Varakkaat eläkeläiset valittavat "raippaverosta" (ei siis koske pientä eläkettä saavia)

Anonyymi-ap

Nettilehtiartikkelissa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raippavero-iskee-yha-useampaan-suomalaiseen-nain-se-toimii/8551868

annetaan ymmärtää, että johonkuhun kohdistuisi jotenkin epäreilua verotusta.

Tosiasia on ihan muuta !

Laskelmieni mukaan:

TEORIASSA (verovähennysten jälkeen) alin bruttoeläke, josta maksetaaan tuota "raippaveroa" eli todellisuudessa 5,85 prosenttiyksiköllä korotettua veroa, on 47000 € / vuosi eli 3916,67 €/kk.

Mutta:

Vasta, kun eläketulo vuodessa (verovähennysten jälkeen) saavuttaa 48709,40 € eli 4059.12 €/kk, niin vasta tuolloin tuon "raippaveron" määrä saavuttaa 100€ vuodessa, eli 8,33 €/kk.

Esim. henkilöautosta maksettava pakollinen ajoneuvovero on suuruudeltaan tyypillisesti kaksinkertainen tuohon verrattuna.

Eli pienemmistä eläketuloista ei Suomessa kukaan maksa mitään "raippaveroa".
Vasta isommista maksetaan, mutta suuremmista tuloista nyt on muutenkin paremmin varaa maksaa.

Eli tuota "raippaveroa" ei pidä poistaa, vaan jos jotain veroa pitäisi alentaa tai vero poistaa, niin ehdotan ajoneuvoveroa poistettavaksi tai vähintään alennettavaksi, jos ei valtiontalous anna myöten veron kokonaan poistamiseksi.

Moni tässä harvaan asutussa maassa tarvitsee autoa. Ja autoilijoihin kohdistuu jo muutenkin huomattava määrä verotusta: jokaisen bensiinilitran hinnassa on yli 50% veroja. Jos 95E10 -bensiini olisi täysin verovapaata (ei polttoaineveroa ja ALV 0%), niin se maksaisi huoltoaseman pumpulla 0,70€/litra.

Miksi ne, joilla on muutenkin parhaat edellytykset maksaa veroja, valittavat verojen suuruudesta.

Polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa maksaa jokainen autoilija, myös pienituloiset.

Polttoaineverolta välttyy vain täyssähköautolla ajaja, mutta ensinnäkin täyssähköautoja ei myydä halvalla missään ja toisekseen täyssähköauton omistaja joutuu varautumaan siihen, että ajoittain lataukseen käytettävä sähkö voi olla jo sähkön myyntihinnaltaan hyvinkin kallista (tästä pitää huolta sähköyhtiöiden ahneuteen perustuva sähköpörssi) ja tähän tulee päälle vielä sähkön siirtomaksut sekä sähkövero (joka sekin on yhtään mihinkään perustuva lisävero sähkön hinnan päälle kun sekä sähkön myynnistä että sähkön siirrosta maksetaan jo muutenkin 24% arvonlisäveroa).

Ja samaan aikaan valtiolla ei muka ole varaa pitää teitä sellaisessa kunnossa, etteivät autoilijat rikkoisi autojaan huonokuntoisella tiellä ajamalla, ja ELY -keskus jaksaa irvailla uhreille: oma syysi jos/ku rikoit autosi.

Eli ei "raippaveroa" pois, vaan tiet kuntoon ja ajoneuvovero pois.
Polttoainevero riittää bensiiniautoilijoiden (ja dieselautoilijoiden) verottamisen osalta, ja ehkäpä sähköautoilijoille voisi kehittää jonkin veron noita korvaamaan, tai sitten valtion pitäisi muutta kokonaan politiikkaansa, eli sitä mukaan kun liikenne sähköistyy, valtion pitäisi vain hyväksyä autoiluun liittyvän vuotuisen verokertymän pieneneminen ja korvata autoilun verotus tuloverotusta kiristämällä.

Minusta olisi muutenkin reilua:
Tuloja verotetaan, ei autolla ajamista tai auton ajovalmiina pitämistä.

Edes sillä, että ajoneuvovero poistettaisiin ja hyväksymällä polttoaineverotuskertymän pieneneminen sitä mukaan kun kansalaiset vaihtavat sähköautoihin, ei päästä autoilun nollaverotukseen.

Sekä liikenne- että kaskovakuutusmaksuista peritään vakuutusmaksuveroa (joka pitäisi poistaa ja korvata arvonlisäverolla).

Auton huollosta peritään myös arvonlisäveroa.

Autoilu ei siis noillakaan muutoksilla muuttuisi verottomaksi, vaan autoilua silloin kohdeltaisiin tasaveroisesti muun kulutuksen kanssa: arvonlisäveron maksat (kuten kaikesta muustakin kulutuksesta) mutta et muita ylimääräisiä veroja sen lisäksi.

Lisäksi arvonlisävero on muutenkin oikeudenmukaisempi veromuoto:
Korkeammasta kulutuksesta maksat enemmän veroja, pienemmällä kulutuksella myös maksettava vero jää pienemmäksi.

0

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

        Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
        Maailman menoa
        225
        4117
      2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

        se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
        Maailman menoa
        111
        2603
      3. Miten löydän sinut

        Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
        Ikävä
        38
        2325
      4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

        Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
        Heinola
        81
        1416
      5. Vaikea tilanne

        Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
        Ikävä
        98
        1327
      6. Milloin kaivatullasi

        .. on nimipäivä?
        Ikävä
        48
        1159
      7. Kehtaisitko näyttäytyä

        kaivattusi seurassa?
        Ikävä
        75
        1047
      8. Ne viimeiset kerrat

        Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
        Ikävä
        59
        923
      9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

        Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
        Ikävä
        45
        906
      10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

        Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
        Ikävä
        58
        901
      Aihe