Tietokoneeni ei täytä win 11 vähimmäisvaatimuksia

Anonyymi-ap

- niin sanoo Microsoft. Muuten OK, mutta suojattu käynnistys puuttuu. Emolevyn valmistajan (Asus) mukaan sen pitäisi toimia, mutta jokin mättää. Microsoftin ohjeiden mukaan pitäisi shift-restart -käynnistyksellä saada näkyviin suojatun käynnistyksen käyttöönotto, mutta sitä ei valinnoissa näy. En saa selkoa ASUSin biosista, on vähän kryptinen. Biosin asetusohjeet näyttäisi viittaavan jotenkin siihen, että boottaava levy on SSD. Olisko näin? Tietääkö joku jotain?

- älkääkä tuputtako mulle niitä heimojuttuja, mulla on aika monta tietokonetta, joissa käyttiksiä moneen lähtöön on linuxia ja on windowsia. Pitäis yhteen koneeseen saada kokeiltavaks se win11.

18

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli nähtävästi BIOS -asetukset ovat pielessä, mikäli konevalmistaja sanoo laitteen tukevan Win11:sta. Mikäli käytät "Boot modena" Legacya, vaihda se UEFI:ksi. Lisäksi asetuksista pitäisi saada käyttöön TPM, eli Trusted Platform Module.

      • Anonyymi

        TPM on OK, boot mode on "Windows UEFI". Legacy-jutun tiedän, se ei ole syy ongelmaan.


      • Anonyymi

        Windows sekoilee ei bios.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍑 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­a­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Heitä masiina tunkiolle ja osta kone, jossa on Win 11 valmiina.

      • Anonyymi

        En heitä koneitani tunkiolle enkä osta konetta, missä Win 11 on valmiina. Semmoinen ei sovi meikäläisen tapoihin ja arvoihin. Uuden koneen saattaisin kyllä kasata valitsemistani palikoista.


      • Anonyymi

        Sinä voisit heittää itsesi ihan ensimmäisenä ikkunasta ulos.


    • Anonyymi

      Windows 11 saa asentumaan jokaiseen Windows 10 yhteensopivaan koneeseen vaikka ne eivät tukisi sen ominaisuuksia.

      • Anonyymi

        Sitä minäkin olen vähän epäillyt. Ei minulla ole kuitenkaan mitään paineita eikä kiirettä vaihtaa win11:een. Olis vain kiva tietää, mikä mättää kun homma ei toimi vaikka tekee ohjeitten mukaan. Emolevyn bios, jonka viimeisimmän version olen päivittänyt näyttää tuntevan suojatun käynnistyksen, mutta heittelee jotain huomatuksia, jotka näyttävät viittaavan SSD:hen. Olis pitänyt kirjata ne ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä minäkin olen vähän epäillyt. Ei minulla ole kuitenkaan mitään paineita eikä kiirettä vaihtaa win11:een. Olis vain kiva tietää, mikä mättää kun homma ei toimi vaikka tekee ohjeitten mukaan. Emolevyn bios, jonka viimeisimmän version olen päivittänyt näyttää tuntevan suojatun käynnistyksen, mutta heittelee jotain huomatuksia, jotka näyttävät viittaavan SSD:hen. Olis pitänyt kirjata ne ylös.

        Biossista pitää laittaa päälle secure boot ominaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biossista pitää laittaa päälle secure boot ominaisuus.

        Yleensä se kulkee tuolla nimellä biossin asetuksissa mutta emolevyn valmistajilla voi olla omat nimitykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biossista pitää laittaa päälle secure boot ominaisuus.

        ihan turhaa sellaisa pistää päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biossista pitää laittaa päälle secure boot ominaisuus.

        Siinäpä se kun se ei suostu menemään päälle. Testasin Biosin käynnistysasetuksia vielä uudelleen ja kyllä se nyt siltä näyttää, että syynä on SSD-levy. ASUS biosissa on asetus CSM-launch, joka ilmeisesti pitäisi disabloida jotta secure boot toimisi. Jos sen disabloi
        niin buutti ei toimi. ASUS bios antaa huomautuksen, että jos CSM launch on disabloitu niin SSD:tä voi käyttää vain datalevynä.

        SSD-kiintolevt on halpoja ja niitä löytyy jo vaikka kuinka isoja ja ennen kaikkea ne ovat huippunopeita ja luotettavia, minkä vuoksi vaihdoin käyttiksen ja koko C-aseman SSD:lle. Se ei käynyt kovin helposti, mutta onnistui Macrium-demolla (muuten ihan hyvä sovellus toi Macrium, suosittelen). Nyt sitten kuitenkin ongelmaksi tuli tämä windowsin secure boot. Näyttää siltä, että se ei toimi ainakaan käytössäni olevalla Kingston SSD:llä. Nyt sitten pitäisi selvittää, että onko joku tietty SSD-tyyppi, joka tukee windowsin secure-buuttia. En oikein viitsisi enää käyttää mekaanisia levyjä vaikka niitä löytyisi uudempia ja nopeampia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se kun se ei suostu menemään päälle. Testasin Biosin käynnistysasetuksia vielä uudelleen ja kyllä se nyt siltä näyttää, että syynä on SSD-levy. ASUS biosissa on asetus CSM-launch, joka ilmeisesti pitäisi disabloida jotta secure boot toimisi. Jos sen disabloi
        niin buutti ei toimi. ASUS bios antaa huomautuksen, että jos CSM launch on disabloitu niin SSD:tä voi käyttää vain datalevynä.

        SSD-kiintolevt on halpoja ja niitä löytyy jo vaikka kuinka isoja ja ennen kaikkea ne ovat huippunopeita ja luotettavia, minkä vuoksi vaihdoin käyttiksen ja koko C-aseman SSD:lle. Se ei käynyt kovin helposti, mutta onnistui Macrium-demolla (muuten ihan hyvä sovellus toi Macrium, suosittelen). Nyt sitten kuitenkin ongelmaksi tuli tämä windowsin secure boot. Näyttää siltä, että se ei toimi ainakaan käytössäni olevalla Kingston SSD:llä. Nyt sitten pitäisi selvittää, että onko joku tietty SSD-tyyppi, joka tukee windowsin secure-buuttia. En oikein viitsisi enää käyttää mekaanisia levyjä vaikka niitä löytyisi uudempia ja nopeampia.

        Perse edellä puuhun!


      • Anonyymi

        Chromebook 😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se kun se ei suostu menemään päälle. Testasin Biosin käynnistysasetuksia vielä uudelleen ja kyllä se nyt siltä näyttää, että syynä on SSD-levy. ASUS biosissa on asetus CSM-launch, joka ilmeisesti pitäisi disabloida jotta secure boot toimisi. Jos sen disabloi
        niin buutti ei toimi. ASUS bios antaa huomautuksen, että jos CSM launch on disabloitu niin SSD:tä voi käyttää vain datalevynä.

        SSD-kiintolevt on halpoja ja niitä löytyy jo vaikka kuinka isoja ja ennen kaikkea ne ovat huippunopeita ja luotettavia, minkä vuoksi vaihdoin käyttiksen ja koko C-aseman SSD:lle. Se ei käynyt kovin helposti, mutta onnistui Macrium-demolla (muuten ihan hyvä sovellus toi Macrium, suosittelen). Nyt sitten kuitenkin ongelmaksi tuli tämä windowsin secure boot. Näyttää siltä, että se ei toimi ainakaan käytössäni olevalla Kingston SSD:llä. Nyt sitten pitäisi selvittää, että onko joku tietty SSD-tyyppi, joka tukee windowsin secure-buuttia. En oikein viitsisi enää käyttää mekaanisia levyjä vaikka niitä löytyisi uudempia ja nopeampia.

        "ASUS biosissa on asetus CSM-launch, joka ilmeisesti pitäisi disabloida jotta secure boot toimisi. Jos sen disabloi
        niin buutti ei toimi. ASUS bios antaa huomautuksen, että jos CSM launch on disabloitu niin SSD:tä voi käyttää vain datalevynä."

        Sinun pitää ymmärtää, että CSM käytössä on sama asia kuin legacy, mikä käyttää MBR:ää kiintolevyn osiointia, eli vanhaa BIOS:ia
        Disabloimalla CSM:n tietokone muuttuu täysin UEFI koneeksi, missä kiintolevyn pitää olla GPT.
        Miksi käytät CSM:ää?
        Minulla on Ubuntu, Fedora, Manjaro ja EndeavourOS kaikki asennettu UEFI:na.
        https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/csm-support-bios.html


    • Anonyymi

      Windowshan ei koskaan toimi vaappu.

      • Anonyymi

        Windoosa on jatkuvaa ongelmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe