Onko kenelläkään kokemusta tästä? Olen harkitsemassa petossyytteen nostoa toista henkilöä vastaan. Summa ylittää törkeän petoksen 7000e:n rajan.
Minkälainen prosessi tämä olisi? Joudunko itse hoitamaan kuinka paljon todisteita ja materiaalia vai ottaako poliisi ne tutkittavakseen ja hakee ne? Todisteita kuitenkin on.
Tuleeko jo epäilystä tieto toiselle heti? Vai vasta kun päätetty, että juttu on syyttämisen arvoinen? Meneekö kuinka moni tutkintaan, joita tulee poliisille?
Pelkään reaktioita tuolta petostelijalta. Mutta pakko yrittää, ei voi tätä hyväksyä.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Petossyytteen nosto mieitinnässä
6
292
Vastaukset
- Anonyymi
Kärsi kuin mies, älä ala vasikoimaan
- Anonyymi
"Olen harkitsemassa petossyytteen nostoa"
Et voi nostaa syytettä ennen kuin virallinen syytelinja on tyssännyt johonkin. Tässä vaiheessa voit vain tehdä rikosilmoituksen. Jos se ei johda syytteeseen, voit käyttää omaa toissijaista syyteoikeuttasi.
"Joudunko itse hoitamaan kuinka paljon todisteita ja materiaalia vai ottaako poliisi ne tutkittavakseen ja hakee ne"
Tietenkin tarjoat poliisille kaikki todisteet jotka voit. Poliisilla voi olla joidenkin pakkokeinojen avulla mahdollisuus saada jotain todisteita, joita sinä et saa, mutta tietenkin kerrot poliisille kaiken mitä tiedät sellaisten olemassa olosta. Poliisilla on omat esitutkintavelvollisuutensa, mutta tietenkin sinun on myötävaikutettava asiasi selvittämistä niin paljon, kuin mahdollista.
"Tuleeko jo epäilystä tieto toiselle heti"
Viimeistään heti, kun poliisi ehtii kuulustelemaan.
"Vai vasta kun päätetty, että juttu on syyttämisen arvoinen"
Tietenkin epäiltyä kuullaan jo esitutkinnassa.
"Meneekö kuinka moni tutkintaan, joita tulee poliisille"
Kuinka moni mikä? Rikosilmoitus? Riippuu tuhannesta muuttujasta. Aloituksesi ei sisällä lähellekään tarpeeksi tietoa edes arvauksiin.- Anonyymi
Koska asia on vasta mietinnässä, niin voi olla, ettei kyse olekaan petoksesta. Petos on vaikea rikos, sillä on neljä eri tunnusmerkkiä, joista jokaisen on toteuduttava. Jos yksikin jää toteutumatta, niin kyseessä ei ole petos.
Kuten on vastattu, niin Suomessa ei muut kuin syyttäjä voi nostaa syytettä. Ns. toissijainen syyteoikeus on asianomistajalla vasta, jos syyttäjä ei syytettä nosta, tai poliisin esitutkinta ei johda mihinkään.
Meneekö moni tutkintaan ? Toki poliisi voi jo pelkän ilmoituksen perusteella tehdä päätöksen, ei rikosta, jolloin tutkintaa ei aloiteta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska asia on vasta mietinnässä, niin voi olla, ettei kyse olekaan petoksesta. Petos on vaikea rikos, sillä on neljä eri tunnusmerkkiä, joista jokaisen on toteuduttava. Jos yksikin jää toteutumatta, niin kyseessä ei ole petos.
Kuten on vastattu, niin Suomessa ei muut kuin syyttäjä voi nostaa syytettä. Ns. toissijainen syyteoikeus on asianomistajalla vasta, jos syyttäjä ei syytettä nosta, tai poliisin esitutkinta ei johda mihinkään.
Meneekö moni tutkintaan ? Toki poliisi voi jo pelkän ilmoituksen perusteella tehdä päätöksen, ei rikosta, jolloin tutkintaa ei aloiteta.Niin. ...
Neljä tunnusmerkkiä... Summa on yli 10 000 eli ylittää törkeän kynnyksen. On lasku/kuitti, jolla yritetään saada korvaus. Ongelma on se, että on teettänyt työn itselleen, ei minulle kuluvaan kohteeseen. Ujutti laskun muiden mukaan. Eli yrittää saada rahallista etua kustannuksellani.
Olen ap kirjoittaja. Mutta kirjoitan varovasti, ettei tunnisteta.
Kuulin, että tulee helposti perätön ilmianto.
Tässä on kuitenkin todisteet.
Mutta jaksaako tähän rumbaan lähteä, oikeudentaju sanoo kylläkin, että nilkki pitää saada kiinni.
Juttu on monimutkainen..eli tässä muutakin mukana. Kun vain uskoisi, että tähän tartutaan enkä itse saa syytettä.
Onkohan ketään, joka olisi tällaisen petossyytteen laittanut eteenpäin? Menestyksellä!
- Anonyymi
ValkkuMG saa satikutia :)
Moktar.Gubta
2023-10-19 10:35:11
UUSI
"Turkkila haastaa reuhkapään raastupaan...".
No voi hyvänen aika sentään!
Pitääköhän tässä alkaa pakata vankilapussukkaa valmiiksi jo etukäteen. Tietääkseni vankilassa saa sentään olla oma hammasharja ja hammastahna, vaikkakin vaatetus ja ravinto onkin talon puolesta.
On minulla taas odotettavaa. Jo aiemmin palstan puoliseniili Eikka on kertonut, että haastemies on passissa ulko-oveni takana ja poliisikin on kohta tulossa pilliautolla takavarikoimaan tietokoneeni ja metsästysaseeni.
Kovin on vaan hitaat nämä oikeuden rattaat. Haastemiestäkin olen odotellut kohta kymmenen vuotta.
Odotellaan taas, Moktar. ;)- Anonyymi
Kyllä vanha linnavempula valkkumg tietää mihin reikään se hammasharja laitetaan ja saippuakin tipahtaa suihkussa somasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2936617Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652049- 1801790
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151257- 1191251
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691170Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71136RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531037Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411021Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288972