemuksin, missä kysyy onko teillä töitä tarjota?
        Aikoinaan mentiin rakennuksilta suoraan mestarilta kyselemään olisiko töitä ja ei etukäteen voinut tietää tarvitsevatko lisää väkeä.
        Joskus oli ja joskus tuli vastaukseksi, ei ole tällä hetkellä tarvetta.
        Ajattelin ihan sillä jos noin onnistuu niin sama minne niitä hakemuksia laittaa menemään.
        Mullakin paljon kavereita kellä erilaisia firmoja ja voisi niitä noin kierrättää vaikka ei työtä olisikaan tarjolla.
        Ja miten ne varmentaa että olet niitä lähetellyt ja minne olet lähetellyt?

        Ainun paikkasi on Uutta Elämää tai Kieppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö sen työpaikan olla jossain haettavana ja avoimena, vai voiko yrityksiin lähetellä hakemuksin, missä kysyy onko teillä töitä tarjota?
        Aikoinaan mentiin rakennuksilta suoraan mestarilta kyselemään olisiko töitä ja ei etukäteen voinut tietää tarvitsevatko lisää väkeä.
        Joskus oli ja joskus tuli vastaukseksi, ei ole tällä hetkellä tarvetta.
        Ajattelin ihan sillä jos noin onnistuu niin sama minne niitä hakemuksia laittaa menemään.
        Mullakin paljon kavereita kellä erilaisia firmoja ja voisi niitä noin kierrättää vaikka ei työtä olisikaan tarjolla.
        Ja miten ne varmentaa että olet niitä lähetellyt ja minne olet lähetellyt?

        Kaverin suurin pelko on jos saakin työpaikan. :) Lapa ei tärise kuitenkaan yhtään, kun kuittaa työttömyyskorvauksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö sen työpaikan olla jossain haettavana ja avoimena, vai voiko yrityksiin lähetellä hakemuksin, missä kysyy onko teillä töitä tarjota?
        Aikoinaan mentiin rakennuksilta suoraan mestarilta kyselemään olisiko töitä ja ei etukäteen voinut tietää tarvitsevatko lisää väkeä.
        Joskus oli ja joskus tuli vastaukseksi, ei ole tällä hetkellä tarvetta.
        Ajattelin ihan sillä jos noin onnistuu niin sama minne niitä hakemuksia laittaa menemään.
        Mullakin paljon kavereita kellä erilaisia firmoja ja voisi niitä noin kierrättää vaikka ei työtä olisikaan tarjolla.
        Ja miten ne varmentaa että olet niitä lähetellyt ja minne olet lähetellyt?

        Voit laittaa avoimen hakemuksen mihin vain. Ei edes tarvitse olla tutun kaverin firma. Ja kannatta nyt vähän katsoa, ettei hae puhtaasti vaikka putkifirmaan, jos ei ole putkihenkilön koulutusta. Isoilla firmoilla esim. Citymarket on valmis lomake sivuillaan, mihin laittaa avoin haku. Valtiolle, seurakuntiin ja ym. yleisiin paikkoihin voi laittaa avoimen haun.
        Sitä en tiedä miten ne varmentaa, että olet hakenut. Isoimmista firmoista tulee sähköpostiin yleensä automaattikuittaus, että kiitos hakemuksestasi. Pikkufirma jos kyseessä, niin aina eivät vaivaudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö sen työpaikan olla jossain haettavana ja avoimena, vai voiko yrityksiin lähetellä hakemuksin, missä kysyy onko teillä töitä tarjota?
        Aikoinaan mentiin rakennuksilta suoraan mestarilta kyselemään olisiko töitä ja ei etukäteen voinut tietää tarvitsevatko lisää väkeä.
        Joskus oli ja joskus tuli vastaukseksi, ei ole tällä hetkellä tarvetta.
        Ajattelin ihan sillä jos noin onnistuu niin sama minne niitä hakemuksia laittaa menemään.
        Mullakin paljon kavereita kellä erilaisia firmoja ja voisi niitä noin kierrättää vaikka ei työtä olisikaan tarjolla.
        Ja miten ne varmentaa että olet niitä lähetellyt ja minne olet lähetellyt?

        TE sivuilla oli tällainen, eli voi hakea mihin vaan, mihin taidot ehkä riittää.
        Ei ole pakko olla avoimena sen paikan mitä hakee.

        Mitä työnhakuvelvollisuus tarkoittaa käytännössä?
        Asiakkaan työllistymissuunnitelmaan kirjataan kuukausittainen työnhakuvelvollisuus sekä haettavien työpaikkojen määrä. Lähtökohtaisesti asiakkaan on haettava neljää työmahdollisuutta kuukaudessa.

        Velvoitteeseen vaikuttaa asiakkaan henkilökohtainen työnhakutilanne ja asiakkaan oman alan ja alueen työmarkkinatilanne. Asiakas ilmoittaa työnhakuvelvoitteen täyttämisestä työllistymis- tai kotoutumissuunnitelmassa kuukauden jaksoissa. Kun suunnitelma tehdään kolmeksi kuukaudeksi, niin suunnitelmaan kirjataan kolme tehtävää, joissa jokaisessa on pääsääntöisesti 4 työnhakuvelvoitetta.

        Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.

        Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö sen työpaikan olla jossain haettavana ja avoimena, vai voiko yrityksiin lähetellä hakemuksin, missä kysyy onko teillä töitä tarjota?
        Aikoinaan mentiin rakennuksilta suoraan mestarilta kyselemään olisiko töitä ja ei etukäteen voinut tietää tarvitsevatko lisää väkeä.
        Joskus oli ja joskus tuli vastaukseksi, ei ole tällä hetkellä tarvetta.
        Ajattelin ihan sillä jos noin onnistuu niin sama minne niitä hakemuksia laittaa menemään.
        Mullakin paljon kavereita kellä erilaisia firmoja ja voisi niitä noin kierrättää vaikka ei työtä olisikaan tarjolla.
        Ja miten ne varmentaa että olet niitä lähetellyt ja minne olet lähetellyt?

        Voit lähettää mihin vaan yritykseen hakemuksen, vaikka heillä ei olisi avoimia paikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE sivuilla oli tällainen, eli voi hakea mihin vaan, mihin taidot ehkä riittää.
        Ei ole pakko olla avoimena sen paikan mitä hakee.

        Mitä työnhakuvelvollisuus tarkoittaa käytännössä?
        Asiakkaan työllistymissuunnitelmaan kirjataan kuukausittainen työnhakuvelvollisuus sekä haettavien työpaikkojen määrä. Lähtökohtaisesti asiakkaan on haettava neljää työmahdollisuutta kuukaudessa.

        Velvoitteeseen vaikuttaa asiakkaan henkilökohtainen työnhakutilanne ja asiakkaan oman alan ja alueen työmarkkinatilanne. Asiakas ilmoittaa työnhakuvelvoitteen täyttämisestä työllistymis- tai kotoutumissuunnitelmassa kuukauden jaksoissa. Kun suunnitelma tehdään kolmeksi kuukaudeksi, niin suunnitelmaan kirjataan kolme tehtävää, joissa jokaisessa on pääsääntöisesti 4 työnhakuvelvoitetta.

        Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.

        Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.

        "Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen."

        Kuka tai mikä tämän määrittelee... jos kokee olevansa lahjakas elokuvanäyttelijä bätmänin rooliin, niin mikään työkkärin tantta ei voi sitä kieltää. Mauno Voutilainenkin haki aina elokuvanäyttelijäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE sivuilla oli tällainen, eli voi hakea mihin vaan, mihin taidot ehkä riittää.
        Ei ole pakko olla avoimena sen paikan mitä hakee.

        Mitä työnhakuvelvollisuus tarkoittaa käytännössä?
        Asiakkaan työllistymissuunnitelmaan kirjataan kuukausittainen työnhakuvelvollisuus sekä haettavien työpaikkojen määrä. Lähtökohtaisesti asiakkaan on haettava neljää työmahdollisuutta kuukaudessa.

        Velvoitteeseen vaikuttaa asiakkaan henkilökohtainen työnhakutilanne ja asiakkaan oman alan ja alueen työmarkkinatilanne. Asiakas ilmoittaa työnhakuvelvoitteen täyttämisestä työllistymis- tai kotoutumissuunnitelmassa kuukauden jaksoissa. Kun suunnitelma tehdään kolmeksi kuukaudeksi, niin suunnitelmaan kirjataan kolme tehtävää, joissa jokaisessa on pääsääntöisesti 4 työnhakuvelvoitetta.

        Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.

        Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.

        Suomi 24 oi juttua, että nyt on käsketty erikseen hakea niissä hauissa palkkatukityöpaikkoja. Silloinhan joutuu Uutta Elämään väkisin. jos sinne hakee, kun TE käskee.
        Nehän keksii niitä paikkja, eivät varmasti lopu ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi 24 oi juttua, että nyt on käsketty erikseen hakea niissä hauissa palkkatukityöpaikkoja. Silloinhan joutuu Uutta Elämään väkisin. jos sinne hakee, kun TE käskee.
        Nehän keksii niitä paikkja, eivät varmasti lopu ikinä.

        Tyhmille saa nyt sanoa mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen."

        Kuka tai mikä tämän määrittelee... jos kokee olevansa lahjakas elokuvanäyttelijä bätmänin rooliin, niin mikään työkkärin tantta ei voi sitä kieltää. Mauno Voutilainenkin haki aina elokuvanäyttelijäksi.

        Mauno pääsi kerran oikein lehtimainokseen, niin jo piti paikallislehden toimittajan haukkana soittaa ko. firmaan ja kysellä, että "tiedättekö kuka teidän mainoksessa on?". Ties vaikka kariutui lupaava mainosmallin ura siihen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi 24 oi juttua, että nyt on käsketty erikseen hakea niissä hauissa palkkatukityöpaikkoja. Silloinhan joutuu Uutta Elämään väkisin. jos sinne hakee, kun TE käskee.
        Nehän keksii niitä paikkja, eivät varmasti lopu ikinä.

        Saahan sitä käskeä, eri asia on sitten se haetaanko niitä paikkoja.
        Miksi niitä edes pitäisi hakea? Voihan se virkailija siinä käskiessään osoittaa sen paikan työttömälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mauno pääsi kerran oikein lehtimainokseen, niin jo piti paikallislehden toimittajan haukkana soittaa ko. firmaan ja kysellä, että "tiedättekö kuka teidän mainoksessa on?". Ties vaikka kariutui lupaava mainosmallin ura siihen...

        Kuka on Mauno Voutilainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä käskeä, eri asia on sitten se haetaanko niitä paikkoja.
        Miksi niitä edes pitäisi hakea? Voihan se virkailija siinä käskiessään osoittaa sen paikan työttömälle.

        Mitä mä en nyt ymmärrä?
        Jos työtehtäviin tulee sarake, että hae palkkatukipaikkaa jostain, niin kai se on haettava, tai tällää karenssia.
        Ei kai se virkailija voi protokollan mukaan soittaessaan osittaa paikkaa. Eiks siitä tuu työtarjous.
        Vaikka mitä väliä.
        Haluaisin kokoaikatyötä oikealla palkalla, mutta se nyt on liikaa vaadittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mä en nyt ymmärrä?
        Jos työtehtäviin tulee sarake, että hae palkkatukipaikkaa jostain, niin kai se on haettava, tai tällää karenssia.
        Ei kai se virkailija voi protokollan mukaan soittaessaan osittaa paikkaa. Eiks siitä tuu työtarjous.
        Vaikka mitä väliä.
        Haluaisin kokoaikatyötä oikealla palkalla, mutta se nyt on liikaa vaadittu.

        Sitä et ymmärrä, että niitä ei ole pakko hakea jos ei itse halua.
        Minullekin ensin tarjottiin kuntouttavaa, mutta sanoin hakevani oikeita töitä en sosiaalipalvelua.
        Sitten tarjosivat uutta elämäästä palkkatuki juttuja ja sanoin ettei sekään ole minun juttuni, koska haen vapailta markkinoilta oikeita töitä.
        Tyytyivät siihen ja näillä mennään.
        Eli ne voi ehdottaa mitä vaan, mutta eivät voi velvoittaa hakemaan mitään määrättyä paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä et ymmärrä, että niitä ei ole pakko hakea jos ei itse halua.
        Minullekin ensin tarjottiin kuntouttavaa, mutta sanoin hakevani oikeita töitä en sosiaalipalvelua.
        Sitten tarjosivat uutta elämäästä palkkatuki juttuja ja sanoin ettei sekään ole minun juttuni, koska haen vapailta markkinoilta oikeita töitä.
        Tyytyivät siihen ja näillä mennään.
        Eli ne voi ehdottaa mitä vaan, mutta eivät voi velvoittaa hakemaan mitään määrättyä paikkaa.

        Sullekko ei avaudu enää joka kuukasi TE:n sivuilla vapaiden paikkojen haku? Se missä pitää 1-4 paikkaa hakea kuukaudessa, tai ei hyvä heilu.
        Sinne on nyt joillekin kansalaisille tullut käsky hakea nimenomaan palkkatukipaikkaa yhtenä vaihtoehtona. Kaikkiin työpaikkoihin voi hakea palkkatukilaisena, mutta kaikki paikat eivät palkkaa palkkatukilaista.
        Ainut varma, aivan varma palkkatukipaikkalaisten kaatis on Uutta Elämää. Jotkut järjestöt ilmoittavat heidän kauttaan paikoistaan.
        Jos sulle määrätään sinne TE:n kaavakkeeseen, että hae palkkatukipaikkaa, niin sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sullekko ei avaudu enää joka kuukasi TE:n sivuilla vapaiden paikkojen haku? Se missä pitää 1-4 paikkaa hakea kuukaudessa, tai ei hyvä heilu.
        Sinne on nyt joillekin kansalaisille tullut käsky hakea nimenomaan palkkatukipaikkaa yhtenä vaihtoehtona. Kaikkiin työpaikkoihin voi hakea palkkatukilaisena, mutta kaikki paikat eivät palkkaa palkkatukilaista.
        Ainut varma, aivan varma palkkatukipaikkalaisten kaatis on Uutta Elämää. Jotkut järjestöt ilmoittavat heidän kauttaan paikoistaan.
        Jos sulle määrätään sinne TE:n kaavakkeeseen, että hae palkkatukipaikkaa, niin sitten?

        Sitten vaan haen jotain muuta paikkaa ja velvollisuus on täytetty.
        Kuten sanoin, ne voi ehdottaa mutta ei määrätä.
        Ei minua koskaan ole määrätty hakemaan noita tukipaikkoja, ehdotettu on kyllä ja kun sanoin ettei ole mun juttu ne paikat, niin asia ollut sillä selvä.
        Jos et saa suutasi auki ja osaa kieltäytyä niistä, niin se on lähinnä sinun ongelmasi.


    • Anonyymi

      Sanokaas kritisoijat pitkäaikaistyöttömät mihin teidät sitten välillä sijoitettaisiin, jos ekis ei käy? Koska pakko johonkin välillä laittaa, jotta saadaan estettyä kunnalle tulevat sakkomaksut jatkuvasta työttömyydestä: se on lopulta 70% joka kunnan maksettava työmarkkinatuesta, mikäli ei saada välillä putkea poikki. Konkreettisia esityksiä pöytään, kiitos.

      • Anonyymi

        Www.xamk.fi www.esedu.fi
        Opiskelemaan sossun rahoilla.


      • Anonyymi

        Kuules sie!
        Apulaisoikeuskansleri on ottanut asiaan kantaa monesti ja ei sitä sen takia saa reppana paikkoihin laittaa, että kunta säästää sakkomaksuissa.


      • Anonyymi

        Eläkkeelle.
        Pirjo 60+


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle.
        Pirjo 60

        Ainakin OVE:lle. Ja sitten jätettäs rauhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin OVE:lle. Ja sitten jätettäs rauhaan.

        OVE eli?
        Oikeat Vammaiset Eläkkeelle?
        Olemme Vailla Elämää?
        Oikeus Vastaa Eläkeläiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OVE eli?
        Oikeat Vammaiset Eläkkeelle?
        Olemme Vailla Elämää?
        Oikeus Vastaa Eläkeläiset?

        No ota siitä selvää.
        Mutta, ei OVE:lle voida käskeä. Sehän on jokaisen oma valinta. Nipistäähän se lopullisesta eläkkeestä kuitenkin vähäsen.
        Toki, mistä sitä tietää miten kauan elää. Että jos oliskin kannattavaa jäädä köllöttelemään ajoissa. Sitä paitsi, jos tuo suunniteltu 5,9 prossan eläkkeiden nosto toteutuu, nii OVE:lla voi saada jo kohtalaiset massit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ota siitä selvää.
        Mutta, ei OVE:lle voida käskeä. Sehän on jokaisen oma valinta. Nipistäähän se lopullisesta eläkkeestä kuitenkin vähäsen.
        Toki, mistä sitä tietää miten kauan elää. Että jos oliskin kannattavaa jäädä köllöttelemään ajoissa. Sitä paitsi, jos tuo suunniteltu 5,9 prossan eläkkeiden nosto toteutuu, nii OVE:lla voi saada jo kohtalaiset massit.

        Olen Vain Elossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Vain Elossa

        Ei.
        Olen Vailla Elämää -korvaus.


      • Anonyymi

        Katsotaan sitä pitkäaikaistyötöntä yksilöllisesti. Minkä ikäinen se on ja paljonko sillä on työuraa ja verojen maksuja maksettuna.
        Jos on nuori ja ei ole pääsyt työelämään, niin sitten jämäköitymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei.
        Olen Vailla Elämää -korvaus.

        Olen Vihdoinkin vailla uutta Elämää.


      • Anonyymi

        Miksi meitä pitäisi välttämättä sijoitella yhtään mihinkään?
        Se on kunnan ongelma maksella niitä sakkoja, ei minun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi meitä pitäisi välttämättä sijoitella yhtään mihinkään?
        Se on kunnan ongelma maksella niitä sakkoja, ei minun.

        Siksi että kunta elää kuntalaisten maksamista veroista. Työssäkäyviä ei huvita maksaa ylimääräistä, siksi välillä putki poikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi että kunta elää kuntalaisten maksamista veroista. Työssäkäyviä ei huvita maksaa ylimääräistä, siksi välillä putki poikki.

        Saman veron sinä maksat siitä huolimatta olenko ekotorilla vai kotisohvalla.
        Ei sun verosi siitä mihinkään muutu.
        Vai onko sun verotodistuksessa kohta, että tämän verran maksat ylimääräistä joka menee kunnan sakkomaksuun pitkäaikaistyöttömistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman veron sinä maksat siitä huolimatta olenko ekotorilla vai kotisohvalla.
        Ei sun verosi siitä mihinkään muutu.
        Vai onko sun verotodistuksessa kohta, että tämän verran maksat ylimääräistä joka menee kunnan sakkomaksuun pitkäaikaistyöttömistä?

        kunnan näkökulmasta pitkäaikaistyöttömät on haittaihimisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunnan näkökulmasta pitkäaikaistyöttömät on haittaihimisiä

        Ei haittaa.
        Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle.
        Pirjo 60

        Muistakaa 57 vuotiaat ja yli, kunnalla velvollisuus työllistää teidät, sitä pitää vaan itse vaatia, mainita työkkärissä, että haluat käyttää tuota oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa 57 vuotiaat ja yli, kunnalla velvollisuus työllistää teidät, sitä pitää vaan itse vaatia, mainita työkkärissä, että haluat käyttää tuota oikeutta.

        jep pääsin ruokaa ajamaa liksa melki 3000kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep pääsin ruokaa ajamaa liksa melki 3000kk

        Syötkö kuormasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa 57 vuotiaat ja yli, kunnalla velvollisuus työllistää teidät, sitä pitää vaan itse vaatia, mainita työkkärissä, että haluat käyttää tuota oikeutta.

        Ei koske yi 60 vuotiaita.


    • Anonyymi

      palkkatukikelpoiset on työttömien aatelia heistä on yhdistyksillä pula ja siksi kannattaa kilpailuttaa itsensä. minä sain tingittyä ekikselle palkkaluokkaa pari pykälää ylöspäin ja täydet tunnit 40h! kertyy ok palkka työhön nähden ja ok. anssin tienaa myös.

      • Anonyymi

        Tällä tavalla itsekin voisin mennä sekotorille töihin. Mutta en siten, miten ilmaista työvoimaa haluavat


      • Anonyymi

        Joo o,,,,otappa selvää asioista ennen ku valheita kirjottelet, yhdistyksien palkkatuelle on on määritelty maksimi työtunnit, ja ne ei ole 40 tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo o,,,,otappa selvää asioista ennen ku valheita kirjottelet, yhdistyksien palkkatuelle on on määritelty maksimi työtunnit, ja ne ei ole 40 tuntia.

        Saahan yhdistys maksaa omasta pörssistään vaikka mitä palkkaa, ei laki sitä kiellä. Neuvottelukysymyksiä. Tietysti jos on mitään osaamaton tussukka, niin huono siinä on neuvotella lisiä itselleen. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo o,,,,otappa selvää asioista ennen ku valheita kirjottelet, yhdistyksien palkkatuelle on on määritelty maksimi työtunnit, ja ne ei ole 40 tuntia.

        Niin totta. Palkkatukilaiset ei ole mittään "aateli". Yhdistyksiin palkataan ihan vaan nuokkumaan rahan takia. Muka TES:in mukainen palkkaus. Joopa joo. Tunteja niin vähän, että pitäkööt tunkkinsa ja keittäkööt itse kahvinsa.
        Kun vielä kerran, palkkatuetun työn pitää vahvistaa jo olevassa olevaa osaamista tai antaa uutta.
        Sen pitää johtaa vapaille työmarkkinoille. MITÄ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan yhdistys maksaa omasta pörssistään vaikka mitä palkkaa, ei laki sitä kiellä. Neuvottelukysymyksiä. Tietysti jos on mitään osaamaton tussukka, niin huono siinä on neuvotella lisiä itselleen. :D

        Kävin nuo tällä hetkellä listatut palkkatukityöpaikat läpi. Ei ole mitän neuvoteltavaa.
        Ehkä jossai ns. normaalissa firmassa kenties?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin nuo tällä hetkellä listatut palkkatukityöpaikat läpi. Ei ole mitän neuvoteltavaa.
        Ehkä jossai ns. normaalissa firmassa kenties?

        ei sitä suoraan sanota että voit saada enemmänkin:)mutta jos olet vaikka pätevä autonkuljettaja niin voit sanoa millä palkalla ja työajalla suostut tulemaan duuniin.huutava pula kuskeista siellä!viikkojen jonot tavaranhaussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sitä suoraan sanota että voit saada enemmänkin:)mutta jos olet vaikka pätevä autonkuljettaja niin voit sanoa millä palkalla ja työajalla suostut tulemaan duuniin.huutava pula kuskeista siellä!viikkojen jonot tavaranhaussa.

        Vai on jonoa.. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan yhdistys maksaa omasta pörssistään vaikka mitä palkkaa, ei laki sitä kiellä. Neuvottelukysymyksiä. Tietysti jos on mitään osaamaton tussukka, niin huono siinä on neuvotella lisiä itselleen. :D

        Vau, nyt saanu ekis korvaamattoman sinne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan yhdistys maksaa omasta pörssistään vaikka mitä palkkaa, ei laki sitä kiellä. Neuvottelukysymyksiä. Tietysti jos on mitään osaamaton tussukka, niin huono siinä on neuvotella lisiä itselleen. :D

        Saa, saa, mut sä et oo saanu. Ku oot palkkatukilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan yhdistys maksaa omasta pörssistään vaikka mitä palkkaa, ei laki sitä kiellä. Neuvottelukysymyksiä. Tietysti jos on mitään osaamaton tussukka, niin huono siinä on neuvotella lisiä itselleen. :D

        Pitääkin seurata onks siel joku autokuski 8 tuntia....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkin seurata onks siel joku autokuski 8 tuntia....

        kai siel o työvuorolistat näkyvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa, saa, mut sä et oo saanu. Ku oot palkkatukilainen.

        Ei oo siel töissä.


    • Anonyymi

      ekotorille vois palkata ovimiehiä myymälään. aukosi asiakkaille ovet ja toivottasi tervetuleeksi ja sitten lähtiessä kantelis tavarat autoon ja hyviä päivänjatkoja sydämellisesti!

      • Anonyymi

        No niin, kohta on avoimet duunit listalla ovimiehen paikka auki. Jippii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, kohta on avoimet duunit listalla ovimiehen paikka auki. Jippii.

        Kehityspäällikkö kirjoittaa jo rahahakemusta kaupungille...


      • Anonyymi

        Siellä oli joku "työmies" jokunen aika sitten, joka avas mulle oven ja sanoi päivää.
        Hitokseen säikähin!


    • Anonyymi

      mitäs lankiselle kävi ku putos pomon pallilta??

      • Anonyymi

        Toivottavasti joutuu 9 euron hommiin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      326
      2703
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2022
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1134
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      992
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      930
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      822
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      724
    Aihe