Kiuruveden paras hirvimies ?

Anonyymi-ap

Kaatomäärällä mitattuna.
Viime tai toissa syksynä haastattelivat pohjois-karjalaista miestä radiossa joka oli juuri kaatanut sadannen hirvensä.
Ryhdyin miettimään montako hirveä on kaatanut Kiuruveden nohevin hirvimies ja miltä kylältä mahtaa olla ?
Suurin lukumäärä jonka olen itse kuullut oli alle kolmekymmentä hirveä ja jo tuo määrä vaatii pitkän jahtitaipaleen hirviporukan mukana jolla on vielä suuret lupamäärät.
Toinen asia joka vaikuttaa voimakkaasti kaato määriin on kun omistat hyvän hirvikoiran ja saat mennä aina oman koiran seisontahaukulle.

Pelkkänä passimiehenä voi mennä vaikka kymmenen vuotta ettet pääse laittamaan ristikkoa lavan kohdille.

47

2023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entäs ne "liki pihoo" ammutut hirvet, tuskin kukaan niitä ilmoittaa
      virallisiin tilastoihin. Tunnen kaverin E-Suomesta, hän on ampunut
      ainakin 150 hirveä, osa luvallisia, osa ei!

    • Anonyymi

      Kirjoituksesi pitää paikkansa. Hirvikoirilta omistajat ampuvat hirvet.. Passimiehet harvemmin

    • Anonyymi

      Joku ryönänjokinen sen täytyy olla. Siellä on parhaat ja testosteronisimmat miehet.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Olen tuvan ikkunasta ampunut 90 hirveä ja sitten lailliset 30 hirveä. Tuvan lämmöstä kuitenkin mukavin ampua eläimet.


      • Anonyymi

        Ja suurimahasimmat..vai oliko tuo testosteroni sama juttu kuin iso maha?


    • Anonyymi

      Haudassa jo tämä mies.

    • Anonyymi

      No minä olen kaatanut hieman alle 200 hirveä eri puolilta Suomea. Omilta koirilta, ilman koiraa, kaverin koirilta, naakien, houkutellen, passissa ollen. Lisäksi 5 karhua ja satoja nelijalkaisia eläimiä ympäri maailmaa. Tuskin kuitenkaan olen kovin hirvimies, mutta 42 vuotta hirvijahdissa on ehtinyt kaikenlaista tehdä. Nyt olen metsästyksen lopettanut, joten kovemmat saavat jatkaa. Ja hyviä kaatolaukauksia toivotan metsästäjille. Terveisin Harri M.

      • Anonyymi

        Ootko muuten naista kaatanut reissuillasi? Afrikassa on eebenpuun värisiä rotunaaraita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko muuten naista kaatanut reissuillasi? Afrikassa on eebenpuun värisiä rotunaaraita

        Ovat kaatuneet ihan kaatamatta. Eebenpuu on kauniinväristä. HM.


      • Anonyymi

        Wau! Kyllä sitä varmaan pitää olla tosi kova äijä että ampuu puolustuskyvyttömän eläimen järeällä kiväärillä. On siinä kyllä saavutus.


    • Anonyymi

      Hyvää jatkoa Kala Harrille..

      • Anonyymi

        Kiitos paljon. Elämässä tulee muutoksia ja nyt on sellaisten aika. Kalastusta en jätä, mutta metsästys on loppunut. Vaikea sitä olisi kyllä tulevalla talvipaikkakunnallani harrastaa, siellä ei ole ammuttavia eläimiä...


    • Anonyymi

      Passimiehet oottavat hirviä ja koiramiehet ja muut kulkevat omia teitään ilman johtajan lupaa ja saavat kaatoja.

      • Anonyymi

        Tahtoisin näin jonkin verran kokeneena hirvimiehenä hieman oikaista tuota väittämää, että koiramiehet ampuvat ilman lupaa vain itse koiralleen hirvet. Ehkä se satavuotta sitten näin on ollut, mutta ei nykyisin. Hirvijahti on tarkoin ohjattua, ei siellä sooloilla miten sattuu. Sen kiväärin kummassakin päässä asuu nimittäin kuolema.
        Minulla oli kaksi hirvikoiraa. Toiselle ammuttiin 74 hirveä ja toiselle, sille kirjailijakoiralle, 78 hirveä. Ja voin sanoa, että itse ammuin ehkä kolmanneksen. Pyrin aina tarjoamaan kaatomahdollisuuden jollekin, joka ei ole koiranhaukkuun hirveä ampunut. Ja monesti sitä hirveä "kävelytettiin" passiin, jos paikka haukulle ampua oli lähes mahdoton. Vierailin kymmenissä seuroissa hirvijahdeissa vuosikymmenten ajan, joten hieman tietoa jahtien sujumisesta on. Erittäin harvoin, jos koskaan, tuli narinaa hirvenampumisesta. Yleensä seurat olivat tyytyväisiä, kun hirviä kaatui. Toki niitä kateuskortteja koirien osalta joskus heiluteltiin, mutta niille ei voi mitään. Kannattaa tutustua nykypäivän hirvijahtiin, niin silmät avautuu. HM


    • Anonyymi

      Keskustan uusi puolue­sihteeri on entinen kommunisti ja Pohjois-Korean tukija: ”Minulla oli hyvin pitkä tie kohti keskustaa” Ei ole yhteen hirveä vielä kaatanut!

    • Anonyymi

      Tuntsan suuren metsäpalon aikaan ammuttiin aittojärvellä 147 hirveä yhden päivän aikana. Hirvi-Iisakki ampui niistä peräti 48kpl, joka lienee Suomen ennätys. Kyseessä oli hirvien massamuutto palon tieltä pois, savupilvi säikäytti hirvet liikkeelle satojen tuhansien neliökilometrien alueelta.
      Sitä en osaa sanoa mikä lauman ajoi aittojärvelle, haittaakin niistä oli. mm. Lehmäaitaukset repesivät kappaleiksi jne. Olen nähnyt valokuvan kyseisetä tapahtumasta.

      • Anonyymi

        Ukkini ampui myös neljä hirvee, oli vissiin heinäkuun loppu ja ei hirvestysaika. Joten siitä ei paljoa huudeltu. Satapäinen hirvilauma oli laijuntanut pellolla. Neljä oli kaatunu, viisi kutia ollu mukana. Pakastinta ei ollu tuohon aikaan, joten lihaa oli jaettu sukulaisille oulua myöten.


      • Anonyymi

        Isoja mehtolaumoja oli tuolloin ainakin kainuussa. Kolmattakymmentä mustaa mehtoa samassa porukassa kesähelteellä!


    • Anonyymi

      Remeskylän porukasta löytyy 60v kaveri jolla reilut 220 hirveä kaadettuna.

      • Anonyymi

        Siellä on kovia hirviukkoja. Hirvet kolmessa kerroksessa metässä kun ei sekaan sovi.


      • Anonyymi

        Jos on oikeasti niin kannattaisi vinkata ylelle tai Kiuruvesi lehteen niin tekisivät jutun !


    • Anonyymi

      Kuinka tarkka on hirven hajuaisti ?

      Millainen on kokeneilla hirvimiehillä tuntuma, onko tupakkamiehien saalis heikompi kuin savuttoman kaverinsa ?
      Toisin sanoen jos miehet ovat hirvitornissa niin onko pienempi mahdollisuus että hirvi tulee tupakkamiehen hollille ?

    • Anonyymi

      Erä-jorma on kovin hirven kuataja

    • Anonyymi

      Kauhea kiire on ampua luvalliset hirvet.Pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia myös passimiesten ampua saalis eräksi.

      • Anonyymi

        Sillon se on hirvi ammuttava, kun kohalle sattuu. Jos jäähään vonkailemaan
        saalista passimiesten eteen, huonolla tuurilla jää hirvet ampumatta.


    • Anonyymi

      Paras kaataja Lahnasten porukassa kuulema .

      • Anonyymi

        joo kaatuilevat juovuksissa!


    • Anonyymi

      Paras on Jussi ! Ei ole ampunut kuin kerran ja sekin meni onneksi ohi.

    • Anonyymi

      Minä olen ampunut kolme hirveä kajkki laittomia

    • Anonyymi

      Juoppo hannu on lahniksen
      Hirviö mies

    • Anonyymi

      Hirvikantaa ei yritetä edes kaataa sillä tavalla ,että kanta pysyisi vahvana.Kaikki ammutaan mikä kohille sattuu.

    • Anonyymi

      Osa hirviporukoista on lahtiporukkaa.Ei muuta kuin noppeesti hirvet nurin.

    • Anonyymi

      Kohta se tuas nähhään,kun hirveejahti alkaa.Olisi hyvä,että myös metästyksen johtajat ja muut antaisivat mahdollisuuden myös passimiehille suaha hirvi eräksi.Eikä tormuuteta gepsin kanssa kaatoa suamaan.

    • Anonyymi

      Kun jahti alkaa niin laitetaan tilastoa.Passimies,koiramiehet ja gepsimiehet ja muut.

    • Anonyymi

      Hessuhopo on paras

    • Anonyymi

      Paras hirvimies on se joka tekkee vain laillisia kaatoja.Onhan tuo mehtuu välillä kuin villi länsi.

    • Anonyymi

      Fhat!

    • Anonyymi

      Vitsi,,vitsi,,

    • Anonyymi

      Kolme luvatta kaadettua ukin sotilaskiväärillä.

    • Anonyymi

      Kaikki nurin ja nopeasti peijaisten viettoon.Ei tiällä kylillä oo mittee väliä mittee suap eräksi.Liipasinhulluja ja pakko suaha saalista.

    • Anonyymi

      Onkos passimiehet suanu saalista vai menneeksi kaavot muille.

    • Anonyymi

      Minähän se täällä Ryönänjella olen paras hirvimies. Minulla on monta kymmentä salakaatoa myös. Lihat olen myynyt ja tehnyt myös hyvän tilin. Sukunimeni on Kärkkäinen, mutta etunimeä en sano.

    • Anonyymi

      Taitaa passimiehet olla kylmissään ja muut nopeat koiramiehet kaatavat hirvet.

    • Anonyymi

      Montako hirveä ampui viime syksynä onnekkain (=koiran ohjaaja) hirvimies kiuruvedellä ?

    • Anonyymi

      Huuzkonen on hirvee mies

    • Anonyymi

      Kuajoin 90 killoo Runnilaista laatulihhoo, korpijoella vääräntiellä hirvitornin numero 4 alla. Se oli Ah ja katteus valakeni sinilevän lailla kirkonkylälle.

    • Anonyymi

      Nykyään hirviä ajaa liian korkeat koirat, äijät kaahaa sitä mukaan maastureillaan sinne mihin koira hirveä ajaa. Hirvi kun muuttaa suuntaa niin taas kaahataan kyläteitä että sora vaan ropisee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2425
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2030
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      257
      2016
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe