Jos kaikkien suomalaispurjehtijoiden liikkumistunnit lasketaan, niin kuinka monta prosenttia tunneista on ajettu koneella?.Esitä arviosi.
Oma arvioni on 40 prosenttia.
Arvioikaa koneajon määrä
28
726
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä merkitystä sillä on? Arvaisin, ettei 40% riitä, jos lasketaan vain sisämoottoriset purjeveneet.
Itsellä on veneen omistusaikana 13 kaudessa tullut reilut 12 000 mpk ja vajaat 800 konetuntia. Konetunneista arviolta ehkä puolet on varsinaista liikkumista eli ei olla laiturissa kiinni tai suoriteta satamamanöövereitä. Jos sitten 400 tuntia ollaan ajettu 6 solmua, sillä on päästy 2400 mpk. Siis n. 10 000 mpk on purjehdittu. 5 solmun keskinopeudella tuo olisi 2000 tuntia. Siis alle 20% lienee mulla liikkumistunneista koneella.
Mutta purjehdin todella paljon suhteessa suurimpaan osaan vesilläliikkujista. - Anonyymi
Itsellä jo parhaat päivänsä nähneet yli 10v vanhat dacronit, enkä raaski investoida uusiin. Aika helposti tulee siis koneellakin ajettua, varmasti reilusti yli puolet.
Myöhäiset menee mukavasti purjeilla.- Anonyymi
Mulla ei purjevenettä mutta luulisin että koneella myös ladataan akkuja, että valot, jääkaappi ym laitteet saa virtaa ? Ei mikään täyssähkö vene ole vielä nykyaikaa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla ei purjevenettä mutta luulisin että koneella myös ladataan akkuja, että valot, jääkaappi ym laitteet saa virtaa ? Ei mikään täyssähkö vene ole vielä nykyaikaa ?
Kesäaikaan ei yleensä tarvetta, kun aurinkopaneeleilla saa ladattua sen mitä elektroniikka vaatii. Näin syksymmällä tarvii joskus ladata koneella, kun lämppäri vie virtaa eikä paneeleista enää paljoa saa. Jätän usein koneen ruksuttamaan saunomisen, rannassa grillailun tms ajaksi, ettei tarvitse siellä veneessä ollessa kuunnella moottoria. Täyssähkövene ei omassa käyttötavassani ole nykyaikaa, eikä ihan heti tulevaisuudessakaan rationaalinen ratkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en ole konetta käynnistänyt akkujen lataamista varten ainakaan 10 vuoteen. Ihan tarpeeksi latautuu siinä 15-30 min mitä yleensä kone on käynnissä sataman lähistöllä molempiin suuntiin. Jos oltaisiin yli 2 vrk samassa paikassa ilman maasähköä, voisi tarvetta tulla.
Pieni kulutus on avainsana. Haevemmin kuluu yli 50 Ah/vrk. Nykyään on myös 90 W paneeli, josta voi saada parhaimmillaan n. 20 Ah/vrk.
- Anonyymi
40 on varmaan aika lähellä näköhavaintoihin perustuvalla mutulla.
Omalta osalta vaihtelee paljon. Joskus tuulee, joskus ei. Joskus on aikataulutettuja siirtymiä ja joskus voi vapaasti valita määränpään kelin mukaan. Yhtenä kesänä taisi mennä melkein 100 litraa dieseliä. Toisena tuli tankattua ensimmäisen kerran syksyllä telakoinnin yhteydessä ja tankkiin mahtui 5 litraa. Maileja molempina kesinä noin 1500. Tuolloin oli vene, jossa dieseliä meni vain moottorille. Nykyisessä lämppärikin syö dieseliä samasta tankista, joten ei pysty kulutuksesta yhtään päättelemään paljonko on ajellut koneella, eikä koneen tuntimittarikaan toimi. - Anonyymi
32,8 prosenttia se on.
- Anonyymi
Tänä vuonna pisin reissu oli Norrtäljeen. 230mpk. Ajettiin koneella 50mpk, eli 21%. Normaalisti ehkä enemmän, kun käytetään purjevenettä myös yhteysveneenä mökille. Sanotaan 30%
- Anonyymi
Prosenttiosuus on aika epärelevanttia. Oltiin 5 päivää aivan kesäkuun alussa Parainen-Utö -akselilla. Pakosti jouduttiin etenemään koneella kun oli käytännössä pläkä tai 1-2m/s. Siitä reissusta lähes 100% "japanin genoalla".
- Anonyymi
On yhdentekevää, mitkä ovat koneajon syyt. Totuus on joka tapauksessa se, että purjehduksesta noin puolet on moottoriveneilyä.
- Anonyymi
Ja sitä en halua myöntää, koska olen statukseltani purjehtija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitä en halua myöntää, koska olen statukseltani purjehtija.
Mä voin myöntää, että vaikka olen purjehtija, niin liikun joskus myös purjeveneellä moottorin voimalla, moottoriveneellä, autolla, fillarilla, juosten, lentokoneella ym. En näe niiden mitenkään vaikuttavan purjehtijuuteeni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä voin myöntää, että vaikka olen purjehtija, niin liikun joskus myös purjeveneellä moottorin voimalla, moottoriveneellä, autolla, fillarilla, juosten, lentokoneella ym. En näe niiden mitenkään vaikuttavan purjehtijuuteeni.
Niin, vähän fiiliksen mukaan mennään. Joskus sjetssn koneella 3m/s tuulissa, joskus lillutaan purjeilla koko päivä 1-3 solmun nopeuksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, vähän fiiliksen mukaan mennään. Joskus sjetssn koneella 3m/s tuulissa, joskus lillutaan purjeilla koko päivä 1-3 solmun nopeuksissa.
Siis ajetaan eikä sjetssn
- Anonyymi
Purjeet ovat aivan liian hankalat käyttää.
Tuulen suunta ja voimakkuuskin vaihtelevat koko ajan, mutkaisilla väylillä vielä hankalampaa.
Kukaan jaksa sitä läpsymistä ja/tai broachaamista koko ajan.
Köydet ovat pitkin istumalaatikkoa solmussa, rullalaite jumittaa ja kaikki on yhtä helvetin kaaosta ja härdelliä.
Koneella ajaessa napista käymään, kahvasta kaasua ja siinä se.
Varmaan noin 99% ajasta mennään koneella.
Purjeita voi joskus vähän malliksi muka käyttää, mutta hyvin vastentahtoisesti.- Anonyymi
Se on kuule miehekästä touhua, kun kapealla väylällä tuulen kovetessa heittelee spinnujiippejä ilman, että purje menee kasaan ja läpsähtää. Siitä saa kicksejä, kun taas koneajossa joka pisara tuulilasissa vituttaa.
- Anonyymi
Mielenkiinnosta kysyn, että miksi ajat purjeveneellä, etkä moottoriveneellä, jos ajat 99% moottorilla?
Purjeveneet lähtökohtaisesti ovat suunniteltu nimenomaan purjehduskäyttöön ja moottoriveneet moottorivenekäyttöön. Näissä on erilaisia painotuksia rungon ja vakavuuden osalta.
Purjeveneitä saa tietysti suhteessa edullisemmin kuin moottoriveneitä, mutta silti suosittelisin aina valitsemaan vesikulkuneuvon käyttötarpeen mukaan. Toki taloudelliset asiat ratkaisee monesti paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että miksi ajat purjeveneellä, etkä moottoriveneellä, jos ajat 99% moottorilla?
Purjeveneet lähtökohtaisesti ovat suunniteltu nimenomaan purjehduskäyttöön ja moottoriveneet moottorivenekäyttöön. Näissä on erilaisia painotuksia rungon ja vakavuuden osalta.
Purjeveneitä saa tietysti suhteessa edullisemmin kuin moottoriveneitä, mutta silti suosittelisin aina valitsemaan vesikulkuneuvon käyttötarpeen mukaan. Toki taloudelliset asiat ratkaisee monesti paljon.Ja tarkennan vielä tuota "purjeveneitä saa suhteessa edullisemmin" -kohtaa sen verran ettei tule väärinymmärryksiä. Siis vanhoja hyvinkin varusteltuja purjeveneitä voi saada ilmaiseksi haku palkalla ja maksat kuljetuskustannukset, harvemmin saa ilmaisia moottoriveneitä hyvillä ominaisuuksilla tai varusteilla. Toki laittoakin aina vaatii, mutta tätä meinasin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tarkennan vielä tuota "purjeveneitä saa suhteessa edullisemmin" -kohtaa sen verran ettei tule väärinymmärryksiä. Siis vanhoja hyvinkin varusteltuja purjeveneitä voi saada ilmaiseksi haku palkalla ja maksat kuljetuskustannukset, harvemmin saa ilmaisia moottoriveneitä hyvillä ominaisuuksilla tai varusteilla. Toki laittoakin aina vaatii, mutta tätä meinasin.
Onhan tuossa uudemmissakin valtava ero. Hyväkuntoisen 2000-luvun yli 10 m purjeveneen saa 50-100 tonnilla. Noissa on 2 tai jopa kolme reilunkokoista kajuuttaa tuplapunkalla. Perhe viettää noissa mukavasti kesäloman. Ei samalla hinnalla saa vastaavia tiloja moottoriveneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tuossa uudemmissakin valtava ero. Hyväkuntoisen 2000-luvun yli 10 m purjeveneen saa 50-100 tonnilla. Noissa on 2 tai jopa kolme reilunkokoista kajuuttaa tuplapunkalla. Perhe viettää noissa mukavasti kesäloman. Ei samalla hinnalla saa vastaavia tiloja moottoriveneessä.
Puhumattakaan, jos ajat liukuvalla 3 makuukajuutan moottoriveneellä Ruotsiin parin viikon reissun, niin polttoaineet maksaa tuhansia. Mulla on yhden makuukajuutan 8-metrinen moottorivene, ja silläkin maksaa jotain 4 euroa per meripeninkulma. Isolla moottoriveneellä maksaa 15 euroa per meripeninkulma, eli 400mpk reissu maksaa 6000 euroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesäloma veneessä perheen kanssa ei ole KOSKAAN mukava.
Mukavuus on jotain aivan muuta kuin sateessa kyyhöttäminen kosteassa, ahtaassa veneessä täyteen ahdetuissa satamissa.
Siitä on valinnanvapaus ja nautinto kaukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesäloma veneessä perheen kanssa ei ole KOSKAAN mukava.
Mukavuus on jotain aivan muuta kuin sateessa kyyhöttäminen kosteassa, ahtaassa veneessä täyteen ahdetuissa satamissa.
Siitä on valinnanvapaus ja nautinto kaukana.Sääli, että sinulla on noin huonot kokemukset. PMeillä on koko perhe nautiskellut aurinkoisista kesäpäivistä, meressä pulikoinnista, rauhallisista luonnonsatamista ja mukavista vierassatamista iloisten venenaapureiden kanssa.
- Anonyymi
Sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä kuinka paljon ajetaan koneella tai kuinka paljon mennään purjeiden voimalla. Se joka ostaa purjeveneen siihen käyttötarkoitukseen, johon vene on pääasiassa suunniteltu eli purjehdukseen niin yleensä hän haluaa purjehtia kaikki matkat. Mutta käytännössä se ei aina onnistu tuulettoman sään takia tai muun aikataulu kiireen takia. Toki tiedän, että on sellaisiakin "purjehtijoita", jotka eivät jaksa purjehtia tai aihe ei kiinnosta vaan se on heille vastenmielistä. Niin he yleensä sitten menevätkin koneella. Mutta ne jotka haluavat oikeasti purjehtia ja harrastavat sitä ja haluavat myös kehittyä siinä eivät juurikaan koneella aja kuin pakon edessä / jonkun syyn tähden, kun ei purjehtiminen sillä hetkellä ole järkevää / ei onnistu.
- Anonyymi
Kyllähän se niin on, että keskikesällä keppiveneilijöistä 90% ajelee moottorilla vaan aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä ehdottomasti valtaosa käyttää purjeita. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että oikeat ja aidot purjehtijat ovat liikkeella keväällä ja syksyllä, feikit kesällä.
- Anonyymi
Mistä tällaisen "oikean ja aidon purjehtijan" arvomerkin voi käydä hakemassa?
Onko mahdollista ottaa esimerkiksi tatuointi vai liittyykö tähän SETA:n jäsenkirja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko mahdollista ottaa esimerkiksi tatuointi vai liittyykö tähän SETA:n jäsenkirja?Eikö asiallinen viestintä maistu?
Tähän aiheeseen on lukemattomia lähestymismahdollisuuksia, ettei tuollaisiin heittoihin ole tarvis turvautua.
Jokainen veneilee kuten itse haluaa, kunnes hallitus säätää lain, jonka mukaan purjeveneellä on pakko purjehtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko mahdollista ottaa esimerkiksi tatuointi vai liittyykö tähän SETA:n jäsenkirja?Tällaisia "arvomerkkejä" ei haeta mistään. "Arvomerkit" todistetaan muille merillä liikkuville vain purjehtimalla ja hyvällä merimieskäytöksellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391