Työkyvyttömyyseläke hävettää

Anonyymi-ap

Jouduin jäämään reilu 30-vuotiaana pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeelle (useiden pitkäaikaissairauksien vuoksi). Sitä ennen olin määräaikaisella eläkkeellä monia vuosia. Kokopäivätyö ei ole ollut mahdollista koskaan, enimmillään olen tehnyt joskus puolet siitä viikossa, eikä siitä tullut yhtään mitään. Mikään kuntoutus yms ei auta, eläke oli ainoa vaihtoehto. Olen nyt 34v.

Mielestäni työnteko määrittää noin yleisesti yhteiskunnassa aivan liikaa. Minua hävettää kertoa, että olen eläkkeellä, sillä pelkään ihmisten mielenkiinnon minuun menevän siinä, ja että ei ymmärretä sen olevan oikeasti terveyssyistä välttämätön pakko- ei todellakaan mitään lorvimista tms.

Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Miten kerrote uusille ihmisille eläkkeestä?
Olenko ihan hirveä ihminen, jos häpeän, leimaantumisen pelon vuoksi yms jopa valehtelisin tekeväni töitä jonkin verran?

Jo ennen eläkettäni läheiset tietävät tilanteestani kyllä, mutta uusille ihmisille kertominen tuntuu ylivoimaiselta, varsinkin jos ovat kiinnostavia.

41

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet luuseri ja yhteiskunnan siivellä eläjä.
      Et ole edes yrittänyt, jokainen pystyy tulemaan monimiljonääriksi, kun asettaa itselleen tavoitteen ja kulkee vakaasti sitä kohti.

      • Anonyymi

        Luuserit kirjoittelee tuollaista kuin sinä.


    • Anonyymi

      Eläke heti pois tuollaiselta säälin kerjääjältä ja valehtelijalta.
      MENISIT TÖIHIN!

      • Anonyymi

        Suosittelen käydä juttelemassa nuppitohtorille onko päässä vikaa kun tuollaista kirjoittelet.


    • Anonyymi

      Ai että valehtelisit vielä senkin, että käyt töissä!
      Olet jo valehdellut liikaakin, kun olet eläkkeelle puhunut itsesi, ei mitään yrittämisen tahtoakaan sinulla!
      Miten sotaveteraanit ja -invalidit rakensivat rintamamiestalonsa?
      Varmasti olivat sairaampia kuin sinä nykyajan vellihousu-inisijä, kaikki mulle heti tänne nyt!
      Että ilkiätkin vielä miettiäkin valehtelevasi käyväsi oikeissa töissä.

      • Anonyymi

        Miten joku voi ihan oikeasti kirjoittaa näin vähä-älyistä tekstiä.. Sairaat ihmiset ovat mielestäsi muka jotenkin
        valehtelijoita, luuseeita, paranevat ties mistä vain tahdon voimalla yms liibalaabaa..?

        Miten itse sitten et ole moimiljonääri , vaan roikut pahaa oloasi muihin purkamassa jossain Suomi24-palstalla aiheesta, josta et tiedä yhtään mitään.. säälittävää, oikeasti.
        Sairaana tai siitä eläkkeellä olemisessa taas ei todellakaan ole yhtään mitään säälittävää, hävettävää tms!
        Ap hyvin sinulle hyvin vastasikin (ja minä en ole ap).


      • Anonyymi

        Siitä vaan ihmeessä kokeilemaan, miten "puhutaan" itsensä eläkkeelle. Tietämättömän mersupersun kommentti.


    • Anonyymi

      Öh, en ole todellakaan kerännyt yhtään mitään sääliä, enkä valehdellut kenellekään yhtään mitään. Yrittänyt olen ja yritän kokoajan todellakin enemmän mistä teillä on selvästi yhtään mitään tietoakaan. En lähde kommentoimaan enkä lukemaan noin ala-arvoisia vastauksia enempää.

      Ps. Olen eläkkeellä fyysisten sairauksien vuoksi, mikäli toisin ajattelitte . Jos asia olisi päätettävissäni, niin sitä ei minulle olisi myönnetty niin alan erikoislääkärin kuin Kelankaan puolesta.

      • Anonyymi

        Samantapaisesti ja kognitiivinen työ voisi aika hyvin myös yrittäjänä sujua kunhan työolosuhteet järjestellään sopivasti, mutta ei terveyden takia käytännössä saa työtä eikä rahaa. Toisaalta sittebn välillä tuntuu, että pelkällä masennuksella eläke, hyväki sellanen tulee helpommin. Jyväskylässä joku sai muhkean korvauksen suomalaisittain aika helposti, vaikka lähti vapaaalla juokseen liukkaalla kelillä (aivan suotta) eikä ollut päivääkään tehnyt kys. työtä.
        Se ei kai ole vielä ihan lopullinen päätös

        On vaikka mitä eli vakava hermovaurio 3 raajassa, caudatyyppistä selkäydinoiretta, 3 aivovammaa (ei kotona eikä vapaalla), voimakas hikoiluherkkyys lämmössä ja liikkeessä, vaikeus ylläpitää hyvää nestetasaopainoa, heikentynyttä fyysistä rasituksen sietoa, depistä, lääkäreiden jqa vanhempien väärää ja törkeän väärää toimintaa yms.

        Silti on vaan asennevikaa ja sopivaa ajankulua on metsätyöt ja rakennustyöt talkoilla - ihan lähipiirinkin mielestä, jotka itse terveenä "raatavat töissä", toinen köröttelee trukilla ja toinen sihteerinä. Mä kyllä osaan avata suuni ja sanoa terävästi sekä myös ignoorata huonoja ihmisiä elämästä - ja kyllä mä pystyn vaikka puukkoon tarttuun ei se siitä ole kiinni.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samantapaisesti ja kognitiivinen työ voisi aika hyvin myös yrittäjänä sujua kunhan työolosuhteet järjestellään sopivasti, mutta ei terveyden takia käytännössä saa työtä eikä rahaa. Toisaalta sittebn välillä tuntuu, että pelkällä masennuksella eläke, hyväki sellanen tulee helpommin. Jyväskylässä joku sai muhkean korvauksen suomalaisittain aika helposti, vaikka lähti vapaaalla juokseen liukkaalla kelillä (aivan suotta) eikä ollut päivääkään tehnyt kys. työtä.
        Se ei kai ole vielä ihan lopullinen päätös

        On vaikka mitä eli vakava hermovaurio 3 raajassa, caudatyyppistä selkäydinoiretta, 3 aivovammaa (ei kotona eikä vapaalla), voimakas hikoiluherkkyys lämmössä ja liikkeessä, vaikeus ylläpitää hyvää nestetasaopainoa, heikentynyttä fyysistä rasituksen sietoa, depistä, lääkäreiden jqa vanhempien väärää ja törkeän väärää toimintaa yms.

        Silti on vaan asennevikaa ja sopivaa ajankulua on metsätyöt ja rakennustyöt talkoilla - ihan lähipiirinkin mielestä, jotka itse terveenä "raatavat töissä", toinen köröttelee trukilla ja toinen sihteerinä. Mä kyllä osaan avata suuni ja sanoa terävästi sekä myös ignoorata huonoja ihmisiä elämästä - ja kyllä mä pystyn vaikka puukkoon tarttuun ei se siitä ole kiinni.

        lajijasuris

        Niin ja kuullut joka suunnasta lähipiiiriä myöten tuota samaa skeidaa mitä muutama ensimmäinen postaus aloitukseen! Minun tilanteeni ei ole mistään omista viitsimisistä kiinni, vaan olen syynä on vanhempien&ääkäreiden väärät tekemiset ja tekemättä jättämiset sekä muiden ihmisten aiheuttamat aivovammat, ja osin selkäydinvauriokin.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Työkyvyttömyyseläke ei todellakaan ole mikään loma, eikä lorvimista. Tottakai olisi riittävän terve ja kävisi töissä jos se olisi mahdollista.

      Sama kuin sanoisit sokealle, että näe vaan niin näet kyllä, kuurolle että kuulostele vaan niin kuulet yms. Äly hoi..

      Parempaa jatkoa sinulle vaan, joka noita myötähäpeää aiheuttavia älyttömiä mollauksia kirjoitit. Taidan kysyä asiaa jostain, missä on asioista jotain tietäviäkin ihmisiä.

      • Anonyymi

        So on just näin!

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Eikö? Mitä sitten teet? Ai niin, moni työtönkin valittaa niin paljon, että se käy työstä


    • Anonyymi

      Jos pitää hakea elämäänsä sisältöä/yrittää nostaa itseään jollekin jalustalle yms yrittämällä mollata ihmistä joka on sairas vasten tahtoaan, niin suosittelen todella katsomaan peiliin ja miettimään. Luku-ja kirjoitustaitokin ovat hyviä taitoja.
      Mutta siirrynpä nyt järkevämmälle foorumille :)

    • Anonyymi

      Ap, ei tarvitse hävetä.
      Sellainen joka arvostelee nuorena eläkkeelle jääntiä negatiivisella asenteella antaisin loparit elämästäni, minulla ei olisi mitään puhumista eikä kuuntelemista.
      Ihmiset möläyttelee suustansa mitä moukempia lauseita, ei niitä tarvitse sietää eikä tarvitse selitellä.

      • Anonyymi

        Suomi 24 palstalle ei kannata kirjoittaa mitään aloitusta. Itse ole päälle 50v osatyökykyinen ja teen kuntouttavassa yhdeksän euron duunissa asioita joita harva tervekkään ei tee!

        Olen luopunut ihmissuhteesta jossa toinen terve oli luvannut ihmetteleville kavereilleen, että mikään ei estä mitään jos luoja suo.

        Nykyisen hallituksen toimia odotellessa teen omia laskelmia joilla en tarvitsisi mitään kelan säälirahoja tai kuntouttavan juttuja. Yksinoleva yli 50v ei tarvitse miljoonaa eikä edes puolta, mutta riittävästi 10-15-25 vuoden ajalle. Se on jumalaton jytky mitä huonossa asemassa oleva tulee kohtaamaan viimeistään heinäkuun alusta.

        Kävin vajaa kymmenen vuotta sitten ammatillisen kuntoutuksen psykologilla monta kertaa haastattelussa ja palautusta antaessaan psykologi sanoi ekana miettineensä mitä ihmisen elämä on.

        Se on hyvä, että joku saa nykymaailmassa edes työkyvyttömyys paperit.


    • Anonyymi

      Osa täällä kirjoittavista valittaa jatkuvasti, ettei sitten millään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka on kuinka sairas.

      Osa taasen on sitä mieltä, ettätyökyvyttömyyseläkeläiset ovat vain laiskoja ja lusmuilijoita ja että liian helposti tk-eläkkeelle pääsee.

    • Anonyymi

      MIkä sitten on työkyvytön? Jos Stephen Hawking oli työkykyinen, en oikein osaa ajatella minkälainen henkilö on todella työkyvytön. Siis lukuun ottamatta ihan vihanneksena makaavia.

      • Anonyymi

        No tuo SH oli kyllä ihan äärimmäinen poikkeus, aina joku tosi vajakki saa työtä suhteilla ym.
        Kyllähän minäkin ja moni muu jotain työtä pystyy tekee hyvinkin, mutta sellainen ei vaan järjesty eri syistä.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo SH oli kyllä ihan äärimmäinen poikkeus, aina joku tosi vajakki saa työtä suhteilla ym.
        Kyllähän minäkin ja moni muu jotain työtä pystyy tekee hyvinkin, mutta sellainen ei vaan järjesty eri syistä.

        lajijasuris

        Lähtökohtaiseeti työkyky on pään sisäinen juttu. Jos kokee olevansa kyvytön, niin ei yleensä pysty työhön. Toki on olemassa myös oikeasti kyvyttömiä. Esimerkiksi halvaantuneet ja ne keneltä puuttuu kädet. Ystävältäni lähti kävelykyky liikenneonnettomuudessa ja se ei pitkässä juoksussa vaikuttanut työkykyyn. Ei toki tarvitse työnantajalta tuolia kun kelailee omalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtökohtaiseeti työkyky on pään sisäinen juttu. Jos kokee olevansa kyvytön, niin ei yleensä pysty työhön. Toki on olemassa myös oikeasti kyvyttömiä. Esimerkiksi halvaantuneet ja ne keneltä puuttuu kädet. Ystävältäni lähti kävelykyky liikenneonnettomuudessa ja se ei pitkässä juoksussa vaikuttanut työkykyyn. Ei toki tarvitse työnantajalta tuolia kun kelailee omalla.

        Joo näin varmasti, ja sepä se onkin miksi on niin valtavan paljon pelkästään mt-perusteisia eläkkeitä. Mä tiedän jopa semmosen, joka kulkee pyörätuolilla mutta korjaa autoja (ei tietty ihan kaikkea), ihan uskomattoman ketterä liikkuun käsien ja ylävartalon avulla!

        Itsellä on noita halvausoireita erityyppisesti lievästä lähelle vaikeaa. Tässä suhteessa, mitä en aiemmin kirjottanut, ei voi kuin ihmetellä noita, jotka kerta toisensa jälkeen puhuu vaikka mitä sanoo, että nimenomaan kaikki fyysinen työ (sanojaa hyödyttävä työ vieläpä) on sopivaa ajankulua, ja sitten vielä itse valitetaan, kun terveenä muka raadetaan töissä kelpo palkalla! Eihän semmosta tee kuin joku pahasti epäsosiaalinen ihminen ja ns. ilmaista rahaa kadehtiva, kun ns. on silmät päässä ja omilla aivoilla voi ajatella miten on oikeesti!

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Niin ei sitä tarvisi hävetä, jos pätevistä syistä on eläkkeellä, mutta kyllähän yleinen mielipifde näissä on muuttunut negatiivisemmaksi.

      Työkyvyttömyyseläkkeestä puheenollen, sitäki esiintyy vielä lliian paljon, että pyörätuoliporukalle ei ole kunnon mahdollisuuksia työllistyä ja käteen lyödään eläkepaperit. Tämmöstä tää vaan on ja moni vajaakuntoinen olis tosiasiassa monessa suhteessa paljon parempi siinä osaamissegmentissä mikä kelläkin on, jos verrataan normi perusterveeseen, jotka ensitöikseen tarvii saikkua ongelmia kohdatessa.

      Iteki maksaisin vuosittain veroa paljon enemmän mitä nyt tulee eläkettä. Nyt jälkeenpäin voi sanoo jo varmaksi, että olisi vähintään satojen tuhansien sijoitusomaisuus, joista siis osa noista veroista. Olis riittäny pieni apu alkuun mutta ei mun kaikkee turhaa suunsoittoo ja muuta trollolloota ja omien ajatusten "syöttämistä" toisen päähän eli esim. mun pitäisi ottaa stressiä työstä jos sanojakin ottaa. Mutta miksi ihmeessä muka???! Täällä mun kotiseudella varsinkin tämmöstä tärähtänyttä sakkia on, mutta onneksi olen sentään puhunut myös täyspäisten kanssa enkä vaan kitisevien itkupillien.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        ...siis eilen vai toissapäivänä oli tuosta pyörätuoliporukasta juttu, kun joku oli mennyt kouluun havainnollistaan miltä elämä näyttää pyörätuolista käsin.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Eutanasia on nykyisin laillista eli tee ratkaisu jotta häpeä poistuu!

      • Anonyymi

        Samat voisi sanoa, noin typerän kommentin kirjoittajalle.


    • Anonyymi

      Näin se on täällä.Ne ketkä ei haluu ttkeläkkeelle laitetaan ja ne ketkä kuuluisi ,ei millään pääse .Mutta onhan sulla oikeesti sairauksia Kaikkein hirveintä on viikoittaiset joka päiväiset, kivut.Nämä jää tuli eläkettä tai ei..kärsimys monet viat sairaudet.

    • Anonyymi

      Sosiaalituet olivat aikaisemmin tarkoitettu ainoastaan vanhuksille,vammaisille ja hulluille. Nyt niitä nauttivat enimmäkseen elämäntapa yh mammat ja matut.

    • Anonyymi

      Onko lisätienistejä muista lähteistä Pääomatuloja ym.?

    • Anonyymi

      Mitkä ovat vuositulosi kyvyttömänä?

    • Anonyymi

      Onko perhettä huollettavana ?

    • Anonyymi

      Onko puoliso työelämässä?

    • Anonyymi

      Pääomanne yhteinen arvo?

    • Anonyymi

      Puskurit millaiset?

    • Anonyymi

      Iso perse isot tisit?

    • Anonyymi

      Onko pääomanne yli miljoona vai alle? Tämä tärkeä kysymys.

    • Anonyymi

      Ei pidä hävetä alle miljoonan omaisuutta se siitä kasvaa kun aika kuluu.

    • Anonyymi

      Auttoiko tämä selvitys häpeään?

    • Anonyymi

      Häpeää ei pitäisi olla enää.

    • Anonyymi

      Ongelma poistunut

    • Anonyymi

      Ratkaisukeskeinen terapia auttoi.

    • Anonyymi

      Mitä hävettävää on sairauksissa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7731
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3754
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1012
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe