Petossyytteen nosto mieitinnässä

Anonyymi-ap

Onko kenelläkään kokemusta tästä? Olen harkitsemassa petossyytteen nostoa toista henkilöä vastaan. Summa ylittää törkeän petoksen 7000e:n rajan.
Minkälainen prosessi tämä olisi? Joudunko itse hoitamaan kuinka paljon todisteita ja materiaalia vai ottaako poliisi ne tutkittavakseen ja hakee ne? Todisteita kuitenkin on.
Tuleeko jo epäilystä tieto toiselle heti? Vai vasta kun päätetty, että juttu on syyttämisen arvoinen? Meneekö kuinka moni tutkintaan, joita tulee poliisille?
Pelkään reaktioita tuolta petostelijalta. Mutta pakko yrittää, ei voi tätä hyväksyä.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

6

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kärsi kuin mies, älä ala vasikoimaan

    • Anonyymi

      "Olen harkitsemassa petossyytteen nostoa"
      Et voi nostaa syytettä ennen kuin virallinen syytelinja on tyssännyt johonkin. Tässä vaiheessa voit vain tehdä rikosilmoituksen. Jos se ei johda syytteeseen, voit käyttää omaa toissijaista syyteoikeuttasi.

      "Joudunko itse hoitamaan kuinka paljon todisteita ja materiaalia vai ottaako poliisi ne tutkittavakseen ja hakee ne"
      Tietenkin tarjoat poliisille kaikki todisteet jotka voit. Poliisilla voi olla joidenkin pakkokeinojen avulla mahdollisuus saada jotain todisteita, joita sinä et saa, mutta tietenkin kerrot poliisille kaiken mitä tiedät sellaisten olemassa olosta. Poliisilla on omat esitutkintavelvollisuutensa, mutta tietenkin sinun on myötävaikutettava asiasi selvittämistä niin paljon, kuin mahdollista.

      "Tuleeko jo epäilystä tieto toiselle heti"
      Viimeistään heti, kun poliisi ehtii kuulustelemaan.

      "Vai vasta kun päätetty, että juttu on syyttämisen arvoinen"
      Tietenkin epäiltyä kuullaan jo esitutkinnassa.

      "Meneekö kuinka moni tutkintaan, joita tulee poliisille"
      Kuinka moni mikä? Rikosilmoitus? Riippuu tuhannesta muuttujasta. Aloituksesi ei sisällä lähellekään tarpeeksi tietoa edes arvauksiin.

      • Anonyymi

        Koska asia on vasta mietinnässä, niin voi olla, ettei kyse olekaan petoksesta. Petos on vaikea rikos, sillä on neljä eri tunnusmerkkiä, joista jokaisen on toteuduttava. Jos yksikin jää toteutumatta, niin kyseessä ei ole petos.
        Kuten on vastattu, niin Suomessa ei muut kuin syyttäjä voi nostaa syytettä. Ns. toissijainen syyteoikeus on asianomistajalla vasta, jos syyttäjä ei syytettä nosta, tai poliisin esitutkinta ei johda mihinkään.
        Meneekö moni tutkintaan ? Toki poliisi voi jo pelkän ilmoituksen perusteella tehdä päätöksen, ei rikosta, jolloin tutkintaa ei aloiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska asia on vasta mietinnässä, niin voi olla, ettei kyse olekaan petoksesta. Petos on vaikea rikos, sillä on neljä eri tunnusmerkkiä, joista jokaisen on toteuduttava. Jos yksikin jää toteutumatta, niin kyseessä ei ole petos.
        Kuten on vastattu, niin Suomessa ei muut kuin syyttäjä voi nostaa syytettä. Ns. toissijainen syyteoikeus on asianomistajalla vasta, jos syyttäjä ei syytettä nosta, tai poliisin esitutkinta ei johda mihinkään.
        Meneekö moni tutkintaan ? Toki poliisi voi jo pelkän ilmoituksen perusteella tehdä päätöksen, ei rikosta, jolloin tutkintaa ei aloiteta.

        Niin. ...
        Neljä tunnusmerkkiä... Summa on yli 10 000 eli ylittää törkeän kynnyksen. On lasku/kuitti, jolla yritetään saada korvaus. Ongelma on se, että on teettänyt työn itselleen, ei minulle kuluvaan kohteeseen. Ujutti laskun muiden mukaan. Eli yrittää saada rahallista etua kustannuksellani.

        Olen ap kirjoittaja. Mutta kirjoitan varovasti, ettei tunnisteta.
        Kuulin, että tulee helposti perätön ilmianto.
        Tässä on kuitenkin todisteet.

        Mutta jaksaako tähän rumbaan lähteä, oikeudentaju sanoo kylläkin, että nilkki pitää saada kiinni.
        Juttu on monimutkainen..eli tässä muutakin mukana. Kun vain uskoisi, että tähän tartutaan enkä itse saa syytettä.

        Onkohan ketään, joka olisi tällaisen petossyytteen laittanut eteenpäin? Menestyksellä!


    • Anonyymi

      ValkkuMG saa satikutia :)
      Moktar.Gubta
      2023-10-19 10:35:11
      UUSI

      "Turkkila haastaa reuhkapään raastupaan...".
      No voi hyvänen aika sentään!

      Pitääköhän tässä alkaa pakata vankilapussukkaa valmiiksi jo etukäteen. Tietääkseni vankilassa saa sentään olla oma hammasharja ja hammastahna, vaikkakin vaatetus ja ravinto onkin talon puolesta.

      On minulla taas odotettavaa. Jo aiemmin palstan puoliseniili Eikka on kertonut, että haastemies on passissa ulko-oveni takana ja poliisikin on kohta tulossa pilliautolla takavarikoimaan tietokoneeni ja metsästysaseeni.

      Kovin on vaan hitaat nämä oikeuden rattaat. Haastemiestäkin olen odotellut kohta kymmenen vuotta.

      Odotellaan taas, Moktar. ;)

      • Anonyymi

        Kyllä vanha linnavempula valkkumg tietää mihin reikään se hammasharja laitetaan ja saippuakin tipahtaa suihkussa somasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe