Miksi Lestadiolaiset eivät tunnusta syntejään?

Anonyymi-ap

Jo lapsesta asti suuressa sisarusparvessa opitaan valehtelu ja omien synnin tekojen siirtäminen sisarille, usein tuo johtuu siitäkin kun lapsi pelkää tunnustusta tai kiinni jäämistä, kun siitä seuraa selkäsauna.

29

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi saalemit valheineen lojuu tällä palstalla?

      • Anonyymi

        uudestisyntymättömän elämää johtaa lihallisuus ja sielullisuus, ei siihen kuulu totuuden halajaminen.

        noin se vaan menee, ei aut asama minkänimisessä porukassa pyörii ja käsiään nostelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uudestisyntymättömän elämää johtaa lihallisuus ja sielullisuus, ei siihen kuulu totuuden halajaminen.

        noin se vaan menee, ei aut asama minkänimisessä porukassa pyörii ja käsiään nostelee.

        Upotuksessako kaikki saalemit vammautuu?


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍑 ­­­N­y­­m­­f­o­­­m­­­a­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18001720E

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      pitäähän perheessä olla joku saatanan marttyyri jota on kiva hakata. Se on elämän laki.

    • Anonyymi

      Sitten oikeuttavat tekemään syntiä huijaamalla kauppamaailmassa, kun pitävät ei Lestadiolaisia synnillisenä ja ei heidän puheistaan välitetä täten, oma vanhurskaudessaan pettävät itseään näin ja tukahduttavat omantunnon äänen sen viimeisenkin, joka lapsuuden valheista on vielä jäljellä.

      • Anonyymi

        niinhän ne ovat tehneet omantunnon tilalla saatanan seurakunta


    • Anonyymi

      Lestadiolaisuus , helluntailaisuus ym pitäisi kieltää. Ovat jonkun keksimiä lahkoja, joissa onnettomat ihmiset kokoontuu. Kaksinaismoralismi kukoistaa.

      • Te olette Ev lut kirkon lahko? Paha sellainen, mutta Vapis ja Helluntai ovat omia kirkkokuntia kautta maailman ja yhteensä lähelle miljardi, mutta enemmän on katolisuutta.
        Welluja Suomessa hieman yli 100 tuhatta.


    • Anonyymi

      Seurustelin kerran Lestadiolaisen naisen kanssa, hän petti ja valehteli kokoajan en voinut sitä uskoa, koska oli ns. uskovainen, aluksi en uskonutkaan, asiat selvisivät vasta pitkän ajan kanssa tuo moraaliton käytös häneltä.

      Vähän kerrallaan kun jäi valheistaan kiinni, niin ei niitä anteeksi pyydellyt vaan aina etsi viat minusta.

      Kun petti minua toisten miesten kanssa, niin tuon aiheuttama syyllisyyden tunto näkyi aina siten että haukkui minut kaikessa, tuo syyllisyyden tunto teki hänestä todella ilkeän, vaati kaiken kontrolliinsa, oli myös valtavan mustasukkainen.
      Kokoajan puhuttiin hänen tunteistaan ja tehtiin niin että hänen olisi hyvä olla, alistuin tähän koska rakastin häntä.

      Sitten kun jäi pettämisistään kiinni varmuudella eikä enää voinut selvitä tilanteista valehtelemalla tai syyllistämällä alkoi itsesäälin meneminen, oli kykenemätön pyytämään anteeksi katuen tekojaan ja korjatakseen moraaliaan.

      Kerran pyysi anteeksi pettämisen, mutta ei kestänyt aikaakaan kun jo tuon taas alkoi syyllistämään minun viaksi.

      Ajattelen että tuo sairaalloinen mustasukkaisuus johtui siitä että piti minua ei Lestadiolaista huonompana ihmisenä, kun näin lapsesta asti opetettu. Ehkä kuvitteli näin että olisin ollut pahempi ja pettänyt häntä ja valehdellut hänelle, mutta näin ei ollut, sillä pettäminen ja valehtelu ei sovi rakkaudelliseen parisuhteeseen.

      • Anonyymi

        Ite en kattele lestadiolaisia naisia enkä niitä havittelevia miehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite en kattele lestadiolaisia naisia enkä niitä havittelevia miehiä.

        pitää olla aito vl


    • Anonyymi

      Hoitoväkivaltaan syyllistyneillä on tilillään niin hirveitä selvittämättömiä asioita, että he eivät kehtaa korjata tekojaan maineen menettämisen pelossa. Teot eivät vanhene eikä nìitä voi "ottsa anteekdi" mistään yleisestä saarnasta. Aina jos tekoon liittyy toinen henkilö, teko on korjattava / hyvitettävä hänen kanssaan/ hänelle.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa, että "ei tunnusta syntejä", ja mistä moinen väittämä kumpuaa? Mistä voit tietää mitä toinen tunnustaa ja mitä ei, jos et itse ole rippiä kuulemassa?

      • Anonyymi

        Ripeissä kukin nyt höpöttää mitä sattuu suusta syljen mukana purskahtelevan.

        Kysymys onkin Lestadiolaisen tosi elämän valehtelusta petkuttamisesta ja pettämisistä, he eivät näitä tunnusta väärin kohdelleilleen, pyydä anteeksi katumalla korjatakseen vahingot.

        Katsos kun käytännön kokemusta on tuosta ja rutosti, joten älä yritä vääryyttä peitellä jollakin ripillä.

        Tietenkään ei väite koske kaikkia.


      • Anonyymi

        Totta puhut lähimmäinen puhuu mitä sylki suuhun tuo joten kilauttaminen rippi isälle on oikea vaihtoehto. Koskaan ei pidä pyytä lähimmäiseltä anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ripeissä kukin nyt höpöttää mitä sattuu suusta syljen mukana purskahtelevan.

        Kysymys onkin Lestadiolaisen tosi elämän valehtelusta petkuttamisesta ja pettämisistä, he eivät näitä tunnusta väärin kohdelleilleen, pyydä anteeksi katumalla korjatakseen vahingot.

        Katsos kun käytännön kokemusta on tuosta ja rutosti, joten älä yritä vääryyttä peitellä jollakin ripillä.

        Tietenkään ei väite koske kaikkia.

        Jaa a, harmillista jos sinulla tuollainen kokemusasiantuntija- tausta sattuu olevan. En kuitenkaan itse lähtisi yleistämään (ihan niin kuin sanoitkin että ei kaikkia koske) tuommoista väitettä, sillä itse ainakin pyrin (lestadiolainen olen) sovittamaan myös väärinkohdelluksi tulleen kanssa nuo teot mitä joskus sattuu tulemaan.

        Mitä tarkoitat "tosielämän valehtelulla, petkuttamisella ja pettämisellä", kun en itse ainakaan koe että näitä kauheammin tulisi tehtyä..? Onko jokin tietty tapahtuma taustalla?

        Ja tuosta ripistä sen verran, että en minä ainkaan rippiin mene puutaheinää höpöttämään jos kerran tarkoitus on tunto saada puhtaaksi, eihän se sillä parane jos epäaidosti kusettaa rippi-isää, sydäntä ei voi puhdistaa jos sitä ei puhdista oikein... Kenties oma kokemuksesi ripistä on erinlainen, en kuitenkaan samaistu tuohon "ripissä nyt kaikki puhuu mitä sylki suuhun tuo".

        Ja vielä lisäyksenä, että ei lestadiolaiset ole mitään täydellisiä ihmisiä joidenka on helppo oma huonous tunnustaa, mahtaa olla muissakin piireissä kuin vain omissamme sellainen taipumus että on vaikea pyytää anteeksi ja pahoitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa a, harmillista jos sinulla tuollainen kokemusasiantuntija- tausta sattuu olevan. En kuitenkaan itse lähtisi yleistämään (ihan niin kuin sanoitkin että ei kaikkia koske) tuommoista väitettä, sillä itse ainakin pyrin (lestadiolainen olen) sovittamaan myös väärinkohdelluksi tulleen kanssa nuo teot mitä joskus sattuu tulemaan.

        Mitä tarkoitat "tosielämän valehtelulla, petkuttamisella ja pettämisellä", kun en itse ainakaan koe että näitä kauheammin tulisi tehtyä..? Onko jokin tietty tapahtuma taustalla?

        Ja tuosta ripistä sen verran, että en minä ainkaan rippiin mene puutaheinää höpöttämään jos kerran tarkoitus on tunto saada puhtaaksi, eihän se sillä parane jos epäaidosti kusettaa rippi-isää, sydäntä ei voi puhdistaa jos sitä ei puhdista oikein... Kenties oma kokemuksesi ripistä on erinlainen, en kuitenkaan samaistu tuohon "ripissä nyt kaikki puhuu mitä sylki suuhun tuo".

        Ja vielä lisäyksenä, että ei lestadiolaiset ole mitään täydellisiä ihmisiä joidenka on helppo oma huonous tunnustaa, mahtaa olla muissakin piireissä kuin vain omissamme sellainen taipumus että on vaikea pyytää anteeksi ja pahoitella.

        "tosielämän valehtelulla, petkuttamisella ja pettämisellä"

        Tällä synnillä tarkoitan sitä että sen sovittaminen tulee tehdä asianomaisen kanssa, anteeksi pyytäen ja katuen niin että ei jatka samaa petosta tai muuta petoksen toimintatapaa. Jos osapuolet eivät pääse asiassa yhteisymmärrykseen olisi hyvä ehkä ottaa puolueeton kristitty neuvonantajaksi, tietenkin myös rukous ja Jumala, sekä hänen sanansa.

        "ripissä nyt kaikki puhuu mitä sylki suuhun tuo"

        Tällä tarkoitan sitä että tuo synnintekijä ripissä tahtoen tai epätäydellisenä syntisenä puhuu asiat aina hieman niin kuin omalta puoleltaan valottaen, kun tuon tavan on lapsuudessaan jo oppinutkin.

        On hienoa että pyrit synneissäsi puhtauteen ja puhtaaseen omaan tuntoon, mutta ymmärtänet että synnin palkka on kuolema ja se vaanii aina uudestaan jollei sitä kitke perin juurin pois ja senkin jälkeen huolehdi kitkemistyöstä. Lue Daavidin esimerkistä missä Jumala opettaa ihmiselle Daavidin välitykselle synnin velan, kun hän menettää lapsensa. Jumala tietenkin pelasti lapsen tykönsä. Davidkin oli omassa hyvyydessään puhdas ja sokea ennen kuin häntä ulkopuolinen ojensi. Alempi arvoinen ojensi kuningasta, mutta kuningas otti nöyrästi ojennuksen vastaan. Ottaako Lestadiolainen nöyrästi "alempiarvoisen" ojennuksen vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tosielämän valehtelulla, petkuttamisella ja pettämisellä"

        Tällä synnillä tarkoitan sitä että sen sovittaminen tulee tehdä asianomaisen kanssa, anteeksi pyytäen ja katuen niin että ei jatka samaa petosta tai muuta petoksen toimintatapaa. Jos osapuolet eivät pääse asiassa yhteisymmärrykseen olisi hyvä ehkä ottaa puolueeton kristitty neuvonantajaksi, tietenkin myös rukous ja Jumala, sekä hänen sanansa.

        "ripissä nyt kaikki puhuu mitä sylki suuhun tuo"

        Tällä tarkoitan sitä että tuo synnintekijä ripissä tahtoen tai epätäydellisenä syntisenä puhuu asiat aina hieman niin kuin omalta puoleltaan valottaen, kun tuon tavan on lapsuudessaan jo oppinutkin.

        On hienoa että pyrit synneissäsi puhtauteen ja puhtaaseen omaan tuntoon, mutta ymmärtänet että synnin palkka on kuolema ja se vaanii aina uudestaan jollei sitä kitke perin juurin pois ja senkin jälkeen huolehdi kitkemistyöstä. Lue Daavidin esimerkistä missä Jumala opettaa ihmiselle Daavidin välitykselle synnin velan, kun hän menettää lapsensa. Jumala tietenkin pelasti lapsen tykönsä. Davidkin oli omassa hyvyydessään puhdas ja sokea ennen kuin häntä ulkopuolinen ojensi. Alempi arvoinen ojensi kuningasta, mutta kuningas otti nöyrästi ojennuksen vastaan. Ottaako Lestadiolainen nöyrästi "alempiarvoisen" ojennuksen vastaan?

        "tosielämän petkutus, pettäminen ja valehtelu"

        Kuten jo vastauksessani sanoin, kyllä itse ainakin pyrin asianomaisen kanssa käymään asian läpi siten, että anteeksianto tulee myös lähimmäiseltä (asia molemmille ok). Jos lähimmäinen ei suostu antamaan anteeksi, ei hän itse toimi Jeesuksen opetuksen mukaan ("Jos te ette anna toisillenne anteeksi, ei myöskään Taivaallinen Isänne anna teille anteeksi"). Loppujenlopuksi anteeksiantamusta tarvitsee kuitenkin vain Jumalalta, ja mikäli asianosainen ei itse suostu antamaan anteeksi vaikka asiaa yrittää sovitella, Jumala antaa anteeksi. (En nyt tällä kuitenkaan tarkoita, että voisi ensin rikkoa jotain vastaan, pyytää anteeksi ja syyttää sitten toista toimimisesta väärin. Opettaahan Raamattu, että: "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä")

        Kyllä, synnin palkka on kuolema. Totta on myös se, että ihminen on syntinen eikä pysty täydellinen ja synnitön olemaan, vaikka sitä yrittäisikin. Samaa mieltä olen myös siitä, että synti tulee kitkeä perinjuurin pois, mutta tämän tulee kuitenkin tapahtua siten, että omatunto puhdistetaan eikä enää eletä synnissä.

        Daavidia ojensi Jumalan profeetta, ja uskon että Daavid piti tätä aika suuressa arvossa (jokseenkin ei välttämättä itseään arvokkaampana).

        En näe syytä siihen, miksi Lestadiolainen ei voisi ottaa "alempiarvoisen" nuhtelua vastaan, enkä kyllä näe asiaa siten että kukaan olisi toista alempiarvoinen. Jos sinua nuhdellaan ja nuhtelu synnyttää synnintunnon, voi tehdä parannuksen tästä synnistä. Augsburgin tunnustuksen kohta XII (parannus):

        "Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tosielämän petkutus, pettäminen ja valehtelu"

        Kuten jo vastauksessani sanoin, kyllä itse ainakin pyrin asianomaisen kanssa käymään asian läpi siten, että anteeksianto tulee myös lähimmäiseltä (asia molemmille ok). Jos lähimmäinen ei suostu antamaan anteeksi, ei hän itse toimi Jeesuksen opetuksen mukaan ("Jos te ette anna toisillenne anteeksi, ei myöskään Taivaallinen Isänne anna teille anteeksi"). Loppujenlopuksi anteeksiantamusta tarvitsee kuitenkin vain Jumalalta, ja mikäli asianosainen ei itse suostu antamaan anteeksi vaikka asiaa yrittää sovitella, Jumala antaa anteeksi. (En nyt tällä kuitenkaan tarkoita, että voisi ensin rikkoa jotain vastaan, pyytää anteeksi ja syyttää sitten toista toimimisesta väärin. Opettaahan Raamattu, että: "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä")

        Kyllä, synnin palkka on kuolema. Totta on myös se, että ihminen on syntinen eikä pysty täydellinen ja synnitön olemaan, vaikka sitä yrittäisikin. Samaa mieltä olen myös siitä, että synti tulee kitkeä perinjuurin pois, mutta tämän tulee kuitenkin tapahtua siten, että omatunto puhdistetaan eikä enää eletä synnissä.

        Daavidia ojensi Jumalan profeetta, ja uskon että Daavid piti tätä aika suuressa arvossa (jokseenkin ei välttämättä itseään arvokkaampana).

        En näe syytä siihen, miksi Lestadiolainen ei voisi ottaa "alempiarvoisen" nuhtelua vastaan, enkä kyllä näe asiaa siten että kukaan olisi toista alempiarvoinen. Jos sinua nuhdellaan ja nuhtelu synnyttää synnintunnon, voi tehdä parannuksen tästä synnistä. Augsburgin tunnustuksen kohta XII (parannus):

        "Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä."

        Kommentistasi huokuu juuri tuo Lestadiolainen minä asenne itseriittoisuus ja omahyväisyys.


      • Anonyymi

        Jos tekoon liittyy toinen osapuoli, joka on kärsinyt väärintekijän menettelystä, asiaa ei voi korjata vain ruppi-isän kanssa, vaan rippi-isän on kehotettava hoitamaan asia kuntoon sen kanssa, jota henkilö on loukannut. Asian hoitamiseen asianosaisen kanssa liittyy tarkka sevitys teosta /tunnustainen, katuminen, anteeksipyytäminen ja teon hyvittäminen/korvaaminen ja korjaaminen niin laajasti kuin tekijä on asiaa levittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tekoon liittyy toinen osapuoli, joka on kärsinyt väärintekijän menettelystä, asiaa ei voi korjata vain ruppi-isän kanssa, vaan rippi-isän on kehotettava hoitamaan asia kuntoon sen kanssa, jota henkilö on loukannut. Asian hoitamiseen asianosaisen kanssa liittyy tarkka sevitys teosta /tunnustainen, katuminen, anteeksipyytäminen ja teon hyvittäminen/korvaaminen ja korjaaminen niin laajasti kuin tekijä on asiaa levittänyt.

        Näin juuri tulee tehdä!


    • Anonyymi

      Saako rouvatkin anteeksi jos ovat pettäneet seksuaalisesti miestään, minulla oli suhde yhden rouvan kanssa jolla oli jo 5 lasta eikä käyttänyt ehkäisyä, mutta minä käytin, puhui miehelleen tunnustamisesta ja sitä vähän jännitän.

      • Anonyymi

        Joo ehdottomasti sen pitää kertoo miehelleen,raamatun mukaan lesbot pitää tappaa joten, koska se oli miehen vaimo ei tarvi erota mut sut voi raamatun mukaan tuomita kuolemaan.


    • Anonyymi

      Wellun valehtelu on heidän mielestään oikeutettua, ovat niin pyhiä.

      • Anonyymi

        Valehtelijalle pitää valehdella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelijalle pitää valehdella

        Näin Lesta tekeekin, vastaa pahaan pahalla.

        Mutta kun monesti heille ei valehdella, mutta olettavat niin omassa pahuudessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin Lesta tekeekin, vastaa pahaan pahalla.

        Mutta kun monesti heille ei valehdella, mutta olettavat niin omassa pahuudessaan.

        Epärehellinen ihminen epäilee usein toisia valehtelijoiksi, koska itse valehtelee paljon. Siis valehtelu on epärehelliselle ikäänkuin itsestään selvyys. Valehtelijat yleensä luulevat että muutkin ovat huijareita samoin kuin itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epärehellinen ihminen epäilee usein toisia valehtelijoiksi, koska itse valehtelee paljon. Siis valehtelu on epärehelliselle ikäänkuin itsestään selvyys. Valehtelijat yleensä luulevat että muutkin ovat huijareita samoin kuin itsekin.

        Kiitos hyvästä kommentista, tätä itsepetosta olen usein miettinyt Lestadiolaisissa, sitä että valehdellaan ja silti pitävät itseään jumalan valittuina.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe