Venäjä on siirtynyt sotaretoriikassaan yhä systemaattisemmin väittämään, että länsi käy jo nyt sotaa Venäjää vastaan käyttämällä ukrainalaisia sotilaita välikätenä, mutta aseistamalla ja ohjeistamalla heitä. On alettu nähdä, että Venäjä on eksistentiaalisen uhan alaisena. Siinä mielessä Venäjän näkemyksen voi nähdä perusteltuna, että länsimaata ovat vähän kerrassaan luopuneet erilaisistä pidäkkeistä toimittaa Ukrainalle yhä tehokkaampaa ja pitemmälle ulottuvaa aseistusta. Tämä Ukrainan puolustustautumisen kannalta välttämätöntä. Ukrainassa myös ymmärretään, että iskut Venäjän puolelle ja Krimille ovat perusteltuja, koska se pakottaa Venäjän sitomaan voimia useisiin paikkoihin. Huolestuttavaa on se, että näkemyksen lännen intresseistä tuhota Venäjää esittää maan ulkoministeri Lavrov, jota ei ole totuttu pitämään ihan hulluna kuin esim. Medvedeviä.
Nyt on tullut tietoon, että Suomessa varauduttiin Venäjän hyökkäyksen alettua jopa siihen, että Venäjä hyökkäisi Ivalon lentokentälle ja pommittaisi siviiliväestöä Uudellamaalla estääkseen Suomen liittymisen Natoon. Nämä kuulostavat hurjilta ajatuksilta, mutta Venäjän nyt tuntien eivät mitenkään ylimitoitetuilta ja vainoharhaisilta.
Toisaalta myös Suomessa on esitetty arvioita, että jossain vaiheessa myös länsimaiden koaliition joukkojen on pakko osallistua sotaan. Venäjällä on taas paineita mittavaan liikekannallepanoon, joka aloitettaisiin presidentinvaalien jälkeen. Se saattaa luoda Venäjälle sisäpoliittisia paineita erityisesti niissä tasavalloissa, joissa ollaan jo valmiiksi pinnan alla tyytymättömiä keskusjohtoon. Venäjällä uskotellaan myös, että USA ja Suomi ovat jo sopineet amerikkalaisten Natojoukkojen tukikohdan perustamisesta Suomeen ja että Suomi toimisi Venäjää vastaan kojdennettavan hyökkäyksen kärkiasemakohtana hyvän sijainnin vuoksi. Vihapuhe Suomea kohtaan ja historian uudelleenkirjoitus Venäjällä on jo aloitettu. Meillä voisi olla aika totutella ajatukseen siitä, että olemme eturintamassa, jos Venäjä ja Nato joutuvat törmäyskurssille.
Venäjä alkaa olla epätoivoisessa tilanteessa ja dystopiaa koskevat ajatukset valtaavat siellä alaa. Ollaan tuhon tielle eikä se tunnu hetkauttavan. Venäjän uhat ovat moninaiset. Ukrainan sodan mahdollinen tappio, Venäjän sisäinen hajautuminen, vallankumousuhka maan sisällä, taloudellinen kurjistuminen, erityisesti eteläisten tasvaltojen itsenäistymispyrkimykset, ulkokehällä olevien itsenäisten valtioiden (ns. IVY-maiden etääntyminen), kansainvälinen eristyminen ja sen luoma vainoharhaisuus. Lista uhista on pitkä kuin nälkävuosi.
Mitä meillä Suomessa voidaan tehdä. Toisaalta ei mitään, sillä olemme puolemme valinneet. Liittoutuminen tarkoittaa sekä liittoutumisen etuja että haittoja. Nato suojaa sodalta, mutta jos se kuitenkin syttyy, se vetää Suomen rajamaana ensimmäisten joukossa mukaan. Varautua tietysti pitää sekä sotilaalliseen puolustautumiseen että väestön suojelemiseen. Mutta sellaisessa tilanteessa pitää vain toivoa, että Nato USAn johdolla iskee kovaa ja tarkasti, jotta sota loppuisi lyhyeen. Sellaista sotaa Venäjä ei kykene voittamaan tavanomaisin asein, minkä vuoksi se turvautuu ydinaseisiin. Pelottava visio, mutta kuinka realistinen tai epärealistinen - vaikea sanoa.
Maailmansodan uhka kasvaa
61
513
Vastaukset
- Anonyymi
Venäjä puolustaa itseään, tämä on varma. He eivät taivu Lännen uhkailujen edessä.
Kun valtaosa ystävistä, Suomi mukana, on heidät pettänyt, heillä ei enää ole mitään enempää hävittävää.
Varmaa on, että he ottavat kaken voimansa käyttöön, eikä vihollisia tarvitse sääliä.
Suomi itse on tehnyt Suomesta heidän vihollisensa. Valtonen meuhkaa, Niinistö meuhkaa ja pullistelee, Sanomatalo levittää vihaa, samoin nämä keskustelufoorumit.
Itse helsinkiläisenä olen varautunut siihen, että kerran ne tuolta meren yli tulee, niinkuin isovanhempieni kertomuksissa Helsingin suurpommituksista. Aiemmin ne tiputti pommeja, nyt saadaan täyslaidalliset ohjuksia ikkunoista sisään.
Kiitos Bidenin, Zelenskyin ja ystäviensä Niinistön, Haaviston ja Marinin. Hallituksemme ja eduskuntamme. Näille Ukraina oli tärkeämpi kuin oma maa ja kansa.
Minulla on hyvät suhteet Taivaan Isään. Olen valmis lähtöön.- Anonyymi
Venäläiset jotka ovat pelkurimaisesti mitään ilmoittamatta hyökänneet naapurimaahan Ukrainaan. Täyttä sotaa, sotaa, sotaa, siellä käyvät. Eivät venäläisiä niinsanoittuja "sotilaita" voi kutsua mikään historian mukaan oikeesti sotilaiksi. Roskaväkeä melkein kaikki. Helvetissä on varmaan ruuhkaa venäläisten vuoksi ja heidän "suuri pallopää johtakin on sinne tulossa venäläiseen tapaan jonoja ohittaen". Edelleen ihmettelen, että onko tavalliset venäläiset syntyjään tyhmiä vaiko opetetaanko heidän tyhmiksi. Oli miten oli, mutta yksi asia on varmaa... tavalliset venäläiset tulevat kärsimään, kun Putinin jatkaa luksus elämää.... teillä tavallisilla venäläisillä on mahdollisuus muuttaa asiat, mutta tiedän teiltä puuttuu länsimaiden rohkeus ja päättäväisyys, joten alistukaa orjuuteen......♡pidän silti peukkua teille jotka vielä olette ihmisiä, tiedän että teitä on...........
Saatanan Valtakunta tulee hävittää viimeistä kiveä myöten niin sillä saadaan ikuinen rauha.
- Anonyymi
Minä myös uskon Tukholman profetiaan ja siihen, että venäläiset on jumalan valitsema kansa ja tulevat opettamaan meidät takaisin nöyriksiä ja palveleviksi.
Jopa Väyrystä kannattanut Ilja Janitskin on tapettu MV lehden toimesta ja Ano Turtiainen sai Moskovasta tiedon, että MV lehteä rahoittaa CIA! Eli ei jumalan valitsema Venäjän kansa! Totuudet ei pala tulessa!
https://www.youtube.com/watch?v=S2bZrrKtFvY - Anonyymi
Kehtaatkin kirjoittaa tuollaisen viestin. Viittaan siis sinuun joka kritisoit bideniä, Zelenskiä, niinistöä, Haavista ja marinia ja kun sanoit että ukraina oli tärkeämpi kuin oma maa ja kansa. Kehtaatkin esittää tuollaisia kommentteja vailla häpeää ja vielä taidat olla oikein ylpeä itsestäsi. Arvomaailmasi on raaka.
- Anonyymi
No no eipäs karata mihinkään.Ensin tehdään parannus palautetaan ne vastetut huonekalut radiot TV kännykät ja rahat korut kamerat soittimet farkut mitä on tullut varasteltua sitten ne kassit matkalaukut ja kattolamput ja muu.Ettei oteta mukaan taivaaseen mitään vai mitä se TAIVAAN ISÄ tuumaa jos rastaat mukanasi varastettua???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäläiset jotka ovat pelkurimaisesti mitään ilmoittamatta hyökänneet naapurimaahan Ukrainaan. Täyttä sotaa, sotaa, sotaa, siellä käyvät. Eivät venäläisiä niinsanoittuja "sotilaita" voi kutsua mikään historian mukaan oikeesti sotilaiksi. Roskaväkeä melkein kaikki. Helvetissä on varmaan ruuhkaa venäläisten vuoksi ja heidän "suuri pallopää johtakin on sinne tulossa venäläiseen tapaan jonoja ohittaen". Edelleen ihmettelen, että onko tavalliset venäläiset syntyjään tyhmiä vaiko opetetaanko heidän tyhmiksi. Oli miten oli, mutta yksi asia on varmaa... tavalliset venäläiset tulevat kärsimään, kun Putinin jatkaa luksus elämää.... teillä tavallisilla venäläisillä on mahdollisuus muuttaa asiat, mutta tiedän teiltä puuttuu länsimaiden rohkeus ja päättäväisyys, joten alistukaa orjuuteen......♡pidän silti peukkua teille jotka vielä olette ihmisiä, tiedän että teitä on...........
No venäjän juutalaiset diaspora päättyi jo vuonna 1948 joten kun nämä valuu Venäjältä Ukrainasta Romaniasta virosta Kiinasta palastiinaan saadaan tänne tilaa ja rauhaa myös tataarit kuuluu ryhmään arabia.
- Anonyymi
Anarkokapitalismi kirjoitti:
Saatanan Valtakunta tulee hävittää viimeistä kiveä myöten niin sillä saadaan ikuinen rauha.
Kuulkaas saatanaa saatte ihailla uuden testamentin Ilmestyskirjassa luku numero 20 siellä kohta numero 10 !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä myös uskon Tukholman profetiaan ja siihen, että venäläiset on jumalan valitsema kansa ja tulevat opettamaan meidät takaisin nöyriksiä ja palveleviksi.
Jopa Väyrystä kannattanut Ilja Janitskin on tapettu MV lehden toimesta ja Ano Turtiainen sai Moskovasta tiedon, että MV lehteä rahoittaa CIA! Eli ei jumalan valitsema Venäjän kansa! Totuudet ei pala tulessa!
https://www.youtube.com/watch?v=S2bZrrKtFvYKatsos kun tuo vihaaminen ei ole Kristuksesta vaan te elätte vanhaa jehovamoosesta ette edes muuta sinne mihin pitää vaikka diaspora päättyi 1948 silti täällä huutelette. Väärät profeetat ei muuta vaan huutelee ! Oikeat muuttaa. Varastettu tavara jää tänne mihin se kuuluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäläiset jotka ovat pelkurimaisesti mitään ilmoittamatta hyökänneet naapurimaahan Ukrainaan. Täyttä sotaa, sotaa, sotaa, siellä käyvät. Eivät venäläisiä niinsanoittuja "sotilaita" voi kutsua mikään historian mukaan oikeesti sotilaiksi. Roskaväkeä melkein kaikki. Helvetissä on varmaan ruuhkaa venäläisten vuoksi ja heidän "suuri pallopää johtakin on sinne tulossa venäläiseen tapaan jonoja ohittaen". Edelleen ihmettelen, että onko tavalliset venäläiset syntyjään tyhmiä vaiko opetetaanko heidän tyhmiksi. Oli miten oli, mutta yksi asia on varmaa... tavalliset venäläiset tulevat kärsimään, kun Putinin jatkaa luksus elämää.... teillä tavallisilla venäläisillä on mahdollisuus muuttaa asiat, mutta tiedän teiltä puuttuu länsimaiden rohkeus ja päättäväisyys, joten alistukaa orjuuteen......♡pidän silti peukkua teille jotka vielä olette ihmisiä, tiedän että teitä on...........
Jeesus on Jumalan antama synnitön poika syntyi betlehemissä 2000 vuotta sitten. Amen.
- Anonyymi
TAIVAAN ISÄÄ NIINKÖ AJATTELET SINGAHTAA SINNE SITTEN no ehkä onkin syyttäjä jonka kanssa seurustelet !?
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18029074M
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Pitäisi jotenkin tietää mikä on Putinin asema eli onko hänellä rajatonvalta?
Jos ei, niin ketkä on se vastavoima jotka täystuhon estäisivät?
Ihmiskunnan pitäisi nyt voittaa - rauha.
Sota on aina tappio.- Anonyymi
Länsi estää täystuhon lopettamalla oman Donbassin ja Venäjän vastaisen hyökkäyksensä ja juutalaisen illuminaatin nukkehallitsija Zelenskyin tukemisensa.
Täystuho Suomea kohtaan estetään sillä, jos kaikki vihapuhujat Suomessa vihdoinkin tukkisivat turpansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Länsi estää täystuhon lopettamalla oman Donbassin ja Venäjän vastaisen hyökkäyksensä ja juutalaisen illuminaatin nukkehallitsija Zelenskyin tukemisensa.
Täystuho Suomea kohtaan estetään sillä, jos kaikki vihapuhujat Suomessa vihdoinkin tukkisivat turpansa.Venäjä on jo vihollistarinansa rakentanut, joten esityksesi olisi ainoastaan voitto Putinille. Järkensä menettäneen imperialistin kanssa on ihan turha kuvitella saavansa järkevää ratkaisua aikaiseksi. Etenkin kun lähipiirinsä ja koko Kreml on ihan samanlaista propagandapaskaa lurittelevia terroristeja täynnä.
Toisekseen, Putin ja Kreml ovat syyllistyneet niin moneen sotarikokseen ja brutaaliin toimintaan, ettei heitä voi ihmisyyden nimissä päästää luikkimaan vastuustaan kuin koira veräjästä. Se olisi häpeällinen teko länsimailta Ukrainan vapaata kansaa kohtaan, jonka vapauden Putin yrittää viedä vastoin mitään hyväksyttävissä olevaa syytä heiltä pois. Venäjän intressi kun ei saa muodostua määrääväksi tekijäksi, koska sillä intressillä se oikeuttaisi vain jatkamaan imperialistisia tavoitteitaan. Yksi Euroopan maa toisensa jälkeen.
NATO:n pitääkin siis varautua siihen, että se on täydessä valmiudessa tuhoamaan Venäjän strategiset aseet konventionaalisen iskun keinoin, jos Putin osoittaa merkkiä iskeä NATO-maata kohtaan. Suomen osalta se tarkoittaisi siis Lapin ja itärajan aseistamista siten, että sekä Kuolan niemimaan ydinasekenttä, että Pohjoisen laivaston tukikohta Jäämeren rannalla tuhottaisiin välittömästi mittavilla ohjusiskuilla. Se siis vaatii olemaan askeleen edellä, ennenkuin Venäjä ehtii aloittaa oman tuhotyönsä. Nykyisillä resursseillahan Venäjä ei kykene konventionaalisin asein uhkaamaan ketään, koska taistelut Ukrainassa sitovat joukot sinne.
Samanaikaisestihan NATO iskisi Venäjälle laajalla rintamalla niin Keski-Euroopan kuin mahdollisesti Itä-Venäjän suunnastakin ellei Kiina näkisi siinä oman mahdollisuutensa koittaneen ja hyökkäisi valtaamaan itselleen takaisin Vanhan Kiinan pohjoiset alueet, jotka se aikoinaan menetti Venäjälle. Tätä tuskin länsimaat tulisivat estelemään, koska se olisi siinä tilanteessa win-win niin länsimaille kuin Kiinallekin. Venäjähän on muutoinkin ollut jo matkalle kohti Kiinan vasallivaltiota ja Kiina ei takuulla katselisi sitä hyvällä, jos Putin menisi painelemaan ydinasenappia presidentti Xi Jinpingin vaatimuksen vastaisesti. Ja kuten Mielipidepankki aloituksessaan totesi, niin Venäjän sisällä on näitä itsenäistymistahtoisia kansantasavaltoja, jotka takuulla käyttäisivät tarjoutuvan tilaisuutensa hyväksi tehdäkseen lopullisen pesäeron Kremliin. Tsetsenia on sitä kaksi kertaa jo aiemmin yrittänytkin vaan Venäjä on pystynyt nämä pyrkimykset estämään. Kolmas kerta toden sanoisi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Länsi estää täystuhon lopettamalla oman Donbassin ja Venäjän vastaisen hyökkäyksensä ja juutalaisen illuminaatin nukkehallitsija Zelenskyin tukemisensa.
Täystuho Suomea kohtaan estetään sillä, jos kaikki vihapuhujat Suomessa vihdoinkin tukkisivat turpansa.Turtiaisen mukaan Janus Putkosen vihapuheet loppuu kohta ja kovalla tavalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Länsi estää täystuhon lopettamalla oman Donbassin ja Venäjän vastaisen hyökkäyksensä ja juutalaisen illuminaatin nukkehallitsija Zelenskyin tukemisensa.
Täystuho Suomea kohtaan estetään sillä, jos kaikki vihapuhujat Suomessa vihdoinkin tukkisivat turpansa.Ikävää jos slaavit on lähtenyt tataarien judejen mohamettien budhien tielle Jeesuksen tie on oikea tie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä on jo vihollistarinansa rakentanut, joten esityksesi olisi ainoastaan voitto Putinille. Järkensä menettäneen imperialistin kanssa on ihan turha kuvitella saavansa järkevää ratkaisua aikaiseksi. Etenkin kun lähipiirinsä ja koko Kreml on ihan samanlaista propagandapaskaa lurittelevia terroristeja täynnä.
Toisekseen, Putin ja Kreml ovat syyllistyneet niin moneen sotarikokseen ja brutaaliin toimintaan, ettei heitä voi ihmisyyden nimissä päästää luikkimaan vastuustaan kuin koira veräjästä. Se olisi häpeällinen teko länsimailta Ukrainan vapaata kansaa kohtaan, jonka vapauden Putin yrittää viedä vastoin mitään hyväksyttävissä olevaa syytä heiltä pois. Venäjän intressi kun ei saa muodostua määrääväksi tekijäksi, koska sillä intressillä se oikeuttaisi vain jatkamaan imperialistisia tavoitteitaan. Yksi Euroopan maa toisensa jälkeen.
NATO:n pitääkin siis varautua siihen, että se on täydessä valmiudessa tuhoamaan Venäjän strategiset aseet konventionaalisen iskun keinoin, jos Putin osoittaa merkkiä iskeä NATO-maata kohtaan. Suomen osalta se tarkoittaisi siis Lapin ja itärajan aseistamista siten, että sekä Kuolan niemimaan ydinasekenttä, että Pohjoisen laivaston tukikohta Jäämeren rannalla tuhottaisiin välittömästi mittavilla ohjusiskuilla. Se siis vaatii olemaan askeleen edellä, ennenkuin Venäjä ehtii aloittaa oman tuhotyönsä. Nykyisillä resursseillahan Venäjä ei kykene konventionaalisin asein uhkaamaan ketään, koska taistelut Ukrainassa sitovat joukot sinne.
Samanaikaisestihan NATO iskisi Venäjälle laajalla rintamalla niin Keski-Euroopan kuin mahdollisesti Itä-Venäjän suunnastakin ellei Kiina näkisi siinä oman mahdollisuutensa koittaneen ja hyökkäisi valtaamaan itselleen takaisin Vanhan Kiinan pohjoiset alueet, jotka se aikoinaan menetti Venäjälle. Tätä tuskin länsimaat tulisivat estelemään, koska se olisi siinä tilanteessa win-win niin länsimaille kuin Kiinallekin. Venäjähän on muutoinkin ollut jo matkalle kohti Kiinan vasallivaltiota ja Kiina ei takuulla katselisi sitä hyvällä, jos Putin menisi painelemaan ydinasenappia presidentti Xi Jinpingin vaatimuksen vastaisesti. Ja kuten Mielipidepankki aloituksessaan totesi, niin Venäjän sisällä on näitä itsenäistymistahtoisia kansantasavaltoja, jotka takuulla käyttäisivät tarjoutuvan tilaisuutensa hyväksi tehdäkseen lopullisen pesäeron Kremliin. Tsetsenia on sitä kaksi kertaa jo aiemmin yrittänytkin vaan Venäjä on pystynyt nämä pyrkimykset estämään. Kolmas kerta toden sanoisi?Juutalainen kieltää Jeesuksen kuulkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalainen kieltää Jeesuksen kuulkaa.
Mitäs tässä on Jeesuksella tai juutalaisilla tekemistä? Ei liity mitenkään asiaan. Uskovaisten höperehtimistä.
- Anonyymi
Mistähän kertoo, että Putinia ei tiettävästi ole enää yli vuoteen nähty kirkossa, eikä patriarkki Kirill ole enää julkisesti tukenut Venäjän armeijaa? Ehkä se teatteri ensimmäisten sotakuukausien aikana ei tuonut toivottua innostusta kansalaisten keskuudessa tai sillä oli jopa negatiivinen vaikutus Venäjän ortodoksiseen kirkkoon. Vapaaehtoisten rekrytointi armeijaan oli vaikeaa tuollaisella yhteenkuuluvuuden teatterilla. Yhtä vaikeaa voi olla yhteishengen nostattaminen viholliskuvilla koko lännestä.
- Anonyymi
Putin kenties ottanut samanlaisen asenteen Venäjän ortodoksikirkkoa kohtaan kuin Stalin?
- Anonyymi
Nyt kun natsismi kukoistaa tass euroopassa, on hyvä kysyä oliko järkeä antaa saksan yhdistyä tai ylipäätään säilyä. EU:n, WEF:n ja jopa YK:n johdossa on entisten natsien jälkeläisiä jotka edelleen avoimesti tunnustavat aatetta. Ihmekös tuo, että uutta maailmansotaa pukkaa.
- Anonyymi
Natsisti muistaa Hitleriä päivittäin juutalaisena mutta miten sitten stalinistit muistaa Stalinia päivittäin varasliigan johtajaa myös venäjän armeijassa oli juutalaisia kuin myös Hitlerin armeijassa oli ja oli myös budhia sekä muslimeja.
- Anonyymi
Olkoonkin, että venäjä hyökkäsi pelkurimaisesti Ukrainaan julistamatta sotaa, nyt venäjä on julistanut sodan NATO:a vastaan.
Miksi NATO ei tee mitään??- Anonyymi
Natolla ei ole omia ohjuksia ne on jäsenvaltioilla.
Mutta kyllä Nato "koiranunta nukkuu". - Anonyymi
Ukrainan ja Venäjän välinen sota alkoi jo 2014 vuonna ja tämä isompi hyökkäys olikin tyyliin Stalin suurhyökkäys. Antakaa heidän tapella. Arabit on aina tapellut ryöstellyt. Tataarit romanit judet asuu siellä alueella.
- Anonyymi
NATO ja venäjä on ollut tekemisissä jo 1949 asti mutta ne Stalinin sodan ajan jäljet tässä nyt on purkautumassa eli puretaan sen ajan miehityksiä.
- Anonyymi
Venäjä käy jo sotaa Suomeakin vastaan. Ei vielä perinteisin asein, vaan vaikuttamalla maamme sisäiseen keskusteluun ja yhtenäisyyteen. Ujuttamalla sopivaa sanomaa Suomen sisäiseen keskusteluun, vaikuttamalla siihen mistä puhutaan.
Keväällä ja kesällä nähty rasismikeskustelu ja muu uuden hallituksen ja sen ministereiden demonisointi on osin Kremlistä lähtöisin.
Meiltä löytyy riittävä määrä hyödyllisiä idiootteja, jotka niin politiikan piirissä kuin eritoten mediassa, ovat lähteneet täysillä mukaan nimittelemään hallitusta rasisti- ja natsihallitukseksi. Kuin Kremlin oppikirjasta on myös opiskelijoiden mielenilmaukset hallistusta vastaan. Uskomattominta on, että jopa ay-liikkeessä on lähdetty vahvistamaan Venäjän vaikuttamispyrkimyksiä. Ay-liikkeen älyllinen taso ei toki ole koskaan huikea ollut, joten se onkin yksi helpoimmista uhreista kun Kreml vaikutuskanaviaan hakee.
Iltalehdessä on evl evp Pihlajamaan haastattelu, jossa hän toteaa, että meiltä löytyy mielipidevaikuttajia, jotka ovat vaikuttavampia kuin vaikkapa Johan Bäckman tai Janus Putkonen. Ja Kreml on onnistunut ujuttamaa omaa sanomaa näiden viestintään. Vaikka Pihlajamaa ei nimeä ketään tähän porukkaan, niin ei tarvitse kummoista päättelyä harrastaa kun ymmärtää esim HS:n Saarikoskien kuuluvan joukkoon.
Pihlajamaa arvelee tulevista presidentin vaaleista, että Venäjä voisi yrittää vahvistaa suotuisina pitämiensä ehdokkaiden asemaa propagandan avulla, ja vaikuttaa siihen, mistä asioista vaalien alla keskustellaan. Keinoina voi olla turvapaikanhakijoiden ryntäykset Baltian maiden ja Suomen rajoilla. Se onkin yksi vaikuttamiskeino, siis sodankäyntikeino, jonka saatamme nähdä piankin. Onhan sitä jo Puolan rajoilla nähty.Suomen sisäpolitiikkaan liittyvillä asioilla ei ole mitään tekemistä Venäjän kanssa. Rasismin ja äärioikeistolaisuuden uhan torjuminen päinvastoin heikentää Venäjän pyrkimyksiä. Venäjähän on tukenut näitä tunnetusti Venäjä-myönteisiä voimia Euroopassa. Persutkin kuuluivat aiemmin samaan EU-ryhmään, joka tunnettiin Venäjä-myönteisestä politiikasta.
Venäjälle suotuisia presidenttiehdokkaita ei ehkä mukana ole lainkaan, ellei Väyrynen pysty keräämään riittävästi kannattajakortteja. Väyrynen olisi Kremlin näkökulmasta ylivoimaisesti suosituin ehdokas.- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Suomen sisäpolitiikkaan liittyvillä asioilla ei ole mitään tekemistä Venäjän kanssa. Rasismin ja äärioikeistolaisuuden uhan torjuminen päinvastoin heikentää Venäjän pyrkimyksiä. Venäjähän on tukenut näitä tunnetusti Venäjä-myönteisiä voimia Euroopassa. Persutkin kuuluivat aiemmin samaan EU-ryhmään, joka tunnettiin Venäjä-myönteisestä politiikasta.
Venäjälle suotuisia presidenttiehdokkaita ei ehkä mukana ole lainkaan, ellei Väyrynen pysty keräämään riittävästi kannattajakortteja. Väyrynen olisi Kremlin näkökulmasta ylivoimaisesti suosituin ehdokas.Sodan välttämiseksi kannattaa äänestää Väyrystä.
- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Suomen sisäpolitiikkaan liittyvillä asioilla ei ole mitään tekemistä Venäjän kanssa. Rasismin ja äärioikeistolaisuuden uhan torjuminen päinvastoin heikentää Venäjän pyrkimyksiä. Venäjähän on tukenut näitä tunnetusti Venäjä-myönteisiä voimia Euroopassa. Persutkin kuuluivat aiemmin samaan EU-ryhmään, joka tunnettiin Venäjä-myönteisestä politiikasta.
Venäjälle suotuisia presidenttiehdokkaita ei ehkä mukana ole lainkaan, ellei Väyrynen pysty keräämään riittävästi kannattajakortteja. Väyrynen olisi Kremlin näkökulmasta ylivoimaisesti suosituin ehdokas.Et ymmärtänyt asiaa. Olet siis tyypillinen uhri venäjän vaikuttamiselle. Ja juuri teitä käytetään tässä hyväksi edistämään jakolinjoja maan sisällä.
Venäjä ujuttaa vaikutustaan niille tahoille, jotka saavat aikaan hajaannusta kussakin maassa. Unkarissa se on äärioikeisto, samoin Puolassa, Suomessa tällä hetkellä vihervasemmisto, aiemmin se oli meilläkin Turtiaisen tyyppiset äärioikeistoon luettavat henkilöt.
Ei Venäjä hae sympatioita itselleen kuten sinä luulet, se pyrkii luomaan hajaannusta Eurooppaan. Siinä ei silloin poliittinen suuntaus merkitse, vaan se, kuka saa eniten jaettua kansalaisia eri leireihin.
Meillä etenkin ay-liike on osoittanut olevansa edelleen hyödyllisen idiootin roolissa Kremlin tavoitteita vahvistaessaan. Poliitikan kentällä Kepu on ollut ihaltavan rauhallinen tässä hallitukseen kohdistuneessa natsijahdissa, eikä SDP:kään ole lähtenyt puolueena pahemmin häiriköimään, siellä on nyt selkeästi tunteen sijaan järkeä johdossa. Pahin pulina on Vihreissä ja Vasemmistoliitossa, joissa perinteisestikin on ollut vähiten pragmaattisuutta ja ymmärrystä asioiden monitahoisuuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ymmärtänyt asiaa. Olet siis tyypillinen uhri venäjän vaikuttamiselle. Ja juuri teitä käytetään tässä hyväksi edistämään jakolinjoja maan sisällä.
Venäjä ujuttaa vaikutustaan niille tahoille, jotka saavat aikaan hajaannusta kussakin maassa. Unkarissa se on äärioikeisto, samoin Puolassa, Suomessa tällä hetkellä vihervasemmisto, aiemmin se oli meilläkin Turtiaisen tyyppiset äärioikeistoon luettavat henkilöt.
Ei Venäjä hae sympatioita itselleen kuten sinä luulet, se pyrkii luomaan hajaannusta Eurooppaan. Siinä ei silloin poliittinen suuntaus merkitse, vaan se, kuka saa eniten jaettua kansalaisia eri leireihin.
Meillä etenkin ay-liike on osoittanut olevansa edelleen hyödyllisen idiootin roolissa Kremlin tavoitteita vahvistaessaan. Poliitikan kentällä Kepu on ollut ihaltavan rauhallinen tässä hallitukseen kohdistuneessa natsijahdissa, eikä SDP:kään ole lähtenyt puolueena pahemmin häiriköimään, siellä on nyt selkeästi tunteen sijaan järkeä johdossa. Pahin pulina on Vihreissä ja Vasemmistoliitossa, joissa perinteisestikin on ollut vähiten pragmaattisuutta ja ymmärrystä asioiden monitahoisuuteen.Näin sivusta keskusteluunne sanoisin, ettei ay-liike ole pahimmasta päästä tässä trollauksessa Venäjän pussiin. Olet siinä aivan väärässä. Nytkin näihin ulosmarsseihin osallistuu vain kourallinen porukkaa, pääosa haluaa tehdä töitänsä ja jättää poliittiset mielenilmaukset väliin. Työväki ymmärtää, että jos töitä halutaan tehdä tulevaisuudessakin, muutoksia pitää tehdä.
Media näitä nyt rummuttaa. Punavihreillä toimittajilla on halu kirjoittaa raflaavasti oikeistoa vastaan, ja näistä ulosmarsseista kirjoitetaan niiden laajuuteen ja osallistujamäärään nähden aivan kuin kyseessä olisi lähes yleislakko.
Toimittajat ovatkin se joukko, joihin Venäjän vaikuttaminen kohdistuu. Someen luodaan Pietarin trollitehtalla feikkitilejä, joissa on "paljastuksia" vaikkapa jonkun ministerin kirjoituksista tai tekosista. Näihin media tarttuu lähdekritiikin unohtaen, ja saa monet uskomaan asiaan.
Pesukarhujen liittyminen natseihin oli juuri tälläinen feikkitililtä poimittu "uutinen", jonka jopa sopivasti vihervasemmistoa diggaavat yliopiston tutkijat vahvistivat tuosta vaan. - Anonyymi
Tarkoitatko venäjän juutalaisia keitä on novosti TV YLE 1 ja 2 sekä Hitler jutut aamulla päivällä illalla ja TV sarjat leffat missä lavastetaan kristittyjä syylliseksi kaikkeen. Juu kiitos juutalaiset elää diasporassa kansojen keskellä mikä päättyi jo 1948 ja enää ei tarvi itkeä voi kun näkis Juudean vuoren nyt näkee voi muuttaa.Kyllä he elää erilaista aikakautta johtuen ettei heillä ole Jeesusta Jumalan poikana kuninkaana Messiaan kuten meillä on.Venäjän aikakausi päättyy tähän diasporan päättymiseen kun he muuttaa luvattuun maahan asumaan mm.helluntaiswurakunban juutalaiset on muuttanut monikin jo.
- Anonyymi
Saksan Puolan juutalaiset muuttavat arabiaan eufrat ja Jordan
- Anonyymi
LOIMAALLE tuli juuri venäjän juutalaisia mutta heidät kuuluu ohjata luvattuun maahan Juudean vuorille kibbutsille saa heti sängyn ruuan.
- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Suomen sisäpolitiikkaan liittyvillä asioilla ei ole mitään tekemistä Venäjän kanssa. Rasismin ja äärioikeistolaisuuden uhan torjuminen päinvastoin heikentää Venäjän pyrkimyksiä. Venäjähän on tukenut näitä tunnetusti Venäjä-myönteisiä voimia Euroopassa. Persutkin kuuluivat aiemmin samaan EU-ryhmään, joka tunnettiin Venäjä-myönteisestä politiikasta.
Venäjälle suotuisia presidenttiehdokkaita ei ehkä mukana ole lainkaan, ellei Väyrynen pysty keräämään riittävästi kannattajakortteja. Väyrynen olisi Kremlin näkökulmasta ylivoimaisesti suosituin ehdokas.Juutalaiset käyttäytyy kivet kourassa muita kivittää Mooses uskonnon mukaan ajalta ennen Jeesuksen syntymää ! Heidän diaspora päättyi jo 1948 heidän kuuluu muuttaa sinne !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sodan välttämiseksi kannattaa äänestää Väyrystä.
Keskusta puolue omistaa Aso vuokra asuntoja valtion tukirahoilla rakentaneet nekin jää tänne kun nämä muuttaa holylandille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin sivusta keskusteluunne sanoisin, ettei ay-liike ole pahimmasta päästä tässä trollauksessa Venäjän pussiin. Olet siinä aivan väärässä. Nytkin näihin ulosmarsseihin osallistuu vain kourallinen porukkaa, pääosa haluaa tehdä töitänsä ja jättää poliittiset mielenilmaukset väliin. Työväki ymmärtää, että jos töitä halutaan tehdä tulevaisuudessakin, muutoksia pitää tehdä.
Media näitä nyt rummuttaa. Punavihreillä toimittajilla on halu kirjoittaa raflaavasti oikeistoa vastaan, ja näistä ulosmarsseista kirjoitetaan niiden laajuuteen ja osallistujamäärään nähden aivan kuin kyseessä olisi lähes yleislakko.
Toimittajat ovatkin se joukko, joihin Venäjän vaikuttaminen kohdistuu. Someen luodaan Pietarin trollitehtalla feikkitilejä, joissa on "paljastuksia" vaikkapa jonkun ministerin kirjoituksista tai tekosista. Näihin media tarttuu lähdekritiikin unohtaen, ja saa monet uskomaan asiaan.
Pesukarhujen liittyminen natseihin oli juuri tälläinen feikkitililtä poimittu "uutinen", jonka jopa sopivasti vihervasemmistoa diggaavat yliopiston tutkijat vahvistivat tuosta vaan.Olette ihan hakoteillä väitteissänne vasemmiston ja ay-liikkeen toimisesta Venäjä-vaikuttajina. Putinin todellinen hyödyllisten idioottien porukka edustaa kattavasti koko Euroopan oikeistopopulisti- sekä äärioikeistokenttää. Näille on todistetusti ohjautunut venäläistä rahoitusta vuosien saatossa. Tällainen median syyttely ja nykyisen hallituksen arvostelun liittäminen Venäjän vaikuttamispyrkimyksen piiriin on todella pölhöpopulistinen kytkentä, jonka perusteet eivät kestä milläänlailla faktantarkastusta.
On sinällään jo täysin absurdia väittää, että demokratia-arvoja puolustava ay-liike olisi millään tavoin edistämässä Venäjän imperialismia ihailevan, kansallismielisen diktaattorin vaikutusvaltaa. Eihän itänaapurissa ole kuuna päivänä katsottu hyvällä ay-liikettä. Sama koskee maltillisen vasemmiston demokraatteja. Esim. ex-pääministeri Marin on ollut yksi kaikkein suoraselkäisimmin Venäjän toimia kritisoinut poliitikko.
Sen sijaan jos katsomme esim. Unkarin puolidiktaattori Orbania, joka on erittäin suuressa suosiossa täällä Suomessa etenkin perussuomalaisten piirissä. Hänhän se on todellinen kanto kaskessa EU:n sisällä Venäjä-pakotteiden kampittamispyrkimyksissään. Muistetaanpa tässä samalla, mitkä ryhmät ovat EU-mielisiä ja mitkä EU-vastaisia. Perussuomalaisilla on yhä edelleen se strateginen EU-erotavoitteensa mielessään, mikä olisi Putinille erittäinkin tervetullut veto, jos perussuomalaiset onnsituisivat pääsemään tähän tavoitteeseensa.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/unkarin-orban-aikoo-yha-viivyttaa-venalaisen-oljyn-tuontikieltoa-eussa/
Eli kyllä Putinilla on aatepoliittisessa mielessä hyvin paljon läheisempi suhde nykyisen hallituksemme sisään kuin poliittiseen oppositioon. Jos vasemmistosta voisi epäillä jonkin ryhmän olevan jollakin tapaa venäjämielisiä, niin nämä löytynevät eduskunnan ulkopuolelta SKP:sta. Nykyinen Vasemmistoliitto on jo niin länsimaistunut ajatuksiltaan, ettei se muutamaa "sisäistä väyrysläistään" lukuunottamatta hyväksy mitenkään Putinin politiikkaa. Eli oliko väitteesi mustamaalaamisesta pikemminkin itseltäsi tällainen Goebbelsin taktinen liike, jossa kerrotaan mahdollisimman suuri valhe silläkin uhalla, että lausunto itsessään näyttäisi jo täysin hölmöltä? Ja tätä kun toistetaan riittävän usein, niin hölmöimmät alkavat pitämään sitä totuutena.
- Anonyymi
Heti irti miinasopimuksesta ja koneet käyntiin uusien valmistamiseksi.
Kenellä on poliittinen vastuu Ottawan sopimukseen liittymisestä?
Matti Vanhasen (Kesk) ensimmäinen hallitus päätti vuonna 2004, että Suomi valmistelee liittymistä sopimukseen. Hallituspuolueina olivat tuolloin Keskusta, Sosialidemokraatit ja Ruotsalainen kansanpuolue. Ulkoministerinä oli Erkki Tuomioja (SDP) ja puolustusministerinä Seppo Kääriäinen (Kesk). Vanhasen II hallitus päätti jatkaa samalla tiellä vuonna 2009. Hallituksessa oli tuolloin Keskusta, Kokoomus, Vihreät ja RKP. Ulkoministerinä toimi lyhyen aikaa Ilkka Kanerva (Kok), sen jälkeenAlexander Stubb (Kok). Puolustusministerinä oli Jyri Häkämies (Kok).
Molempien hallitusten aikaan Suomen ulkopolitiikkaa johti tasavallan presidentti Tarja Halonen. Miinakieltosopimukseen liittyminen on nähtävä erityisesti presidentti Haloselle tärkeänä projektina ja liittymisen valmistelut aloitettiin Halosen pitkäaikaisen toverin Erkki Tuomiojan toimiessa ulkoministerinä.
Suomen eduskunta päätti äänestyksessään 25.11.2011 liittyä sopimukseen vuonna 2012. Hallituksena toimi tuolloin jo nykyinen Jyrki Kataisen (Kok) kuuden puolueen sateenkaarihallitus (Kok, SDP, RKP, Vihr, KD ja Vas). Eduskunnassa esitystä vastustivat kaikki perussuomalaiset ja 11 keskustalaista kansanedustajaa. Keskustalaiset esitystä vastustaneet olivat lähinnä 'takarivin tuntemattomia edustajia'. Huomattavaa on, että Keskustapuolueen puoluejohto ja eduskuntaryhmän johto sekä ex-puolustusministeri Kääriäinen kannattivat sopimusta. Keskustan paikalla olleista miehistä puolet kannatti ja puolet vastusti mutta naisista kahdeksan kymmenestä kannatti. Kokoomuslaisia oli poissa tavanomaista enemmän eli 12 henkilöä, lähinnä miehiä, esim. entinen puolustusministeri Jyri Häkämies (Kok). Myös Kataisen hallituksen ensimmäinen puolustusministeri Stefan Wallin (RKP) oli poissa äänestyksestä.
Sopimus astui voimaan 1.7.2012 ja sen perusteella Suomi sitoutui tuhoamaan varastoissa olleet n. miljoona jalkaväkimiinaa vuoden 2015 loppuun mennessä. Tällä hetkellä noin puolet on tuhottu. Puolustusvoimille ohjattiin 200 miljoonaa euroa 'korvaaviin' järjestelmiin kuten tiedustelulennokkeihin, pimeänäkölaitteisiin, aluevalvontalaitteisiin jne. Mutta jalkaväkimiinoja ja niiden aiheuttamaa pelotevaikutusta, ns. miinakauhua, ne eivät voi koskaan korvata. Huomattakoon, että esim. Venäjä ja USA eivät ole mukana sopimuksessa. On myös syytä muistaa, että nykyinen Jyrki Kataisen hallitus ensi töikseen leikkasi samaisen 200 miljoonaa euroa pois puolustusbudjetista.
Ottawan sopimus lobattiin läpi kampanjalla, jossa esitettiin mm. sydäntä särkeviä kuvia afrikkalaislasten miinavammoista ja vetoamalla Suomen kansainväliseen maineeseen. Kuitenkaan Suomi ei ole koskaan myynyt tai toimittanut miinojaan ulkomaille vaan päinvastoin on vuodesta 1999 lähtien osallistunut miinanraivaukseen eri puolilla maapalloa n. 5 miljoonalla eurolla vuosittain.
Suomalainen jalkaväkimiina on tarkoitettu ainoastaan tänne väkivalloin tunkeutuvaa vihollista vastaan. Jalkaväkimiinoilla on myös suojattu panssarimiinoja, ettei niitä voisi raivata liian helposti pois. Yhtäkään miinaa ei ole ollut maassa eikä niitä kriisin uhatessakaan 'kylvettäisi' maahan vaan sijoitettaisiin tarkasti valittuihin maastonkohtiin liittyen puolustusryhmitykseen ja muuhun tulenkäyttöön. Miinoitteista tehdään myös tarkat kartat jotta ne voidaan raivata pois.
Päätös liittyä sopimukseen oli maanpuolustuksen kannalta surkea. Sopimuksesta voi kuitenkin irtaantua yksipuolisesti ilmoitusmenettelyllä. Kuuden kuukauden kuluttua ilmoituksesta päätös astuu voimaan. Kesken kriisin tai sodan ei ilmoitusta voi tehdä. Perussuomalaiset onkin esittänyt päätöksen kumoamista.
Nyt kansainvälisen tilanteen kiristyttyä miinapäätöstä on varsinkin kokoomuksen piiristä julkisuudessa jälleen arvosteltu. Myös puolustusministeri Carl Haglund (RKP) otti asian esille. Onko tämä vain halpahintaista poliittisten irtopisteiden keräilyä, vai onko se merkki siitä, että järjetön päätös voitaisiin ottaa uuteen harkintaan? Äänestäjien on kuitenkin syytä pitää mielessä, mitkä puolueet ja ketkä kansanedustajat ovat alunperin tästä luopumispäätöksestä vastuussa.
Miina on köyhän ja ison harvaanasutun maan kustannustehokas puolustusväline. Ottawan sopimukseen liittymisestä vastuussa olevat poliitikot heikensivät maamme puolustusta.- Anonyymi
Haloska kävi allekirjoittamassa niitä helvetti sopimuksia rahaa heittivät Venäjälle unionistakin vaikka juuri ne on lypsänyt varastanut puolet Suomesta.
- Anonyymi
No voi ihme kun et seuraa uutisia joissa totuus on läsnä.
Nimittäin jalkaväkimiinat on jo korvattu paljon paremmilla hyppymiinoilla, jotka syöksyvät ylös vauhdilla ja räjäytetään ilmassa.
Silloin hyökkääjä ei ole suojassa edes kiventakana kun tuhoakylvetään ylhäältä joka suuntaan, eli kyseessä on todella tehokas miinoitus.
Lisäksi ne pystyy laukaiseen etänä ja vihollinen on täysin yllätetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi ihme kun et seuraa uutisia joissa totuus on läsnä.
Nimittäin jalkaväkimiinat on jo korvattu paljon paremmilla hyppymiinoilla, jotka syöksyvät ylös vauhdilla ja räjäytetään ilmassa.
Silloin hyökkääjä ei ole suojassa edes kiventakana kun tuhoakylvetään ylhäältä joka suuntaan, eli kyseessä on todella tehokas miinoitus.
Lisäksi ne pystyy laukaiseen etänä ja vihollinen on täysin yllätetty.Hyppymiinan etuna on myös se, että se kykenee tuhoamaan lähietäisyydellä myös kevyesti panssaroituja ajoneuvoja, joten tehovaikutus perinteiseen jalkaväkimiinaan verrattuna on ylivoimainen.
- Anonyymi
Heh :) Mitä ihmeen hyötyä olisi miinoittaa harvaan asuttuja alueita?
Suomen puolustustaho murretaan pommittamalla Helsinkiä, ensimmäisiä kohteita on Pasilan "iso paja".- Anonyymi
jatkan vielä... siis ei tänne ensimmäisenä jalkaväki hyökkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä... siis ei tänne ensimmäisenä jalkaväki hyökkää.
No ei todellakaan. Venäjän jalkaväki (tai mitä siitä enää on jäljellä) Ei olisi mitään mahdollisuuksia Suomen ja Naton puolustusta vastaan.
- Anonyymi
Pasilassa ei ole mitään isoa pahaa ja YLE taas on venäjän juutalaisten Hitler idolin miehityksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä... siis ei tänne ensimmäisenä jalkaväki hyökkää.
No ei tietysti Suomen tataarit judet on just niitä venäjän miehittäjiä täällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei todellakaan. Venäjän jalkaväki (tai mitä siitä enää on jäljellä) Ei olisi mitään mahdollisuuksia Suomen ja Naton puolustusta vastaan.
Ehkä kannattaa niitä Airiston helmiä vielä tutkia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pasilassa ei ole mitään isoa pahaa ja YLE taas on venäjän juutalaisten Hitler idolin miehityksessä.
Pölhöoikeistolaista kakkaa. YLE:kö Putinin äänitorvi?
Pölhöoikeistossa eivät salaliittoteoriat ihan heti lopu kesken? Ja uhkaa loppua, niin keksitään itse lisää?
- Anonyymi
Perkele että on sekaisin osa maapallon ihmisistä kun fanittavat jotakin kommunismia tai äärioikeistoa tai vääräoppista islam uskontoa. Perkele että on sekaisin ihmiset maapallolla! Perkele sanon vielä uudelleen.
- Anonyymi
Sais nää kaikki etsiä uus elinkelpoinen planeetta jonne muuttaa asumaan ja jättää meidät mukavat ihmiset tänne. Eikös olekkin hyvä ehdotus? Se yksi joka tässä ketjussa kritisoi Zelenskyä, Niinistöä ja valitti että oli väärin tukea Ukrainaa niin sanon sen että hänen arvomaailma on raaka. Mikä siis meitä ihmisiä oikein vaivaa? Se on se, kun pahuus alkaa viedä ihmistä niin mielipiteet muuttuu pahoiksi. Kyllä suomestakin löytyy näitä kovia ajattelijoita, mutta taitaa olla vähemmistö kuitenkin vai onko enää edes vähemmistöä tuollaiset ihmiset eli onko nykyihmiset tosiaankin näin pahasti poliittisesti pihalla älyllisesti? Toivon että se on vain vähemmistö joka tuota mieltä mitä toi yksi sanoo tossa ylempänä.
- Anonyymi
Joo perkele olet oikeassa
- Anonyymi
Tosi. Ihmisen kyky ajatella ja luoda päähänsä kuvaa maailmasta mahdollistaa kaikenmaailman vääristyneet maailmankuvat. Kun informaation siirto muodostuu pääasiassa sanalliseen informaatioon, niin kaikenmaailman uskontoja ja hulluja ideologioita syntyy ja siirretään ihmismielestä toiseen. Laumavietti ja nokkimisjärjestelmät takaavat joukkohysteriat vääristyneille maailmankuville ja muitten syrjimisille.
- Anonyymi
Eihän islam sinällään ole mikään uhka kuin ainoastaan jihadistinen ääri-islamismi. Aivan kuten ovat jyrkät äärikristilliset fundamentalistit. Vääräoppisuus-ajattelu edustaa molempia ääripäitä. Kokeeko joku muka esim. maltillisen muslimin, koomikon ja nykyisen kauppiaan Ali Jahangirin vääräoppisena uhkatekijänä?
Islamia kritisoivat tahtovat usein unohtaa historiankirjoitukset kristinuskon harjoittamista väkivaltaisuuksista esim. uskonpuhdistuksen aikaan. Tämä todistaakin vain sitä, että riippumatta itse uskonnosta, niin uskonnon pääsy poliittiseen valtaan on se yhteiskuntaa vaarantava tekijä. Näin jyrkkä uskonnon tuomitseminen, jossa halutaan jyrätä kokonaan yksi uskonto kokonaan yli, on vain omiaan synnyttämään eripuraa eri uskontoja edustavien ihmisryhmien välille. Siitähän ne aiemmatkin uskonsodat ovat syttyneet.
- Anonyymi
Sotahullut huru-ukot lietsovat täällä mielitollon johdolla Venäjä vihaa.
Ketä se hyödyttää??
Ei ainakaan suomalaisia.- Anonyymi
Venäjä-vihaa? Eikö Venäjä ole itse kannuksensa hankkinut? Miksi meidän pitäisi hyväksyä sellainen? Mehän voisimme aivan hyvin olla Ukrainan tilalla, jos tuo mielipuoli imperialisti itänaapurissa olisikin päättänyt hyökätä ensin tänne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä-vihaa? Eikö Venäjä ole itse kannuksensa hankkinut? Miksi meidän pitäisi hyväksyä sellainen? Mehän voisimme aivan hyvin olla Ukrainan tilalla, jos tuo mielipuoli imperialisti itänaapurissa olisikin päättänyt hyökätä ensin tänne.
Juuri noin. Kysymys on erittäin jyrkästä suhtautumisesta Venäjän toimintaan, ei aiheettomasta vihasta. Oman maamme asema teoreettisena esimerkkinä on valaiseva pointti, mutta meillä on oikeus tuomita jyrkästi vastaava toiminta missä päin maailmaa hyvänsä. Itse asiassa Suomi tuomitsi sellaisen aikoinaan hyvinkin usein.
- Anonyymi
Putinistien maailmansotahourailut ovat naurettavia. Jos ei pärjää Ukrainassa, miten se pärjäisi isossa sodassa. Takapajula Venäjä olisi äkkiä voitettu, jos täysrähinä alkaisi.
- Anonyymi
No niinhän ne puhuvat uudesta maailman järjestyksestä, joutaa venäjä tuhota.
- Anonyymi
YDINSODAN UHKA...........
KYLLÄHÄN TÄSTÄ ON OLLUTKIN JO PUHETTA PITEMMÄN AIKAA, ETTÄ SELLAINEN MAHDOLLISUUS OLISI OLEMASSA JA MAAILMAN LOPPU, SIITÄKIN ON PUHUNEET, VIIMEKSI JEHOVAN TODISTAJAT.
RAAMATUSSAHAN ON KERROTTU- JA VAROITETTUKIN IDÄSTÄ NOUSEVASTA VAARASTA.
KAIPA SE LUOMAKUNNAN HERRA ON SITTEN VALINNUT PUTININ LÄHETTILÄÄT LAVROVIN, MEDVEDEVIN KERTOMAAN. PUTINHAN SE SITTEN PÄÄTTÄÄ TUHOTAANKO TÄMÄ MAAPALLO JA MILLOIN.
LUOMAKUNNAN HERRA SANOO, VALVOKAA, SILLÄ ETTE VOI TIETÄÄ, KOSKA HERRANNE TULEE................ANNETAAN VAIN JOOSUAN MERKKI - Anonyymi
Keskusta pyrkii liennytykseen
ja valitsi Pohjois-Korean ystävyystiedottajan ja kommunistipuolueen
varapuheenjohtajan ja Johan Bäckmanin vaalityöntekijän
puoluesihteeriksi
lisäämään maitotuotteiden vientiä pKoreaan ja Pietariin yhteistyön Kremlin ja Pjongjangin välillä lisääntyessä
Saarikko iski tehokkaasti suoraan hevosen suuhun
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18024950/keskustan---uudella-puoluesihteerilla#comment-123297554
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032165
- 1341188
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540