Kun tarkastellaan Väyläviraston tilastoja vuoden 2022 kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetettuja tonneja, joihin investointien pitäisi perustua, niin tulos on selkeä,
Turun ns. tunnin junaan ei voi perustella matkustajamäärillä eikä tavaraliikenteellä. Helsinki –Turku-välillä oli vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa matkustajaa, kun Seinäjoki–Tampere-välillä oli matkustajia peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen. Myös Kokkola–Seinäjoki-välillä matkusti peräti 1,85 milj. matkustajaa.
Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
Valtakunnan etu ???
Päärata unohdettiin, Tunninrata Turkuun hallitusohjelmaan.
22
441
Vastaukset
- Anonyymi
Orpo vetää "hiukan" kotiinpäin.
- Anonyymi
Kuka nyt Turkuun haluaisi? ja jos ajan säästö on?
- Anonyymi
Orpon vaalilahja äänestäjilleen. Hölmöin sijoitus! Leikataan työttömiltä!
- Anonyymi
Kyyhötätte väärillä nuotiolla ja jauhatte olettamuksiinne perustuvaa ristiriitaista raskaan logistiikan tulevaisuuskuvaa.
Keskiradan avaaminen olisi kansallisesti paras rautatieinvestöinti.
Tarkoitan rataa Haapajärvi as. - Viitasaari - Äänekoski - Jyväskylä - Heinola - Lahti - Kerava - Vuosaari. Tällä radalla on täysin valmiita osia ja kantavaa ratapohjaa.
Tämä investointi purkaisi ruuhkaa ja investointitarpeen välillä Tampere - Kerava. Se nopeuttaisi Kainuun, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan ja Keski-Suomen raskaan teollisuuden vientikuljetuksia, vähentäisi liikennepäästöjä ja helpottaisi nelostien ruuhkia ja korjaustarpeita.
Ehtona vaan on Tampereen ja Turun seutujen kansanedustajien ymmärrys-ja näkökyvyn parantaminen ja kansallisen kokonaisedun tunnistaminen sekä tunnustaminen.
Ottakaa tämä osiltaan valmis ja osiltaan parannuskelpoinen mahdollisuus vertailuun mukaan.
Maanpuolustuksellisesti tämä rata on tarpeelliseksi havaittu jo 1960-luvulla.- Anonyymi
Totta. Keskirata mitätöisi myös jumalattoman kalliin Jämsän oikaisun tarpeen.
Katsokaa hieman reitillä olevan teolisuuden kuljetustonneja. Henkilöliikenteen voluumit ja jatkuva kähinä Jyväskylän lentojen tarpeen ympärillä voitaisiin lopettaa.
Hyvä investointi! - Anonyymi
Nelostie on yhä vaarallisempi ja yhä kalliimpi ylläpidettävä.
Tampereella ja Turulla on moottoritiet.
Keski-Suomen läpi kulkee kinttupolku, jolla sadat rekat jyräävät yötä päivää. Kelistä riippumatta.
Keski-Suomessa järeät investoinnit jatkuvat, jonossa ja rinnakkain.
On aika myöntää tosiasiat. Tarvitsemme täysin varustetun keskiradan. - Anonyymi
Miksi ruuhkia, koska jokaisen pitää kulkea omalla kikkareella.
Yksityisliikenne lopetettava pääväylillä, ovat tavaraliikenteelle pyhytettävä. Näin nämä onnettomat nastarengaskuskit lopettaisivat teiden kuluttamista turhaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Keskirata mitätöisi myös jumalattoman kalliin Jämsän oikaisun tarpeen.
Katsokaa hieman reitillä olevan teolisuuden kuljetustonneja. Henkilöliikenteen voluumit ja jatkuva kähinä Jyväskylän lentojen tarpeen ympärillä voitaisiin lopettaa.
Hyvä investointi!Orpoo on liian suppea.
- Anonyymi
Erittäin merkittävä osuus tuosta 2,1 miljoonaa tonnin volyymitarpeesta tulee Keski-Suomen kautta Tampereelle ja poikkirataa Ylivieskaan.
Koko rataverkoston tarveselvitys, suunnittelu ja päätöksenteko haisee siltarumpupolitiikalle ja siksi se kaikki pitäisi tehdä ilman kansanedustajia. - Anonyymi
Jos tämän vuoksi myydään valtion tuottavaa omaisuutta, onko kyseessä valtion omaisuuden hukkaaminen?
- Anonyymi
Keskirata olisi tuottava investointi myös VR:lle ja Ratahallinnolle. Yritykset saisivat aikatauluvastinetta rahoilleen.
- Anonyymi
Päärata on Suomen Valtimo.
Senhän tietää pian orpookin.
Petteri petti Tampereen ja Pohjanmaan sekä Pohjois-Suomen.- Anonyymi
Ainoa ratayhteys jota tarvitaan on , rata Atlantille.
Tuo rata yritetään toistuvasti painaa unholaan.
- Anonyymi
Junayksikköön S59 tullut tekninen vika Peräseinäjoen pohjoispuolella pysäytti liikenteen Parkanon ja Seinäjoen välillä maanantaina illalla.
Junan ajomoottori oli syttynyt palamaan kesken matkan.
Junaliikenne oli pysähdyksissä rataosuudella tiistaiyöhön saakka. Finntrafficin mukaan junayksikkö saatiin pois linjalta lähempänä kello kahta.
Siirtotöiden ajan kaukoliikenteen junat Parkanon ja Seinäjoen välillä korvattiin linja-autoilla. Nyt junaliikenne jatkuu Parkanon ja Seinäjoen välillä normaalisti
Yksiraiderata usein jumissa. - Anonyymi
Rata tarvitaan, jotta seuraavakin hallitus saadaan sidoutettua valtion omaisuuden myyntiin. Kokoomus muistaa sijoittajia.
- Anonyymi
Käyttöasteet ?
- Anonyymi
Diktatuurin verirata hanke on estettävä!
- Anonyymi
Länsiradan kustannuksia vähätellään.
Puoli miljardia nykyisen hallituksen aikana. Se on tosin pikkuraha, enemmän syydetään yksityisten lääkärikäyntien tukemiseen.
Ongelmaksi tulee kuitenkin torsoksi jäävä rata. Oikaisu maksaa käytännössä 6 miljardia ja valtion omaisuus menee myyntiin. Se on homman tavoite.- Anonyymi
VR:n mukaan sähköratavaurio oli tapahtunut Ylöjärven Karhejärven ja Ikaalisten Sisätön välillä.
Lisäksi Helsingistä lähtevä junaliikenne seisahti aamuseitsemän aikaan kokonaan liikenteenohjausjärjestelmän vian takia.
Junaliikenne keskeytyi tunniksi, kunnes vika saatiin korjattua. VR:n mukaan kahdella eri häiriöllä ei ollut tekemistä toistensa kanssa.
Juttua päivitetty kello 5.34, kello 6.20 ja kello 8.29.
Koko Suomi kärsii Örpön takia.
- Anonyymi
Korona-aika teki tunnin junan Turusta Helsinkiin tarpeettomaksi. Me opimme etätöihin ja liikkuviin palavereihin. Nykyään junassa käytetty aika ei ole vain matkustamista, vaan se on oikein hyvää toimistoaikaa. Junasta löytyy myös erillisiä työtilahyttejä ja seisomatyöpisteitäkin, jos niin haluaa.
Toisekseen suuri osa työjutuista, jotka ennen vaativat matkustamista Turun ja Helsingin välillä siirtyivät kokonaan nettiin, ettei itse asiassa sitä junaa tarvitakaan edes matkan aikaiseksi toimistotilaksi, kun sitä matkaa ei tarvitsekaan tehdä.
Purra peestä.- Anonyymi
Tunnin juna on lahja Petterin saamista äänistä.
Tättärää🎁... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnin juna on lahja Petterin saamista äänistä.
Tättärää🎁...Petteri on pieni mies liian suurissa saappaissa.
Unohtanut tai ei tiedä että pitäisi ajatella Suomen kansan etua. On vain pikku petterin tarpeet ja hänen hovinsa. Ilmiöllä on oma nimensä..!!
🦹💰
🫤😟☹️😫😭
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1976841- 1592026
- 1131678
- 511380
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991055Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6977Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41919