Miten on saako Ruotsissa eläkettä Ruotsista, jos ei ole tehnyt työtä Ruotsissa kuin nuorena yhden kesän? Ajatellut muuttaa Ruotsiin vaikka en juuri osaa ruotsinkieltä. Asuntoja nyt Ruotsissa näyttäisi olevan omistusasuntoja, omakotitaloja halvemmalla kuin Suomessa. Myös säästötoimet Suomessa pakottaa etsiin parempia maita turvata vanhuus.
Eläkkeelle Ruotsiin?
7
285
Vastaukset
- Anonyymi
Hieno trollaus. Saanko seuraavan?
- Anonyymi
70-luvulla työskentelin Ruotsissa opiskeluaikana kesät. Neljänä kesänä ja joskus joululomallakin.
Nyt saan sieltä eläkettä muutamia kymppejä (euroja) kuukaudessa.
Taisi tuolloin olla sääntö niin, että työtä piti tehdä kolmena eri vuonna ennenkuin eläke kertyy. No olin neljänä vuonna… - Anonyymi
Kyllä sulla on helpompaa elää vanhuutesi Suomessa, josset kieltä osaa. Lisäksi olet mamu, joka ei ole maksanut veroja Ruotsiin, siellä, ja se näkyy kyllä erilaisissa tuissa ja muussakin.
Kyllä sielläkin talous nyt yskii, ehkä jopa enemmän kuin Suomessa. Omakotitaloja saat Suomessa halvemmalla, samoin osakehuoneistoja, vähän kauempaa asutuskeskuksista.
Tosin kirjoituksesihan oli huuhaatrollaus, niinpä faktat ei kiinnosta… - Anonyymi
Käsittääkseni ruotsissa ei ole samallaista kerrostalo-osakesysteemiä kuin suomessa.
kyseessä on insatsi asunnot, eli asumisoikeusasunnot.
Itse olin 80 luvulla ruotsissa ja siellä pahimmilla alueilla oli jaossa ilmaiseksi insatsiasuntoja. - Anonyymi
Ruotsissa on olemassa vanhusten osastoja suomenkielisiä varten. Suomen kielen hallintoalueella saa käyttää suomea viranomaisissa.
Ruotsin kirkko toimii myös suomen kielellä.
Takuueläke tulee periaatteessa asumisvuosien mukaan. - Anonyymi
Ruotsin eläkeviranomainen lähettää vuosittain eläketurvakirjeen, missä kerrotaan ansaitusta eläkkeestä. Ulkomaille (esim Suomi) muuttaneet eläkettä ansainneet eivät saa kirjettä, jos eläkeviranomaisella ei ole tiedossa osoitetta. Jos olet ansainnut eläkettä Ruotsissa, mutta et saa vuosikirjettä, kannattaa ottaa yhteyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422997Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau262859Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342826Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4392531Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1521848Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431838Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251415Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51231- 741139
- 291106