Keskustelu "Sekä kielilaissa, että perustuslaissa kansalliskielet mainitaan" hävisi kuin pieru Saharaan.
Joillekin oli ilmeisesti liikaa, että mainittiin kansalliskielien olevan lakien lakipykälissä
12
166
Vastaukset
- Anonyymi
Aktiva gillade inte.
- Anonyymi
Aktiva struntar i lagar och förordningar.
- Anonyymi
1 §
Kansalliskielet
Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423#L1P1
17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.
Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.
Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P17 - Anonyymi
Joku ilmeisesti pahoitti tästä mielensä.
- Anonyymi
Jep, heti piti taas ylistää englantia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, heti piti taas ylistää englantia.
Miks ikäihmiset hypettää englantia ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miks ikäihmiset hypettää englantia ?
Huvittavaa on, että kieliaktiivi ensin esittää vaatimuksen, että ranskaa tulisi opiskella ruotsin tilalla. Mutta heti tämän jälkeen alkaakin valtaisa pakkoenglannin ylistys ja sen nostaminen jalustalle ainoana tärkeänä kielenä.
Jos joku vanhempi haluaa lapselleen hyvän ranskan taidon, niin hän valitsee silloin lapselleen ranskan nimenomaan a1-kieleksi. Näin lapsi oppii hyvin sekä ranskan että englannin (a2-kieli).
Tämän kieliaktiivi haluaa ehdottomasti estää. Kovin on siis tarkoitushakuista ja läpinäkyvää kieliaktiivin touhu: Eli heti kun aletaan puhua siitä, että joku oppisi peräti KAKSI kieltä hyvin, syöksyy kieliaktiivi palstalle ja tyrmää idean - vaikka se on virallisen kielenopetuksen linjaus ja suositus! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittavaa on, että kieliaktiivi ensin esittää vaatimuksen, että ranskaa tulisi opiskella ruotsin tilalla. Mutta heti tämän jälkeen alkaakin valtaisa pakkoenglannin ylistys ja sen nostaminen jalustalle ainoana tärkeänä kielenä.
Jos joku vanhempi haluaa lapselleen hyvän ranskan taidon, niin hän valitsee silloin lapselleen ranskan nimenomaan a1-kieleksi. Näin lapsi oppii hyvin sekä ranskan että englannin (a2-kieli).
Tämän kieliaktiivi haluaa ehdottomasti estää. Kovin on siis tarkoitushakuista ja läpinäkyvää kieliaktiivin touhu: Eli heti kun aletaan puhua siitä, että joku oppisi peräti KAKSI kieltä hyvin, syöksyy kieliaktiivi palstalle ja tyrmää idean - vaikka se on virallisen kielenopetuksen linjaus ja suositus!Parempi olisi, jos tuoksi A2 -kieleksikin voisi valita muun kuin pakkoenglannin.
- Anonyymi
Kuka tuota ylläpitoa oikein mahtaa "hoitaa"?
Olen joskus pyytänyt poistamaan törkyviestin, mutta mitään ei ole tapahtunut. Sitten poistetaan täysin asiallinen, aihepiiriin liittyvä viesti. Hämärää touhua!- Anonyymi
Tekoäly?
- Anonyymi
Beror på moderatorn ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848505
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264608- 504168
- 593692
- 513166
- 502930
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262636- 382404
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382103- 292076