Eläkkeelle Ruotsiin?

Anonyymi-ap

Miten on saako Ruotsissa eläkettä Ruotsista, jos ei ole tehnyt työtä Ruotsissa kuin nuorena yhden kesän? Ajatellut muuttaa Ruotsiin vaikka en juuri osaa ruotsinkieltä. Asuntoja nyt Ruotsissa näyttäisi olevan omistusasuntoja, omakotitaloja halvemmalla kuin Suomessa. Myös säästötoimet Suomessa pakottaa etsiin parempia maita turvata vanhuus.

7

363

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hieno trollaus. Saanko seuraavan?

• Anonyymi

70-luvulla työskentelin Ruotsissa opiskeluaikana kesät. Neljänä kesänä ja joskus joululomallakin.
      Nyt saan sieltä eläkettä muutamia kymppejä (euroja) kuukaudessa.

Taisi tuolloin olla sääntö niin, että työtä piti tehdä kolmena eri vuonna ennenkuin eläke kertyy. No olin neljänä vuonna…

• Anonyymi

Kyllä sulla on helpompaa elää vanhuutesi Suomessa, josset kieltä osaa. Lisäksi olet mamu, joka ei ole maksanut veroja Ruotsiin, siellä, ja se näkyy kyllä erilaisissa tuissa ja muussakin.

Kyllä sielläkin talous nyt yskii, ehkä jopa enemmän kuin Suomessa. Omakotitaloja saat Suomessa halvemmalla, samoin osakehuoneistoja, vähän kauempaa asutuskeskuksista.
      Tosin kirjoituksesihan oli huuhaatrollaus, niinpä faktat ei kiinnosta…

• Anonyymi

Käsittääkseni ruotsissa ei ole samallaista kerrostalo-osakesysteemiä kuin suomessa.
      kyseessä on insatsi asunnot, eli asumisoikeusasunnot.
      Itse olin 80 luvulla ruotsissa ja siellä pahimmilla alueilla oli jaossa ilmaiseksi insatsiasuntoja.

• Anonyymi

Ruotsissa on olemassa vanhusten osastoja suomenkielisiä varten. Suomen kielen hallintoalueella saa käyttää suomea viranomaisissa.

Ruotsin kirkko toimii myös suomen kielellä.

Takuueläke tulee periaatteessa asumisvuosien mukaan.

• Anonyymi

Ruotsin eläkeviranomainen lähettää vuosittain eläketurvakirjeen, missä kerrotaan ansaitusta eläkkeestä. Ulkomaille (esim Suomi) muuttaneet eläkettä ansainneet eivät saa kirjettä, jos eläkeviranomaisella ei ole tiedossa osoitetta. Jos olet ansainnut eläkettä Ruotsissa, mutta et saa vuosikirjettä, kannattaa ottaa yhteyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe