Kaksoiskansalaisuus?

Anonyymi-ap

Mitäs mieltä olette kaksoiskansaliasuudesta noin yleisellä tasolla? Mä en tarkoita kysymyksellä leimata minkään tietyn maan kaksoiskansalaisia, vaan kysyä asiaa yleisellä tasolla. Mitä ajatuksia kaksoiskansalaisuus teissä herättää, vai herättääkö mitään?Mikä mielikuva teille tulee, jos joku on Suomen ja X-maan kaksoiskansalainen? Onko kaksoiskansalaisuus ok? Pitääkö sellainen mahdollisuus olla olemassa, pitäiskö se lakkauttaa kokonaan tai joidenkin maiden kohdalla? Voisitko itse ajatella olevasi kaksoiskansalainen?

54

640

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaksoiskansalaisuus pitäisi olla sallittua vain monenpolven suomalaisille, ja kaikki muut jo aiemmin myönnetyt pitäisi lakkauttaa kaikkien muiden etnisyyksien ja alkuperien osalta.

• Anonyymi

Millä perusteella meillä pitäisi olla erilainen systeemi kuin meillä? Miksi yksikään muu maa suostuisi antamaan suomalaiselle oman akansalaisuutensa toiseksi kansalaisuudeksi, jos heidän omilla kansalaisillaan ei sitä mahdollisuutta olisi?

• Anonyymi

Mielestäni kaksoiskansalaisuus olisi lakkautettava heti.

Olen sitä mieltä, että jokainen voi anoa Suomen kansalaisuutta ja täyttäessään myöntämisen edellytykset, saa Suomen kansalaisuuden.

Henkilö vannoo uskollisuutta Suomelle ja luopuu aiemmasta kansalaisuudestaan.

Tässä vaiheessa, mikäli edellinen valtio estää tai vaikeuttaa kansalaisuuden vaihtoa, luovuttaa hakija viranomaisille kaikki tietonsa, yhteytensä ja viralliset dokumenttinsa edellisestä valtiosta, eikä ole siihen missään yhteydessä, ennen kuin Suomalaiset viranomaiset ovat saaneet ilmoituksen jarruttajavaltion suostumuksesta kansalaisuuden vaihtoon.

Mikäli tämä ei ole hakijalle mahdollista, esim toiseen valtioon jääneiden ystävyys, sukulaisuus tai taloudellisten tai vast asioiden takia, ei kansalaisuutta myönnetä.

• Anonyymi

Itselläni on poika, joka on ulkomaan kansalainen, ulkomailla. Suomen kansalaisuudella hän ei olisi saavuttanut yhtään mitään, eli yhden ulkomaan kansalainen.

• Anonyymi

Ok, mutta mikä sun kantasi kaksoiskansalaisuuteen siis on? Voisihan se toinen kansalaisuus olla muukin kuin Suomen. Itse olen Suomen ja erään toisen EU-maan kaksoiskansalainen ja myös lapseni on. Itse en ainakaan tässä kohtaa näe siitä meidän elämässämme mitään haittaa, vaikka hyötykin on tässä kohtaa kyseenalainen. Tulevaisuutta ei tietenkään voi tietää,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, mutta mikä sun kantasi kaksoiskansalaisuuteen siis on? Voisihan se toinen kansalaisuus olla muukin kuin Suomen. Itse olen Suomen ja erään toisen EU-maan kaksoiskansalainen ja myös lapseni on. Itse en ainakaan tässä kohtaa näe siitä meidän elämässämme mitään haittaa, vaikka hyötykin on tässä kohtaa kyseenalainen. Tulevaisuutta ei tietenkään voi tietää,

Eiköhän se kaksoiskansalaisuus ole lähinnä saavutus sellaisesta maasta tulleelle, jonka kansalaisia ei juuri mihinkään toivoteta tervetulleiksi, esim. Pohjois-Korea, Libya, Nepal, Somalia. Sitten on amörikkalaisia ja brittejä, heidät päästetään maahan kuin maahan (god knows why), ja jopa ajokortti käy Suomessa, kuten omanikin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän se kaksoiskansalaisuus ole lähinnä saavutus sellaisesta maasta tulleelle, jonka kansalaisia ei juuri mihinkään toivoteta tervetulleiksi, esim. Pohjois-Korea, Libya, Nepal, Somalia. Sitten on amörikkalaisia ja brittejä, heidät päästetään maahan kuin maahan (god knows why), ja jopa ajokortti käy Suomessa, kuten omanikin.

Ei se ainakaan minulle pelkästään tuota ole. Monille varmasti tuotakin, mutta itselleni tuo on se likipitäen vähäisin syy myös. Muita oleellisempia syitä löytyy, mutta eivät tosiaan itselle ajankohtaisia. Lapselle voivat jossain kohtaa ollakin, kun hän miettii vaikkapa opintoja. Hän miettii niitä sitten itse. Mä halusin vain pitää hänelle mahdollisuuden auki ja siksi hänellä on kaksi kansalaisuutta.

• Anonyymi

Hyviä jotain operaatiosuunnitelmia voiva aivot keksiä itselläni, kun puolilepotilassa, oikein sotilaallisia straegisias juttuja jooh, sitten ainakin toivoisin että tytöt ovat hihii-tyyppisesti suhtautuvat joihinkin..

• Anonyymi

Siis faktat kehiin, nyrkkeilykehiinkin: minun mielestäni on mukavaa jos pystyn laittamaan jotain vitsiäkin tytöille varsinkin, koska oma elämäni ei ikinä ole ollut helppoa eikä tule olemaan, mutta yritän jakaa sitä jotain toisille mitä on..

t. Sepalus Maksimus.

• Mikäli henkilö on esim. vanhempiensa kautta kahden maan kansalainen, mielestäni hänellä on oikeus kaksoiskansalaisuuteen, eli kahden maan passiin.

En minä voi määrätä ketään luopumaan osaksi omasta kulttuuristaan ja kansalaisuudestaan vain siksi, koska se olisi muka minulle ongelma.
      Jokainen on sitä mitä on. Silti meidän kaikkien pitää sopeutua tähän yhteiskuntaan, jos haluamme elää ja olla täällä?
      Mikään pakko ei tänne ole jäädä, mutta jos sen ratkaisun tekee, pitää olla valmis myös sopeutumaan ja hyväksymään tämä elämänmalli.

• Anonyymi

Eli sulle ilmeisesti ainakin tulee ensimmäisenä mieleen, että vanhemmat olisivat toinen toisaalta ja toinen toisaalta lähtöisin? Vai tulkitsenko oikein?

• Anonyymi kirjoitti:

Eli sulle ilmeisesti ainakin tulee ensimmäisenä mieleen, että vanhemmat olisivat toinen toisaalta ja toinen toisaalta lähtöisin? Vai tulkitsenko oikein?

Tulee mieleen myös aviopuoliso, jonka kotimaahan halutaan jäädä asumaan ja elämään. Silloin kaksoiskansalaisuuden hankiminen on ehkä tarpeellista, mikäli myös yhteisillä lapsilla on sellainen?

Onhan noita vaihtoehtoja. Ei kai niitä kaikkia pidä alkaa luettelemaan?

• Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

Tulee mieleen myös aviopuoliso, jonka kotimaahan halutaan jäädä asumaan ja elämään. Silloin kaksoiskansalaisuuden hankiminen on ehkä tarpeellista, mikäli myös yhteisillä lapsilla on sellainen?

Onhan noita vaihtoehtoja. Ei kai niitä kaikkia pidä alkaa luettelemaan?

Ei tietenkään. Se oli tarkentava kysymys.

• Anonyymi

Mjaa, olen elämässäni maksanut veroja kolmeen eri maahan, silti tunnen itseni suomalaiseksi.

AV

• Anonyymi

Eli sinusta kaksoiskansalainen ei tunne itseään vaikkapa suomalaiseksi? Entä voiko ihminen kokea olevansa suomalainen, vaikkei koskaan hakisi Suomen kansalaisuutta, vaikka olisi siihen oikeutettu?

• Anonyymi

Ei kenenkään tarvitse istua kahdella pallilla!

• Anonyymi

Se on ok niille kantaeurooppalaisille ketkä näkevät EU:n tyranniana, mitä se myös on. Monet kantikset haluavat paeta maastaan. Esim. britit ovat jo aivan päälakeaan myöten sonnassa. Ei niitä voi syyttää ketkä kokevat asian olevan siten. S*vakit saisivat muuttaa Välimeren toiselle puolelle.

Itse asiassa niin hullulta kuin se vain kuulostaakin niin etenkin patriootit haluavat paeta pois maastaan. Olen isänmaallinen mutta en kuuna päivänä lähtisi rintamalle suojelemaan nykyistä yhteiskuntajärjestelmää. It's on them. SHAME on them (mepit, poliitikot sun muut). Niitä mä syytän ja tästä ei neuvotella. Niinhän sitä sanotaan että t3rroristien kanssa ei neuvotella, tässä tapauksessa valtiont3rroristien.

• Anonyymi

ihmeellistä vänkyrämongerrusta joku Kaarle Kustaankin kieli eli ruotsi, kuin venäjäää

mitenkähän minulle tuli jotenkin mieleen jostain ikivanhoista demoneista demoneista Azazel....original mustassa raamatussa on kyllä maininta

https://en.wikipedia.org/wiki/Azazel

• Minulla ei ole mitään kaksoiskansalaisuutta vastaan. Olen aika avomielinen, mutta samaanaikaan kulttuurirasisti. Niin kauan kun ihminen kunnioittaa paikallisia lakeja ja on verotuloja tuottava kansalainen, hyväksyn kaikki kansalaisuudet.

• Anonyymi

Mikä on näissä yleinen taso? Eikö se ole aika henkilökohtainen päätös minkä maan/mitkä maiden kansalainen olet?

• Anonyymi

Yleinen taso juuri ei ole henkilökohtainen päätös. Ihminen on syntyessään jonkun maan kansalainen, se ei ole henk koht päätös.

• Anonyymi

Kansalaisuuttaan ei tosiaan voi päättää itse, ihan tuosta vaan, tarvitaan perusteet.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kansalaisuuttaan ei tosiaan voi päättää itse, ihan tuosta vaan, tarvitaan perusteet.

- Sheena

Perusteet joo, mutta harvemmin ne on täysi mahdottomuus hankkia. Joillakin mailla saattaa silti olla eri oikeuksia esim. kansalaisille jotka ovat ulkomailla syntyneet. Yleensä kansalaisuutta saa myös irtisanoa, sekin tietty vaan jos on perusteet. (Yleensä siis… kuulemma venäjän suurlähetystö Helsingissä lakkasi kuulemma käsittelemästä venäjän kansalaisuuden irtisanomisia v. 2023.)

• Anonyymi

Yleisesti käytetään nimitystä monikansalaisuus.

En varsinaisesti fanita monikansalaisuutta, enkä myöskään näe syytä miksi käytäntöä täytyy pitää yllä, tulee kalliiksikin (siis Suomen kansalaisuuden näkökulmasta). Toisaalta en näe mitään syytä miksei joku voi olla vaikka Suomen, Norjan ja Ruotsin kansalainen... mutta mitä erilaisempien kulttuurien kansalaisilla on Suomen kansalaisuus, niin sitä... en nyt vastusta, ihmettelen vaan.. ja epäilenkin.

- Sheena

• Anonyymi

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että.mikä kaksoiskansakaisuudessa mielestäsi tulee niin hirveän kalliiksi Suomelle? En minä esimerkiksi tiedä miten oma lapseni tuottaisi Suomelle lisäkuluja, vaikka hänellä onkin kaksoikansalaisuus. Hän on saanut syntyessään Suomen kansalaisuuden ja hänelle on myöhemmin haettu myös toisen maan kansalaisuus. Hän on siis tuottanut hieman byrokraattisia lisäkuluja sille toiselle maalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että.mikä kaksoiskansakaisuudessa mielestäsi tulee niin hirveän kalliiksi Suomelle? En minä esimerkiksi tiedä miten oma lapseni tuottaisi Suomelle lisäkuluja, vaikka hänellä onkin kaksoikansalaisuus. Hän on saanut syntyessään Suomen kansalaisuuden ja hänelle on myöhemmin haettu myös toisen maan kansalaisuus. Hän on siis tuottanut hieman byrokraattisia lisäkuluja sille toiselle maalle.

Tällä " tulee kalliiksikin (siis Suomen kansalaisuuden näkökulmasta)."

viittasin muiden maiden (pl EU ja siihen verrattavat kansalaiset) kansalaisten hakemaan Suomen kansalaisuuteen. Suomen kansalaisuus turvaa täyden sosiaaliturvan (mahdollisesti tekemättä mitään), liikkumisvapauden EU:n alueella ja pääsyn Suomen passilla kaikkiin maihin. Joihinkin maihin ilman myös ilman viisumia, joka muiden maiden passeilla vaaditaan.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tällä " tulee kalliiksikin (siis Suomen kansalaisuuden näkökulmasta)."

viittasin muiden maiden (pl EU ja siihen verrattavat kansalaiset) kansalaisten hakemaan Suomen kansalaisuuteen. Suomen kansalaisuus turvaa täyden sosiaaliturvan (mahdollisesti tekemättä mitään), liikkumisvapauden EU:n alueella ja pääsyn Suomen passilla kaikkiin maihin. Joihinkin maihin ilman myös ilman viisumia, joka muiden maiden passeilla vaaditaan.

- Sheena

Nuo henkilös ovat hyvin marginaalinen ryhmä Suomessa. Harva Suomessa pidempään asunutkaan koskaan hakee Suomen kansalaisuutta, koska kielikoe. Suuri enemistö suomalaisista kansalaisista on syntymässään saanut sen Suomen kansalaisuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuo henkilös ovat hyvin marginaalinen ryhmä Suomessa. Harva Suomessa pidempään asunutkaan koskaan hakee Suomen kansalaisuutta, koska kielikoe. Suuri enemistö suomalaisista kansalaisista on syntymässään saanut sen Suomen kansalaisuuden.

"Suomen kansalaisuus siirtyy vanhempien Suomen kansalaisuuden perusteella automaattisesti 1.6.2003 tai sen jälkeen syntyneelle lapselle,

jonka äiti on Suomen kansalainen
        jonka Suomen kansalainen isä on avioliitossa lapsen äidin kanssa
        joka syntyy Suomessa ja jonka Suomen kansalaisen isän isyys on vahvistettu 1.6.2003 tai sen jälkeen, tai
        joka syntyy Suomessa ja jonka Suomen kansalaisen ei-synnyttäneen äidin äitiys on vahvistettu 1.4.2019 tai sen jälkeen."

Suomen kansalaisuuden hakemuksesta saaneita on tällä hetkellä lähes 200 tuhatta. Mielestäni ei kovin pieni määrä. Ruotsin kielisiä on esimerkiksi hippusen enemmän.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Suomen kansalaisuus siirtyy vanhempien Suomen kansalaisuuden perusteella automaattisesti 1.6.2003 tai sen jälkeen syntyneelle lapselle,

jonka äiti on Suomen kansalainen
        jonka Suomen kansalainen isä on avioliitossa lapsen äidin kanssa
        joka syntyy Suomessa ja jonka Suomen kansalaisen isän isyys on vahvistettu 1.6.2003 tai sen jälkeen, tai
        joka syntyy Suomessa ja jonka Suomen kansalaisen ei-synnyttäneen äidin äitiys on vahvistettu 1.4.2019 tai sen jälkeen."

Suomen kansalaisuuden hakemuksesta saaneita on tällä hetkellä lähes 200 tuhatta. Mielestäni ei kovin pieni määrä. Ruotsin kielisiä on esimerkiksi hippusen enemmän.

- Sheena

Eli halusit sitten vahvistaa sen, jonka juuri edellä sanoin? Valtaosa kaksoiskansalaisista on syntymästään Suomen kansalaisia. Se, että henkilö ottaa Suomen kansalaisuuden toiseksi kansalaisuudeksi, ilman selvää verisidettä Suomeen, on varsin harvinaista. En sanonut missään, että itse kaksoiskansalaisuus olisi erityisen harvinainen asia. Tuollainen, että joku vain tulee muuten vaan Suomeen odottelemaan kansalaisuutta, sosiaaliturvan takia, sen sijaan on hyvin harvinaista. Edes ns. elintasopakolaiset eivät yleensä edes hae kansalaisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli halusit sitten vahvistaa sen, jonka juuri edellä sanoin? Valtaosa kaksoiskansalaisista on syntymästään Suomen kansalaisia. Se, että henkilö ottaa Suomen kansalaisuuden toiseksi kansalaisuudeksi, ilman selvää verisidettä Suomeen, on varsin harvinaista. En sanonut missään, että itse kaksoiskansalaisuus olisi erityisen harvinainen asia. Tuollainen, että joku vain tulee muuten vaan Suomeen odottelemaan kansalaisuutta, sosiaaliturvan takia, sen sijaan on hyvin harvinaista. Edes ns. elintasopakolaiset eivät yleensä edes hae kansalaisuutta.

"Suomen kansalaisuuden hakemuksesta saaneita on tällä hetkellä lähes 200 tuhatta. Mielestäni ei kovin pieni määrä. Ruotsin kielisiä on esimerkiksi hippusen enemmän."

Tarkennetaanpa vielä. Eli jos toinen vanhempi, erityisesti äiti asuu Suomessa ja on Suomen kansalainen, lapsi saa automaattisesti Suomen kansalaisuuden.

Suomen kansalaisuuden voi saada HAKEMUKSESTA ja näitä hakemuksen perusteella Suomen kansalaisuuden saaneita on lähemmäs 200 tuhatta.

"Tuollainen, että joku vain tulee muuten vaan Suomeen odottelemaan kansalaisuutta, sosiaaliturvan takia, sen sijaan on hyvin harvinaista. "

Ei ole. Suomen kansalaisuuden hakemuksesta saaneet maat kolmen kärjessä on Venäjä, Somalia ja Irak. Ainakaan Venäjä hyväksy kaksoiskansalaisuutta. Typeryyden huippua, että Suomi hyväksyy.

- Sheena

• Anonyymi

Kaksoiskansalaisuudella voi olla tunneperäistä merkitystä, kuten vahvempi sidin kahden maan välillä.

Joissain tapauksissa se voi tuoda myös taloudellisia etuja, kuten pääsyn kahden maan työmarkkinoille tai sosiaaliturvaetuuksiin

• Mun mielestä, kun kerran on EU, niin miksi pitää olla kansalaisuus, koska onhan meillä kuitenkin jokaisella kotikunta, jonka perusteella ne peruspalvelut määrätään. Mitä enemmän hallintoportaita sitä kalliimmaksi tulee. Kaksi porrasta luulisi riittävän.

• Tai jos kansalaisuus sitten pitää olla, niin sellanen, kuten HSL järjestelmässä, kuin vuohykkeet. Esim vaikka eteläsuomessa, että on täydet oikeudet myös Viroon ja keski ruotsiin. Kun taas Lapin asukkaalle ruotsin ja norjan pohjois osiin. Että ihmisellä ois oikeesti vapaus liikkua.

• Anonyymi

No höh. EU on eurooppalaisten valtioiden muodostama liitto, lähinnä poliittinen ja taloudellinen. Liittoa ei voi olla ilman valtioita ja jokaisessa maassa asuu sen maan kansalaisia. Eri EU maissa on erilaiset lait ja tavat järjestää asiansa.

- Sheena

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Tai jos kansalaisuus sitten pitää olla, niin sellanen, kuten HSL järjestelmässä, kuin vuohykkeet. Esim vaikka eteläsuomessa, että on täydet oikeudet myös Viroon ja keski ruotsiin. Kun taas Lapin asukkaalle ruotsin ja norjan pohjois osiin. Että ihmisellä ois oikeesti vapaus liikkua.

Niinhän nyt onkin vapaus liikkua, vähän turhankin vapaa. Eikä vain Etelä-Suomesta Viroon vaan myös Pohjois-Suomen kautta Ruotsiin tai vaikka Norjaan. Ja Tanskasta Ruotsiin. Onneksi Ruotsi on ottanut passitarkastukset käyttöön esim. juniin.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Niinhän nyt onkin vapaus liikkua, vähän turhankin vapaa. Eikä vain Etelä-Suomesta Viroon vaan myös Pohjois-Suomen kautta Ruotsiin tai vaikka Norjaan. Ja Tanskasta Ruotsiin. Onneksi Ruotsi on ottanut passitarkastukset käyttöön esim. juniin.

- Sheena

No inssi katsoo tätä maailmaa vähän toisin silmin. Laittaa harpin piikin siihen kotipaikalle. Ja pyöräyttää siitä kotimaan itelle.

Mutta asiaan. Mun mielestä toi perusprobleema näissä pohjoismaissa on toi muoto. Semmosia pitkiä ruikkuja. No onneks ei sentään mikään Chile olla.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

No inssi katsoo tätä maailmaa vähän toisin silmin. Laittaa harpin piikin siihen kotipaikalle. Ja pyöräyttää siitä kotimaan itelle.

Mutta asiaan. Mun mielestä toi perusprobleema näissä pohjoismaissa on toi muoto. Semmosia pitkiä ruikkuja. No onneks ei sentään mikään Chile olla.

Erityisen iso perusprobleema Suomen pitkä muoto Venäjän rajalla.

- Sheena

• Anonyymi

Sloboilta olis pitäny ottaa pois jo vuoskymmeniä sitten.

• Anonyymi

Outo kysymys...jos esimerkiksi nykyisen Suomen presidentin vaimo on kaksoiskansalainen?
      Maan johto jo näyttää sallivaa hyväksyttyä esimerkkiä.

Tulisiko sitten kansalaisten ajatella jotenkin toisin?

AV

• Anonyymi

Presidentin vaimo on myös britti.

Suomalaisten kannattaisi ajatella miksi Venäjä, Somalia ja Irak johtavat Suomen kansalaisuuden saaneiden tilastoa.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Presidentin vaimo on myös britti.

Suomalaisten kannattaisi ajatella miksi Venäjä, Somalia ja Irak johtavat Suomen kansalaisuuden saaneiden tilastoa.

- Sheena

Presidentin lapset ovat kaksoiskansalaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Presidentin lapset ovat kaksoiskansalaisia.

Aivan... heidän isänsä on syntyjään Suomen kansalainen.... Stubb ei ole alunperin vain Venäjän, Somalian ja Irakin kansalainen.... Jotenkin ei viestini taida mennä perille.

- Sheena

• Anonyymi

Ne on lopetettava. Voi valita synnyinmaa Suomen oletuksena ja jos valitsee muun niin Suomen kansalaisuus pois. Kaikilta. Jos on syntynyt muualla niin ei saa automaattisesti Suomen kansalaisuutta. Minulla on ulkomailta puoliso.

• Anonyymi

Suomessa ei saa syntymän perusteella Suomen kansalaisuutta.

• Anonyymi

Sellaista ei pidä antaa kenellekään,ainoastaan 3kk oleskelulupaa ja jos ei ole työllistynyt eikä yrittänytkään opiskella Suomen kieltä maasta pois. Jos olet elänyt nuhteettomasti Suomessa ja työskentelet ja asunut 10v.voi harkita.

• Anonyymi

Sama sääntö kai suomalaisille ulkomailla?
        No, ei se kansalaisuuden saaminen oikein mitään muuta. Mitä se muuttaisi?
        Pysyvällä oleskeluluvalla voi matkustella Euroopassa ihan kivasti jne.

AV

• Anonyymi

Varmasti moni on syntynyt maahanmuuttajaperheeseen ja saanut kaksoiskansalaisuuden jo syntymästään. Eihän sille ihminen mitään voi. Usein tässä tapauksessa on kaupan päällisiksi tullut vielä kaksikielisyys, mikä on aina hyvä, vaikka kieli sitten olsikin venäjä. Aina tullaan venäjän kieltä tarvitsemaan, koska naapuri nyt sattuu olemaan venäjä.

Harmi, että huono, rikollinen hallinto Venäjällä vaikeuttaa kaikkien elämää, myös täällä Suomessa.

Toivottavasti joskus tilanne jälleen normalisoituu. Tuntuu kuitenkin, että niin kauan kuin nykyinen järjestelmä Venäjällä on, ei voi muuttua. Varpaillaan täytyy koko ajan myös ympärysvaltioiden olla Venäjän tähden.

Rohkeaa ja oikein on, että kaksoiskansalaisetkin suoraan myöntävät, että nyky-Venäjän johto ovat sotarikollisia ja tekevät paljon vahinkoa. Silloin ei pitäisi olla mitään muillakaan nokan koputtamista kaksoiskansalaisuuden tähden, koska harvoin ihminen itse sitä on valinnut, mihin maahan on joskus syntynyt tai keille vanhemmille.

Kyllä monet vankileireilläkin Neuvostoliiton aikana rakastivat omaa maataan ja sukuaan, vaikka eivät hyväksyneetkään vallitsevaa hallintoa ja ideologiaa. Sama varmaan on nytkin.

Voimia!

• Anonyymi

Venäjällä tai Neuvostoliitossa vaan lähemmäs aina on rikollinen hallinto, koska kansa ei tee mitään.

• Anonyymi

Kaksoiskansalaisuus on käsitteenä itselleni vieras. Oma syy, en ole ottanut selvää.

Mutta.
      Hankalimmat kilpailujani omalla alallani ovat kaksoiskansalaisia.
      Ja hinta on avaintekijä!

Jos työntekijän palkka maksetaan Moskovaan ja hän ottaa sen tietenkin käyttöönsä tilisiirrolla täällä Suomessa euroina, niin mielestäni se on rahanpesua!

But anyway, mä pärjään kyllä!

Mies 65

• Anonyymi

Mjoo

En tiedä kuinka tämä liittyy kaksoiskansalaisuuteen, mutta fikassa on tripla.

😁👍

• Anonyymi

kerron ereään hassun juytun kun jogtaiin kun joyoin puhuvavat englantia niiin 3 vaemaqankin hy ä joku asuinpaikka joku... näin heitä lääkäreisrä olin tulossa jo

• Anonyymi

Pulu ja kärmes.

• Anonyymi

Minulle kaksoiskansalaisuuden saaminen Norjaan oli prosessina yhteensæ noin kaksi minuuttia. Minuutti hiirellæ, kun ilmoittauduin netissæ UDI:n sivulla kansalaiseksi. Toinen minuutti, kun vein poliisiasemalle yhden paperiprintin ja næytin suomalaisen (vanhentuneen) passini. Siellæ virkailija katsoi vain passini kannen vilkaisematta kuvaa ja naamaani EVVK eli ei voi væhempææ kiinostaa. Sanoi vain "ferdig om to uker". Valmis kahden viikon pææstæ. Ettæ næin pohjoismaassa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4402
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3503
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3394
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3328
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2920
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2670
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2350
    8. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2341
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2165
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe