Eikö ymmärretä että silläkin on arvo, etenkin maaseudulla, että kyytiin voi nousta joka pysäkiltä? Ja että ajetaan taajamien kautta eikä aina suoraan valtatietä?
Esimerkiksi harvaan liikennöidyssä Lapissa ei pitäisi olla pikavuoroja lainkaan vaan jokaikisen bussivuoron, joka siellä ajetaan, pitäisi palvella tarvittaessa kaikkia matkan varrella olevia pysäkkejä jos kulkijoita on.
Miksi kaukoliikenteen vakiovuorot ovat loppuneet lähes kokonaan?
11
488
Vastaukset
- Anonyymi
Olisiko syynä Rekkarahtihuolto?
- Anonyymi
Lauri pilasi alan maineen
- Anonyymi
Suurin syy verkoston rapautumiseen on viranomaisvetoinen liikenne. Aikaisemmin pitkät vakiot saatiin kannattaviksi lähellä kaupunkiseutuja kulkevien työmatkalaisten ja koululaisten suuren määrän vuoksi. Nyt liput eivät kelpaa kuin sosialisoidun liikenteen busseissa, joten pitkien vakiovuorojen pitäisi elää sivukylien matkustajista saatavilla tuloilla, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Tässä nähdään nykyisen järjestelmän hulluus. Kaupungit joutuvat sponsoroimaan kalliisti niiden matkustajien kulkemista, jotka aikaisemmin kulkivat lähes ilmaiseksi näillä mainituilla vakiovuoroilla. Kaupunkiseutujen ulkopuolella kunnat joutuvat ostamaan kalliina erilliskuljetuksina pakolliset ajot, mm. koulukyydit. Aikaisemmin nämäkin olivat kunnille todella edullisia pitkien vakioiden vielä kulkiessa. Miten joidenkin mielestä "hieno uudistus" saattoikin mennä näin pahasti pieleen?
- Anonyymi
Mitä olen alan suurimman neron kanssa keskustellut, niin bingovuorot eivät ole hyväksyttäviä. Eivät myöskään sukuoikeudet joiden turvin bingovuoroja ajettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä olen alan suurimman neron kanssa keskustellut, niin bingovuorot eivät ole hyväksyttäviä. Eivät myöskään sukuoikeudet joiden turvin bingovuoroja ajettiin.
Toisin sanoen et halua syrjäseutujen asukkaita joukkoliikennepalveluiden piiriin? Pieni ristiriita aloittamaasi kommentointiin nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen et halua syrjäseutujen asukkaita joukkoliikennepalveluiden piiriin? Pieni ristiriita aloittamaasi kommentointiin nähden.
No minä en aloitusta kirjoittanut mutta eikö siinä ehdotettu että Lapin ja vastaavien paikkojen pikavuorot muutetaan vakiovuoroiksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen et halua syrjäseutujen asukkaita joukkoliikennepalveluiden piiriin? Pieni ristiriita aloittamaasi kommentointiin nähden.
Olisikohan nuo entisaikojen pitkät vakiovuorot ikinä voineet pärjätä vapaassa markkinassa? Oli sitten viranomaisliikennettä tai ei, niin eiköhän niiden menestys perustunut paremminkin linjaliikennelupien vähäiseen ja tiukasti rajoitettuun määrään. Eli tuttavallisemmin sukuoikeuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikohan nuo entisaikojen pitkät vakiovuorot ikinä voineet pärjätä vapaassa markkinassa? Oli sitten viranomaisliikennettä tai ei, niin eiköhän niiden menestys perustunut paremminkin linjaliikennelupien vähäiseen ja tiukasti rajoitettuun määrään. Eli tuttavallisemmin sukuoikeuksiin.
Tämä sama ilmiö näkyy muuten taksimarkkinankin vapautumisessa. Kun takseilta vietiin sukuoikeudet niin taksipalvelut selvästi supistuivat maaseudulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sama ilmiö näkyy muuten taksimarkkinankin vapautumisessa. Kun takseilta vietiin sukuoikeudet niin taksipalvelut selvästi supistuivat maaseudulla.
Totta noin. Samalla kun vietiin sukuoikeudet, vietiin myös sukuvelvollisuudet.
Tuon ovat nuo sukuoikeuksista paasaavat ja paasanneet unohtaneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikohan nuo entisaikojen pitkät vakiovuorot ikinä voineet pärjätä vapaassa markkinassa? Oli sitten viranomaisliikennettä tai ei, niin eiköhän niiden menestys perustunut paremminkin linjaliikennelupien vähäiseen ja tiukasti rajoitettuun määrään. Eli tuttavallisemmin sukuoikeuksiin.
Eli punalasipojille on tärkeintä, että kukaan ei pärjäisi eikä matkustajille olisi liikenneyhteyksiä?
Toki on itsestäänselvyys, että takavuosikymmenien tiheä linjaverkosto olisi nykyisin lähelläkään kulta-aikoja. Väki on maalaiskylistä ja kaupungeista vähentynyt.
Nostalgiaa on katsella vaikkapa Bussidatan kuvia ja bussien silloisia linjakilpiä.
Helsinki-Luhanka, Lauttakylä-Helsinki, Oulu-Ilveskorpi, Kankaanpää-Helsinki jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait112919- 392527
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381393- 841330
- 631211
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40959Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.124863- 32786
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi27635Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58606