>>Pastori Antti Kylliäinen julkaisi vuonna 1997 paljon keskustelua herättäneen kirjansa Kaikki pääsevät taivaaseen. Kylliäinen väitti em. kirjassaan, että lopulta kaikki ihmiset tulevat pääsemään taivaaseen riippumatta siitä, miten he ovat tämän elämän aikana suhtautuneet Kristukseen ja evankeliumiin.
Tällaista käsityskantaa kutsutaan universalismiksi. Se pulpahtelee aina toisinaan esille. Itse törmäsin siihen aivan hiljattain Uuden Suomen blogipalstalla.
Edellä mainitut esimerkit lienevät ikään kuin jäävuoren huippu. Kun aina toisinaan joku väittää, että kirkossa pelotellaan helvetillä, niin se ei kyllä pidä paikkaansa. Päinvastoin, kirkon julistuksessa taidetaan nykyään hyvin harvoin puhua mitään ikuisesta kadotuksesta puhumattakaan siitä, että ihmisiä varoitettaisiin kadotukseen joutumisen vaarasta.
Ajatus ikuisesta kadotuksesta on meidän lihallemme sietämätön. Se nousee kapinaan Luojaansa vastaan syyttäen häntä epäoikeudenmukaisuudesta jne. Siksi edellä mainittu Kylliäisen ym. esiintuoma ”evankeliumi” löytää otollisen maaperän meidän turmeltuneessa luonnossamme.
Universalismi on harhaa ja vaarallista sielun myrkkyä. Pyhä Raamattu opettaa, että on olemassa taivas mutta on olemassa myös helvetti. Sekä taivas että helvetti ovat ikuisia. Kohtasin hiljattain sellaista käsityskantaa, jossa koetettiin selittää, ettei ikuinen tarkoittaisikaan ikuista. Kirjoittaja väitti, että helvetin rangaistus ei olisikaan ikuinen vaan vain tietyn aikaa kestävä ja että sen jälkeen helvetissä olevat ihmiset pääsisivät vielä taivaaseen, kun he lopulta murtuvat katumaan.
Tällainen opetus on petollista valhetta. Raamatussa tuodaan selvästi esille se, että tämä elämä on armon aikaa, tämän elämän aikana julistetaan evankeliumia ja ihminen voi ottaa sen vastaan, mutta ei sitten enää kuoleman jälkeen.
Puhuttaessa ikuisesta kadotuksesta on paljon syytä sitäkin voimakkaammin korostaa sitä todella lohdullista Raamatun opetusta, että Jumala tahtoo vakavasti kaikkien ihmisten pelastumista (1. Tim. 2:4). Jumala ei siis tahdo yhdenkään ihmisen hukkuvan, joutuvan kadotukseen (Joh. 3:16).
Joka siitä huolimatta sinne joutuu, saa syyttää vain itseään, epäuskoaan (Mark. 16:16). Jeesus on kärsinyt ristinpuulla täydellisesti meidän syntiemme ansaitseman rangaistuksen. Jeesus, itsessään täysin viaton Jumalan Poika, kärsi sen helvetin rangaistuksen, joka meille kuuluisi. Siten on nyt kadotustuomiomme täysin kumottu Jeesuksessa, synnit ovat anteeksi.
Mutta on myös tarpeen, että me omistamme tämän pelastuksen uskon kautta, koska muutoin siitä ei ole meille mitään hyötyä. Siksi tämä valmis pelastus tuodaan meille sanassa ja sakramenteissa ja niiden välityksellä Pyhä Henki vaikuttaa pelastavaa uskoa.
Jokaiselle Jeesukseen Vapahtajanaan turvaavalle kuuluu tämä sana: ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.” (Room. 8:1)>>
( Lähde: Concordia sivusto/Hannu Lehtonen/Lehti/Pääkirjoitus 10.01.2013)
s-seutulainen
Universalismi on harhaa ja vaarallista sielun myrkkyä.
19
369
Vastaukset
- Anonyymi
Vieläko sua kirpaisee se vauvakristityksi kutsuminen?
Niin sen pitikin.
Olet varmaan nähnyt joskus kun taaperot riitelevät leikkikaluista keskenään?
Taaperohan ei voi sietää sitä, että toisella taaperollakin voisi olla leikkikalu.
Sama koskee teitä vauvakristittyjä.
Te saatte itkupotkuraivarin, kun teille kerrotaan, että Jumala tosiaankin sovitti jo koko maailman itsensä kanssa Kristuksessa ja että teilllä ei suuressa taaperoudessanne ole siihen mitään sanomista.- Anonyymi
Epäusko Jeesukseen Kristukseen on syntien synti. Se johtaa kadotukseen.
Viime kädessä se on ainoa kadottava synti,
Sitä ei voi anteeksi saada, koska se kieltää Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen.
Jos ihminen kuolee paatumuksen tilassa epäuskossa syntiensä sovittajaan ja lunastajaansa Jeesukseen Kristukseen , on kaikki toivo mennyt hänen osaltaan. Hänellä on edessään iankaikkinen ero Jumalasta.
Iankaikkinen kadotustuomio.
23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
( Joh. 8)
Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
( Matt. 10:32-33)
"Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä."
(1 Joh. 2:22-23)
1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa
( 1 Joh. 4)
Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
( 2 Joh. 1:7)
Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
( 2 Piet. 2:1)
Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäusko Jeesukseen Kristukseen on syntien synti. Se johtaa kadotukseen.
Viime kädessä se on ainoa kadottava synti,
Sitä ei voi anteeksi saada, koska se kieltää Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen.
Jos ihminen kuolee paatumuksen tilassa epäuskossa syntiensä sovittajaan ja lunastajaansa Jeesukseen Kristukseen , on kaikki toivo mennyt hänen osaltaan. Hänellä on edessään iankaikkinen ero Jumalasta.
Iankaikkinen kadotustuomio.
23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
( Joh. 8)
"Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä."
(1 Joh. 2:22-23)
1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa
( 1 Joh. 4)
Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
( 2 Joh. 1:7)
Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
( 2 Piet. 2:1)
s-seutulainenEli kirpaisee. Asia selvä.
Kerrataan: vauvakristitylle on tyypillistä lukea Raamattua omasta pulleasta minästään käsin. Kun vauvakristitty toteaa tulleensa uskoon, vauvakristitty - koska on hengelinen vauva - ihastuu omaan uskoontuloonsa samalla tavoin kuin fyysisest vauvat ihastuvat omaan itseensä ja tutustuvat itseensä näpelöimällä itseään.
Vauvakristitty ei voi SIETÄÄ ajatusta, että hän itse ja hänen uskoontulonsa ei ole maailman keskipiste. Hän ei suostu USKOMAAN tätä. Siksi vauvakristitty roikkuu kiinni sellaisessa Raamatun lukutavassa, jossa hänen uskonsa erityislaatuisuus ja ihmeellisyys ja kaiken keskipisteenä olo on taattu.
Kun vauvakristitylle yrittää selittää, että maailmakaikkeuden keskipiste ei ole vauvakristitty eikä vauvakristityn uskoontulo, hän ei tätä suostu uskomaan - niin kauan kuin pysyy henkisenä ja hengellisenä vauvana - ja jatkaa jääräpäisesti samaan malliin kuin ennenkin.
Mitään ei vauvakristitty vihaa niin paljon kuin Raamatun jakeita, joissa EI PUHUTA (HÄNEN) USKOONTULOST(AN) vaan Jeesuksen Kristuksen rististä ja siitä, MITÄ JUMALA SAI RISTILLÄ AIKAAN - KOKO MAAILMAN SOVITUKSEN.
Kaikki Kristus-keskeiset jakeet ovat vauvakristitylle kuin punainen vaate, ja hänen täytyy saada sotkea/peittää/turmella tai häätää mielestään ne uskoa koskevilla jakeilla. Vauvakristitylle ei tule pieneen mieleenkään, että asia VOISI olla toisin päin: niin päin, että kaiken lähtökohta ja keskipiste olisikin Jeesuksen Kristuksen risti eikä suinkaan vauvakristityn uskoontulo ja uskossa olo.
Vauvakristitty haluaa visusti, että uskonelämän leikkiä leikitään HÄNEN ja HÄNEN USKOSSAOLONSA YMPÄRILLÄ eikä kenenkään muun - ei edes Jeesuksen. Vihoviimeiseksi Jeesuksen.
Vauvakristitty vihaa Jeesuksen Kristuksen ristiä, jossa Jumala sovitti KOKO MAAILMAN itsensä kanssa eikä pelkästään vauvakristittyä.
- Anonyymi
Nyt siis kaikki nöyrästi ottamaan vastaan Jeesus omaan sydämeen Herraksi. Näin Hänen tekemänsä pelastustyö astuu voimaan. Tulet uskoon. Ja seuraava askel on kaste Jeesuksen nimeen. Apt. 2:38,41.
- Anonyymi
Vanha hyvä ketju!
- Anonyymi
Pessimistisempi pappi voisi kirjoittaa kirjan "Kaikki joutuvat helvettiin".
- Anonyymi
Faizi Dīwān, ”tuhansiin lahkoihin kuuluvan vapaa-ajattelijan ihmeellisten
puheiden todistaja”, sanoo:
Ylösnousemuksen päivänä, kun entiset asiat annetaan anteeksi, silloin
Kaaban synnitkin annetaan anteeksi kristillisten kirkkojen tomun tähden.
Tähän professori Max Müller vastaa:
Islamin synnit ovat yhtä kehnot kuin kristikunnan tomu.
Ylösnousemuksen päivänä sekä muhamettilaiset että kristityt tulevat näkemään uskonoppiensa turhuuden.
Ihmiset taistelevat uskonnon vuoksi keskenään maan päällä.
Taivaassa he tulevat huomaamaan, että on ainoastaan yksi todellinen uskonto – Jumalan HENGEN palveleminen. 1
(1 Max Müller, Introduction to the Science of Religion, s. 256-257.) - Anonyymi
Kääntäkääpä nurin päin kaikki Jeesuksen sanomiset, joissa hän mainitsee sanan "kaikki" tai sanan "maailma", niin tajuatte, kuinka järjetöntä ja kieroa universaalin pelastussanoman vastustaminen on.
- Anonyymi
1Kor.15:28 Kuin nyt kaikki hänen allensa heitetyksi tulevat, silloin myös itse Poika hänen allensa heitetään, joka kaikki hänen allensa heitti, että Jumala kaikki kaikessa olis. Biblia (1776) 1Kor.3:23. 11:3.
- Anonyymi
1Joh.3:2 Minun rakkaani! nyt me olemme Jumalan lapset, ja ei ole vielä ilmestynyt, miksi me tulemme; mutta me tiedämme, kuin se ilmestyy, niin me hänen kaltaiseksensa tulemme; sillä me saamme hänet nähdä niinkuin hän on. Biblia (1776)
- Anonyymi
Infernalismissa on ehkä surkuhupaisinta se, että se tekee uskovaisista Luojaansa paljon parempia.
Kukaan inefrnalistiuskovainen ei kykenisi kiduttamaan edes pahinta vihamiestään edes puolta tuntia, näin väitän. Tai edes seuraamaan sellaista. Siksi infernalistit alkavatkin hädissään sopottaa, että "eihän Jumala ketään kiduta", ja kuvittelevat, että pääsevät tuollaisella sanakikkailulla kritiikkiä pakoon.
On päivänselvää, että moraalisessa universumissa Luoja ei voi olla luotujaan pahempi. Jokainen tajuaa tämän. Jos sitten jostain syystä historian saatossa pääsee muotoutumaan oppi, jossa näin on, oppiin uskovien on kyettävä kehittämään monenkirjavat selitykset tuollaisen Luojan olemassaololle - ja TÄMÄ on ihmisen moraalille ja suhteellisuudentajulle tuhoisaa.
Siksi krititty universalisti kokee täydellistä voimattomuutta näistä asioista väitellessään - on hieman kuin olisi jonkinlaisten robottien tai jonkin tyrannivaltakunnan kansalaisten kanssa tekemisissä. Ja mitä taidollisemmin ja tyynemmin infernalisti oppinsa perustelee, sitä paatuneemmalta hän vaikuttaa - syntyy vaikutelma kuin seuraisi sivusta Mengeleä, joka selostaa täysin rauhallisesti kidutettavalleen, miksi hänen on suoritettava juuri tällainen lääketieteellinen koe. Tai kuin seuraisi jonkun pyskopaattifilosofin luentoa, jossa tämä selostaa juurta jaksain, miksi lasten raiskaaminen on oikein. - Anonyymi
Ketä se haittaa, jos kaikki lopulta pelastuvat?
Miksi tätä oppia pitäisi vastustaa?
Ne, jotka laskevat tämän opin varaan, uskoisivat muutenkin niin kuin uskovat tai eivät usko. Ei tämän opin kieltämällä saa pelastavaa uskoa.
Tämä oppi on pelastumisen ehto niille, jotka sen uskovat. Heidän mielestään kaikki muut joutuvat kadotukseen paitsi he itse. Sitten sieltä helvetin tulimerestä pääsee lopulta jokainen taivaan riemuihin. Nyt on aika jolloin on eksytyksiä joka lähtöön eli joka korvasyyhyyn.
- Anonyymi
Olette te helvetinpalvojat kummaa sakkia - teidän mielestänne on ilmeisesti mahdollista uskoa Jeesuksen ylösnousemukseen niin, että usko ei koidu pelastukseksi. Kuinka kiero ihminen voikaan olla? Jeesus ei ole noin katala.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olette te helvetinpalvojat kummaa sakkia - teidän mielestänne on ilmeisesti mahdollista uskoa Jeesuksen ylösnousemukseen niin, että usko ei koidu pelastukseksi. Kuinka kiero ihminen voikaan olla? Jeesus ei ole noin katala.
Homoille on vaikeaa hyväksyä raamatun totuuksia.
- Anonyymi
Kyllä. Se on sinun uskomuksesi asiasta joka sopii elämänsopimukseesi täydellisesti.
Joku muu voi olla asiasta erimieltä ja se taas on hänen elämänoppituntinsa uskoa erilailla.
Kaikki me olemme siskoja, veljiä ja aviossa toisillemme. Eläisimme kaikki paremmin ja sopuisammin siinä uskossa kuin arvostellen tai tuomiten toisten näkemyksiä tai olemusta. - Anonyymi
Jos ne, jotka eivät usko evankeliumia (1 Kor 15:1-4) ja luulevat kaikkien pelastuvan, todella uskoisivat tuohon 'universalismiin', miksi heillä on sellainen hinku yrittää tehdä käännynnäisiä. Katsoisivat hymyillen vierestä, kun toiset eksyneet ihmisparat yrittävät pelastautua toinen toistaan kummallisemmilla uskonnoilla. Mitä väliä sillä noille universalisteille olisi, jos he tosiaan uskoisivat kaikkien pelastuvan?
Mutta eiväthän he noin usko. He vain vihaavat Jeesukseen uskovia ja Jeesusta ja seuraavat saatanaa.- Anonyymi
Tällaisia kaltaisiasi ihmisperseitä infernalismi synnyttää. Mistä se sitten mahtaa kertoa?
- Anonyymi
Taivas on mielentila. Sanotaan vaikka onnellisuudeksi. Se on henkilökohtaista ja sallittu kaikille riippumatta uskonnosta tai maailmankatsomuksesta. Me voimme yleensä hyvin kun olemme totuudenmukaisia ja huomioimme kanssaihmiset. Valitsettavasti on ns. uskovaisia jotka haluavat estää toisten henkisen hyvinvoinnin. Aloitus turhine sanoineen on siitä esimerkki..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1461100- 511092
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601055Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu44807Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55788Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo69785Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54735Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54720KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71701- 32652