Miksi jännittää vaikkei jännitä?

Anonyymi-ap

Tätä aloin pohtimaan, kun on jonnekkin meno, niin alkaa hengitys tihentymään ja jännittää, vaikka ei ole mitään jännittämistä koko asiassa?
Mistä ja miksi se jännitys pukkaa?

Jännitän jostain syystä myös joka aamu, kun töihin pitää lähteä, vaikka olen ollut kyseisessä työssä jo vuosia, ja kaikki on tuttua. En ymmärrä tätä!

Tietääkö kukaan, että voiko jännittäminen tehdä peräti hengenahdistusta?
Pelkään, että en enää osaa rauhoittua:(

14

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännittäminen voi aiheuttaa myös fyysisiä oireita, esim. hengenahdistusta, käsien vapinaa, huimausta, jne.
      Tavallaan on normaaliakin, että ihminen joskus jännittää joitain tilanteita, mutta muuttuuhan se ongelmalliseksi, jos se alkaa haitata jokapäiväistä elämää.

      Olisi hyvä miettiä, mikä eri tilanteissa saa sen jännityksen aikaan. Mitä ajattelee sillä hetkellä, kun alkaa jännittää, tunteeko itsensä jotenkin epävarmaksi, ajatteleeko omasta itsestä kelpaako muille, miettiikö sitä mitä muut mahtavat ajatella juuri minusta, pelkääkö jotenkin mokaavansa, ym.
      Jännittämiselle on aina olemassa joku syy, ja kun se syy löytyy, sille voi myös tehdä jotain.
      Jännittämisestä pystyy pääsemään eroon, ainakin helpottamaan, jos ei muuta, omaa jännittämistä.
      Olisi epänormaalia, jos ei ikinä mikään tilanne jännittäisi.

      • Anonyymi

        Olen miettinyt kyllä, että mikä mahtaa jännittäää, mutta en vain keksi mitään. Työkin on tuttua ja työskentelen paljon yksin.
        Minulla on ollut vuosia ns kahvikuppineuroosi, mutta sekään ei päde tähän.
        Olen luonteeltani tunnollinen työntekijä, mutta ei senkään pitäisi tätä aiheuttaa.

        Olen myös kova stressaamaan kaikkea, joten ehkä nyt on menossa vain kuppi nurin:(

        Onko kenelläkään kokemusta siitä, että tällainen ahdistus aiheuttaisi tai voisi aiheuttaa ihan fyysistä voimattomuuden tuntua, eli ihan käveleminen on raskasta?
        Huomaan, että ennen tuota heikkoutta minua alkaa yhtäkkiä jännittää ja sen jälkeen tulee tuo voimattomuus.

        Kiitos sinulle vastauksesta. Nyt on kaikki apu tarpeen.


    • Anonyymi

      Rescue remedy -aputipat ovat tehokkaita jännittämiseen.

      • Anonyymi

        Mistä moisia saa ostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä moisia saa ostaa?

        Netistä voi tilata. On monia kauppoja mistä voi valita.


    • Anonyymi

      Kannattaa kyllä tarkkaan selvittää, mitä tuollaiset tipat mahtavat olla, ja mitä ne sisältävät. Tiedä mitä haittoja voi olla.......

    • Anonyymi

      Bachin kukkauutteet on valmistettu veden, kukkien ja brandyn sekoituksesta. Ne ovat turvallisia kaikkien käytettäväksi, eikä yliannostuksen, sivuvaikutusten tai yhteensopimattomuuden vaaraa muiden hoitomuotojen kanssa ole. Uutteita voidaan käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ne sopivat hyvin myös lapsille ja eläimille.

    • Anonyymi

      https://luontoemo.fi/kukkaterapia/
      Täällä on yksittäisten uutteiden kuvaukset, jos haluaa tilata yksittäin. Mm. aspen ja mimulus, jotka voisi sopia myös. Niitä ei ole rescue remedyssä, jossa on viittä eri kukkauutetta, jotka ovat impatiens, star of betlehem, cherry plum, rock rose, clematis.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan, että voiko ahdistus aiheuttaa voimattomuutta? Siis sellaista, että on raskas olotila.

      • Anonyymi

        Kyllä voi.


    • Anonyymi

      On se vain niin jännittävää!

    • Anonyymi

      Ihan luonnollista se kuulemma on, vaikka kurjaa jännittäjälle. Hengitys harjoitukset auttavan kun hengittää pitkään sisään nenän kautta ja yhtä pitkään ulos suun kautta, se aktivoi aivoissa sitä rauhallista oloa. Muutama kerta auttaa ihan hyvin .ja samalla tietoisesti katsoo ettei olkapäät ole ylösvedettynä jännityksestä niin että lihakset ovat kireellä vaan yrittää rentouttaa itseään.ainahan se ohitse menee vaan kurjaa silloin kun se on päällä . Autonoominen juttu

    • Anonyymi

      https://www.terve.fi/artikkelit/vagushermo-saatelee-kehoa
      Täältä löytyy vastaus lamaantumiseen tai voimattomuuteen.

      Trauman kokeneet ihmiset saattavat kuitenkin lamaantua. Silloin taustalla on selänpuoleisen vagushermon aktivoituminen, mikä aiheuttaa fysiologisen lamaannuksen ja tilanteeseen alistumisen.

      Lamaannuksessa on pohjimmiltaan kyse autonomisen hermoston reaktiosta kuolemanvaaraan. Sen takia kokemus on niin voimakas, että ihminen ei voi itse sille mitään.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille vastanneille. Tuli jo helpompi olo näistä teidän viesteistänne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe