Kuinka korkealle saa asettaa esim. suojatien liikennemerkin.
Meillä 4 metrin korkeudella, keskikorokkeella. Se ei ole tiellä koskaan, vaikka olisi alempana, koska kävelijä sivuuta sen takapuolelta.
Nyt sitä ei näe kuin kaukaa ja silloinkin on heikko näkyväisyys , kun on taivasta vasten.
Paikassa useimmat pitää aurinkolippaa ja silloin merkkiä ei näy lainkaan.
Keskikoroke ei ole aina suojatien paikka. Esim. juuri risteävällä tiellä on vain koroke jakajana.
Kuinka korkealla liikennemerkki saa olla.
20
563
Vastaukset
- Anonyymi
Merkin asettajan virhe. Suojatien merkki on oltava ajoradan oikealla puolella ja suojatien etureunassa. Vasemmalla puolella tai tässä tapauksessa keskikorokkeella voi olla toistomerkki, mutta se ei voi olla ainoa.
- Anonyymi
"Merkin asettajan virhe. Suojatien merkki on oltava ajoradan oikealla puolella ja suojatien etureunassa. Vasemmalla puolella tai tässä tapauksessa keskikorokkeella voi olla toistomerkki, mutta se ei voi olla ainoa."
Koko vastaus on virheitä täynnä, alkaen ensimmäisestä virheväittämästä (3 eka sanaa). - Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
❤️ Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18014940I
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Jos joku joskus vaivautuisi tarkistamaan faktat ja sitten vasta avautumaan.
Liikennemerkin E1 (suojatie) selitys:
"Merkillä osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle. Jollei tiemerkinnällä L3 muuta osoiteta, osoittaa merkin paikka ajosuunnassa suojatien etureunan."
Merkin sijoitus VN:n asetuksesta liiketeenohjauslaitteiden käytöstä:
"...alimman liikennemerkin alareunan korkeuden tulee olla 1,5–3,2 metriä ajoradan pinnasta, jalkakäytävällä ja pyörätiellä kuitenkin 2,2–3,2 metriä näiden pinnasta mitattuna. Ajoradan yläpuolelle liikennemerkin saa sijoittaa mainittua korkeammalle.
Jos jäljempänä ei toisin säädetä, saa liikennemerkin lähimmän reunan etäisyys ajoradan reunasta olla enintään 4 metriä tai pientareen ulkoreunasta 1,5 metriä."
Tätä tarkennetaan vielä pykälässä 36:
"Merkkiä käytetään joko yhdessä suojatien tiemerkinnän L3 kanssa tai yksin. Merkkiä käytetään aina, jos suojatien yhteydessä on merkillä B7 osoitettu pyöräilijän tienylityspaikka. Samassa pylväässä merkki E1 sijoitetaan merkin B7 yläpuolelle. Milloin tien nopeusrajoitus on yli 50 kilometriä tunnissa, suojatie tulee varustaa liikennevaloin. Jos suojatie osoitetaan sekä tiemerkinnöin että liikennemerkein, ainakin yksi merkki sijoitetaan suojatiemerkinnän L3 kohdalle tai enintään 2,0 metriä ennen suojatien tai sen yhteydessä olevan pyörätien jatkeen tiemerkinnän L4 etureunaa. Ajoradan ulkopuolelle sijoitetun merkin lähimmän reunan etäisyys ajoradan reunasta saa olla enintään 2,0 metriä. Mikäli näkemät ovat suojatien kohdalla erittäin hyvät, merkki voidaan poikkeuksellisesti sijoittaa sivusuunnassa kauemmaksikin, kuitenkin enintään 4,0 metrin etäisyydelle ajoradan reunasta. Mikäli tulosuunnassa on kaksi tai useampia ajokaistoja, merkki on sijoitettava tulosuunnan tai ajoradan molemmille puolille tai ajoradan yläpuolelle. Merkin tulee näkyä tien kumpaankin suuntaan. Myös merkin peilikuvaa voidaan käyttää."
Ja lopuksi vastaus kysymykseen, kun näistä suorista lainauksista kuitenkin joku onnistuu tulkitsemaan väärin:
Suojatiemerkki yksin saa olla niin, että sen alareuna on 2,2...3,2 metriä jalkakäytävän tai tien reunan pinnasta. Jos suojatiemerkki on samassa kiinnityksessä muiden merkkien kanssa, niistä alimman merkin tai sen lisäkilven alareuna on tuossa samassa korkeudessa ja suojatiemerkki niiden yläpuolella sen verran ylempänä.
Suojatiemerkki on käytännössä aina varressa ylimpänä. Merkkien keskinäisestä järjestyksestä on hyvä esitys Kuntaliiton ohjeessa "Liikennemerkkien käyttö kaduilla" kuvassa 13.11.
Lopuksi: Jos ajaessaan ei kykene havainnoimaan liikennemerkkejä, kuuluu siirtyä kävelijäksi tai pysyä poissa tieltä/kadulta.- Anonyymi
Jos joku haluaa ihan omin silmin käydä tarkistamassa faktat, niin tässä linkit, joiden kautta homma onnistuu.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379
- Anonyymi
Jos olet niin lähellä, että 4 metrin korkeudessa olevaa merkkiä on vaikea havaita, olet jo aivan liian lähellä ehtiäksesi toimia suojatien suhteen lain edellyttämällä tavalla. Se suojatie pitää nimenomaan havaita kaukaa, jotta ehdit sovittaa nopeutesi sellaiseksi, että pystyt antamaan esteettömän kulun kaikille yli pyrkiville jalankulkijoille.
- Anonyymi
Kaikesta se pitää saada riita ja kiukuttelu. Haetaan lakitekstit ja ollaan niin kaikkitietäviä. Miten teillä voi olla edes aikaa tuollaiseen höpötykseen..
- Anonyymi
Vähän sama kuin liikenteessä. Kun lähtee ajoissa liikkeelle, ei tarvi pitää kiirettä matkalla.
Jos selvän asian voi avata tietämättömälle, joku vähän tietäväkin voi siinä sivussa vahingossa viisastua vähän lisää. - Anonyymi
Pudokkaat ja eläkeläiset tykkäävät päteä täällä kun muualla eivät enää pysty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän sama kuin liikenteessä. Kun lähtee ajoissa liikkeelle, ei tarvi pitää kiirettä matkalla.
Jos selvän asian voi avata tietämättömälle, joku vähän tietäväkin voi siinä sivussa vahingossa viisastua vähän lisää.Niinpä, aina ei voi kiireeltä välttyä ja toisilla on vaan sellainen tapa, että ei tuhnata ja vitkastella liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, aina ei voi kiireeltä välttyä ja toisilla on vaan sellainen tapa, että ei tuhnata ja vitkastella liikenteessä.
Mulla ole aina kiire.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, aina ei voi kiireeltä välttyä ja toisilla on vaan sellainen tapa, että ei tuhnata ja vitkastella liikenteessä.
Jos osaa jotain suunnitella niin kiirettä ei tule koskaan.
- Anonyymi
Liikennemerkkejä katsotaan ennakoiden, eli kauempaa ja silloin tuollaisilla korkeuksilla ole muuta kuin iloa ja hyötyä.
- Anonyymi
En tiedä mutta lukemattomissa paikoissa ihmettelee sitä että pitääkö auto pysäyttää 10 metrin päähän että voi vielä jollain lailla nähdä liikennevalot tai liikennemerkit.
Omalla asuinalueella saattaa olla paikallinen ennätys ainakin, lippulaivan ulos ajotie kohti pohjoista eli ulpappakadulta hyörylaivantielle on liikennevalot kai tarkoitettu lentoliikenteelle koska ne valotolpat on jossain 10-15 metrin korkeudella. Autosta niistä ei näe enää kuin puolet tolpasta kun ajaa risteykseen. olen tuosta joskus jonnekkin kirjoittanutkin mutta vastine siihen on ollu ei kiinnosta kiviäkään jätä auto 3km päähän niin näkee tyyliin.
https://maps.app.goo.gl/KvqKQqC3UAcVjeMw8
Streetvyyy ei ehkä kerro sitä totuutta miltä se paikka oikeasti tuntuu ja näyttää ja maistuu.- Anonyymi
Kuvassa voi kiinnittää huomiota siihen että siinä risteävään suuntaan ns ikään kuin normi korkeudella olevat liikennevalot niin ne niiden päällä olevat liikennevalot on vielä 2 metriä korkeemmalla, näkyy varmaan merelle asti. Autoonhan ne ei näy enää ellei jätä 50 metrin päähän ylämäkeen autoa niin näkyy vielä liikennevalot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvassa voi kiinnittää huomiota siihen että siinä risteävään suuntaan ns ikään kuin normi korkeudella olevat liikennevalot niin ne niiden päällä olevat liikennevalot on vielä 2 metriä korkeemmalla, näkyy varmaan merelle asti. Autoonhan ne ei näy enää ellei jätä 50 metrin päähän ylämäkeen autoa niin näkyy vielä liikennevalot.
Hyvin ne korkeammalla olevat valot näkyy juuri sinne risteyksen toiselle puolelle missä on pysähtymisviiva, saattaa jopa ensimmäisen auton jälkeisetkin nähdä ja se taitaa olla niiden tarkoituskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin ne korkeammalla olevat valot näkyy juuri sinne risteyksen toiselle puolelle missä on pysähtymisviiva, saattaa jopa ensimmäisen auton jälkeisetkin nähdä ja se taitaa olla niiden tarkoituskin.
Ei näy mulle ainakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei näy mulle ainakaan.
Miksi ihmeessä jonkun pitää katsoa valoa, joka ei näy. Minä ainakin seuraan niitä valoja, jotka näen, ja noudatan niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei näy mulle ainakaan.
Pitkä ihminen matalassa autossa ei kenties näe yläviistoon paljon mitään. Tämä voi kenties olla pitkillä ihmisillä haaste tietyissä kohdissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkä ihminen matalassa autossa ei kenties näe yläviistoon paljon mitään. Tämä voi kenties olla pitkillä ihmisillä haaste tietyissä kohdissa.
Mihin on kirjoittajien järki hävinnyt? Valopylvään yläpinta on maksimissaan noin 5-6 metrin korkeudessa. Jos se olisi 10-15 metrin korkeudella, pitäisi pylvään vieressä olevan pakettiauton olla 3,5-5 metriä korkea, mutta tuon auton, joka näyttäisi olevan Citroen Berlingo, korkeus on 1,8 metriä. Siis, ajatellakin saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161668
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1631247- 1431209
- 521145
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1171109Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1131106- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46969