Onko konealus, jos moottori ei ole käynnissä?

Anonyymi-ap

Kun olen kalastamassa eikä pahemin tuule, niin annan veneen ajelehtia eli moottori ei ole käynnissä.

Onko vene edelleen konealus?
Jos on, niin onko se ohjailukyvytön vai ohjailukyvyltään rajoitettu?
Jälkimmäinen voisi tulla kysymykseen koska moottorin saa käyntiin, vaikka siihen menee hiukan aikaa.

Onko koneen käynnillä edes mitään merkitystä koska vene ei ole kulussa eli vaihde päällä?

11

434

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä mikä on ajelehtiva vene, varsinkin ilman merkkikuvioita tai valoja. Purjevene muuttuu moottorialukseksi vasta koneen ollessa veto päällä. Siis pelkkä käyvä kone ei riitä.

      • Anonyymi

        Merkkikuvioita ei ainakaan tarvitse käyttää, joten sitä kautta ei tarvitse itse määritellä, mikä on kyseessä.

        Alle 12 metrin pituisen vesikulkuneuvon sivuvaloissa ei tarvitse olla varjostimia. Siitä ei tarvitse näyttää meriteiden sääntöjen osassa C karilla olevalle tai ohjailukyvyttömälle vesikulkuneuvolle määrättyjä merkkikuvioita, vaikka se olisi ohjailukyvytön tai karilla.


    • Anonyymi

      Meriteiden sääntöjen määritelmien mukaan:

      1. Vene ei ole konealus, koska "b) Konealus tarkoittaa jokaista alusta, jota kuljettaa koneisto." Jos potkuri ei pyöri, niin alusta ei kuljeta koneisto, riippumatta siitä onko kone käynnissä.

      2. Vene ei ole myöskään ohjailukyvytön, koska "f) Ohjailukyvytön alus tarkoittaa alusta, joka erityisten olosuhteiden takia ei voi ohjailla näiden sääntöjen vaatimusten mukaan eikä näin ollen kykene väistämään muita aluksia." Moottorin sammuttaminen tai vaihteen laittaminen vapaalle ei ole olosuhde, vaan ohjaajan valitsema toimenpide.

      3. Vene ei ole myöskään alus, jonka ohjailukyky on rajoitettu. Nämä tapaukset on erikseen lueteltu, eikä tämä osu mihinkään niistä.

      4. Vaikka ajelehdit tuulen mukana tai olet tyynessä paikoillaan, on kyseessä kulussa oleva alus. "i) Alus on kulussa, kun se ei ole ankkuroituna, maihin kiinnitettynä eikä karilla."

      Väistämissäännöt eivät siis tuossa tilanteessa ole kovinkaan yksiselitteiset. Maalaisjärkikin tietysti sanoo, että laivan eteen ei kannata jäädä kellumaan ja että liikkuvat veneet väistävät paikoillaan kelluvaa tai ajelehtivaa alusta.

    • Anonyymi

      Mene kesällä Vantaanjoelle ja kysy sieltä neuvoja.

    • Anonyymi

      Vesikulkuneuvo ja puutavaralautta tai muu kelluva esine on ankkuroitava ja kiinnitettävä niin, ettei se vaaranna liikennettä yleisellä väylällä.

      Tuo koskee tilannetta, mutta vain väylällä.

      • Anonyymi

        Jatkona vielä velvollisuus poistaa ajelehtinut vene väylältä:

        Jollei merilain 11 a luvusta muuta johdu, on vesikulkuneuvon omistajan tai sen, jonka hallinnassa vesikulkuneuvo tai tavara oli, poistettava niin pian kuin mahdollista kulkuväylälle tai muulle vesiliikenteen käyttämälle alueelle uponnut, ajelehtinut tai kiinni jäänyt vesikulkuneuvo, sen osa taikka tavara, jos vesikulkuneuvo, sen osa tai tavara on vaarallinen tai haitallinen vesiliikenteelle.


    • Anonyymi

      Alus on todellisuudessa ohjailukyvytön ja syynä on se, ettei kone on käynnissä. Säännöt eivät määrittele sen tarkemmin erityisiä olosuhteita, ajelehtiminen on aika eritystä.

      Ohjailukyvyltään rajoitettuna sitä ei voi pitää koska ohjailukykyä ei ole lainkaan.

    • Anonyymi

      Tässä varmaankin pointtina se, että miten muut kulkijat suhtautuu alukseen joka lilluu paikoillaan. Siinä oleelliseksi muodostuu, että miten lilluva alus viestittää tilansa muille. Jos sillä on ankkurivalo tai -pallo niin homma on selvä. Ohjailukyvyttömäksi lillujaa ei voi kutsua. Kone käyntiin ja ohjailemaan jos tilanne vaatii. Eli jos ankkuroituneena niin muut väistää, muuten on pidettävä yllä tähystystä ja väistettävä erityisesti oikealta tulevaa.

      • Anonyymi

        Koska olen aloittaja, niin voin täsmentää tilannetta.
        Vene on vain peltinen avovene perämoottorilla. Alus on todella hieno nimitys sille, vaikka onkin täsmällinen.

        Tyynellä ilmalla heittelen virveliä tai ongin ja annan veneen mennä tuulen mukana . Siinä tulee samalla pohdittua erilaisia asioita, kuten vaikka sitä, mikä minä olen paitsi ihmisenä, niin vedessä kelluvana aluksena.

        Tuossa on tullutkin esille, että väylällä ei passaa ajelehtia ja myös se, ettei tarvitse esittää päivämerkkejä. On vaikea uskoa, että pitäisi käynnistää moottori ja väistää, jos joku tulee kohti oikealta puolelta tai, jos purjeveneilijä haluaisi mennä juuri siitä paikasta, jossa kalastan. Tai että pitäisi meloa sivuun.

        On sanonta, että mikä on kohtuutonta, ei voi olla lakikaan. Se pätee hyvin tähän.

        Vastaava tilanne voi tulla melkein kenelle vaan isommalla veneellä, jos vaikka pysäyttää veneen käydäkseen vessassa, laskeakseen tai nostaakseen lepuuttajat, hakiessa lisää vaatteita tai vaikka juomaa, toisen merikartan tai ihan minkä muun syyn takia tahansa vain pysäyttää veneen paikkaan, jossa on tilaa ja joka on väylän sivussa.

        On vaikea uskoa, että paikallaan olevalla veneellä olisi väistämisvelvolisuus ketään kohtaan, joka näkee sen kaukaan. Toisaalta, yhteentörmäyksen välttämiseksi ihan lainkin mukaan pitää tarvittaessa pysäyttää. Se on tehty paikallaan olevassa veneessä ja silloin voi ainakin todeteta, ettei toinen vene ole tehnyt kaikkea voitavaa yhteentörmäyksen välttämiseksi.

        Voisi jopa väittää, että jos törmää paikallaan olevaan veneeseen, ei ole tehnyt yhtään mitään yhteentörmäyksen välttämiseksi.

        Ihmettely on tietenkin puhdasta teoriaa. Aina on saanut kalastaa rauhassa ja kaikki kiertää kohteliaan kaukaa. Sitä vaan pohtii, kun on aikaa ja aivot sitä varten.

        Asia voisi saada konkreettisen merkityksen vaikkapa siilloin, jos joutuu keskelle purjehduskilpailuja eikä pysty väistämään kaikkia. Silloin väistämiseksi riittää varmasti pysäyttäminen, pakoon ei tarvitse pyrkiä eikä nopeita purjeveneitä pakoon edes pääse, vaikka haluaisi.


    • Anonyymi

      Hyvää pohdintaa ja oikeaa vastausta en tiedä.

      Ajattelen, että säännöt ottavat kantaa myös sille toiselle veneelle ja vaikka olisi väistämisvelvollinen, niin ei se toinenkaan päisin saa ajaa, vaan on väistämisvelvollinen yhteentörmäömisen välttämiseksi, säännöissä ei anneta oikeuksia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      1965
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1686
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1656
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1443
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      149
      1208
    6. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1072
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      990
    8. Tämä Kuhmon valtuusto

      Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      879
    9. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      862
    10. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      856
    Aihe