Vaarallinen tapa yleistyy liikenteessä - tietämättömyyttä vai piittaamattomuutta?

Anonyymi-ap

Auton ja polkupyörän kohtaamistilanteet liikenteessä kuohuttavat kansalaisia vielä vilkkaimman pyöräilykauden lopullakin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a5866939-cfb6-409e-8a7d-86e119edc3d0

"Liikenteessä on yleistynyt huolestuttava ilmiö: nimittäin pyöräilijät, jotka ajavat suoraa tietä pitkin ajavan auton eteen suojatietä pitkin. Autoilijat ovat olleet pakotettuja väistämään, vaikkakin pyörä ajaa väärin auton eteen."

Miksi väistämissääntöjä ei osata tai niistä ei piitata? Kumpi mahtaa olla kyseessä, osaamattomuus vai piittaamattomuus?

39

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin kauan kuin poliisilla ei ole pienintäkään intoa puuttua väärin sinkoilevien fillaristien toilailuihin, lehtijutuilla ei juurikaan voi vaikuttaa kenenkään käytökseen.

      Liikennevirhemaksu on tehty juuri sitä varten, että niitä voi nopeasti jakaa suuren määrän. Sitten myös tiedotetaan näkyvästi "Näin paljon tänään!" Selvät ja yleiset virheet saisi karsituksi sillä ja samalla valtio saisi kaipaamiaan tuloja.

      Liikkuva poliisi takaisin!

      • Anonyymi

        Kyllä ihmisten pitää pystyä toimimaan oikein, ilman että joku on jatkuvasti kyttäämässä ja valvomassa.


      • Anonyymi

        Asiaa.
        Toinen juttu, joka on näille kevyenliikenteenväylien ritareille tyypillistä, että kun pyörätie menee bussipysäkin poikki, eivät tajua, että heillä on ehdoton väistämisvelvollisuus.
        Kun bussi tulee, eiväthän matkustajat voi muuta kuin astua esiin, ja viittoilla autoa pysähtymään.
        Kokevat pelastavansa maailman polkemisellaan, mokomat hyväkkäät!


    • Anonyymi

      Autoilijat levittävät tätä tapaa itse ainakin pääkaupunkiseudulla. Vaikka olisin pyörällä täysin pysähdyksissä jalka maassa metrien päässä ajoradasta, he pysähtyvät pelkän suojatien takia.

      • Anonyymi

        Näissä tapauksissa olen tavannut pyöräillä yli ja kiittää. Se on _paljon_ helpompaa kuin autoilijan liikkeelle saaminen omalla vuorollaan.


      • Anonyymi

        Itse olen luovuttanut, ja meen yli, jos annetaan tietä, vaikka ei tarvisi. Ei jaksanut sitä kädellä viittelyä enää "mee mee mee vaan..." ja aiheuttaa turhia pidentyneitä liikenteenseisahduksia. Kiitän toki, jos annetaan tietä, kunhan turvallinen tilanne irrottaa käsi sarvista– aina ei ole.


      • Anonyymi

        Totta. Eihän kukaan väistä kolmion takaa tulevaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Eihän kukaan väistä kolmion takaa tulevaakaan.

        Eikö? Kyllä meillä täällä pääkaupunkiseudulla kohteliaat kuskit päästävät ruuhkassa kolmion takaa väliin. Jos on pitkä jono, niin eihän sieltä kolmion takaa kirjaimellisesti sääntöjä noudattaen ikinä pääse.


    • Anonyymi

      Eipä ole itsellä tuollaista tapaa ajaa polkupyörällä risteys alueella.
      Tulee kyllä aina risteystä lähestyttäessä hiljennettyä vauhti kävelyvahdiksi ja pysäytettyä pyörällä ajo.
      Yleensä odotan sopivaa hetkeä ylittää tie, kun autoja ei mistään tule.
      Ajokortti on ja autollakin ajan, mutta pyöräiltyä tulee enemmän johtuen kalliista polttoaineesta.
      Tänään piti käydä tankkaamassa, kun ei voi tietää kuinka paljon polttoaineen hinta taas nousee.

      • Anonyymi

        Toivottavasti puhut vain tilanteista, joissa olet väistämisvelvollinen. Ei "väistän aina autoja"-tapakaan ole järkevä. Sotkee vain liikenteen sujuvuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti puhut vain tilanteista, joissa olet väistämisvelvollinen. Ei "väistän aina autoja"-tapakaan ole järkevä. Sotkee vain liikenteen sujuvuutta.

        Mielestäsi autolija on AINA oikeassa. no mitä sanot siihen, että risteys, jossa on kärkikolmio pyörätiellä ennen ajotietä, joka tarkoittaa, että pyäräilijällä on väistämis velvollisuus ja jotkut autot pysähtyvät ristetksessä antamaan tietä väistämis velvolliselle pyöräilijälle, joka on PYSÄHTYNYT odottamaan, koska on väistämis velvollinen.
        Sinun mielestä pyöräilijä noudattaessaan väistämis velvolllisuutta sotkee liikenteen sujuvuutta, eikä autolija, joka kohteliaisuudestaan antaa tietä pyöräilijälle ja yllyttää rikkomaan liikenne sääntöjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäsi autolija on AINA oikeassa. no mitä sanot siihen, että risteys, jossa on kärkikolmio pyörätiellä ennen ajotietä, joka tarkoittaa, että pyäräilijällä on väistämis velvollisuus ja jotkut autot pysähtyvät ristetksessä antamaan tietä väistämis velvolliselle pyöräilijälle, joka on PYSÄHTYNYT odottamaan, koska on väistämis velvollinen.
        Sinun mielestä pyöräilijä noudattaessaan väistämis velvolllisuutta sotkee liikenteen sujuvuutta, eikä autolija, joka kohteliaisuudestaan antaa tietä pyöräilijälle ja yllyttää rikkomaan liikenne sääntöjä!

        Luetun ymmärtäminen on hyödyllinen taito. Ei tarvitsisi alkaa itsensä kanssa väittelemään.


    • Anonyymi

      Kurjaa, että myös pyörälijöistä löytyy liikennesääntöjä osaamattomia tai niistä välittämättömiä. Toisaalta kumma olisi, jos niitä ei olisi. Pyöräilijöillähän ei ole edes mitään pakollista liikennesääntökoulutusta.

      Paljon useammin näen autoilijan laiminlyövän väistämisvelvollisuutensa, vaikka meillä autoilijoilla on kaikilla jonkinlainen autokoulun tapainen käytynä. Kaikkein eniten näitä laiminlyöntejä näkee suojateiden kohdalla. Tuon tuosta joutuu jalankulkija pysähtymään suojatiellä tai ennen sitä, kun väistämisvelvollinen autoilija painaa liikennesäännöistä piittaamatta tai niitä tuntematta.

    • Anonyymi

      Yksi fillaristi näytti keskisormea kun ajoin autolla hänen nenän edestään, oli tyyppi tulossa suojatielle ja hänellä oli todellakin väistämisvelvollisuus.

      Kyseessä täytyy olla tietämättömyys säännöistä.

    • Anonyymi

      mutta siinä suojatiellä ajava pyöräilijä väistää muuta liikennettä...............

      • Anonyymi

        Mutta kääntyvä autoilija väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy, vaikka siinä kohtaa on mikä tahansa tiemerkintä pyöräilijöille, tai ei tiemerkintää ollenkaan.

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kääntyvä autoilija väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy, vaikka siinä kohtaa on mikä tahansa tiemerkintä pyöräilijöille, tai ei tiemerkintää ollenkaan.

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        Ei ajoneuvolla käännyttäessä ole väistettävä tietä ylittäviä pyöräilijöitä, jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop merkki ennen risteystä, joka tarkoittaa, että pyöräilijällä on väistämis velvollisuus kaikkia risteyksessä liikkuvia autoja kohtaan.
        Tosin autoilijan tulee nudattaa varovaisuutta, koska kaikki pyörilijät eivät ymmärrä mitä kärkikolmio tai stop merkki tarkoittaa, että se koskee myös pyöräiliöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ajoneuvolla käännyttäessä ole väistettävä tietä ylittäviä pyöräilijöitä, jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop merkki ennen risteystä, joka tarkoittaa, että pyöräilijällä on väistämis velvollisuus kaikkia risteyksessä liikkuvia autoja kohtaan.
        Tosin autoilijan tulee nudattaa varovaisuutta, koska kaikki pyörilijät eivät ymmärrä mitä kärkikolmio tai stop merkki tarkoittaa, että se koskee myös pyöräiliöitä.

        Aika vähän taitaa kuitenkaan olla sellaisia risteyksiä, joissa on kolmio laitettu pyöräilijöille. En väitä, etteikö sellaisia risteyksiä jossakin saattaisi olla. Eivät kuitenkaan taida olla kovin yleisiä tilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän taitaa kuitenkaan olla sellaisia risteyksiä, joissa on kolmio laitettu pyöräilijöille. En väitä, etteikö sellaisia risteyksiä jossakin saattaisi olla. Eivät kuitenkaan taida olla kovin yleisiä tilanteita.

        Meidän cityssä 3 kohtaa, joissa tiedän olevan kevlillä kärkikolmion. Se ymmärtääkö pyöräilijät niiden vaikuttavan heihin, ja miten ymmärtävät niiden vaikuttavan tilanteessa, on sitten varmaan tosi hajanaista. Ja yksikin paikka on sellainen, että ei välttämättä autoilijatkaan ole täysin selvillä miten risteys tulkitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän cityssä 3 kohtaa, joissa tiedän olevan kevlillä kärkikolmion. Se ymmärtääkö pyöräilijät niiden vaikuttavan heihin, ja miten ymmärtävät niiden vaikuttavan tilanteessa, on sitten varmaan tosi hajanaista. Ja yksikin paikka on sellainen, että ei välttämättä autoilijatkaan ole täysin selvillä miten risteys tulkitaan.

        Voitko laittaa Google Maps kuvan jostakin noista paikoista. Olisi kiva nähdä moinen tapaus.


    • Anonyymi

      Otsikon väitteestä poiketen en kyllä itse ole huomannut tämän vaarallisen tavan yleistyneen, vaan mielestäni tilanne on ollut samanlainen jo pitkään. Oikeastaan tilanne on ehkä jopa parantunut, sillä näihin tapauksiin törmää yhtä usein kuin aiemminkin, vaikka pyöräilyn määrä on kasvanut. Ehkäpä valistus on tehonnut.

      Vastaavaa positiivista kehitystä en ole huomannut autoilijoiden suojatiesääntöjen noudattamisessa. Säännöt ovat kuitenkin perusperiaatteiltaan olleet samat jo vuosikymmenet ja niistä muistutellaan mediassa tuon tuosta. Silti suuri osa autoilijoista näyttää suhtautuvan suojatiehen siten, että väistetään, jos sattuu huomaamaan ja kaikki eivät silloinkaan.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Täälläkin on usein epäilty, että pyöräliiton päämäärät ovat joitakin muita kuin pyöräilijöiden turvallisuuden edistäminen. Miten ylimielinen voikaan järjestö olla, joka velvoittaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia? Voiko pyöräliitto enää selvemmin sanoa, että heidän mielestään pyöräilijät ovat kaikkien lakien ja sääntöjen yläpuolella ja että kaikkia muita pitää vihata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin on usein epäilty, että pyöräliiton päämäärät ovat joitakin muita kuin pyöräilijöiden turvallisuuden edistäminen. Miten ylimielinen voikaan järjestö olla, joka velvoittaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia? Voiko pyöräliitto enää selvemmin sanoa, että heidän mielestään pyöräilijät ovat kaikkien lakien ja sääntöjen yläpuolella ja että kaikkia muita pitää vihata.

        Salaliittoteorioille on oma palsta.


    • Anonyymi

      Helsingin kaupunki tulee taasen suosimaa pyöräilijöitä ja skuuttaajia:

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6155fdfa-eb0a-4d1d-a329-f24c22441d30

      Eli ei mitään väliä joukkoliikenteen aikatauluista, kun vain pyöräilijät saavat skuuttaajien kanssa mennä "tuhatta ja sataa" yrittäen uutta matkaennätystä!

      Tuohon kohtaan olisi ihan hyvin voinut laittaa pyörätielle stop -liikennemerkit, kun eivät muuten osaa väistää ajoradalla ajavia ajoneuvoja. Tai eihän se -merkkikään pysäyttäisi pyöräilijöitä ja skuuttaajien, koska eivät edes punaiset valot!

      Kesällä vilkkaampaa pyöräilyaikaan siinä sitten bussit odottavat minuuttia kaupalla "kilpa-ajajia". Mitä sitten vaikka bussit eivät kulje aikataulussa! HSL saa "rukkasia" myöhästelevistä busseista vain sen takia kun pyöräilijät saavat etuoikeuden.

      Menee pyöräilijöiden suosiminen jo liiallisuuksiin!

      • Anonyymi

        Ihan sama minulle, kumminpäin tuossa on väistämisvelvollisuus, mutta kaksi asiaa ihmetyttää.

        1. "Nyt kaupungilla on jo piirustuksia muutoksen toteuttamiseksi. Aivan lähiaikoina kaupunkilaisten ei kuitenkaan kannata olettaa etuajo-oikeuden muuttuvan.
        – Päätöksen mukaisesta järjestelystä suunnitellaan parhaillaan rakennussuunnitelmaa, ja tavoitteena olisi toteuttaa se ensi kevään tai kesän aikana, Pasanen kertoo."

        Miten ihmeessä kaupunki voi olla toimissaan noin tehoton? On kai nyt hyvä ihme vastaavia paikkoja tehty ennenkin. Muutamassa tunnissa sovittaa jonkun olemassa olevan paikan suunnitelman tuohon, ja sitten muutama jamppa sinne pariksi päiväksi muutosta toteuttamaan..

        2. Miksi järjestelyyn on valittu merkki B7 "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"? Tuo vaatii muun muassa korotuksen rankentamisen, eli on muutoksena työläämpi ja kalliimpi kuin tavallisen kärkikolmion lätkäisy paikalle. Lisäksi se toimii kärkikolmiota huonommin, koska a) kaikki eivät ylipäänsä tunne tuota varsin harvinaista merkkiä ja b) nekään jotka tuntevat eivät yhtä helposti huomaa sitä kuin kolmion, koska tuo muistuttaa visuaalisesti hyvin paljon suojatiemerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama minulle, kumminpäin tuossa on väistämisvelvollisuus, mutta kaksi asiaa ihmetyttää.

        1. "Nyt kaupungilla on jo piirustuksia muutoksen toteuttamiseksi. Aivan lähiaikoina kaupunkilaisten ei kuitenkaan kannata olettaa etuajo-oikeuden muuttuvan.
        – Päätöksen mukaisesta järjestelystä suunnitellaan parhaillaan rakennussuunnitelmaa, ja tavoitteena olisi toteuttaa se ensi kevään tai kesän aikana, Pasanen kertoo."

        Miten ihmeessä kaupunki voi olla toimissaan noin tehoton? On kai nyt hyvä ihme vastaavia paikkoja tehty ennenkin. Muutamassa tunnissa sovittaa jonkun olemassa olevan paikan suunnitelman tuohon, ja sitten muutama jamppa sinne pariksi päiväksi muutosta toteuttamaan..

        2. Miksi järjestelyyn on valittu merkki B7 "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"? Tuo vaatii muun muassa korotuksen rankentamisen, eli on muutoksena työläämpi ja kalliimpi kuin tavallisen kärkikolmion lätkäisy paikalle. Lisäksi se toimii kärkikolmiota huonommin, koska a) kaikki eivät ylipäänsä tunne tuota varsin harvinaista merkkiä ja b) nekään jotka tuntevat eivät yhtä helposti huomaa sitä kuin kolmion, koska tuo muistuttaa visuaalisesti hyvin paljon suojatiemerkkiä.

        Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa (B7) Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Jos kohtaan ei tule liikennevaloja, niin sitten pitää olla rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa (B7) Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Jos kohtaan ei tule liikennevaloja, niin sitten pitää olla rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.

        Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
        Merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.

        "2. Miksi järjestelyyn on valittu merkki B7 "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"? Tuo vaatii muun muassa korotuksen rankentamisen, eli on muutoksena työläämpi ja kalliimpi kuin tavallisen kärkikolmion lätkäisy paikalle. Lisäksi se toimii kärkikolmiota huonommin, koska a) kaikki eivät ylipäänsä tunne tuota varsin harvinaista merkkiä ja b) nekään jotka tuntevat eivät yhtä helposti huomaa sitä kuin kolmion, koska tuo muistuttaa visuaalisesti hyvin paljon suojatiemerkkiä."

        Miten on pyöräilijöiden ja skuuttaajien kanssa nykyään tuossa risteyksessä ja monissa muissa vastaavissa? Eivät he välitä siitä, että ovat itse väistämisvelvollisuus ajoradalla ajaviin nähden!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
        Merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.

        "2. Miksi järjestelyyn on valittu merkki B7 "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"? Tuo vaatii muun muassa korotuksen rankentamisen, eli on muutoksena työläämpi ja kalliimpi kuin tavallisen kärkikolmion lätkäisy paikalle. Lisäksi se toimii kärkikolmiota huonommin, koska a) kaikki eivät ylipäänsä tunne tuota varsin harvinaista merkkiä ja b) nekään jotka tuntevat eivät yhtä helposti huomaa sitä kuin kolmion, koska tuo muistuttaa visuaalisesti hyvin paljon suojatiemerkkiä."

        Miten on pyöräilijöiden ja skuuttaajien kanssa nykyään tuossa risteyksessä ja monissa muissa vastaavissa? Eivät he välitä siitä, että ovat itse väistämisvelvollisuus ajoradalla ajaviin nähden!

        B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

        "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Kyseistä "B7" liikennemerkkiä voidaan siis myös käyttää liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa, kuten ylempänä todettiin. Jos käytetään korotettua jatketta, niin korotettu jatke antaa vinkkiä tilanteeseen liittyen. Lisäksi se tiputtaa ajoradan nopeudet kohdassa, joka on turvallisuustekijä, kun ajoradan ajoneuvoille määrätään tilanteessa väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

        "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Kyseistä "B7" liikennemerkkiä voidaan siis myös käyttää liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa, kuten ylempänä todettiin. Jos käytetään korotettua jatketta, niin korotettu jatke antaa vinkkiä tilanteeseen liittyen. Lisäksi se tiputtaa ajoradan nopeudet kohdassa, joka on turvallisuustekijä, kun ajoradan ajoneuvoille määrätään tilanteessa väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden.

        Kyllä. Vaikea kuitenkaan keksiä mitään syytä B7:n käyttöön tuossa paikassa. Korotuksen voi halutessaan rakentaa ilmankin sitä. Kärkikolmio olisi kaikin puolin parempi vaihtoehto, koska se on helpompi havaita ja kaikki, ulkomaalaiset turistitkin, sen tuntevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Vaikea kuitenkaan keksiä mitään syytä B7:n käyttöön tuossa paikassa. Korotuksen voi halutessaan rakentaa ilmankin sitä. Kärkikolmio olisi kaikin puolin parempi vaihtoehto, koska se on helpompi havaita ja kaikki, ulkomaalaiset turistitkin, sen tuntevat.

        Suoralla tieosuudella, jossa ei ole ajoratojen risteystä, vaan pelkästään tuollainen kevyenliikenteen väylän ja ajoradan risteyskohta, niin voitaisiin varmaan hyvin käyttää kolmiota kyseisessä paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoralla tieosuudella, jossa ei ole ajoratojen risteystä, vaan pelkästään tuollainen kevyenliikenteen väylän ja ajoradan risteyskohta, niin voitaisiin varmaan hyvin käyttää kolmiota kyseisessä paikassa.

        Ja käytännössä B7:ää ei koskaan käytetä sellaisessa paikassa, jossa on myös ajoratojen risteys (korjatkoon se, joka on jossain nähnyt), joten loppujen lopuksi tuolle merkille ei ole mitään järkevää käyttökohdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käytännössä B7:ää ei koskaan käytetä sellaisessa paikassa, jossa on myös ajoratojen risteys (korjatkoon se, joka on jossain nähnyt), joten loppujen lopuksi tuolle merkille ei ole mitään järkevää käyttökohdetta.

        Tällaisen tapauksen tiedän; https://youtu.be/3nj4SmyEwII?t=1m25s

        Tuossa näyttäisi olevan T-risteyksen kaltainen risteävä ajorata, joka lähtee kuvasuunnasta katsottuna oikealle heti korotetun pyörätien jatkeen jälkeen. En tiedä onko se, mutta näyttää vähän siltä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Lisäys: Tässä on vielä piirretty versio vastaavanlaisetsa tilanteesta.

        https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2023/04/pyorailijan_tienylityspaikka_nuolilla_logolla-1024x736.jpg

        Ja tässä vielä yksi vastaavanlainen T-risteys, jossa on korotettu pyörätien jatke ja väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki käytössä.

        https://moottori.fi/wp-content/uploads/2022/01/Liikennemerkki_pyoratie_TV-4.jpg

        Liikennemerkki on tosin vajavaisesti merkitty. Se pitäisi näkyä molemmissa tolpissa molempiin suuntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tässä vielä yksi vastaavanlainen T-risteys, jossa on korotettu pyörätien jatke ja väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki käytössä.

        https://moottori.fi/wp-content/uploads/2022/01/Liikennemerkki_pyoratie_TV-4.jpg

        Liikennemerkki on tosin vajavaisesti merkitty. Se pitäisi näkyä molemmissa tolpissa molempiin suuntiin.

        Kiitos, seison korjattuna. Itse en ollut tällaisiin törmännyt. On siis käytännössäkin olemassa paikkoja, joissa B7 ja kärkikolmion merkitys on eri.


    • Anonyymi

      Fillariapinat Siperiaan.

      • Anonyymi

        Kun älylliset taidot järkevään keskusteluun loppuvat, niin alkaa haukkuminen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9646
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3095
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2861
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2659
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2065
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1986
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1903
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      54
      1470
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe