Omistan entisen avopuolison kanssa talon. Eli yhteisomistus puoleksi. Minulla on lainaa talosta ja miehellä ei. Olemme molemmat allekirjoittaneet erityispanttaus sitoumuksen minun lainalle. Eli talo on pantattuna lainaan.
Nyt kun talo myydään niin meneekö summa vaan puoleksi molempien osalta vai jos talon myynti summa ei kata minun laina osuutta niin kuittaako pankki automaattisesti ensin minun lainan nollille ja ex puolisolle jää se mitä jää?
Asuntolaina
9
423
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se sun velkalaivasi minkään katoa ellei pirtistä saatu puolikas rahamäärä kata velkaosuuttasi. Vaikuttaisi sille, että saat jatkaa lainasi kanssa pankin kera. Ei talon myynti merkitse sitä, että miehen pitää omasta osuudestaan sponsoroida teikäläinen velattomaksi.
- Anonyymi
Eli jos laittaisin asiat ,"vituksi" niin sitten kattaisi
- Anonyymi
eiks toi tarkoita sitä, että saatu kauppasumma jaetaan kahteen ja toinen saa osansa 100 pros ja toinen niin, että velka otetaan pois! Ei kait se sen kummempaa ole!
- Anonyymi
Pankin kannalta ei ole sama.
Jos koko talo on panttina ja panttia ollaan myymässä niin loppulainalle pankki haluaa uudet vakuudet tai laina pitää maksaa pois.
En tiedä moniko haluaa ostaa talon jossa jää myyjän velkojen pantiksi panttikirjat.
Itse olen ostanut ja myynyt omakotitaloja ja aika tarkkoja ovat pankissa että laina lunastetaan pois ennenkuin antavat uudelle omistajalle panttikirjat.
Käytännössä tällaiset kaupat toteutetaan pankissa jolloin heillä pysyy langat koko ajan käsissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pankin kannalta ei ole sama.
Jos koko talo on panttina ja panttia ollaan myymässä niin loppulainalle pankki haluaa uudet vakuudet tai laina pitää maksaa pois.
En tiedä moniko haluaa ostaa talon jossa jää myyjän velkojen pantiksi panttikirjat.
Itse olen ostanut ja myynyt omakotitaloja ja aika tarkkoja ovat pankissa että laina lunastetaan pois ennenkuin antavat uudelle omistajalle panttikirjat.
Käytännössä tällaiset kaupat toteutetaan pankissa jolloin heillä pysyy langat koko ajan käsissä.siis tottakai se laina pitää maksaa. Taloon haetaan uudet lainhuudot ja kiinnitykset aina kun omistuksessa tulee muutoksia.
Mielestäni vastaus jonka aiemmin kirjoitin on oikein. Jos talo on kimpassa ja molemilla on omat lainat, niin se jolla oma osuus on maksettu saa osuutensa kauppahinnasta ja toinen oman osan josta se laina otetaan pois!
Se on aivan yks hailee mitä sitten tapahtuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis tottakai se laina pitää maksaa. Taloon haetaan uudet lainhuudot ja kiinnitykset aina kun omistuksessa tulee muutoksia.
Mielestäni vastaus jonka aiemmin kirjoitin on oikein. Jos talo on kimpassa ja molemilla on omat lainat, niin se jolla oma osuus on maksettu saa osuutensa kauppahinnasta ja toinen oman osan josta se laina otetaan pois!
Se on aivan yks hailee mitä sitten tapahtuu.Aloittajahan nimen omaan kirjoitti että summa ei kata lainasummaa.
En tajua mitä et siinä tajua.
Siis velkaisen saama puolikas ei riitä hänen lainanmaksuun joten panttia ei voi vapauttaa kun lainaa ei makseta.
Joten rahaa täytyy löytyä jostakin lisää joko puolison osuudesta tai jostain muualta.
- Anonyymi
En osaa neuvoa ei ole näitä ongelmia
- Anonyymi
Miksi on puoleksi talo?
- Anonyymi
No mietis sen asemaa jolla ei ole mitään osuutta siihen asuntoon? Toiselle tulee vitutus päälle ja voi viskoa toisen pihalle tai taloon liittyvät vastuut.
itse olen persaukinen yksinoleva ja ei mun tulisi mieleen mennä siipeilemään!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418