Arvioikaa koneajon määrä

Anonyymi-ap

Jos kaikkien suomalaispurjehtijoiden liikkumistunnit lasketaan, niin kuinka monta prosenttia tunneista on ajettu koneella?.Esitä arviosi.

Oma arvioni on 40 prosenttia.

28

764

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä merkitystä sillä on? Arvaisin, ettei 40% riitä, jos lasketaan vain sisämoottoriset purjeveneet.

      Itsellä on veneen omistusaikana 13 kaudessa tullut reilut 12 000 mpk ja vajaat 800 konetuntia. Konetunneista arviolta ehkä puolet on varsinaista liikkumista eli ei olla laiturissa kiinni tai suoriteta satamamanöövereitä. Jos sitten 400 tuntia ollaan ajettu 6 solmua, sillä on päästy 2400 mpk. Siis n. 10 000 mpk on purjehdittu. 5 solmun keskinopeudella tuo olisi 2000 tuntia. Siis alle 20% lienee mulla liikkumistunneista koneella.

      Mutta purjehdin todella paljon suhteessa suurimpaan osaan vesilläliikkujista.

    • Anonyymi

      Itsellä jo parhaat päivänsä nähneet yli 10v vanhat dacronit, enkä raaski investoida uusiin. Aika helposti tulee siis koneellakin ajettua, varmasti reilusti yli puolet.

      Myöhäiset menee mukavasti purjeilla.

      • Anonyymi

        Mulla ei purjevenettä mutta luulisin että koneella myös ladataan akkuja, että valot, jääkaappi ym laitteet saa virtaa ? Ei mikään täyssähkö vene ole vielä nykyaikaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei purjevenettä mutta luulisin että koneella myös ladataan akkuja, että valot, jääkaappi ym laitteet saa virtaa ? Ei mikään täyssähkö vene ole vielä nykyaikaa ?

        Kesäaikaan ei yleensä tarvetta, kun aurinkopaneeleilla saa ladattua sen mitä elektroniikka vaatii. Näin syksymmällä tarvii joskus ladata koneella, kun lämppäri vie virtaa eikä paneeleista enää paljoa saa. Jätän usein koneen ruksuttamaan saunomisen, rannassa grillailun tms ajaksi, ettei tarvitse siellä veneessä ollessa kuunnella moottoria. Täyssähkövene ei omassa käyttötavassani ole nykyaikaa, eikä ihan heti tulevaisuudessakaan rationaalinen ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei purjevenettä mutta luulisin että koneella myös ladataan akkuja, että valot, jääkaappi ym laitteet saa virtaa ? Ei mikään täyssähkö vene ole vielä nykyaikaa ?

        Itse en ole konetta käynnistänyt akkujen lataamista varten ainakaan 10 vuoteen. Ihan tarpeeksi latautuu siinä 15-30 min mitä yleensä kone on käynnissä sataman lähistöllä molempiin suuntiin. Jos oltaisiin yli 2 vrk samassa paikassa ilman maasähköä, voisi tarvetta tulla.

        Pieni kulutus on avainsana. Haevemmin kuluu yli 50 Ah/vrk. Nykyään on myös 90 W paneeli, josta voi saada parhaimmillaan n. 20 Ah/vrk.


    • Anonyymi

      40 on varmaan aika lähellä näköhavaintoihin perustuvalla mutulla.

      Omalta osalta vaihtelee paljon. Joskus tuulee, joskus ei. Joskus on aikataulutettuja siirtymiä ja joskus voi vapaasti valita määränpään kelin mukaan. Yhtenä kesänä taisi mennä melkein 100 litraa dieseliä. Toisena tuli tankattua ensimmäisen kerran syksyllä telakoinnin yhteydessä ja tankkiin mahtui 5 litraa. Maileja molempina kesinä noin 1500. Tuolloin oli vene, jossa dieseliä meni vain moottorille. Nykyisessä lämppärikin syö dieseliä samasta tankista, joten ei pysty kulutuksesta yhtään päättelemään paljonko on ajellut koneella, eikä koneen tuntimittarikaan toimi.

    • Anonyymi

      32,8 prosenttia se on.

    • Anonyymi

      Tänä vuonna pisin reissu oli Norrtäljeen. 230mpk. Ajettiin koneella 50mpk, eli 21%. Normaalisti ehkä enemmän, kun käytetään purjevenettä myös yhteysveneenä mökille. Sanotaan 30%

    • Anonyymi

      Prosenttiosuus on aika epärelevanttia. Oltiin 5 päivää aivan kesäkuun alussa Parainen-Utö -akselilla. Pakosti jouduttiin etenemään koneella kun oli käytännössä pläkä tai 1-2m/s. Siitä reissusta lähes 100% "japanin genoalla".

    • Anonyymi

      On yhdentekevää, mitkä ovat koneajon syyt. Totuus on joka tapauksessa se, että purjehduksesta noin puolet on moottoriveneilyä.

      • Anonyymi

        Ja sitä en halua myöntää, koska olen statukseltani purjehtija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitä en halua myöntää, koska olen statukseltani purjehtija.

        Mä voin myöntää, että vaikka olen purjehtija, niin liikun joskus myös purjeveneellä moottorin voimalla, moottoriveneellä, autolla, fillarilla, juosten, lentokoneella ym. En näe niiden mitenkään vaikuttavan purjehtijuuteeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä voin myöntää, että vaikka olen purjehtija, niin liikun joskus myös purjeveneellä moottorin voimalla, moottoriveneellä, autolla, fillarilla, juosten, lentokoneella ym. En näe niiden mitenkään vaikuttavan purjehtijuuteeni.

        Niin, vähän fiiliksen mukaan mennään. Joskus sjetssn koneella 3m/s tuulissa, joskus lillutaan purjeilla koko päivä 1-3 solmun nopeuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, vähän fiiliksen mukaan mennään. Joskus sjetssn koneella 3m/s tuulissa, joskus lillutaan purjeilla koko päivä 1-3 solmun nopeuksissa.

        Siis ajetaan eikä sjetssn


    • Anonyymi

      Purjeet ovat aivan liian hankalat käyttää.
      Tuulen suunta ja voimakkuuskin vaihtelevat koko ajan, mutkaisilla väylillä vielä hankalampaa.

      Kukaan jaksa sitä läpsymistä ja/tai broachaamista koko ajan.
      Köydet ovat pitkin istumalaatikkoa solmussa, rullalaite jumittaa ja kaikki on yhtä helvetin kaaosta ja härdelliä.

      Koneella ajaessa napista käymään, kahvasta kaasua ja siinä se.
      Varmaan noin 99% ajasta mennään koneella.

      Purjeita voi joskus vähän malliksi muka käyttää, mutta hyvin vastentahtoisesti.

      • Anonyymi

        Se on kuule miehekästä touhua, kun kapealla väylällä tuulen kovetessa heittelee spinnujiippejä ilman, että purje menee kasaan ja läpsähtää. Siitä saa kicksejä, kun taas koneajossa joka pisara tuulilasissa vituttaa.


      • Anonyymi

        Mielenkiinnosta kysyn, että miksi ajat purjeveneellä, etkä moottoriveneellä, jos ajat 99% moottorilla?

        Purjeveneet lähtökohtaisesti ovat suunniteltu nimenomaan purjehduskäyttöön ja moottoriveneet moottorivenekäyttöön. Näissä on erilaisia painotuksia rungon ja vakavuuden osalta.

        Purjeveneitä saa tietysti suhteessa edullisemmin kuin moottoriveneitä, mutta silti suosittelisin aina valitsemaan vesikulkuneuvon käyttötarpeen mukaan. Toki taloudelliset asiat ratkaisee monesti paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn, että miksi ajat purjeveneellä, etkä moottoriveneellä, jos ajat 99% moottorilla?

        Purjeveneet lähtökohtaisesti ovat suunniteltu nimenomaan purjehduskäyttöön ja moottoriveneet moottorivenekäyttöön. Näissä on erilaisia painotuksia rungon ja vakavuuden osalta.

        Purjeveneitä saa tietysti suhteessa edullisemmin kuin moottoriveneitä, mutta silti suosittelisin aina valitsemaan vesikulkuneuvon käyttötarpeen mukaan. Toki taloudelliset asiat ratkaisee monesti paljon.

        Ja tarkennan vielä tuota "purjeveneitä saa suhteessa edullisemmin" -kohtaa sen verran ettei tule väärinymmärryksiä. Siis vanhoja hyvinkin varusteltuja purjeveneitä voi saada ilmaiseksi haku palkalla ja maksat kuljetuskustannukset, harvemmin saa ilmaisia moottoriveneitä hyvillä ominaisuuksilla tai varusteilla. Toki laittoakin aina vaatii, mutta tätä meinasin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tarkennan vielä tuota "purjeveneitä saa suhteessa edullisemmin" -kohtaa sen verran ettei tule väärinymmärryksiä. Siis vanhoja hyvinkin varusteltuja purjeveneitä voi saada ilmaiseksi haku palkalla ja maksat kuljetuskustannukset, harvemmin saa ilmaisia moottoriveneitä hyvillä ominaisuuksilla tai varusteilla. Toki laittoakin aina vaatii, mutta tätä meinasin.

        Onhan tuossa uudemmissakin valtava ero. Hyväkuntoisen 2000-luvun yli 10 m purjeveneen saa 50-100 tonnilla. Noissa on 2 tai jopa kolme reilunkokoista kajuuttaa tuplapunkalla. Perhe viettää noissa mukavasti kesäloman. Ei samalla hinnalla saa vastaavia tiloja moottoriveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuossa uudemmissakin valtava ero. Hyväkuntoisen 2000-luvun yli 10 m purjeveneen saa 50-100 tonnilla. Noissa on 2 tai jopa kolme reilunkokoista kajuuttaa tuplapunkalla. Perhe viettää noissa mukavasti kesäloman. Ei samalla hinnalla saa vastaavia tiloja moottoriveneessä.

        Puhumattakaan, jos ajat liukuvalla 3 makuukajuutan moottoriveneellä Ruotsiin parin viikon reissun, niin polttoaineet maksaa tuhansia. Mulla on yhden makuukajuutan 8-metrinen moottorivene, ja silläkin maksaa jotain 4 euroa per meripeninkulma. Isolla moottoriveneellä maksaa 15 euroa per meripeninkulma, eli 400mpk reissu maksaa 6000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuossa uudemmissakin valtava ero. Hyväkuntoisen 2000-luvun yli 10 m purjeveneen saa 50-100 tonnilla. Noissa on 2 tai jopa kolme reilunkokoista kajuuttaa tuplapunkalla. Perhe viettää noissa mukavasti kesäloman. Ei samalla hinnalla saa vastaavia tiloja moottoriveneessä.

        Kesäloma veneessä perheen kanssa ei ole KOSKAAN mukava.
        Mukavuus on jotain aivan muuta kuin sateessa kyyhöttäminen kosteassa, ahtaassa veneessä täyteen ahdetuissa satamissa.

        Siitä on valinnanvapaus ja nautinto kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäloma veneessä perheen kanssa ei ole KOSKAAN mukava.
        Mukavuus on jotain aivan muuta kuin sateessa kyyhöttäminen kosteassa, ahtaassa veneessä täyteen ahdetuissa satamissa.

        Siitä on valinnanvapaus ja nautinto kaukana.

        Sääli, että sinulla on noin huonot kokemukset. PMeillä on koko perhe nautiskellut aurinkoisista kesäpäivistä, meressä pulikoinnista, rauhallisista luonnonsatamista ja mukavista vierassatamista iloisten venenaapureiden kanssa.


    • Anonyymi

      Sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä kuinka paljon ajetaan koneella tai kuinka paljon mennään purjeiden voimalla. Se joka ostaa purjeveneen siihen käyttötarkoitukseen, johon vene on pääasiassa suunniteltu eli purjehdukseen niin yleensä hän haluaa purjehtia kaikki matkat. Mutta käytännössä se ei aina onnistu tuulettoman sään takia tai muun aikataulu kiireen takia. Toki tiedän, että on sellaisiakin "purjehtijoita", jotka eivät jaksa purjehtia tai aihe ei kiinnosta vaan se on heille vastenmielistä. Niin he yleensä sitten menevätkin koneella. Mutta ne jotka haluavat oikeasti purjehtia ja harrastavat sitä ja haluavat myös kehittyä siinä eivät juurikaan koneella aja kuin pakon edessä / jonkun syyn tähden, kun ei purjehtiminen sillä hetkellä ole järkevää / ei onnistu.

    • Anonyymi

      Kyllähän se niin on, että keskikesällä keppiveneilijöistä 90% ajelee moottorilla vaan aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä ehdottomasti valtaosa käyttää purjeita. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että oikeat ja aidot purjehtijat ovat liikkeella keväällä ja syksyllä, feikit kesällä.

      • Anonyymi

        Mistä tällaisen "oikean ja aidon purjehtijan" arvomerkin voi käydä hakemassa?

        Onko mahdollista ottaa esimerkiksi tatuointi vai liittyykö tähän SETA:n jäsenkirja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tällaisen "oikean ja aidon purjehtijan" arvomerkin voi käydä hakemassa?

        Onko mahdollista ottaa esimerkiksi tatuointi vai liittyykö tähän SETA:n jäsenkirja?

        Eikö asiallinen viestintä maistu?
        Tähän aiheeseen on lukemattomia lähestymismahdollisuuksia, ettei tuollaisiin heittoihin ole tarvis turvautua.

        Jokainen veneilee kuten itse haluaa, kunnes hallitus säätää lain, jonka mukaan purjeveneellä on pakko purjehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tällaisen "oikean ja aidon purjehtijan" arvomerkin voi käydä hakemassa?

        Onko mahdollista ottaa esimerkiksi tatuointi vai liittyykö tähän SETA:n jäsenkirja?

        Tällaisia "arvomerkkejä" ei haeta mistään. "Arvomerkit" todistetaan muille merillä liikkuville vain purjehtimalla ja hyvällä merimieskäytöksellä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1651
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      171
      1598
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      168
      1506
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1298
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      961
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      146
      953
    8. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      92
      851
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

      Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      185
      805
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

      Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      207
      759
    Aihe