Miehen runsas alkoholin käyttö

Anonyymi-ap

Alan olla tilanteeseen todella turhautunut . Mies juo nykyään päivittäin, töiden jälkeen ottaa heti lasin viiniä, eikä jää siihen yhteen. Viikonloppuisin aloittaa lipittämisen heti aamusta. Olen ottanut asian puheeksi, ja lupasi vähentää, sanoi minun olevan alkoholia tärkeämpi eikä halua menettää minua
No, eipä ole tilanne muuttunut parempaan suuntaan. Kysyi miksi hänen alkoholin juonti vaivaa minua. Vetoaa siihen ettei sen pitäisi, koska hänen käytös ei muutu. Eli hän kontrolloi kokoajan omaa käytöstään. Vaikea enää tietää, kun enpä häntä 100% selvinpäin näe kuin hetkiä. Välillä, kun meillä tulee erimielisyyksiä, niin hän näkee aina syyn minussa, lähes kaikki riidat ovat ns. minun vika. Eikä hän osaa oikein ottaa kritiikkiä vastaan. Suuttuesssaan ei hallitse vihaansa.
En tiedä johtuuko tuollainen käytös alkoholista vai onko hän muuten vain äkkipikainen.
Olen jopa alkanut uskoa siihen että minä olen se riidan haastaja. Ja että pitäisi vain hyväksyä hänen juomisensa ja olla olematta hankala. Mutta tuo juominen vaan väkisin aiheuttaa minussa pahaa oloa ja huolta.
Viiniä hänellä siis menee n. 6l viikossa, muutama olut sekä 1 vähän väkvämpi pieni pullo. Kotiviiniä valmistaa, joten sitä aina saatavilla.
Onkohan tässä mitään tehtävissä, vai voinko luottaa siihen että vähentäminem edistyy pikkuhiljaa?

11

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähentämistä ei ole tulossa. Sen sijaan juominen lisääntyy vielä, vaikka onkin jo hyvin runsasta. Pahempaa on tulossa joka tavalla.

      En tiedä, mitä voisit tehdä. Käänteen täytyisi tulla mieheltä itseltään selvin päin. Mutta hänhän ei enää ole selvin päin juuri koskaan.

      Mikä teitä pitää yhdessä? Voitko pelastaa itsesi?

    • Anonyymi

      Tiedät kyllä vaihtoehtosi. Joko jäät elämään miehesi kanssa ja juominen vain pahenee tai otat oman elämäsi hallintaan ja lähdet.

    • Anonyymi

      Monet alkoholistin kanssa elävät ihmiset kertovat että pahinta sen puolison juomisessa onkin juuri ennustettavuus. Kun tietää jo etukäteen milloin toinen aloittaa juomisen ja humaltuu. Sen alkamishetken mukaan voi melkein laittaa kellon oikeaan aikaan.
      Alkoholisti kuvittelee aina poikkeuksetta, että juominen koskee vain häntä itseään, koska hän hoitaa työnsä, hän tuo rahaa perheeseen tai hän ei ole väkivaltainen.
      Mutta jokaisen juovan alkoholistin takana on se tilastollinen 20 ihmistä, jotka joutuvat kärsimään tämän juomisesta. He ovat puoliso, lapset, vanhemmat, sukulaiset, ystävät ja työkaverit.

    • Anonyymi

      Itse elin vastaavassa suhtessa.Emme asunet yhdessä juuri hänen alkoholin käytön takia .Alussaen ymärtänyt hänen tuuri juoppoutta.Salasi sen hyvin.Yhteinen lasikin meillä. 12 vuotta katsoin touhua.Kunne pätin pänät.Elämäni paras tekoni.Oli kyllä jo kerinyt töniä,lyödä,uhkailla känissä, Jotka vahvisti eroamme.

    • Anonyymi

      Muutosta voi olla vaikea havaita, jos se tapahtuu vähitellen. Päivittäisen juomisen ei pitäisi kuulua normaaliin elämään. Minulla on kokemusta siitä, että juova puoliso vähättelee juomistaan eikä näe lainkaan mitä se aiheuttaa muille. Erohan siitä lopulta tuli ja ei ole minun tietooni ainakaan kuulunut että juominen olisi loppunut.

      Olipa tilanne mikä hyvänsä, niin suosittelen lämpimästi avun hakemista alkoholistien läheisten vertaistukiryhmistä eli Al-Anonista. Sieltä saat tukea ja kykyä tehdä harkittuja päätöksiä juomisen mahdollisesti jatkuessa, hätiköityjen ratkaisujen sijaan. Voimia!

    • Anonyymi

      Jatkan vielä äskeiseen kommenttiini, että jos riippuvuus on syntynyt niin juominen ei ole enää hallinnassa eikä tavallaan tahdonalaista. Alkoholisti ei itsekään ymmärrä miksi jatkaa juomista vaikka ei edes haluaisi. Teot ratkaisevat tässä paljon eikä pelkät kauniit sanat.

    • Anonyymi

      Älä usko että se olet sinä se riidan haastaja sillä nämä juojat aina vierittää syyt toisen niskoille juuri siksi että sen varjolla sitten saisivat muka juoda.
      Taistelin itse vuosi kausia saman ongelman kanssa ja lupauksista huolimatta ei viiinan otto vähentynyt .
      Eräänä päivänä vaa sanoin ihan tavallisella äänellä että nyt lähden enkä takaisin tule. Hänhän ei uskonut ensin että olen tosissani mutta kun huomasi etten tule takaisin niin alkoi soitella että muka puhuttaisiin asioista, siinä vaiheessa olin niin varma etten koskaan enää palaisi ja sanoin että olen yrittänyt puhua vuosikausia vaan ei ole kuunnellut joten päätöksessäni pysyin ja en kadu tippaakaan . Elämästä tuli kunnollista sen jälkeen
      ja muutaman vuoden päästä oli tämä juonut itsensä hengiltä . Joten ei ollut valmis koskaan lopettamaan juomistaan lupaili vaan . Joten alkoholisti eivät lopeta juomista vaikka lupaavat, päätös on tultava heiltä itseltään lopettamisesta.
      Mutta niin kauan kun puolustellaan viinan käyttöä ei loppua tule. Joten ajattele jos olet valmis lopun elämääsi sietämään asiaa joka on pilannut niin monet avioliitot, vai arvostatko itseäsi niin paljon että hommaat oman elämän ja asunnon , ja alat elämään normaaleissa elämän puitteissa missä toinen ei ole mukana juomisensa kanssa .

    • Anonyymi

      Sinä mahdollista miehesi juomisen pitämällä ympäristön kunnossa

    • Anonyymi

      näin se on, mutta miten pitäs toimia parisuhteessa jos ei halua erota

      • Anonyymi

        Jos et halua erota, jatkat piinallisessa parisuhteessa. En minä muita vaihtoehtoja tiedä. Opettele nauttimaan parisuhteestasi sellaisena kuin se on. Juoppoa miestä et voi muuttaa.


    • Anonyymi

      Hyvä tietää, kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      62
      926
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe